Elmélkedések a keresztúti ájtatosságon, a 2000. év nagypéntekén II. János Pál pápa
2000. április 21. nagypéntek
Bevezető ima
A Szentatya: Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében.
A hívek: Ámen.
„Aki utánam akar jönni, tagadja meg magát, vegye föl a
keresztjét és kövessen engem” (Mt 16,24).
Nagypéntek estéje van. Az Egyház immár 2000 éve ezen az estén
összegyűlik, hogy emlékezzék és újra átélje Isten Fia földi élete
utolsó óráinak eseményeit. Ma, mint minden évben, a római Egyház a
Kolosszeumban gyűlik össze, hogy kövesse Jézus nyomait, aki
„keresztjét hordozva kiment a Koponyák helyére, amit héberül
Golgotának hívtak” (Jn 19,17). Azért vagyunk itt, mert
meggyőződésünk, hogy Isten Fiának keresztútja nem a vesztőhely
egyszerű megközelítése volt. Hisszük, hogy az Elítélt minden
lépése, minden mozdulata és szava, de azoké is, akik látták és
részesei voltak ennek a drámának, szüntelenül szólnak hozzánk.
Krisztus szenvedésével és halálával is kinyilatkoztatja nekünk
Isten és az ember igazságát. E jubileumi évben különös
intenzitással szeretnénk reflektálni a történtek tartalmára, hogy
új erővel tudjon szólni szívünkhöz és lelkünkhöz, és az őszinte
részvétel révén a kegyelem forrása legyen számunkra. A részvétel
részesedést jelent. Mit jelent részesedni Krisztus keresztjében?
Jelenti annak a szeretetnek a megtapasztalását a Szentlélekben,
melyet Krisztus keresztje rejt magában. Jelenti a saját keresztünk
fölismerését ennek a szeretetnek a fényében. Jelenti a saját
keresztünk vállunkra vételét, s menni mindig e szeretet
erejében... Menni végig az életen, követvén Őt, aki „alávetette
magát a keresztnek, nem törődött a gyalázattal, és most Isten
trónjának jobbján ül” (Zsid 12,2).
(Rövid csend)
Könyörögjünk!
Urunk, Jézus Krisztus, áraszd el szívünket Szentlelked fényével,
hogy követve Téged utolsó utadon megismerjük megváltásunk árát, és
méltók legyünk részesedni szenvedésed, halálod és föltámadásod
érdemeiben. Aki élsz és uralkodol mindörökkön örökké.
A hívek: Amen.
I. állomás
A Szentatya: Imádunk Téged Krisztus és áldunk Téged.
A hívek: Mert szent kereszted által megváltottad a világot.
„Te vagy a zsidók királya?” (Jn 18,33).
„Az én országom nem e világból való. Ha e világból való volna az
én országom, szolgáim harcra keltek volna, hogy ne adassam a
zsidók kezére; most azonban az én országom nem innét való.” Mondta
neki ezért Pilátus: Tehát király vagy? Jézus válaszolt: Te mondod,
hogy én király vagyok. Én arra születtem és azért jöttem a
világba, hogy tanúságot tegyek az igazságról; és mindaz, aki az
igazságból való, hallgat az én szómra. Mondta neki Pilátus: Mi az
igazság?! És miután ezt mondta, ismét kiment a zsidókhoz és mondta
nekik: Én semmi vétket sem találok őbenne” (Jn 18,36-38).
Pilátus drámája rejlik ebben a kérdésben: „Mi az igazság?” – Nem
az igazság természetét kutató filozófiai kérdés ez, hanem
egzisztenciális kérdés, mely az ember és az igazság kapcsolatára
irányul. Kísérlet volt a kitérésre a lelkiismeret elől, mely az
igazság elismerését és követését várja az embertől. Aki nem engedi
magát vezetni az igazságtól, egyszercsak képes lesz arra is, hogy
ártatlanra mondjon ki halálos ítéletet. A vádlók észrevették
Pilátus e gyöngeségét, ezért nem tágítanak. Konokul követelik a
kereszthalált. A köztes megoldást, amit Pilátus fölkínál, nem
fogadják el. Nem elég nekik az ostorozás, amivel Pilátus a
Vádlottat bünteti. Amikor a helytartó megmutatja a tömegnek a
megostorozott és tövissel koronázott Krisztust, kereste a szót,
amivel kielégítheti a téren kiáltozókat. Megmutatva nekik Jézust
így szólt: „Ecce homo!, Íme az ember!” A válasz azonban ez:
„Feszítsd meg! Feszítsd meg őt!” Pilátus próbál tárgyalni:
„Vegyétek át ti őt és feszítsétek meg; én semmi vétket sem találok
őbenne”. (Jn 19,5-7) Pilátus ugyanis egyre inkább meggyőződött
arról, hogy a Vádlott ártatlan, de ez számára nem volt elég ahhoz,
hogy mindenkitől függetlenül, fölmentő ítéletet hozzon. A vádlók
az utolsó érvhez nyúlnak: „Ha ezt elbocsátod, nem vagy a császár
barátja! Mert aki magát királlyá teszi, ellenszegül a császárnak!
(Jn 19,12).
A fenyegetés világosan érthető. E veszélyt látván Pilátus
engedett és ítélkezett. De nem a kézmosás nagyon kifejező gesztusa
nélkül: „Én ártatlan vagyok ennek az igaz embernek vére ontásában.
Ti lássátok!” (Mt 27,24). Így ítéltetett kereszthalálra Jézus, az
élő Isten Fia, a világ Megváltója. Az igazság megtagadása a
történelem folyamán mindvégig szenvedést és halált okozott. Az
ártatlanoknak kellett fizetniök az emberi képmutatásért. A
közbeeső megoldások nem elegendőek. Nem elég mosni a kezünket. Az
igaz véréért való felelősség megmarad. Emiatt imádkozott Jézus
olyan forrón minden időkben élő tanítványaiért: Atyám „szenteld
meg őket az igazságban. A te szavad igazság” (Jn 17,17).
