CHRISTUS DOMINUS
A II. Vatikáni Zsinat CHRISTUS DOMINUS kezdetű dekrétuma a püspökök pásztori szolgálatáról az Egyházban
Tartalomjegyzék
ELŐSZÓ
1. Az apostolok küldetése
2. A pápa és a püspökök küldetése
3. Az egész Egyházat átfogó egység
Első fejezet
A PÜSPÖKÖK ÉS AZ EGYETEMES EGYHÁZ
I. A püspökök szerepe az egyetemes Egyházban
4. A püspöki kollégium
5. A püspöki szinódus
6. Az egész Egyházra kiterjedő gondoskodás
7. Testvéri szeretet
II. A püspökök és az Apostoli Szentszék
8. A püspök hatalma egyházmegyéjében
9. A Római Kúria intézményei
10. A római intézmények megújítása
Második fejezet
A PÜSPÖKÖK
ÉS A RÉSZEGYHÁZAK, VAGYIS AZ EGYHÁZMEGYÉK
I. A megyéspüspökök
11. Az egyházmegye pásztora a püspök
12. A püspök tanítói tisztsége
13. A keresztény tanítás irányelvei
14. A hitoktatás
15. A püspökök megszentelő hivatása
16. A püspök vezetői szolgálata az egyházmegyében
17. Az apostoli munkák irányítása
18. Különös gond a hívők egyes csoportjaira
19. A püspökök és a közhatalom
20. A püspökök kinevezése
21. A püspökök lemondása
II. Az egyházmegyék határai
22. Az ésszerűség elve
23.A rendezés szabályai
24. Az érdekelt püspökök tárgyalják meg
III. A megyéspüspök munkatársai a főpásztori szolgálatban
25--26. Koadjutorok és segédpüspökök
27. Az egyházmegyei hivatal és az egyházmegyei tanácsok.
28. Az egyházmegye papsága
29. Sajátos feladattal megbízott papok
30. A plébánosok és a káplánok
31. A plébánosok kinevezése, áthelyezése, elmozdítása
32. A plébániák létesítése, megszüntetése
IV. A szerzetesek
33. Az Egyház szolgálatában
34. A szerzetesek az egyházmegyében
35. Kapcsolatuk a püspökkel
Harmadik fejezet
A PÜSPÖKÖK TÖBB EGYHÁZMEGYE JAVÁT SZOLGÁLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSE
I. A szinódusok, a zsinatok és különösen a püspöki konferenciák
36--37. A szinódusok és a tartományi zsinatok
38. A püspöki konferencia
II. Az egyháztartományok
(érsekségek) határai és egyházi régiók fölállítása
39--40. Egyháztartományok és régiók
41. A határok megállapítása
III. Egyházmegyék feletti hivatalt viselő püspökök
42. Tevékenységek egységes irányítása
43. Tábori helynökség
44. Általános rendelkezés
A II. Vatikáni Zsinat CHRISTUS DOMINUS
kezdetű dekrétuma a püspökök pásztori szolgálatáról az Egyházban
PÁL PÜSPÖK
ISTEN SZOLGÁINAK SZOLGÁJA
A ZSINATI ATYÁKKAL EGYÜTT ÖRÖK EMLÉKEZETÜL
ELŐSZÓ
(Az apostolok küldetése)
1. Az Úr Krisztus, az élő Isten Fia, aki azért jött,
hogy megváltsa népét bűneitől,[1] s hogy
minden ember
megszentelődjék, miként őt küldte az Atya, úgy küldte
ő is apostolait ,[2] akiket, nekik adván a
Szentlelket
arra szentelt, hogy ők is megdicsőítsék az Atyát a
földön és üdvözítsék az embereket "Krisztus
testének, azaz az Egyháznak építésére" (Ef 4,12).
(A pápa és a püspökök küldetése)
2. Krisztusnak ezen Egyházában a római pápának
-- mint Péter utódának, akire Krisztus az ő juhainak
és bárányainak legeltetését bízta -- isteni rendelés
szerint legfőbb, teljes, közvetlen és egyetemes hatalma
van a lelkek gondozására. Ezért, mivel az összes hívő
pásztoraként arra kapott küldetést, hogy az egyetemes
Egyház közjaváról és az egyes egyházak javáról gondoskodjék,
az összes egyház fölötti rendes hatalom elsőbbségével rendelkezik.
A Szentlélektől rendelt püspökök is az apostolok helyébe
lépnek, mint a lelkek pásztorai,[3] és a
római pápával
együtt az ő tekintélye alatt az a küldetésük, hogy
megörökítsék Krisztus, az örök pásztor művét.[4]
Krisztus
ugyanis az apostoloknak és utódaiknak adta a parancsot
és a hatalmat, hogy minden népet tanítsanak, az embereket
megszenteljék az igazságban, és mint nyájat legeltessék.
Így tehát a püspökök a nekik adott Szentlélek által
a hit igaz és
hiteles tanítói, igaz és hiteles főpapok és pásztorok lettek.[5]
(Az egész Egyházat átfogó egység)
3. Isten egyetemes Egyházára vonatkozóan e püspöki
hivatalukat, melyet a püspökszentelés által kaptak,[6]
az összes egyház gondjaiban osztozván, a tanításban
és a pásztori kormányzásban a római pápával közösségben
és az ő tekintélye alatt valamennyien
kollégiumban, illetve testületben egyesülve gyakorolják.
Az egyes püspökök hivatalukat az Úr nyájának számukra
kijelölt részére vonatkozóan gyakorolják; mindegyik
a rábízott részegyháznak viseli gondját, bár megtörténhet,
hogy egyesek több Egyház számára közös ügyekben fáradoznak.
Ezért a Szentséges Zsinat -- tekintettel a korunkban
egy új rend felé tartó emberi társadalom körülményeire
is[7] -- pontosabban meghatározni
akarván a püspökök pásztori hivatalát, a következőket határozza:
Első fejezet
A PÜSPÖKÖK ÉS AZ EGYETEMES EGYHÁZ
I. A püspökök szerepe az egyetemes Egyházban
(A püspöki Kollégium)
4. A püspökök a szentségi fölszentelés erejéből
s a kollégium fejével és tagjaival való hierarchikus
közösség által lesznek a püspöki testület tagjaivá.[8]
"A püspökök rendje viszont, mely az apostolok
kollégiumának helyére lépett a tanítás és a lelkipásztori
kormányzás terén, sőt melyben megszakítás nélkül megmarad
az apostoli testület, fejével, a római pápával együtt
-- és sohasem e fő nélkül -- szintén hordozó alanya
az egész Egyházra kiterjedő legfőbb és teljes hatalomnak,
de ezt a
hatalmat csak a római pápa beleegyezésével gyakorolhatja."[9]
Ezt a hatalmát "ünnepélyes módon az egyetemes
zsinaton gyakorolja"[10] : ezért a
Szentséges Zsinat
úgy határoz, hogy minden püspöknek, aki tagja a
püspöki kollégiumnak, joga van részt venni az Egyetemes Zsinaton.
"Ugyanezt a kollegiális hatalmat gyakorolhatják
a pápával együtt a földkerekségen szerte élő püspökök,
ha a kollégium Feje kollégiális cselekvésre szólítja
fel őket, vagy legalábbis a szétszórt püspökök együttes
cselekvését jóváhagyja vagy szabadon elfogadja,
úgy, hogy valóban kollegiális aktus jöjjön létre."[11]
(A püspöki szinódus)
5. A föld különböző tájairól a római pápa által meghatározott
vagy később meghatározandó módon választott püspökök
az Egyház legfőbb pásztorának hathatósabb segítséget
nyújtanak abban a tanácsban, melynek püspöki szinódus
a neve;[12] mely mintegy az egész
katolikus püspöki
rendet képviseli és egyúttal jelzi, hogy a hierarchikus
közösségben az összes püspök
kiveszi részét az egész Egyházra kiterjedő gondoskodásból.[13]
(Az egész Egyházra kiterjedő gondoskodás)
6. A püspökök, mint az apostolok törvényes utódai
és a püspöki kollégium tagjai, legyenek mindig összetartozásuk
tudatában, és törődjenek az összes egyházzal, hiszen
az Egyházért a többi püspökkel együtt mindegyikük felelős,
Isten rendelése és apostoli tisztségük parancsa alapján.[14]
Különösen azokra a földrészekre legyen gondjuk, ahol
még nem hirdették Isten igéjét, vagy melyeken -- főként
a paphiány miatt -- a keresztényeket az a veszély fenyegeti,
hogy elpártolnak
a keresztény erkölcsöktől, sőt magát a hitet is elveszítik.
Ezért minden erejükkel arra törekedjenek, hogy az evangelizáció
és az apostolkodás művét a hívők lelkesen karolják
föl és támogassák. Ezenfelül igyekezzenek arról is
gondoskodni, hogy alkalmas áldozópapok, s mind szerzetes,
mind világi segítőtársak készüljenek föl a missziók
és a paphiányban szenvedő vidékek szolgálatára. Arra
is legyen gondjuk, hogy amennyire csak lehetséges,
saját papjaik közül is menjenek néhányan az említett
missziókba, illetve egyházmegyékbe, hogy
a szent szolgálatot végig vagy legalább egy ideig ott teljesítsék.
