|
UNIVERSI DOMINICI GREGIS II. János Pál pápa apostoli konstitúciója
Az apostoli szék üresedéséről és a római pápa megválasztásáról
1996. február 22.
TARTALOMJEGYZÉK
ELSŐ RÉSZ
A PÁPAI SZÉK MEGÜRESEDÉSE
1. fejezet: A Bíborosi Kollégium hatalma Pápai Szék
megüresedése idején
2. fejezet: A bíborosok pápaválasztást előkészítő
gyűlése
3. fejezet: Néhány hivatalról az Apostoli Szék
üresedése idején
4. fejezet: A Római Kúria dikasztériumainak
felhatalmazásai az Apostoli Szék üresedése idején
5. fejezet: A Római Pápa temetése
MÁSODIK RÉSZ
A RÓMAI PÁPA MEGVÁLASZTÁSA
1. fejezet: A Római Pápa választói
2. fejezet: A választás helyszíne és a
feladatkörük alapján bebocsátható szolgálattevők
3. fejezet: A választás cselekményeinek kezdete
4. fejezet: A választással kapcsolatos titoktartás
5. fejezet: A választás lefolytatása
6. fejezet: Amit meg kell tartani, illetve el kell
kerülni a pápaválasztáskor
7. fejezet: A választás elfogadása, kihirdetése és
az új pápa szolgálatának megkezdése
Kihirdetés
Jegyzetek
János Pál püspök
Isten szolgáinak szolgája
örök emlékezetül
Az Úr egész nyájának pásztora Róma egyházának püspöke, ahol Szent
Péter apostol, az isteni gondviselés szabad döntése alapján,
vértanúságával a legnagyobb tanúságot tette Krisztus mellett. Ezért
nagyon érthető, hogy mindig különleges figyelmet szenteltek a
törvényes apostoli jogfolytonosságnak ezen a széken, mellyel
„elsőbbsége miatt minden más egyháznak összhangban kell lennie.”[1]
Éppen ezért a Pápák a századok folyamán kötelességüknek, nemkevésbé
sajátos joguknak tartották, hogy megfelelő normákkal szabályozzák az
utód szabályos megválasztását. Így a közvetlen közeli időben
elődeim, Szt. X. Piusz,[2] XI. Piusz,[3] XII. Piusz,[4]
XXIII. János[5] s végül VI. Pál[6] pápa, mindegyik azzal a szándékkal,
hogy megfeleljen a sajátos történelmi idő követelményeinek,
gondoskodtak arról, hogy bölcs és megfelelő szabályokat alkossanak a
választás előkészítésére és a választók gyűlésének megfelelő
lebonyolítására, kiknek fontos és sürgető feladata széküresedés
esetén a Római Pápa megválasztása.
Ha én ma ezzel a témával foglalkozom, annak oka nem az, hogy kevésre
becsülöm a meglévő szabályokat, melyeket épp ellenkezőleg, nagyra
becsülök és nagyrészt meg akarok erősíteni, legalábbis lényegüket és
az alapelveket, melyekre épülnek. Ami erre a lépésre késztet, az
egyrészt a tudat, hogy az Egyház megváltozott körülmények között él;
másrészt a szükséglet, hogy figyelembe kell venni az egyházi törvény
általános felülvizsgálatát, mely szerencsésen megtörtént az összes
püspök tetszése mellett előbb az Egyházi Törvénykönyv, majd a Keleti
Egyházak Törvénykönyve közzétételével és kihirdetésével.
E – II. Vatikáni Zsinat által inspirált – felülvizsgálat után az én
feladatom volt a Római Kúria megfelelő megújítása a Pastor Bonus
apostoli konstitúcóval.[7] Egyébként az
Egyházi Törvénykönyv 335. és a Keleti Kódex ennek megfelelő 47.
kánonja teszi érthetővé azon speciális törvények kibocsátásának és
folyamatos fejlesztésének kötelezettségét, amelyek a bármi oknál
fogva megüresedett apostoli szék kánoni betöltését szabályozzák.
Az új fegyelem megfogalmazásában, bár tekintettel vagyok korunk
követelményeire, gondosan ügyelek rá, hogy lényegesen ne térjek el
az eddig érvényes bölcs és tiszteletre méltó hagyománytól. Valóban
kétségen kívüli az alapelv, mely szerint a Római Pápákat illeti meg,
hogy – az idők változásának megfelelően módosítva – meghatározzák a
módot, ahogyan el kell járni annak a személynek kiválasztásában, aki
arra hivatott, hogy Péter utóda legyen a római székben. Ez
mindenekelőtt azoknak a személyeknek a gyűlésére vonatkozik, akiknek
hivatala, hogy gondoskodjanak a Római Pápa megválasztásáról: az
évezredes jogszokás alapján, melyet a kánoni törvények szavatoltak
és a hatályos Egyházi Törvénykönyv is kifejezetten megerősít (vö.
349. k.), ez a Római Szent Egyház Bíborosi Kollégiuma. Hittétel,
hogy a pápa hatalma közvetlenül Krisztustól ered, kinek ő földi
helytartója,[8] de az is kétségen kívül
áll, hogy e teljes és legfőbb hatalmat az Egyházban törvényes
megválasztásának általa történt elfogadása és püspökké szentelése
révén nyeri el.[9] Éppen ezért a
legsúlyosabb a hivatal, mely az e választással megbízottak gyűlését
terheli. Következésképpen pontosnak és világosnak kell lenniük a
szabályoknak, melyek az eljárást megszabják, hogy a választás a
legméltóbb módon és a legfelső hatóság hivatalával összhangban
történjék, melyet a megválasztottnak isteni felruházás alapján saját
beleegyezésével vállalnia kell.
Ezért megerősítve a hatályos Egyházi Törvénykönyv szabályát (vö.
349. k.), melyben az Egyháznak immár ezer esztendős gyakorlata
tükröződik, ismét hangsúlyozom, hogy a pápaválasztó testület
kizárólag a Római Szent Egyház Bíboros Atyáiból áll. Bennük ugyanis
csodálatos szintézisben fejeződik ki a Római Pápa személyét és
hivatalát meghatározó két szempont: a rómaiság és az egyetemesség. A
pápa római, mert személyében azonos a Rómában élő egyház püspökével,
s ezért nagyon szoros kapcsolata van e város papságával – melyet
Róma pap- és diákonus-titulusainak bíborosai képviselnek – és a
városkörnyéki székek püspök-bíborosaival. Ugyanakkor a pápa az
egyetemes Egyház főpapja, mert arra hivatott, hogy tegye láthatóvá a
láthatatlan Pásztort, aki az egész nyájat az örök élet felé vezeti.
Az Egyház egyetemességét jól megjeleníti a Bíborosi Kollégium
összetétele, melyben minden földrészről vannak Bíborosok.
A jelen történelmi körülmények között az Egyház egyetemes jellegét
megfelelően kifejezi a 120 választó Bíborosból álló kollégium, mely
a föld minden részéből és a legkülönbözőbb kultúrából származó
Bíborosokból áll. Ezért megerősítem ezt a számot, mint a választó
Bíborosok maximális számát, ugyanakkor pontosítom azzal, hogy nem
akarom kisebbíteni az elődöm, VI. Pál pápa által meghatározott
szabályt, mely szerint a választáson nem vesznek részt azok, akik
addig a napig, amelyen a széküresedés elkezdődött, már betöltötték
80. életévüket.[10] E rendelkezés
indítékát abban kell látni, hogy nem akar e tiszteletreméltó magas
kor terhéhez további terhet kapcsolni a felelősséggel, amit annak
megválasztása jelent, akinek Krisztus nyáját a kor igényeinek
megfelelően kell vezetnie. Ez azonban nem akadálya annak, hogy a 80
évnél idősebb Bíboros Atyák részt vegyenek a konklávét előkészítő
összejöveteleken, az alább következő rendelkezés szerint. Külön
várjuk tőlük azt, hogy a széküresedés idején, és főként a
pápaválasztás közben, legyenek vezetői a római patriarkális
bazilikákban, és szerte a világon a székhelyeiken összegyűlt
híveknek, és imádságaikkal és a Szentlélek segítségül hívásával
támogassák a választókat. Kérjék számukra a szükséges világosságot,
hogy a választás közben csak Istent tartsák a szemük előtt és „csak
a lelkek üdvösségét akarják szolgálni, melynek az Egyházban mindig a
legfőbb törvénynek kell lennie”.[11]
Külön figyelmet akarok szentelni a Konklávé ősi intézményének: a rá
vonatkozó szabályokat és gyakorlatot nem egy Elődöm szentesítette és
ünnepélyes rendelkezésekkel is meghatározta. A figyelmes történeti
vizsgálódás ennek az intézménynek nem csak alkalmasságát erősíti meg
– azon körülmények miatt, melyek közepette létrejött és lassanként
törvényes megfogalmazást nyert –, hanem hasznosságát is a választás
rendezett, gondos és szabályos lebonyolításában, különösen
feszültségekkel és zavargásokkal terhelt időkben.
Éppen ezért, bár ismerem a teológusok és jogászok véleményét, akik
egyöntetűen vallják, hogy ez az intézmény természete szerint nem
tartozik hozzá a Római Pápa érvényes megválasztásához, e
Konstitúcióval megerősítem fennmaradását a maga lényeges
szerkezetében, bevezetve néhány módosítást, hogy fegyelme
megfeleljen a mai igényeknek. Alkalmasnak tartom elrendelni, hogy a
választás egész ideje alatt a választó Bíborosok és mindazok, akik
meghívást kapnak arra, hogy együttműködésükkel vegyenek részt a
választás szabályos lefolytatásában, a Vatikán Város megfelelő
helyén kapjanak szállást. A Vatikán Város területe kicsi ugyan, de
elegendő ahhoz, hogy falai között – az alább következő
intézkedéseknek köszönhetően – biztosítsa azt a zártságot és
összeszedettséget, melyre a választóknak az egész Egyház számára
ennyire életfontosságú aktushoz szükségük van.
Ugyanakkor, tekintettel az aktus szakrális jellegére, olyan helyen
kell történnie, ahol egyrészt a liturgikus cselekmények összhangban
lehetnek a jogi formalitásokkal, másrészt a választók lelkileg
könnyebben fölkészülhetnek a Szentlélek benső indításainak
fogadására. Ezért elrendelem, hogy a választás továbbra is a
Sixtus-kápolnában történjék, ahol minden együtt van ahhoz, hogy
ébressze Isten jelenlétének tudatát, aki előtt egy napon
mindegyikünknek meg kell jelennünk ítéletre.
Megerősítem továbbá apostoli tekintélyemmel a legszigorúbb
titoktartás kötelezettségét mindarra nézve, ami közvetlenül vagy
közvetve magának a választásnak lefolyásával kapcsolatos;
mindazonáltal e téren is egyszerűsíteni és a lényegre korlátozni
akarom a vonatkozó szabályokat, hogy elkerüljük a bonyodalmakat és
kétségeket, s az esetleges későbbi lelkiismereti problémákat is,
melyek a választókban fölmerülhetnek.
