Beszéd az egyetemi oktatók világtalálkozójának részvevőihez II. János Pál pápa
2000. szeptember 9.
Kedves Egyetemi Oktatók!
1. Örömmel találkozom Önökkel a kegyelem ezen esztendejében,
amikor Krisztus határozottan hív minket arra, hogy nagyobb
meggyőződéssel ragaszkodjunk a hithez és mélyen újítsuk meg az
életet. Mindenekelőtt köszönöm az elkötelezettséget, amely e
napokban a lelki és kulturális találkozókon megnyilvánult.
Végigtekintve Önökön, gondolatban szívből köszöntöm az összes
nemzet egyetemi oktatóit, s a hallgatókat is, akik vezetésükre
vannak bízva a kutatás egyszerre fáradságos és örömteli útján.
Köszöntöm Ortensio Zechino szenátor, egyetemi miniszter urat, aki
itt van Önök között az olasz kormány képviseletében.
A professzor urak – akik korábban már hallották, vagy most
hallották szavamat – egyetértettek velem abban, hogy alaptémát
adok az Önök gazdag és részletekbe menő reflexiójához. E jubileumi
találkozó mindannyiuk számára kedvező alkalmat adott annak
vizsgálatára, hogy az ünnepelt nagy esemény, Isten Igéjének
megtestesülése, mennyire az egész életet befolyásoló és átformáló
életelv. Krisztus ugyanis nem pusztán egyvalaki a megfoghatatlan
vallásos dimenzióban, hanem az a konkrét hely, ahol a Fiú
személyében Isten teljesen magáévá tette emberségünket. Ővele „az
örökkévaló belép az időbe, a Minden elrejtőzik a töredékben, Isten
magára ölti az ember arcát”[1].
Istennek ezen „kenózisza”, mely a kereszt „botrányáig” elmegy[2], ostobaságnak tűnhet az önmagától
megrészegült ész számára.
Valójában „Isten ereje és Isten bölcsessége”[3] mindazok számára, akik kitárulnak az Ő
szeretetének meglepetése (ajándéka) előtt. Önök azért vannak itt,
hogy erről tanúskodjanak.
2. Az alaptéma, amelyről elgondolkodtak – egyetem egy új
humanizmusért –, jól beleillik Krisztus központi jelentőségének
jubileumi újrafölfedezésébe.
A megtestesülés eseménye ugyanis az embert a szíve mélyén
érinti, megvilágítja gyökereit és célját, s olyan reménységre
nyitja meg, mely nem csal meg. Önök, a tudomány emberei, állandóan
az emberi személy értékét kutatják. Bármelyikük elmondhatja az
ókori filozófussal: „Az embert keresem!” Erre az alapvető kérdésre
annyi választ adtak, s e válaszok között Önök meghallották
Krisztus válaszát: a választ, amely szavaiból hangzik, de még
előbb fölragyog az Ő arcán. Ecce homo: Íme, az ember![4] Amikor Pilátus a fölizgatott tömegnek
megmutatta Krisztus elgyötört arcát, nem is gondolta, hogy
bizonyos értelemben kinyilatkoztat. Tudtán kívül megmutatta a
világnak Azt, akiben minden ember ráismerhet a maga gyökerére, s
akitől mindenki remélheti üdvösségét. Redemptor hominis: ez
Krisztusnak az a képe, melyet első enciklikám óta bele akartam
„kiáltani” a világba, s e jubileumi évben föl szeretnék éleszteni
a lelkekben és szívekben.
3. Krisztustól indítva, aki kinyilatkoztatja az embernek az
embert[5], Önök az elmúlt napok
összejövetelein meg akarták erősíteni egy valóban „humanista”
egyetemi kultúra igényét. Ez elsősorban azt jelenti, hogy a
kultúrát az emberi személyhez kell mérni, legyőzve egy
pragmatizmusba hajló vagy a tudományoskodásban szétszóródó – azaz
az életnek értelmet adni nem képes – tudás kísértését. Ezért
hangsúlyozták, hogy nem ellentmondás, hanem éppen logikai
összefüggés van a kutatás szabadsága és az igazság megismerése
között, ami a kutatásnak pontosan a célja, természetesen az emberi
gondolkodás korlátai és fáradozásai között. Hangsúlyozandó
szempont ez, annak érdekében, hogy ne engedjünk annak a
relativista közszellemnek, mely a mai kultúra nagy részét
fenyegeti. Valójában anélkül az irányultság nélkül, mely alázatos,
de bizakodó magatartással keresi az igazságot, a kultúra
menthetetlenül felszínessé válik, ráhagyatkozik a vélemények
változandóságára, s kiszolgáltatja magát az erősebbek gyakran
álnok fölényének.
