Misericordiae Vultus Ferenc pápa bullája, mellyel meghirdeti az irgalmasság rendkívüli jubileumát
FERENC,
RÓMA PÜSPÖKE,
ISTEN SZOLGÁINAK SZOLGÁJA,
MINDAZOKNAK, AKIK EZT A LEVELET OLVASSÁK,
KEGYELEM, IRGALMASSÁG ÉS BÉKE
1. Jézus Krisztus az Atya irgalmasságának az arca. Úgy tűnik, ez a
szó jól összefoglalja a keresztény hit misztériumát. Az Atya
irgalmassága a názáreti Jézusban vált elevenné, láthatóvá, őbenne
érte el csúcspontját. Az Atya, „a végtelenül irgalmas Isten” (Ef
2,4), miután kinyilatkoztatta a nevét Mózesnek mint „irgalmas és
könyörülő Isten, hosszan tűrő, gazdag kegyelemben és hűségben” (Kiv
34,6), nem hagyott fel azzal, hogy a történelem során különféle
módokon megismertesse a maga isteni természetét. „Amikor elérkezett
az idők teljessége” (Gal 4,4), és üdvözítő terve szerint már minden
el volt rendezve, elküldte Fiát, aki Szűz Máriától született, hogy
véglegesen kinyilatkoztassa nekünk a szeretetét. Aki őt látja, az
Atyát is látja (vö. Jn 14,9). A názáreti Jézus a szavaival,
tetteivel és egész személyiségével[1]
kinyilatkoztatja Isten irgalmasságát.
2. Állandóan szemlélnünk kell az irgalmasság misztériumát. Ez
számunkra az öröm, a derűs nyugalom és a béke forrása. Üdvösségünk
feltétele. Irgalmasság: a szó, amely kinyilatkoztatja a
Szentháromság misztériumát. Irgalmasság: a végső és legnagyobb tett,
amellyel Isten elénk siet. Irgalmasság: az alapvető törvény, amely
minden ember szívében ott lakik, aki őszintén tekint a testvérre,
akivel az élet útján találkozik. Irgalmasság: az út, amely egyesíti
Istent és az embert, mert kitárja a szívét arra a reményre, hogy
bűneink korlátai ellenére mindenkor szeretnek bennünket.
3.Vannak pillanatok, amikor még sürgetőbb meghívást kapunk arra,
hogy tekintetünket az irgalmasságra szegezzük, annak érdekében, hogy
mi magunk is az Atya cselekvésének hatékony jeleivé váljunk. Ezért
hirdettem meg az Irgalmasság Rendkívüli Jubileumát, mint
alkalmas időt az Egyház számára, hogy erősebbé és hatékonyabbá tegye
a hívők tanúságtételét.
A Szentév 2015. december 8-án, a Szeplőtelen Fogantatás ünnepén
kezdődik. Ez a liturgikus ünnep megmutatja Isten cselekvésmódját –
történelmünk kezdetétől fogva. Ádám és Éva bűne után Isten nem
akarta az emberiséget egyedül, a bűn hatalmában hagyni. Ezért
gondolta el és akarta a szeretetben a szent és szeplőtelen Máriát
(vö. Ef 1,4), hogy az emberi nem Megváltójának édesanyja legyen. A
bűn súlyosságára Isten a megbocsátás teljességével válaszol. Az
irgalmasság mindig felülmúl minden bűnt, és senki sem állíthat
korlátokat a megbocsátó Isten szeretete elé. A Szeplőtelen
Fogantatás ünnepén abban az örömben lesz részem, hogy megnyithatom a
Szent Kaput, mely ez alkalommal az Irgalmasság Kapuja lesz. Ha
valaki átlép rajta, megtapasztalja a vigasztaló, megbocsátó és
reményt adó Isten szeretetét.
A rá következő vasárnap, Advent harmadik vasárnapján tárul majd ki a
Szent Kapu Róma székesegyházában, a Lateráni Szent
János-bazilikában. Ezt követően nyílik meg a többi pápai bazilika
Szent Kapuja. Elrendelem, hogy ugyanezen a vasárnapon minden
részegyházban (egyházmegyében – a szerk.) a székesegyházban, minden
hívő anyatemplomában, vagy a társszékesegyházban, vagy egy
különlegesen jelentős templomban az egész Szentév időtartamára
nyissanak egy ilyen Irgalmasság Kapuját. Az ordinárius
belátása szerint a kegyhelyeken is nyitható ilyen kapu, ahová sok
zarándok látogat el, akiket a szent helyeken megérint a kegyelem és
megtalálják a megtérés útját. Így tehát minden részegyház úgy élheti
át a Szentévet, mint a kegyelem és a lelki megújulás rendkívüli
időszakát. Ezért a jubileumot Rómában – miként a részegyházakban –
az egész Egyház közösségének látható jeleként fogjuk megünnepelni.
4. Azért választottam december 8-át, mert ez a nap az Egyház
legújabb történetében jelentős időpont: a Szent Kaput ugyanis a II.
Vatikáni Zsinat befejezésének 50. évfordulóján nyitom majd meg. Az
Egyház szükségét érzi, hogy ébren tartsa a zsinat emlékét, hisz
megnyitásával történelmének új szakasza kezdődött el. A zsinati
Atyák a Szentlélek fuvallataként határozottan érezték, hogy koruk
embere felé érthetőbb módon kell beszélniük Istenről. Lebontva a
falakat, melyek az Egyházat hosszú időre mintegy kiváltságos
fellegvárba zárták, elérkezett az idő, hogy új módon hirdessék az
evangéliumot. Az evangelizáció ismét új szakaszához érkezett. Minden
keresztény ember számára újszerű kihívás, hogy még nagyobb
lelkesedéssel és meggyőződéssel tegyen tanúságot hitéről. Az Egyház
megérezte annak a felelősségét, hogy az Atya szeretetének eleven
jelévé kell lennie a világban.
Emlékszem azokra a jelentőségteljes szavakra, amelyekkel Szent
XXIII. János megnyitotta a zsinatot és kijelölte követendő irányát:
„Krisztus Jegyese most inkább az irgalmasság gyógyírját veszi kézbe,
mintsem a szigor fegyverzetét ölti magára. (...) A Katolikus Egyház
– miközben ezzel az egyetemes zsinattal magasba emeli a katolikus
igazság fáklyáját – mindenki szeretetteljes, jóságos, türelmes
anyjának akar mutatkozni, akit irgalmasság és jóság indít elszakadt
gyermekei felé.”[2] Ugyanebben a
szellemben beszélt Boldog VI. Pál pápa a zsinat bezárásakor: „Inkább
azt szeretném hangsúlyozni, hogy zsinatunk tanítása főként a
szeretet. (...) Az irgalmas szamaritánus története volt a zsinat
lelkiségének mintája. (...) A zsinat részéről a szeretet és csodálat
áradt a modern ember világára. Elutasítottuk a tévedéseket; igen,
mert ezt követeli a szeretet éppúgy, mint az igazság; de az emberek
iránt csak megbecsülés, tisztelet és szeretet mutatkozott. A lesújtó
diagnózisok helyett bátorító gyógymódok; a gyászos jövendölések
helyett biztató üzenetek szólaltak meg a zsinat részéről a mai világ
felé: értékeit nemcsak megbecsüli, hanem tiszteli, erőfeszítéseit
támogatja, törekvéseit megtisztítja és megáldja. (...) Valami mást
is ki kell emelnünk: ez a gazdag tanítás egy irányba mutat:
szolgálni az embert. Az embert – hangsúlyozzuk –, minden
állapotában, minden gyöngeségében, minden bajában.”[3]
Az Egyház iránti hála és a ránk váró feladat felelősségének
érzésével lépjük majd át a Szent Kaput, bízva abban, hogy a
feltámadott Úr ereje kísér és támogat bennünket zarándokutunkon. A
Szentlélek, aki a hívők lépteit vezeti, hogy együttműködjenek
Krisztus üdvözítő művével, legyen Isten népének vezére és támasza,
segítsen szemlélnünk az irgalmasság arcát.[4]
5. A Jubileumi Év 2016. november 20-án, Krisztus Király ünnepén
zárul. Ezen a napon – bezárva a Szent Kaput – mindenekelőtt hálánkat
és köszönetünket fejezzük majd ki a Szentháromságnak, hogy megadta
számunkra a kegyelemnek ezt a rendkívüli időszakát. Krisztus uralma
alá helyezzük majd az Egyház életét, az egész emberiséget és a
mérhetetlen kozmoszt, hogy hajnali világosságként árassza ránk
irgalmasságát, és így valamennyien a közeljövő iránt érzett
felelősséggel építhessünk gyümölcsözőbb történelmet. Mennyire
szeretném, ha a következő éveket áthatná az irgalmasság, hogy
mindenki találkozhasson Isten jóságával és gyöngédségével!