Végül szükségesnek tartottam felülvizsgálni a választás formáját,
itt is figyelembe véve az aktuális egyházi igényeket és a modern
kultúra irányzatait. Így alkalmasnak látszott számomra, hogy ne
tartsuk meg továbbra is a szinte „inspirációból” [Szentlélek
indításából] fakadó közfelkiáltással történő választás lehetőségét,
mert most már alkalmatlannak ítélem egy ilyen nagyszámú és eredetét
tekintve annyira különböző választó testület gondolatának
kifejezésére. Hasonlóképpen szükségesnek látom elhagyni a
kompromisszum útján történő választást, nem csak amiatt, mert nehéz
megvalósítani – ahogy ezt a korábban kibocsátott szabályok szinte
áttekinthetetlen sokasága mutatja – hanem azért is, mert az ilyen
eljárás természete szerint csökkentené a személyes felelősséget,
hiszen a választóknak nem kellene egyenként véleményt
nyilvánítaniuk.
Ezért érett megfontolás után a választás módját illetően arra
jutottam, hogy elrendelem, hogy az egyetlen forma, ahogyan a
választók kifejezhetik véleményüket a Római Pápa megválasztásáról, a
titkos szavazás, melyet az alább következő szabályok szerint kell
lefolytatni. Ez a forma nyújtja ugyanis a legnagyobb biztosítékokat
a világossághoz, követhetőséghez, egyszerűséghez,
áttekinthetőséghez, s mindenek előtt az összes Bíborosok és minden
egyes Bíboros Atya valóságos és hatékony részvételéhez, akik arra
hivatottak, hogy a Péter utódát megválasztó testületet alkossák.
Ezekkel a szándékokkal teszem közzé a jelen apostoli konstitúciót,
mely magában foglalja a normákat, melyeket a római szék üresedése
esetén szigorúan meg kell tartania azoknak a Bíborosoknak, akiknek
joga és kötelessége Péter utódának, az egész Egyház látható fejének
és Isten szolgái szolgájának a megválasztása.
ELSŐ RÉSZ
A PÁPAI SZÉK MEGÜRESEDÉSE
Első fejezet
A BÍBOROSI KOLLÉGIUM HATALMA PÁPAI SZÉK
MEGÜRESEDÉSE IDEJÉN
1. Az Apostoli Szék üresedése idején a Bíborosi Kollégiumnak nincs
semmiféle hatalma vagy joghatósága olyan ügyekben, melyek a Pápára
tartoztak, amíg élt, vagy amíg hivatalát gyakorolta; az ilyen
kérdéseket mind és kizárólag a leendő pápa számára kell fenntartani.
Éppen ezért érvénytelennek és semmisnek nyilvánítom mindazokat az
életben lévő, vagy hivatalát gyakoroló Pápára tartozó hatalmi vagy
joghatósági intézkedéseket, melyeket a Bíborosi Kollégium
önhatalmúlag végezne, kivéve, ha a jelen apostoli konstitúciónk azt
kifejezetten megengedi.
2. Az Apostoli Szék üresedése idején az Egyház kormányzása egyedül a
Bíborosi Kollégiumra van bízva a halaszthatatlan, illetve rendes
teendők (vö. 6. p.), s az új pápa megválasztásához szükséges
előkészületek elvégzésére, a jelen apostoli konstitúcóban
meghatározott módon és határok között. Ezért feltételek nélkül ki
kell zárni minden – akár törvényi, jogszokáson nyugvó – cselekményt,
melyek egyedül a pápa hatalmi körébe tartoznak, vagy az új pápa
megválasztásának ezen konstitúcóban megszabott normáival
kapcsolatosak.
3. Ezen felül megállapítom, hogy a Bíborosi Kollégium semmiféle
módon nem rendelkezhet az Apostoli Szék és a Római Egyház jogairól,
még kevésbé engedheti meg – sem közvetve sem közvetlenül –, hogy egy
is elvesszen közülük, még azért sem, hogy vitákat elsimítson, vagy
hogy e jogokat sértő cselekményeket üldözzön a pápa halála vagy
törvényes lemondása után.[12] Minden
Bíborosnak legyen gondja e jogok védelmére.
4. Az Apostoli Szék üresedése idején a Római Pápák által kibocsátott
törvényeket semmiképpen nem szabad helyesbíteni vagy módosítani, sem
hozzátenni vagy elvenni belőlük, még egy részletük alól sem adható
fölmentés, főként olyan törvények tekintetében, melyek a pápa
megválasztásának rendjéről szólnak. Ha esetleg mégis történne valami
ezen előírással ellenkező cselekmény vagy kísérlet, legfőbb
tekintélyemmel semmisnek és érvénytelennek nyilvánítom azt.
5. Amennyiben kétségek támadnának ezen apostoli konstitúcióban
foglalt előírások, vagy azok végrehajtása felől, formálisan
elrendelem, hogy minden ítélethozatali hatalom e téren a Bíborosi
Kollégiumot illeti meg, melynek ezért megadom a felhatalmazást a
kétséges vagy vitatott pontok értelmezésére, s elrendelem, hogy
amikor ezekről vagy más hasonló kérdésekről kell véleményt alkotni,
legyen elegendő, hogy az összegyűlt Bíborosok többsége egy
véleményen legyen.
6. Hasonlóképpen, ha olyan kérdés merül föl, melynek megoldása az
összegyűlt Bíborosok többsége szerint nem napolható el, a Bíborosi
Kollégium rendelkezzen a többség véleménye szerint.
Második fejezet
A BÍBOROSOK PÁPAVÁLASZTÁST ELŐKÉSZÍTŐ GYŰLÉSE
7. Széküresedés idején a Bíborosoknak kétféle gyűlése van:
általános, azaz az egész Kollégium gyűlése a választás megkezdéséig,
és részleges.
Az általános gyűléseken a törvényesen nem akadályozott és az
Apostoli Szék üresedéséről megfelelően értesített összes Bíborosnak
részt kell vennie. Azoknak a Bíborosoknak, akiknek e Konstitúció 33.
pontja szerint nincs pápaválasztó joga, lehetőségük van arra, hogy
ne vegyenek részt ezeken az általános gyűléseken.
A részleges gyűlést a Szent Római Egyház Camerlengo Bíborosa és
három – egy-egy a bíborosi rendekből – a már Rómában tartózkodó,
választó Bíborosok közül kisorsolt Bíboros alkotja. E három,
asszisztensnek nevezett Bíboros hivatala három napig tart, ennek
elteltével a helyükre, ugyancsak sorsolással másik három lép,
szintén három napra, a választás megkezdése után is.
A választás ideje alatt a jelentősebb kérdésekről, ha szükséges, a
választó Bíborosok gyűlése dönt, míg a rendes teendőkről ekkor is a
Bíborosok részleges gyűlése tárgyal. A széküresedés idején a
Bíborosok az általános és részleges gyűléseken a szokásos
feketepiros szegélyű reverendát, piros cingulust, körgallért,
mellkeresztet és gyűrűt viselnek.
8. A részleges gyűléseken csak a kevésbé jelentős kérdésekről
tárgyaljanak, melyek napról napra, vagy alkalomról alkalomra
jelentkeznek. Ha komolyabb, vagy mélyebb vizsgálatot igénylő
kérdések merülnének fel, azokat az általános gyűlés elé kell
terjeszteni. Amit pedig egy részleges gyűlésen eldöntöttek,
megoldottak vagy megtagadtak, vissza nem vonható, meg nem
változtatható, ilyen joga egyedül az általános gyűlésnek van, mely
szótöbbséggel dönt a kérdésről.
9. A Bíborosok általános gyűléseit a Vatikáni Apostoli Palotában,
vagy a Bíborosok megítélése szerint más, alkalmasabb helyen tartsák.
Ezeken a Szent Kollégium Dékánja, vagy távollétében és törvényes
akadályoztatása esetén a Szubdékán elnököl. Ha egyikük, vagy
mindketten a jelen Konstitúció 33. pontja szerint nem rendelkeznének
már a pápaválasztás jogával, a választó Bíborosok gyűlésein a
legidősebb választó Bíboros elnököl a precedencia szokásos rendje
szerint.
10. A Bíborosok gyűlésein, ha jelentősebb dolgokról van szó, a
szavazatot ne szóban, hanem titkos formában adják le.
11. A választást megelőző, ezért „előkészítőnek” nevezett általános
gyűléseket naponta kell tartani, attól a naptól kezdve, melyet a
Római Szent Egyház Camerlengója és a választó Bíborosok mindhárom
rendjéből a rendenkénti első Bíboros határoz meg, beleértve az
elhunyt pápa temetésének napját is. Erre azért van szükség, hogy a
Camerlengo Bíborosnak módja legyen meghallgatni a Szent Kollégium
véleményét és közölni vele a szükséges vagy hasznos információkat;
továbbá hogy az egyes Bíborosok jelezhessék a fölmerülő problémákat,
kérdéseikre választ kérhessenek és javaslatokat tehessenek.
12. Az első általános gyűléseken gondoskodni kell arról, hogy minden
egyes Bíboros kapjon egy példányt a jelen apostoli konstitúcióból, s
ugyanakkor adassék meg nekik a lehetőség, hogy kérdéseket tehessenek
föl a benne foglalt szabályok tartalmáról és végrehajtásáról.
Továbbá hasznos lesz felolvasni a Konstitúciónak azt a részét, amely
az Apostoli Szék üresedéséről szól. Ugyanakkor a jelenlévő
Bíborosoknak esküt kell tenniük a benne foglaltak megtartására és a
titoktartásra. Az eskü szövegét, melyet azoknak a Bíborosoknak is le
kell tenniük, akik késve érkeznek e gyűlésre és későbbi szakaszában
vesznek részt, a Bíboros Dékán, vagy esetleg a Kollégium – e
Konstitúció 9. pontjában meghatározott – másik elnöke olvassa fel a
többi Bíboros jelenlétében a következő formula szerint:
Mi, a Római Egyháznak a püspökök, papok és diákonusok rendjéhez
tartozó Bíborosai, valamennyien és egyenként megígérjük,
kötelességként vállaljuk és megesküszünk rá, hogy pontosan és
hűségesen megtartjuk II. János Pál pápa Universi Dominici Gregis
kezdetű apostoli konstitúcójában foglalt valamennyi szabályt, és
szigorúan megtartjuk a titkot mindarra vonatkozóan, ami bármi
módon kapcsolatos a Római Pápa megválasztásával, vagy, ami
természete szerint e titoktartást követeli az Apostoli Szék
üresedése idején.
