|
Apostoli levél az örmény nép megkeresztelkedésének 1700. évfordulója alkalmából II. János Pál pápa
2001. február 2.
1. Csodálatos és mindig gondviselő Isten, a te mindent megelőző
tudásod szerint indítottad el az örmények üdvösségét.
Az ősi liturgikus himnusz, mely nemes népetek evangelizálásának
isteni kezdeményezéséről énekel, drága fivéreim és nővéreim, hálát
ébreszt a szívemben ezen a kedves évfordulón, amikor őseitek
kereszténységgel való találkozásának 17. centenáriumát ünneplitek.
Az egész katolikus Egyház örül, amikor megemlékezik a
gondviselésszerű keresztelésről, melynek köszönhetően drága és nemes
nemzetetek véglegesen belépett az új, krisztusi életet befogadó
népek sorába.
Mindnyájan, akik
megkeresztelkedtetek Krisztusban, Krisztust öltöttétek magatokra
(Gal 3,27). Pál apostol szavai föltárják azt a páratlan újdonságot,
ami a keresztény ember számára a keresztségből fakad. E szentségben
ugyanis az ember beletestesül Krisztusba, úgyhogy immár bizalommal
mondhatja: már nem én élek, hanem
Krisztus él bennem (Gal 2,20). Ez a személyes és
megismételhetetlen találkozás megszenteli és átformálja az embert
azáltal, hogy Isten imádójává és a Szentlélek élő templomává teszi.
A keresztség beoltja a tanítványt az igaz szőlőtőbe, Krisztusba,
szőlővesszővé teszi, mely termést tud hozni. Azáltal, hogy fiú lett
a Fiúban, a világ kezdetétől készített örök boldogság örököse.
Tehát minden keresztség az Úr Krisztus és az ember közötti szeretet
találkozásával megpecsételt esemény a szabadság és az igazság
misztériumában. Olyan esemény, melynek eucharisztikus dimenziója is
van, mint minden más szentségnek is: a Krisztusba testesülés magával
hozza az Egyházba, az Ige Jegyesébe, a Szeplőtelen és szeretettel
teljes Anyába testesülést is. Erről mondja Pál apostol: Mi ugyanis mindnyájan egy Lélekben egy
testté lettünk a keresztséggel (1Kor 12,13).
Ez az Egyházba testesülés egyes népek történelmében rendkívüli módon
válik láthatóvá, amikor a megtérés különleges körülményekhez vagy
eseményekhez kapcsolódó, közösségi aktus. Ha ez történik, akkor
beszélünk egy nép keresztségéről.
2. Kedves örmény fivéreim és nővéreim, immár tizenhét évszázada,
hogy ez a közös Krisztushoz térés megtörtént veletek. Olyan
eseményről van szó, mely mélységesen meghatározta identitástokat;
nem csupán a személyes, hanem a közösségi identitást is. Joggal
lehet beszélni tehát nemzetetek keresztségéről, jóllehet a
kereszténység valójában már korábban megjelent földeteken. A
hagyomány ugyanis a kezdetet Szent Júdás Tádé és Szent Bertalan
apostol prédikációjához és tevékenységéhez köti.
Az örmény közösség keresztségével, ami a polgári és a katonai
vezetők megtérésével kezdődött, a nép új identitása született, mely
az örménységnek elválaszthatatlan sajátossága lett. Attól kezdve
lehetetlen volt örménységről beszélni anélkül, hogy annak ne lett
volna lényeges része a Krisztusba vetett hit. Sőt, maga az örmény
kultúra rendkívül erős indítást kapott az evangélium hirdetésétől:
az örménység egészen sajátos karaktert adott az evangelizálásnak, s
ugyanakkor az evangélium hirdetése nagyon erős indítást adott a
nemzeti kultúrának. Az örmény ábécé föltalálása is, ami alapvető
jelentőségű volt a nép kulturális identitásának szilárdsága és
véglegessége szempontjából, szorosan kötődött Örményország
keresztségéhez, és előbb volt az evangelizálás sajátos és igazi
segédeszköze, mint a fogalmak és ismeretek közlésének módja. A Szent
Szahak katolikosszal együttműködő Meszrop Mastoc műve, az új ábécé
lehetővé tette az örményeknek, hogy a szírek és a görögök
kultúrájának, teológiájának és lelkiségének legjobb elemeit fogadják
be, s a befogadottakat eredeti módon hozzák kapcsolatba saját
értékeikkel.
