UNITATIS REDINTEGRATIO
A II. Vatikáni Zsinat UNITATIS REDINTEGRATIO kezdetű dekrétuma az ökumenizmusról .
Tartalomjegyzék
1. Bevezetés
Első fejezet
AZ ÖKUMENIZMUS KATOLIKUS ELVEIRŐL
2. Az Egyház egy és egységes
3. A különvált testvérek kapcsolata a katolikus Egyházzal
4. Az ökumenizmus
Második fejezet
AZ ÖKUMENIZMUS GYAKORLATA
5. Az egység ügye mindenki gondja legyen
6--7. Az Egyház megújulása
8. Az ima közössége
9--10. Egymás megismerése
11. A katolikus hit kellő megfogalmazása és
előterjesztése
12. Együttműködés a nem katolikus testvérekkel
Harmadik fejezet
A RÓMAI APOSTOLI SZÉKTŐL KÜLÖNVÁLT EGYHÁZAK
ÉS EGYHÁZJELLEGŰ KÖZÖSSÉGEK
13. A szakadások
I. A keleti egyházak sajátos helyzete
14. A keleti egyházak szelleme és története
15. Liturgiai és lelkiségi hagyományaik
16. A keletiek sajátos egyházfegyelme
17. A keletiek sajátos módon, kiválóan fejezik ki a
misztériumokat
18. Következtetések
II. A Nyugati különvált egyházak és egyházi közösségek
19. E közösségek sajátosságai
20. Krisztus hívő megvallása
21. A Szentírás nagyrabecsülése
22. Szentségi életük
23. Krisztusból fakadó életük
24. Zárószó
A II. Vatikáni Zsinat Unitatis redintegratio kezdetű dekrétuma
az ökumenizmusról.
PÁL PÜSPÖK
ISTEN SZOLGÁINAK SZOLGÁJA
A ZSINATI ATYÁKKAL EGYÜTT ÖRÖK EMLÉKEZETÜL
(Bevezetés)
1. A keresztények közötti egység helyreállításának
előmozdítása a II. Vatikáni Egyetemes Szent Zsinat
egyik fő célja. Az Úr Krisztus ugyanis egy és egyetlen
Egyházat alapított, mégis több keresztény közösség
mutatkozik úgy az emberek előtt, mint Jézus Krisztus
igazi öröksége; valamennyien az Úr tanítványának vallják
ugyan magukat, de különbözőképpen vélekednek és külön
utakon járnak, mintha maga Krisztus oszlott volna meg.[1]
Ez a megosztottság kétségkívül ellentmond Krisztus
akaratának, botránkoztatja a világot és károsítja a
legszentebb ügyet, az evangélium hirdetését minden ember számára.
A századok Ura azonban, aki irántunk, bűnösök iránti
kegyelmének tervét bölcsen és türelmesen valósítja
meg, napjainkban az egymástól különvált keresztényekre
bőségesebben kezdte árasztani a megbánás lelkét és
az egység vágyát. E kegyelem szerte a világon sok embert
megmozgatott és a Szentlélek kegyelmének ihletésére
még különvált testvéreink között is napról napra szélesebb
körben mozgalom kezdődött a keresztények egységének
helyreállításáért. Ebben az egységmozgalomban, más
szóval ökumenikus mozgalomban azok vesznek részt, akik
a Szentháromság Istent hívják segítségül és Jézust
vallják Úrnak és Megváltónak, s nemcsak egyénenként,
hanem azokban a közösségekben, melyekben meghallották
az evangéliumot, s melyet mindegyikük a maga és Isten
Egyházának nevez. Mégis szinte valamennyien, bár különböző
módokon Isten egyetlen és látható Egyháza felé törekszenek,
melynek valóban egyetemesnek és az egész világhoz küldöttnek
kell lennie, hogy a
világ Isten dicsőségére megtérjen az evangéliumhoz és üdvözüljön.
E Szent Zsinat tehát mindezt örömmel látva, miután
már kifejtette az Egyházról szóló tanítást, a Krisztus
minden tanítványa közötti egység helyreállításának
vágyától indítva minden katolikus hívő elé akarja tárni
azokat az eszközöket, utakat és módokat,
melyekkel erre az isteni meghívásra és kegyelemre válaszolhatnak.
Első fejezet
AZ ÖKUMENIZMUS KATOLIKUS ELVEIRŐL
(Az Egyház egy és egységes)
2. Isten szeretete abban jelent meg közöttünk, hogy
egyszülött Fiát az Atya a világba küldte, hogy emberként
az egész emberi nemet megváltsa és az újjászületetteket
egybegyűjtse.[2] Mielőtt a kereszt oltárán
szeplőtelen
áldozatként fölajánlotta önmagát, így imádkozott Atyjához
a benne hívőkért: "Legyenek mindnyájan egy! Amint
te, Atyám, bennem vagy és én benned, úgy legyenek ők
is bennünk, hogy így elhiggye a világ, hogy te küldtél
engem," (Jn 17,21), és megalapította Egyházában
az Eucharisztia csodálatos szentségét, amely jelzi
és valóra váltja az Egyház egységét. Tanítványainak
a kölcsönös szeretet új parancsát adta[3]
és megígérte
nekik a Vigasztaló
Lelket,[4] hogy mint Uruk és éltetőjük
velük maradjon mindörökké.
A kereszten fölmagasztalt és megdicsőült Úr Jézus kiárasztotta
a megígért Lelket, aki által meghívta és összegyűjtötte
az Új Szövetség népét, az Egyházat a hit, a remény
és a szeretet egységébe, ahogy az Apostol tanítja:
"Egy a test és egy a Lélek, mint ahogy hivatástok
is egy reményre szól. Egy az Úr, egy a hit, egy a keresztség"
(Ef 4,4--5). Ugyanis "mindannyian, akik
megkeresztelkedtetek Krisztusban, Krisztust öltöttétek
magatokra... mindannyian eggyé lettetek Krisztus Jézusban (Gal
3,27--28). A Szentlélek, aki a hívőkben
lakozik, betölti és kormányozza az egész Egyházat,
megteremti a hívők e csodálatos közösségét, és Krisztusban
oly szorosan kapcsol össze mindenkit, hogy az Egyház
egységének elve lesz. Ő osztja ki a különféle lelki
adományokat és szolgálatokat,[5] különféle
ajándékokkal
gazdagítva Jézus Krisztus Egyházát, "hogy szolgálatuk
betöltésére neveljék
a szenteket és fölépítsék Krisztus testét" (Ef 4,12).