Ezután minden Bíboros egyenként mondja:
És én, N. N. Bíboros ígérem, kötelességül vállalom és esküszöm
rá.
Majd kezét az Evangéliumra helyezve hozzáteszi:
Isten engem úgy segéljen, és e Szent Evangéliumok, melyeket
kezemmel érintek.
13. Az egymást követő gyűlések egyikén a Bíborosoknak előre
meghatározott napirend szerint meg kell hozniuk a legsürgősebb
döntéseket a választás előkészítésének
megkezdésére, azaz:
a) határozzák meg a napot, az órát és a módot, hogy mikor és hogyan
viszik át az elhunyt pápa holttestét a Vatikáni Bazilikába, hogy a
hívők tiszteletüket kifejezhessék előtte;
b) tegyenek meg minden szükséges előkészületet az elhunyt pápa
temetésére, melynek 9 napon belül meg kell történnie, s úgy
határozzák meg a kezdetét, hogy maga a temetés – ha csak lehet – a
halál utáni 4. és 6. nap között történjék;
c) sürgessék a bizottságot – mely a Camerlengo Bíborosból, a Bíboros
Államtitkárból és Vatikán Város Pápai Bizottságának elnökéből áll –
hogy hamarosan határozza meg a Szent Márta Házban a választó
Bíborosok lakásait, és mindazok szálláshelyét, akiről a jelen
Konstitúció 46. pontja szól; ugyanakkor szükséges gondoskodni a
Sixtus-kápolna előkészítéséről, annak érdekében, hogy a választással
kapcsolatos cselekmények akadálytalanul, rendezetten és a legnagyobb
diszkrécióval történhessenek, amint e Konstitúció elrendeli;
d) bízzanak meg két tudós, bölcs és erkölcsi tekintéllyel bíró
egyházi férfit azzal a feladattal, hogy vezessenek a Bíborosok
számára két komoly elmélkedést az Egyház ilyen órában mutatkozó
problémáiról és az új pápa Istentől megvilágosított választásáról;
ugyanakkor – fenntartva a jelen Konstitúció 52. pontjában
mondottakat – határozzák meg a napot és az órát, amikor az első
elmélkedést meg kell tartaniuk;
e) hagyják jóvá az Apostoli Szentszék Vagyonkezelősége, illetve a rá
vonatkozó részben a Vatikán Város Kormányzósága által benyújtott
költségvetést azokról a kiadásokról, amelyek a pápa halála és az
utód megválasztása között merülnek föl;
f) olvassák el az elhunyt pápa által a Bíborosi Kollégium számára
hátrahagyott dokumentumokat, amennyiben ilyenek volnának;
g) gondoskodjanak a Halászgyűrű és az Ólompecsét megsemmisítéséről,
melyeket az Apostoli Levelek kiadásánál használnak.
h) sorsolással osszák el a választó Bíborosok között a szobákat;
i) határozzák meg a választás kezdetének napját és óráját.
Harmadik fejezet
NÉHÁNY HIVATALRÓL
AZ APOSTOLI SZÉK ÜRESEDÉSE IDEJÉN
14. A Pastor Bonus apostoli konstitúcó 6. pontjának megfelelően[13] a pápa halálával a Római Kúria
összes dikasztériumának fejei, beleértve a Bíboros Államtitkárt, a
Bíboros prefektusokat és érsek elnököket is – szüneteltetik
hivataluk gyakorlását. Kivételt képez a Római Szent Egyház
Camerlengója és a Főpenitenciárius, akik tovább gyakorolják
tevékenységüket úgy, hogy a Bíborosi Kollégium elé terjesztik azt,
amit a pápa elé kellene terjeszteniük.
Ugyanígy a Vicariae potestatis apostoli konstitúciónak megfelelően
(2. 1. §)[14] a római egyházmegye
általános helynök Bíborosának feladatköre nem függesztődik fel a
pápai szék üresedésének idején sem, és hasonlóképpen nem szűnik meg
a Vatikáni Bazilika Bíboros főpapja és a Vatikán Város általános
helynökének jurisdictioja sem.
15. Amennyiben a pápa halálakor, vagy az utód megválasztása előtt
üres volna a Római Szent Egyház Camerlengo Bíborosának vagy a
Főpenitenciárius hivatala, a Bíborosi Kollégiumnak minél előbb meg
kell választania azt az egy vagy két Bíborost, akik e tisztségeket
betöltik az új pápa megválasztásáig. Mindkét esetben az összes
jelenlévő választó Bíboros titkos szavazásával történik a választás,
cédulákkal, melyeket a ceremonáriusok osztanak ki és szednek össze,
és a Római Szent Egyház Camerlengója és a három asszisztens Bíboros
jelenlétében bontják ki, ha a Főpenitenciárius megválasztásáról van
szó; vagy a három asszisztens Bíboros és a Bíborosi Kollégium
titkárának jelenlétében, ha a Camerlengót kell megválasztani.
Az tekintendő megválasztottnak, akire a szavazatok többsége esett,
és ipso facto megkapja a hivatal összes felhatalmazását.
Szavazategyenlőség esetén a magasabb bíborosi rendhez tartozó a
megválasztott; ha azonos rendhez tartoznak, az a megválasztott, aki
korábban lett bíboros. Amíg a Camerlengot meg nem választják,
feladatait a Kollégium Dékánja végzi, vagy hiányában, illetve
törvényes akadályoztatása esetén, a Szubdékán vagy pedig a
legidősebb Bíboros a precedencia szokásos rendjében, e Konstitúció
9. pontja szerint, aki késlekedés nélkül meghozhatja a helyzet
követelte döntéseket.
16. Ha pedig széküresedés esetén nem volna általános helynöke a
római egyházmegyének, a hivatalban lévő helyettese gyakorolja a
Bíboros helynök hivatalát is a saját hivatalával járó joghatóságon
felül.[15] Amennyiben a
helynökhelyettes is hiányoznék, a kinevezése szerinti első
segédpüspök végzi a teendőt.
17. Amint a Római Szent Egyház Camerlengója megkapta a pápa
halálhírét, azonnal hivatalosan meg kell bizonyosodnia a pápa
haláláról a pápai szertartásmester, a Kléruskongregáció
prefektusának, az Apostoli Kamara titkárának és kancellárjának
jelenlétében, és el kell készítenie a halál hiteles okmányát. Ezen
kívül a Camerlengónak le kell pecsételnie a pápa dolgozó és
hálószobáját, és el kell rendelnie, hogy mindazok, akik rendesen a
pápa magánlakosztályában tartózkodtak, a pápa temetéséig ott
maradhatnak, de akkor az egész pápai lakosztályt lepecsételik;
közölnie kell a halálhírt Róma Bíboros Helynökével, aki külön
értesítéssel tudatja azt Róma népével, és a Vatikáni Bazilika
Bíboros esperesével. Birtokba kell vennie a Vatikáni Apostoli
Palotát valamint – személyesen vagy megbízottja által – a lateráni
és a Castel Gandolfó-i palotákat, s gyakorolnia kell azok védelmét
és kormányzását. A három bíborosi rend fejei meghallgatása után meg
kell határoznia mindent, ami a pápa temetésével kapcsolatos,
feltéve, hogy a pápa még életében nem nyilvánította ki erre
vonatkozó akaratát. A Bíborosi Kollégium nevében és azzal
egyetértésben gondoskodnia kell mindenről, amit a körülmények
javallanak az Apostoli Szék jogainak megvédésére és helyes
irányítására. Ugyanis a Római Szent Egyház Camerlengójának feladata
széküresedés idején a Szentszék anyagi javainak és jogainak
gondozása és kezelése három asszisztens bíboros segítségével, miután
– a kisebb jelentőségű dolgokra vonatkozóan egyszer, a jelentősebb
dolgokra vonatkozóan esetről esetre – kikérte a Bíborosi Kollégium
hozzájárulását.
18. A Főpenitenciárius Bíboros és tisztségviselői széküresedés
idején is végezhetik mindazt, amit elődöm, XI. Piusz pápa 1935.
március 25-én Quae divinitus apostoli konstitúciójában,[16] s én magam a Pastor Bonus
apostoli konstitúcóban meghatároztunk.[17]
19. A Bíborosi Kollégium Dékánjának, amint a Camerlengo Bíboros,
vagy a Pápai Ház Prefektusa közölte vele a pápa halálhírét, közölnie
kell a hírt az összes Bíborossal, és össze kell hívnia őket a
Kollégium gyűlésére. Hasonlóképpen ő közli a halálhírt a
Szentszéknél akkreditált diplomáciai testülettel és az illetékes
nemzetek legfőbb vezetőivel.
20. Az Apostoli Szék üresedése idején az Államtitkárság helyettes
vezetője, továbbá az Államokkal való Kapcsolatok Részlegének titkára
és a Római Kúria dikasztériumainak titkárai megtartják az illető
hivatal vezetését és a Bíborosi Kollégiumnak tartoznak érte
felelősséggel.
21. Ugyanígy a pápai követek sem veszítik el megbízatásukat és
hatáskörüket.
22. Őszentsége Alamizsnása is folytatja karitatív tevékenységét a
pápa életében érvényes szempontok alapján; tevékenységében a
Bíborosi Kollégiumtól függ egészen az új pápa megválasztásáig.
23. Széküresedés idején a pápának a Vatikán Város kormányzásával
kapcsolatos egész polgári hatalma a Bíborosi Kollégiumot illeti meg,
ez azonban csak sürgető szükség esetén hozhat rendelkezéseket és
csak a széküresedés idejére. Ezen túlmenően csak akkor maradnak
érvényben, ha az új pápa azokat megerősíti.
Negyedik fejezet
A RÓMAI KÚRIA DIKASZTÉRIUMAINAK
FELHATALMAZÁSAI AZ APOSTOLI SZÉK ÜRESEDÉSE IDEJÉN
24. Széküresedés idején a Római Kúria dikasztériumai, kivéve azokat,
melyekről a jelen Konstitúció 26. pontjában van szó, nem illetékesek
olyan ügyekben, melyeket Sedeplena nem tárgyalhatnak vagy nem
hajthatnak végre az Őszentségével való megbeszélés, a tőle kapott
kihallgatás, vagy speciális és rendkívüli meghatalmazások nélkül,
melyeket a Római Pápa e dikasztériumok prefektusainak, elnökeinek
vagy titkárainak adni szokott.
