1. „Békességet hagyok rátok, az én békémet adom
nektek”,
[1] ezekkel a szavakkal ígéri
meg Jézus az utolsó vacsorán egybegyűlt tanítványainak
kínszenvedése előtt a béke ajándékát, hogy lelkükbe öntse azt az
örömteli bizonyosságot, hogy állandóan velük marad. Feltámadása
után az Úr beváltja ígéretét, amikor megjelenik a zsidóktól való
félelmükben együtt tartózkodó tanítványok között és így köszönti
őket: „Béke veletek!”.
[2] A béke annak
a megváltásnak a gyümölcse, amelyet Krisztus hozott a világba
halálával és feltámadásával, olyan ajándék, amelyet a Feltámadott
ma is felkínál az Eucharisztia megünneplésére egybegyűlt
Egyházának, hogy az aztán tanúságot tegyen róla a mindennapi
életben.
2. A római liturgikus hagyományban a békeköszöntés helye a
szentáldozás előtt van, sajátos teológiai jelentésének
megfelelően. Ennek alapját a húsvéti misztérium eucharisztikus
szemlélésében találja meg, amely – más liturgikus családoktól
eltérően, amelyek Máté evangéliumának egy verséhez kapcsolódnak
(Mt 5, 23) – e gesztust az oltáron jelenlévő feltámadt Krisztus
csókjaként értelmezi.
[3] A
szentáldozásra felkészítő rítusok jól tagolt egységet alkotnak,
amelyben minden elemnek megvan a maga jelentése és mindegyik
hozzájárul a rítus folyamatának teljes értelméhez, amelynek célja
az ünnepelt misztériumban való szentségi részvétel. A
békeköszöntés helye tehát a
Miatyánk után (amelyhez a
békeköszöntést előkészítő embolizmus révén csatlakozik) és a
kenyértörés előtt van (amely alatt az Isten Bárányához könyörgünk,
hogy adja nekünk az ő békéjét). Ezzel a gesztussal, amelynek „az a
funkciója, hogy kifejezésre juttassa a békét, a közösséget és a
szeretetet”,
[4] az Egyház „békét és
egységet kér maga és az emberiség nagy családja számára, és a
hívek kifejezik az Egyház közösségéhez való tartozásukat és
kölcsönös szeretetüket, mielőtt az Oltáriszentségből”
[5] vagyis az Úr Krisztus Testéből részesülnének.
3. A
Sacramentum caritatis kezdetű szinódus utáni apostoli
buzdításában XVI. Benedek pápa Kongregációnkra bízta a feladatot,
hogy vizsgálja meg a békeköszöntés problematikáját,
[6] hogy megmaradjon az eucharisztikus ünneplés
szakrális értelme és a misztérium értelme a szentáldozás
pillanatában: „Az Eucharisztia természete szerint a béke
szentsége. Az eucharisztikus misztérium e dimenziója a liturgikus
ünneplésben külön is kifejezést nyer a békecsókváltás
szertartásában. Kétségtelenül nagyon értékes jelről van szó (vö.
Jn 14,27). A mi korunkban, melyet annyi konfliktus terhel, e
cselekmény már csak a közösségi érzés szempontjából is
különlegesen fontos, mert az Egyház egyre inkább sajátos
feladatának tekinti, hogy kérje az Úrtól a béke és az egység
ajándékát önmaga és az egész emberi család számára. A béke vágya
elfojthatatlanul jelen van mindenki szívében. A béke és a
megbékélés minden jóakaratú ember lelkéből fölszálló szavának
szószólója az Egyház, és ahhoz fordul, aki „a mi békénk” (Ef 2,14)
és aki meg tudja békéltetni a népeket és személyeket akkor is, ha
az emberi próbálkozások zátonyra futottak. Innen érthető az az
intenzitás, amit gyakran lehet érezni a liturgikus ünneplésben a
béke átadásakor. Mindazonáltal a Püspöki Szinóduson hangsúlyozták,
hogy e cselekményt korlátok között kell tartani, mert túlzó
formákat ölthet és kavarodást támaszthat a közösségben éppen a
szentáldozás előtt. Jó emlékeztetnünk arra, hogy semmit nem von le
e cselekmény értékéből, ha megtartjuk az ünneplés légköréhez illő
józanságot, például úgy, hogy a béke átadását a közvetlen
mellettünk állókra korlátozzuk.”
[7]
4. XVI. Benedek pápa, azon túl, hogy rámutatott a szertartás és a
békeköszöntés valódi értelmére, kiemelte annak nagy értékét: a
keresztények hozzájárulása ez imádságuk és tanúságtételük révén a
jelen kor embereit sújtó mély és nyugtalanító gondok enyhítéséhez.
Ennek fényében a Szentatya megismétli felhívását, hogy legyen
gondunk a rítusra, és hogy e liturgikus gesztust vallásos érzékkel
és józanul végezzük.