Krisztus, hogy szent Egyházát szerte a földön és az
idők végezetéig állandósítsa, rábízta a Tizenkettő
Kollégiumára a tanítás, a kormányzás és megszentelés
feladatát.[6] Kiválasztotta közülük
Pétert, és az ő
hitvallása után kijelentette, hogy reá építi Egyházát;
neki ígérte a mennyek országa kulcsait,[7]
és miután
Péter megvallotta szeretetét is, reá bízta juhait,
hogy megerősítse őket a hitben,[8] s
tökéletes egységbe
összefogva vezesse őket,[9] de maga Jézus
Krisztus
marad mindörökké a legfőbb szegletkő[10]
és lelkünk pásztora.[11]
Jézus Krisztus azt akarja, hogy az apostolok és utódaik,
tudniillik Péter utódának fősége alatt a püspökök
a Szentlélekkel együttműködve hűségesen hirdessék az
evangéliumot, szolgáltassák ki a szentségeket, a szeretetben
kormányozva gyarapítsák az Ő népét és tökéletesítsék
annak közösségét az egységben: az egy hit megvallásában,
a közös
istentiszteletben és Isten családjának testvéri egyetértésében.
Így az Egyház, Isten egyetlen nyája, mint a nemzetek
között fölemelt jel,[12] a béke
evangéliumát hirdetve
az egész emberiségnek[13]
reményben zarándokol a mennyei haza célja felé.[14]
Ez az Egyház egységének szent misztériuma Krisztusban
és Krisztus által, melyben a Szentléleknek köszönhető
az adományok különbözősége. E misztérium végső mintaképe
és elve a Szentháromság egy Isten
személyeinek, az Atyának és a Fiúnak a Szentlélekben való egysége.
(A különvált testvérek kapcsolata a katolikus
Egyházzal)
3. Isten eme egy és egyetlen Egyházában már kezdet
óta támadtak bizonyos szakadások,[15]
melyeket az Apostol
súlyosan korhol és elítél;[16] a későbbi
századokban
pedig még nagyobb nézeteltérések támadtak, és nem jelentéktelen
közösségek különültek el a katolikus Egyház teljes
közösségétől; s ebben az emberek mindkét részről vétkesek.
Akik azonban most ilyen közösségekben születnek és
részesülnek Krisztus hitében, nem vádolhatók az elkülönülés
bűnével, s a katolikus Egyház testvéri tisztelettel
és szeretettel öleli át őket. Azok ugyanis, akik hisznek
Krisztusban és szabályszerűen részesültek a keresztség
szentségében, már bizonyos -- jóllehet nem tökéletes
-- közösségbe kerültek a katolikus Egyházzal. Azonban
köztük és a katolikus Egyház között mind a tanítás
és a fegyelem dolgában, mind az Egyház szervezetét
illetően több eltérés van, ami nem kevés, s olykor
súlyos akadályt jelent a teljes egyházi közösség útjában;
az ökumenikus mozgalom ezeket az akadályokat akarja
leküzdeni. Mindazonáltal akik a keresztségben megigazultak
a hitből, Krisztus testének lettek tagjai,[17]
jogosan
ékesíti tehát őket a keresztény név, s a katolikus
Egyház
gyermekei méltán ismerik el őket testvéreiknek az Úrban.[18]
Ezenfölül azokból az alkotóelemekből vagy javakból,
melyeknek összességéből az Egyház épül és él, nem egy,
hanem nagyon sok és nagyon kiválóak létezhetnek a katolikus
Egyház látható keretein kívül: Isten írott igéje, a
kegyelmi élet, a hit, a remény, a szeretet és a Szentlélek
többi benső ajándéka, valamint látható alkotóelemek
is: mindezek, melyek Krisztustól valók
és őhozzá vezetnek, joggal tartoznak Krisztus egyetlen Egyházához.
A keresztény vallás szent cselekményeinek nagy részét
különvált testvéreink is végzik, melyek az egyes egyházak
vagy közösségek különbözősége szerint más és más módon
kétségtelenül meg tudják szülni a kegyelmi életet,
és alkalmasak arra, hogy kaput nyissanak az üdvösség közösségébe.
Ennél fogva ezek a tőlünk különvált egyházak[19]
és
Közösségek, ámbár hitünk szerint fogyatkozásokban szenvednek,
nem jelentéktelenek és súlytalanok az üdvösség misztériumában.
Krisztus Lelke ugyanis nem vonakodik fölhasználni őket
az üdvösség eszközéül, melyeknek hatékonysága a kegyelemnek
és igazságnak
abból a teljességéből ered, amely a katolikus Egyházra van bízva.
Különvált testvéreink mindazonáltal sem egyénenként,
sem közösségenként vagy egyházanként nem élvezik azt
az egységet, mellyel Jézus Krisztus akarta megajándékozni
mindazokat, akiket új életre támasztott és egy testben
éltet, s melyet a Szentírás és az Egyház tiszteletreméltó
hagyománya vall. Az üdvösség eszközeit hiánytalanul
ugyanis csak Krisztus katolikus Egyházában, az üdvösség
egyetemes eszközében érhetjük el. Hitünk szerint ugyanis
a Péter vezetése alatt álló egyetlen apostoli kollégiumra
bízta az Úr az új szövetség összes javait, hogy létre
hozza Krisztus egy Testét a földön; melybe teljesen
be kell épülnie mindazoknak, akik valamilyen módon
már Isten népéhez tartoznak. Ez a nép földi vándorlása
idején, noha egyes tagjaiban még ki van téve a bűnnek,
Krisztusban növekszik, és Isten a maga titokzatos tervei
szerint szelíden vezérli, míg boldogan el
nem érkezik az örök dicsőség teljességére, a mennyei Jeruzsálembe.
(Az ökumenizmus)
4. Mivel napjainkban a Szentlélek kegyelmének
ihletésére világszerte sokféle módon törekszenek --
imádsággal, szóval és cselekedettel -- elérni a Krisztus-akarta
teljes egységet, ez a Szent Zsinat buzdítja a katolikus
híveket, hogy ismerjék föl az idők
jeleit, és szorgalmasan vegyék ki részüket az ökumenikus munkából.