Mindenkihez – hívőkhöz és távol állókhoz is – jusson el az
irgalmasság balzsama, mint Isten már köztünk jelen lévő országának
jele.
6. „Az irgalmasság gyakorlása isteni tulajdonság, melyben különösen
megmutatkozik mindenhatósága.”[5]
Aquinói Szent Tamás fenti szavai azt mutatják számunkra, hogy az
isteni irgalmasság mennyire nem a gyöngeség, mint inkább Isten
mindenhatóságának a jele. Ezért imádkozunk így a liturgia egyik
legrégebbi könyörgésében: „Istenünk, te leginkább azzal mutatod meg
mindenhatóságodat, hogy könyörületes és irgalmas vagy hozzánk.. ,”[6] Isten az emberi történelemben mindig
jelenvalónak, közelinek, gondoskodónak, szentnek és irgalmasnak
mutatkozik.
„Türelmes és irgalmas” – ez a fogalompár gyakran előfordul az
Ószövetségben Isten természetének bemutatására. Irgalmas volta az
üdvtörténet számtalan eseményében konkrétan is megmutatkozik, amikor
jósága érvényesül a büntetéssel és pusztítással szemben. Különösen a
zsoltárok emelik ki az isteni cselekvés e tulajdonságát:
„Megbocsátja minden bűnödet, és meggyógyítja minden gyöngeséged.
Megmenti életed a pusztulástól, kegyelemmel és irgalommal koszorúz”
(103,3-4). Egy másik zsoltár még kifejezettebben tanúskodik az
irgalmasság konkrét jeleiről: „Az Úr megszabadítja a foglyokat, az
Úr megnyitja a vakok szemét, az Úr fölemeli a megalázottakat, az Úr
szereti az igazakat, az Úr megőrzi az idegent, pártját fogja az
özvegynek és árvának, de a gonosz ember útját zsákutcába viszi”
(146,7-9). És végül a zsoltáros más kifejezései: „(Az Úr)
meggyógyítja a megtört szívűeket és bekötözi sebeiket. (...) Az Úr
fölemeli a megalázottakat, de a gonoszokat földre tiporja”
(147,3.6). Összegezve: Isten irgalmassága nem elvont eszme, hanem
konkrét valóság, amellyel kinyilvánítja szeretetét, mely olyan, mint
egy atyáé és anyáé, akik szívük mélyéig megindulnak gyermekeikért.
Valóban állíthatjuk, hogy „szívbéli” szeretet. A bensőből fakad,
mint mély, természetes érzés, melynek összetevői a gyöngédség és az
együtt érzés, az elnézés és a megbocsátás.
7. „Örökkévaló az ő irgalmassága”: ez a refrén ismétlődik a 136.
zsoltár minden sorában, miközben elbeszéli Isten
kinyilatkoztatásának történetét. Az irgalmasságból fakadóan az
Ószövetség minden viszontagságának mély üdvtörténeti jelentése van.
Az irgalmasság teszi üdvtörténetté Isten és Izrael történetét. Az
„örökkévaló az ő irgalmassága” állandó ismételgetése – miként a
zsoltárban áll –, áttöri a tér és az idő korlátait, és mindent a
szeretet örök misztériumába kapcsol. Mintha azt üzenné, hogy az
ember nemcsak a történelemben, hanem az örökkévalóságban is mindig
az Atya irgalmas tekintete előtt áll. Nem véletlen, hogy Izrael népe
ezt a „Nagy Hallél”-nak nevezett zsoltárt a legfontosabb ünnepeken
imádkozta.
Jézus a szenvedése előtt az irgalmasság ezen zsoltárával imádkozott.
Ezt bizonyítja Máté evangélista, amikor azt mondja: „miután
elénekelték a hálaadó zsoltárt” (26,30), Jézus a tanítványaival
együtt kiment az Olajfák hegyére. Midőn önmaga és húsvétja örök
emlékezetéül megalapította az Eucharisztiát, a kinyilatkoztatás
legnagyobb cselekményét szimbolikusan az irgalmasság fényébe
helyezte. Jézus a maga szenvedését és halálát az irgalmasság
ugyanezen horizontján élte meg, a szeretet nagy misztériumának
tudatában, melyet a kereszten fog majd beteljesíteni. Annak tudata,
hogy maga Jézus is ezzel a zsoltárral imádkozott, számunkra még
jelentősebbé teszi, és arra kötelez bennünket, hogy mindennapi
dicsérő imádságunkban mintegy refrénként ismételgessük: „Örökkévaló
az ő irgalmassága.”
8. Ha Jézusra és az ő irgalmas arcára szegezzük tekintetünket,
képesek leszünk befogadni a Szentháromság szeretetét. Jézus azt a
küldetést kapta az Atyától, hogy a maga teljességében nyilatkoztassa
ki az isteni szeretet misztériumát. „Isten szeretet” (1Jn 4,8.16) –
állítja elsőként – és az egész Szentírásban egyedül – János
evangélista. Ez a szeretet vált láthatóvá és tapinthatóvá Jézus
egész életében. Személye nem más, mint az önmagát ingyenesen
odaajándékozó szeretet. A hozzá közeledő személyekkel valamiféle
páratlan és megismételhetetlen kapcsolatban áll. A csodajelek,
amelyeket elsősorban a bűnösökkel, a szegényekkel, a
kirekesztettekkel, betegekkel és szenvedőkkel visz véghez, az
irgalmasságról beszélnek. Benne minden az irgalmasságról szól; benne
nincs semmi együtt érzés nélkül.
Amikor Jézus látta az őt követő fáradt, kimerült, csalódott és
gazdátlan sokaságot, a szíve mélyéből együtt érzett velük (vö. Mt
9,36). Ezzel az együtt érző szeretettel gyógyította meg az elébe
vitt betegeket (vö. Mt 14,14), és lakatta jól a sokaságot néhány
kenyérrel és hallal (vö. Mt 15,37). Jézust minden körülmények között
az irgalmasság indította, mellyel olvasott beszélgetőtársai
szívében, és válaszolt legmélyebb szükségleteikre. Amikor az
egyetlen fiát temetni készülő naimi özveggyel találkozott, mélységes
együttérzést tanúsított a síró édesanya mérhetetlen fájdalma iránt,
és – föltámasztva a halálból – visszaadta neki a fiát (vö. Lk 7,15).
Miután a gadarai megszállottat megszabadította, ezekkel a szavakkal
bocsátotta el: „Menj haza a tieidhez, s beszéld el, hogy milyen nagy
dolgot tett veled az Úr, hogyan könyörült rajtad” (Mk 5,19). Máté
meghívása is az irgalmasság horizontjába szövődik. Jézus, elhaladván
a vámasztal előtt, rátekintett Mátéra. Ez a pillantás tele volt
irgalmassággal; megbocsátotta a bűneit, és – legyőzve a többi
tanítvány ellenkezését – kiválasztotta a bűnöst és a vámost, hogy a
tizenkettő egyike legyen. Szent Béda Venerabilis ezt az evangéliumi
jelenetet magyarázva írta, hogy Jézus irgalmas szeretettel tekintett
Mátéra és kiválasztotta őt: miserando atque eligendo.[7] Ez a megfogalmazás mindig nagy
hatást gyakorolt rám, olyannyira, hogy jelmondatomnak is ezt
választottam.