3. Örményországnak a 4. század kezdetén történt megtérését a
hagyomány a 301. évhez köti, s őseitekben élt a tudat, hogy ők az
először – korábban, mint ahogy a római birodalom saját vallásának
ismerte volna el a kereszténységet – hivatalosan kereszténnyé lett
nép.
A történész Agathangelosz szimbólumokkal
teljes elbeszélésben mondja el részletesen azokat a dolgokat, melyek
a hagyomány szerint népetek tömeges megtérését kísérték. Az
elbeszélés két hős gondviselésszerű és drámai találkozásával
kezdődik: az egyik a pártus Anak
fia, Gergely, aki
a cezáreai Kappadókiában nevelkedett, a másik az örmény király, III. Tiridát. Először egy
összeütközés történt, mert Gergelytől a király azt követelte, hogy
áldozzon Anahit istennőnek.
Ő ezt megtagadta, és elmagyarázta az uralkodónak, hogy egyedül egy a
teremtője az égnek és a földnek, a mi Urunk Jézus Krisztus Atyja.
Kegyetlenül megkínozták, de Gergely Isten erejével állhatatos
maradt. Amikor a király ezt látta, szűk, mély és sötét kútba dobatta
Gergelyt, amelyben kígyók éltek, s ahonnan senki került ki élve. A
Gondviselés azonban egy jámbor özvegy keze által táplálni kezdte
Gergelyt, s így ő hosszú éveken át sértetlenül élt a kútban.
A történet következő eseménye Rómában játszódik, ahol Diocletianus
császár megpróbálta elcsábítani Hripszime
szüzet, aki, hogy elkerülje a veszedelmet, néhány társnőjével
elmenekült Rómából, és Örményországban keresett menedéket.
Szépségére fölfigyelt Tiridát király is, s ő is meg akarta szerezni
magának. Amikor látta, hogy semmire sem megy, Hripszimét társnőivel együtt
kegyetlenül megkínoztatta és megölette. Büntetésül e szörnyű
tettért, Tiridát vaddisznóvá változott és nem kapta vissza emberi
alakját mindaddig, amíg égi jelnek engedelmeskedve ki nem
szabadította Gergelyt a kútból, melyben ő immár 13 éve élt. Amikor a
szent imádságára újra emberré változott, Tiridát megértette, hogy
Gergely Istene az igaz Isten, s elhatározta, hogy családjával és
hadseregével együtt megtér és az egész országban hirdetni kezdi az
evangéliumot.
Így történt, hogy az örmények megkeresztelkedtek, és a kereszténység
a nemzet hivatalos vallása lett. Gergely pedig, akit közben
Cezareában püspökké szenteltek, Tiridáttal együtt bejárta az
országot, lerombolták a bálványok kultuszhelyeit és keresztény
templomokat építettek.
Ezek után Gergely Vághársápátban látomásban látta Isten egyszülött,
megtestesült Fiát, s azon a helyen templomot épített, és a látomásra
utalva Ecsmiadzinnak nevezte
el, ami azt jelenti: (a hely, ahol) `az Egyszülött alászállott'. A
pogány papokat megtanították az új vallásra, és az új kultusz
szolgái lettek, fiaik pedig a későbbi papság és szerzetesség magvát
alkották.
Ezután Gergely visszavonult a pusztába remetének, s legkisebb fia, Arisztakesz püspök és az
örmény Egyház feje lett, később részt vett a niceai zsinaton
(325-ben). A Chorenáci Mózes
néven ismert örmény történész Gergelyről azt mondja: Ősünk és atyánk
az evangéliumi életben, s hogy bizonyítsa a folytonosságot az
apostoli igehirdetés[1] és Világosító
Gergely között, hivatkozik a hagyományra, mely szerint Gergelynek
abban a kiváltságban volt része, hogy szüleinek háza Júdás Tádé
apostol sírja közelében állt.
