Üzenet a papi és szerzetesi hivatások 37. világnapjára II. János Pál pápa
2000. május 14.
húsvét 4. vasárnapja
Az Eucharisztia a forrása minden
meghívásnak és szolgálatnak az Egyházban.
Püspöktestvéreim, kedves Fivéreim és Nővéreim az egész világon!
Az egyházi hivatásokért való világimanapot a húsvéti ünnep
örömteli légkörében ünnepeljük, s ezt még erősítik a Szent Év
ünnepségei. Alkalmul szolgál ez nekem arra, hogy veletek együtt
elgondolkozzam az isteni meghívás ajándékáról, és megosszam
veletek a felszenteltek szolgálatára és az Istennek szentelt
életre szóló hivatásokra vonatkozó gondotokat. Az a téma, amit ez
évben elétek szeretnék terjeszteni, egybehangzik a nagy jubileumi
év ünneplésével. Szeretnék veletek elmélkedni az Eucharisztiáról
mint minden meghívásnak és minden szolgálatnak forrásáról az
egyházban”. Vajon az Eucharisztia nem a történelemben élő és ható
Krisztusnak a titka? Az Eucharisztia által Krisztus folytonosan
meghív a követésére és arra, hogy minden embernek felkínáljuk „az
idők teljességét”.
1. „Amikor azonban elérkezett az idők teljessége, Isten elküldte
a Fiát, aki asszonytól született”[1].
„Az idők teljessége azonos az Ige megtestesülésének... és a világ
megváltásának titkával”[2]: a Fiúval,
aki lényegileg egy az Atyával és aki Szűz Mária méhében lett
emberré, beköszöntött a várt „idő”, és beteljesedik a kegyelem és
az irgalom ideje, az üdvösség és a kiengesztelődés ideje.
Krisztus kinyilatkoztatja Istennek az egész teremtéssel való
tervét, és különlegesen az emberre vonatkozót. „Az emberrel
teljesen megismerteti magát az embert, és feltárja előtte
legmagasabb hivatását”[3], ami el
volt rejtve az Örökkévaló szívében. A megtestesült Ige titka
tökéletesen nyilvánvaló lesz, ha megvalósul benne minden férfi és
nő, Istennek fiai és leányai, titokzatos Testének a tagjai, amely
az Egyház.
A szent év, s különösen a jelenlegi, amelyben azt ünnepeljük,
hogy Isten Fia 2000 éve lépett az időbe, valamint a megváltás
titkát, felszólít minden hívőt, hogy a saját személyes meghívására
való tekintettel gondolkodjék el azon, mi hiányzik még az ő
életében a Fiú szenvedéséből Testének, az Egyháznak javára[4].
2. „Amikor az asztalhoz ültek, kezébe vette a kenyeret,
megáldotta, megtörte s odanyújtotta nekik. Ekkor megnyílt a
szemük, s felismerték. De eltűnt a szemük elől. Hát nem lángolt a
szívünk – mondták –, amikor beszélt az úton, és kifejtette az
Írásokat?”[5].
Az Eucharisztia megjeleníti azt a legnagyobb pillanatot, amikor
Jézus kinyilatkoztatja-önazonosságának titkát testében, amit
odaadott és vérében, amit a mi üdvösségünkre kiontott, és megadja
minden hívő meghívásának az értelmét. Az emberi élet jelentőségét
ugyanis egészen megtaláljuk e testben és vérben, mivel onnét való
számunkra az élet s az üdvösség. Velük kell valami módon
azonosulnia a személy létvalóságának, aki abban a mértékben
valósítja meg önmagát, amiben képes önmagát ajándékká tenni mások
számára. Az Eucharisztia mindezt a kenyér és a bor jelében
titokzatosan értelmezi Urunk szenvedésének és feltámadásának az
emlékezetére: A hívő, aki ezen odaadott testből és kiontott vérből
táplálkozik, megkapja az erőt ahhoz, hogy maga is ajándékká
változzék. Amint Szent Ágoston mondja: „Legyetek azzá, amit
befogadtok, és fogadjátok be, ami vagytok”[6].
