Egyetemi oktatók világtalálkozója a Nagy Jubileum alkalmából
II. János Pál pápa homíliája
2000. szeptember 10-én, vasárnap,
Vatikán, Szent Péter tér
1. „Mindent jól tett; a süketeket hallóvá, a némákat szólóvá tette”
(Mk 7,37). E szentmise jubileumi légkörében arra kapunk
fölszólítást, hogy csatlakozzunk azok csodálkozásához és
dicséretéhez, akik jelen voltak az evangélium által imént elbeszélt
csodánál. Mint annyi más gyógyítás, ez is tanúsítja, hogy Jézus
személyében elérkezett az Isten országa. Krisztusban megvalósulnak
az Izajás próféta által meghirdetett messiási ígéretek: „megnyílik
majd a süketek füle... ujjongani fog a némák nyelve” (Iz 35,5-6).
Az egész emberiség számára megkezdődött Őbenne az Úr kegyelmének
esztendeje (vö. Lk 4,17-21).
A kegyelem ezen esztendeje végigvonul az időn; immár az egész
történelmet megjelöli, a föltámadás és az élet kezdete, mely
nemcsak az emberiséget, hanem az egész teremtést is átfogja (vö.
Róm 8,19-22). Mi azért vagyunk itt, hogy újra megtapasztaljuk a
kegyelem ezen esztendejét, most az Egyetem jubileumán, melyre
összejöttek a különböző országokból a rektorok, tanárok,
adminisztrátorok és lelkészek, s ti, kedves egyetemi hallgatók, az
egész világról. Mindnyájatoknak szól szívbéli köszöntésem.
Köszönetet mondok a koncelebráns Bíboros és Püspök urak
jelenlétéért. Köszöntöm az egyetemi Miniszter urat és a megjelent
többi méltóságokat.
2. „Effata, nyílj meg!” (Mk 7,34)
A szó, melyet Jézus a süketnéma meggyógyításakor mondott, ma
felénk hangzik el; megindító szó, mély szimbolikus jelentéssel, s
arra hív, hogy nyíljunk meg a meghallásra és a tanúságtételre.
A süketnéma, akiről az evangélium beszél, nem annak helyzetére
emlékeztet-e, aki nem képes kapcsolatba kerülni azzal, aki igazán
értelmet adna a létének? Arra az emberre kell gondolnunk, aki vélt
autonómiába zárkózik, melyben végül elszigetelődik Istentől, s
gyakran a felebaráttól is. Ehhez az emberhez fordul Jézus, hogy
visszaadja neki a másik és a mások iránti megnyílás képességét, a
bizalom és az ingyenes szeretet magatartásában. Fölkínálja neki a
találkozás rendkívüli alkalmát Istennel, aki a szeretet, s annak,
aki szereti Őt, megengedi, hogy megismerje. Az üdvösséget kínálja
föl neki.
Krisztus megnyitja az embert Isten és önmaga megismerésére. Az
igazság számára nyitja meg Ő, aki az igazság (vö. Jn 14,6),
belülről érintve meg, és így „belülről” gyógyítja meg minden
képességét. Titeket, kedves testvérek, akik a tanulás és a kutatás
területén munkálkodtok, ez a szó arra hív, hogy nyissátok meg a
lelketeket a titeket szabaddá tevő igazság számára!
Ugyanakkor Krisztus szava arra is fölszólít titeket, hogy
legyetek közvetítői, gyakran fiatalok megszámlálhatatlan sokasága
felé, ezen „effatá-”nak, mely megnyitja a lelket a tudás különböző
területein az igazság egyik vagy másik szempontjának befogadására.
E megvilágításban mindennapi tevékenységtek Krisztus követésévé
válik a testvérek szolgálatának útján a szeretet igazságában.
Krisztus az, aki „mindent jól tett” (Mk 7,37). Ő a minta, akit
szüntelen szem előtt kell tartani, hogy akadémiai tevékenységetek
az igazság egyre teljesebb megismerésére irányuló emberi vágynak
hatékony szolgálata legyen.
3. „Mondjátok a kicsinyhitűeknek: bátorság! Ne féljetek, íme a
ti Istenetek ... Ő jön üdvözíteni titeket.” (Iz 35,4)
Izajás e szavai magukban foglalják a ti küldetéseteket is,
kedves egyetemi emberek! Mindennapos feladatotok az igazság
hirdetése, védelme, terjesztése. Gyakran a világmindenség és a
történelem legkülönbözőbb valóságaira vonatkozó igazságról van
szó. A taglalt kérdés nem mindig érinti közvetlenül – mint a
filozófiában és a teológiában – az élet végső értelmének kérdését
és az Istennel való kapcsolatot. Mindazonáltal minden
gondolkodásnak ez a legtágabb horizontja. Az élet olyan
részleteinek kutatásában is, melyek egész távolinak látszanak a
hittől, benne rejlik annak az igazságnak és értelemnek a vágya,
mely felülmúlja a részleteket és az esetleges valóságot.