A még osztatlan Egyház ősi naptárai Keleten is, Nyugaton is
ugyanazon a napon adják az igazság és életszentség fáradhatatlan
apostolának ünnepét. Az egész örmény nép hitbeli atyja, Szent
Gergely ma is közbenjár az égben, hogy nagy nemzetetek minden
gyermeke ott lehessen majd az egyetlen nyáj isteni pásztora,
Krisztus által megterített egyetlen asztal körül.
4. E hagyományos elbeszélés a legendás elemek mellett nagyon fontos
lelki és erkölcsi tartalmat hordoz, tudniillik azt, hogy az
evangélium hirdetése és Örményország megtérése a hit vértanúira
alapozódik. Gergely szenvedése, Hripszime
és társnői vértanúsága mutaja, hogy Örményország első
keresztsége valójában vérkeresztség volt.
Népetek történelmének állandó jellemzője a vértanúság. E nép hite
elválaszthatatlanul kötődik a Krisztusért és az evangéliumért
vállalt vértanúsághoz. Az örmények egész kultúráját és lelkiségét
áthatja a vértanúságban odaadott élet, a legnagyobb szeretet jelének
becsülése. Még itt visszhangzanak annak a szenvedésnek a sóhajai,
melyet a világ üdvösségéért föláldozott Báránnyal közösségben lévők
viseltek el. Nagy példája ennek Vártán
Mámikonján hadvezér és társainak áldozata, akik 451-ben az
avarajri csatában adták
életüket azért, hogy hűségesek maradjanak Krisztushoz és megvédjék a
nemzet hitét a szasszanida II. Jaszdegerd
ellen, aki a perzsa vallást akarta rákényszeríteni az
örményekre. A csata előtti éjszakán, amint ezt a történész Elizeus
elmondja, a katonákat Vártán e szavakkal buzdította a hit
megvédésére: Aki azt hitte, hogy a kereszténység számunkra olyan,
mint a ruha, most tudja meg, hogy nem tudja levenni rólunk, mint
ahogy a bőrünk színe se vehető el tőlünk.[2]
Ezek a hívők nagyon bátrak voltak: számukra a Krisztusért vállalt
halál azt jelentette, hogy a lelkiismeret jogainak vállalása mellett
részesednek az Ő szenvedésében. Számukra lehetetlen volt a hit
megtagadása, mert kereszténységüket a legnagyobb jónak tartották.
Azóta sokszor történtek hasonló dolgok, egészen a 19. és 20. század
fordulójának örményirtásáig, melynek csúcspontja 1915-ben volt,
amikor az örmény nép soha nem látott erőszak áldozata lett. Ennek
fájdalmas következményei mind a mai napig láthatók az örmény
szórványokban, ahova sokaknak menekülniük kellett. Emlékezetük nem
halványodhat el. Az éppen elmúlt század folyamán elődeink több
alkalommal is ki akarták fejezni elismerésüket az örmény
keresztényeknek, akik erőszak áldozatai lettek.[3] Én magam is meg akartam emlékezni a népeteket
ért szenvedésekről, mert ezek Krisztus titokzatos teste tagjainak
szenvedései.[4]
A véres események, azon túl, hogy mélyen érintették népetek lelkét,
többször módosították még a földrajzi határokat is, és sokakat
szerte a világon tartós emigrációba kényszerítettek. Figyelemre
méltó a tény, hogy ahova csak eljutottak az örmények, vitték
magukkal sajátos erkölcsi értékeiket és kulturális struktúráikat,
melyek elválaszthatatlanul kötődtek az egyházi struktúrákhoz. Annak
tudatában, hogy Isten velük van, az örmény keresztények megőrizték
és állandóan imádkozták Nareki Szent Gergely imáját: Ha tekintetemet
a nyomorúság napján a kettős veszedelemre fordítom, lássam a te
üdvösségedet, ó gondviselő Remény! Ha tekintetemet a magasba emelem
a mindent megrendítő viharra, jöjjön felém édességesen a te
békeangyalod![5] A keresztény hit az
örmény történelem legtragikusabb pillanataiban is olyan erő volt,
melyből a megpróbált nép újra tudott születni.