25. Ezzel szemben a pápa halálával nem függesztődnek fel az egyes
dikasztériumok saját, rendes felhatalmazásai; mindazonáltal
elrendelem, hogy a dikasztériumok felhatalmazásaikkal csak a kisebb
jelentőségű kegyelmi ügyekben éljenek, míg a súlyosabb vagy vitatott
kérdéseket, ha elnapolhatók, kizárólag a leendő pápa számára kell
fenntartaniuk; ha egy ilyen ügy nem tűr halasztást (mint pl. halál
órájában a pápa által szokásosan megadott felmentések), a Bíborosi
Kollégiumban arra a Bíborosra bízható, aki a pápa haláláig
prefektus, vagy érsek-elnök volt és ugyanannak a dikasztériumnak
Bíborosaira, melyre a meghalt pápa föltehetően rábízta volna a
kivizsgálást. Ilyen körülmények között ők dönthetnek provizórikusan
mindaddig, amíg az új pápát meg nem választják, aszerint hogy mit
ítélnek megfelelőbbnek és alkalmasabbnak az egyház jogai és
hagyománya megőrzése szempontjából.
26. Az Apostoli Signatura Legfelső Bírósága és a Rota Romana
Bírósága a Szentszék üresedése idején saját szabályaik szerint
folytatják az ügyek tárgyalását, megtartva a Pastor Bonus apostoli
konstitúcó 18. pontjának 1. és 3. artikulusában mondottakat.[18]
Ötödik fejezet
A RÓMAI PÁPA TEMETÉSE
27. A Római Pápa halála után a Bíborosok 9 egymást követő napon
gyászmisét mutatnak be lelke üdvösségéért az Ordo exsequiarum Romani
Pontificis előírásai szerint, melyeket az Ordo rituum conclavis
szabályaival együtt hűségesen kövessenek.
28. Ha a temetés a Vatikáni Bazilikában történik, az erre vonatkozó
hiteles dokumentumot e Bazilika káptalani jegyzője vagy levéltáros
kanonok prefektusa készíti el. A temetést követően a Camerlengo
Bíboros és a Pápai Ház prefektusának egy-egy megbízottja külön-külön
lepecsételi a temetés megtörténtét hitelesítő dokumentumokat; az
első az Apostoli Kamara tagjainak, a második a Pápai Ház
prefektusának jelenlétében.
29. Ha a pápa Rómán kívül halna meg, a Bíborosi Kollégium feladata
mindent megtenni, hogy a holttestet méltó és illő módon vigyék a
Vatikáni Szent Péter Bazilikába.
30. Senkinek nincs megengedve, hogy bármilyen eszközzel képeket
készítsen a betegágyon fekvő vagy már halott pápáról, illetve
semmilyen eszközzel sem rögzíthetik szavait azért, hogy később
visszajátsszák. Ha valaki a pápa halála után akarna
fényképfelvételeket készíteni dokumentációs céllal, a Római Szent
Egyház Camerlengo Bíborosától kell engedélyt kérnie, aki csak akkor
adhat engedélyt a fotózásra, amikor a holttest már fel van
öltöztetve a pápai ruhákba.
31. A pápa temetése után és az új pápa megválasztása idején a pápa
magánlakosztályának egyetlen helyiségében se lakjék senki.
32. Ha az elhunyt pápa végrendelkezett saját dolgairól, leveleket és
magán dokumentumokat hagyott hátra és kijelölte végrendeleti
végrehajtóját, erre tartozik a végrendelkezőtől kapott utasítások
értelmében meghatározni és végrehajtani mindazt, ami az elhunyt pápa
személyes dolgait és írásait illeti. E végrendeleti végrehajtó
eljárásáról egyedül az új pápának tartozik számadással.
MÁSODIK RÉSZ
A RÓMAI PÁPA MEGVÁLASZTÁSA
Első fejezet
A RÓMAI PÁPA VÁLASZTÓI
33. A Római Pápa megválasztásának joga egyedül a Római Szent Egyház
Bíborosait illeti meg, kivéve azokat, akik a pápa halála napja, vagy
az Apostoli Szék megüresedésének napja előtt betöltötték
nyolcvanadik életévüket. A választó Bíborosok maximális száma nem
haladhatja meg a százhuszat. Minden feltétel nélkül ki van zárva
mindenfajta egyéb egyházi méltóság aktív választójoga vagy bármilyen
rangú és rendű világi hatalom beavatkozása.
34. Ha az Apostoli Szék megüresedése – Rómában vagy a világon bárhol
másutt tartott – Egyetemes Zsinat vagy Püspöki Szinódus idején
történne, az új pápát egyedül és kizárólag a választó Bíborosoknak
kell megválasztaniuk, akikről az előbbi pontban szóltam, és nem a
Zsinatnak vagy a Püspöki Szinódusnak. Ezért semmisnek és
érvénytelennek nyilvánítjuk azokat a cselekményeket, melyek
vakmerően megkísérelnék módosítani a választás szabályait vagy a
választók kollégiumát. Sőt, megerősítem a CIC 340. kánonját és a
347. k. 2. §-át, illetve a CCEO 53. kánonját, melyek szerint a
Zsinat vagy a Püspöki Szinódus, bármilyen fázisban is legyenek, a
Szentszék megüresedésének hírül vételével magánál a jognál fogva
azonnal felfüggesztődnek. Ezért minden késlekedés nélkül azonnal be
kell fejezniük mindenfajta összejövetelt, gyűlést vagy ülést, meg
kell szakítaniuk mindenféle határozat vagy kánon előkészítését és
fogalmazását, illetve a már megerősítettek kihirdetését, a semmiség
terhe mellett; sem a Zsinat, sem a Szinódus nem folytatódhat
semmiféle jogcím, még a legsúlyosabb és legsajátosabb indok alapján
sem mindaddig, amíg a kánonilag megválasztott új pápa nem
rendelkezik annak újra összehívásáról és folytatásáról.
35. A választó Bíboros semmilyen indok vagy ok alapján sem zárható
ki az aktív és passzív választás kizárólagos jogából, amint azt a
jelen Konstitúció 40. pontja rögzít.
36. A Római Szent Egyház Bíborosa, kinek kreálása és a
Konzisztóriumban közzététele megtörtént, eo ipso rendelkezik a
pápaválasztás jogával a jelen Konstitúció 33. pontja szerint, akkor
is, ha még nem kapta meg a bíborosi birétumot és a gyűrűt, sem az
esküt még nem tette le. Ellenben nincs pápaválasztó joga a kánonilag
letett, vagy a Római Pápa jóváhagyásával a bíborosi méltóságról
lemondottaknak. Sőt, széküresedés idején a Bíborosi Kollégium nem
fogadhatja vissza őket.
37. Ezen felül elrendelem, hogy attól a naptól számítva, melyen az
Apostoli Szék törvényesen megüresedett, a Rómában lévő választó
Bíborosoknak tizenöt teljes napig várniuk kell a távollévőkre; de
megadom a Bíborosi Kollégiumnak a felhatalmazást, hogy súlyos ok
esetén néhány nappal még késleltessék a választás megkezdését.
Azonban legfeljebb húsz nappal a széküresedés után az összes
jelenlévő választó Bíborosnak meg kell kezdeni a választást.
38. A választó Bíborosok valamennyien, akiket a Dékán vagy az ő
nevében egy másik Bíboros összehívott az új pápa megválasztására, a
szent engedelmesség nevében kötelesek engedelmeskedni az összehívó
üzenetnek és megjelenni a kijelölt helyen, kivéve, ha a Bíborosi
Kollégium által elismert betegség vagy más súlyos ok akadályozza
őket.
39. Ha pedig választó Bíborosok a választás folyamán érkeznének meg,
azaz mielőtt még az egyház legfőbb pásztorát megválasztották volna,
oda kell engedni őket a választáshoz abban a fázisban, amelyben
éppen tartanak.
40. Ha véletlenül egy Bíboros, akinek szavazati joga volna,
megtagadná a Vatikán Városba való belépést, hogy részt vegyen a
választás munkájában, vagy miután a választás már megkezdődött,
megtagadná a maradást, hogy kötelességét teljesítse, anélkül, hogy
az esküt tett orvosok által igazoltan beteg volna és ezt a választók
nagyobb része elismerné, a többiek szabadon folytassák a választást,
anélkül, hogy tekintettel volnának rá és a továbbiakban ne engedjék
újra részt venni. Ha viszont egy választó Bíboros hirtelen betegség
miatt kénytelen elhagyni a Vatikánt, a választás folytatható
szavazatának kikérése nélkül is; de ha vissza akar térni a
Konklávéra miután meggyógyult, vagy akár előtte is, újra be kell
bocsátani.
Továbbá, ha valaki a választó Bíborosok közül súlyos, a választók
többsége által jóváhagyott indokkal elhagyja a Vatikán Várost,
visszatérhet, hogy újra részt vegyen a választásban.
Második fejezet
A VÁLASZTÁS HELYSZÍNE
ÉS A FELADATKÖRÜK ALAPJÁN BEBOCSÁTHATÓ
SZOLGÁLATTEVŐK
41. A pápaválasztó Konklávé a Vatikán Város területén, meghatározott
részen és idegenek elől elzárt helyen legyen, oly módon, hogy
megfelelő elhelyezést kapjanak a választó Bíborosok és mindazok,
akik törvényes jogcímen meghívottak a választás szabályos és
rendezett lefolytatására.
42. A pápaválasztás kezdetéül megállapított időpontban az összes
választó Bíborosnak rendelkeznie kell megfelelő szálláshellyel, és
azt el kell foglalnia a Vatikán Városban újonnan épített,
úgynevezett Szent Márta Házban.
Ha a Bíborosi gyűlés határozatával jóváhagyott egészségügyi okból
valamelyik választó Bíborosnak betegápolóra van szüksége a választás
ideje alatt is, gondoskodni kell a betegápolók megfelelő
elhelyezéséről is.
43. A választás megkezdésére meghatározott időponttól kezdve a pápa
megválasztásának kihirdetéséig, vagy addig, amíg az új pápa azt
elrendeli, a Szent Márta Ház helyiségei, s különösen a
Sixtus-kápolna és a liturgikus cselekmények helyszínei illetéktelen
személyek előtt zárva legyenek a Camerlengo Bíboros és az
Államtitkárság helyettes vezetőjének felügyelete alatt, az alább
következő pontok rendelkezései szerint.
A Vatikán Város egész felségterületét, és az azon belüli székhellyel
rendelkező hivatalok rendes tevékenységét ezen időszakban úgy kell
szabályozni, hogy biztosítva legyen a pápa megválasztásával
kapcsolatos minden tevékenység titkossága és szabad lefolytatása.
Különösen arra kell ügyelni, hogy a választó Bíborosokat senki meg
ne közelítse, miközben a Szent Márta Házból a Vatikáni Apostoli
Palotába közlekednek.
44. A választó Bíborosok a választás megkezdésétől a választás
megtörténtéig és annak kihirdetéséig tartózkodjanak a választás
területén kívül lévő, külső személyekkel – levelezés, telefon vagy
egyéb kommunikációs eszköz útján történő – kapcsolattartástól,
fenntartva a sürgető szükség olyan jóváhagyott esetét, melyet a 7.
pontban említett részleges gyűlés kellően ismer. Ugyanez a gyűlés
hagyja jóvá a Főpenitenciáriussal, az általános helynökkel és a
vatikáni bazilika esperes-Bíborosával szükséges és sürgető
eszmecserét.