Az Eucharisztia vétele alkalmával némelyek felfedezik, hogy
hivatottak rá, hogy az oltár szolgái legyenek. Mások felfedezik a
titok szépségének és mélységének a szemlélését. Vannak, akik azt
fedezik fel, hogy továbbadják a szegények s a gyöngék iránti
szeretet kezdeményezését. Ismét mások felfedezik, hogy ebből
gyűjtsék a mindennapi élet adottságainak és gesztusainak
megváltoztatásához való erőt. Minden hívő nemcsak a saját
létvalósága megértésének a kulcsát találja meg az Eucharisztiában,
hanem a bátorságot is ahhoz, hogy azt megvalósítsa, hogy ily módon
a karizmák és meghívások különbözőségében fölépítse a
történelemben Krisztusnak egy Testét.
Az emmauszi tanítványokról szóló elbeszélésben[7] Lukács megismerteti velünk, mi történik annak
az életében, aki az Eucharisztiából él. Amikor „a kenyértörés
közben” az „idegen” által megnyílnak a tanítványok szemei,
tudatára ébrednek, hogy a szívük lángolt bennük, amíg hallgatták
őt, ahogyan magyarázta nekik az Írást. E lángoló szívekben képesek
vagyunk felismerni minden meghívásnak a történetét és
tudatosodását. Ez nem valami múló érzelmi felindulás, hanem egyre
biztosabb és erősebb észrevétele annak, hogy a Fiú Eucharisztiája
és húsvétja egyre inkább a tanítványainak Eucharisztiája és
húsvétja.
3. Írok nektek, ifjak, hogy erősek vagytok, az Isten szava
bennetek marad, és hogy legyőztétek a gonoszt[8].
Isten szeretetének titka, „amely korszakok és nemzedékek óta
rejtve volt”[9], most nyilvánvaló
lett „a keresztről szóló igében”[10].
Ez bennetek lakozik, kedves Fiatalok, erőtök és világosságotok
lesz, és fel fogja tárni nektek személyes meghívástok titkát.
Ismerem a kétségeiteket és fáradozásaitokat, látom, hogyan
tévedtek néha, megértem a jövőtök felőli félelmeteket, ami olykor
rátok tör. De az érzésemben és a szívemben ott az apostoli
útjaimon veletek való sok találkozásnak vidám képe, amelyből
megérezhettem az igazság és a szeretet őszinte keresését, amely
ott lakik mindegyiktekben.
Az Úr Jézus felütötte a sátrát köztünk, és ezen Eucharisztikus
lakásából ismételten odaszól minden férfinak és minden nőnek:
„Gyertek hozzám mindnyájan, akik elfáradtatok, s akik terhet
hordoztok. Én felüdítlek titeket”[11].
Kedves Fiatalok, menjetek Jézus, a Megváltó elé! Szeressétek Őt,
és imádjátok Őt az Eucharisztiában! Jelen van a szentmisében,
amely szentségileg megjeleníti a keresztáldozatot. Hozzánk jön a
szentáldozásban, és ott lakik templomaink szentségházaiban, mert a
barátunk, mindannyiunk barátja, s különösen a tieteké, fiatalok,
akik bizalomra és szeretetre vágyakoztok. Tőle meríthettek
bátorságot arra, hogy e különleges történelmi átmenet idején
apostolai legyetek: a 2000. év olyan lesz, amilyennek akarjátok és
fölépítitek. Annyi erőszak és elnyomás után a világnak olyan
fiatalokra van szüksége, akik hidakat tudnak építeni, hogy
egyesítsenek és kiengeszteljenek. A „meghívás nélküli ember
kultúrája” után sürgősen szükségünk van olyan férfiakra és nőkre,
akik hisznek az életben, s azt úgy fogják fel, mint felülről való
szólítást, attól az Istentől jövőt, aki azért hív meg, mert
szeret. A gyanúsítások és bizalmatlanság légköre után, ami
megmérgezi az emberek közti kapcsolatokat, csak olyan bátor
fiatalok állíthatják helyre az élet és az emberek közti
kapcsolatok szépségét és igazságát, akiknek nyitott az érzéke és a
szíve a nagy eszmények és a nagylelkűség iránt. Akkor majd e
jubileumi idő valóban „az Úr kegyelmi esztendeje” lesz mindenki
számára, a meghívásnak szent éve.