Így az Egyház, mely társa volt a világban zarándokló, békét és
nyugalmat kereső gyermekeinek, biztosította számukra az igazi
erkölcsi erőt, és sok esetben az egyetlen fórum volt, amelyhez
folyamodhattak, s az egyetlen hiteles központ volt, mely táplálta
erőiket és inspirálta a gondolkodásukat.
5. Gyötrelmes történelmetek egy másik nagyon értékes eleme, kedves
örmény fivéreim és nővéreim, az evangelizáció és a kultúra közti
kapcsolat. A Világosító név, mellyel Szent Gergelyt illették, jól
kifejezi kettős tevékenységét népe megtérésének történelmében. A
megvilágosítás ugyanis a keresztény nyelvben hagyományos kifejezés
annak jelzésére, hogy a keresztség által a tanítványt, akit Isten a
sötétségből csodálatos világosságára hívott, (vö. 1Pt 2,9)
elárasztja Krisztusnak, a világ világosságának ragyogása (Jn 8,12).
A keresztény Őbenne találja meg hivatásának és a világba szóló
küldetésének lényegi tartalmát.
De a megvilágosítás az örmény felfogásban további jelentéssel
gazdagodik, mert a kultúra terjesztését is jelenti tanítás által,
ami egész különlegesen a szerzetes mesterek feladata volt, akik
Szent Gergely evangélium-hirdetését folytatták. Miként a történész Korjun hangsúlyozza,
Örményország evangelizálása magával hozta a tudatlanság fölötti
győzelmet.[6] Az írástudás és a
Szentírás parancsolatai és szabályai ismeretének elterjedésével a
nép alkalmassá vált arra, hogy bölcsen és okosan irányított
társadalmat építsen. Agatangelosz sem késlekedik megjegyezni, hogy
Örményország megtérése mennyire hozzájárult a pogány kultuszoktól
való szabaduláshoz, melyek nem csupán eltakarták a nép elől a hit
igazságait, hanem ezen túlmenően a tudatlanság állapotában
tartották.[7]
Ezért az örmény Egyház mindig küldetése integrális részének
tekintette a kultúra és a nemzeti öntudat fejlesztését, s mindig
azon fáradozott, hogy e szintézis eleven és termékeny maradjon.
6. Az örmények megtéréséhez kötődő hagyományos elbeszélés egy másik
reflexióra is indít. Világosító Szent Gergelyben és a szent
szüzekben fölragyog a hit hatalmas ereje, mely arra tesz képessé,
hogy az ember ne hajoljon meg a világ és a hatalom kísértései előtt,
s ellenálljon a legkeményebb szenvedéseknek és a legcsábítóbb
hízelgéseknek is. Tiridát király sorsában észrevehetők az Istentől
való eltávolodás következményei: az ember elveszíti méltóságát,
elállatiasodik és rabja lesz a saját ösztöneinek. Az egész
elbeszélésből fontos igazság világlik ki: a hatalomnak nincs
abszolút szakralitása, és nem igaz, hogy mindig igaza van abban,
amit cselekszik. El kell ismerni a döntések személyes felelősségét:
ha a döntések rosszak, akkor is rosszak, ha király hajtja végre
azokat. Az egész emberiség születik újjá, amikor a hit leleplezi a
bűnt, a gonosz megtér, s megtalálja Istent és az Ő igazságát.
A bálványoltárok helyén emelt keresztény épületekben mutatkozik meg
a kereszténység igazi mivolta: befogadja azt, ami természete szerint
érték az emberiség vallásos érzékében, s ugyanakkor olyan hit
újdonságát adja, mely nem tűr kompromisszumokat. Így amikor Isten
szent népét építjük, hozzájárulunk egy új civilizáció kialakulásához
is, melyben magasabb szinten élnek tovább az ember legigazibb
értékei.
