|
Üzenet a betegek 10. világnapjára II. János Pál pápa
2002. február 11-re
1.
Néhány éve február 11-e, amikor az Egyház a Lourdes-i
Madonna-jelenésre
emlékezik, illő módon kapcsolódik egy másik fontos eseményhez, a
Betegek
Világnapjának megünnepléséhez. A 2002. évi már a tizedik ily módon
megtartott
ünneplés, amely a híres dél-indiai máriajelenés központjában, a „keleti
Lourdes”-ként ismert „Üdvösség Madonnája” oltalmába
ajánlott szentélyben,
Vailankannyban lesz. Mély vallásossággal és bizalommal telve, a
szükségben segítő
Isteni Anyában bízva emberek milliói zarándokolnak a békés pálmafák
övezte
Bengáli öböl folyóinál elhelyezkedő szentély felé. Vailankanny
nemcsak a
keresztény zarándokokat vonzza, hanem más vallások számos hívőit is,
különösen
a hindukat, akik az Üdvösség Madonnájában a szenvedő emberiség
jóakaró és
együttérző Anyját látják. Egy olyan országban, mint India, ahol a
vallásosság
oly ősi és mély, ez az Isten Anyja oltalmába ajánlott szentély
tényleges
találkozási pontot jelent a különböző vallások tagjainak és kitűnő
példáját
adja a vallások közti kapcsolatcserének és harmóniának.
A
Világnap egy minden szenvedőért és gyengélkedőért végzett közös
imával fog
kezdődni. Ez alkalomból fogjuk kinyilvánítani szolidaritásunkat a
szenvedés
misztériumával kapcsolatban és Isten szeretetének szándékát keressük
az egyén
életében. A nap az emberi szenvedésre és a természeti katasztrófákra
való
keresztény válasz lehetőségének megadásával fog folytatódni.
Megvizsgáljuk az
orvosi és kórházi gyógyítás keresztény személyekre háruló feladatait
és meg
szeretnénk határozni a hiteles válaszokat. Jézus nyomain haladva,
aki isteni
Gyógyító és azért jött, hogy mindenkinek „élete legyen és bőségben
legyen”. Ez
a gondolat, amely a nap elmélkedésének tárgya, magában foglalja a
kétértelműségtől mentes, az élet kultúrája melletti állásfoglalást,
valamint
teljes elkötelezettséget az élet védelméért a fogantatástól a
természetes
halálig.
2.
A fájdalom enyhítése érdekében tett hasznos és új módszerek keresése
helyes, de
a szenvedés ennek ellenére az emberi élet meghatározó eleme marad.
Bizonyos
módon a szenvedés olyan mély, mint maga az ember és annak lényegét
érinti (Salvifici
doloris, n. 3.). Az orvosi kezelések kutatása sem nem magyarázhatja
, sem nem
győzheti le teljesen a szenvedést. Mélységében és sokféleségében
olyan
perspektívában kell a szenvedést szemlélnünk, amely túlmutat annak
tisztán
fizikai oldalán. Az emberiség különböző vallásai mindig keresték a
választ a
szenvedés értelmének kérdésére és elismerik annak szükségességét,
hogy
kimutassák annak jelét, hogy együttéreznek és jóságosak azok iránt,
akik
szenvednek.
Ezért
hoztak létre a vallásos emberek olyan orvosi intézeteket, amelyek a
betegségek
kezelését és ápolását tűzték ki célul és erről tanúskodik a
különböző vallások
ősi időkre visszanyúló története a szervezett orvosi kezelésekről.
Bár
az Egyház elismeri, hogy a szenvedés nem keresztény magyarázatai is
tartalmazhatnak számos érvényes és nemes elemet, e nagy emberi
misztérium
megértése egyedülálló. Ahhoz, hogy megértsük a szenvedés végső és
alapvető
értelmét, „tekintetünket az isteni szeretet kinyilatkoztatása felé
kell
fordítanunk, minden létező forrása felé.” A szenvedés értelmezésének
kérdésére
Isten a választ az embernek „Jézus Krisztus keresztjében” adta meg.
A
szenvedés, amely az eredeti bűn maradványa, új értelmet kap Jézus
Krisztus
megváltó művében. A kereszten való szenvedés által Krisztus legyőzte
a rosszat
és ezáltal lehetővé tette, hogy mi is felülkerekedjünk azon. A
szenvedés, mint
az eredeti bűn járuléka új értelmet kap, részt vesz Jézus Krisztus
megváltói
művében. A kereszten való szenvedésével Krisztus legyőzte a rosszat
és lehetővé
tette számunkra a rosszon való felülemelkedést. Szenvedéseink
értelmet és
értéket nyernek, amint azok Krisztus szenvedésével egyesülnek.
Krisztus, mint
Isten és ember vállalta az emberiség szenvedéseit és benne az emberi
szenvedés
megváltói értelmet nyer. Ebben az istenemberi egységben a szenvedés
jót eredményez
és legyőzi a rosszat. Ezúton fejezem ki mély együttérzésemet a
szenvedők iránt és
buzgón imádkozom azért, hogy a Betegek Világnapja hozzon olyan
lehetőséget
számukra, amely új távlati értelmet ad életüknek.