4. „Írok nektek, apák, mert megismertétek azt, aki kezdet óta
van”[12]. Minden meghívás az Atya
ajándéka, és mint minden ajándéka Istennek, sokrétű emberi
közvetítés útján ér el minket: a szülők vagy nevelők által, az
Egyház lelkipásztorai által, azok által, akik közvetlenül a
hivatás-pasztorációban gyakorolják szolgálatukat, vagy egyszerű
hívek által. Ezzel az üzenettel szeretnék mindazoknak a
személyeknek csoportjaihoz fordulni, akikhez az isteni hívás
felfedezése és támogatása fűződik. Tudatában vagyok annak, hogy a
hivatás-pasztoráció nem valami egyszerű szolgálat. De létezhet-e
szebb valami, mint a saját meghívásunkról való szenvedélyes
tanúságtétel? Erre csak emlékeztetni szeretnélek benneteket. Aki
örömmel éli ezt az ajándékot, és naponta táplálja az
eucharisztikus találkozással, sok fiatal szívébe vetheti majd el
az isteni meghívás hű követésének jó magvát. Jézus minket az
eucharisztikus jelenlétben ér el, helyez az egyházi közösség
erőterébe, és tesz bennünket prófétai jellé a világ előtt.
Ehelyütt szeretettel s hálával eltelve szeretnék fordulni a
hivatások körüli munka valamennyi munkatársához: papokhoz,
szerzetesekhez és világi hívekhez, akik lelkesen szentelik magukat
e fáradságos szolgálatnak. Ne engedjétek, hogy a nehézségek
elkedvetlenítsenek titeket, bízzatok! Az isteni hívás magja gazdag
gyümölcsöt hoz, ha nagylelkűen vetik el. Tekintettel arra a súlyos
válságra, ami a világ némely vidékét a papszentelésre és az
Istennek szentelt életre való hivatások terén sújtja, különösen e
2000., szent évben oda kell hatni, hogy mindegyik pap, mindegyik
szerzetes és mindegyik szerzetesnő újra felfedezze a saját
meghívásának szépségét, és tanúsítsa azt az embertársainak.
Mindegyik hívő legyen a meghívás terén nevelő, és félelemtől
mentesen javasoljon gyökeres elhatározásokat. Mindegyik
egyházközség ismerje fel az Eucharisztia központi jelentőségét és
annak szükségét, hogy legyenek szolgái az eucharisztikus
áldozatnak. Isten egész népe kérje egyre erőteljesebben és
buzgóbban az aratás Urát, hogy küldjön munkásokat az aratásába.
Ezt az imát bízzuk annak az asszonynak a közbenjárására, aki anyja
az örök Főpapnak.
5. Imádság: Szűz Mária, a Magasságbelinek alázatos leánya,
benned csodálatos módon beteljesedett az isteni hívás titka. Te
képmása vagy annak, amit Isten véghez visz abban, aki rábízza
magát. Benned a Teremtő szabadsága felemelte a teremtmény
szabadságát. Az, aki a te öledben megszületett, egyetlen akarással
egyesítette Isten gyógyító szabadságát az engedelmes emberi
követéssel.
Hála a te igen-szavadnak, végérvényesen egyesült Isten
megszólítása és az Isten-ember válasza. Te vagy az új élet
zsengéje, te megőrzöd mindnyájunk számára az öröm és szeretet
nagylelkű igenjét.
Szűz Mária, anyja minden meghívott férfinak és nőnek, engedd,
hogy a híveknek meglegyen az erejük ahhoz, hogy nyíltan feleljenek
az isteni szólításra, legyenek vidám tanúi az Isten és a felebarát
iránti szeretetnek.
Sion fiatalos leánya, te hajnalcsillag, aki az emberiség lépteit
a nagy szentéven és jubileumon keresztül a jövőbe kíséred,
irányítsd az új évezred fiatalságát arra, aki itt van mint „az
igazi világosság, amely megvilágosít minden embert”[13]. Ámen!
Vatikán, 1999. szeptember 30-án
II. János Pál pápa
Jegyzetek:
[1] Gal 4,4.
[2] Tertio millennio adveniente
apostoli levél, 1.
[3] Gaudium et spes, 22.
[4] vö. Kol 1,24.
[5] Lk 24,30-32.
[6] Sermo 272,1. beszéd pünkösdre.
[7] Lk 24,13-35.
[8] vö. 1 Jn 2,14.
[9] Kol 1,26.
[10] vö. 1Kor 1,18.
[11] Mt 11,28.
[12] 1Jn 2,13.
[13] Jn 1,9.
|