A püspökök tartsák szem előtt azt is, hogy az egyházi
javak fölhasználásában nemcsak saját egyházmegyéjükre
kell tekintettel lenniük, hanem más részegyházak szükségleteire
is, mert azok is Krisztus egyetlen Egyházának részei.
Ügyeljenek végül, hogy erejükhöz mérten enyhítsenek
azokon
a bajokon, melyek más egyházmegyéket vagy vidékeket sújtanak.
(Testvéri szeretet)
7. Főként azok iránt a püspökök iránt tanúsítsanak
testvéri együttérzést, akiket Krisztus nevéért rágalmaznak
és zaklatnak, akik börtönben raboskodnak vagy szolgálatukban
akadályozva vannak; segítsék őket testvéri és tevékeny
gondoskodással, hogy
a püspöktestvérek imái és cselekedetei enyhítsék fájdalmaikat.
II. A püspökök és az Apostoli Szentszék
(A püspök hatalma egyházmegyéjében)
8. a) A püspököket mint az apostolok utódait
a rájuk bízott egyházmegyékben eleve megilleti mindaz
a rendes, saját és közvetlen hatalom, mely pásztori
tisztségük gyakorlásához szükséges; megmarad azonban
mindig és mindenben az a hatalom, mellyel a római pápa
hivatalánál fogva rendelkezik, tudniillik,
hogy egyes ügyeket fönntartson magának vagy más tekintélynek.
b) Minden egyes megyéspüspök fölhatalmazást
nyer, hogy az Egyház általános törvénye alól esetenként
fölmentést adjon azoknak a hívőknek, akikre a jog szerint
kiterjed a hatalma, valahányszor úgy ítéli meg, hogy
az lelkük javára szolgál,
hacsak az Egyház legfőbb tekintélye külön fönntartással nem élt.
(A Római Kúria intézményei)
9. A római pápa az egész Egyházra kiterjedő legfőbb,
teljes és közvetlen hatalmának gyakorlásában fölhasználja
a Római Kúria hivatalait, ezek tehát az ő nevében és
tekintélyével végzik feladatukat
az egyházak javára és a fölszentelt főpásztorok szolgálatára.
A Szentséges Zsinat atyái azonban azt kívánják, hogy
e hivatalok, melyek a római pápának és az Egyház pásztorainak
kiváló segítséget nyújtottak ugyan, kapjanak a kor,
a terület és a szertartások igényeinek -- főként számuk,
nevük, illetékességük, ügyvitelük és egymásközti összehangoltságuk
szempontjából -- jobban megfelelő szervezetet.[15]
Hasonlóképpen
kívánják az atyák, hogy a római pápa követeinek hatásköre
pontosabban legyen meghatározva, mégpedig
a püspökök saját pásztori hivatalának figyelembevételével.
(A római intézmények megújítása)
10. Továbbá, mivel e hivatalokat az egyetemes Egyház
javára alapították, kívánalmaik közé tartozik az is,
hogy a tagjait, tisztviselőit és tanácsosait, továbbá
a római pápa követeit is, amennyire csak lehetséges,
az Egyház különböző tartományaiból válasszák ki, hogy
a katolikus Egyház hivatali,
illetve központi szervei valóban egyetemes jelleget mutassanak.
Az is kívánatos, hogy e hivatalok tagjai közé püspökök
is kerüljenek, főként megyéspüspökök, akik az összes
egyház felfogását, kívánságait
és szükségeit életszerűbben tudják a római pápa elé tárni.
Végül a zsinati Atyák nagyon hasznosnak ítélik, hogy
ezek a hivatalok jobban hallgassák meg azokat a világiakat,
akiket erényük, szakértelmük vagy tapasztalatuk ajánl,
hogy így ők is megkapják
az őket megillető szerepet az Egyház ügyeinek intézésében.
Második fejezet
A PÜSPÖKÖK ÉS A RÉSZEGYHÁZAK,
VAGYIS AZ EGYHÁZMEGYÉK
I. A megyéspüspökök
(Az egyházmegye pásztora a püspök)
11. Az egyházmegye Isten népének része, mely egy püspök
és presbitériuma vezetésére biztatott, hogy pásztorához
ragaszkodva s tőle evangélium és az Eucharisztia által
a Szentlélekben összegyűjtve részegyházat alkosson,
melyben valóban jelen
van és tevékeny Krisztus egy, szent katolikus és apostoli Egyháza.
Az egyes püspökök, akikre valamely részegyház gondja
van bízva, a római pápa vezetése alatt saját, rendes
és közvetlen pásztorként legeltetik juhaikat az Úr
nevében, tanító, megszentelő és kormányzó hivatalt
gyakorolva javukra. Ők maguk pedig elismerik azokat
a jogokat, melyek törvényesen megilletik
a pátriárkákat vagy más hierarchikus tekintélyeket.[16]
A püspökök úgy lássák el apostoli tisztségüket, mint
akik Krisztus tanúi az emberek előtt: ne csak azokról
gondoskodjanak, akik már követik a pásztorok Fejedelmét,
hanem szenteljék magukat teljes szívvel azoknak is,
akik az igazság útjáról valamiképpen letértek, vagy
nem ismerik Krisztus evangéliumát és üdvözítő irgalmát,
hogy végül mindenki "teljes
jóságban, igazságban és egyenességben" (Ef 5,9) éljen.
(A püspök tanítói tisztsége)
12. Tanítói hivatásuk gyakorlásában Krisztus evangéliumát
hirdessék az embereknek: ez a püspökök legfőbb kötelességei
közül is kiválik.[17] A Lélek erejében
hívják őket
a hitre, vagy erősítsék meg őket az élő hitben; Krisztus
teljes misztériumát tárják eléjük, vagyis azokat az
igazságokat, melyeket nem ismerni annyi, mint Krisztust
nem ismerni; mutassák meg azt az utat is, melyet az
isteni kinyilatkoztatás világít meg, s mely Isten megdicsőítésére
és éppen ezáltal az örök boldogság elnyerésére vezet.[18]
Ezenfelül mutassák meg, hogy a teremtő Isten szándéka
szerint a földi dolgok és az emberi alkotások az emberek
üdvösségére is irányulnak,
és így nagyon hozzájárulhatnak Krisztus testének épüléséhez.
Azt is tanítsák meg, hogy az Egyház tanítása szerint
mennyire becsülni kell az emberi személyt a maga szabadságában
és testi életében; a családot s annak egységét és szilárdságát,
a gyermek nemzését és nevelését; a polgári közösséget
törvényeivel és különféle hivatásaival együtt, a munkát
és a szabadidőt, a művészeteket és a technikai találmányokat;
a szegénységet és a bővelkedést; végül pedig fejtsék
ki azokat az elveket, melyek alapján az anyagi javak
birtoklásának, gyarapításának és helyes szétosztásának,
a békének és a háborúnak, a népek
testvéri együttélésének igen súlyos kérdései megoldandók.[19]
(A keresztény tanítás irányelvei)
13. A keresztény tanítást korszerűen adják elő, vagyis
legyen meg szavukban a válasz azokra a nehézségekre
és kérdésekre, melyek leginkább foglalkoztatják és
nyugtalanítják az embereket; védjék is meg ezt a tanítást,
s magukat a híveket is tanítsák meg megvédésére és
terjesztésére. Tanítói munkájuk maga legyen a bizonyság,
hogy az Egyház anyaként gondoskodik minden emberről,
hívőkről és nem-hívőkről egyaránt. Különös gondjuk
legyen a szegényekre
és a gyengébbekre, akiknek evangelizálására az Úr küldte őket.
Mivel az Egyháznak párbeszédet kell kezdenie a társadalommal,
melyben él,[20] elsősorban a püspökök
feladata, hogy
az emberekkel fölvegyék a kapcsolatot, keressék és
mozdítsák elő velük a párbeszédet. Az üdvösségről folytatott
megbeszéléseket jellemezze mindig a mondanivaló világossága,
valamint alázatosság és szelídség, hogy az igazság
jósággal, az értelem szeretettel, s a kellő okosság
bizalommal párosuljon,
mely ápolja a barátságot, és összekapcsolja a lelkeket.[21]
Igyekezzenek fölhasználni a napjainkban rendelkezésre
álló eszközöket a keresztény tanítás hirdetésére, így
főként a szentbeszédet és a hitoktatást -- az elsőség
ugyanis mindig ezeké --, adják elő a keresztény tanítást
iskolákban, egyetemeken, konferenciákon és gyűléseken;
terjesszék továbbá egyes események alkalmából tett
megnyilatkozásokban, fölhasználva a sajtót és más tömegkommunikációs
eszközöket, melyeket mindenképpen
igénybe kell venni Krisztus evangéliumának hirdetésére.[22]
(A hitoktatás)
14. Ügyeljenek a püspökök arra, hogy a hitoktatás
-- melynek célja, hogy az emberekben az ismeretek által
megvilágított hit élő, tudatos és tevékeny legyen --
nagy gonddal történjék a gyermekek és a serdülők, a
fiatalok sőt a felnőttek esetében is; hogy az oktatásban
megtartsák a kellő rendet, hogy a módszer megfeleljen
a szóban forgó anyagnak, a hallgatók lelkivilágának,
képességeinek, korának és életkörülményeinek; s hogy
maga a tanítás merítsen a Szentírásból, a hagyományból,
a liturgiából,
az Egyház életéből és Tanítóhivatalának megnyilatkozásaiból.