7. Miközben folynak Örményország megtérésének 17. centenáriumi
ünnepségei, gondolatom az ég és a föld Urához száll, s szeretném
kifejezni feléje az egész Egyház háláját azért, hogy az örmény
népben ilyen erős és bátor hitet ébresztett, s mindig erőt adott a
tanúságtételhez.
Csatlakozom ehhez az örömteli emlékezéshez, hogy veletek együtt
szemléljem, kedves fivéreim és nővéreim, azon szentek
megszámlálhatatlan seregét, akik erről az áldott földről származnak,
s most az Atya dicsőségében ragyognak. E szentek az Egyház gazdag
kincstárát jelentik: vértanúk, hitvallók, szerzetesek és
szerzetesnők, Isten termékeny igéjéből újjászületett férfiak és nők.
A kiemelkedő személyek közül szeretném említeni Nareki Szent
Gergelyt, aki megjárta az emberi reménytelenség sötét mélységeit és
elvitte oda a kegyelem ragyogó világosságát, mely a
reménytelenségben is fényt ad a hívőnek; és Nerszesz Snorhali katolikoszt,
aki össze tudta kapcsolni a népe és hagyománya iránti rendkívüli
szeretetet a többi egyházak iránti nagy nyitottsággal, példamutató
erőfeszítéseket téve a közösség és a teljes egység keresésére.
Mindenekelőtt köszönetet szeretnék mondani az örmény népnek hosszú
története során Krisztus iránt tanúsított hűségéért, az üldözést és
vértanúságot jól ismerő hűségért. A keresztény Örményország
gyermekei ontották vérüket az Úrért, de az egész Egyház gyarapodott
és nyert megújult erőt áldozatukból. Az, hogy a Nyugat ma szabadon
vallhatja meg a hitét, azoknak is köszönhető, akik föláldozták
magukat és a testükkel védték a keresztény világot a végeken. Az ő
haláluk volt a mi biztonságunk ára: ők most ragyogó fehérbe öltözve
éneklik a dicséret himnuszát a Báránynak a mennyország boldogságában
(vö. Jel 7,9-12).
Az örmény nép hitbéli és kulturális öröksége az egész emberiséget
gazdagította tehetséggel és műalkotásokkal, melyek ma szétszórtan
jelen vannak az egész világon. Az evangelizáció 1700 esztendeje e
földből a keresztény civilizáció bölcsőjét formálta, melyre
csodálattal tekint az isteni Mester minden tanítványa.
Az örmények a béke és a munkaszeretet követeiként bejárták a
világot, és kemény kétkezi munkával hozzájárultak a világ
átalakításához s ahhoz, hogy a világ közelebb kerüljön az Atya
szeretete tervének megvalósulásához. A keresztény nép örül nagylelkű
és hívő jelenlétüknek, s kívánja, hogy a világ minden részén
találjanak együttérzést és megértést.
Külön gondolok azokra, akik azért fáradoznak, hogy Örményország
kigyógyuljon a totalitárius rendszer hosszú éveinek szenvedéseiből.
A nép a remény és a szolidaritás konkrét jeleit várja, s bizonyos
vagyok abban, hogy a keresztény eredet hálás emlékezete minden
örmény számára vigaszt és késztető erőt jelent. Bízom abban, kedves
örmény hívek, hogy Istennek köztetek művelt csodatetteinek
emlékezete segít benneteket, hogy fölfedezzétek a teljes emberi
méltóságot – mely minden emberé, bármilyen körülmények között él is
–, és arra késztet, hogy lelki és erkölcsi alapokon építsétek újjá
az országot.