Könyörgés
Krisztusunk, aki elfogadtad az igazságtalan ítéletet, add meg
nekünk és korunk minden emberének a kegyelmet, hogy hűségesek
maradjunk a igazsághoz, és ne engedd, hogy ránk és az utánunk
következő nemzedékekre rászakadjon az ártatlanok szenvedése
felelősségének súlya. Jézusunk, igazságos Bíránk, tiéd a tisztelet
és a dicsőség mindörökké.
A hívek: Amen.
Mindannyian: Miatyánk...
II. állomás
Áll a gyötrött Istenanya,
Kín az arcát könnybe vonja
Úgy siratja Szent Fiát.
A Szentatya: Imádunk Téged Krisztus és áldunk Téged.
A hívek: Mert szent kereszted által megváltottad a világot.
A kereszt. A becstelen halál eszköze.
Római polgárt nem volt szabad kereszthalálra ítélni: túlságosan
megalázó volt. A perc, amikor a Názáreti Jézus vállára vette a
keresztet, hogy a Kálváriára vigye, fordulópont a kereszt
történetében. A kereszt, a becstelen halál jele, amit a
legalacsonyabbrendűeknek tartottak fenn, kulccsá vált. Attól a
perctől fogva e kulcs segítségével nyitja ki az ember Isten
misztériuma mélységének a kapuját. Az emberek a keresztet – az
önmaga kifosztásának eszközét – elfogadó Krisztus műve által
fogják megtudni, hogy Isten a szeretet.
Határtalan szeretet: „Isten úgy szerette a világot, hogy
egyszülött Fiát adta oda, hogy aki benne hisz, el ne vesszen,
hanem örök élete legyen” (Jn 3,16) Ez az isteni igazság a kereszt
által nyilvánult meg. Nem nyilvánulhatott volna meg másként? Talán
igen. Isten mégis a keresztet választotta. Az Atya a keresztet
választotta a Fia számára, s a Fiú vállára vette és vitte a
Kálváriára, s feláldozta rajta az életét.
„A kereszten szenvedés van,
a keresztben üdvösség van,
a kereszt szeretetre tanít.
Istenem, aki Téged egyszer megért,
csak Utánad vágyódik, semmi másra.” – mondja a lengyel nagyböjti
ének.
A kereszt a határtalan szeretet jele!
Könyörgés
Krisztusunk, ki elfogadod a keresztet az emberek kezéből, hogy
Isten embereket üdvözítő szeretetének jelévé tedd, add meg nekünk
és korunk minden emberének, hogy higgyünk e határtalan
szeretetben, s átadván a kereszt jelét az új évezrednek a
megváltás hiteles tanúi lehessünk. Jézusunk, aki főpapunk vagy és
áldozatunk, tiéd a tisztelet és a dicsőség mindörökké.
A hívek: Amen.
Mindannyian: Miatyánk...
III. állomás
Gyász a lelkét meggyötörte,
Kín és bánat összetörte,
Tőrnek éle járta át.
A Szentatya: Imádunk Téged Krisztus és áldunk Téged.
A hívek: Mert szent kereszted által megváltottad a világot.
„Isten az ő vállára rakta mindannyiunk gonoszságát” (Iz 53,6).
„Mi mindnyájan mint a juhok tévelyegtünk, ki-ki a maga útjára
tért; az Úr pedig reá rakta mindannyiunk gonoszságát” (Iz 53,6).
Jézus elesik a kereszt alatt. Háromszor esik el az aránylag
rövid „Via dolorosa”-n. A kimerültségtől esik össze. Testét az
ostorozás után vér borítja, fejét tövis koronázza. Kimerült.
Elesik, és a kereszt súlya földre nyomja.
A Prófétára kell gondolnunk, aki századokkal korábban előre
látta ezt az elesést. Mintha saját szemével látta volna: az Úr
Szolgája, amint a kereszt súlya alatt a földön fekszik,
kinyilvánítja elesésének igazi okát. Íme, „Az Úr reá rakta
mindannyiunk gonoszságát” (vö. Iz 53,6). A bűnök sújtják a földre
az isteni Elítéltet. A bűnök határozzák meg a vállán vitt kereszt
súlyát. A bűnök okozták elestét.
Krisztus próbál fölkelni, hogy folytassa útját. A katonák
ütlegekkel és üvöltözéssel kényszerítik. Rövid megtorpanás után a
csapat újra elindul. Jézus elesik és fölkel. Ezzel a Megváltó
szavak nélkül fordul mindazokhoz, akik elesnek. Fölkelésre buzdít.
„Vétkeinket a saját testében fölvitte a keresztfára, hogy
meghaljunk a bűnnek és az igazságnak éljünk; az ő sebeiből
gyógyultunk meg.” (1Pt 2,24-25a).
Könyörgés
Krisztusunk, aki elestél bűneink súlya alatt és fölkeltél
megigazulásunkra, kérünk, segíts minket és mindazokat, akiket
földre sújt a bűn, hogy föl tudjunk kelni és folytatni tudjuk
utunkat. Add nekünk a Szentlélek erejét, hogy Veled együtt
hordozni tudjuk gyöngeségünk keresztjét. Jézus, akit földre
sújtott bűneink súlya, tiéd a dicséretünk és szeretetünk
mindörökké.
A hívek: Amen.
Mindannyian: Miatyánk...
IV. állomás
Ó mi nagy volt ama drága
Szűzanya szomorúsága
Egyszülött Szent magzatán.
A Szentatya: Imádunk Téged Krisztus és áldunk Téged.
A hívek: Mert szent kereszted által megváltottad a világot.
„Ne félj, Mária! Kegyelmet találtál Istennél. Íme, méhedben
fogansz és fiút szülsz, és a nevét Jézusnak fogod hívni. Nagy lesz
ő és a Magasságbeli fiának fogják nevezni, és neki adja az Úr
Isten Dávidnak, az ő atyjának trónját, és uralkodni fog Jákob
házán mindörökké, és országának nem lesz vége!” (Lk 1,30-33).