Gondoskodjanak ezenfelül arról, hogy a hitoktatók hivatásukra
jól fölkészüljenek: alaposan ismerjék meg az Egyház
tanítását, s elméletben és gyakorlatban sajátítsák
el a pszichológiai törvényeket és a pedagógia szaktárgyait.
Legyenek azon is, hogy a felnőtt
katekumenek oktatását újra vezessék be, illetve korszerűsítsék.
(A püspökök megszentelő hivatása)
15. Megszentelő hivataluk gyakorlása közben a püspökök
ne feledjék: az emberek közül valók és az emberekért
vannak az Istennel kapcsolatos dolgokban, hogy adományokat
és áldozatokat ajánljanak föl a bűnökért. A püspökök
ugyanis az ordo szentsége teljességének birtokában
vannak, s hatalmuk gyakorlásában tőlük függenek mind
az áldozópapok, akik a püspöki rend szorgos munkatársai,
s maguk is az új szövetség fölszentelt, igaz papjai,
mind a diákonusok, akik szolgálatra szentelten a püspökkel
és presbitériumával közösségben szolgálják Isten népét;
így tehát maguk a püspökök Isten misztériumainak első
intézői, és a rájuk bízott Egyházban
az egész liturgikus élet irányítói, ápolói és őrei. [23]
Azon fáradozzanak tehát szüntelenül, hogy a Krisztus-hívők
a húsvéti misztériumot egyre jobban megismerjék és
éljék az Eucharisztia által úgy, hogy egy nagyon szorosan
összetartozó testet képezzenek Krisztus szeretetének
egységében;[24] "az imádságnak és az
isteni tanítás
szolgálatának szentelve magukat" (ApCsel 6,4)
azon munkálkodjanak, hogy a gondjukra bízottak valamennyien
egy szív és egy lélek legyenek az imádságban,[25]
s
a szentségek vételével növekedjenek
a kegyelemben, és hűségesen tanúskodjanak az Úr mellett.
A püspökök mint a tökéletesség mesterei, igyekezzenek
gyarapítani papjaik, szerzeteseik és világi híveik
-- ki-ki sajátos hivatásának megfelelő -- életszentségét,[26]
el nem feledve, hogy a szent életre nekik kell példát
adniuk szeretetben, alázatosságban és szerény életmódban.
A rájuk bízott Egyházat úgy szenteljék meg, hogy eleven
legyen az érzék bennük Krisztus egyetemes Egyháza iránt.
Ezért a lehető leginkább támogassák a papi és szerzetesi
hivatásokat, különös gondot fordítva a missziós hivatásokra.
(A püspök vezetői szolgálata az egyházmegyében)
16. A püspökök atyai és pásztori feladatuk betöltésében
úgy legyenek övéik között, mint akik szolgálnak,[27]
mint jó pásztorok, akik ismerik juhaikat, s a juhaik
is ismerik őket; mint igazi atyák, akik azzal tűnnek
ki, hogy mindenkit szeretnek és mindenkiről gondoskodnak,
s kiknek isteni eredetű tekintélye előtt mindnyájan
szívesen meghajolnak. Nyájuk egész családját úgy gyűjtsék
össze és úgy neveljék, hogy valamennyien -- kötelességeik
tudatában -- a szeretet közösségében éljenek és tevékenykedjenek.
Hogy mindezt valóban megtehessék, a "minden jóra
kész" (2Tim 2,21) és "a választottakért
mindent eltűrő" (2Tim 2,10) püspököknek
a kor követelményeinek megfelelően kell berendezniük életüket.
A papokat, akik püspöki feladataiknak és gondjaiknak
egy részét vállalják, és ezeknek szentelik magukat
a mindennapok teendőiben, fiaiknak és barátaiknak tekintvén
mindig megkülönböztetett szeretettel szeressék;[28]
legyenek készen meghallgatásukra, s velük meghitt jóviszonyban
arra törekedjenek, hogy egységes
lelkipásztori gyakorlatot alakítsanak ki az egész egyházmegyében.
Törődjenek lelki, szellemi és anyagi állapotukkal,
hogy papjaik szentül és jámborul tudjanak élni, s szolgálatukat
hűségesen és eredményesen tudják végezni. Ezért biztosítsanak
számukra olyan intézményeket s rendezzenek olyan összejöveteleket,
ahol a papok időnként összegyűlhetnek akár hosszabb
lelkigyakorlatokra életük megújítása végett, akár további
ismeretek szerzésére az egyházi tudományokban, különösen
a Szentírásban és a teológiában, a jelentősebb szociális
kérdésekben, valamint az új lelkipásztori módszerekben.
Segíteni kész irgalommal legyenek papjaik iránt,
ha azok bármiképp is veszélyben forognak vagy valamiben hibáztak.
Korszerű eszközök alkalmazásával, főleg szociológiai
fölméréssel igyekezzenek híveik problémáit, társadalmi
körülményeit jól megismerni, hogy mindig a valódi helyzetüknek
megfelelő segítséget nyújthassák nekik. Korra, származásra
vagy nemzetiségre való tekintet nélkül törődjenek mindenkivel,
akár őslakosok, akár jövevények, akár vándorló nomádok.
Lelkipásztori munkájukkal kapcsolatban hagyják meg
híveiknek az Egyház ügyeiben őket megillető szerepüket,
elismerve, hogy azoknak kötelességük és joguk is
tevékenyen együttműködni Krisztus misztikus testének építésében.
Szeretettel legyenek a különvált testvérek iránt. Kössék
híveik lelkére, hogy emberségesek legyenek irányukban,
szeressék őket, és szorgalmazzák az ökumenizmust, ahogyan
azt az Egyház értelmezi.[29] A meg nem
keresztelteket
is viseljék szívükön, hogy számukra is fölragyogjon
annak a Krisztus Jézusnak
szeretete, akinek tanúi a püspökök az egész világ színe előtt.
(Az apostoli munkák irányítása)
17. Támogatni kell az apostolkodás különféle formáit.
Az egész egyházmegyében vagy annak egyes körzeteiben
a -- minden hitoktató, missziós, karitatív, szociális,
családi, oktató és bármi más lelkipásztori célú kezdeményezés
és intézmény között összhangot teremtő -- püspök irányítása
összehangolja és egybekapcsolja az összes apostoli
tevékenységet,
ami egyúttal az egyházmegye egységét jobban kiemeli.
Nyomatékosan hangoztassák a világiak apostoli küldetését,
melyből ki-ki a maga helyzetének és tehetségének megfelelően
veszi ki a részét; és ajánlják a világiaknak, hogy
segítőkészséggel kapcsolódjanak be az apostolkodás
különféle műveibe, főként az Acto Catholicába. Pártolni
vagy lelkesíteni kell a társulatokat, melyeknek közvetve
vagy közvetlenül természetfölötti célkitűzésük van,
például tökéletesebb élet, Krisztus evangéliumának
hirdetése az egész világon mindenkinek, a keresztény
tanítás vagy a nyilvános istentisztelet fejlesztése,
szociális célok megvalósítása
vagy a jámborság és a szeretet cselekedeteinek a gyakorlása.
Az apostolkodás formái jól alkalmazkodjanak a kor követelményeihez:
vegyék figyelembe az embereknek nemcsak lelki és erkölcsi,
hanem társadalmi, demográfiai és gazdasági viszonyait
is. Ehhez hatékony és igen gyümölcsöző segítséget nyújtanak
-- és ezért nagyon ajánlatosak -- a
lelkipásztori intézetek szociológiai és vallástudományi kutatásai.
(Különös gond a hívők egyes csoportjaira)
18. Különös gondot kell fordítani azokra a hívőkre,
akik életkörülményeik miatt nem részesülnek eléggé
a plébánosok szokásos, közös lelkipásztori gondozásában
vagy azt teljességgel nélkülözik. Ilyenek a kivándorlók,
a száműzöttek és menekültek, a tengerészek és repülők,
a nomádok és más hasonlók. Megfelelő lelkipásztori
módszereket kell kidolgozni azok lelki gondozására
is, akik bizonyos időre üdülés céljából utaznak idegenbe.
Főként a nemzeti püspöki konferenciák tanulmányozzák
behatóan a fentiekkel kapcsolatos sürgető kérdéseket,
egy akarattal és egyesített erővel hatékonyan gondoskodjanak
lelki ellátásukról alkalmas eszközök és intézmények
útján, figyelembe véve elsősorban az Apostoli Szentszék
által kiadott vagy kiadandó irányelveket,
s azokat az idő, a hely és a személyek körülményeihez alkalmazzák.