9. Az irgalmasságról szóló példabeszédekben Jézus kinyilatkoztatja
Isten természetét. Olyan atyához hasonlítja, aki mindaddig
fáradhatatlan, amíg irgalmassággal és együttérzéssel le nem győzi az
ellenkezést és fel nem oldja a bűnt. Ismerjük ezeket a
példabeszédeket, különösen hármat: az elveszett bárány, az elveszett
drachma és a tékozló fiú történetét (vö. Lk 15,1-32). Ezekben a
parabolákban Isten mindig úgy jelenik meg, mint akit öröm tölt el,
főként amikor megbocsátást gyakorol. Megtalálhatjuk bennük az
evangélium és a hitünk lényegét, mert az irgalmasságot mindent
legyőző, a szívet szeretettel betöltő és megbocsátással vigasztaló
erőként mutatják be.
Saját keresztény életmódunkra vonatkozóan egy másik példabeszédben
is tanítást kapunk. Péter azon kérdésére, hogy vajon hányszor kell
megbocsátanunk, Jézus azt válaszolja: „Mondom, hogy nem hétszer,
hanem hetvenhétszer” (Mt 18,22), majd elmondja a „szívtelen szolga”
példabeszédét. A szolga, amikor ura hatalmas összeggel számoltatta
el, térden állva könyörgött haladékért. De mindjárt utána
találkozott egy szolgatársával, aki néhány dénárral tartozott neki.
Az térdelve könyörgött irgalomért, de ő elutasította és börtönbe
juttatta. Amikor mindez a gazda tudomására jutott, nagyon
megharagudott, maga elé idézte a szolgát, és azt mondta neki: „Nem
kellett volna neked is megkönyörülnöd szolgatársadon, ahogyan én
megkönyörültem rajtad” (Mt 18,33)? Majd így fejezte be Jézus: „Így
tesz veletek mennyei Atyám is, ha nem bocsát meg mindegyiktek
szívből a testvérének” (Mt 18,35).
A fenti példabeszéd mindnyájunk számára mély tanulsággal bír. Jézus
azt tanítja, hogy az irgalmasság nem pusztán az Atya cselekedete,
hanem annak ismérve is, hogy kik az ő valódi gyermekei. Összegezve:
arra kaptunk hivatást, hogy gyakoroljunk irgalmasságot, mert
korábban irgalmasságot cselekedtek irántunk. A bűnbocsánat az
irgalmas szeretet legnyilvánvalóbb kifejezése; nekünk,
keresztényeknek pedig olyan kötelezettség, amely alól nem vonhatjuk
ki magunkat. Gyakran milyen nehéznek tűnik a megbocsátás! Ám mégis
ez az a gyönge kezünkbe adott eszköz, amely nélkülözhetetlen a szív
derűjének eléréséhez. A bosszú, a düh, az erőszak és a megtorlás
elvetése a boldog élet elengedhetetlen feltétele. Halljuk meg tehát
az Apostol buzdítását: „A nap ne nyugodjék le haragotok fölött” (Ef
4,26). És mindenekelőtt halljuk meg Jézus szavát, aki az
irgalmasságot életeszménnyé, hitünk szempontjából pedig a hitelesség
kritériumává tette: a „boldogok az irgalmasok, mert ők irgalmasságot
nyernek” (Mt 5,7) az a boldogság, amelynek a Szentévben különösen is
át kellene hatnia bennünket.
Mint tudjuk, a Szentírásban az irgalmasság kulcsfogalom annak
kifejezésére, hogy Isten hogyan bánik velünk. Ő nem csupán beszél a
szeretetéről, hanem láthatóvá és tapinthatóvá is teszi. A szeretet
soha nem maradhat elvont kifejezés. Természete szerint konkrét élet:
szándék, magatartás, érzület, mely a mindennapi tettekben mutatkozik
meg. Isten irgalmassága az ő irántunk viselt felelőssége. Felelősnek
érzi magát értünk, vagyis a javunkat akarja; boldognak, örvendezőnek
és derűsnek kíván látni bennünket. A keresztény ember irgalmas
szeretetének ugyanezen a hullámhosszon kell mozognia. Miként az Atya
szeret, úgy szeretnek a gyermekek. Ahogyan ő irgalmas, úgy kell
nekünk is irgalmasnak lennünk egymás iránt.
10. Az Egyház életének boltozatát az irgalmasság oszlopa tartja.
Ezért egész lelkipásztori tevékenységét át kellene hatnia a hívők
felé forduló gyöngédségnek; egyetlen igehirdető szava és világ felé
közvetített tanúságtétele sem nélkülözheti az irgalmasságot. Az
Egyház hitelessége az irgalmas és együtt érző szeretet által
érvényesül: „olthatatlan vágy él benne arra, hogy fölkínálja az
irgalmasságot”.[8] Talán régóta
megfeledkeztünk arról, hogy megmutassuk és járjuk az irgalmasság
útját. Egyfelől a kísértés, hogy mindig és csakis az igazságosságot
keressük, elfeledtette velünk, hogy az irgalmasság az első,
szükséges és kihagyhatatlan lépés. Az Egyháznak azonban a fontosabb
és magasabb rendű cél elérése érdekében túl kell lépnie ezen.
Másfelől szomorú dolog látni, hogy kultúránkban milyen gyors ütemben
halványul el a megbocsátás. Úgy tűnik, hogy bizonyos helyzetekben
maga a kifejezés is jelentését veszti. A megbocsátás tanúságtétele
nélkül azonban az élet terméketlenné, elsivatagosodottá válik. Újra
elérkezett az idő az Egyház számára, hogy vállalja a megbocsátás
örömhírének hirdetését. Itt az idő, hogy visszatérjünk a lényeghez,
hogy viseljük testvéreink gyöngeségeit és nehézségeit. A megbocsátás
új életet fakasztó erő, és bátorságot ad arra, hogy reménnyel
tekintsünk a jövőbe.
11. Nem feledkezhetünk meg arról a nagy tanításról, melyet Szent II.
János Pál adott a Dives in misericordia kezdetű második
enciklikájában, amely váratlan megjelenésével és témájával hatalmas
meglepetést váltott ki. Különösen két gondolatára szeretnék
emlékeztetni. A szent pápa mindenekelőtt kiemelte, hogy napjaink
kultúrájában feledésbe merül az irgalmasság: „Úgy tűnik, korunk
emberének lelkülete szembefordul az irgalmas Istennel, talán jobban,
mint korábban. S azt is megpróbálja, hogy az emberi szívből kiirtsa
és az életből kiiktassa az irgalmasság gondolatát is. Úgy véli
ugyanis, hogy az irgalmasság szava és fogalma nehézséget okoz annak
az embernek, aki az eddig soha nem látott tudományos és technikai
fejlődés jóvoltából hatalma alá vetette a Földet, és a történelemben
eddig soha nem tapasztalt mértékben uralkodik rajta (vö. Ter 1,28).
Ez az olykor egyoldalúan és felszínesen értelmezett Föld feletti
uralom, úgy tűnik, nem hagy helyet az irgalmasságnak. (...) Éppen
ezért az Egyház és a világ jelenlegi helyzetében az emberek
egyénenként és közösségileg is – úgymond spontán –, az élő
hitérzéktől vezérelve visszafordulnak Isten irgalmához.”[9]
Szent II. János Pál így indokolta meg az irgalmasságról szóló
igehirdetés és tanúságtétel sürgető voltát a mai világban: Az
irgalmasság „kortársaink nagy részének meglátása szerint igen nagy
veszélyben forog. Krisztus misztériuma (...) arra is szólít, hogy
hirdessük az irgalmat, mint a könyörülő Isten Krisztus
misztériumában bemutatott szeretetét. Ez a misztérium arra is hív,
hogy forduljunk az irgalom felé, és nagyon kérjük azt az Egyház és a
világ történelmének jelen nehéz és döntő szakaszában.”[10] E tanítása aktuálisabb, mint valaha, és
érdemes fölelevenítenünk a Szentévben. Hallgassuk csak újra az ő
szavait: „Az Egyház akkor él hiteles életet, amikor vallja és
hirdeti az irgalmasságot – a Teremtő és Megváltó legcsodálatosabb
tulajdonságát –, és amikor az embereket az Üdvözítő által őrzésre és
osztogatásra rábízott irgalmának forrásaihoz vezeti.”[11]
12. Az Egyháznak az a küldetése, hogy hirdesse Isten irgalmasságát,
az evangélium dobogó szívét, melynek általa kell eljutnia minden
ember szívéhez és elméjéhez. Krisztus Jegyese magáévá teszi Isten
Fiának magatartását, aki válogatás nélkül közeledik mindenkihez.
