Nagycsütörtöki levél a papokhoz 2000-ben II. János Pál pápa Jeruzsálem, 2000. március 23.
Drága Testvéreim a papságban!
1. Jézus „szerette övéit, akik a világban voltak, mindvégig
szerette őket”
(Jn 13,1). Mély meghatottsággal olvasom újra itt Jeruzsálemben
azon a
helyen, amely a hagyomány szerint Jézust és a tizenkettőt vendégül
látta a
húsvéti vacsorára és amely az Oltáriszentség megalapításának a
helye ezeket
a szavakat, amelyekkel János evangélista bevezeti az Utolsó
vacsora
elbeszélését.
Dicsőítem az Urat, aki Fia megtestesülésének Jubileumi évben
megengedte, hogy Krisztus földi nyomain járjak, kövessem az általa
végigjárt
utakat a betlehemi születés és a Golgotán bekövetkezett halál
között.
Ma, ez
az Utolsó Vacsora termében tett látogatás alkalmat ad arra, hogy
átfogó tekintetet
vessünk a Megváltás misztériumára. Krisztus itt adta nekünk az
Eucharisztia
felmérhetetlen ajándékát. Itt született a papságunk is.
2. Éppen erről a helyről kívánom hozzátok intézni
levelemet, amellyel több
mint 20 éve felkereslek benneteket nagycsütörtökön, az Eucharisztia
napján,
amely különösképpen a „mi” napunk.
Igen, az Utolsó Vacsora terméből írok nektek,
felelevenítve gondolataimban mindazt, ami ezek között a falak között
ment
végbe azon a misztériumokkal teli estén. Lelki szemeim előtt
megjelenik
Jézus, megjelennek az apostolok, akik vele együtt az asztalnál
ülnek.
Különösen Péteren nyugszik meg tekintetem: úgy tűnik, mintha látnám,
miközben a többi tanítvánnyal együtt, meglepetten figyeli az Úr
mozdulatait,
meghatottan hallgatja szavait, bár törékenysége súlyával, de
megnyílik a
misztériumnak, amelyet Jézus kihirdet és amelyet hamarosan véghez
visz.
Ezekben az órákban zajlik le a nagy küzdelem a maradéktalanul
önáradó
szeretet és a mysterium
iniquitatis között, amely bezárul ellenséges
magatartásában. Júdás árulása mintegy az emberiség bűnének
emblémájaként
jelenik meg. „Éjszaka volt”, jegyzi fel János evangélista (13,30): a
sötétség órája, az elszakadás és a végtelen szomorúság órája. De
Krisztus
szomorú szavaiban már felvillannak a hajnal fényei: „Majd
viszontlátlak
titeket: akkor örülni fog szívetek és örömötöket senki sem veszi el
többé
tőletek” (Jn 16,22-23).
3. Ismételten elmélkednünk kell ennek az éjszakának a
misztériumáról.
Gyakran vissza kell térnünk lélekben ehhez az Utolsó Vacsora
termébe, ahol különösen
mi, papok, bizonyos értelemben „otthon” érezhetjük magunkat. Azt
lehetne
mondani rólunk az Utolsó Vacsora termét illetően, amit a Zsoltáros
mond a népekről
Jeruzsálem vonatkozásában: „Az Úr számba veszi a népeket: mind
benne
születtek” (Zsolt 87,6). Ebből a szent Teremből könnyen
elképzelhetlek
benneteket a világ legkülönfélébb helyein, ezer, fiatalabb, vagy
már az
években előrehaladottabb arcotokkal, különböző
lelkiállapototokkal, amely
sokak számára, hála Istennek öröm és lelkesedés, mások számára
talán
fájdalom, talán fáradtság, talán eltévelyedés. Mindnyájatokban
tisztelem
annak a Krisztusnak a képmását, akit a felszenteléskor kaptatok,
azt a „karakter”-t, amely mindnyájatokat kitörölhetetlen módon
megjelöl. A
megkülönböztetett szeretet jele ez, amelyben minden pap részesül
és amelyre
mindig számíthat, hogy örömmel haladjon előre vagy új
lelkesedéssel kezdje
újra szolgálatát, egy egyre nagyobb hűség távlatában.
Szeretetből születtünk
4. „Szerette övéit, akik a világban voltak, mindvégig szerette
őket.” Mint
ismeretes, a többi Evangéliummal ellentétben, Jánosé nem mondja el
az
Eucharisztia megalapításának történetét, amelyet Jézus már
felidézett a
Kafarnaum melletti hosszú beszédében (Jn 6,26-65), de elidőzik a
lábmosás
gesztusánál. Jézus kezdeményezése – amely megzavarja Pétert –,
mielőtt az
alázat követendő példáját mutatná számunkra, kinyilatkoztatja Isten
felénk
való leereszkedésének végletes voltát. Krisztusban ugyanis Isten az,
aki „kiüresítette önmagát”, és „szolgai alakot” öltött a kereszt
legvégső
megaláztatásáig (vö. Fil 2,7), hogy megnyissa a lehetőséget az
emberiségnek,
hogy eljusson az isteni élet bensőségéhez. Azok a nagy beszédek,
melyek
János evangéliumában követik a lábmosás gesztusát és szinte annak
magyarázatai, bevezetnek a szentháromság misztériumába, amelyre az
Atya hív
meg bennünket, Krisztushoz kapcsolva minket a Szentlélek
ajándékával.
Ezt a
szeretetközösséget az új parancsolat logikájával kell megélni:
„Amint én
szerettelek titeket, úgy szeressétek egymást ti is” (Jn 13,34). Nem
véletlen, hogy a papi ima megkoronázza ezt a „müsztagogiá”-t,
bemutatva
Krisztust az Atyával való egységében, arra készen, hogy visszatérjen
hozzá
önmaga feláldozása által, és semmi mást nem kíván, minthogy
tanítványai is
részesedjenek az Atyával való egységében: „Amint te, Atyám, bennem
vagy és
én tebenned, úgy legyenek egy ők is mibennünk” (Jn 17,21).
