Nagyböjti üzenet 2001-ben II. János Pál pápa
Vatikán, 2001. január 7.
A szeretet nem rója fel a rosszat
(1Kor 13,5)
1. „Íme, fölmegyünk Jeruzsálembe” (Mk 10,33). Az Úr ezekkel a
szavakkal hívja tanítványait, hogy vele együtt menjenek azon az
úton, amely Galileából arra a helyre vezet, ahol beteljesíti
megváltói küldetését. Ez a Jeruzsálembe vezető út, melyet az
evangélisták úgy mutatnak be, mint Jézus földi vándorlásának
megkoronázását, modell a keresztények számára, akik vállalják, hogy
követik a Mestert a keresztúton. Napjaink embere felé is elhangzik
Jézus hívó szava, hogy „menjen fel Jeruzsálembe”. Ez a hívás a
Nagyböjtben különösen is erőteljes, mert ez kegyelmi idő a
megtérésre és arra, hogy a Krisztus halálának és feltámadásának
titkában való bensőséges részesedés által újra rátaláljunk a vele
való teljes egységre.
A Nagyböjt ezért a keresztény ember számára kedvező lehetőség
arra, hogy alapjaiban megújítsa életét. Korunkban az evangélium
kiváló tanúi mellett vannak olyan megkereszteltek is, akik
közömbösen ellenállnak a sürgető felszólításnak, hogy „menjenek
fel Jeruzsálembe”, vagy néha nyíltan fellázadnak ellene. Vannak
helyzetek, amelyekben az imádság csak felszínes marad, és Isten
igéje nem járja át az életet. Sokan mellékesnek tekintik a
bűnbocsánat szentségét, a vasárnapi szentmisén való részvétel
pedig csak egy terhes kötelesség teljesítése.
Hogyan fogadjuk a megtérésre szóló felhívást, amelyet Jézus
hozzánk intéz ebben a Nagyböjtben is? Hogy hajtsunk végre komoly
fordulatot az életünkben? Mindenekelőtt nyissuk meg szívünket a
liturgia megrendítő üzenete előtt. A húsvéti előkészület időszaka
az Úr gondviselésének ajándéka és kiváló lehetőség arra, hogy
magunkba szálljunk, meghalljuk az Ő belső indításait, és ezáltal
közelebb kerüljünk Hozzá.
2. Vannak olyan keresztények, akik úgy gondolják, hogy nincs
szükség az ilyesfajta állandó lelki erőfeszítésre, mert nem érzik
sürgetőnek, hogy szembenézzenek az evangélium igazságával. Nem
akarják, hogy valaki megzavarja megszokott életstílusukat, ezért
hajlanak arra, hogy tompítsák és kiüresítsék az olyan
felszólításokat, mint például: „Szeressétek ellenségeiteket!” (Lk
6,27). Számukra az ilyen parancsok olyannak tűnnek, mint amit
nehéz elfogadni és megfelelő módon életre váltani. Ha ugyanis az
ember komolyan veszi őket, akkor a radikális megtérés útjára kell
lépnie. Vannak, akik ehelyett, amikor megbántják, megsértik őket,
inkább az önsajnálat pszichés mechanizmusába menekülnek vagy
engednek a bosszúvágynak, és semmibe veszik Jézusnak az ellenség
szeretetére vonatkozó felszólítását. A mindennapok eseményei
világosan bizonyítják, hogy az egyéni és a társadalmi megújuláshoz
feltétlenül szükséges a megbocsátás és a kiengesztelődés. Ez
egyaránt érvényes az emberek, a közösségek és a nemzetek közötti
kapcsolatokra.