(A püspökök és a közhatalom)
19. A lelkek üdvére irányuló apostoli hivataluk gyakorlása
közben a püspökök magától értetődően teljesen és tökéletesen
szabadok és függetlenek bármely polgári hatalomtól.
Nem szabad tehát egyházi hivataluk gyakorlását sem
közvetve, sem közvetlenül akadályozni, sem megtiltani
nekik, hogy az Apostoli Szentszékkel vagy más egyházi
tekintélyekkel és a rájukbízottakkal szabadon érintkezzenek.
A fölszentelt pásztorok nyájuk lelki gondozásán munkálkodva
valójában a társadalmi és polgári haladásért és jólétért
is fáradoznak; e célból tisztségük természete szerint,
és ahogy püspökökhöz illik, az állami hatóságokkal
tevékenyen együttműködnek, és az igazságos törvények
iránt engedelmességre,
a jogszerűen fönnálló hatóság iránt tiszteletre intenek.
(A püspökök kinevezése)
20. Mivel a püspökök lelki és természetfölötti rendeltetésű,
apostoli hivatalát az Úr Krisztus alapította, ez a
Szentséges Egyetemes Zsinat kinyilvánítja, hogy a püspökök
kinevezési és beiktatási joga sajátosan, különlegesen
és magától
értetődően kizárólag az arra illetékes egyházi tekintélyt illeti.
Ezért az Egyház szabadságának helyes megvédése és a
Krisztus-hívők javának megfelelőbb és akadálytalanabb
biztosítása végett a Szentséges Zsinat azt óhajtja,
hogy polgári hatóságok a jövőben semmiféle jogot vagy
kiváltságot ne kapjanak a püspöki kinevezés, bemutatás
vagy jelölés dolgában; a polgári hatóságok jóakaratát
az Egyház iránt a Szentséges Zsinat hálás lélekkel
elismeri és igen nagyra értékeli, mégis teljes tisztelettel
arra kéri őket, hogy az említett jogokról vagy kiváltságokról,
melyekkel jelenleg megegyezés vagy szokásjog alapján
rendelkeznek, az Apostoli
Szentszékkel történt megbeszélés után önként mondjanak le.
(A püspökök lemondása)
21. Mivel a püspökök lelkipásztori hivatala oly fontos
és oly súlyos, igen komoly velük szemben a kérés, hogy
a megyéspüspökök és mások is, akik a jog szerint az
ő soraikba tartoznak, ha előrehaladott koruk vagy más
súlyos ok miatt nem egészen alkalmasak már hivataluk
betöltésére, saját elhatározásukból, vagy az illetékes
hatóság fölszólítására nyújtsák be hivatalukról való
lemondásukat. Az illetékes hatóság viszont, ha azt
elfogadta, a lemondottak illő
ellátásáról és a nekik kijáró különleges jogokról intézkedni fog.
II. Az egyházmegyék határai
(Az ésszerűség elve)
22. Annak érdekében, hogy az egyházmegye elérje sajátos
célját, Isten népe adott egyházmegyéhez tartozó részében
láthatóan kell megnyilvánulnia az Egyház természetének;
a püspöknek képesnek kell lennie arra, hogy lelkipásztori
tevékenységét az egyházmegye határain belül valóban
végezni tudja; végül Isten
népe üdvösségét a lehető legtökéletesebb módon kell szolgálni.
Ez pedig megköveteli az egyházmegyék területi határainak
megfelelő kijelölését, a papságnak és az anyagi javaknak
ésszerű és az apostoli munka követelményeihez alkalmazkodó
elosztását. Mindez nem csupán a közvetlenül érdekelt
klerikusoknak és Krisztus-hívőknek,
hanem az egész katolikus Egyháznak is javára válik.
A Szentséges Zsinat tehát úgy dönt az egyházmegyék
határairól, hogy amennyiben a lelkek java ezt kívánja,
minél előbb kerüljön sor a körültekintő felülvizsgálatra:
lehet szó az egyházmegyék fölosztásáról, tagolásáról
és egyesítéséről, határaik megváltoztatásáról, alkalmasabb
püspöki székhely kijelöléséről, s végül -- főképp ha
nagyobb városokat magukba foglaló
egyházmegyékről van szó -- új, belső szervezet meghatározásáról.
(A rendezés szabályai)
23. Az egyházmegyék határainak fölülvizsgálatánál az
életképes testet véve mintának, mindenekelőtt az egyes
egyházmegyék szerves egységét kell biztosítani, a személyek,
a hivatalok és intézmények szempontjából. Az egyes
esetekben pedig, lelkiismeretesen mérlegelve az összes
körülményt, tartsák szem előtt a következő általános szabályokat.
1) Az egyházmegye határainak megállapítása,
amennyire csak lehet, Isten népe összetételének figyelembevételével
történjék, ami nagyon elősegítheti a megfelelőbb lelkipásztorkodást;
arról is gondoskodni kell, hogy e nép demográfiai csoportjait
a szerves egységét biztosító polgári hivatalokkal és
társadalmi szervezetekkel együtt egybetartsák
Ezért minden egyházmegyének csak összefüggő területe lehet.
Adott esetben tekintettel kell lenni a polgári határokra
is, továbbá a személyek, a helyek sajátos -- például
lélektani, gazdasági, földrajzi, történelmi -- adottságaira.
2) Az egyházmegye kiterjedése és lakosainak
száma általában olyan legyen, hogy egyrészt maga a
püspök, esetleg mások segítségével megfelelően el tudja
végezni a főpapi teendőket és a lelkipásztori látogatásokat;
tudja irányítani és egybehangolni az apostolkodás összes
művét az egyházmegyében; főként a papjait, de az egyházmegye
munkáiban számottevőbb szerzeteseket és világiakat
is ismerni tudja. Másrészt viszont legyen adva elegendő
és alkalmas terület arra, hogy a püspök és papsága
szem előtt tartva az egyetemes Egyház
igényeit, hasznosan fejthesse ki minden erejét a szolgálatban.
3) Annak érdekében, hogy az üdvösség szolgálatát
az egyházmegyében minél jobban lehessen végezni, szabálynak
tekintendő, hogy minden egyes egyházmegyében legalább
elegendő számú és fölkészültségű klerikus álljon rendelkezésre
Isten népe kellő gondozására; ne hiányozzanak a részegyház
sajátos hivatalai, intézményei és művei, melyek a tapasztalat
szerint a megfelelő kormányzáshoz és apostolkodáshoz
szükségesek; végül pedig legyenek meg a személyek és
intézmények fönntartásához szükséges anyagi javak,
vagy legalább
okos előrelátás szerint máshonnan számítani lehessen rájuk.
Ugyancsak az üdvösség szolgálata érdekében, ahol különböző
szertartású hívők élnek, lelki szükségleteikről a megyéspüspök
az illető szertartás papjai vagy parókiái révén gondoskodjék;
vagy egy megfelelő fölhatalmazásokkal ellátott és esetleg
püspökké is szentelt püspöki helynök útján; vagy úgy,
hogy ő maga tölti be személyesen a különböző szertartások
főpásztori tisztét. Ha pedig különleges okok miatt
az Apostoli Szentszék megítélése szerint egyik megoldás
sem lehetséges,
akkor szertartásonként saját hierarchiát kell fölállítani.[30]
Hasonlók a körülmények, ha különböző nyelvű hívőkről
van szó, akikről nyelvüket jól beszélő papok, illetve
saját plébániák által gondoskodjanak, vagy a nyelvet
jól tudó és esetleg püspökké
is szentelt püspöki helynök útján, vagy más, célravezetőbb módon.
(Az érdekelt püspökök tárgyalják meg)
24. Az egyházmegyék a 22--23. pontok szerint történő
módosításánál vagy létesítésénél -- érintetlenül hagyva
a keleti egyházak fegyelmét -- ajánlatos, hogy az illetékes
püspöki konferenciák a kérdést a saját területükre
vonatkozólag megvizsgálják, esetleg külön püspöki bizottság
segítségével; de mindig hallgassák meg főképpen az
érdekelt tartományok vagy régiók püspökeit; végül terjesszék
elgondolásaikat és javaslataikat az Apostoli Szentszék elé.
III. A megyéspüspök munkatársai a főpásztori szolgálatban
(Koadjutorok és segédpüspökök)
25. Az egyházmegyék kormányzásában úgy kell a püspökök
főpásztori szolgálatát rendezni, hogy az Úr nyájának
java legyen a legfőbb szempont. Hogy ezt kellőképpen
biztosítani lehessen, nem ritkán segédpüspököket kell
állítani, mivel a megyéspüspök nem képes személyesen
az összes püspöki teendőt úgy ellátni, ahogyan azt
a lelkek java megkövetelné, akár az egyházmegye nagy
kiterjedése, a lakosság nagy száma, az apostoli munka
különleges körülményei, akár egyéb okok miatt. Sőt
néha különleges szükség kívánja, hogy a megyéspüspök
személyes segítségére koadjutor-püspököt rendeljenek.