Mária emlékezett e szavakra és szívében gyakran
el-elgondolkodott rajtuk. Amikor Fiával találkozott a keresztúton,
talán épp e szavak jutottak eszébe. Különös erővel emlékezett
rájuk: „Uralkodni fog... Országának nem lesz vége...” – mondta az
égi hírnök.
Most, amikor látja halálra ítélt Fiát, amint viszi a keresztet,
melyen meg kell halnia, emberileg szólva kérdezhette: hogyan
teljesedhetnek e szavak? Hogyan fog uralkodni Dávid házán? S
miként lehetséges, hogy országának nem lesz vége? Emberileg e
kérdések nagyon érthetőek.
Mária azonban arra is emlékezett, hogy miután hallotta az Angyal
köszöntését, így válaszolt: „Íme az Úr szolgálóleánya, legyen
nekem a te igéd szerint” (Lk 1,38). Látja, hogy amit akkor
mondott, most a kereszt igéjében valósul meg. Mivel anya, Mária
nagyon szenved. De most is ugyanúgy válaszol, mint akkor: „legyen
nekem a te igéd szerint”. Így mint anya, az isteni Elítélttel
együtt ő is átöleli a keresztet. A keresztúton Mária úgy
mutatkozik meg, mint a világ Megváltójának anyja.
„Ó, ti mind, akik általmentek az úton, nézzétek és lássátok,
van-e az én fájdalmamhoz hasonló fájdalom!” (Siral 1,12).
A Fájdalmas Anya mondja ezt, a mindvégig engedelmes
Szolgálóleány, a világ Megváltójának Anyja.
Könyörgés
Ó, Mária, aki Fiaddal együtt végigjártad a keresztutat, anyai
szívedben gyötrődtél a fájdalomtól, de nem feledted beleegyező
szavadat és mélységesen bíztál abban, hogy Akinél semmi sem
lehetetlen, be fogja teljesíteni ígéreteit, esdd ki számunkra és a
jövendő nemzedékek emberei számára a kegyelmet, hogy rá merjünk
hagyatkozni Isten szeretetére. Segíts, hogy a szenvedésben, a
megvetésben, a próbatételekben – még ha sokáig tartanak és
kemények is – soha ne kételkedjünk az Ő szeretetében. Jézusnak, a
te Fiadnak tisztelet és dicsőség mindörökké.
A hívek: Amen.
Mindannyian: Miatyánk...
V. állomás
Mennyit sírt és hogy kesergett,
látván azt a nagy keservet,
azt a nagy kínt szent Fián.
A Szentatya: Imádunk Téged Krisztus és áldunk Téged.
A hívek: Mert szent kereszted által megváltottad a világot.
Simont kényszerítették (vö. Mk 15,21).
A római katonák, félvén, hogy a kimerült Elítélt nem tudja elvinni
keresztjét a Golgotáig, és nem tudják végrehajtani rajta a halálos
ítéletet, kerestek valakit, hogy segítse vinni a keresztet. A
szemük Simonon akadt meg. Őt kényszerítették, hogy vegye át a
terhet. Elképzelhetjük, hogy ellenkezett. Egy elítélt keresztjét
vinni támadás egy szabad ember méltósága ellen.
Simon mégis megragadja a keresztet, hogy segítsen Jézusnak. Egy
nagyböjti ének mondja: „Jézus a kereszt súlya alá fogadja a
Cirenei Simont”. E szavak szerepcserét mutatnak: az isteni Elítélt
úgy jelenik meg, mint aki „odaajándékozza” a keresztjét. Vagy
talán nem ő maga mondta: „Aki nem veszi föl a keresztjét és nem
követ engem, nem méltó hozzám” (Mt 10,38)? – Simon ajándékot kap.
„Méltó” lett rá.
Az, ami a tömeg szemében a méltóságát sérthette, a megváltás
szempontjából új méltóságot ajándékozott neki. Isten Fia egész
különlegesen részt adott neki megváltó művében.
Tudta ezt Simon? Márk evangélista említi Cirenei Simont, mint
„Alexander és Rufus atyját” (15,21). Ha a fiait így ismerte az
ősegyház, föltehetően ő maga is, főként amikor vitte a keresztet,
hitt Krisztusban. A kényszerítésből önkéntes segítővé vált, mint
akit szíven találtak a szavak: „Aki nem veszi föl a keresztjét és
nem követ engem, nem méltó hozzám”. Miközben vitte a keresztet,
kezdte megismerni a kereszt Evangéliumát. Attól kezdve hány de
hány Cireneinek szólt ez az Evangélium, s hív megszámlálhatatlan
sokaságot arra, hogy vigyék Krisztussal együtt a keresztet!
Könyörgés
Krisztusunk, aki Cirenei Simont arra méltattad, hogy vigye a
keresztedet, fogadj minket is kereszted alá, fogadj oda minden
embert és ajándékozz meg mindenkit a készséges engedelmesség
kegyelmével. Add, hogy el ne fordítsuk tekintetünket azoktól,
akikre ránehezedik a betegség, a magány, az éhezés, az
igazságtalanság keresztje. Add, hogy egymás terhét hordozva a
kereszt Evangéliumának tanúivá váljunk, a te tanúiddá, aki élsz és
uralkodol mindörökkön örökké.
A hívek: Amen.
Mindannyian: Miatyánk...
VI. állomás
Ki ne sírna, melyik ember,
hogyha ennyi gyötrelemben,
látja lankadozni Őt?
A Szentatya: Imádunk Téged Krisztus és áldunk Téged.
A hívek: Mert szent kereszted által megváltottad a világot.
Veronikáról nem szólnak az evangéliumok. Sok asszonyt említenek
Jézus környezetében, de az ő nevét nem ismerik. Lehetséges tehát,
hogy a neve azt fejezi ki, amit tett. A hagyomány szerint ugyanis
miközben Jézus a Golgotára ment, egy asszony utat tört magának a
katonák között, és kendővel megtörölte Jézus verítékes, véres
arcát. Ő pedig a kendőn hagyta arcának képét, hiteles képét, vera
icon-ját. Ebből származhat a Veronika név.