Az "ökumenikus mozgalom" tevékenységek és
kezdeményezések összessége, amelyeket a keresztények
egységének előmozdítására indítanak és szerveznek az
Egyház különféle szükségletei és a kor lehetőségei
szerint: ezek között az első azoknak a szavaknak, állításoknak
és cselekedeteknek kiküszöbölése, amelyek az igazság
és méltányosság mércéje szerint nem felelnek meg különvált
testvéreink helyzetének, ezért megnehezítik a velük
való kapcsolatainkat. A második a "dialógus"
a különféle egyházakba vagy közösségekbe tartozó keresztényeknek
vallásos szellemben rendezett összejövetelein, ahol
a jól fölkészült szakemberek mélyrehatóan kifejtik
a maguk közösségének tanítását, világosan bemutatva
annak jellemző vonásait. E dialógus által ugyanis mindkét
közösség tanítása és élete jobban megismerhető, ami
növeli a kölcsönös megbecsülést; szélesebb körű együttműködésre
nyílik lehetőség mindazon tennivalók terén, melyeket
a közjó érdekében valamennyiük keresztény lelkiismerete
megkövetel; s ahol erre engedély van, közös imára is
összejönnek. Végezetül valamennyien megvizsgálják Krisztus
Egyházra vonatkozó akarata iránti hűségüket, s miként
kell, serényen hozzálátnak a megújulás és a megújítás munkájához.
Mindezek, ha a katolikus Egyház hívei lelkipásztoraik
vezetése mellett okosan és türelmesen teszik, hozzá
fognak járulni a méltányossághoz és igazságossághoz,
az egyetértéshez és együttműködéshez, a testvéri lelkülethez
és az egységhez; hogy ily módon fokozatosan legyőzve
a tökéletes egyházi közösség akadályait, a keresztények
összegyűljenek az egy Eucharisztia ünneplésében, s
az egy és egyetlen Egyház egységébe, mellyel Krisztus
kezdettől fogva megajándékozta Egyházát, s hisszük,
hogy a katolikus Egyházban elveszíthetetlenül megvan,
és reméljük, hogy gyarapodni fog napról napra a világ végezetéig.
Nyilvánvaló, hogy az ökumenikus mozgalomtól természete
szerint különbözik az a munka, mellyel egyeseket, akik
a teljes katolikus közösségre vágyódnak, előkészítő
oktatásban részesítenek és visszafogadnak. A kettő
azonban nem ellenkezik egymással,
hiszen mindegyik Isten csodálatra méltó gondviseléséből fakad.
A katolikusoknak ökumenikus munkájukban legyen szívügyük
a különvált testvérekkel való törődés: imádkozzanak
értük, tájékoztassák őket Egyházunk ügyeiről, tegyék
meg feléjük az első lépéseket. Legelső kötelességük
azonban az őszinte és tüzetes vizsgálat: mit kell magán
a katolikus családon belül megújítani vagy megvalósítani,
hogy életünk hívebben és egyértelműbben tanúskodjék
arról a tanításról és azokról
az intézményekről, melyeket Krisztus hagyott ránk apostolai által.
Jóllehet a katolikus Egyház az Istentől kinyilatkoztatott
igazságok és kegyelemeszközök gazdag birtokosa, tagjai
mégsem élnek ezekből kellő buzgósággal, emiatt az Egyház
arca nem tündöklik teljes fényében sem különvált testvéreink
előtt, sem általában a világ előtt, és ez hátráltatja
Isten országának növekedését. Minden katolikusnak törekednie
kell tehát a keresztény tökéletességre,[20]
és állapotának
megfelelően kinek-kinek azon kell fáradoznia, hogy
az Egyház Jézus megalázottságát és szenvedését hordozva
testén,[21] napról napra tisztuljon és
megújuljon mindaddig,
amíg Krisztus dicsőségessé
nem teszi önmagának minden szeplő és ránc nélkül.[22]
A szükséges dolgokban megőrizvén az egységet az
Egyház minden tagjának -- a kinek-kinek jutott feladat
szerint mind a lelkiségnek és a fegyelemnek változatos
formáiban, mind a szertartások különféleségében, sőt
a kinyilatkoztatott igazság teológiai feldolgozásában
is -- tiszteljék szabadságát; de mindenben
ápolják a szeretetet. Ha így járnak el,
napról napra teljesebben mutatják be, hogy
az Egyház a szó igazi értelmében katolikus és apostoli egyszerre.
Másrészt szükséges, hogy a katolikusok szíves örömest
elismerjék és értékeljék mindazokat az igazán keresztény
javakat, amelyek a közös örökségből erednek, s különvált
testvéreinknél megtalálhatók. Illő és üdvös, hogy elismerjék
Krisztus gazdagságát és az erények gyakorlását olyanok
életében, akik tanúságot tesznek Krisztusról, olykor
a vérük
ontásáig: Isten mindig csodálatos és csodálandó az ő műveiben.
Azt sem szabad szem elől téveszteni, hogy a mi épülésünkre
is szolgálhat mindaz, amit a Szentlélek kegyelme különvált
testvéreinkben megvalósít. Ami igazán keresztény érték,
az sohasem ellenkezik a hit igazi javaival, sőt mindig
hozzásegíthet
Krisztus és az Egyház misztériumának tökéletesebb megragadásához.
A keresztények megosztottsága azonban gátolja az Egyházat,
hogy teljesen valóra váltsa a maga katolicitását azokban
a fiaiban, akiket neki adott ugyan a keresztség, de
nincsenek teljes közösségben vele; sőt magának az Egyháznak
is nehezebb így a maga katolicitásának
teljességét minden szempontból életszerűen megmutatni.
Ez a Szent Zsinat örömmel tapasztalja, hogy napról
napra több katolikus veszi ki részét az ökumenikus
mozgalomból; ezt a mozgalmat azzal ajánlja minden püspöknek,
hogy jó elgondolásokkal
mozdítsák elő, és nagy bölcsességgel ők maguk irányítsák.
Második fejezet
AZ ÖKUMENIZMUS GYAKORLATA
(Az egység ügye mindenki gondja legyen)
5. A létrehozandó egység az egész Egyház gondja, mind
a híveké, mind a pásztoroké; mindenkit a maga adottságának
megfelelően érint a mindennapi keresztény életben éppúgy,
mint a teológiai és a történelmi kutatásban. Ez a gond
valamiképpen már jelzi a testvéri kapcsolatot valamennyi
keresztény között,
és Isten jóakarata szerint elvezet a teljes és tökéletes egységre.
(Az Egyház megújulása)
6. Az Egyház minden megújulása[23]
lényege szerint
a hivatásához való fokozódó hűségben áll, ugyanez a
megújuló hűség indokolja az egység felé törekvést.