Ezeket a koadjutorokat és segédpüspököket úgy kell
a megfelelő fölhatalmazásokkal ellátni, hogy tiszteletben
tartva az egyházmegye kormányzásának egységét és a
megyéspüspök tekintélyét, tevékenységük
minél hatékonyabb legyen, s biztosítva legyen püspöki méltóságuk.
A koadjutorok és a segédpüspökök -- mivel hívatásuk
arra szól, hogy részt vegyenek a megyéspüspökök gondjában
-- úgy gyakorolják hivatalukat, hogy minden ügyben
vele egyetértésben járjanak el. Ezenkívül tanúsítsanak
mindig engedelmességet és tiszteletet a megyéspüspök
iránt; ő pedig a koadjutort,
illetve a segédpüspököket testvérként szeresse és becsülje.
26. Ha a lelkek java azt kívánja, ne vonakodjék a megyéspüspök
az illetékes hatóságtól egy vagy több segédpüspököt
kérni, azaz olyanokat,
akiket utódlási jog nélkül rendelnek az egyházmegye szolgálatára.
Ha a kinevezési okmány másként nem rendelkezik, a megyéspüspök
a segédpüspököt vagy segédpüspökeit nevezze ki csak
az ő tekintélyétől függő általános vagy legalább püspöki
helynökké, és készségesen beszélje
meg velük a nagyobb fontosságú, főként a lelkipásztori ügyeket.
Hacsak az illetékes hatóság másképpen nem határozott,
a megyéspüspök hivatalával együtt nem szűnnek meg a
fölhatalmazások, melyekkel maga a jog ruházta föl a
segédpüspököket. Az is kívánatos, hogy széküresedés
esetén az egyházmegye kormányzását, kivéve, ha súlyos
okok más megoldást javallanak,
a segédpüspökre, illetve az egyik segédpüspökre bízzák.
A koadjutor-püspököt, aki tudniillik kinevezését utódlási
joggal kapta, a megyéspüspök mindig tegye meg általános
helynökévé, akinek az illetékes
hatóság különleges esetekben teljesebb fölhatalmazást is adhat.
A megyéspüspök és a koadjutora ne mulasszák el kölcsönösen
megtárgyalni a jelentősebb kérdéseket, hogy
az egyházmegye jelen és jövő ügyeinek vitele folyamatos legyen.
(Az egyházmegyei hivatal és az egyházmegyei
tanácsok)
27. Az egyházmegyei hivatalban első az általános helynök
hivatala. Valahányszor azonban az egyházmegye kormányzása
azt kívánja, állíthat a püspök egy vagy több püspöki
helynököt: akik magánál a jognál fogva az egyházmegye
meghatározott részén, vagy az ügyek meghatározott fajtájában,
vagy valamely szertartás híveire vonatkozóan olyan
hatalommal
rendelkeznek, melyet az általános jog az általános helynöknek ad.
Az egyházmegye kormányzásában a püspök munkatársai
közé számítanak azok a papok is, akik szenátusát, illetve
tanácsát alkotják, mint a székeskáptalan, a tanácsosok
testülete vagy más tanácsok a helyek körülményei és
jellege szerint. Ezeket az intézményeket, különösen
a székeskáptalanokat, amennyiben
szükséges, a kor követelményeinek megfelelően újjá kell szervezni.
Az egyházmegyei hivatalhoz tartozó papok és világiak
legyenek tudatában annak,
hogy munkájukkal a püspök lelkipásztori szolgálatát segítik.
Az egyházmegyei hivatalt úgy kell megszervezni, hogy
a püspök számára alkalmas eszköz legyen nemcsak
az egyházmegye közigazgatásában, hanem az apostolkodásban is.
Nagyon kívánatos, hogy minden egyházmegyében létesüljön
külön lelkipásztori tanács; elnöke legyen maga a megyéspüspök,
tagjai pedig külön erre választott papok, szerzetesek
és világiak. Ennek a tanácsnak az a feladata, hogy
fölvesse és megtárgyalja a lelkipásztori
munkát érintő kérdéseket és gyakorlati következtetésekre jusson.
(Az egyházmegye papsága)
28. A papok, akár egyházmegyések, akár szerzetesek,
a püspökkel együtt Krisztus egyetlen papságának részesei,
és ilyen minőségben tevékenykednek: így és ezáltal
válnak a püspöki rend dolgos munkatársaivá A lelkipásztorkodásban
mégis az egyházmegyés papoké az első hely: ők ugyanis
a részegyházba inkardinálva vagy beosztva teljesen
annak a szolgálatára szentelik magukat azért, hogy
az Úr nyájának egy részét legeltessék; ezért egy presbitériumot
és egy családot alkotnak, melynek atyja a püspök. Neki,
hogy a szent szolgálatokat papjai között minél alkalmasabban
és méltányosabban tudja szétosztani a hivatali kinevezésekben
és a javadalmak adományozásában rendelkeznie kell a
szükséges szabadsággal. Ezért megszűnnek az olyan jogok
vagy
kiváltságok, melyek ezt a szabadságot bármiként is korlátozzák.
A püspökök és az egyházmegyei papok közötti kapcsolat
leginkább a természetfölötti szeretet erejére támaszkodjon;
mégpedig úgy, hogy a papok akaratának a püspök akaratával
való megegyezése tegye gyümölcsözővé lelkipásztori
munkájukat. Ezért, hogy a lelkek szolgálatát egyre
inkább elősegítse, a püspök hívja beszélgetésre főleg
lelkipásztori kérdésekről a papokat, egyenként is,
közösségben is, s ne
csak alkalomszerűen, hanem amennyiben lehetséges, rendszeresen is.
Ezenkívül az egyházmegyés papok legyenek egyek, és
buzgón dolgozzanak az egész egyházmegye lelki javáért;
emellett ne feledjék, hogy az egyházi hivatalukkal
szerzett javak szorosan a szent hivatalhoz tartoznak,
ezért az egyházmegye anyagi szükségletein is
a püspök rendelkezése szerint erőikhez képest szívesen segítsenek.
(Sajátos feladattal megbízott papok)
29. A püspök közelebbi munkatársai azok a papok is,
akikre ő valamilyen plébániák fölötti lelkipásztori
vagy apostoli munkát bíz, akár az egyházmegye meghatározott
területén, akár a hívők
egyik csoportjánál, akár valamilyen különleges tevékenységben.
Kiváló segítséget nyújtanak azok a papok is, akikre
a püspök az apostolkodás különféle feladatait bízza,
akár az iskolákban, akár más intézetekben vagy egyesületekben.
Azokat a papokat is, akik egyházmegyék fölötti teendőkre
kapnak beosztást, mivel értékes apostoli munkát végeznek,
különösen is annak a püspöknek
gondoskodásába ajánljuk, akinek egyházmegyéjében éppen időznek.
(A plébánosok és a káplánok)
30. A püspöknek egészen kiemelkedő értelemben munkatársai
a plébánosok, akikre mint saját pásztorra van rábízva
a lelkek gondozása
az egyházmegye valamely kijelölt részén az ő tekintélye alatt.
1) Ebben a lelkipásztori szolgálatban a plébánosok
segítőtársaikkal együtt úgy teljesítsék tanító, megszentelő
és kormányzó feladatukat, hogy a hívők és a plébániai
közösségek mind az egyházmegye, mind az egyetemes Egyház
tagjainak érezzék magukat. A plébánosok tehát működjenek
együtt a többi plébánossal, valamint azokkal a papokkal,
akik vidékükön lelkipásztorkodnak, vagy akik plébániák fölötti
megbízatást teljesítenek (például az esperesek),
hogy az egyházmegyében
a lelkipásztorkodás egységes és ezáltal eredményesebb lehessen.
Ezenkívül a lelkek gondozását mindig át kell hatnia
a missziós lelkületnek is, hogy -- amint ez annyira
szükséges -- hatása kellő módon mindenkihez eljusson,
aki a plébánián van. Ha a plébánosok bizonyos csoportokat
nem tudnak megközelíteni, hívjanak
segítségül másokat, még világiakat is apostolkodó közreműködésre.
A lelkipásztori munka hatékonysága szempontjából nagyon
ajánlatos a papoknak, különösen az egy plébániához
beosztottaknak a közös élet; ez, amellett, hogy az
apostoli tevékenységnek
kedvez, a híveknek a szeretetre és az egységre is jó példát ad.
2) A tanítás feladatkörében a plébánosok dolga:
a prédikáció, Isten igéjének hirdetése minden
Krisztus-hívő számára, hogy a hitben, reményben és
szeretetben meggyökerezve Krisztusban növekedjenek,
és a keresztény közösség a szeretetnek azt a tanúságát
tegye, melyet az Úr sürgetett;[31]
ugyanígy a hitoktatás,
mellyel a híveket életkoruknak megfelelően bevezeti
az üdvösség misztériumának teljes ismeretébe. Ehhez
az oktatáshoz ne csak a szerzetesek segítségét kérjék,
hanem a világiak közreműködését is, megszervezve
esetleg a Keresztény Tanítás Konfraternitását (harmadrendjét) is.