Manapság, amikor az Egyház az új evangelizáció feladatával
szembesül, az irgalmasság témáját új lelkesedéssel és megújított
lelkipásztori tevékenységgel kell hirdetnünk. A hitelesség
szempontjából döntő, hogy az Egyház és igehirdetése az irgalmasságot
elsőként élje és tanúsítsa. Nyelvezetének és gesztusainak
közvetítenie kell az irgalmasságot, hogy behatolhasson az emberi
szívekbe, és arra indítsa őket, hogy megtalálják az Atyához
visszavezető utat.
Az Egyház első igazsága Krisztus szeretete. Az Egyház ennek a
megbocsátó és önátadó szeretetnek a szolgálója és közvetítője az
emberek között. Éppen ezért, ahol az Egyház jelen van, ott
nyilvánvalóvá kell válnia az Atya irgalmasságának. Plébániáinkon,
közösségeinkben, társulatainkban és mozgalmainkban – egyszóval
bárhol, ahol keresztények élnek, mindenkinek rá kell találnia az
irgalmasság oázisára.
13. E Jubileumi Évet az Úr szavainak fényében szeretnénk megélni:
irgalmasok, mint az Atya. Az evangélista idézi Jézus
tanítását, aki azt mondja: „Legyetek hát irgalmasok, amint Atyátok
is irgalmas” (Lk 6,36.). Ez az életprogram annyira nehéz, amennyire
örömmel és békességgel teljes. Jézus parancsa mindazoknak szól, akik
hallják az ő hangját (vö. Lk 6,27). Ahhoz tehát, hogy képesek
legyünk az irgalmasságra, először Isten szavának hallgatóivá kell
válnunk. Ez azt jelenti, hogy újra fel kell fedeznünk a csend
értékét, hogy elmélkedhessünk a hozzánk intézett Szóról. Ezáltal
lehetővé válik számunkra Isten irgalmasságának szemlélése és
életstílusként való elsajátítása.
14. A zarándoklat különleges jel a Szentévben, mert azt az
utat jelképezi, amelyet minden ember végigjár az élete során. Az
élet zarándoklat, az ember pedig viator, vagyis zarándok,
aki a kívánt cél elérése érdekében egyfajta utat tesz meg. Ahhoz,
hogy valaki – Rómában vagy bárhol a világon – elérkezzék a Szent
Kapuhoz, erejéhez mérten végig kell járnia egy zarándokutat. Ez a
tényleges jele annak, hogy az irgalmasság is egy olyan elérendő cél,
amely erőfeszítést és áldozathozatalt kíván. A zarándoklat
késztessen a megtérésre: a Szent Kapun áthaladva engedjük, hogy
átöleljen bennünket Isten irgalmassága, és kötelezzük magunkat az
irgalmasság gyakorlására, miként az Atya is irgalmas irántunk.
Az Úr Jézus megmutatja a zarándokút szakaszait, melyen át célba
lehet érni: „Ne mondjatok ítéletet senki fölött, s akkor fölöttetek
sem ítélkeznek. Ne ítéljetek el senkit, s akkor benneteket sem
ítélnek el. Bocsássatok meg, és nektek is megbocsátanak. Adjatok, és
akkor ti is kaptok. Jó, tömött, megrázott és túlcsorduló mértékkel
mérnek öletekbe. Mert amilyen mértékkel ti mértek, olyannal mérnek
majd nektek is” (Lk 6,37-38). Elsőként ezt mondja: Ne mondjatok
ítéletet és ne ítéljetek el senkit. Ha valaki nem akar Isten
ítélete alá esni, nem lehet testvére bírája. Az ember ítélete
ugyanis felszínes, az Atya ezzel ellentétben a bensőt látja. Milyen
sok bajt okoznak a féltékenység és az irigység által sugallt szavak!
Ha egy testvérről távollétében rosszat mondunk, rossz fényben
tüntetjük fel, akkor meggyalázzuk a becsületét és a pletyka
áldozatává tesszük. Nem ítélni és el nem ítélni pozitív értelemben
azt jelenti, hogy észrevesszük a jót másokban, és nem gyötörjük
töredékes ítéletünkkel és feltételezett mindentudásunkkal. Mindez
azonban még nem elegendő az irgalmasság kifejezésére. Jézus elvárja
a megbocsátást és az ajándékozást is. A megbocsátás eszközévé kell
válnunk, hiszen mi előbb nyertünk bocsánatot Istentől. Mindenki
iránt nagylelkűnek kell
lennünk, tudva, hogy Isten is igen nagylelkűen árasztja ránk
jóságát.
A Szentév „mottója” az irgalmasok, mint az Atya. Az
irgalmasságban kapunk bizonyságot arra, hogyan szeret Isten. Ő
teljesen, örökre, ingyenesen, viszonzásul semmit sem várva adja
nekünk önmagát. Amikor hívjuk, segítségünkre siet. Milyen szép, hogy
az Egyház mindennapi imája ezekkel a szavakkal kezdődik: „Istenem,
jöjj segítségemre! Uram, segíts meg engem” (Zsolt 70,2). A tőle kért
segítség már Isten irántunk való irgalmasságának első lépése. Ő jön
elénk, hogy kiszabadítson minket a gyöngeségből, melyben élünk. Az ő
segítsége abban áll, hogy elfogadtatja velünk jelenlétét és
közelségét. Az ő együttérzésétől napról napra megérintve tudunk mi
is együtt érzők lenni mindenki iránt.
15. A Szentévben megtapasztalhatjuk majd, hogy mit jelent megnyitni
a szívünket azok felé, akik a modern világ – gyakran drámai módon
létrehozott – perifériáin élnek. Mennyi kényes és gyötrelmes
szituáció van a mai világban! Hány sebet ütnek azok testén, akiknek
már nincs hangjuk, mert a jajszavukat elnyomta és elhallgattatta a
gazdag népek közömbössége. E Jubileum idején az Egyháznak még inkább
feladata, hogy gyógyítsa ezeket a sebeket, kezelje a vigasztalás
olajával, kötözze be az irgalmassággal, és gyógyítsa a
szolidaritással és kellő figyelmességgel. Ne süppedjünk bele a
megalázó közömbösségbe, a lelket érzéketlenné változtató és az
újdonság felfedezését megakadályozó megszokottságba, a romboló
cinizmusba. Nyissuk föl a szemünket, hogy észrevegyük a világ
nyomorúságát, méltóságuktól megfosztott fivéreink és nővéreink
sebeit, és érezzünk késztetést arra, hogy meghalljuk
segélykiáltásukat. Ragadjuk meg kezüket és vonjuk magunkhoz őket,
hogy érezzék jelenlétünk, barátságunk és testvériségünk melegét.
Tegyük magunkévá kiáltásukat, hogy együtt lebonthassuk a közömbösség
barikádját, mely gyakran elég hatalmasnak tűnik ahhoz, hogy elrejtse
az önzést és a képmutatást.
Őszinte vágyam, hogy a keresztény nép a Jubileum ideje alatt
elmélkedjen az irgalmasság testi és lelki cselekedeteiről.
Ez az egyik módja annak, hogy lelkiismeretünk – mely gyakran
elszunnyad a szegénység drámája előtt – fölébredjen, és egyre
mélyebbre hatoljunk az evangélium szívébe, ahol a szegények az
isteni irgalmasság különleges kedvezményezettjei. Jézus igehirdetése
elénk állítja az irgalmasság e cselekedeteit, hogy fölmérhessük,
vajon az ő tanítványaiként élünk-e, vagy sem. Fedezzük fel az irgalmasság
testi cselekedeteit: jóllakatni az éhezőket, megitatni a
szomjazókat, felöltöztetni a ruhátlanokat, befogadni a jövevényeket,
ápolni a betegeket, meglátogatni a rabokat, eltemetni a halottakat.