Ha így van, a név, amely tettére emlékeztet, valami mélységes
igazságot is elmond ennek az asszonynak a személyéről.
Egy napon ugyanis Jézus védelmébe vette a bűnös nőt, aki a
jelenlévők neheztelését váltotta ki, amikor illatos olajjal kente
meg a lábát és a hajával törölte meg. A megjegyzésekre Jézus ezt
válaszolta: „Miért bántjátok ezt az asszonyt? Hiszen jót tett
velem... Amikor az illatos olajat testemre öntötte, a temetésemre
tette” (Mt 26,10.12) – E szavakat Veronikára is alkalmazhatjuk.
Így mutatkozik meg a történés mély jelentése. A világ Megváltója
arcának hiteles képét ajándékozta Veronikának.
A kendő, melyen kirajzolódott Krisztus arca, üzenetet hordoz
számunkra. Ezt mondja: Íme, miként erősíti a hasonlóságot a világ
Megváltójához minden jócselekedet, az igaz szeretet minden
megnyilvánulása a felebarát felé, abban, aki a jót tette. A
szeretet tettei nem múlnak el. A jóság, a megértés, a szolgálat
minden megnyilvánulása eltörölhetetlen nyomot hagy az emberi
szívben, és egyre hasonlóbbá teszi ahhoz, aki „a szolga alakját
magára öltve kifosztotta magát” (Fil 2,7).
Így formálódik az identitás, az ember igazi neve.
Könyörgés
Urunk, Jézus Krisztus, ki elfogadtad egy asszony önzetlen
szeretetének megnyilvánulását, és cserébe megadtad neki, hogy a
későbbi nemzedékek a te arcodról nevezzék el őt, engedd, hogy
tetteink és az utánunk következők minden cselekedete hasonlóvá
tegyenek minket Hozzád, és tükrözzék a világnak a te végtelen
szeretetedet. Jézusunk, aki az Atya dicsőségének ragyogása vagy,
tiéd a dicséret és a dicsőség mindörökkön örökké.
A hívek: Amen.
Mindannyian: Miatyánk...
VII. állomás
Ki ne sírna Máriával,
hogyha látja szent Fiával
szenvedni a szent Szülőt.
A Szentatya: Imádunk Téged Krisztus és áldunk Téged.
A hívek: Mert szent kereszted által megváltottad a világot.
„Én pedig féreg vagyok már, nem ember, az emberek gyalázata, a
nép megvetettje” (Zsolt 21,7).
Ez a zsoltársor jut eszünkbe, amikor látjuk, hogy Jézus
másodszor esik el a kereszt súlya alatt. Íme, a föld porában
fekszik az Elítélt. Összeesett a kereszt súlya alatt. Ereje egyre
inkább elhagyja. De lassan mégis, újra talpra áll, és folytatja
útját. Mit mond nekünk, bűnös embereknek ez a második elesés? Még
inkább, mint az első elesés, felkelésre serkent, hogy ismét
álljunk fel keresztutunkon.
Cyprian Norwid írta: „Ne utasítsuk magunk mögé az Üdvözítőt a
kereszttel, hanem szegődjünk nyomába a saját keresztünkkel”. Tömör
mondat, de nagyon sokat mond. Elmondja, hogy miért a kereszt
vallása a kereszténység. Megérteti velünk, hogy itt a földön
minden ember találkozik Krisztussal, aki viszi a keresztjét és
elesik alatta. A Kálvária felé lépkedő Krisztus találkozik minden
emberrel, és amikor elesik a kereszt alatt, az Evangéliumot
hirdeti.
A kereszt Evangéliuma kétezer éve szól az emberhez. Krisztus,
aki feláll az elesésből, kétezer éve találkozik az elesett
emberrel. E kétezer év folyamán nagyon sokan megtapasztalták, hogy
az elesés nem az út vége. Találkozva az Üdvözítővel, tőle
hallották a bíztatást: „Elég neked az én kegyelmem; mert az erő a
gyöngeségben válik nyilvánvalóvá” (2Kor 12,9). Erőt nyerve
fölkeltek, és átadták a világnak a keresztből fakadó remény igéit.
Ma, amikor átléptük az új évezred küszöbét, arra kapunk meghívást,
hogy mélyítsük el e találkozás tartalmát. A mi nemzedékünknek
tovább kell adnia a következő századoknak Krisztusban történt
fölkelésünk Evangéliumát.
Könyörgés
Urunk, Jézus Krisztus, aki elestél az ember bűnének súlya alatt,
és fölkeltél, hogy magadra vállald és eltöröld, add meg nekünk,
gyönge embereknek az erőt, hogy hordozni tudjuk mindennapi
keresztünket és fölkeljünk eleséseinkből, s elmondjuk a következő
nemzedékeknek Üdvözítő hatalmad Evangéliumát, Jézusunk, aki
gyöngeségünk támasza vagy, tiéd a dicséret és a dicsőség
mindörökké.
A hívek: Amen. – Mindannyian: Miatyánk...
VIII. állomás
Népét hogy megmossa szennytől
látta tenger gyötrelemtől
Roskadozni Jézusát.
A Szentatya: Imádunk Téged Krisztus és áldunk Téged.
A hívek: Mert szent kereszted által megváltottad a világot.
„Jeruzsálem leányai, ne sírjatok énmiattam, de sírjatok magatok és
fiaitok miatt. Mert íme, napok jönnek, amikor majd azt mondjátok:
Boldogok a magtalanok, akik nem szültek és nem szoptattak! Akkor
majd kezditek mondani a hegyeknek: Omoljatok ránk!, és a
halmoknak: Takarjatok el minket! Mert ha ezt teszik a zöldellő
fával, mi lesz a sorsa az elszáradtnak?” (Lk 23,28-31).