45. Mindazok számára, akik nincsenek felsorolva a következő
pontokban, s akik véletlenül – mert jogosan vannak jelen a Vatikán
Városban, ahogy a jelen Konstitúció 43. pontja mondja –találkoznának
a választó Bíborosok valamelyikével a választás ideje alatt,
abszolúte tilos beszélgetésbe bocsátkozni e Bíborosokkal bármilyen
formában, bármi eszköz révén és bármi indokkal.
46. A személyes és a választással kapcsolatos hivatalos szükségletek
ellátására elérhetőnek kell lennie, s ezért a jelen Konstitúció 43.
pontjában említett határokon belül megfelelő elhelyezést kell kapnia
a Bíborosi Kollégium titkárának, aki a választó testület titkáraként
tevékenykedik; a pápai liturgiák szertartásmesterének két
ceremoniáriussal és két szerzetessel, akik a Pápai Sekrestyét
gondozzák; továbbá egy egyházi férfinak, akit a Bíboros Dékán vagy
az őt helyettesítő Bíboros választ ki, hogy munkájában segítse.
Jelen kell még lennie néhány, különböző nyelvű szerzetesnek a
gyóntatások végzésére, továbbá két orvosnak a bajok ellátására.
Emellett idejében gondoskodni kell megfelelő számú asztalnál
felszolgáló és takarító személyzetről is.
Mindezen itt felsorolt személyeknek meg kell kapnia a Camerlengo
Bíboros és 3 asszisztensének előzetes jóváhagyását.
47. A jelen Konstitúció 46. pontjában felsorolt személyek
mindegyike, akinek bármi okból és bármikor tudomására jut valami,
ami közvetlenül vagy közvetve érinti a választás cselekményeit,
különösen a választáson történt szavazásokat, szigorú titoktartásra
van kötelezve mindazok irányában, akik nem tartoznak a választó
Bíborosok Testületéhez; emiatt a választás megkezdése előtt a
következő pontban meghatározott módon és formula szerint esküt kell
tenniük.
48. A jelen Konstitúció 46. pontjában említett személyeknek, miután
kellő felvilágosítást kaptak a teendő eskü tartalmáról és
jelentéséről, a választás cselekményének kezdete előtt a Camerlengo
Bíboros, vagy a Római Szent Egyház más Bíborosa, illetve megbízottja
és a két ceremoniárius jelenlétében, a kellő időpontban el kell
mondaniuk és alá kell írniuk az esküt a következő formulában:
Én, N.N., ígérem és megesküszöm rá, hogy a titkot, mindarra
vonatkozóan, ami közvetlenül vagy közvetve a pápaválasztás
szavazásaival kapcsolatos, feltételek nélkül és örökre megtartom,
mindazzal szemben, aki nem tagja a választó Bíborosi Kollégiumnak,
hacsak nem kapok rá kifejezetten különleges felhatalmazást az új
pápától vagy utódaitól.
Hasonlóképpen ígérem és esküszöm rá, hogy a Konklávén
tartózkodom mindenféle hang továbbítására vagy rögzítésére,
illetve képek felvételére szolgáló eszköz használatától mindazzal
kapcsolatban, ami a választás ideje alatt a Vatikán Város
területén történik, különösen ami közvetlenül vagy közvetve bármi
módon kapcsolódik a választás cselekményéhez.
Kijelentem, hogy ezt az esküt annak tudatában tettem le,
hogy megszegése magával vonja velem szemben azokat a lelki és
kánoni büntetéseket, melyeket a leendő pápa jónak lát alkalmazni
(vö. CIC 1399. kán.)
Isten engem úgy segéljen, és e Szent Evangéliumok, melyeket
kezemmel érintek.
Harmadik fejezet
A VÁLASZTÁS CSELEKMÉNYEINEK KEZDETE
49. Miután az előírt szertartások szerint megtörtént az elhunyt pápa
temetése, és minden elő van készítve a választás törvényes
lefolytatásához, a meghatározott napon – azaz a pápa halálától
számított 15., vagy a jelen Konstitúció 37. pontja szerint a 20.
napon belül – a választó Bíborosok jöjjenek össze a Vatikáni Szent
Péter Bazilikában, vagy az idő és hely körülményeinek megfelelő más
helyen, hogy ünnepi szentmisén vegyenek részt, melynek könyörgéseit
a pápaválasztás votiv miséjéből vegyék.[19]
E szentmisének lehetőleg délelőtt kell történnie, hogy délután
megtörténhessék minden, amit a jelen Konstitúció következő pontjai
írnak elő.
50. Az Apostoli Palota Szt. Pál kápolnájából, ahová a délután
megfelelő órájában összegyűltek a választó Bíborosok, ünnepi
körmenetben vonuljanak a választás színhelyére, az Apostoli Palota
Sixtus-kápolnájába korális ruhában és a Veni Creator himnuszt
énekelve a Szentlélek segítségül hívásaként.
51. Megtartva a Konklávé lényeges elemeit, de módosítva néhány
kisebb részletet, melyek a körülmények megváltozásával korábbi
rendeltetésüket tekintve jelentéktelenné váltak, a jelen
Konstitúcióval meghatározom és elrendelem, hogy a pápaválasztás
minden cselekménye, amint azokat a következő pontok előírják,
kizárólag a Vatikáni Apostoli Palota Sixtus-kápolnájában történjék,
amely ezért a választás befejeztéig kizárólag e célra fenntartott
hely, úgy, hogy biztosított legyen minden szó és cselekmény teljes
titkossága, ami bármi módon, akár közvetlenül akár közvetve érinti a
pápa megválasztását.
Ezért a Bíborosi Kollégium – a Camerlengo felügyelete és hivatala
alatt, akit a jelen Konstitúció 7. pontjában említett részleges
gyűlés segít munkájában – gondoskodjék arról, hogy minden elő legyen
készítve. Vegyék igénybe az Államtitkárság helyettes vezetőjének
külső segítségét is, hogy a szabályos választás és a teljes
titoktartás biztosítva legyen. Különösen gondos és szigorú
ellenőrzést kell végezni, megbízható és hozzáértő szakértők
bevonásával, hogy a mondott helyen ne lehessenek titokban
elhelyezett rögzítő vagy kifelé közvetítő audiovizuális eszközök.
52. Amikor a választó Bíborosok az 50. pontban mondottak szerint
megérkeznek a Sixtus-kápolnába, még azok jelenlétében, akik az
ünnepi körmenetben részt vettek, leteszik az esküt a következő
pontban adott formula elmondásával.
A Bíboros Dékán, vagy a jelen Konstitúció 9. pont előírása szerint a
rend és kor alapján első Bíboros hangosan felolvassa az
esküformulát, majd minden egyes választó Bíboros, megérintve a Szent
Evangéliumot, felolvassa és vállalja a következő pontban adott
formulát.
Amikor az utolsó választó Bíboros is befejezte az esküt, a Pápai
Liturgiák Szertartásmestere kihirdeti az „extra omnes”-t és a
Konklávéhoz nem tartozóknak el kell hagyniuk a Sixtus-kápolnát. Csak
a Pápai Liturgiák Szertartásmestere és az az egyházi férfi maradhat,
akit a választó Bíborosok második elmélkedésének megtartására
választottak ki, és akiről a 13. pontban volt szó. Az elmélkedésnek
a Bíborosok súlyos feladatáról kell szólnia, arról, hogy helyes
szándékkal – az egyetemes Egyház javát és egyedül Istent tartván a
szemük előtt – kell eljárniuk.
53. Az előző pontban elrendeltek szerint a Bíboros Dékán, vagy a
rend és kor alapján első Bíboros a következő esküformulát olvassa
fel:
Mi, választó Bíborosok valamennyien és egyenként, akik jelen
vagyunk e pápaválasztáson, ígérjük, kötelezzük magunkat és
esküszünk rá, hogy hűségesen és pontosan megtartjuk mindazokat az
előírásokat, amelyeket II. János Pál pápa 1996. február 22-én
kibocsátott »Universi Dominici Gregis« apostoli konstitúciója
tartalmaz. Hasonlóképpen ígérjük, kötelezzük magunkat és esküszünk
rá, hogy bármelyikünk, akit isteni rendelkezés alapján római
pápává választanak, kötelezi magát arra, hogy hűségesen fogja
végezni az egyetemes Egyház pásztorának péteri szolgálatát, és
határozottan fogja képviselni és védeni a Szentszék lelki és
világi jogait és szabadságát.
Mindenekelőtt pedig megígérjük és esküszünk rá, hogy a
legnagyobb hűséggel fogjuk őrizni mindenkivel, klerikusokkal és
laikusokkal szemben egyaránt mindannak titkát, ami bármi módon
kapcsolódik a Római Pápa megválasztásához, ami a szavazást
közvetlenül vagy közvetve érintve a választás helyszínén történik;
semmiképpen nem fogjuk megszegni e titoktartást sem a választás
alatt sem az új pápa megválasztása után, kivéve, ha arra maga a
pápa kifejezetten engedélyt ad; mindezt azért, hogy soha ne adjunk
alkalmat vagy kedvezést bármilyen beleszólásnak, ellenzésnek vagy
bármi más beavatkozásnak, mellyel bármilyen rendű vagy rangú
világi hatóság, csoport vagy személy akarná befolyásolni a Római
Pápa megválasztását.
Ezután a precedencia sorrendjében a választó Bíborosok egyenként
tesznek esküt a következő formulával:
És én, N. N. Bíboros ígérem, kötelességül vállalom és esküszöm
rá.
Majd kezét az Evangélium fölé téve hozzáteszi:
Isten engem úgy segéljen, és e Szent Evangéliumok, melyeket
kezemmel érintek.
54. Az elmélkedés végeztével a pap, aki tartotta, a Pápai Liturgiák
Szertartásmesterével együtt elhagyja a Sixtus-kápolnát. A választó
Bíborosok, elmondva az Ordo megfelelő imádságait, meghallgatják a
Bíboros, Dékánt (vagy helyettesét), aki a választók Kollégiumának
mindenekelőtt azt a kérdést teszi fel, hogy hozzá lehet-e kezdeni a
választó cselekményhez, vagy vannak-e még megoldandó kétségek a
jelen Konstitúcióban meghatározott szabályok és eljárások körül,
melyeket tisztázni kell. Természetesen anélkül, hogy – még ha a
választók egyhangúlag akarnák is – a választás cselekményeit
lényegében érintő előírások közül bármelyiket módosíthatnák vagy
helyettesíthetnék. Ha ez megtörténnék, az ilyen határozat semmis.
Ha tehát a választók többségének véleménye szerint nincs semmi
akadálya a választás cselekménye megkezdésének, közvetlenül fogjanak
hozzá a jelen Konstitúcióban meghatározott módon.