Ugyanakkor ne feledkezzünk meg az irgalmasság lelki cselekedeteiről
sem: jó tanáccsal ellátni a bizonytalanokat, tanítani a
tudatlanokat, inteni a bűnösöket, vigasztalni a szomorkodókat,
megbocsátani a bántásokat, türelemmel elviselni a kellemetlen
embereket, imádkozni élőkért és holtakért.
Nem menekülhetünk el az Úr szavai elől, mert ezek alapján ítélnek
majd felettünk: Adtunk-e enni az éhezőnek és inni a szomjazónak?
Befogadtuk-e a jövevényt és felöltöztettük-e a ruhátlant?
Áldoztunk-e időt a betegek ápolására és a rabok meglátogatására (vö.
Mt 25,31-45)? Ugyanígy megkérdezik majd tőlünk, hogy segítettünk-e
megszabadulni a kétségektől, amelyek a magány forrásai és gyakran
félelmet keltenek; képesek voltunk-e legyőzni a tudatlanságot,
melyben milliók élnek, elsősorban azok a gyermekek, akik nem kapják
meg a szükséges segítséget a nyomorból való kiemelkedéshez? Ott
voltunk-e a magányos és gyötrődő ember mellett, megbocsátottunk-e a
minket megbántóknak, és elutasítottuk-e a bosszúállás, a gyűlölet
minden formáját, melyek erőszakhoz vezetnek – Isten példáját
követve, aki annyira türelmes
velünk? Türelmesek voltunk-e, és végül rábíztuk-e az Úrra imádsággal
fivéreinket és nővéreinket? Ezen „legkisebbek” mindegyikében maga
Krisztus van jelen. Az ő teste válik újra láthatóvá mint megkínzott,
megsebzett, megostorozott, kiéheztetett, menekülő test., hogy
fölismerjük, megérintsük és ápoljuk. Ne felejtsük el Keresztes Szent
János szavait: „Az élet alkonyán a szeretet alapján ítéltetünk meg.”[12]
16. Lukács evangéliumában egy másik fontos szempontot is találunk,
hogy a Jubileumot hittel élhessük meg. Az evangélista elbeszéli,
hogy Jézus egy szombati napon visszatért Názáretbe, és szokása
szerint bement a zsinagógába. Kérték, hogy olvassa fel és magyarázza
az Írásokat. A szöveg egy Izajás prófétától való részlet volt: „Az
Úr lelke nyugszik rajtam, mert az Úr kent föl engem. Elküldött, hogy
örömhírt vigyek a szegényeknek, és meggyógyítsam a megtört
szívűeket. Hogy szabadulást hirdessek a foglyoknak, és szabadságot a
börtönök lakóinak. Hogy hirdessem az Úr kegyelmének esztendejét”
(61,1-2). A „kegyelem esztendeje”: ez az, amit az Úr meghirdet, és
amit mi is szeretnénk megélni. E Szentév magával hozza Jézus
küldetésének gazdagságát, mely a próféta szavaiban visszhangzik:
vigasztaló szót és gesztust hozni a szegényeknek, hirdetni a
szabadulást a modern társadalom új rabszolgaságában sínylődőknek,
visszaadni azok látását, akik nem látnak, mert csak magukra
gondolnak, és visszaadni azok méltóságát, akiket megfosztottak tőle.
Jézus prédikációja újból láthatóvá válik a hit azon válaszaiban,
melyeket a keresztényeknek tanúságtételükkel kell megadniuk.
Kísérjenek bennünket az Apostol szavai: „Aki irgalmasságot gyakorol,
tegye örömmel” (Róm 12,8).
17. A Jubileumi Év nagyböjtjét fokozottabban éljük meg, mint Isten
irgalmassága ünneplésének és megtapasztalásának intenzív időszakát.
Hány lapját elmélkedhetjük át a Szentírásnak a nagyböjt heteiben,
hogy ismét fölfedezzük az Atya irgalmas arcát! Mikeás próféta
szavaival mi is megismételhetjük: Urunk, te olyan Isten vagy, aki
elveszed a gonoszságot és megbocsátod a vétkeket, aki nem haragszol
mindörökre, hanem kedved leled az irgalmasságban. Urunk, térj vissza
hozzánk, és könyörülj a te népeden. Tipord el a bűneinket, és vesd a
tenger mélyére minden vétkünket (vö. 7,18-19).
Izajás sorait még inkább át kell majd elmélkednünk az imádság, a
böjt és a szeretet időszakában: „Tudjátok, milyen az a böjt, amelyet
én kedvelek? Ezt mondja Isten, az Úr: Törd össze a jogtalan
bilincseket és oldd meg az iga köteleit! Bocsásd szabadon az
elnyomottakat, törj össze minden igát! Törd meg az éhezőnek
kenyeredet, és a hajléktalan szegényt fogadd be házadba. Ha
mezítelent látsz, öltöztesd föl, és ne fordulj el embertársad elől!
Akkor majd felragyog világosságod, mint a hajnal, és a rajtad ejtett
seb gyorsan beheged. Előtted halad majd igazságod, és az Úr
dicsősége lesz a hátvéded. Akkor, ha szólítod, az Úr válaszol,
könyörgő szavadra így felel: »Nézd, itt vagyok!« Ha eltávolítod
körödből az igát, az ujjal mutogatást és a gonosz beszédet, ha
odaadod az éhezőnek kenyeredet, és jóllakatod az elnyomottat, akkor
felragyog a sötétségben világosságod, és homályod déli verőfényre
változik. Maga az Úr vezérel szüntelen, s még a kietlen helyeken is
felüdít. Erővel tölti el tagjaidat, olyan leszel, mint az öntözött
kert, és mint a vízforrás, amelynek vize nem apad el soha”
(58,6-11).
A nagyböjt negyedik vasárnapja előtti pénteken és szombaton
megtartott 24 óra az Úrért elnevezésű ájtatosság gyakorlatát
terjeszteni kell az egyházmegyékben. Sokak számára ez jelentheti a
szentgyónás lehetőségét, köztük számtalan fiatalnak, akik gyakran
ezen alkalommal találják meg az Úrhoz való visszatérés útját: élik
át az elmélyült imádság élményét és fedezik föl életük értelmét.
Állítsuk újra meggyőződéssel középpontba a kiengesztelődés
szentségét, mert ez teszi kézzelfoghatóvá az irgalmasságot. A gyónás
minden bűnbánó számára a valódi belső béke forrása lesz.
Nem fáradok bele, hogy arra buzdítsam a gyóntatókat: legyenek az
Atya irgalmasságának valódi jelei. Készületlenül nem leszünk
gyóntatóvá. Elsősorban úgy válunk azzá, ha elsőként leszünk
bocsánatot kereső bűnbánókká. Ne feledjük: gyóntatónak lenni azt
jelenti, hogy Jézus küldetésében részesedünk, és a megbocsátó és
üdvözítő isteni szeretet állandóságának konkrét jelei vagyunk.
Megkaptuk a Szentlélek ajándékát a bűnök megbocsátására, és ezért
felelősséggel tartozunk. Egyikünk sem tulajdonosa a szentségnek; mi
csupán Isten megbocsátásának hűséges szolgái vagyunk. Minden
gyóntatónak úgy kell fogadnia a hívőket, mint a tékozló fiú
példabeszédében az atya, aki annak ellenére a fia elé siet, hogy az
elherdálta vagyonát. A gyóntatók feladata, hogy magukhoz öleljék a
hazatérő bűnbánót, és kifejezzék örömüket megtérése felett. Ne
sajnálják a fáradságot, hogy odamenjenek az otthon maradt és örülni
nem tudó másik fiúhoz is, hogy elmagyarázzák neki: ítélete szigorú,
igazságtalan és értelmetlen az Atya határtalan irgalmasságának
fényében. Ne tegyenek föl tapintatlan kérdéseket, hanem mint a
példabeszédbeli atya, szakítsák félbe a tékozló fiú előre
megfogalmazott beszédét, hogy képesek legyenek szívükbe fogadni a
segítség és a bocsánat kérését a bűnbánó részéről. Összegezve: a
gyóntatók feladata, hogy mindig, mindenütt, minden körülmény
ellenére az irgalmasság elsőségének jelei legyenek.