Jézus szavai ezek Jeruzsálem leányaihoz, akik részvétük jeleként
siratták az Elítéltet. „Ne sírjatok énmiattam, de sírjatok magatok
és fiaitok miatt.” Akkor bizonyára nem értették, mit jelentenek e
szavak. Jövendölés hangzott bennük, ami hamarosan be is
teljesedett.
Kevéssel előbb Jézus megsiratta Jeruzsálemet, és megmondta előre
rettenetes sorsát. Most mintha arra hivatkoznék: „Sírjatok a
fiaitok miatt...” Sírjatok, mert ők, éppen ők lesznek a tanúi
Jeruzsálem pusztulásának, a városénak, mely „nem ismerte föl
látogatásának idejét” (Lk 19,44). Miközben követjük Jézust a
keresztúton, ha fölébred szívünkben a részvét a kínjai miatt, nem
feledkezhetünk meg erről az intelemről.
„Mert ha ezt teszik a zöldellő fával, mi lesz a sorsa az
elszáradtnak?” A mi nemzedékünknek, amely a háta mögött hagy egy
évezredet, nem annyira Krisztus kínjai miatt kell sírnia, hanem
inkább „fel kell ismernünk látogatásának idejét”. Már hasad a
feltámadás hajnala. „Íme itt az alkalmas idő, itt az üdvösség
napja” (2Kor 6,2).
Krisztus mindegyikünknek mondja a Jelenések Könyve következő
szavait: „Az ajtóban állok és zörgetek. Aki meghallja szavamat és
kinyitja az ajtót, bemegyek hozzá és vele étkezem, ő meg énvelem.
A győztest magam mellé ültetem a trónomra, miként én győztem és
ott ülök Atyám mellett az ő trónján.” (3,20-21.)
Könyörgés
Krisztusunk, aki eljöttél e világba hogy meglátogasd azokat, akik
várják az üdvösséget, add, hogy a mi nemzedékünk fölismerje
látogatásának idejét, és része legyen megváltásod gyümölcseiben.
Ne engedd, hogy miattunk és az új évszázad emberei miatt sírni
kelljen, mert visszautasították az irgalmas Atya kezét.
Jézusunk, aki Sion Szűz Leányától születtél, tiéd a tisztelet és
a dicsőség mindörökké.
A hívek: Amen.
Mindannyian: Miatyánk...
IX. állomás
Gyermekednek, a sebzettnek,
ki miattam szenvedett meg,
Osszam meg gyötrelmeit.
A Szentatya: Imádunk Téged Krisztus és áldunk Téged.
A hívek: Mert szent kereszted által megváltottad a világot.
Íme, Krisztus harmadszor esik el a kereszt alatt. A sokaság
kíváncsian figyeli, lesz-e még ereje újra fölkelni.
Szent Pál írja: „Ő, amikor isteni dicsőségben volt, az Istennel
való egyenlőséget nem tekintette zsákmánynak, hanem kiüresítette
magát; a szolga alakját fölvéve hasonló lett az emberekhez, és a
külsejét tekintve embernek találták. Megalázta magát engedelmesen
mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig.” (Fil 2,6-8.)
A harmadik elesés ezt fejezi ki: az önkiüresítést, Isten Fia
kenózisát, a megalázkodást a kereszt alatt.
Jézus a tanítványainak mondta, hogy nem azért jött, hogy neki
szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon (vö. Mt 20,28).Az Utolsó
Vacsora termében – a földig hajolva és tanítványai lábát mosva –
mintha ezt a megalázkodást gyakorolná. Harmadszor is elesvén a
kereszt súlya alatt még hangosabban kiáltja felénk misztériumát.
Halljuk meg a szavát!
Ez az Elítélt, aki a földön fekszik a kereszt súlya alatt, immár
közvetlenül a kivégzés helye közelében mondja nekünk: „Én vagyok
az út, az igazság és az élet” (Jn 14,6), „aki engem követ nem jár
sötétségben, hanem övé lesz az élet világossága” (Jn 8,12).
Ne botránkoztasson az Elítélt látványa, aki erőtlenül fekszik a
kereszt alatt. A közeledő halál e megnyilvánulása az élet
világosságát rejti magában.
Könyörgés
Urunk, Jézus Krisztus, aki a kereszt súlya alatt megalázkodva
kinyilatkoztattad a világnak megváltásod árát, add meg a harmadik
évezred embereinek a hit világosságát, hogy fölismerve Benned
Isten és az ember szenvedő Szolgáját, legyen bátorságuk követni
Téged ugyanezen az úton, mely a kereszten és a kiüresedésen át a
vég nélküli életbe vezet. Jézusunk, aki gyöngeségünk támasza vagy,
tiéd a tisztelet és a dicsőség mindörökké.
A hívek: Amen.
Mindannyian: Miatyánk...
X. állomás
Szeretetnek szent kútfője,
fájdalomnak éles tőre
járjon át a lelkemen.
A Szentatya: Imádunk Téged Krisztus és áldunk Téged.
A hívek: Mert szent kereszted által megváltottad a világot.
„Amikor megízlelte, nem akarta meginni” (Mt 27,34).
Nem akart csillapítószereket, melyek elkábíthatták volna tudatát
a halálküzdelemben. Tudatosan akarta megvívni agóniáját a
kereszten, hogy így teljesítse az Atyától kapott küldetést.
Ez ellentétes volt a kivégzőosztag gyakorlatával. Ők, akiknek a
keresztre kellett szegezniük az elítéltet, tompítani akarták
érzékenységét és tudatát. Krisztus esetében nem történhetett így.
Jézus tudja, hogy halálának a kereszten engesztelő áldozatnak kell
lennie. Ezért akarta megőrizni tudatát egészen végig. Öntudatlanul
nem fogadhatta volna egészen szabadon a szenvedés teljességét.
Neki azért kell a keresztre szállnia, hogy fölajánlja az új
szövetség áldozatát.