3. A számos és tragikus konfliktus, amely a emberiségre
nehezedik, és amelyet helytelen vallási okok is előidézhetnek, a
gyűlölet és erőszak nyomait hagyta a népek között. Időnként
ugyanez előfordul egy nemzeten belül is a csoportok és pártok
között. Az ember néha a tehetetlenség érzésével a szívében
szembesül azzal, hogy fellángolnak rég kihunytnak hitt
konfliktusok. Úgy tűnik, hogy egyes népek az erőszak ördögi
körében élnek, amelyben áldozat áldozatot követ, és a megoldásra
nincs semmi konkrét kilátás. A világ minden részéről elhangzó
békefelhívások hatástalannak bizonyulnak: az egyébként óhajtott
megoldásra irányuló erőfeszítések kudarcot vallanak.
E nyugtalanító helyzettel szemben a keresztények nem maradhatnak
közömbösek. A nemrég bezárt jubileumi évben emiatt kértem
bocsánatot Istentől az Egyház tagjainak bűneiért. Tisztában
vagyunk azzal, hogy a keresztények vétkei sajnos beszennyezték az
Egyház makulátlan arcát. Ugyanakkor bizalommal folytathatjuk
utunkat, mert bízunk Isten irgalmas szeretetében, amely megbánás
esetén nem rója fel a bűnt. Isten szeretete éppen abban teljesül
be, hogy helyreállítja a teljes közösséget a hálátlan és bűnös
emberrel. E tekintetben „az emlékezet megtisztítása” mindenekelőtt
azt jelenti, hogy ismét megvalljuk Isten irgalmát, s e vallomást
az Egyháznak minden szinten megújult meggyőződéssel kell
kimondania.
4. A békéhez vezető egyetlen út a megbocsátás. A bocsánat
elfogadása és a megbocsátás megteremti annak lehetőségét, hogy az
emberek között új minőségű kapcsolatok létesüljenek, kiszakít a
gyűlölet és a bosszú ördögi köréből, elszakítja a gonoszság
láncait, amelyek megkötözve tartják a vetélytársak szívét. A
kiengesztelődést kereső népek és mindazok számára, akik az egyének
és a népek közötti békés egymás mellett élésre vágynak, egyetlen
út kínálkozik: a bocsánat elfogadása és a megbocsátás. Mily gazdag
és üdvös tanítást tartalmaznak az Úr szavai: „Szeressétek
ellenségeiteket és imádkozzatok üldözőitekért, hogy fiai legyetek
mennyei Atyátoknak, mert ő fölkelti napját a gonoszokra és a
jókra, s esőt ad igazaknak és gonoszoknak” (Mt 5,44-45)! A
szeretet az iránt, aki megbántott minket, lefegyverzi az
ellenfelet, és a segítségnyújtás és együttműködés helyévé tudja
változtatni a harcteret.
Ez a kihívás egyaránt érvényes mind az egyes emberre, mind a
közösségekre, a népekre és az egész emberiségre. Különösen is szól
a családoknak. Nem könnyű eljutni a megbocsátásra és a
kiengesztelődésre. A kiengesztelődés még nehezebbnek tűnik akkor,
ha a saját bűnünk áll a háttérben. Ha pedig az embertársunk bűne
miatt van rá szükség, akkor a kiengesztelődés akár esztelen
megalázkodásnak is tűnhet. Ahhoz, hogy elinduljunk ezen az úton,
szükséges a belső megtérés tapasztalata, valamint az alázatos
engedelmesség Krisztus parancsának. Szavai nem hagynak kétséget
maguk után: ne csak az keresse a kiengesztelődést, aki a sértést
okozta, hanem az is, aki elszenvedte (vö. Mt 5,23-24). A
keresztény akkor is keresse a békét, ha valaki igazságtalanul
megtámadta és megsértette. Az Úr maga is így cselekedett és
elvárja, hogy tanítványa kövesse őt és így vegyen részt testvére
megváltásában.