Nagyon kívánom, hogy a hívők bátran folytassák elkötelezett
erőfeszítéseiket azért, hogy a holnapi Örményország az igazságosság,
a szolidaritás, az egyenjogúság, az egymás iránti tisztelet, a
becsületesség és a vendégszeretet emberi és keresztény értékeivel
virágozzék, melyek az emberi együttélés alapjai. Ha ez megtörténik,
az örmény nép jubileuma bőséges gyümölcsöket fog hozni.
8. Bizonyos vagyok abban, hogy szeretett nemzetetek keresztségének
1700. évfordulója fontos és páratlan jelentőségű abban is, hogy
határozottan folytassátok az ökumenikus dialógust. Az Örmény
Apostoli Egyház és a katolikus Egyház közti szívélyes kapcsolatok az
utóbbi évtizedekben erős impulzust kaptak a pápa és ezen Egyház
legmagasabb méltóságának találkozásaitól is.
Megfeledkezhetnénk-e ebben az összefüggésben Őszentsége I. Vazken 1970-ben, a
felejthetetlen I. Karekin
1996-ban és 1999-ben, s legutóbb II.
Karekin Róma püspökénél és a római keresztény közösségnél
tett látogatásairól? Továbbá az a tény, hogy az örmény kereszténység
atyjának ereklyéjét átadhattam Őszentsége II. Karekinnek az új
jereváni katedrális számára az örmény katolikus pátriárka
jelenlétében, újabb megerősítése annak a szoros köteléknek, mely a
római egyházat Világosító Szent Gergely minden gyermekéhez fűzi.
Ezt az utat bizalommal és bátran kell folytatnunk, hogy valamennyien
hűségesek legyünk Krisztus parancsához: hogy egyek legyenek! Ebben a távlatban kell az
örmény katolikus egyháznak fölkínálnia a maga döntő hozzájárulását
imádsággal, életpéldával, az ősi keleti hagyományhoz való gondos
hűséggel, egymás mélyebb megismerésével, együttműködéssel, s a
dolgok és a lelkek testvéri megbecsülésével.[8]
Az örményekkel együtt és az örményekért fogok bemutatni nemsokára
egy ünnepélyes szentmisét, hogy hálát adjunk Istennek a hit Tőle
kapott ajándékáért. Azért fogunk imádkozni, hogy az Úr egyesítse az
összes népeket szent Egyházában, mely az apostolok és a próféták
alapján áll, s őrizze meg szeplőtelenül visszatérésének napjáig.[9]
Azon a a szentmisén az élet kenyerének egyetlen asztalánál jelen
lesznek azok a testvérek, akik már teljes közösségben élnek Péter
székével, s így a maguk mással nem helyettesíthető hozományával
gazdagítják a katolikus Egyházat. De szívből kívánom, hogy az a
szent hálaadás lélekben átölelje az összes örményt, bárhol élnek,
hogy a hit ajándékáért mindegyikünk hálaadása egy hangon szólaljon
meg Isten felé a béke szent csókjában.
9. Gondolatom most a világosság Anyjához, Máriához száll, a Szent
Szűzhöz, aki test szerint szülte a Világosságot, aki az Atyától
származik és így az igazságosság napjának hajnala lett.[10] Ő, akit az örmények mély
áhítattal Asztvádzádzin-nak,
Istenszülőnek neveznek, jelen volt e nép gyötrelmes történetének
minden percében. A Máriatisztelet kincstára elsősorban a liturgikus
szövegekben és a homíliákban látható. Ezekben szólalt meg századokon
át az örmények gyermeki ragaszkodása az üdvösség nagy misztériumának
Szolgálóleánya iránt. A napi szentmisében és a zsolozsma minden
hórájában történő megemlékezés mellett az Egyháznak vannak
Mária-ünnepei végig az esztendőn, melyek fölidézik életét és annak
misztériumait. A hívők bizalommal fordulnak hozzá, kérvén
közbenjárását Szent Fiánál: A minden árnyék nélküli Fényesség
Temploma, a kimondhatatlan Ige nászágya, te, aki megsemmisítetted
Éva anyánk szomorú átkát, esdd ki egyszülött Fiadtól, aki minket
megbékéltetett az Atyával, hogy szabadítson meg minket minden
szorongatástól és adjon békét a lelkünknek.[11] A Mindenkor Segítő Szűzanyát Örményország
királynőjeként tisztelik.