Főpap ő. Saját vérével kell belépnie az örök szentélybe, miután
elvégezte a világ megváltását (vö. Zsid 9,12).
Öntudat és szabadság: ezek a teljes értékű emberi cselekvés
nélkülözhetetlen összetevői.
Hány eszközt ismer a világ ahhoz, hogy gyengítse az akaratot és
elhomályosítsa a tudatot! Féltékenyen kell védeni őket minden
erőszakkal szemben! A fájdalmak megengedett csillapítására tett
erőfeszítéseknek mindig az emberi méltóságot tisztelve kell
történniük. Mélyen meg kell értenünk Krisztus áldozatát,
egyesülnünk kell vele, hogy képesek legyünk megakadályozni az élet
és a halál értékének elveszítését.
Könyörgés
Urunk, Jézus, aki teljes odaadással fogadtad el a kereszthalált
üdvösségünkért, tégy minket és a világ minden emberét
keresztáldozatod részesévé, hogy létünk és cselekedeteink szabad
és tudatos részesedés legyenek üdvözítő művedben. Jézusunk, aki
pap vagy és áldozat, tiéd a tisztelet és a dicsőség mindörökké.
A hívek: Amen.
Mindannyian: Miatyánk...
XI. állomás
Hogy szívemben lángra kelne
Krisztusomnak szent szerelme:
segíts néki tetszenem!
A Szentatya: Imádunk Téged Krisztus és áldunk Téged.
A hívek: Mert szent kereszted által megváltottad a világot.
„Átszegezték kezemet és lábamat és meg tudom számlálni minden
csontomat” (Zsolt 21,17-18).
Beteljesednek a próféta szavai. Megkezdődik a kivégzés. A
hóhérok a kereszt fájához szögezik az Elítélt kezét és lábát.
Kegyetlenül furódnak a szögek a kezekbe. E szögek tartják majd az
Elítéltet az agónia elmondhatatlan kínjai közepette. Krisztus
finoman érzékeny teste és lelke mérhetetlenül szenved. Vele együtt
megfeszítettek két gonosztevőt is, az egyiket jobbról, a másikat
balról. Beteljesedik a prófécia: „Gonosztevők közé számították”
(Iz 53,12). Amikor a hóhérok fölemelik a keresztet, megkezdődik a
halálküzdelem. Be kell teljesednie e szavaknak is: „Én, majd ha
magasba emelnek a földről, mindeneket magamhoz fogok vonzani” (Jn
12,32).
Mi az, ami „vonz” ebben a kereszten agonzáló Elítéltben? Egy
ilyen szenvedés kétségtelenül részvétet ébreszt. De a részvét
túlságosan kevés, hogy az életünket hozzákössük ahhoz, aki a fán
függ. Hogyan lehet megmagyarázni, hogy nemzedékről nemzedékre ez a
rettenetes látvány emberek megszámlálhatatlan sokaságát vonzotta,
és ők a keresztet tették hitük ismeretőjelévé? Ki ad magyarázatot
azokra a férfiakra és nőkre, akik a történelem folyamán e jelre
tekintve éltek s adták oda életüket? Krisztus a keresztről a
szeretet erejével vonz, az isteni szeretet erejével, mely
vonakodás nélkül teljesen odaadta magát; a végtelen szeretet
erejével, amely a földről fölemelte a kereszt fájára Krisztus
testének súlyát, hogy ellensúlya legyen az ősbűnnek; a határtalan
szeretet erejével, mely a szeretet minden hiányát pótolni képes és
lehetővé teszi az embernek, hogy újra menedéket találjon az
irgalmas Atya karjai között.
Keresztre fölmagasztalt Krisztus, vonj magadhoz minket is, az új
évezred embereit! A kereszt árnyékában „szeretetben éljünk, mert
Krisztus is szeretett minket, és odaadta magát értünk jóillatú
áldozati adományként Istennek” (Ef 5,2).
Könyörgés
Fölmagasztalt Krisztus, megfeszített Szeretet, áraszd szívünkbe
szeretetedet, hogy keresztedben fölismerjük megváltásunk jelét, és
sebeid vonzásában Veled együtt éljünk és haljunk, aki az Atyával
és a Szentlélekkel egységben élsz és uralkodol most és mindörökké.
A hívek: Amen
Mindannyian: Miatyánk...
XII. állomás
Én szívembe jól bevéssed,
Szűzanyám, nagy szenvedésed,
s az Átvertnek sebeit!
A Szentatya: Imádunk Téged Krisztus és áldunk Téged.
A hívek: Mert szent kereszted által megváltottad a világot.
„Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek”
(Lk 23,34).
Szenvedésének csúcspontján sem feledkezik meg Krisztus az
emberről, főleg azokról nem, akik közvetlen okai szenvedéseinek. Ő
tudja, hogy az embernek minden másnál jobban szüksége van a
szeretetre; szüksége van az irgalomra, mely éppen ebben a percben
árad ki a világra. „Bizony mondom neked, még ma velem leszel a
Paradicsomban” (Lk 23,43). Így válaszolt Jézus a jobbján függő
latornak, amikor az kérte: „Jézus, emlékezzél meg rólam, amikor
eljutsz országodba” (Lk 23,42). Új élet ígérete ez. Íme, Krisztus
szenvedésének és hamarosan bekövetkező halálának első gyümölcse. A
remény szava az ember felé.
A kereszt lábánál ott állt az Anya és mellette a tanítvány,
János evangélista. Jézus így szólt: „Asszony, íme a fiad!”, majd a
tanítványhoz: „Íme a te anyád!” „És attól az órától fogva magához
vette őt a tanítvány” (Jn 19,26-27).
A szívéhez legközelebb állóknak szóló végrendelet ez. Az
Egyháznak szóló végrendelet. A haldokló Jézus akarja, hogy Mária
anyai szeretete átölelje mindazokat, akiknek ő ad életet, az egész
emberiséget.