Negyedik fejezet
A VÁLASZTÁSSAL KAPCSOLATOS TITOKTARTÁS
55. A Camerlengo Bíboros és a 3 asszisztens bíboros köteles gondosan
ügyelni arra, hogy a Sixtus-kápolnában – a választás helyszínén és a
hozzá kapcsolódó helyiségekben – történtekkel kapcsolatban a
titoktartás semmiképpen ne sérüljön, sem a cselekmények előtt, sem
alattuk sem utánuk.
Egész különlegesen – igénybe véve két megbízható technikus
segítségét is – óvják e titoktartást azzal is, hogy biztosítják:
semmiféle felvevő vagy televíziós kivetítő eszköz ne kerülhessen a
mondott helyiségekbe, főként a Sixtus-kápolnába, ahol a szavazások
zajlanak.
Ha e szabályt megszegve bármilyen beavatkozás történnék és azt
fölfedezik, elkövetői tudják meg, hogy a leendő pápa ítélete szerint
súlyos büntetés vár rájuk.
56. A választás cselekményének egész idején a választó Bíborosok
kötelesek tartózkodni a levelezéstől és a telefonon vagy rádión
keresztül való beszélgetéstől olyan személyekkel, akiknek nincs
megfelelő engedélye a számukra fenntartott épületben való
tartózkodáshoz.
Az ilyen beszélgetésbe csak a legsúlyosabb és sürgető indokkal, a
Bíborosok részleges gyűlésének hozzájárulásával (ld. a 7. pontot)
egyezhetnek bele.
A választó Bíborosoknak tehát gondoskodniuk kell arról, hogy még a
választási cselekmények megkezdése előtt intézkedjenek
halaszthatatlan személyes vagy hivatali ügyeikről azért, hogy ne
kelljen ilyen beszélgetéseket engedélyezni.
57. Hasonlóképpen tartózkodniuk kell a választó Bíborosoknak attól,
hogy a Vatikán Városon kívülről kapjanak, vagy oda küldjenek
bármiféle üzenetet, beleértve természetesen annak tilalmát is, hogy
egy törvényesen a Vatikánban tartózkodó személy közvetítésével
tegyék ezt. Különösen tiltott a választó Bíborosoknak a választás
cselekményének egész idején bármilyen napilapok vagy folyóiratok
kézhezvétele, s ugyanígy rádióadások hallgatása vagy televízióadások
nézése.
58. Mindazok, akik a jelen Konstitúció 46. pontjának rendelkezése
szerint bármi módon a választással kapcsolatos szolgálatot végeznek,
és közvetlenül vagy közvetve – szóban, írásban, jelekkel vagy bármi
más módon – megszeghetik a titoktartást, minden módon kerülniük kell
azt, különben az Apostoli Széknek fenntartott latae sententiae
kiközösítésbe esnek.
59. Különösen tilos a választó Bíborosoknak, hogy bárkinek olyasmit
a tudomására hozzanak, ami közvetlenül vagy közvetve érinti a
szavazást, továbbá amiről a bíborosi gyűléseken a pápaválasztással
kapcsolatban tárgyaltak vagy döntöttek, akár a választás előtt, akár
a választás idején. E titoktartási kötelezettség vonatkozik azokra a
nem választó Bíborosokra is, akik a jelen Konstitúció 7. pontja
szerint részt vesznek az általános gyűléseken.
60. Elrendelem továbbá, hogy a választó Bíborosok tartsák súlyos
lelkiismereti kötelességüknek a titoktartást e dolgokról az új pápa
megválasztása után is, emlékezve rá, hogy semmiképpen nem szabad
megszegniük, hacsak maga a pápa különleges és kifejezett engedélyt
nem ad rá.
61. Végezetül, hogy a választó Bíborosok védve legyenek mások
titokszegésével és esetleges ármánykodásával szemben, amit döntési
szabadságukkal és ítéletalkotásuk függetlenségével szemben
állítanának, feltételek nélkül megtiltom, hogy bármilyen
meggondolással bevigyenek a választás helyszínére, vagy ha már ott
vannak, működtessenek bármiféle eszközt, ami alkalmas hangok, képek
és írás mechanikus rögzítésére, reprodukálására vagy közvetítésére.
Ötödik fejezet
A VÁLASZTÁS LEFOLYTATÁSA
62. A választás közfelkiáltásnak vagy inspirációnak és
kompromisszumnak nevezett módjai eltöröltetnek, és a Római Pápa
megválasztásának formája mostantól egyedül a választás lesz.
Épen ezért elrendelem, hogy a Római Pápa érvényes megválasztásához a
szavazatok 2/3-a szükséges, a jelenlévő választók összességét véve
alapul.
Abban az esetben, ha a a jelenlévő Bíborosok száma nem osztható 3
egyenlő részre, a pápaválasztás érvényességéhez +1 szavazat
szükséges.
63. A választást azonnal meg kell kezdeni, amint teljesültek a jelen
Konstitúció 54. pontjában mondott feltételek. Ha ez már az első nap
délutánján megtörténik, egyetlen szavazást tartsanak; a következő
napokon, ha a választás nem történik meg mindjárt az első
szavazással, délelőtt is, délután is 2-2 szavazást tartsanak, úgy,
hogy kezdetének óráját előzőleg meghatározzák akár az előkészítő
gyűléseken, akár a választás folyamán, megtartva a jelen Konstitúció
64. pontjában mondottakat.
64. A szavazás három fázisban történik. Az első fázis
előválasztásnak nevezhető, s a következőket foglalja magában: 1) a
két ceremoniárius előkészíti és kiosztja a szavazócédulákat,
legalább kettőt vagy hármat adva minden választó Bíborosnak; 2) a
három szavazatszámláló, a három betegek szavazatait összegyűjtő,
akiket rövidség kedvéért infirmáriusnak nevezünk, és a három ellenőr
kisorsolása a választó Bíborosok közül; e sorsolást az utolsó
diákonus Bíboros végzi nyilvánosan, úgy, hogy egyenként húzza ki a
kilenc nevet, akiknek e feladatokat kell végezniük; 3) ha a
szavazatszámlálók, infirmáriusok és ellenőrök sorshúzása olyan
választó Bíborosokra esnék, akik betegség vagy más ok miatt e
feladat végzésében akadályoztatva vannak, helyettük más, nem
akadályozott nevet kell húzni. Az első hármas csoport tagjai lesznek
a szavazatszámlálók, a másodiké az infirmáriusok, a harmadiké az
ellenőrök.
65. A szavazás e fázisában a következő rendelkezéseket kell szem
előtt tartani: 1) a szavazócédula négyszögletes legyen, felső
felében lehetőleg nyomtatva e szavak álljanak: Eligo in Summum
Pontificem, az alsó fele üres legyen, ahová a választott nevét kell
írni; ezért a cédulának akkorának kel lennie, hogy félbe lehessen
hajtani; 2) a szavazócédulát minden egyes választó Bíborosnak
titkosan kell kitöltenie. Olvashatóan, de amennyire lehet, föl nem
ismerhető kézírással írja rá annak nevét, akit választ, de csak egy
nevet, különben szavazása érvénytelen, s ezután kétszer hajtsa össze
a cédulát; 3) a szavazás alatt csak a választó Bíborosok lehetnek a
Sixtus-kápolnában, ezért, amint a szavazócédulák kiosztása
megtörtént, még mielőtt a választók írni kezdenének, a Bíborosi
Kollégium Titkárának és a Pápai Liturgiák Szertartásmesterének el
kell hagynia a termet; távozásuk után az utolsó diákonus Bíboros
bezárja az ajtót, majd ahányszor szükséges, nyitja és zárja, pl.
amikor az infirmáriusok kimennek, hogy összeszedjék a betegek
szavazatait, s amikor visszatérnek a Kápolnába.
66. A második fázis a tulajdonképpeni szavazás, ami a következőkből
áll: 1) a szavazócédulák elhelyezése az urnában; 2) összekeverésük
és megszámolásuk; 3) a szavazócédulák kibontása.
A választó Bíborosok, miután megírták és összehajtották a
szavazócédulát, egyenként, a precedencia rendjét, láthatóan
feltartva a kezükben odaviszik azt az oltárhoz, amely mellett ott
állnak a szavazatszámlálók, s amelyre elhelyeztek egy urnát, rajta
tálcával a cédulák összegyűjtésére. Az oltár előtt a választó
Bíboros hangosan elmondja a következő esküformulát:
Tanúnak hívom az Úr Krisztust, aki ítélni fog felettem, hogy
szavazatomat arra adtam, akit Isten akarata szerint
megválasztandónak tartok.
Ezután a szavazócédulát a tálcára teszi és ezzel dobja az urnába.
Ezek megtörténte után meghajol az oltár előtt és visszatér a
helyére. Ha a Kápolnában jelenlévő választó Bíborosok közül valaki
nem tud odamenni az oltárhoz, mert beteg, az utolsó szavazatszámláló
menjen oda hozzá, s miután a Bíboros elmondta az esküt, adja át
céduláját a szavazatszámlálónak, aki jól láthatóan vigye oda az
oltárhoz, s anélkül, hogy elmondaná az esküt, tegye rá a tálcára és
ezzel dobja be az urnába.
67. Ha beteg választó Bíborosok vannak a saját szobáikban, akikről a
jelen Konstitúció 41. és következő pontjai szóltak, a három
infirmárius menjen el hozzájuk egy dobozzal, melynek felső részén
nyílás van, s ezen keresztül be lehet dobni az összehajtott
szavazócédulát. A szavazatszámlálók, mielőtt átadnák e dobozt az
infirmáriusoknak, nyilvánosan nyissák ki, hogy a többi választók is
láthassák, hogy üres, ezután zárják be és kulcsát helyezzék el az
oltáron. Ezt követően az infirmáriusok a zárt dobozzal és kis
edényben megfelelő számú szavazócédulával induljanak el – megfelelő
kísérettel – a Szent Márta Házba. Egyenként térjenek be a
betegekhez, aki fogja a cédulát, titokban töltse ki, hajtsa össze,
és a kellő eskü elmondása után a nyíláson át dobja be a dobozba. Ha
egy beteg képtelen az írásra, a három infirmárius egyike, vagy a
beteg által megkért választó Bíboros, miután esküt tett az
infirmáriusok kezébe a titoktartásról, tegye meg a fent mondottakat.
Ezután az infirmáriusok vigyék vissza a dobozt a Kápolnába, ahol –
miután a jelenlévő Bíborosok mind leadták szavazatukat – a
szavazatszámlálók kinyitják, megszámolják a benne található
szavazócédulákat, s megbizonyosodva arról, hogy számuk megegyezik a
betegekével, egyenként a tálcára helyezik és bedobják az urnába a
szavazócédulákat.