18. Szándékom, hogy a Szentév nagyböjti időszakában elküldöm az
Irgalmasság Misszionáriusait. Ők lesznek az Egyház Isten
népe iránti anyai gondoskodásának jelei, hogy a nép egyre mélyebbre
hatolhasson a hit számára alapvető misztérium gazdagságába.
Ezeknek a papoknak megadom a felhatalmazást az olyan bűnök
megbocsátására is, melyek alól a feloldozás az Apostoli Szentszéknek
van fenntartva, hogy nyilvánvaló legyen megbízatásuk teljessége.
Elsősorban annak lesznek élő jelei, hogy az Atya hogyan fogadja
azokat, akik bocsánatát keresik. Az irgalmasság misszionáriusai
lesznek; képesnek kell lenniük arra, hogy mindenkivel emberségesen
találkozva vigyenek szabadulást, nagy felelősséget tanúsítva az
akadályok leküzdéséért és a keresztség új életének felélesztésért.
Küldetésükben az Apostol szavai vezérlik őket: „Isten ugyanis minden
embert az engedetlenségben fogott össze, hogy mindenkin könyörüljön”
(Róm 11,32). Kivétel nélkül mindenkinek feladata, hogy elfogadja az
irgalmasságra szóló felhívást. A misszionáriusok ezt a feladatot
annak tudatában élik majd, hogy tekintetüket Jézusra, „az irgalmas
és hűséges Főpapra szegezhetik” (Zsid 2,17).
Arra kérem Püspöktestvéreimet, hogy hívják és fogadják e
misszionáriusokat, hogy mindenekelőtt az irgalmasság meggyőző
hirdetői legyenek. Az egyházmegyékben szervezzenek „népmissziókat”,
oly módon, hogy ezek a misszionáriusok legyenek a megbocsátás
örömének hirdetői. Kérjék őket, hogy gyóntassák a népet, hogy a
kegyelem Jubileumi Évben kapott ideje sokaknak nyújtson lehetőséget
az atyai házba való visszatalálásra. A lelkipásztorok – főként a
nagyböjti időszakban – buzdítsák a híveket arra, hogy járuljanak
„bizalommal a kegyelem trónjához, hogy irgalmat találjunk és
kegyelmet kapjunk” (Zsid 4,16).
19. Jusson el mindenkihez a megbocsátás hívó szava, és senki ne
maradjon közömbös az irgalmasság megtapasztalására szóló meghívás
iránt. A megtérésre szólító felhívásom különösképpen szól azoknak,
akik életvitelük miatt távol vannak Isten kegyelmétől. Különösen is
gondolok azokra a férfiakra és nőkre, akik valamely bűnözői
csoporthoz tartoznak. A saját javatokra kérlek benneteket,
változtassátok meg az életeteket! Mindezt Isten Fiának nevében
kérem, aki támadta ugyan a bűnt, ám sohasem utasított vissza
egyetlen bűnöst sem. Ne essetek abba a szörnyű csapdába, hogy azt
gondoljátok: az élet a pénztől függ, és hozzá képest minden
értéktelen és silány. Ez csak látszat. A pénzt nem vihetjük
magunkkal a másvilágra. A pénz nem boldogít. A vértől átitatott pénz
halmozása miatti erőszak nem tesz sem hatalmassá, sem halhatatlanná.
Előbb vagy utóbb mindenkit elér Isten ítélete, amely elől nem lehet
elmenekülni.
Ugyanez a felszólítás érvényes a korrupciót elkövetőkre és
bűntársaikra is. A társadalom ezen elmérgesedett sebe súlyos,
égbekiáltó bűn, mert aláássa a személyi és közösségi élet alapjait.
A korrupció megakadályozza, hogy reménnyel tekintsünk a jövőbe, mert
hatalmaskodásával és mohóságával szétrombolja a gyöngék terveit és
elnyomja a szegényebbeket. Olyan baj, mely befészkeli magát a
mindennapokba, s később közbotrányokká fokozódik. A korrupció nem
más, mint a bűnben való megátalkodottság, amely arra törekszik, hogy
Istent a pénz hatalmának illúziójával helyettesítse. A sötétség
műve, amelyet a gyanakvás és a cselszövés tart életben. Corruptio
optimi pessima – állította joggal Nagy Szent Gergely, annak
kifejezésére, hogy senki nem érezheti magát mentesnek e kísértéstől.
Hogy a magán- és a társadalmi életből kiűzzük a korrupciót, a
leleplezéséhez szükséges bátorság mellett okosságra, éberségre,
törvénytiszteletre, átláthatóságra van szükségünk. Ha nem szegülünk
nyíltan szembe vele, előbb-utóbb bűntársakká leszünk, és
szétroncsolja az életünket.
Elérkezett a megfelelő pillanat, hogy megváltoztassuk az életünket!
Itt az ideje, hogy engedjük megérinteni a szívünket. Az elkövetett
bűnök, még a súlyos bűntények ellenére is; itt az óra, hogy
meghalljuk azoknak az ártatlan embereknek a sírását, akiket
megfosztottak javaiktól, méltóságuktól, érzéseiktől, sőt még az
életüktől is. A rossz útján maradni csak illúzió és szomorúság
forrása. A valódi élet egészen más. Isten fáradhatatlanul nyújtja
felénk a kezét. Mindig készen áll, hogy meghallgasson, s én is kész
vagyok rá, miként püspök- és paptestvéreim is. Elég, ha elfogadjátok
a megtérésre szólító meghívást, és alávetitek magatokat az
igazságszolgáltatásnak, miközben az Egyház az irgalmasságot kínálja
fel.
20. Ebben az összefüggésben érdemes felidéznünk az igazságosság
és az irgalmasság kapcsolatát. Ezek nem egymással
ellentétes értékek, hanem egy és ugyanazon valóság két fokozatosan
kibontakozó dimenziója, mely a szeretet beteljesedésében éri el
csúcspontját. Az igazságosság a polgári társadalom alapfogalma,
amikor – normális körülmények között – a törvényt érvényesítő
jogrendről van szó. De igazságosságon értjük azt is, hogy
mindenkinek meg kell adni azt, ami neki jár. A Bibliában sokszor
hivatkoznak az isteni igazságosságra és Istenre mint bíróra. Előbbin
általában a törvény teljes megtartását, és minden jó izraelita Isten
parancsolataival összhangban álló magatartását értették. Ez a
látásmód azonban gyakran legalizmushoz vezetett, elhomályosította és
elkendőzte az igazságosság eredeti értelmét. A legalizmus
elkerüléséhez emlékeznünk kell arra, hogy a Szentírásban az
igazságosság lényegében az Isten akaratára való bizalomteljes
ráhagyatkozás.
Jézus több alkalommal is beszélt arról, hogy a hit fontosabb a
törvény megtartásánál. Így kell értenünk a botránkozó farizeusokhoz
intézett szavait is, melyek akkor hangzottak el, amikor egy
asztalhoz ült Mátéval és a többi vámossal és bűnössel: „Menjetek és
tanuljátok meg, mit jelent: »Irgalmasságot akarok, nem áldozatot.«
Nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket” (Mt
9,13). Az igazságosságot pusztán a törvény megtartásának tekintő, az
embereket igazakra és bűnösökre felosztó szemlélettel szemben Jézus
rámutat az irgalmasság nagy
ajándékára, amely keresi a bűnösöket, hogy felkínálja nekik a
megbocsátást és az üdvösséget. Érthető, hogy e felszabadító és
megújító szemlélete miatt a farizeusok és a törvénytudók elvetették
Jézust. Hogy hűségesek legyenek a törvényhez, súlyos terheket raktak
az emberek vállára, de meghiúsították az Atya irgalmasságát. A
törvény megtartására való hivatkozás nem akadályozhatja az emberi
méltósággal összefüggő szükségletek iránti figyelmességet.