Röviddel ezután Jézus felkiáltott: „Szomjazom” (Jn 19,28). Az
egész testet égető szörnyű láz kiáltása. De ez az egyetlen szó,
amely a fizikai szenvedéséről beszél.
Ezután Jézus így szólt: „Istenem, Istenem, miért hagytál el
engem?” (Mt 27,46; vö. Zsolt 21,2). – A zsoltár szavai ezek,
melyet imádkozott. Elsődleges jelentése mögött e mondat az Atyával
való bensőséges egységéről beszél. Földi életének utolsó perceiben
Jézus gondolata az Atyához fordul. A dialógus immár kizárólagosan
a haldokló Fiú és a szeretet áldozatát elfogadó Atya között
zajlik.
Amikor eljött a kilencedik óra, Jézus fölkiáltott hangos szóval:
„Beteljesedett!” (Jn 19,30.)
Íme, a megváltás műve beteljesedett. A küldetés, amiért eljött a
földre, elérte célját. A többi az Atyára tartozik: „Atyám, a
kezedbe ajánlom lelkemet!” (Lk 23,46.) E szavakkal kilehelte
lelkét.
„Akkor a templom függönye kettéhasadt...” (Mt 27,51). Abban a
pillanatban, amikor az új és örök szövetség főpapja belépett oda,
megnyílt a jeruzsálemi templomban a „szentek szentje”.
Könyörgés
Urunk, Jézus Krisztus, aki halálküzdelmedben sem maradtál közömbös
az ember sorsa iránt, és utolsó leheleteddel együtt az Atya
irgalmába ajánlottad minden idők minden emberét gyöngeségeikkel és
bűneikkel együtt, áraszd belénk és a jövendő nemzedékekbe
szereteted Szentlelkét, nehogy közömbösségünk hiábavalóvá tegye
bennünk halálod gyümölcseit. Megfeszített Jézusunk, aki Isten
bölcsessége és hatalma vagy, tiéd a tisztelet és a dicsőség
mindörökké.
A hívek: Amen.
Mindannyian: Miatyánk...
XIII. állomás
Látta édes Egyszülöttét,
halálos nagy elepedtét,
látta, hogy halálra vált.
A Szentatya: Imádunk Téged Krisztus és áldunk Téged.
A hívek: Mert szent kereszted által megváltottad a világot.
Ó mi nagy volt ama drága
Szűzanya szomorúsága
Egyszülött Szent magzatán.
Az Anya ölébe fektették a Fiú élettelen testét. Az Evangéliumok
nem szólnak arról, mit érzett Mária abban az órában. Mintha az
evangélisták hallgatásukkal tiszteletben tartanák fájdalmát,
érzéseit, emlékeit. Hogyan is lettek volna képesek ezek
kifejezésére! A sok évszázados hagyomány őrzi a Pietà képét, és
általa vési bele a keresztény nép emlékezetébe legfájdalmasabb
kifejezését annak a kimondhatatlan szeretetkapcsolatnak, mely
Mária szívében az angyali üdvözlet órájában fogantatott és
érlelődött egészen isteni Fia születéséig. E szeretet nyilvánult
meg a betlehemi barlangban, tétetett próbára már a templomban
történt bemutatáskor, és mélyült el a Mária szívében őrzött és át-
meg átgondolt szavakkal együtt (vö. Lk 2,51). Most ennek a
szeretetkapcsolatnak át kell alakulnia olyan egységgé, mely
felülmúlja az élet és a halál határait.
És így lesz ez, amíg csak tart az idő:
Az emberek megállnak Michelangelo Pietàja előtt; letérdelnek a
Jóságos Anya képe előtt a krakkói ferencesek templomában,
Szlovákia Patrónájának a Hétfájdalmú Szűznek képe előtt; tisztelik
a Fájdalmas Anyát a világ annyi kegyhelyén! Így tanulják azt a
nehéz szeretetet, amely nem fut el a szenvedés elől, hanem
bizalommal ráhagyatkozik Isten gyengéd szeretetére, akinél semmi
sem lehetetlen (vö. Lk 1,37).
Könyörgés
Salve, Regina, mater misericordiæ; vita, dulcedo et spes nostra,
salve. Ad te clamamus (...) illos tuos misericordes oculos ad nos
converte. Et Iesum, benedictum fructum ventris tui, nobis post hoc
exilium ostende.
Üdvözlégy, Királynő, irgalmasság Anyja, életünk, édességünk és
reményünk, üdvözlégy! Hozzád kiáltunk (...) fordulj felénk
irgalmasan, és e számkivetés után mutasd meg nekünk Jézust,
méhednek áldott gyümölcsét.
Esdd ki számunkra a hit, a remény és szeretet kegyelmét hogy
Hozzád hasonlóan mi is állhatatosak maradhassunk a kereszt alatt
az utolsó leheletig. Fiadnak, Jézusnak, a mi Üdvözítőnknek, az
Atyával és a Szentlélekkel együtt minden tisztelet és dicsőség
mindörökké.
A hívek: Amen.
Mindannyian: Miatyánk...
XIV. állomás
Add meg kérlek, hogy míg élek,
együtt sírjak mindig véled,
s azzal, ki a fán eped.
A Szentatya: Imádunk Téged Krisztus és áldunk Téged.
A hívek: Mert szent kereszted által megváltottad a világot.
„Megfeszítették, meghalt és eltemették...”
Krisztus élettelen testét elhelyezték a sírban. A sír bejárata
elé hengerített kő azonban nem a végső pecsét művére. A végső szó
nem a hamisságé, a gyűlöleté és az erőszaké. Az utolsó szót a
halálnál erősebb szeretet mondja ki.
„Ha a földbe eső búzaszem meg nem hal, egymaga marad. De ha
meghal, bő termést hoz” (Jn 12,24). A sír utolsó állomása Krisztus
egész földi életében folyamatos halálának; és jele az értünk és a
mi üdvösségünkért fölajánlott áldozatának.
Ám hamarosan éppen ez a sír lesz az első hirdetője Isten Fia
dicséretének és fölmagasztalásának az Atya dicsőségében.