Az Isten Anyjáról éneklő örmény szentek seregében kiemelkedő
dicsőségű Nareki Szent
Gergely, az örmény egyház nagy mariológus doktora, akit én is
idéztem Redemptoris Mater c.
enciklikámban,[12] s aki a Szűzanyát
úgy köszönti, mint a teremtetlen Istenség akaratának választott
székét.[13] Az ő szavaival könyörög
most az Egyház ezen az ünnepen, hogy Örményország keresztségének
jubileuma az újjászületés és az öröm forrása legyen:
Fogadd a hála énekét ajkunkról,
és ajándékozd meg ezt az Egyházat
Sion és Betlehem ajándékaival és kegyelmeivel,
hogy méltók lehessünk
részesedni az üdvösségben,
azon a napon, amikor majd megnyilvánul
a halhatatlan Megváltó és a te egyszülött Fiad
romolhatatlan dicsősége.[14]
Az egész örmény népre és a közelgő ünnepekre kérem az isteni áldás
teljességét, magamévá téve a történész Agathangelosz szavait: Ők a
Teremtőhöz fordulva mondják: »Urunk, a mi Istenünk te vagy«, s Ő
mondja nekik: »Ti az én népem vagytok«,[15]
a legszentebb Szentháromság, az Atya, a Fiú és a Szentlélek
dicsőségére. Amen.
A Vatikánból, 2001. február 2-án
II.
János Pál pápa
Jegyzetek:
[1] Örményország története, Velence,
1841, p. 265.
[2] Vártán és seregének a perzsák
elleni harca, 5. fejezet, Velence, 1840, p. 121.
[3] XV. Benedek pápa, Beszéd a Szent
konzisztóriumhoz (1915. december 6.): A hadviselő emberek vezetőihöz
intézett beszéd … XI Pius, Beszéd Don Bosco és Cosma Caboniano
boldoggáavatási konzisztóriumához . … Megvitatás … 40-edik
enciklikus levél 1929 előtt… XII. Pius, Beszéd a hűséges örményekhez
…
[4] Szentbeszéd az örmény szertartás
szerinti isteni liturgián (1987. november 21.), n. 3: Tanulságok X/3
(1987), 1177; Beszéd a Róma-Örményország kiállításon (1999. március
25.), no. 2: L'Osservatore Romano angol kiadás. (1999. március 31.),
p. 6; Beszéd II.Karekin- (örm. apostoli katolikosz)hoz római
látogatása alkalmával (2000. november 9.): L'Osservatore Romano
angol kiadás, (2000. november 15.), p. 5.
[5] A siralmak könyve, II, b Studium,
1999, p. 164-165.
[6] Szent Mesrob életéről és az örmény
betűk megalkotásáról. Velence, 1894, pp. 19-24.
[7] Vö. Agathangelosz (örmény
történetíró), történelem, 2, Velence, 1843, pp. 196-198.
[8] II. Vatikáni Zsinat, a Keleti
Egyházakról szóló rendelet Orientalium ecclesiarum, n. 24.
[9] Az ősi „Dicsőítő ének a Boldogságos
Szűz Mária ünnepeire” az örmény breviáriumból. Velence, 1877, XVII,
118.
[10] III. Izsák katolikosz III,
„Szent Kereszt himnusza” az örmény breviáriumból, Velence, 1877,
XIII, 88-89.
[11] Szt. Nerszesz Shnorháli:
„Himnusz az áldott Szűz Mária tiszteletére” nagyböjtben és Szent
Mária himnuszok az örmény breviáriumból, Velence, 1877, IX, 81.
[12] Vö. n. 31: AAS 79 (1987), 404.
[13] Dicshimnusz B.V. Maria, Velence,
1904, pp. 16; 24.
[14] Uo.
[15] Történelem, 2, Velence, 1843, p.
200.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|