A zarándokúton lévő Egyházat Krisztus erre a szüntelen
megújulásra hívja, melyre az Egyháznak mint emberi
és földi intézménynek állandóan szüksége van; ebből
adódik, hogy ha valamit az idők és tények körülményei
miatt akár erkölcsökben, akár az egyházi fegyelemben,
akár a hirdetett tanításban -- mindezeket gondosan
meg kell különböztetni a hitletéteménytől -- nem egészen
pontosan őriztünk
meg, megfelelő időben a kellő helyes módon meg kell újítani.
Ennek a megújulásnak tehát igen nagy ökumenikus jelentősége
van. Az Egyház életének különböző területein már folyamatban
lévő megújulás -- mint pl. a biblikus és liturgikus
mozgalom, Isten Igéjének hirdetése és a katekézis,
a laikus apostolkodás, a szerzetesi élet új formái,
a házas lelkiség, az Egyház szociális tanítása és tevékenysége
-- jó előjel és zálog az ökumenizmus jövőjét tekintve.
7. Igazi ökumenizmus nincs a szív megtérése nélkül.
Ugyanis az elme megújulásából,[24] az
önmegtagadásból
és az őszinte szeretetből ered és érlelődik az egység
vágya. Ezért kérnünk kell a Szentlélektől az őszinte
önmegtagadás, az alázatosság, a szelíd szolgálat és
a mások iránti testvéri szeretet kegyelmét. "Kérlek
tehát -- mondja a nemzetek apostola -- én, aki fogoly
vagyok az Úrban, hogy éljetek méltón ahhoz a hivatáshoz,
amelyet kaptatok, teljes alázatban, szelídségben és
türelemben. Viseljétek el egymást szeretettel. Törekedjetek
rá, hogy a béke kötelékében fönntartsátok a lelki egységet."
(Ef 4,1--3) Ez a buzdítás elsősorban azoknak
szól, akik azért kapták az ordo szentségét, hogy folytatódjék
Krisztus küldetése, aki nem azért jött közénk, "hogy
neki
szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon" (Mt 20,28).
Az egység ellen elkövetett bűnökre is áll Szent János
tanúsága: "Ha azt állítjuk, hogy nem vétkeztünk,
hazuggá tesszük őt, és tanítása hiányzik belőlünk"
(1Jn 1,10). Alázatosan kérünk tehát bocsánatot
Istentől és különvált testvéreinktől
is, miként mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek.
Gondolja meg minden Krisztus-hívő, hogy annál jobban
előmozdítja, sőt éli is a keresztények egységét, minél
maradéktalanabbul törekszik evangéliumi életre. Minél
szorosabb közösségben egyesülünk ugyanis az Atyával,
a Fiúval és a Szentlélekkel, annál bensőségesebben
és könnyebben tudjuk elmélyíteni a kölcsönös testvériséget is.
(Az ima közössége)
8. E szívbéli megtérést és életszentséget a keresztények
egységéért mondott magán és nyilvános könyörgésekkel
együtt az egész ökumenikus mozgalom lelkének
kell tekinteni, és jogosan nevezhető lelki ökumenizmusnak is.
Szokás lett már a katolikusok között, hogy gyakran
összejönnek és imádkoznak az Egyház egységéért, amelyet
Üdvözítőnk halálának előestéjén kérve-kért Atyjától:
"Hogy mindnyájan egy legyenek!" (Jn 17,21)
Szabad, sőt kívánatos, hogy bizonyos rendkívüli alkalmakkor,
például az "egységért" rendezett könyörgések
vagy ökumenikus összejövetelek alkalmával a katolikusok
különvált testvéreikkel közösen imádkozzanak. Az ilyen
közös imádság valóban igen hatékony eszköz az egység
kegyelmének elnyerésére, egyúttal hitelesen jelzi,
hogy van olyan kötelék, amely összekapcsolja a katolikusokat
különvált testvéreikkel: "Ahol ugyanis ketten
vagy hárman összegyűlnek
a nevemben, ott vagyok közöttük" (Mt 18,20).
A szent cselekmények közös végzését (communicatio
in sacris) azonban nem szabad a keresztények
egységének helyreállítása érdekében válogatás nélkül
alkalmazható eszköznek tekinteni. E közös cselekmények
főleg két elvtől függenek: az Egyház egységének kifejezése
és a kegyelem eszközeiben való részesedés. Az egység
kifejezésére általában nem szabad szent cselekményeket
közösen végezni. A kegyelem közvetítése viszont olykor
javallja. A konkrét teendőkről -- figyelembe véve a
hely, az idő és a személyek összes körülményét -- a
helyi püspök okosan döntsön, hacsak másképpen nem határozott
alapszabályai
szerint a püspöki konferencia vagy az apostoli Szentszék.
(Egymás megismerése)
9. Különvált testvéreink lelkületét meg kell ismerni,
aminek elengedhetetlen feltétele az igazsághoz ragaszkodó
és jóakaratú tanulmányozás. Megfelelően fölkészült
katolikusok jobban ismerjék meg testvéreik sajátos
tanítását és történetét, lelki életét és istentiszteletét,
vallásuk lélektanát és kultúráját. E megismeréshez
nagy segítséget jelentenek a főleg teológiai kérdéseket
megtárgyaló találkozók, melyeken egyenrangú felek vesznek
részt és tárgyalnak egymással, csak a résztvevők valóban
szakértők legyenek, és a püspökök éber figyelme kísérje
munkájukat. Az ilyen párbeszédből az is világosabban
kitűnik majd, hogy valójában milyen a katolikus Egyház
helyzete. Egyúttal jobban megismerjük különvált
testvéreink lelkületét, s jobban kifejthetjük előttük hitünket.
10. A szent teológiát és a többi, főként történeti
jellegű tárgyat ökumenikus szempontból
kell tanítani, hogy minél jobban megfeleljen a tárgyi igazságnak.
Nagyon fontos ugyanis, hogy a jövő lelkipásztorai és
papjai olyan teológiát sajátítsanak el, mely teljesen
ökumenikus és nem hitvitázó szellemben van kidolgozva,
főleg amikor különvált
testvéreinknek a katolikus Egyházhoz való viszonyáról van szó.
A hívek és a szerzetesek tájékoztatása és lelki nevelése
ugyanis
igen nagy mértékben függ a papok szellemi fölkészültségétől.
A missziókban a többi kereszténnyel egy területen dolgozó
katolikusoknak is, különösen manapság, ismerniük kell
azokat a kérdéseket és gyümölcsöket, amelyek
az ökumenikus mozgalomból származnak apostoli működésükben.