5. A Dicasterium, XVI. Benedek megbízása alapján már 2008
májusában feltette a kérdést a püspöki konferenciáknak,
véleményüket kérve azzal kapcsolatban, hogy a békeköszöntést
fenntartsuk-e a szentáldozás előtt, ahol jelenleg van, vagy
helyezzük-e át a liturgia egy másik pontjára, hogy ezzel segítsük
a gesztus megértését és végzését. Kellő és elmélyült meggondolás
után úgy véltük, alkalmas a római rítus liturgiájában a
hagyományos helyén megőrizni a békeköszöntést és nem vezetni be
szerkezeti változásokat a Római Misekönyvbe. A következőkben
néhány praktikus intézkedést sorolunk fel, amelyek segítik jobban
kifejezésre juttatni a békeköszöntés tartalmát és moderálni
megjelenésének azon formáit, amelyek zavart keltenek a liturgikus
közösségben, éppen a szentáldozás előtt.
6. A tárgyalt témának nagy a jelentősége. Ha a hívek nem értik és
úgy tűnik, hogy nem élik át rituális gesztusaikkal a békeköszöntés
rítusának valódi jelentését, azzal meggyengül a béke keresztény
felfogása és ezáltal veszélybe kerül a hívek gyümölcsöző
részvétele az Eucharisztiában. Ezért, a fenti megfontolásokon túl,
amelyek egy alkalmas, e témába vágó katekézis magját jelenthetik,
amelyhez további irányelvekkel is szolgálunk, a püspöki
konferenciák bölcs megfontolásába ajánljuk a következő néhány
praktikus szempontot:
a) Egyértelműen tisztázni szükséges, hogy a békeköszöntés
rítusának már megvan a mély értelme imádságként és a béke
felkínálásaként az Eucharisztia kontextusában. A mise résztvevői
által korrekt módon elvégzett békeköszöntés gazdagítja a
jelentését és kifejezőerőt kölcsönöz magának a rítusnak. Ezért
teljesen jogos az az állítás, hogy nem „mechanikus” felszólításra
van szükség a békeköszöntés előtt. Ha előre látható, hogy ezt nem
megfelelő módon fogják elvégezni a konkrét körülmények miatt, vagy
pedagógiai szempontból úgy ítélik meg, több értelme van egyes
helyzetekben elhagyni ezt, akkor el lehet hagyni és bizonyos
esetekben el is kell hagyni. Emlékeztetünk, hogy a Misekönyv
rubrikája ezt tartalmazza:
„Deinde, pro
opportunitate, diaconus, vel sacerdos, subiungit:
Offerte vobis pacem”(„Ez után, lehetőség szerint, a diakónus vagy
a pap hozzáteszi: Köszöntsétek egymást a béke jelével”).
[8]
b) A jelen megfontolások alapján tanácsos volna, hogy például a
Római Misekönyv harmadik mintakiadása fordításának adott
országbeli kiadása kapcsán, vagy a jövőben más alkalommal, amikor
újabb kiadások készülnek e misekönyvből, a püspöki konferenciák
vizsgálják meg, nem volna-e alkalmas megváltoztatni a
békeköszöntés módját ahhoz képest, amit egykor meghatároztak.
Például ott, ahol akkor családias és profán köszöntési módokat
választottak, az eltelt évek tapasztalata alapján fel lehetne
ezeket váltani más, megfelelőbb gesztusokkal.
c) Mindenképpen el kell kerülni a békeköszöntés pillanatában az
alábbi téves gyakorlatokat:
- „Béke-ének” beiktatása, mivel ilyen a római
szertartásban nincsen.[9]
- A hívek elhagyják a helyüket abból a célból, hogy a béke
jelével köszöntsék egymást.
- A pap eltávolodik az oltártól azért, hogy a béke jelével
köszöntse valamelyik hívőt.
- Bizonyos alkalmakkor, mint a Húsvét vagy a Karácsony ünnepe,
vagy a rituális szertartások során, mint például keresztség,
elsőáldozás, bérmálás, házasságkötés, szerzetesi fogadalom,
temetés alkalmával a béke jelével való köszöntés arra szolgáltat
alkalmat, hogy a hívek gratuláljanak egymásnak, jókívánságaikat
vagy együttérzésüket fejezzék ki.[10]
d) Felhívunk ugyanakkor minden püspöki konferenciát, hogy
dolgozzon ki liturgikus katekézist a békeköszöntés szertartásának
értelméről a római liturgiában és annak korrekt elvégzéséről a
szentmise során. Ezzel kapcsolatban az Istentiszteleti és
Szentségi Kongregáció jelen körleveléhez csatol néhány irányelvet.