„Megfeszítették, meghalt és eltemették..., harmadnapon feltámadott
a halálból”.
Jézus élettelen testének sírba tételével a Golgota lábánál az
Egyház megkezdi a nagyszombati virrasztást. Mária szíve mélyébe
zárja és szemléli Fia szenvedését; az asszonyok készülnek a másnap
reggelre, hogy a szombat elmúltával megkenjék Jézus testét; a
tanítványok az Utolsó Vacsora termének rejtekében gyűlnek össze, s
ott várják a szombat elmúltát; E vigília a sírnál, az Üdvözítő
üres sírjánál való találkozással ér véget. És akkor a sír, a
feltámadás néma tanúja megszólal. Az elhengerített kő, az üres
sír, az összehajtott leplek – ezt látja a Péterrel együtt a sírhoz
érkező János: „Látott és hitt” (Jn 20,8). És vele együtt hitt az
Egyház, mely attól a perctől kezdve fáradhatatlanul átadja hite
alapvető igazságát a világnak:
„Krisztus föltámadt a halálból, elsőszülöttként a halottak
közül” (1Kor 15,20). Az üres sír a végső győzelem jele, melyet az
igazság arat a hazugság, a jó a rossz, az irgalom a bűn, az élet a
halál fölött.
Az üres sír a remény jele, „mely nem csal meg” (Róm 5,5). „A mi
reményünk halhatatlansággal teljes” (Bölcs 3,4)
Könyörgés
Urunk, Jézus Krisztus, kit az Atya a Szentlélek erejével
kivezetett a halál sötétjéből a dicsőséges új élet világosságára,
add, hogy az üres sír jele szóljon hozzánk és az eljövendő
nemzedékekhez, s legyen az élő hit, a nagylelkű szeretet és a
szilárd remény forrása. Jézusunk, ki rejtetten és dicsőségesen
jelen vagy történelmünkben, tiéd a tisztelet és a dicsőség
mindörökké.
A hívek: Amen.
Mindannyian: Miatyánk...
S hogyha testem porba tér meg,
lelkem akkor a nagy égnek
dicsőségét lelje meg! Amen.
A keresztút végén a Szentatya e szavakkal fordult a
jelenlévőkhöz
1. „Hát nem ezeket kellett elszenvednie a Krisztusnak,
és nem így kellett bemennie dicsőségébe?” (Lk 24,26.) Jézusnak az
Emmausz felé tartó tanítványokhoz intézett e szavai visszhangzanak
lelkünkben a Kolosszeumban végzett keresztút végén.
Ők is, mint mi, hallottak Jézus szenvedéséről és
megfeszítéséről. Hazafelé tartva Krisztus ismeretlen zarándokként
csatlakozott hozzájuk, s ők elmondták neki mindazt, ami Jézussal
történt, „aki hatalmas próféta volt szóban és tettben Isten és az
egész nép előtt” (Lk 24,19), hogyan adták őt halálra a főpapok és
a nép vezetői, és hogyan feszítették meg (vö. Lk 24,20-21). És
szomorúan fejezték be: „Mi pedig azt reméltük, hogy ő fogja
megszabadítani Izraelt; és ma már harmadnapja mindannak, ami
történt” (24,21). „Mi pedig azt reméltük...” A tanítványok
bátortalanok és csalódottak. Nekünk sem könnyű megértenünk, miért
kell az üdvösség útjának a szenvedésen és a halálon át vezetnie.
2. „Hát nem ezeket kellett elszenvednie a Krisztusnak,
és nem így kellett bemennie dicsőségébe?” (Lk 24,26.) Tegyük
magunkévá e kérdést a Kolosszeumban hagyományos keresztút végén.
Hamarosan erről az első vértanúk vérével megszentelt helyről
elindulunk hazafelé különböző irányokban. Hazatérünk és
elgondolkodunk ugyanazokról az eseményekről, amelyekről az
emmauszi tanítványok beszélgettek. Jézus csatlakozzon hozzánk is;
legyen nekünk is útitársunk! S miközben velünk tart, elmondja
nekünk, hogy értünk ment föl a Kálváriára, értünk halt meg, hogy
beteljesedjék az Írás. Így a keresztrefeszítés fájdalmas
történése, amiről az imént elmélkedtünk, tanítássá válik
mindannyiunk számára. Drága Testvéreim! A mai embernek szüksége
van rá, hogy találkozzék a megfeszített és föltámadott Jézussal!
Ki képes megérteni az igazságtalanul elítélteket, ha nem az
isteni Elítélt? Ki képes beteljesíteni a méltóságuktól megfosztott
és reménytelen férfiak és nők várakozását, ha nem a megcsúfolt és
megalázott Király? Ki képes megérteni annyi megvetett és vétlen
élet fájdalmát és magányát, ha nem Isten megfeszített Fia?
A francia költő, Paul Claudel írta, hogy Isten Fia „megtanított
minket a halálból kivezető útra és a halál átformálásának
lehetőségére” (Positions et propositions, Les invités à
l'attention). Nyissuk meg szívünket Krisztus előtt: ő válaszolni
fog legmélyebb várakozásainkra. Ő maga fogja föltárni nekünk
szenvedésének és kereszthalálának misztériumait.
3. „Akkor megnyílt a szemük, és felismerték őt” (Lk
24,31). Jézus szavaira a két szomorú vándor szíve felderült és
lángolni kezdett az örömtől. A kenyértörésben fölismerték
Mesterüket.
Bárcsak fölismernék a mai emberek is, mint ők, a kenyértörésben,
az Eucharisztia misztériumában Üdvözítőjük jelenlétét.
Találkozzanak vele Húsvétjának szentségében, és fogadják Őt
útitársul. Ő majd meg tudja hallgatni és erősíteni őket. Vezetni
fogja őket az egész élet minden útján az atyai ház felé.
„Imádunk téged, Krisztus, és áldunk téged, mert szent kereszted
által megváltottad a világot!”
|