A megszentelés művének végrehajtásában a plébánosok
gondoskodjanak arról, hogy az eucharisztikus áldozat
ünneplése legyen a keresztény közösség egész életének
középpontja és csúcsa; ugyancsak fáradozzanak azon
is, hogy a hívők hozzájussanak lelkük táplálékához
a szentségek áhítatos és gyakori vételével, s a liturgiában
való tudatos és tevékeny részvételük által. Ne feledjék,
hogy a bűnbánat szentsége milyen jelentős szerepet
tölt be a keresztény életben; ezért készségesek legyenek
a gyóntatásra,
és szükség esetén hívjanak meg idegen nyelveket tudó papokat is.
A pásztor feladatkörének betöltésében elsősorban arra
törekedjenek a plébánosok, hogy megismerjék nyájukat.
Mivel az összes bárány szolgái, fordítsanak gondot
a keresztény élet gyarapodására az egyes hívekben,
a családokban, s a főleg az apostoli célkitűzésű egyesületekben
és a plébániai közösség egészében. Látogassák tehát
a családokat és az iskolákat, miként pásztori hivataluk
ezt igényli; komolyan törődjenek a serdülőkorúakkal
és az ifjúsággal; atyai szeretettel karolják föl a
szegényeket és a betegeket; végül különös gondjuk legyen
a munkásokra, és legyenek rajta,
hogy a hívek az apostoli művekben tevékeny szerepet vállaljanak.
3) A káplánok mint a plébános segítőtársai értékes
és sokrétű tevékenységet fejtenek ki azzal, hogy a
napi lelkipásztori szolgálatot végzik a plébános vezetése
alatt. Ezért a plébános és káplánjai között testvéries
legyen a kapcsolat, érvényesüljön mindig a kölcsönös
szeretet és tisztelet; egymást tanácsokkal, segítséggel
és jó példával támogassák, a plébániának
egyetértő akarattal és közös igyekezettel viseljék gondját.
(A plébánosok kinevezése, áthelyezése, elmozdítása)
31. Annak megítélésében, hogy egy pap alkalmas-e valamely
plébánia vezetésére, a püspök ne csak a teológiai tudást
vegye figyelembe, hanem a jámborságot, az apostoli
buzgóságot, és a többi képességet
és adottságot, melyek a lelkek jó gondozásának föltételei.
Ezenkívül mivel a plébánosi szolgálat egyetlen értelme
a lelkek java, hogy a püspök minél könnyebben és megfelelőbben
járhasson el a plébániák betöltésénél, a szerzetesi
jog tiszteletbentartása mellett megszűnik minden bemutatási,
kinevezési vagy fönntartási jog (a kegyúri jog; ford.
megj.), nemkülönben -- ahol ez
megvan -- mind az általános, mind a részleges pályázati törvény.
A plébánosoknak a maguk plébániáján rendelkezniük kell
azzal a hivatali stabilitással, amit a lelkek java
megkíván. Ezért megszüntetve az elmozdítható és el
nem mozdítható plébános megkülönböztetést, felül kell
vizsgálni és egyszerűbbé kell tenni a plébánosok áthelyezését
és elmozdítását, hogy a püspök, betartva a természetes
és kánonjogi méltányosságot,
jobban tudjon gondoskodni a lelkek szükségleteiről.
A plébánosokat pedig, akik előrehaladott koruk vagy
más komoly ok miatt nem tudják kielégítően és eredményesen
betölteni hivatalukat, nagyon kérjük, hogy önként vagy
a püspök fölhívására mondjanak le hivatalukról.
A püspök pedig gondoskodjék a lemondottak illő ellátásáról.
(A plébániák létesítése, megszüntetése)
32. Végül, ismét csak a lelkek üdve legyen az a szempont,
mely szerint eldöntik vagy felülvizsgálják a plébániák
alapítását vagy megszüntetését, és a többi hasonló
újításokat, melyeket a püspök saját tekintélyével hajthat végre.
IV. A szerzetesek
(Az Egyház szolgálatában)
33. A szerzetesek -- akiken a következőkben az evangéliumi
tanácsokat követő egyéb intézmények tagjait is értjük
-- kivétel nélkül kötelesek, ki-ki saját hivatásának
megfelelő formában, odaadóan és lelkiismeretesen munkálkodni
Krisztus egész titokzatos
testének építésén és gyarapításán, és a részegyházak javán is.
Ezekért a célokért pedig elsősorban imádságaikat, vezeklésüket
és életük példáját kell fölajánlaniuk, melyeknek egyre
nagyobb értékelésére és tökéletesítésére ez a Szentséges
Zsinat nagyon buzdítja a szerzeteseket. De szerzetük
sajátos jellegének megfelelően minél
nagyobb odaadással a külső apostolkodásból is vegyék ki részüket.
(A szerzetesek az egyházmegyében)
34. A szerzetes papok, akik azért vannak a papi szolgálatra
fölszentelve, hogy ők is a püspöki rend szorgos munkatársai
legyenek, még többet segíthetnek a püspöknek ma, amikor
súlyosbodik a lelkek ínsége. Ezért egy bizonyos, de
igaz értelemben azt kell mondani róluk, hogy az egyházmegye
papságához tartoznak, amennyiben részt vesznek a lelkek
gondozásában
és az apostoli teendőkben a szent főpásztorok vezetése alatt.
A többi szerzetes is, férfiak és nők egyaránt, szintén
különleges módon tartoznak az egyházmegye családjához,
nagy segítséget nyújtanak a szent hierarchiának, és
az apostolkodás feladatainak sokasodásával
napjainkban még értékesebb lehet és legyen is közreműködésük.
(Kapcsolatuk a püspökkel)
35. Annak érdekében, hogy az egyes egyházmegyékben
az apostolkodás műve mindig összehangolt legyen és
az egyházmegye fegyelmének egysége szakadások
nélkül megmaradjon, a következő alapvető elveket határozzuk meg:
1) A püspökök mint az apostolok utódai iránt a szerzetesek
mindig készséges engedelmességet és tiszteletet tanúsítsanak.
Ezenkívül valahányszor törvényesen apostoli munkára
hívják őket, feladataikat úgy kell végezniük, mint
a püspök mellé és alárendelt segítőtársak.[32]
Sőt
a szerzetesek készségesen és hűségesen tegyenek eleget
a püspököknek, akik kívánják és kérik, hogy nagyobb
részt vállaljanak az emberiség üdvének szolgálatában,
tiszteletben tartva az intézmény jellegét és a konstitúciókat,
melyeket, ha úgy szükséges, e
zsinati dekrétum elveinek és e célnak megfelelően módosítsanak is.
A lelkek sürgető szükségére és az egyházmegyés papság
hiányára való tekintettel a püspök meghívhatja a nem
kizárólagosan szemlélődő szerzetes intézményeket, hogy
segítsenek a különböző lelkipásztori szolgálatokban,
de vegye figyelembe az egyes intézmények jellegét;
az elöljárók pedig erőikhez mérten azon legyenek, hogy
valóban
megadják a segítséget, még plébániák átmeneti vállalásával is.
2) A külső apostoli munkára küldött szerzetesek pedig
legyenek telve rendjük szellemével, maradjanak hűségesek
szerzetesí fegyelmükhöz és a saját elöljáróik iránti
engedelmességhez;
e kötelezettségüket maguk a püspökök se mulasszák el szorgalmazni.
3) Az exemptio, mellyel szerzeteseket a római
pápa vagy más egyházi hatóság tekintélye alá vonnak
és a püspökök joghatósága alól kivesznek, leginkább
a szerzetes intézmények belső rendjét érinti, azért,
hogy az minél rendezettebb és egységesebb legyen, és
biztosítsa a szerzetesi élet virágzását és tökéletességét;[33]
további célja, hogy a római pápa rendelkezhessen fölöttük
az egyetemes Egyház, más illetékes hatóság
pedig a maga joghatósága alá tartozó egyházak javára.[34]
Ez az exemptio azonban nem akadályozza meg,
hogy a szerzetesek az egyes egyházmegyékben a jog szabályai
szerint a püspökök joghatósága alatt álljanak, amilyen
mértékben ezt lelkipásztori tisztségük ellátása
és a célszerűen irányított lelkipásztorkodás megköveteli.[35]
4) Azokban a dolgokban, melyek a nyilvános istentisztelettel
-- érintetlenül hagyva természetesen a szertartások
különféleségét --, a lelkipásztorkodással, a népnek
szóló igehirdetéssel, a Krisztus-hívők, különösen a
gyermekek vallási és erkölcsi nevelésével, a hitoktatásával
és a liturgikus nevelésével, a klérus külső magatartási
szabályaival és az apostolkodással kapcsolatosak, a
szerzetesek, exemptek és nem exemptek a helyi főpásztor
hatalma alatt állnak. A katolikus szerzetesi iskolák
is az általános szervezetet és felügyeletet tekintve
a helyi főpásztorok alatt állnak; a vezetés joga azonban
a szerzeteseké. A szerzetesek kötelesek mindazokat
a rendeleteket végrehajtani, melyeket a püspökök
tanácsa vagy konferenciája mindenki számára törvényesen elrendel.