(A katolikus hit kellő megfogalmazása és
előterjesztése)
11. A katolikus hit megfogalmazása semmiképpen sem
lehet akadálya a testvérekkel folyó párbeszédnek. A
tanítást teljes egészében és világosan kell előadni.
Semmi sem annyira idegen az ökumenizmustól, mint a
hamis irenizmus (a mindenáron való békülékenység);
mely csorbítja a katolikus
tanítás tisztaságát és elhomályosítja eredeti és biztos értelmét.
Ugyanakkor a katolikus hitet mélyebben és pontosabban
kell kifejteni, oly módon és olyan
megfogalmazásban, hogy különvált testvéreink is jól megérthessék.
Ezenfelül az ökumenikus dialógusban az Egyház tanításához
ragaszkodó katolikus teológusoknak, amikor elkülönült
testvéreikkel vizsgálják Isten misztériumait, igazságszeretettel,
szeretettel és alázattal kell eljárniuk. A tanítások
egybevetésekor ne feledjék, hogy a katolikus tanításhoz
tartozó igazságoknak hierarchiájuk van, mert nem azonos
módon kapcsolódnak a keresztény hit alapjához. Így
egyengetjük útját a testvéri vetélkedésnek, amely serkenteni
fog mindenkit, hogy egyre mélyebben megismerje és egyre
világosabban föltárja Krisztus felfoghatatlan gazdagságát.[25]
(Együttműködés a nem katolikus testvérekkel)
12. A keresztények mind vallják meg az összes nemzet
előtt a Szentháromság Egy Istenbe és Isten megtestesült
Fiába, a mi megváltó Urunkba vetett hitüket, s kölcsönösen
megbecsülve egymást, közös erőfeszítéssel tegyenek
tanúságot reményünkről, mely nem csal meg. Minthogy
manapság szociális téren széles körű együttműködés
van kialakulóban, minden ember kivétel nélkül hivatott
a közös munkálkodásra, kiváltképpen az istenhívők,
köztük is főleg a keresztények, minthogy Krisztus neve
ékesíti őket. A keresztények együttműködése életszerűen
fejezi ki azt a kapcsolatot, amely máris egyesíti őket,
és teljesebb fényben mutatja meg Krisztusnak, a Szolgának
arcát. Ez az együttműködés már több nemzet körében
megvalósult, de egyre tökéletesebbnek kell lennie;
főleg azokon a vidékeken, ahol most bontakozik ki a
társadalmi vagy technikai fejlődés mind az emberi személy
méltóságának kellő megbecsülésében, mind a béke előmozdításában,
mind az evangélium társadalmi alkalmazásában, mind
a tudomány és a művészet keresztény szellemű ápolásában;
mind korunk nyomorúságainak -- éhínség és egyéb csapások,
írástudatlanság, nyomor, lakásínség és a javak méltánytalan
elosztása -- minden lehető eszközzel való orvoslásában.
Az ilyen együttmunkálkodás közben minden Krisztusban
hívő könnyűszerrel megtanulhatja, miként lehet egymást
jobban megismerni,
többre becsülni, s hogyan épül a keresztény egység útja.
Harmadik fejezet
A RÓMAI APOSTOLI SZÉKTŐL KÜLÖNVÁLT EGYHÁZAK
ÉS EGYHÁZJELLEGŰ KÖZÖSSÉGEK
(A szakadások)
13. A Krisztus varratlan köntösét
megosztó szakadások közül két fő kategóriát veszünk szemügyre.
Az első szakadások Keleten keletkeztek, részben az
efezusi és kalkedoni Zsinat dogmatikus formulái, részben
a keleti pátriárkátusok
és a Római Szék között az egyházi közösség fölbomlása miatt.
Nyugaton jó négy évszázaddal később más jellegű szakadások
keletkeztek azokból az eseményekből, amelyeket általánosságban
reformációnak nevezünk. Ettől fogva több nemzeti vagy
felekezeti közösség vált külön a római Széktől; azok
között, melyek megőrizték a katolikus hagyományok és
intézmények
egy részét, különleges helyet foglal el az anglikán közösség.
Ezek az elkülönülések azonban nagyon különböznek egymástól,
nemcsak eredet, hely és idő tekintetében, hanem főként
a hitet és az
egyházszervezetet érintő kérdések természete és súlya miatt is.
Ezért ez a Szent Zsinat, nem becsülve le a különböző
keresztény csoportok egymástól eltérő körülményeit,
s ugyanakkor nem tévesztve szem elől -- a megosztottság
ellenére sem -- a közöttük meglévő kapcsolatokat, úgy
határozott, hogy az ökumenikus tevékenység okos
gyakorlása érdekében a következő megfontolásokat terjeszti elő.
I. A keleti egyházak sajátos helyzete
(A keleti egyházak szelleme és története)
14. Kelet és Nyugat egyházai sok századon át saját
útjukat járták, de a hit és a szentségi élet testvéri
közössége összekapcsolta őket egymással, s ha nézeteltérések
támadtak köztük a hit vagy a fegyelem dolgában, közös
egyetértéssel követték a római Szék irányítását. Egyéb
nagy jelentőségű mozzanatok közül a Szentséges Zsinat
szívesen idézi mindenki emlékezetébe, hogy Keleten
sok részegyház vagyis helyi egyház virul, melyek között
első helyen állnak a pátriárkális egyházak, s közülük
nem egy apostoli eredettel dicsekedhet. Éppen ezért
a keletieknél erős volt és ma is erős a hit és a szeretet
közösségében olyan testvéri kapcsolatok ápolása, melyeknek
elevenen
kell élniük az egymást nővérnek tekintő helyi egyházak között.
Hasonlóképpen nem hagyható említés nélkül, hogy a Kelet
egyházainak kezdettől olyan kincsei vannak, melyekből
Nyugat egyházai a liturgia terén, a lelki hagyományban
és a jogrendben sokat merítettek. Azt sem szabad lekicsinyelni,
hogy Keleten tartott Egyetemes Zsinatokon fogalmazták
meg a keresztény hit alapdogmáit a Szentháromságról
és a Szűz Máriától megtestesült Isteni Igéről. E
hit megőrzéséért ezek az egyházak sokat szenvedtek és szenvednek.
Az apostolok örökségét azonban különböző formákban
és különböző módokon fogadták be, s már az Egyház kezdetétől
vidékenként eltérően fejtették ki lelki alkatuknak
és életkörülményeiknek megfelelően. Mindez a külső
okok mellett a kölcsönös megértés
és szeretet hiánya miatt is elkülönülésekre adott alkalmat.