Napjainkban a megbocsátás egyre inkább szükséges feltételnek
tekinthető ahhoz, hogy hiteles társadalmi megújulás valósuljon
meg, és megszilárduljon a világbéke. Az Egyház megbocsátást és
ellenségszeretetet hirdet. Az emberiség lelki-szellemi örökségén
belül az Egyház tudatosan ülteti el az emberek közötti kapcsolatok
új formáit. Ez nagyon nehéz, ugyanakkor reményteli vállalkozás. E
munkában az Egyház bízik az Úr segítségében, aki sohasem hagyja
magára azt, aki a bajban hozzá folyamodik.
5. „A szeretet nem rója fel a rosszat” (1Kor 13,5). A
Korintusiakhoz írt első levél e kijelentésével Pál apostol arra
emlékeztet, hogy a megbocsátás a szeretet gyakorlásának egyik
legmagasabb foka. A nagyböjti időszak különösen is kedvező alkalom
arra, hogy elmélyítsük magunkban ennek az igazságnak a súlyát. A
kiengesztelődés szentségében az Atya Krisztus által megbocsát
nekünk, s ez arra ösztönöz minket, hogy szeretetben éljünk s
embertársunkra ne úgy nézzünk, mint ellenségre, hanem mint a
testvérünkre.
A bűnbánat és a kiengesztelődés ezen időszaka bátorítsa a
hívőket, hogy az emberi lét minden dimenziójára nyitottan éljenek,
és gondolataikat és cselekedeteiket a szeretet irányítsa. Ez a
lelkület megtermi a lélek gyümölcseit (vö. Gal 5,22), és az ember
megújult szívvel lesz képes segíteni a nélkülözőkön.
Az Istennel és a felebaráttal kiengesztelődött szív nagylelkű. A
Nagyböjt szent napjaiban szokásos gyűjtésnek mélyebb értelmet kell
nyernie, mert ez nem csak azt jelenti, hogy a fölöslegünkből adunk
valamit lelkiismeretünk megnyugtatására, hanem, hogy valóban
magunkra vesszük a világban jelenlévő nyomorúságot. Aki
embertestvéreinek fájdalmas arcára és szenvedésére tekint, az
indítást érez arra, hogy javainak legalább egy részét megossza a
szükséget szenvedőkkel. S a nagyböjti adakozás még értékesebb, ha
az adakozó szívében nincs neheztelés vagy közömbösség, vagyis
olyan akadály, amely őt elválaszthatja Istentől és az
embertársától.
A világ elvárja a keresztényektől, hogy a közösség és a
szolidaritás hiteles tanúi legyenek. E tekintetben különös
jelentőséget kapnak János apostol szavai: „Aki birtokolja a világ
javait, és szűkölködni látja testvérét, de a szívét elzárja előle,
hogyan marad meg abban az Isten szeretete?” (1Jn 3,17).
Testvéreim! Aranyszájú Szent János az Úrnak a Jeruzsálem felé
vezető útról szóló tanítását kommentálva megjegyzi, hogy Krisztus
nem hallgatja el tanítványai elől, milyen harcok és áldozatok
várnak rájuk. Kihangsúlyozza, milyen nehéz lemondani a saját
„én”-ről, de nem lehetetlen, mert az ember számíthat Isten
segítségére, amelyet Ő „a Krisztus személyével való közösség
által” ad meg (PG 58,619k).
Ezért hívok minden hívőt ebben a Nagyböjtben arra, hogy buzgón
és bizalommal kérje az Urat, hogy mindegyikünk új módon
tapasztalja meg az Ő irgalmát. Közelségének ez az ajándéka segít
bennünket, hogy elfogadjuk és egyre nagyobb örömmel és
nagylelkűbben éljük Krisztus szeretetét. Mert ez az a szeretet,
amely „nem gerjed haragra, a rosszat nem rója fel, nem örül a
gonoszságnak, de együtt örül az igazsággal” (1Kor 13,5-6).
Ezzel az érzülettel kérem az irgalom Anyjának oltalmát az egész
hívő közösség számára, és szívből adom Apostoli Áldásomat.
A Vatikánból, 2001. január 7-én
II. János Pál
|