5) A szerzetes intézmények egymással és az egyházmegyés
klérussal rendezett együttműködésre törekedjenek. Ezenfelül
nagyon szoros legyen az apostoli művek és tevékenységek
összehangolása, mely leginkább a lelkület és az elme
szeretetben gyökerező és megalapozott természetfölötti
állapotától függ. Erről az összehangolásról az Apostoli
Szentszék az egyetemes Egyházban, a szent főpásztorok
pedig az egyes egyházmegyékben; a pátriárkai szinódusok
és a püspöki konferenciák a maguk területén gondoskodnak.
A püspökök, vagy a püspöki konferenciák és a szerzetes
elöljárók, vagy a nagyobb elöljárók konferenciái előzetes
megbeszélés alapján intézkedjenek
a szerzetesek által végzett apostolkodás kérdéseiben.
6) A püspökök és a szerzetesek közötti kölcsönös kapcsolatok
egyetértő és gyümölcsöző ápolására, meghatározott időközökben
és valahányszor az célszerűnek látszik, jöjjenek össze
a püspökök és a szerzetesi elöljárók, hogy megtárgyalják
mindazokat
az ügyeket, melyek területükön az apostolkodással összefüggnek.
Harmadik fejezet
A PÜSPÖKÖK TÖBB EGYHÁZMEGYE
JAVÁT
SZOLGÁLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSE
I. A szinódusok, a zsinatok és különösen a püspöki konferenciák
(A szinódusok és a tartományi zsinatok)
36. Az Egyház legelső századai óta a különböző Egyházak
élén álló püspökök a testvéri szeretet közösségében
és az apostolokra bízott egyetemes küldetést teljesítve
egyesítették erőiket és szándékaikat mind a közjó érdekében,
mind pedig az egyes Egyházak ügyeiben. Így alakultak
ki a szinódusok, a tartományi zsinatok, végül az egyetemes
zsinatok, melyeken a püspökök egységes elveket állapítottak
meg a különféle Egyházak számára mind a hit igazságainak
tanítására, mind pedig az egyházi fegyelem szabályozására.
E Szent Egyetemes Zsinat óhajtja, hogy a szinódusok
és zsinatok tiszteletreméltó intézményei éledjenek
újjá, hogy a kor körülményeihez alkalmazkodva megfelelőbben
és eredményesebben lehessen gondoskodni
az Egyházakban a hit gyarapodásáról és a fegyelem megőrzéséről.
37. Főképpen napjainkban nem ritka, hogy püspökök csak
úgy tudják hivatalukat megfelelően és gyümölcsözően
ellátni, ha egyre nagyobb egyetértésben szorosan együttműködnek
más püspökökkel. Mivel a több országban már létrehozott
püspöki konferenciák az apostoli munka bőségesebb eredményeiről
tanúskodnak, a Szentséges Zsinat nagyon hasznosnak
ítéli, hogy az egész földkerekségen országonként vagy
régiónként alkossanak a püspökök csoportokat, meghatározott
időpontokban jöjjenek össze, hogy tapasztalataik és
elgondolásaik kicserélésével és terveik egyeztetéséből
megvalósuljon erőik szent összefogása az egyházak közös
javára. Ezért a püspöki konferenciákról a következőket határozzuk:
(A püspöki konferencia)
38. 1) A püspöki konferencia testület, melyben egy
nemzet vagy terület főpásztorai együttesen gyakorolják
főpásztori hivatalukat, főképp a korszerű apostolkodás
formáinak és módszereinek egybehangolásával, azoknak
a lelki javaknak
fokozott biztosítására, melyeket az Egyház nyújt az embereknek.
2) A püspöki konferenciához tartoznak az általános
helynököket kivéve a bármilyen szertartású ordináriusok,
koadjutorok, segédpüspökök és olyan címzetes püspökök,
akik az Apostoli Szentszék vagy a püspöki konferencia
megbízásából különleges hivatalt viselnek. A jog alapján
nem tagjai a püspöki konferenciának a többi címzetes
püspökök, s az adott területen betöltött
egészen sajátos tisztségük miatt a római pápa követei sem.
A helyi ordináriusoknak és a koadjutoroknak szavazati
joga van. A segédpüspököknek és más püspököknek, akik
a jog szerint a püspöki konferenciához tartoznak,
a szabályzat szerint van tanácskozási vagy szavazati joga.
3) Minden püspöki konferencia állítsa össze statútumát,
melyet az Apostoli Szentszék felülvizsgál, benne --
egyéb eszközökön kívül -- gondoskodni kell olyan szervekről,
melyek segítik a kitűzött cél elérését, mint például
a permanens püspöki tanács, püspöki bizottságok, titkárság.
4) A püspöki konferencia döntései -- miután a szavazati
joggal rendelkező főpásztorok szabályszerűen és legalább
kétharmados többséggel megszavazták, az Apostoli Szentszékhez
fölterjesztették és az jóváhagyta -- csak azokban az
esetekben bírnak kötelező jogerővel, melyekben azt
az általános jog előírja, vagy az Apostoli Szentszék
elrendeli, akár saját kezdeményezésből,
akár a püspöki konferencia kérésére kiadott rendelkezésével.
5) Különleges körülmények között az Apostoli Szentszék
jóváhagyásával
több nemzet püspökei is alkothatnak egy püspöki konferenciát.
A különböző nemzeti püspöki konferenciák ápolják a
kapcsolatokat
egymás között a nagyobb jó biztosítására és előmozdítására.
6) Nagyon ajánlatos, hogy amikor a keleti egyházak
főpásztorai szinódusaikban saját egyházuk fegyelmi
kérdéseivel és lelkipásztori tevékenységével foglalkoznak,
vegyék figyelembe az egész terület közös érdekeit,
melyen különböző szertartású egyházak élnek; egyeztessék
célkitűzéseiket szertartásközi összejöveteleken
az illetékes hatóságok által kiadandó szabályok alapján.
II. Az egyháztartományok
(érsekségek) határai és egyházi régiók fölállítása
(Egyháztartományok és régiók)
39. A lelkek java nemcsak az egyházmegyék, hanem az
egyháztartományok megfelelő körülhatárolását is megköveteli,
sőt egyházi régiók fölállítását is ajánlja, hogy az
apostolkodás szükségleteiről az adott társadalmi és
helyi körülmények között jobban lehessen gondoskodni,
s könnyebb és gyümölcsözőbb legyen a püspökök egymással,
az érsekkel, illetve a polgári hatóságokkal való kapcsolatai.
40. Az említett célok
elérésére a Szentséges Zsinat a következő határozatokat hozza:
1) Vizsgálják fölül az egyháztartományok határait,
s új és megfelelő
törvényekkel határozzák meg a metropoliták jogait és kiváltságait.
2) Szabálynak tekintendő, hogy az egyházmegyéket
és a velük egyenjogú egyéb területeket be kell osztani
valamelyik egyháztartományba. Ezért azokat az egyházmegyéket,
melyek most közvetlenül az Apostoli Szentszék alá tartoznak
és nem egyesítik más egyházmegyével, ha lehetséges,
fogják össze új egyháztartományba, vagy csatolják a
közeli, illetve egy alkalmas tartományhoz, és az általános
jog előírása szerint rendeljék az érsek metropolitai joga alá.
3) Ahol hasznosnak látszik, az egyháztartományokat
egyesítsék
egyházi régióvá, melyek szervezetét a jognak kell meghatároznia.
(A határok megállapítása)
41. Ajánlatos, hogy az illetékes püspöki konferenciák
vizsgálják meg az egyháztartományok határainak vagy
az egyházi régiók fölállításának kérdését, az egyházmegyék
határairól a 23--24. pontban mondottak szerint; javaslataikat
és kívánságaikat terjesszék az Apostoli Szentszék elé.
III. Egyházmegyék feletti hivatalt viselő püspökök
(Tevékenységek egységes irányítása)
42. Mivel a lelkipásztori igények egyre inkább megkívánják,
hogy bizonyos lelkipásztori feladatokat egységesen
irányítsanak és támogassanak, ajánlatos, hogy egy meghatározott
vidék vagy nemzet összes vagy több egyházmegyéje szolgálatára
hivatalokat szervezzenek, melyeket püspökökre is lehet bízni.
A Szent Zsinat ajánlja, hogy az ilyen hivatalt viselő
Prelátusok vagy püspökök kapcsolatát a megyéspüspökökkel,
illetve a püspöki konferenciával mindig a testvéri
közösség és az összhang határozza meg a lelkipásztori
felelősség hordozásában; az erre
vonatkozó irányelveket az általános jognak is meg kell határoznia.