Ezért a Szentséges Zsinat mindenkit arra buzdít --
de különösen azokat, akik az óhajtott teljes közösség
helyreállítására törekszenek Kelet egyházai és a katolikus
Egyház között --, hogy kellőképpen vessenek számot
a keleti egyházak keletkezésének és fejlődésének említett
sajátos körülményeivel, s milyen természetű kapcsolataik
voltak a római Székkel a különválás előtt, és minderről
helyes képet alakítsanak ki magukban. Ezek
gondos megtartása nagyban hozzájárul a szándékolt dialógushoz.
(Liturgiai és lelkiségi hagyományaik)
15. Az is köztudomású, mily nagy szeretettel végzik
a keleti keresztények a szent liturgiát; hogyan ünneplik
főleg az Eucharisztiát, amely az Egyház életének forrása
és a jövendő dicsőség záloga; ezzel járulnak a hívek
püspökükkel együtt az Atyaistenhez a Fiú, a megtestesült,
kínhalált szenvedett és megdicsőült Ige által a Szentlélek
kiáradásában, s "az isteni természet részeseivé"
(2Pt 1,4) válva lépnek közösségre a Szentháromsággal.
Ezért az Úr Eucharisztiájának ünneplése által ezekben
az egyházakban Isten Egyháza épül és
növekszik,[26] s a koncelebráció által
megnyilvánul közösségük.
E liturgikus tiszteletben a keletiek a mindenkor Szűz
Máriát -- akit az efezusi egyetemes zsinat ünnepélyesen
szentséges Istenszülőnek nyilvánított, hogy ezáltal
Krisztust az Írások szerint valóban és sajátságosan
Isten Fiának és Ember Fiának ismerje el -- szebbnél
szebb himnuszokkal magasztalják;
és sok szentet, köztük az egyetemes Egyház atyáit, is tisztelnek.
Mivel pedig ezeknek az egyházaknak, jóllehet különváltak,
valódi szentségeik vannak -- kiváltképpen pedig az
apostoli jogfolytonosság következtében van papságuk
és Eucharisztiájuk, s ezáltal igen szoros kapcsolatban
állnak velünk mindmáig -- egyes szent cselekmények
közös végzése bizonyos körülmények között és az egyházi
hatóság jóváhagyásával nem csupán lehetséges, hanem ajánlatos is.
Keleten is meglelhetők a lelkiélet gazdag hagyományai,
melyeknek főképp a monasztikus szerzetesség a tanúja.
Keleten ugyanis már a szentatyák dicső korától fogva
virágzott az a monasztikus lelkiség, mely később átterjedt
Nyugatra is, és belőle eredt, mint forrásból a latin
szerzetesi intézmény, és újra meg újra új erőt merített
belőle! Nagyon ajánlatos tehát, hogy a katolikusok
minél gyakrabban merítsenek a keleti atyák lelki gazdagságából,
amely az Isten dolgainak szemlélésére emeli föl az
egész embert. Tudja meg mindenki, hogy a keletiek nagyon
gazdag liturgikus és lelki örökségének megismerése,
tisztelete, megőrzése és ápolása igen nagy jelentőségű
a keresztény hagyomány teljességének hűséges megőrzéséhez,
s a keleti és nyugati keresztények kiengesztelődéséhez.
(A keletiek sajátos egyházfegyelme)
16. Ezenkívül Kelet egyházai már az első időktől saját
egyházfegyelmükhöz igazodtak, melyet a szentatyák,
valamint a tartományi és egyetemes Zsinatok szentesítettek.
Mivel az Egyház egységének -- miként föntebb említettük
-- a legkevésbé sem árt, sőt nagyobb dicsőségére válik,
és nem csekély mértékben segíti küldetésének teljesítésében
az erkölcsök és szokások bizonyos különbsége, a Szent
Zsinat minden kétség eloszlatására kinyilvánítja, hogy
a Kelet Egyházainak -- nem feledve az egész Egyházra
kötelező egységet -- joguk van a saját egyházfegyelmük
szerinti kormányzathoz, hiszen ez felel meg jobban
híveik adottságainak, és ez szolgálja alkalmasabban
a lelkek javát. E nem mindig betartott hagyományelv
megtartása azon dolgok közé tartozik,
melyek az egység helyreállításának alapvető, előzetes föltételei.
(A keletiek sajátos módon, kiválóan fejezik ki a
misztériumokat)
17. Amiket föntebb a törvényes különbségekről mondtunk,
ugyanazokat a tanítások különböző teológiai megfogalmazásáról
is el kell mondanunk. A kinyilatkoztatott igazság föltárásában
ugyanis Keleten és Nyugaton más-más módszereket és
eljárásokat alkalmaztak, hogy az isteni dolgokat megismerjék
és megvallják. Ezért nem csoda, hogy a kinyilatkoztatott
misztérium egy-egy szempontját az egyik jobban fölfogta
és jobban ki tudta fejezni, mint a másik; ennélfogva
a különböző teológiai formulák nem ritkán inkább kiegészítik
egymást, minthogy ellenkeznének egymással. Ami a keletiek
hiteles teológiai hagyományait illeti, el kell ismernünk,
hogy kiemelkedő módon a Szentírásban gyökereznek, a
liturgiában élnek és fejeződnek ki; eleven apostoli
hagyományból, a keleti egyházatyák és más lelki írók
műveiből táplálkoznak, s a helyes életalakításra,
sőt a keresztény igazság teljes szemlélésére törekszenek.
Ez a Szent Zsinat, hálát adván Istennek azért, hogy
a katolikus Egyház sok -- ezt az örökséget őrző és
tisztábban és teljesebben élni akaró -- keleti gyermeke
már teljes közösségben van a nyugati hagyományt követő
testvérekkel, kijelenti, hogy ez az egész, különböző
hagyományokban élő, lelki és liturgikus, egyházfegyelmi
és teológiai örökség hozzá
tartozik az Egyház teljes katolicitásához és apostoliságához.