A
hit arra tanít bennünket, hogy a szenvedés végső értelmét Krisztus
szenvedésében,
halálában és feltámadásában keressük. A fájdalomra és a szenvedésre
a
keresztény válasz soha nem a passzivitás. Az Egyházat az a
keresztény szeretet
hajtja, amely leginkább Jézus életében és tetteiben jut kifejezésre,
azaz, hogy
elébe menjen a betegeknek és szenvedőknek, hogy ezáltal vigasztalást
és reményt
nyújtson nekik. Nem a jótékonykodás egyszerű gyakorlásáról van szó,
hanem az
együttérzés és érdeklődés cselekedetéről, amely odaadó szolgálathoz
vezet.
Mindent egybevetve ez magában hordozza az ember másoknak, főként a
szenvedőknek
való önátadását. Az irgalmas szamaritánus evangéliumi példázata jól
kifejezi
egy olyan személy nemes érzéseit és tetteit, aki egy szenvedő,
rászorult
emberrel találkozik.
3.
Itt arra a számtalan férfira és nőre gondolok, akik szerte a világon
az
egészségügy területén elkötelezték magukat: az orvosi ellátó
központok
igazgatóira, a kórházi lelkészekre, az orvosokra, a kutatókra, az
ápolónőkre, a
gyógyszerészekre, az orvosok mellett szolgáló személyzetre és az
önkéntesekre.
Miként Az Egyház Ázsiában
szinódus utáni buzdításomban említettem,
számos alkalommal, midőn a világ egyházait látogattam, mélyen
megérintett az
egészségügy területén dolgozó emberek keresztény tanúságtétele,
különösképpen
azoké, akik sérült vagy a végső stádiumban lévő betegek mellett
dolgoznak,
illetve az új betegségek, mint amilyen az AIDS elterjedése ellen
küzdenek.
A
Betegek Világnapja megünneplésével az Egyház kifejezi háláját és
elismerését az
egészségügy területén dolgozó számtalan papnak, szerzetesnek és
elkötelezett
laikusnak, akik az Úr Jézusba vetett hitükből, az irgalmas
szamaritánus
evangéliumi alakjából lelkesedést és erőt merítve nagylelkűen
foglalkoznak a
betegekkel, szenvedőkkel és haldoklókkal. Az Úr utolsó vacsorán
elhangzott
parancsa – „Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre” – a kenyér
megosztásán kívül
egyaránt vonatkozik Krisztus értünk adott testére és értünk ontott
vérére,
vagyis a másoknak való önátadásra. Az önátadás egy rendkívül
kiemelkedő formája
valósul meg a betegek és szenvedők szolgálatában. Éppen azért azok,
kik e
szolgálatra szentelik magukat, az Oltáriszentségben mindig
kimeríthetetlen
erőforrást és bátorítást találnak az ismételten megújuló
nagylelkűséghez.
4.
Az Egyházat a betegekkel és a szenvedőkkel való találkozásában az az
emberi
személyről való helyes és teljes szemléletmód vezeti, amely szerint
„Isten az
embert saját képére alkotta meg” és méltósággal, elidegeníthetetlen
emberi
jogokkal ruházta fel. Következésképpen az Egyház hangsúlyozza azt az
elvet,
hogy mindaz ami technikailag megvalósítható, nem minden esetben
fogadható el
erkölcsileg is. Az orvostudomány és az orvosi technikák terén
végbement
nagyfokú fejlődés mindannyiunkra hatalmas felelősséget ró az élet
adományával
kapcsolatban, amely Istentől ered és amely az élet minden szakában
minden
körülmény között ajándék marad. Ébereknek kell lennünk az élet
bárminemű
megsértése vagy kioltására tett kísérlettel szemben. Mi az élet őrei
és nem
tulajdonosai vagyunk. A fogantatás pillanatától az emberi élet
magában hordja
Isten teremtő tettét, amely által sajátos kapcsolatot őriz a
Teremtővel, az
élet forrásával és végcéljával. A szolgáló szeretetbe mélyen
begyökerezve a
keresztény egészségügyi intézmények a betegek és gyengék
gondozásával Jézus
küldetését folytatják. Biztos vagyok abban, hogy az az intézmény,
ahol az élet
kultúrája támogatott és biztosított, ezentúl is meg fog felelni
azoknak az
elvárásoknak, melyeket az emberiség minden szenvedő tagja elvár
tőlük.
Imádkozom,
hogy Szűz Mária, a Betegek Gyógyítója, biztosítsa továbbra is
jóságos oltalmát
mindazok részére, akik testükben vagy értelmi képességükben sérültek
és járjon
közben azokért, akik őket gondozzák. És segítsen minket abban, hogy
egyesíthessük szenvedéseinket Fiáéval, miközben boldog reménységgel
haladunk az
Atyai Ház üdvössége felé.
Castel
Gandolfo, 2001. augusztus 6.
II. János Pál pápa
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|