(Tábori helynökség)
43. A katonák lelki gondozása sajátos életkörülményeik
miatt rendkívüli gondot igényel, ezért az erőkhöz mérten
minden nemzeten belül állítsanak föl tábori helynökséget.
Mind a helynök, mind a tábori lelkészek a megyéspüspökkel
egyetértő munkálkodásban
nagy odaadással szenteljék magukat ennek a nehéz feladatnak.[36]
Ezért a megyéspüspökök engedjenek át a tábori helynöknek
elegendő számú, erre a felelős megbízatásra alkalmas
papot, és támogassák
a katonák lelki gondozására irányuló kezdeményezéseket.[37]
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉS
44. A Szentséges Zsinat úgy rendelkezik, hogy a Codex
Iuris Canonici átdolgozásakor alkossanak megfelelő
törvényeket azon alapelvek szerint, melyeket ez a határozat
állapított meg, mérlegelve
a zsinati bizottságok és a zsinati atyák észrevételeit is.
Ezen felül a Szent Zsinat elrendeli, hogy állítsanak
össze általános Direktóriumokat a lelkek gondozásáról
mind a püspökök, mind a plébánosok használatára, hogy
biztos eligazítás birtokában lelkipásztori
feladatukat könnyebben és megfelelőbben láthassák el.
Készüljön az egyes nemzetek vagy vidékek körülményeihez
alkalmazkodó különleges Direktorium is a hívek bizonyos
csoportjainak lelki gondozásáról; a keresztény nép
hitoktatásáról, a hitoktatás alapelveiről, rendjéről
és erre vonatkozó könyvek megírásáról. Az ilyen Direktoriumok
szerkesztésénél is figyelembe
kell venni a zsinati bizottságok és a zsinati atyák észrevételeit.[38]
Mindazt, amit e dekrétum egészében és részleteiben
tartalmaz, helyeselték az Atyák. Mi pedig mindezt a
Krisztustól kapott apostoli hatalmunkkal a tisztelendő
atyákkal együtt a Szentlélekben jóváhagyjuk, kötelezőként
kimondjuk, tekintélyünkkel megerősítjük, és
amit a Zsinat alkotott, Isten dicsőségére közzétenni elrendeljük.
Rómában, Szent Péternél, 1965. október 28-án.
Én PÁL, a katolikus Egyház püspöke
Következnek a zsinati atyák aláírásai
JEGYZETEK
[1] Vö. Mt 1,21.
[2] Vö. Jn 20,21.
[3] Vö. I. vat. zsin. IV. sess. Const.
dogm. I. de Ecclesia Christi c. 3. Denz. 1828 (3061).
[4] Vö. I. vat. zsin. IV. sess. Const.
dogm. de Ecclesia Christi, Prooem., Denz. 1821 (3050)
[5] Vö. II. vat. zsin. De Eccl. dogmatikai
konstitúció 3. fej. 21,24,25; AAS 57 (1965) 24-25, 29-31. lap.
[6] Vö. II. vat. zsin. De Eccl. dogmatikai
konst., 3. fej. 21: AAS 57 (1965) 24-25. lap.
[7] Vö. XXIII. János, Humanae salutis
apostoli rendelkezés, 1961. dec. 25.: AAS 54 (1962) 6. lap.
[8] Vö. II. vat. zsin. De Eccl. dogmatikai
konst. 3. fej. 22: AAS 57 (1965) 25-27. lap.
[9] II. vat. zsin. De Eccl. dogmatikai
konst., uo.
[10] II. vat. zsin. De Eccl. dogmatikai
konst., uo.
[11] II. vat. zsin. De Eccl. dogmatikai
konst., uo.
[12] Vö. VI. Pál, Apostolica sollicitudo
motu proprio, 1965. szept. 15.
[13] Vö. II. vat. zsin. De Eccl.,
dogmatikai konst., 3. fej. 23: AAS 57 (1965) 27-28. lap.
[14] Vö. XII. Pius, Fidei donum körlev.,
1957. ápr. 21.: AAS 49 (1957) 237. lap skk.; vö. még XV. Benedek,
Maximum illud apostoli lev., 1919. nov. 30.: AAS 11 (1919) 440. lap;
XI. Pius, Rerum Ecclesiae körlev., 1926. febr. 29.: AAS 18 (1926) 68.
lap.
[15] Vö. VI. Pál Szózat a bíborosokhoz
stb.: 1963. szept. 21.: AAS 55 (1965) 793. lap skk.
[16] Vö. II. vat. zsin. de Ecclesiis
Orienta-libus Catholicis 7-11: 1964. nov. 21.: AAS 57 (1965) 79-80. lap.
[17] Vö. Trid. zsin. V. sess. Decr. de
reform. 2. fej. Mansi 33,30; XXIV. sess. Decr. de reform., c. Mansi
33,159 (Vö. II. vat. zsin. de Eccl. hittani rendelkezés, 3. fej. 25.:
AAS 57 (1965) 29. lap skk.)
[18] Vö. II. vat. zsin. de Eccl.
dogmatikai konst., 3. fej. 25.: AAS 57 (1965) 29-31. lap.
[19] Vö. XXIII. János, Pacem in terris enciklika, 1963. ápr.
11.: többhelyt: AAS 55 (1963) 257-304. lap.
[20] Vö. VI. Pál, Ecclesiam suam
körlev., 1964. aug. 6.: AAS 56 (1964) 639. lap.
[21] Vö. VI. Pál, Ecclesiam suam
körlev., 1964. aug. 6.: AAS 56 (1964) 644-645. lap.
[22] Vö. II. vat. zsin. de instrumentis
communications socialis határozat, 1963. dec. 4.: AAS 56 (1964)
145-153. lap.
[23] Vö. II. vat. zsin. de Sacra
Liturgia konstitúció, 1963. dec. 4.: AAS 56 (1964) 97. lap skk.; VI.
Pál, Sacram Liturgiam motu proprio, 1964. jan. 25.: AAS 56 (1964) 139.
lap skk.
[24] Vö. XII. Pius, Mediator Dei
körlev., 1947. nov. 20.: AAS 39 (1947) 251. lap skk.; VI. Pál,
Mysterium Fidei körlev., 1963. szept. 3.
[25] Vö. ApCsel 1,14 és 2,46.
[26] Vö. II. vat. zsin. de Eccl.
dogmatikai konst., 6. fej. 44-45.: AAS 57 (1965) 50-52. lap.
[27] Vö. Lk 22,26-27.
[28] Vö. Jn 15,15.
[29] Vö. II. vat. zsin. de Oecumenismo
határozat, 1964. nov. 21.: AAS 57 (1965) 90-107. lap.
[30] Vö. X. Szent Pius, Iampridem motu
proprio, 1914. márc. 19.: AAS 6 (1914) 174. lap skk.; XII. Pius, Exsul
Familia apostoli rendelkezés, 1952. aug. 1.: AAS 44 (1952) 652. lap
skk.: Leges Operis Apostolatus Maris, auctoritate Pii XII. conditae,
1957. nov. 21.: AAS 50 (1958) 375. lap skk.
[31] Vö. II. vat. zsin. de Ecclesiis
Orientalibus Catholicis határozat, 1964. nov. 21.: AAS 57 (1965) 77.
lap.
[32] Vö. Jn 13,35.
[33] Vö. XII. Pius, Szózat, 1950. dec.
8.: AAS 43 (1951) 28. lap. Vö. még VI. Pál, Szózat, 1964. máj. 23.: AAS
56 (1964) 571. lap.
[34] Vö. XIII. Leó, Romanos Pontifices
apostoli rendelkezés, 1881. máj. 8.: Acta Leonis XIII., II, kötet
(1882) 234. lap.
[35] Vö. VI. Pál, Szózat, 1964. máj.
23.: AAS 56 (1964) 570-571. lap.
[36] Vö. XII. Pius, Szózat, 1950. dec.
8.: id. helyen.
[37] Vö. Konzisztorialis Kongregáció:
Instructio de Vicariis Castrensibus, 1951. ápr.
23.: AAS 43 (1951) 562-565. lap; Formula servanda in relatione de statu
Vicariatus Castrensis conficienda, 1956. okt. 20.: AAS 49 (1957)
150-163. lap; De Sacrorum Liminum Visitatione a Vicariis Castrensibus
peragenda határozat, 1959. febr. 29.: AAS 51 (1959), 272-274. lap;
Facultas audiendi confessiones militum Cappellanis extenditur
határozat, 1960. nov. 27.: AAS 33 (1961) 49-50. lap. Vö. még Szerzetesi
Kongregáció: Instructio de capellanis militim religiosis, 1955. febr.
2.: AAS 47 (1955) 93-97. lap.
[38] Vö. Konzisztorialis Kongregáció:
Epistula ad Emmos PP. DD. Cardinales atque Exc. mos PP. DD.
Archiepiscopos, Episcopos ceterosque Ordinarios Hispanicae Ditionis,
1951. júl. 21.: AAS 43 (1951) 566. lap.
|