Egy igazság nélküli kultúra nem biztosíték, hanem inkább
veszedelem a szabadság számára. Más alkalommal már elmondtam: „Az
igazság és az erkölcsiség követelményei nem alázzák meg és nem
semmisítik meg szabadságunkat, hanem épp ellenkezőleg, lehetővé
teszik és megszabadítják azoktól a veszedelmektől, melyeket
magában hordoz.”[6] Ebben az
értelemben perdöntő Krisztus figyelmeztetése: „az igazság szabaddá
tesz titeket”[7].
4. Az igazságban gyökerező keresztény humanizmus magában
foglalja a Transzcendens iránti nyitottságot. Az ember igazsága és
nagysága abban rejlik, hogy a látható világ egyetlen öntudatra
képes teremtménye, aki fölismeri, hogy egy mindenekfölötti
misztérium szólította meg, amelynek az ész és a hit közösen adja
az Isten nevet. Olyan humanizmusra van szükségünk, melyben a
tudomány és a hit horizontja többé nincs összeütközésben.
Nem elégedhetünk meg azonban olyan kétértelmű közeledéssel, mint
amilyet az a kultúra támogat, mely kétségbe vonja az ész igazságot
megismerő képességét. Ezen az úton azt kockáztatnánk, hogy a hitet
érzelmekre, hangulatra, művészetre – azaz minden kritikai alaptól
megfosztott hitre – redukálnánk. Ez pedig már nem volna a
keresztény hit, mely értelmes és felelős csatlakozást igényel
mindahhoz, amit Isten Krisztusban kinyilatkoztatott. A hit nem az
ész hamujából csírázik ki! Nagyon buzdítom mindnyájukat, az
egyetem embereit, hogy tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy
helyreálljon az Igazság és az Abszolútum felé nyitott tudás
horizontja.
5. Azt azonban világosan kell látni, hogy a tudás e „vertikális”
dimenziója nem foglal magában semmiféle intimizáló zártságot; épp
ellenkezőleg, természete szerint kitárul a teremtés dimenziói
felé. Miként is lehetne másképp? A Teremtő elismerésével az ember
elismeri a teremtmények értékét. Kitárulván a megtestesült Ige
felé, elfogad mindent, ami Benne teremtetett[8], s amit Ő megváltott. Föl kell újra fedeznünk
a teremtés eredeti és eszkatologikus értelmét, figyelembe véve
belső igényeit, ugyanakkor szabadon, felelősen, kreatív módon,
derűsen, „megnyugodva” és szemlélődve örülve neki. Miként a II.
Vatikáni Zsinat egy ragyogó részlete emlékeztet: „lelki
szegénységben és a lélek szabadságával használva és élvezve a
teremtett dolgokat, a világ igaz birtokosa lesz: mint akinek
semmije sincs, és mindene megvan. »Minden a tiétek: ti azonban
Krisztuséi vagytok, Krisztus pedig az Istené« (1Kor 3,22-23)”.[9]
Ma a nagyon figyelmes tudományelméleti reflexió elismeri, hogy
az embertudományoknak és a természettudományoknak újra
találkozniuk kell annak érdekében, hogy a tudás újra visszanyerje
egységét. A tudományok és technológiák fejlődése ma csodálatos,
ugyanakkor félelmetes lehetőséget ad az ember kezébe. Amikor az
erkölcsi követelmények figyelembevételével tudatosítjuk a tudomány
korlátait, az nem a tudománytól való félelem, hanem az emberhez
méltó és az értelem szolgálatába állított kutatás biztosítása.
Önök, akik a tudományos kutatás emberei, legyenek rajta, hogy az
egyetemek „kulturális laboratóriumok” legyenek, ahol a teológia,
filozófia, ember- és természettudományok között építő dialógus
folyik, miközben figyelembe veszik az erkölcsi törvényt, a kutatás
belső szabályait és az élet szolgálatát.