(Következtetések)
18. Mindezt jól meggondolván ez a Szentséges Zsinat
megismétli azt, amit a korábbi szent zsinatok és a
római pápák kijelentettek, nevezetesen, hogy a közösség
és az egység helyreállítása és megóvása érdekében senkire
sem szabad "a szükségesnél több terhet rakni"
(ApCsel 15,28). Azt is nagyon óhajtja, hogy
mostantól fogva a fokozatosan elérendő egységre irányuljon
minden törekvés az Egyház különböző intézményeiben
és életformáiban; főként az imádságban, valamint a
tanításról és korunk lelkipásztorkodásának égető kérdéseiről
folytatott testvéri dialógusban. Ugyanígy ajánlja a
Zsinat a katolikus Egyház pásztorainak és híveinek
egyaránt a kapcsolattartást azokkal, akik már nem Keleten,
hanem hazájuktól távol élnek, hogy kizárva a féltékeny
versengést, a szeretet szellemében gyarapítsák a testvéri
együttműködést. Ha ezt a művet teljes lélekkel előmozdítjuk,
a Szentséges Zsinat reméli, hogy -- lebontva a nyugati
és keleti Egyházat egymástól elválasztó falat, a kettőt
eggyé tevő -- Jézus Krisztusra,
a szilárd szegletkőre alapozott egyetlen lakóhelyünk lesz.[27]
II. A különvált nyugati egyházak és egyházi közösségek
(E közösségek sajátosságai)
19. Azok az egyházak és egyházi közösségek, melyek
Nyugaton a középkor végén kezdődő súlyos válság idején
vagy később különültek el a római Apostoli Széktől,
a Katolikus Egyházzal különleges rokonságban és kapcsolatban
vannak a keresztény népnek hosszú századokon át az
(egyetlen)
Egyházi közösségében eltöltött élete által.
Mivel ezeknek az egyházaknak és egyházi közösségeknek
eredete, tanítása és lelki élete, nemcsak hozzánk képest,
hanem egymás között is nem kis eltéréseket mutat,
nagyon
nehéz megfelelő módon leírni őket, amire most nem vállalkozunk.
Jóllehet az ökumenikus mozgalom és a katolikus egyházzal
való megbékélés vágya még nem mindenütt kapott erőre,
él bennünk a remény, hogy lassanként valamennyiükben
növekszik majd az ökumenikus érzék és a kölcsönös megbecsülés.
Tisztában kell azonban lenni azzal, hogy ezek az
egyházak és közösségek igen jelentős pontokban
térnek el a katolikus Egyháztól, nemcsak történelmi,
szociológiai, lélektani és kulturális tekintetben,
hanem -- és főképpen -- a kinyilatkoztatott igazság
értelmezésében is. Hogy e különbségek ellenére minél
könnyebben elkezdődhessék az ökumenikus dialógus, a
következőkben ki akarunk emelni néhány dolgot, melyek
ennek
a párbeszédnek alapja és serkentői lehetnek, és kell is lenniük.
(Krisztus hívő megvallása)
20. Elsősorban azokra a keresztényekre gondolunk, akik
az egy Isten, az Atya és a Fiú és a Szentlélek dicsőségére
nyíltan vallják Jézus Krisztust Istenüknek és Uruknak,
egyetlen közvetítőnek Isten és az emberek között. Tudjuk,
hogy nem jelentéktelen dolgokban térnek el a katolikus
Egyháznak még attól a tanításától is, amely Isten megtestesült
Igéjéről, Krisztusról, valamint a megváltás művéről,
ennek következtében az Egyház misztériumáról és szolgálatáról,
továbbá Máriának az üdvösség művében betöltött szerepéről
szól. Mégis örülünk annak, hogy különvált testvéreink
úgy tekintenek Krisztusra, mint az egyházi közösség
forrására és középpontjára. A Krisztussal való egység
vágya megérintette és sürgeti őket, hogy egyre jobban
fáradozzanak az egységért,
és mindenütt a világon tanúbizonyságot tegyenek hitükről.
(A Szentírás nagyrabecsülése)
21. A Szentírás szeretete, tisztelete, szinte kultusza
testvéreinket a szent könyvek állandó és alapos tanulmányozására
vezeti. Az evangélium "ugyanis Isten üdvösséget
hozó ereje minden hívőnek,
először is a zsidónak, azután a pogánynak" (Róm 1,16).
A Szentlélek segítségül hívásával Istent magukban a
szent iratokban keresik, aki mintegy beszél hozzájuk
a próféták megjövendölte Krisztusban, Istennek értünk
megtestesült Igéjében. A Szentírásban Krisztus életét
szemlélik, és mindazt, amit az isteni Mester az emberek
üdvösségére tanított és
cselekedett, különösen halálának és föltámadásának misztériumait.
De miközben a tőlünk különvált keresztények erősen
hangsúlyozzák a szent könyvek isteni tekintélyét, tőlünk
eltérő -- és egymástól is különböző -- módon vélekednek
a Szentírás és az Egyház viszonyáról; a katolikus hit
szerint ugyanis e viszonyban különleges helyet foglal
el a Tanítóhivatal
mint Isten írott igéjének hiteles magyarázója és hirdetője.
Mindezek ellenére a Szentírás magában a dialógusban
rendkívül jelentős eszköz a mindenható Isten kezében
annak
az egységnek elérésére, melyet a Megváltó kínál minden embernek.
(Szentségi életük)
22. Amikor Urunk rendelése szerint szabályszerűen szolgáltatják
ki és kellő lelki felkészültséggel fogadják a keresztség
szentségét, általa igazán beépül az ember a megfeszített
és megdicsőült Krisztus testébe, és újjászületik az
isteni életben való részesedésre az Apostol szavai
szerint: "Benne temetkeztetek el a keresztségben,
és benne támadtatok föl, annak az Istennek erejébe
vetett hit által,
aki őt a halálból föltámasztotta" (Kol 2,12).[28]
A keresztség tehát az egység szentségi kötelékét hozza
létre, mely mindazok között érvényesül, akik általa
újjászülettek. Maga a keresztség azonban csak kezdet
és kiindulás, és mindenestől a Krisztusban való élet
teljességének megszerzésére irányul. A keresztség célja
tehát az, hogy a hitet a maga teljességében valljuk,
hogy miként ezt maga Krisztus akarta, teljesen beépüljünk
az üdvösség intézményébe, s végül,
hogy tökéletesen egyek legyünk az eucharisztikus közösségben.
Jóllehet a tőlünk elkülönült egyházi közösségeknek
nincs meg velünk a keresztségből folyó teljes egységük,
s jóllehet úgy hisszük, nem őrizték meg sértetlenül
-- főleg az ordo szentségének hiánya miatt -- az eucharisztikus
misztérium eredeti és teljes lényegét, amikor a Szent
Vacsorában megemlékeznek Urunk haláláról és föltámadásáról,
megvallják, hogy az életet a Krisztussal való közösség
jelenti, és várják az ő dicsőséges eljövetelét. Ezért
az Úr Vacsorájáról, a többi szentségről, az istentiszteletről
és
az egyházi szolgálatokról szóló tanítás legyen a dialógus témája.