Ha az ember lelkileg nem „süket és néma”, a gondolkodás, a
tudomány és a tapasztalat minden mozdulata a Teremtőre
emlékezteti, és vágyat ébreszt Utána, amely vágy gyakran rejtett,
esetleg elnyomott, de kiolthatatlan. Nagyon jól megértette ezt
Szent Ágoston, aki így kiáltott: „Magadnak teremtettél minket, ó
Uram, és nyugtalan a mi szívünk, amíg meg nem nyugszik Tebenned.”
(Conf. 1,1).
A ti hivatásotok, egyetemi hallgatók és oktatók, akik kitártátok
szíveteket Krisztusnak, az, hogy átéljétek és hatékonyan
tanúsítsátok a kapcsolatot, mely az egyes tudományok és a végső
„bölcsesség” között van, amely bölcsesség Istenre tekint, s
bizonyos értelemben egybeesik vele, emberré lett Igéjével, és az
igazság nekünk ajándékozott Lelkével. Így általatok az egyetem az
„effata” helyévé válik, ahol Krisztus a ti segítségetekkel
folytatja a fülek és a nyelvek megnyitásának csodáját azáltal,
hogy újfajta hallást és igaz kommunikációt támaszt.
E Krisztussal való találkozástól nem kell félnie a kutatás
szabadságának. E találkozás ugyanis nem zárja ki a dialógust és a
személyek tiszteletét sem, hiszen a keresztény igazságot
természete szerint előadják az embernek, és sohasem erőszakolják
rá senkire, s mintegy súlypontja a „lelkiismeret szentélyének”
mélységes tisztelete. (Redemptoris missio, 39; vö. Redemptor
hominis, 12; Dignitatis humanae, 3.)
4. Nagy átalakulások idején élünk, melyek az egyetemi világra is
kihatnak. A kultúra emberi jellege olykor mellékesnek tűnik, s azt
az irányzatot hangsúlyozzák, mely a megismerés horizontját a
mérhető dolgokra korlátozza, és mellőz minden olyan kérdést, mely
a valóság végső jelentését érinti. Föltehetjük a kérdést, hogy
milyen embert kell fölkészítenie ma az egyetemnek? A hiteles és
integrális új humanizmus kihívásával szemben az egyetemnek olyan
személyekre van szüksége, akik figyelnek az egyetlen Mester
szavára; kvalifikált szakemberekre és Krisztus hihető tanúira van
szüksége.
Nem könnyű küldetés ez, mert állandó elkötelezettséget követel,
imádságból és tanulásból táplálkozik, s a mindennapok megszokott
dolgaiban mutatkozik meg. E küldetés támogatására való az egyetemi
pasztoráció, mely egyszerre személyek lelki gondozása és hatékony
kulturális késztetés, melyben az evangélium világossága irányítja
és teszi emberivé a tanítás, a tanulás és a kutatás folyamatait.
E lelkipásztorkodás központjai az egyetemi kápolnák, ahol az
oktatók, a hallgatók és a személyzet támogatást és segítséget kap
keresztény életéhez. Mint az egyetem életének jelentős helyei az
egyetemi körülményeknek megfelelő formákban és módokon táplálják
minden egyes lélek tevékenységét: a lélek helyei, a keresztény
erények gyakorlásának helyei, nyitott és vonzó otthonok, a kultúra
kereszténnyé tételének eleven és késztető központjai az élénk és
tiszteletteljes dialógusban, a világos és megindokolt
elhatározásban (1Pt 3,15), s a kérdező és meggyőző
tanúságtételben.
5. Kedveseim, igen nagy öröm számomra, hogy ma veletek együtt
ünnepelhetem az egyetemek jubileumát. A hit kulturális
termékenységének beszédes jele az, hogy ennyien vagytok itt.
Amikor az ember tekintetét a megtestesült Ige misztériumára
emeli (vö. Incarnationis mysterium bulla, 1. p.), megtalálja
önmagát (vö. Gaudium et spes 22.). Belső örömöt is tapasztal, mely
a tanulás és tanítás stílusában is megmutatkozik. Így a tudomány
fölülmúlja azokat a korlátokat, melyek merő funkcionális vagy
pragmatikus folyamatot formálnának belőle, hogy megtalálja
méltóságát szolgálva az embert a maga teljes és az evangélium
által megvilágosított és vezérelt igazságában.
Kedves oktatók és hallgatók! A ti hivatástok, hogy az egyetemet
olyan környezetté formáljátok, ahol a tudományt művelik, olyan
hellyé, ahol a személy kibontakozást, bölcsességet s a társadalom
kvalifikált szolgálatára késztetést talál.
Utatokat Máriára, a bölcsesség székére bízom, kinek alakját
azért állítom ma elétek, hogy hallgassátok mint tanítót és
zarándokot a világ egyetemi városaiban. Ő, aki imádságával
támogatta az apostolokat az evangelizáció kezdetén, titeket is
segítsen keresztény szelleművé tenni az egyetemi világot.
II.
János Pál pápa
|