Hogy a szavazás hosszúra ne nyúljon, az infirmáriusok megírhatják és
bedobhatják az urnába saját szavazócédulájukat az első Bíborosok
után, és indulhatnak a betegek szavazatainak összegyűjtésére a fenti
módon, miközben a többi választók leadják szavazataikat.
68. Miután az összes választó Bíboros bedobta szavazócéduláját az
urnába, az első szavazatszámláló többször megrázza, hogy a cédulák
összekeveredjenek, majd az utolsó szavazatszámláló megy, hogy
megszámlálja, egyiket a másik után véve ki, jól láthatóan és
beleteszi egy másik, odakészített üres urnába. Ha a szavazócédulák
száma nem egyezik a választók számával, az összeset el kell égetni,
újabb szavazást kel kezdeni; ha pedig a cédulák száma megegyezik a
szavazókéval, következik a szavazócédulák felbontása a következő
módon.
69. A szavazatszámlálók odaülnek az oltár mellett álló asztalhoz:
közülük az első fog egy szavazócédulát, kibontja, elolvassa a
választott nevét, átadja a második szavazatszámlálónak, aki szintén
megnézi a választott nevét, majd továbbadja a harmadiknak, aki
hangosan és érthetően felolvassa a választott nevét, úgy, hogy az
összes jelenlévő választó fel tudja jegyezni egy lapra. Ő maga is
feljegyzi az olvasott nevet. Ha bontás során akadna két, egymásba
hajtogatott cédula, melyek láthatóan egy szavazótól származnak és
ugyanaz a név van rajtuk, az egy szavazatnak számít; ha ellenben két
különböző név volna rajtuk, egyik sem érvényes szavazat. Magát az
egész szavazást azonban egyik esetben sem kell emiatt érvénytelennek
tekinteni.
A szavazócédulák felbontásának végeztével a szavazatszámlálók
összegezik az egyes nevekre adott szavazatokat és följegyzik egy
külön lapra. Az utolsó szavazatszámláló, ahogyan egyenként
felolvasta a cédulákat, tűvel átszúrja az Eligo szónál és fonálra
fűzi, hogy biztonságosan lehessen tárolni őket. A nevek felolvasása
után a fonál két végét összekötik és a szavazócédulákat így helyezik
el egy dobozban, vagy az asztal szélén.
70. Ezután következik a harmadik, az utóválasztásnak is nevezett
fázis, melynek összetevői: 1) a szavazatok megszámlálása, 2)
ellenőrzésük, 3) a szavazócédulák elégetése.
A szavazatszámlálók összegezik a szavazatokat, kire hány esett, s ha
senki nem érte el a 2/3-os többséget azon a szavazáson, a pápa nincs
megválasztva; ha ellenben kiderül, hogy valaki megkapta a szavazatok
2/3-át, a Római Pápa megválasztása kánonilag érvényes. Mindkét
esetben, tehát akár megtörtént a megválasztás, akár nem, az
ellenőröknek felül kell vizsgálniuk mind a szavazócédulákat, mind a
szavazatszámlálók följegyzéseit, hogy megbizonyosodjanak arról,
pontosan és hűségesen teljesítették-e feladatukat.
Az ellenőrzés után azonnal, még mielőtt a választó Bíborosok
elhagynák a Sixtus-kápolnát, a szavazatszámlálók – a Bíborosi
Kollégium Titkárának és a ceremoniáriusok segítségével, akiket
közben az utolsó diákonus Bíboros behívott – az összes cédulákat
elégetik. Ha azonban mindjárt egy újabb szavazást kell kezdeni, az
első szavazás céduláit a végén, a másodikéval együtt kell elégetni.
71. Elrendelem, hogy az összes és minden egyes választó Bíboros a
biztonságosabb titoktartás végett adja át a Camerlengo Bíborosnak
vagy a három asszisztens bíboros egyikének mindazokat az írásokat,
melyeket az egyes szavazások kimenetelével kapcsolatban
jegyzeteltek, hogy a cédulákkal együtt elégessék azokat.
Elrendelem továbbá, hogy a választás végén a Római Szent Egyház
Camerlengo Bíborosa készítsen egy beszámolót, melyet a három
asszisztens bíboros is aláír, amelyben rögzíti az egyes ülések
szavazásainak eredményét. Ezt a jelentést át kell adni a pápának,
majd a levéltárban, lepecsételt borítékban kell őrizni, és senki föl
nem nyithatja, ha csak a pápa erre nem utasít.
72. Megerősítve elődeim Szent X. Piusz,[20]
XII. Piusz[21] és VI. Pál[22] pápa (22) rendelkezéseit,
előírom, hogy a Konklávéba való bemenetel délutánját kivéve délelőtt
is, délután is, az eredménytelenül végződött szavazás után azonnal
kezdjék meg a választó Bíborosok az újabb szavazást, és adják le
újból szavazataikat. E második szavazásnál mindent ugyanúgy kell
tenni, mint az elsőnél, kivéve hogy nem kell újból esküt tenni, sem
új szavazatszámlálókat, infirmáriusokat és ellenőröket választani,
mivel az első szavazáshoz való megválasztásuk megújítás nélkül
érvényes a másodikban.
73. Mindazt, amit fentebb meghatároztam a szavazások lefolytatását
illetően, a választó Bíborosoknak gondosan meg kell tartaniuk minden
szavazásnál, melyeket az Ordo rituum Conclavisban előírt szentmise
vagy az imádságok elvégzése után minden nap délelőtt és délután meg
kell tartani.
74. Abban az esetben, ha a választó Bíborosok nehezen tudnak
megegyezni a megválasztandó személyében, három eredménytelen – a 62.
és következő pontokban meghatározott módon lefolytatott – szavazási
nap után, legfeljebb egy napra föl kell függeszteniük a szavazást,
hogy időt kapjanak az imádságra, egymás közti megbeszélésre és egy
rövid buzdító elmélkedésre, melyet az első Diákonus Bíboros tart a
többieknek. Újra kezdve a szavazásokat a megszabott módon, ha hét
forduló után nem történik meg a megválasztás, újra tartsanak
imádságos, megbeszélési és elmélkedési szünetet, és az elmélkedést
most az első Presbiter Bíboros tartsa. Ha ezután újabb hét szavazás
marad eredménytelen, ismét tartsanak imádságos, megbeszélési és
elmélkedési szünetet, és az elmélkedést első Bíboros tartsa a
Püspöki rendből. Ezután kezdjék el újra a szavazást, amit
eredménytelenség esetén hétszer ismételjenek meg.
75. Ha a szavazások eredménytelenek maradnak, jóllehet a fenti
pontban megszabottak szerint jártak el, a Camerlengo hívja össze a
választó Bíborosokat, hogy nyilvánítsanak véleményt a folytatásról,
és ezután az történjék, amit abszolút többségük határozott. Azonban
nem térhetnek el attól, ami az érvényes megválasztáshoz szükséges,
elegendőnek tartván a szavazatok abszolút többségét, vagy két név
között akarnának választani, akik az előző szavazásnál a szavazatok
nagyobb részét kapták, és abszolút többséggel akarnának dönteni e
kettő között.
76. Ha a választás másként történne, mint ahogy a jelen Konstitúció
azt előírja, vagy nem tartanának meg minden itt megszabott
feltételt, a választás emiatt érvénytelen és semmis minden további
nyilatkozat nélkül, és a megválasztottat semmiféle joggal nem
ruházza föl.
77. Elrendelem, hogy mindazt, ami a Római Pápa megválasztásának
előkészítéséről és a választás lefolytatásáról mondtunk, teljes
egészében meg kell tartani, akkor is, ha az Apostoli Szék üresedése
a pápa lemondása miatt állna elő a CIC 332. k. 2. §-a és a CCEO 44.
k. 2. §-a szerint.
Hatodik fejezet
AMIT MEG KELL TARTANI, ILLETVE EL KELL KERÜLNI
A PÁPAVÁLASZTÁSKOR
78. Ha a Római Pápa megválasztásakor elkövetnék – amitől Isten óvjon
minket – a simónia vétkét, kijelentem és kinyilvánítom, hogy
mindazok, akik benne vétkesek, latae sententiae kiközösítésbe esnek,
de a simoniás cselekmény nem semmis vagy érvénytelen, azért, hogy
ilyen indítékkal – amint ezt elődeim már elrendelték – ne lehessen
megtámadni a Római Pápa megválasztásának érvényességét.[23]
79. Szintén megerősítve elődeim előírásait, megtiltom mindenkinek,
még a bíborosi méltóságot viselőknek is, hogy a pápa életében,
anélkül, hogy vele tanácskoztak volna, tárgyaljanak az utód
megválasztásáról, odaígérjék szavazatukat vagy határozatokat
hozzanak e kérdésről magánösszejöveteleken.
80. Ugyanígy, meg akarom erősíteni azt, ami ellen elődeim
tiltakoztak, tudniillik, hogy kizárjak minden külső beavatkozást a
pápaválasztásba. Ezért újra, a szent engedelmesség nevében és latae
sententiae kiközösítés terhe mellett megtiltom az összes és minden
egyes, mostani és későbbi választó Bíborosnak, továbbá a Bíborosi
Kollégium Titkárának és mindazoknak, akiknek részük van a
választáshoz szükséges dolgok előkészítésében és lebonyolításában,
hogy bármilyen indokkal elfogadjanak bármiféle polgári hatóságtól
megbízatást vétó, vagy úgynevezett exclusio bejelentésére, akár csak
puszta kívánság formájában is, vagy ennek terjesztésére akár a
választó Kollégium gyűlésében, akár az egyes választók felé, akár
szóban, akár írásban, kifejezetten és közvetlenül, burkoltan vagy
mások révén, akár a választás előtt, akár a választás folyamán. E
tilalmat kiterjesztem minden lehetséges beavatkozásra, ellenkezésre,
kívánságra, mellyel bármilyen rendű és rangú világi hatóság, csoport
vagy egyes személyek bele akarnának avatkozni a pápa
megválasztásába.
81. A választó Bíborosok ezen felül tartózkodjanak szövetségektől,
megegyezésektől, ígéretektől és mindenféle elkötelezettségtől,
melyek arra kényszeríthetnék őket, hogy egyik vagy másik jelöltre
adják, vagy megtagadják tőlük szavazatukat. Ha ez valóban
megtörténne, még ha esküt is tettek rá, úgy határozok, hogy ez az
elkötelezettség semmis és érvénytelen, és senki sem köteles az
ilyesmit megtartani; és mostantól fogva latae sententiae
kiközösítéssel fenyegetem e tilalom megszegőit. Azt azonban nem
kívánom megtiltani, hogy széküresedés esetén eszmecseréket
folytassanak a választásról.