(Krisztusból fakadó életük)
23. E testvéreink keresztény élete a Krisztusba vetett
hitből táplálkozik, a keresztség kegyelméből és Isten
igéjének hallgatásából erősödik, s a magánimában, az
elmélkedő bibliaolvasásban, a keresztény családi életben
és az Isten dicséretére összegyűlt közösség istentiszteletében
nyilvánul meg. Istentiszteletük egyébként tartalmaz
olyan
elemeket, melyek szembeötlően a régi közös liturgiára utalnak.
Krisztusba vetett hitük gyümölcsöt is terem az Istentől
kapott jótéteményekért mondott dicséretben és hálában;
ehhez járul eleven igazságérzetük és őszinte felebaráti
szeretetük. Ez a tevékeny hit számos intézménynek is
életet adott a lelki és testi nyomor enyhítésére, az
ifjúság nevelésére, a társadalmi viszonyok
emberségesebbé tételére és a világbéke megszilárdítására.
Jóllehet e keresztények között sokan az evangéliumot
erkölcsi szempontból nem úgy értik, mint a katolikusok,
és a mai társadalom nehezebb kérdéseire sem ugyanazokat
a megoldásokat adják, mindazonáltal miként mi, úgy
akarnak ragaszkodni Krisztus szavához, mint a keresztény
erényforrásához és engedelmeskedni akarnak az Apostol
parancsának: "Akár mondtok, akár tesztek valamit,
tegyetek mindent Urunk Jézus nevében, így adjatok hálát
általa Istennek, az Atyának" (Kol 3,17).
Ezért az ökumenikus
dialógus az evangélium erkölcsi alkalmazásából indulhat ki.
(Zárószó)
24. Miután röviden kifejtettük, hogy mik az ökumenikus
tevékenység föltételei, s milyen elvekhez kell igazodnia,
bizalommal tekintünk a jövőbe. Ez a Szentséges Zsinat
figyelmezteti a hívőket, hogy tartózkodjanak minden
olyan könnyelmű és oktalan buzgólkodástól, mely akadályozhatja
az egység igazi kibontakozását; ökumenikus tevékenységük
teljesen és őszintén katolikus legyen, azaz hűséges
az apostoloktól és az atyáktól kapott igazsághoz, és
megegyező a hittel, melyet a katolikus Egyház mindenkor
vallott, ugyanakkor arra a teljességre törjön, amelyre
az Úr az idők folyamán testét, az Egyházat el akarja juttatni.
Ez a Szentséges Zsinat nagyon óhajtja, hogy a katolikus
Egyház gyermekeinek kezdeményezései kapcsolódjanak
egybe különvált testvéreink kezdeményezéseivel, anélkül,
hogy bármi akadályt gördítenének a Gondviselés útjába,
vagy elébe vágnának a Szentlélek jövendő ösztönzéseinek.
Ezenfelül a Zsinat kinyilvánítja: tudatában van, hogy
a keresztényeket Krisztus egy és egyetlen Egyházának
egységében összebékítő szent célkitűzés meghaladja
az emberi erőket és képességeket. Ennélfogva minden
reményét Krisztusnak az Egyházért mondott imádságába,
az Atyának irántunk való szeretetébe és a Szentlélek
erejébe veti. "A remény pedig nem csal meg, mert
a nekünk ajándékozott Szentlélekkel
kiáradt szívünkbe Isten szeretete." (Róm 5,5)
Mindazt, amit e dekrétum egészében és részleteiben
tartalmaz, helyeselték az Atyák. Mi pedig mindezt a
Krisztustól kapott apostoli hatalmunkkal a tisztelendő
atyákkal együtt a Szentlélekben jóváhagyjuk, kötelezőként
kimondjuk, tekintélyünkkel megerősítjük, és
amit a Zsinat alkotott, Isten dicsőségére közzétenni elrendeljük.
Kelt Rómában, Szent Péternél, 1964. november 21-én.
Én PÁL, a katolikus Egyház püspöke
Következnek a Zsinati atyák aláírásai
JEGYZETEK
[1] Vö. 1Kor 1,13.
[2] Vö. 1Jn 4,9; Kol 1,18-20; Jn 11,52.
[3] Vö. Jn 13,34.
[4] Vö. Jn 16,7.
[5] Vö. 1Kor 12,4-11.
[6] Vö. Mt 28,18-20 és Jn 20,21-23.
[7] Vö. Mt 16,19 és 18,18.
[8] Vö. Luk 22,32.
[9] Vö. Jn 21,15-17.
[10] Vö. Efez 2,20.
[11] Vö. 1Pt 2,25; I. vatikáni zs.,
Pastor Aeternus rendelkezés: Coli. Lac. 7,482 a.
[12] Vö. Iz 11,10-12.
[13] Vö. Efez 2,17-18 és Márk 16,15.
[14] 1Pt 1,3-9.
[15] Vö. 1Kor 11,18-19; Gal 1,6-9; 1Jn
2,18-19.
[16] Vö. 1Kor 1,11 skk.; 11,22.
[17] Vö. firenzei zsinat,VIII. Ülés
(1439), Exultate Deo rendelet; Mansi31, 1055 A.
[18] Vö. Sz. Ágoston In Ps. 32, Enarr.
I1, 29: PL 36,299.
[19] Vö. IV. lateráni zs. (1215), IV.
rendelkezés: Mansi 22,890; II. lyoni zs. (1274), Palaeologus Mihály
hitvallása: Mansi 24, 71 E; firenzei zs., Vi. ülés (1439), Laetentur
coeli döntés: Mansi 31, 1026 E.
[20] Vö. Jak 1,4; Róm 12,1-2.
[21] Vö. 2Kor 4,10; Fil 2,5-8.
[22] Vö. Efez 5,27.
[23] Vö. V. lateráni zs., XII. ülés
(1517), Constituti rendelkezés: Mansi 32,988 8-C.
[24] Vö. Efez 4,23.
[25] Vö. Efez 3,8.
[26] Vö. Aranyszájú Sz. János In Joannem
Homelia XLVI: PG 59, 260-262.
[27] Vö. firenzei zs., VI. ülés (1439),
Laetentur coeli döntés: Mansi 31. 1026 E.
[28] Vö. Róm 6,4.
|