|
Üzenet az elvándorlók és menekültek 102.
világnapjára Ferenc pápa
„A migránsok és menekültek kihívása.
Az irgalmasság
evangéliumának válasza.”
2016. január 17.
Kedves Testvérek!
Az irgalmasság rendkívüli jubileumát (szentévét) kihirdető
bullában arra emlékeztettem, hogy „vannak pillanatok, amikor még
sürgetőbb meghívást kapunk arra, hogy tekintetünket az
irgalmasságra szegezzük, annak érdekében, hogy mi magunk is az
Atya cselekvésének hatékony jeleivé váljunk” (Misericordiae
vultus, 3). Az Isten szeretete valóban el akar érni mindenkit és
mindannyiunkat, mindazokat, akik elfogadják az Atya ölelését és
maguk is az Atya ölelésre kitárt és keblére szorító karjaivá
válnak, hogy atyai ölelésében mindenki szeretve érezze magát,
akárcsak egy gyermek, és az egyetlen emberi családban is mindenki
megtalálja otthonát. Isten atyai gondoskodása ugyanis kihat
mindenkire, akárcsak a pásztor gondoskodása az egész nyájra, és
különösen érzékenynek bizonyul minden megsebzett, elfáradt és
beteg bárány szükséglete iránt. Jézus Krisztus úgy beszél nekünk
az Atyáról, hogy megérteti velünk: az Atya mindig lehajol a testi
és lelki nyomortól megsebzett emberhez, és minél rosszabb
helyzete, annál inkább kinyilvánítja neki az isteni irgalmasság
hatékony erejét.
Korunkban a migrációs áramlatok egyre inkább elárasztják az egész
földet. A hazájukból elűzött és menekülő emberek kérdéseket
tesznek fel mindenkinek, az egyéneknek éppúgy, mint az egész
társadalomnak. Ezek a vándorlók megkérdőjelezik a hagyományos
életformákat, összekuszálják az útjukban található emberek
kulturális és szociális távlatait. Elhagyják származási helyüket,
álmaik jobb jövője felé törekszenek, de útjuk során mégis gyakran
megtörténik, hogy a szegénység és erőszak áldozataivá válnak,
emberkereskedők kegyetlenkedéseit szenvedik el. Még ha túlélik is
a velük szemben elkövetett visszaéléseket és megaláztatásokat,
továbbra is szembesülniük kell környezetük gyanakvásával és
fenyegetésével. Végül gyakorlatilag megvalósíthatatlan, pontatlan
és zavaros szabályokba ütköznek, amelyeknek pedig éppen
befogadásukat, illetve – mindenki jogának és kötelességének
figyelembe vétele mellett –, a rövidebb, vagy hosszabb időre szóló
integráció lehetőségét kellene szabályozniuk. Mindezek láttán, az
irgalmasság evangéliuma ma sokkal inkább, mint valaha, felrázza az
emberek lelkiismeretét, nem engedi, hogy hozzászokjunk mások
szenvedéséhez, olyan válaszokra irányítja figyelmünket, amelyek a
hit, remény és szeretet isteni erényeiből fakadnak, az irgalmasság
testi és lelki cselekedeteiben jutnak kifejezésre.
Az előző megfontolások alapján arra az elhatározásra jutottam,
hogy 2016-ban ezt a témát választom a migránsok és menekültek
világnapjára: „A migránsok és menekültek kihívása. Az irgalmasság
evangéliumának válasza”. Időközben a migrációs áramlatok
strukturális jelenséggé váltak. Az első feltörő kérdés a
szükségfázis felszámolására irányul. Ennek elérésében helyet kell
kapniuk azoknak a programoknak, amelyek szem előtt tartják a
migráció okait, az általa okozott változásokat és
következményeket, amelyek a népek és társadalmak újabb
átalakulásához vezetnek. Tekintettel a világ számos régiójának
humanitárius krízisére, a férfiak és nők millióinak tragikus sorsa
naponta kérdéseket intéz a nemzetközi közösséghez. A közömbösség
és a hallgatás bűnrészességhez vezet, ha ebben a helyzetben csupán
nézői, tanúi vagyunk annak a pusztító halálnak, amelyet
napjainkban a tengerbe fulladás, a nélkülözés, az erőszak és a sok
hajótörés okoz. Történjék ez kis vagy nagy mértékben, itt mindig
tragédiáról van szó, még akkor is, ha csak egyetlen egy ember élet
megy veszendőbe.