82. Hasonlóképpen megtiltom a Bíborosoknak, hogy a választás előtt
kapitulációkat készítsenek, azaz közös megegyezéssel
kötelezettségeket vállaljanak arra az esetre, ha egyiküket
megválasztanák pápának. Ezeket az ígéreteket is, amennyiben valóban
megtették, még ha eskü alatt is, semmisnek és érvénytelennek
nyilvánítom.
83. Elődeimével azonos igyekezettel buzdítom a választó Bíborosokat,
hogy ne engedjék, hogy a pápaválasztáskor rokonszenv vagy ellenszenv
vezesse őket; a kedvezés valakinek vagy a személyes kapcsolat
befolyásolja, tekintélyes személyek vagy befolyásos csoportok
beavatkozásai késztessék őket; a tömegtájékoztatási eszközök vagy
erőszak nyomására, félelemből vagy népszerűség kereséséből
cselekedjenek. Hanem egyedül Isten dicsőségét és az Egyház javát
tartva szem előtt, miután segítségül hívták Istent, arra adják le a
szavazatukat, akit – akár a Bíborosi Kollégiumon kívül is – a
többieknél alkalmasabbnak tartanak arra, hogy eredményesen és
hasznosan kormányozza az egyetemes Egyházat.
84. A széküresedés idején, s főként miközben Péter utódának
megválasztása folyik, az Egyház egész különlegesen legyen eggyé a
szent Pásztorokkal, különösen a pápát választó Bíborosokkal, és
kérje Istentől az új pápát mint az ő jóságának és gondviselésének
ajándékát. Ugyanis, az első keresztény közösség példájára, melyről
az Apostolok Cselekedetei beszél (vö. 1,14) az egyetemes Egyháznak,
lélekben egyesülve Máriával, Jézus Anyjával egy szívvel, egy
lélekkel kell kitartania az imádságban. Így az új pápa megválasztása
nem Isten népétől elszigetelt, csak a választók Kollégiumát érintő
esemény, hanem bizonyos értelemben az egész Egyház cselekménye.
Ezért elrendelem, hogy minden városban és nagyobb helyen, amint
vették az Apostoli Szék megüresedésének hírét, főként a pápa
halálhírét, mondjanak érte ünnepélyes gyászmisét, majd alázattal és
buzgón imádkozzanak az Úrhoz (vö. Mt 21,22; Mk 11,24), hogy
világosítsa meg a választók lelkét és tegye őket egyetértőkké
feladatukban, hogy meggondolt, egyöntetű és eredményes választást
érjenek el, ahogy azt a lelkek üdvössége és Isten egész népének java
megkívánja.
85. Egész különlegesen és szívből ajánlom ezt azoknak a
tiszteletreméltó Bíboros Atyáknak, akik életkoruk miatt már nem
vehetnek részt a pápaválasztáson. Az Apostoli Székkel való egész
különleges kötelékük miatt, amit a bíborosság jelent, álljanak Isten
népének élére a római patriarkális bazilikákban, de másutt is, hogy
szüntelen és buzgó imádsággal – főként a választás ideje alatt –
esdjék ki a mindenható Istentől a Szentlélek – választó testvéreik
számára annyira szükséges – segítségét és világosságát. Ezáltal
valóságosan és hatékonyan részt vesznek abban, hogy az egyetemes
Egyház újra megkapja Pásztorát.
86. Kérem végül azt, akire a választás esik, a feladat súlyától való
félelemből ne térjen ki a hivatal elől, melyre meghívást kap, hanem
alázattal hajoljon meg az isteni akarat terve előtt. Isten ugyanis,
amikor terhet rak ránk, a kezével segít is, hogy hordozni tudjuk
azt; a súlyos megbízatással együtt a segítséget is megadja, hogy
viselni tudja, és a méltóság ajándékozásával adni fogja neki az erőt
is, hogy össze ne roppanjon a hivatal súlya alatt.
Hetedik fejezet
A VÁLASZTÁS ELFOGADÁSA, KIHIRDETÉSE
ÉS AZ ÚJ PÁPA SZOLGÁLATÁNAK MEGKEZDÉSE
87. Amikor kánonilag megtörtént a választás, az utolsó diakónus
Bíboros behívja a választási terembe a Bíborosi Kollégium Titkárát
és Pápai Liturgiák Szertartásmesterét, ezután a Bíboros Dékán, vagy
a rendben és korban első Bíboros az egész Kollégium nevében e
szavakkal megkérdezi: Elfogadod-e pápává való kánoni
megválasztásodat? A beleegyezés kinyilvánítása után rögtön
megkérdezi a megválasztottat: Hogyan akarod nevezni magad?
Ekkor a Pápai Liturgiák Szertartásmestere mint jegyző a két
ceremoniáriussal, akiket erre a mozzanatra behívtak és tanúként
szerepelnek, megszerkeszti az új pápa beleegyezésének és fölvett
nevének dokumentumát.
88. A választás elfogadása után, amennyiben püspökről van szó, a
megválasztott azonnal a Római Egyház püspöke, igazi pápa és a
püspöki Kollégium feje; azaz valóságosan elnyeri az egyetemes Egyház
fölötti teljes és legfelső hatalmat és gyakorolhatja azt.
Ha pedig a megválasztott még nem volna püspök, azonnal szenteljék
püspökké.
89. Elvégezve az Ordo rituum Conclavis által előírt formaságokat, a
választó Bíborosok a meghatározott módon odajárulnak, hogy
kifejezzék hódolatukat és engedelmességüket az újonnan megválasztott
pápának. Ezután hálát adnak Istennek, majd az első diákonus Bíboros
kihirdeti a várakozó népnek a választás eredményét és az új pápa
nevét, aki mindjárt ezután apostoli Urbi et Orbi áldást ad a
vatikáni Bazilika erkélyéről. Amennyiben a megválasztott nem püspök,
a hódolat és engedelmesség kifejezése és a népnek történő kihirdetés
aztán történik, hogy ünnepélyesen püspökké szentelték.
90. Ha a megválasztott a Vatikán Városon kívül tartózkodnék, meg
kell tartani az Ordo rituum Conclavis előírásait. A megválasztott
pápa püspökszentelését, akiről a jelen Konstitúció 88-89. pontjában
volt szó, a szokás szerint a Bíborosi Kollégium Dékánja, vagy
távollétében a Szubdékán, vagy ha mindketten akadályoztatva vannak,
a legidősebb püspök Bíboros végzi.
91. A Konklávénak azután van vége, hogy a megválasztott új pápa
elfogadta a választást, kivéve, ha ő másként rendelkezik. Ettől a
perctől odamehet az új pápához az Államtitkárság vezetője, az
Államokkal való kapcsolatok titkára, a Pápai Ház prefektusa, és
mindazok, akiknek tárgyalniuk kell az új pápával az épp szükséges
ügyekről.
92. A pápa a beiktatás ünnepélyes szertartása után megfelelő időn
belül vegye birtokba az előírt szertartással a Lateráni Patriarkális
főbazilikát.
Mindezek után érett megfontolással és elődeim példájától indítva,
elrendelem és előírom ezeket a szabályokat, megparancsolva, hogy
senki, bármi okból ne merészelje támadni a jelen Konstitúciót s a
benne foglaltakat. Mindenkinek teljes egészében meg kell tartania,
bármiféle ellenkező rendelkezés ellenére, még ha különös említésre
méltók is. Teljes egészében meg kell valósítani, és legyen vezére
mindazoknak akikre vonatkozik.
Hasonlóképpen érvénytelennek nyilvánítom, miként fentebb
elrendeltem, a Római Pápák által kibocsátott, ide vonatkozó
Konstitúciókat és törvényeket, ugyanakkor érvénytelennek nyilvánítok
mindent, amit bárki, bármilyen tekintéllyel, tudatosan vagy
tudattalanul e Konstitúcióval szemben megkísérelne.
Kelt Rómában, Szent Péternél, 1996. február 22-én,
Péter apostol katedrája ünnepén, pápaságom 18. évében
II. János Pál pápa
Jegyzetek:
[1] Szt. Ireneusz: Adversus
haereses III, 3, 2: SCh 211, 33.
[2] Vö. Vacante Apostolica Sede
apostoli konstitúció (1904. dec 25.): Pii X Pontificis Maximi
Acta III (1908), 239–288.
[3] Vö. Cum proxime motu proprio
(1922. márc. 1.): AAS 14 (1922), 145–146; Quae divinitus
apostoli konstitúció (1935. márc. 25.): AAS 27 (1935),
97–113.
[4] Vö. Vacantis Apostolicae Sedis
apostoli konstitúció (1945. dec. 8.): AAS 38 (1946), 65–99.
[5] Vö. Summi Pontificis electio
motu proprio (1962. dec. 5.): AAS 54 (1962), 632–640.
[6] Vö. Regimini Ecclesiae
universae apostoli konstitúció (1967. aug. 15.): AAS 59 (1967),
885–928; Ingravescentem aetatem motu proprio (1970. nov. 21.):
AAS 62 (1970), 810–813; Romano Pontifici eligendo apostoli
konstitúció (1975. okt. 1.): AAS 67 (1975), 609–645.
[7] Vö. AAS 80 (1988), 841–912.
[8] Vö. I. Vatikáni Zsinat: Pastor
aeternus, III; II. Vatikáni Zsinat: Lumen gentium, 18.
[9] CIC 332. k. 1. § ; vö. CCEO 44.
k. 1. §
[10] Vö. Ingravescentem aetatem
II, 2; Romano Pontifici eligendo 33.
[11] CIC 1752. k.
[12] Vö. CIC 332. k. 2. §; CCEO
44. k. 2. §.
[13] Vö. AAS 80 (1988), 860.
[14] Vö. AAS 69 (1977), 9–10.
[15] Vö. Vicariae potestatis
apostoli konstitúció (1977. jan. 6.), 2. 4. §: AAS 69 (1977),
10.
[16] Vö. n. 12: AAS 27 (1935),
112–113.
[17] Vö. art. 117: AAS 80 (1988),
905.
[18] Vö. AAS 80 (1988), 864.
[19] Missale Romanum n. 4, p.
795.
[20] Vö. Vacante Apostolica Sede
76.
[21] Vö. Vacantis Apostolicae
Sedis 88.
[22] Vö. Romano Pontifici
eligendo 74.
[23] Vö. Vacante Apostolica Sede
79; Vacantis Apostolicae Sedis 92; Romano Pontifici eligendo 79.
Szent István Társulat
az Apostoli Szentszék Könyvkiadója
Budapest 2005
Fordította: Diós István
Lektorálta: Szuromi Szabolcs Anzelm OPraem
ISBN 963 360 119 3 összkiadás
ISBN 963 361 659 X XLI. kötet
Szent István Társulat 1053 Budapest, Kossuth Lajos u. 1.
Felelős kiadó: Dr. Rózsa Huba alelnök
Felelős vezető: Farkas Olivér igazgató
Készült a győri Textprint Nyomdában
Felelős vezető: Bozsoki Rudolf ügyvezető
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|