6. A hittel megvilágosított tudás nem szakad el a mindennapi
élet tereitől, hanem azokban lakik a remény és a prófécia teljes
erejével. Az általunk óhajtott humanizmus egy olyan társadalomért
fáradozik, amely az emberi személyre és elidegeníthetetlen
jogaira, az igazságosság és a béke értékeire, és – a szolidaritás
és a szubszidiaritás szellemében – az egyének, a társadalom és az
állam tisztességes kapcsolataira koncentrál.
Olyan humanizmus ez, mely még a gazdagsági fejlődésbe is lelket
tud önteni, hiszen az „minden ember és az egész ember javára”
kell, hogy szolgáljon.[10]
Különösen sürgető feladat az együttműködés annak érdekében, hogy
a kultúra hiteles eredményeként megszületett demokrácia igazi
mivoltát teljesen biztosítsuk. E témakörben ugyanis aggasztó
jelenségek mutatkoznak, pl. amikor a demokráciából puszta
ügyvitelt formálnak, vagy azt gondolják, hogy a többség akaratának
kifejezése elegendő egy törvény erkölcsi megengedettségéhez.
Valójában „a demokrácia értéke azokkal az értékekkel együtt áll
vagy bukik, melyeket megtestesít és támogat. (...) Ezen értékek
alapja nem lehet időleges és változékony „többségi” vélemény,
hanem csak egy objektív erkölcsi törvény elfogadása, amennyiben az
emberi szívbe írt „természeti törvény” az irányadó a polgári
törvény számára.”[11]
7. Kedveseim, az egyetemek – épp úgy, mint a többi intézmények –
érzik a jelen óra súlyát. Mindazonáltal az egyetem
nélkülözhetetlen a kultúra számára. Ezért nem veszítheti el
eredeti rendeltetését a kutatásra, s a vele együttjáró,
életformáló – s mondanám, nevelő – tevékenységre, elsősorban a
fiatal nemzedékek javára. E feladatnak kell azon reformok és
alkalmazkodások középpontjában állnia, melyekre ennek az ősi
intézménynek is szüksége lehet, ha meg akar felelni az idők
követelményeinek.
A keresztény hit a maga emberiességével hozzá tud járulni az
egyetem életéhez és nevelői feladatához, oly mértékben, amennyire
a gondolkodás erejével és a megfelelő élettel tanúskodnak róla
kritikus és építő dialógusban azokkal, akiket más indítékok
vezérelnek. Kívánom, hogy e távlatot majd azok a világtalálkozók
is elmélyítsék, melyeken a közeljövőben egyetemek rektorai és
adminisztratív irányítói, egyetemi lelkészek és hallgatók fognak
találkozni saját nemzetközi „fórumaikon”.
8. Kedves Tanárok! Az evangéliumból a világnak és az embernek
olyan felfogása származik, mely szüntelenül fölszabadítja a
kulturális, emberies és etikai értékeket az élet és a történelem
tisztességes szemléletére. Legyetek erről mélyen meggyőződve, és
ezt tegyétek munkátok kritériumává.
Az Egyház, melynek történetileg elsődleges szerepe van az
egyetemek kialakulásában, változatlanul mély szimpátiával tekint
rájuk, és Önöktől döntő hozzájárulást vár ahhoz, hogy ez az
intézmény úgy lépjen be az új évezredbe, hogy teljesen magára
talál, mint olyan hely, ahol kvalifikált módon bontakozik ki a
tudásvágy, az igazság szenvedélyes szeretete és az ember jövőjével
való törődés. E jubileumi találkozás hagyjon mindannyiukban
eltörölhetetlen jelet, s adjon új erőt e nagyon fontos feladathoz.
E jókívánsággal áldom meg Önöket Krisztus, a történelem Ura és az
ember Megváltója nevében tiszta szívemből.
Jegyzetek:
[1] Fides et ratio, 12.
[2] vö. Fil 2,7.
[3] 1Kor 1,23-24.
[4] vö. Jn 19,5.
[5] vö. Gaudium et spes 22.
[6] Beszéd a palermói egyházi
kongresszushoz, Insegnamenti, XVIII., 2, 1995, 1198. o.
[7] Jn 8,32.
[8] vö. Jn 1,3.
[9] Gaudium et spes 37.
[10] Populorum progressio, 14;
Sollicitudo rei socialis, 30.
[11] Evangelium vitae, 70.
|