A migránsok a fivéreink és nővéreink, akik jobb életet keresnek,
olyan életet, amely mentes a szegénységtől, éhségtől,
kizsákmányolástól, a föld gazdasági és egyéb forrásainak
igazságtalan elosztásától, hiszen ezek mindenkit egyformán
megilletnek. Vagy talán nem minden embernek az a kívánsága, hogy
megjavítsa életkörülményeit, tisztességes jólétet teremtsen
magának, amelyhez mindenkinek joga van, és amelyet aztán
szeretteivel is megoszthat?
Jelen pillanatban a migráció nagyon ránehezedik az emberiségre,
amelyben egyáltalán nem másodlagos kérdés az identitás. A
kivándorló ugyanis arra kényszerül, hogy megváltoztassa saját
személyének néhány meghatározó tulajdonságát, ugyanakkor anélkül,
hogy ezt maga is akarná, változtatásra kényszeríti azokat is, akik
befogadják. Hogyan lehet élni e változásokkal úgy, hogy ne
akadályozzák a fejlődést, hanem azok inkább alkalmul szolgáljanak
az ember szociális és spirituális fejlődésére, miközben mindenki
tiszteletben tartja és támogatja mindazokat az értékeket, amelyek
az embert egyre inkább emberré teszik az Istenhez, másokhoz és a
teremtett világhoz fűződő helyes viszonylatában?
A migránsok és menekültek jelenléte valóban komoly kihívás minden
befogadó társadalom számára. A migrációval a társadalmak könnyen
új és kiszámíthatatlanná váló tényekkel szembesülnek, ha e
változásokat nem tudják megfelelő módon közvetíteni, kezelni és
szabályozni. Hogyan lehet elérni, hogy az integráció kölcsönös
gazdagodást jelentsen, a társadalmak számára pozitív utakat tárjon
fel és mind e mellett megelőzze még a diszkrimináció, a
rasszizmus, a szélsőséges nacionalizmus, az idegengyűlölet
veszélyeit is?
A bibliai kinyilatkoztatás az idegenek befogadására bátorít, és
bátorítását azzal támasztja alá, hogy a befogadással feltárul az
Istenhez vezető kapu és a másik ember arcán felfedezhetjük Jézus
Krisztus arcvonásait. Már eddig is nagyon sok intézmény,
egyesület, mozgalom, elkötelezett csoport, egyházmegyei, nemzeti
és nemzetközi létesítmény csodálta meg és tapasztalta meg a
találkozás, az egymással folytatott párbeszéd és tapasztalatcsere,
a szolidaritás ünnepi örömét. Ezek felismerték Jézus Krisztus
hangját: „Nézd, az ajtóban állok és kopogok” (Jel 3,20). A
befogadás feltételeivel és hatásaival foglalkozó sok vita mégsem
akar szűnni sem az államok politikájának szintjén, sem a plébániai
közösségekben, amelyek megszokott nyugalmukat féltik.
Hogyan is lenne képes az egyház másképpen cselekedni ebben a
helyzetben, mint hogy Jézus Krisztus szavaihoz és példájához
igazodik? Az evangélium válasza korunk migrációs kihívására: az
irgalmasság. Ez az irgalmasság mindenekelőtt az Atyaisten
ajándéka, amelyet Fiában nyilatkoztatott ki számunkra. Ez az
Istentől kapott irgalmasság valójában a hálatelt öröm érzését
váltja ki bennünk, annak a reménynek az alapján, amelyet a
megváltás titka Krisztus vérében tárt fel nekünk. Ez az örömteli
remény táplálja és erősíti meg bennünk a felebarát iránti
szolidaritást; nem más ez, mint egy köteles válasz Isten végtelen
szeretetére, hiszen „a nekünk ajándékozott Szentlélekkel kiáradt
szívünkbe az Isten szeretete” (Róm 5, 5). Valójában mindenki
felelős szomszédjáért: őrzői vagyunk testvéreinknek, bárhol is
élnek. A személyes és jó kapcsolatok ápolása, az előítéletek és
félelmek legyőzésének képessége és készsége, valamennyi a
találkozás kultúrájának lényeges kelléke. Ezek által nem csak arra
leszünk képesek, hogy adjunk, hanem arra is, hogy másoktól
kapjunk. A vendégszeretet ugyanis abban áll, hogy adok és kapok.