Jézus hivatkozása Ozeás prófétára – „szeretetet akarok és nem
áldozatot” (6,6) – ebből a szempontból nagyon jelentős. Jézus azt
tanítja, hogy mostantól fogva tanítványai számára életszabállyá kell
válnia az irgalmasság elsőségének, ahogyan ő maga mutatta a
bűnösökkel való együtt étkezéssel. Az irgalmasság ismételten Jézus
küldetése alapvető jellegzetességének bizonyul. Ez valóságos kihívás
a körülötte állókkal szemben, akik megelégedtek a törvény
külsődleges megtartásával. Jézus viszont túllép a törvényen; a
törvény által bűnösnek tekintettekkel való közösségvállalása
megmutatta, hogy milyen messzire képes hatolni az ő irgalmassága.
Pál apostol is hasonló pályát járt be. Mielőtt a damaszkuszi úton
Krisztussal találkozott, élete a törvény igazságosságának
feddhetetlen követésében állt (vö. Fil3,6). Krisztushoz térése
alapjaiban forgatta föl szemléletét, olyannyira, hogy a Galatáknak
írt levelében a következőket mondja: „Ezért elfogadtuk Jézus
Krisztus hitét, hogy a Krisztusba vetett hitben váljunk igazzá: nem
mert tetteink megfelelnek a törvénynek, hisz a törvény szerinti
tettek senkit sem tesznek igazzá” (2,16). Az igazságosság megértése
radikálisan megváltozott benne. Pál most már nem a törvényt, hanem a
hitet állítja első helyre. Nem a törvény megtartása üdvözít, hanem a
Jézus Krisztusba vetett hit, aki halálával és feltámadásával elhozza
az üdvösséget a megigazulást adó irgalmassággal együtt. Most az
Istentől kapott megigazulás lesz a szabadítás azok
számára, akik a bűnnek és minden következményének rabszolgaságában
sínylődtek. Az Istentől kapott megigazulás az ő megbocsátása (vö.
Zsolt 51,11-16).
21. Az irgalmasság nem ellentétes az igazságossággal, hanem Istennek
a bűnös iránti magatartását fejezi ki, mellyel további lehetőséget
nyújt számára a meggondolásra, megtérésre és hitre. Ozeás próféta
példája segít megértenünk, hogyan haladja meg az irgalmasság az
igazságosságot. Az a korszak, melyben Ozeás próféta élt, Izrael népe
történelmének legdrámaibb időszakai közé tartozik. Az ország az
összeomlás szélén áll; a nép hűtlen lett a szövetséghez,
eltávolodott Istentől és elvesztette atyái hitét. Az emberi logika
szerint igazságos, hogy Isten a hűtlen nép elvetésére gondol: nem
tartották meg a megkötött szövetséget, tehát megérdemlik a
büntetést, azaz a száműzetést. Erről tanúskodnak a próféta szavai:
„Visszatér Egyiptom földjére, Asszíria lesz a királya, mert nem
akart megtérni” (Oz 11,5). És mégis, miután e reakcióval az
igazságosságra hivatkozott, a próféta gyökeresen megváltoztatja
nyelvezetét és föltárja Isten igazi arcát: „Hogyan vethetnélek el,
Efraim, hogyan hagyhatnálak el, Izrael? Elvethetlek-e, mint Admát,
olyanná tehetlek-e, mint Cebojimot? Szívem elváltozott, egész bensőm
remeg. Nem hagyom, hogy fellobbanjon haragom: Efraimot nem pusztítom
el többé, mert Isten vagyok, nem ember; a körödben élő Szent, és nem
szeretem a pusztítást” (11,8-9). Szent Ágoston – a próféta szavait
magyarázva – a következőket mondja: „Isten könnyebben fékezi meg a
haragot, mint az irgalmasságot.”[13]
És valóban így van: Isten haragja csak egy pillanatig tart,
irgalmassága pedig örökkévaló.
Ha Isten megállna az igazságosságnál, már nem Isten lenne, csak
olyan, mint bármelyik ember, aki a törvényre hivatkozik.
Az igazságosság önmagában nem elegendő; a tapasztalat azt mutatja,
hogy pusztán a törvényre hivatkozás kockáztatja a törvény
megsemmisítését. Ezért lép túl Isten az igazságosságon az
irgalmassággal és megbocsátással. Ez azonban nem jelenti az
igazságosság leértékelését vagy fölöslegessé tételét. Épp
ellenkezőleg: aki vétkezik, annak számítania kell a büntetésre. Ez
azonban nem a vég, hanem a megtérés kezdete, mert tapasztalhatóvá
válik a megbocsátás gyengédsége. Isten nem veti el az
igazságosságot, hanem egy magasabb rendű eseménybe burkolja, melyben
megtapasztalhatóvá válik az igazi igazságosság alapja, vagyis a
szeretet. Különös figyelemmel kell olvasnunk Pál apostol szavait,
hogy ne essünk ugyanabba a tévedésbe, melyért az Apostol
szemrehányást tesz zsidó kortársainak: „Félreismerik az Istentől
eredő megigazulást, és a magukéval próbálják behelyettesíteni, nem
vetik alá magukat az Istentől származó megigazulásnak. Márpedig a
törvény végső célja Krisztus, minden hívő megigazulására” (Róm
10,3-4). Ez az Istentől eredő megigazulás a mindenkinek nyújtott
irgalmasság; kegyelem, amely Jézus Krisztus halálából és
feltámadásából fakad. Krisztus keresztje tehát Isten ítélete
mindnyájunk és a világ fölött, mert az új élet és a szeretet
bizonyosságát kínálja nekünk.
22. A Jubileumhoz kapcsolódik a búcsú is, mely az
Irgalmasság Szentévében különleges jelentőséget nyer. A bűneinkre
adott megbocsátásnak Istennél nincsenek határai. Jézus Krisztus
halálában és feltámadásában teszi nyilvánvalóvá Isten szeretetét,
mely odáig megy, hogy szétrombolja az emberek bűnét. Istennel való
kiengesztelődésünk a húsvéti misztérium és az Egyház közvetítése
által lehetséges. Isten mindig kész a megbocsátásra, és soha nem
fárad bele, hogy mindig új és meglepő módon kínálja fel azt. Mi
azonban mindezek ellenére valamennyien vétkezünk. Tudjuk, hogy
tökéleteseknek kellene lennünk (vö. Mt 5,48), ugyanakkor nagyon is
érezzük a bűn súlyát. Miközben megtapasztaljuk a minket átformáló
kegyelem erejét, tapasztaljuk a bennünket akadályozó bűn hatalmát
is. A megbocsátás ellenére életünkben hordozzuk bűneink
következményeinek ellentmondásait. A kiengesztelődés szentségében
Isten megbocsátja a bűnöket és azokat valóban eltörli; a bűneink
által magatartásunkban és gondolatainkban hagyott negatív lenyomat
azonban megmarad. Isten irgalmassága viszont még ennél is erősebb.
Az Atyától nyert búcsúvá (indulgentia – a szerk.) válik, mely
Krisztus Jegyesének közvetítésével érkezik a bocsánatot nyert
bűnöshöz, megszabadítja a bűn következményének minden maradványától,
és képessé teszi arra, hogy szeretettel cselekedjen, és inkább a
szeretetben növekedjék, mint hogy visszaessen a bűnbe.
Az Egyház mint a szentek közössége él. E közösség az
Eucharisztiában, mely Isten ajándéka, olyan spirituális egységként
valósul meg, mely bennünket, hívőket a szentek és boldogok
megszámlálhatatlan seregéhez kapcsol (vö. Jel 7,4). Az ő szentségük
(sanctitas – a szerk.) törékenységünk segítségére siet, és így az
Anyaszentegyház imádságával és életével képes arra, hogy egyesek
szent volta megsegítse mások gyöngeségét. A Szentévben búcsúban
részesülni tehát azt jelenti, hogy azzal a bizonyossággal közeledünk
az Atya irgalmasságához, hogy megbocsátása kiterjed a hívő egész
életére. A búcsú a Krisztus megváltása minden jótéteményében
részesülő Egyház szentségének megtapasztalása, mert a megbocsátás
kiterjed a legvégső következményekig, ameddig csak Isten szeretete
elér. Intenzíven éljük át a Jubileumot, kérve az Atyától a bűnök
bocsánatát és irgalmas búcsújának kiáradását.
23. Az irgalmasság hatalma felülmúlja az Egyház határait.
Kapcsolatba hoz bennünket a zsidósággal és az iszlámmal, melyek az
irgalmasságot az egyik legfontosabb isteni tulajdonságnak tekintik.