7. A
lex orandi és a
lex credendi kapcsolatának
természetszerűleg ki kell terjednie a
lex vivendi-re. El
kell érni, hogy a katolikus hívek komoly elszántsággal mozdítsák
elő az igazságosabb és békésebb világot, ehhez csatlakozik a béke
keresztény értelmének mélyebb megértése – ez pedig nagyban függ
attól, mennyire komolyan fogadják be és kérik helyi egyházaink a
béke ajándékát, s miképpen juttatják ezt kifejezésre a liturgikus
ünneplés során. Fontos hangsúlyoznunk, hogy ennek érdekében
hatékony lépéseket kell tennünk e téren, mivel ettől függ
eucharisztikus részvételünk minősége, és az abba való
illeszkedésünk hatékonysága, ahogyan ezt a boldogmondások között
látjuk a békességszerzőkről.
[11]
8. E megfontolások végeztével arra buzdítjuk tehát a püspököket,
és vezetésük alatt a paptestvéreket, hogy gondolják át és
mélyítsék el a szentmise béke-rítusának lelki értelmét a
szentmisében, saját liturgikus és lelki képzésükben és a híveknek
adott megfelelő tanításban. Krisztus a mi békénk,
[12] az az isteni béke, amelyet az angyalok és
próféták hirdettek, és amit Ő hozott a világba húsvéti
misztériumával révén. A feltámadt Krisztusnak ezt a békéjét
kérjük, hirdetjük, árasztjuk az ünneplés során, a szakrális
szférába emelt emberi gesztus révén is.
Ferenc pápa 2014. június 7-én jóváhagyta és megerősítette e
körlevelet, amit az Istentiszteleti és Szentségi Fegyelmi
Kongregáció készített; s elrendelte annak közzétételét.
Az Istentiszteleti és Szentségi Fegyelmi Kongregáció
székhelyén, 2014. június 8-án, Pünkösd ünnepén.
Antonio Canizares Llovera
bíboros prefektus
Arthur Roche
érsek, titkár
[1] Jn 14,27.
[2] Vö. Jn 20, 19-23.
[3] Vö. MISSALE ROMANUM
ex decreto
SS. Concilii Tridentini restitutum summorum pontificum cura
recognitum, Editio typica, 1962,
Ritus servandus, X,
3.
[4] ISTENTISZTELETI ÉS SZENTSÉGI
FEGYELMI KONGREGÁCIÓ,
Redemptionis sacramentum kezdetű
instrukció, 2004. március 25, 71. sz.: AAS 96 (2004) 571.
[5] MISSALE ROMANUM,
ex decreto
sacrosancti Oecumenici Concilii Vaticani II instauratum,
auctoritate Pauli Pp. VI promulgatum, Ioannis Pauli PP. II cura
recognitum, editio typica tertia, diei 20 aprilis 2000, Typis
Vaticanis, reimpressio emendata 2008, A Római Misekönyv Általános
Rendelkezései, 82. sz., Vö. XVI. BENEDEK,
Sacramentum caritatis
kezdetű szinódus utáni apostoli buzdítás, 2007. február 22, 49. sz.: AAS 99 (2007) 143.
[6] Vö. XVI. BENEDEK,
Sacramentum
caritatis posztszinodális apostoli buzdítás, 2007. február 22,
49. sz., 150. sz. jegyzet: AAS 99 (2007) 143.
[7] XVI. BENEDEK,
Sacramentum
caritatis szinódus utáni apostoli buzdítás, 49. sz.: AAS 99
(2007) 143.
[8] MISSALE ROMANUM,
Ordo Missae,
n.128. (Ez az utasítás az új, 2008-ban megjelent, magyar nyelvre még
le nem fordított Római Misekönyvben szerepel).
[9] A római rítus hagyományában nincsen
előirányozva béke-ének, hiszen olyan kevés idő jut a
békeköszöntésre, hogy ez csupán az egymás mellett helyet foglalók
között lehetséges. A béke-ének ezzel szemben azt sugallja, hogy több
idő áll rendelkezésre a béke jelével történő köszöntésekre.
[10] Vö. A Római Misekönyv Általános
Rendelkezései, 82. sz.: „Az a helyes, hogy mindenki csak a hozzá
közelebb állóknak és mértéktartóan fejezze ki a béke jelét”; 154.
sz.: „A pap a szolgálattevőket a béke jelével köszöntheti, de
maradjon a papi térségben, hogy az ünneplést ne zavarja. Ugyanígy
járjon el, ha – ésszerű okból – néhány hívőnek a béke jelét akarja
adni.” ISTENTISZTELETI ÉS SZENTSÉGI FEGYELMI KONGREGÁCIÓ,
Redemptionis sacramentum kezdetű instrukció, 2004. március
25., 72. sz.: AAS 96 (2004) 572.
[11] Vö. Mt 5,9 kk.
[12] Vö. Ef 2,14.