E távlatban az is fontos, hogy a migránsokra ne csak a
törvényesség vagy a törvénytelenség szempontjából nézzünk, hanem
mindenek előtt olyan személyeket lássunk bennük, akik –
tiszteletben tartva emberi méltóságukat – hozzájárulhatnak
mindannyiunk jólétéhez és fejlődéséhez, különösen ha felelős
kötelezettséget is vállalnak befogadóik iránt, elismerik és
tiszteletben tartják a befogadó ország anyagi és szellemi
örökségét, miközben megtartják annak törvényeit és együtt viselik
terheit. A migrációt nem szabad korlátozni csupán politikai és
törvényhozási szintre, sem a migráció gazdasági kihatásaira, még
csak az azonos területen létező különböző kultúrák egymás melletti
együttélésére sem. Ezek a szempontok kiegészítik az emberi
méltóság megvédését és előmozdítását, a népek találkozásának és az
egységnek a kultúráját, ahol az irgalmasság evangéliuma új utakra
vezérel és bátorít, amelyek megújítják és átalakítják az egész
emberiséget.
Az egyház ma is azok oldalán áll, akik azon fáradoznak, hogy
megvédjék mindenki jogát az élethez igazi emberi méltóságban,
főleg akkor, ha valaki veszi magának a jogot a nem kivándorláshoz,
hogy ez által hozzájáruljon saját őshazája fejlődéshez. Ez a
folyamat magába kell hogy foglalja először is annak szükségét,
hogy segítsék azokat az országokat, amelyekből a migránsok és
menekültek elindulnak vándorútjukra. Ezzel a segítséggel
megerősítést nyer és együtt jár a szolidaritás, az együttműködés,
a nemzetközi kölcsönös függőség egymástól, és a föld
javainak igazságos elosztása, amely mind annak az alapvető
együttműködésnek a fontos elemeit képezik, amelyek mélyen és
hatékonyan hatnak különösen a migrációs áramlatok forrás-vidékein,
annak érdekében, hogy megszűnjenek azok az egyenlőtlenségek,
amelyek arra kényszerítik a migránsokat, hogy egyedül vagy közösen
elhagyják saját természetes és kulturális környezetüket.
Mindenesetre szükség van arra, hogy lehetőség szerint már
kezdetben feltartóztassák a menekültek elindulását és
megszüntessék a tömeges kivándorlást előidéző okokat: a
szegénységet, az erőszakot, az üldözést.
Mindezeken túl sürgetően szükséges, hogy korrekt módon
tájékoztassák a közvéleményt; azért is, hogy megelőzzék a
megalapozatlan félelmeket és spekulációkat a migránsok kárára.
Senki sem tehet úgy, mintha nem lenne megszólítva a bűnszervezetek
által fenntartott új rabszolgaság által, amelyben a férfiakat, a
nőket és gyerekeket úgy vásárolják, adják-veszik és
foglalkoztatják, mint a kényszermunkásokat az építőipar, a
mezőgazdaság, a halászat, vagy éppen a többi foglalkozások
területén. Még napjainkban is mennyi kiskorú katonát toboroznak és
kényszerítenek gyermekkatonának a harci csapatok? Hány ember válik
a szervkereskedelem, a kényszerkoldulás, a szexuális
kizsákmányolás áldozatává? A menekültek éppen az ilyen aljas
bűncselekmények elől menekülnek hazájukból. Ők ma az egyház és az
emberi társadalom felé kiáltanak, mert fel akarják fedezni bennük
azok kinyújtott kezét, akik őket befogadják, fel akarják fedezni
bennük az Úr arcát, „az irgalom Atyját és minden vigasztalás
Istenét” (2Kor 1,3)!
Kedves Migránsok és Menekültek, kedves Fivéreim és Nővéreim! Az
irgalmasság evangéliumának gyökerénél mindig keresztezi egymást a
másokkal való találkozás és befogadás útja az Isten befogadásának
és a Vele való találkozásnak az útjával, hiszen az embertárs
befogadása egyet jelent Isten befogadásával. Ne engedjétek, hogy
elrabolják tőletek az isteni irgalom forrásából táplálkozó remény
és életöröm élményét, amelyet azok árasztanak felétek, akikkel
útjaitok során találkoztok. Szűz Máriának, a migránsok és
menekültek édesanyjának, valamint Szent Józsefnek, aki maga is
megtapasztalta az egyiptomi kivándorlás keserűségeit, oltalmába
ajánllak titeket. Az ő pártfogásukba ajánlom mindazokat, akik a
migráció területén dolgoznak: a lelkipásztori és szociális
gondoskodásnak szentelik erejüket, idejüket és egyéb forrásaikat.
Szívből adom apostoli áldásomat mindenkire.
Vatikán, 2015. szeptember 12., Szűz Mária neve
napján.
FERENC
A német és olasz szöveg alapján fordította: Cserháti Ferenc
|
|
|
Az asszonyok szülöttei között nem támadt nagyobb Keresztelő Jánosnál. Mt 11,11-15
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|