Izrael elsőként kapta meg azt a kinyilatkoztatást, mely megmarad a
történelemben, mint valami mérhetetlen – az egész emberiségnek
fölkínálandó – gazdagság kezdete. Mint láttuk, az ószövetség
történetét átszövi az irgalmasság, mert olyan cselekedetekről van
bennük szó, melyeket az Úr a népe javára hajtott végre történelmének
legnehezebb óráiban. Az iszlám pedig a Teremtőnek kölcsönzött
elnevezések közé sorolja az Irgalmas és Kegyes nevet is. A muszlimok
ajkán gyakran hangzik fel ez a megszólítás, mert úgy érzik, hogy
mindennapi gyöngeségükben az irgalmasság kíséri és támogatja őket.
Ők is hiszik, hogy az isteni irgalmasságot senki nem korlátozhatja,
mert annak kapuja mindig nyitva áll.
Ez az irgalmasságban átélt Jubileumi Esztendő segítse elő a
találkozást ezekkel a vallásokkal és a többi nemes vallási
hagyománnyal; tegyen nyitottabbá bennünket a párbeszédre, hogy
jobban megismerjük és megértsük egymást; szabadítson meg az
elzárkózás és a megvetés minden formájától, továbbá űzzön el minden
erőszakot és megkülönböztetést.
24. Gondolataink most az Irgalmasság Anyja felé fordulnak.
Tekintetének édessége kísérjen bennünket a Szentévben, hogy
valamennyien fölfedezhessük Isten gyöngédségének örömét. Az emberré
lett Isten misztériumának mélységét senki sem ismerte meg úgy, mint
Mária. Az ő életében mindent a megtestesült Irgalmasság jelenléte
határozott meg. A feltámadott Megfeszített anyja belépett az isteni
irgalmasság szentélyébe, mert bensőségesen részesült az ő
szeretetének misztériumában.
Miután Isten kiválasztotta, hogy Fiának anyja legyen, Máriát az Atya
szeretete öröktől fogva arra készítette, hogy a Szövetség Szekrénye
legyen Isten és az emberek között. Fiával, Jézussal tökéletes
összhangban őrizte szívében az isteni irgalmasságot. Dicsérő éneke,
mely Erzsébet házának küszöbén hangzott el, az irgalmasságról szól,
mely „nemzedékről nemzedékre” (Lk 1,50) kiterjed. Szűz Mária
prófétai szavaiban mi is jelen voltunk. Ez bátorít és erősít
bennünket, miközben átlépjük a Szent Kaput, hogy megtapasztaljuk az
isteni irgalmasság gyümölcseit. Mária a kereszt alatt – Jánossal, a
szeretett tanítvánnyal együtt – tanúja volt a Jézus ajkáról elhangzó
megbocsátó szavaknak. A legnagyobb megbocsátás, ami azoknak szól,
aki őt keresztre feszítették, megmutatja, hogy milyen messzire képes
elhatolni Isten irgalmassága. Mária tanúsítja, hogy Isten Fiának
irgalmassága határtalan, és kivétel nélkül mindenkihez eljut.
Forduljunk hozzá a Salve Regina ősi és mégis mindig új imádságával,
hogy bele ne fáradjon irgalmas szemeit felénk fordítani, és tegyen
méltóvá bennünket Fiának, Jézusnak, az irgalmasság arcának
szemlélésére.
Imádságunk mindazon szentekhez és boldogokhoz is szól, akik
élethivatásuknak tekintették az irgalmasságot. Különösen is
gondolunk az irgalmasság nagy apostolára, Kowalska Szent
Fausztinára. Ő, aki arra kapott meghívást, hogy elmerüljön az isteni
irgalmasság mélységében, járjon közben értünk és nyerje el
számunkra, hogy életünk útját mindig Isten megbocsátásában és
szeretetébe vetett rendíthetetlen bizalommal járjuk.
25. A rendkívüli Szentév célja, hogy a mindennapjainkban éljük meg
az irgalmasságot, mely az Atyától szüntelenül árad felénk. A
Jubileum során engedjük, hogy Isten meglepjen bennünket. Ő soha nem
fárad bele, hogy kitárja szíve kapuját, és újra meg újra megmutassa,
hogy szeret bennünket és meg akarja osztani velünk az életét. Az
Egyház határozottan érzi a sürgetést, hogy hirdesse Isten
irgalmasságát. Élete akkor valódi és hiteles, amikor meggyőződéssel
hirdeti az irgalmasságot. Tudja, hogy elsődleges feladata – főként
az olyan nagy reményekkel és erős ellentmondásokkal teljes
időszakban, mint korunk – mindenkit bevezetni Isten Krisztus arcán
szemlélt irgalmasságának misztériumába. Az Egyház arra hivatott,
hogy elsőként legyen az irgalmasság őszinte tanúja, azáltal, hogy
úgy hirdeti és éli meg, mint Jézus Krisztus kinyilatkoztatásának a
központját. A Szentháromság szívéből, Isten misztériumának
legmélyéből fakad és árad szüntelenül az irgalmasság nagy folyama. E
forrás soha nem apadna el, bármilyen sokan is közelednek hozzá.
Amikor csak szüksége van rá valakinek, hozzá siethet, mert Isten
irgalmassága végtelen. Ilyen kifürkészhetetlen az irgalmasság
misztériumának mélysége, ennyire kimeríthetetlen a belőle áradó
gazdagság.
E Jubileumi Évben az Egyház legyen Isten szavának visszhangja, mely
határozottan és meggyőzően szólal meg mint a megbocsátás, a
támogatás, a segítség, a szeretet gesztusa és szava. Soha ne
fáradjon bele abba, hogy fölkínálja az irgalmasságot, és legyen
mindenkor türelmes a megbocsátásban és a bátorításban. Szólaljon meg
az Egyház által minden férfi és nő hangja, s bizalommal és
szüntelenül ismételje: „Emlékezzél meg, Uram, irgalmasságodról és
szeretetedről, mely örökkévaló” (Zsolt 25,6).
Kelt Rómában, Szent Péternél, április 11-én, húsvét második, vagyis
az Isteni Irgalmasság vasárnapjának vigíliáján, az Úr 2015.,
pápaságom harmadik évében.
Ferenc
Jegyzetek:
[1] Vö. II. Vatikáni Zsinat, Dei verbum
dogmatikus konstitúció, 4.
[2] Gaudet Mater Ecclesia, a II.
Vatikáni Zsinatot megnyitó beszéd, 1962. október 11., 2-3.
[3] Beszéd az utolsó nyilvános ülésen,
1965. december 7-én.
[4] Vö. II. Vatikáni Zsinat, Lumen
gentium dogmatikus konstitúció, 16; Gaudium et spes lelkipásztori
konstitúció, 15.
[5] Aquinói Szent Tamás, Summa
Theologiae II-II, 30,4.
[6] Az Évközi 26. vasárnap kollektája.
Ez a könyörgés már a VIII. században megtalálható a Sacramentarium
Gelasianum szövegei között (1198).
[7] Vö. Homilia, 21: CCL 122, 149-151.
[8] Evangelii gaudium apostoli
buzdítás, 24.
[9] II. János Pál, Dives in
misericordia enciklika, 7.
[10] Uo. 15.
[11] Uo. 13.
[12] A világosság és a szerelem
szavai, 57.
[13] Enarratio in Psalmos, 76,11.
SZENT ISTVÁN TÁRSULAT az Apostoli
Szentszék Könyvkiadója Budapest 2015
A fordítás az olasz szövegből, a latin és az angol
szöveg figyelembevételével készült
Fordította Dr. Diós István
Lektorálta Dr. Martos Levente Balázs
© Magyar Katolikus Püspöki Konferencia, 2015
ISSN 1788-8948 ISBN 978 963 277 538 8
SZENT ISTVÁN TÁRSULAT 1053 Budapest, Veres Pálné utca 24.
www.szit.katolikus.hu
Felelős kiadó: Dr. Rózsa Huba alelnök
Felelős kiadóvezető: Farkas Olivér igazgató
Szerkesztő: Sajgó Krisztián
|