5. Az e szavakat hallgató tanítványok kis csoportjából alakult ki
az egész
egyház, kiterjedve az időben és a térben, mint „az Atya, a Fiú és
a
Szentlélek egységében összegyűlt nép” (Szent Ciprián, De Orat.
Dom., 23).
Ennek az új népnek a mély egysége nem zárja ki a különféle és
egymást
kiegészítő feladatok jelenlétét. Így azokhoz az első apostolokhoz
kapcsolódnak sajátos jogcímmel mindazok, akiknek az a feladata,
hogy Krisztus személyében
megújítsák Jézus Utolsó vacsorán véghezvitt gesztusát,
amikor megalapította az eucharisztikus áldozatot, „az egész
keresztény élet
forrását és csúcspontját” (Lumen gentium, 11). A szentségi jelleg,
amely
megkülönbözteti őket a kapott egyházi rend erejében, azt
eredményezi, hogy
jelenlétük és szolgálatuk egyedülálló, szükséges és pótolhatatlan.
Csaknem
2000 év telt el attól a pillanattól kezdve. Hány és hány pap
ismételte meg
Jézusnak ezt a gesztusát! Gyakran példamutató, szent és vértanú
tanítványok
voltak. Hogyan felejthetnénk el ebben a Jubileumi Évben azt a sok
papot,
akik életükkel tettek tanúságot Krisztusról egészen vérük
ontásáig?
Vértanúságuk elkíséri az egyház egész történetét, megjelöli azt a
századot
is, amelyet éppen hogy hátunk mögött hagytunk, és amelyet a
különféle
diktatórikus és egyházellenes rezsimek jellemeztek. Az Utolsó
Vacsora terméból köszönetet kívánok mondani az Úrnak
bátorságukért. Tekintsünk rájuk, hogy
megtanuljuk követni őket a Jó Pásztor nyomain, aki „életét adja a
juhokért”
(Jn 10,11).
Cserépedényben őrzött kincs
6. Igaz, hogy a papság történetében nem kevésbé, mint Isten egész
népe
történetében, érezzük a bűn sötét jelenlétét is. Az emberi
törékenység
sokszor elhomályosította a papokban Krisztus arcát. És miért
döbbenünk meg
ezen, éppen itt, az Utolsó Vacsora termében? Itt nemcsak Júdás
árulása teljesedett be,
hanem magának Péternek is szembe kellett néznie saját gyengeségével,
hallva
a tagadás keserű jövendölését. Amikor Krisztus kiválasztotta a
tizenkettőt,
biztos, hogy nem voltak illúziói: ebbe az emberi gyengeségbe
helyezte
jelenléte szentségi pecsétjét. Ennek okára Pál mutat rá: „Ezt a
kincset
cserépedényben őrizzük, hogy az erő túláradó nagyságát ne magunkhoz,
hanem
Istennek tulajdonítsuk” (2Kor 4,7).
Ezért papjai minden törékenysége ellenére, Isten népe továbbra is
hisz
abban, hogy Krisztus ereje működik szolgálatukon keresztül. Hogyan
ne
emlékeznénk Assisi szegénykéjének csodálatos tanúságtételére erre
vonatkozóan? Ő, aki alázatból nem akart pap lenni. Végrendeletében
hátrahagyta: hisz abban, hogy Krisztus misztériuma jelen van a
papokban.
Késznek nyilvánította magát arra, hogy hozzájuk folyamodjon még
akkor is, ha
üldözték volna, eltekintett volna bűneiktől. „És azért teszem ezt –
magyarázta –, mert Isten magasságos Fiából semmit sem látok ezen a
világon,
ha nem legszentebb testét és legszentebb vérét, amelyet ők egyedül
változtatnak át és amelyet egyedül ők szolgáltatnak ki másoknak”
(Ferences
források, 113 sz.).
7. Erről a helyről, ahol Krisztus kiejtette az Eucharisztia
megalapításának szánt szavait, felszólítalak benneteket, kedves
paptestvéreim, hogy ismét fedezzétek fel a kapott „ajándékot” és
„titkot”.
Ahhoz, hogy eljussunk gyökereihez, Krisztus papságán kell
elmélkednünk.
Természetesen benne Isten egész népe részt vesz a keresztség
erejében. De a
II. Vatikáni zsinat emlékeztet bennünket, hogy ezen a minden
megkeresztelt
számára közös részvételen túl van egy másik, sajátos, szolgálati
papság,
amely lényegénél fogva más, mint az első, bár annak szorosan alá
van
rendelve (vö. Lumen gentium, 10).
Krisztus papságához sajátos szemszögből
közeledünk a Megtestesülés Jubileumának összefüggésében. Arra
késztet
bennünket, hogy Krisztusban a papsága és személye misztériuma
közötti
bensőséges kapcsolatot szemléljük. Krisztus papsága nem
„esetleges”, nem
olyan feladat, amelyet akár mellőzhetett is volna, hanem bele van
írva
Megtestesült Fiúi önazonosságába, Ember-Isten identitásába.
Ezentúl az
emberiség és Isten közötti kapcsolatokban minden Krisztuson
keresztül
történik: „Senki sem jut az Atyához, csak én általam” (Jn 14,6).
Ezért
Krisztus pap – örök és egyetemes papsággal –, amelynek az
Ószövetség előképe
és előkészítése volt (vö. Zsid 9,9). A maga teljességében
gyakorolja ezt a
papságot, amióta főpapként „a fölséges Isten trónjának jobbján ül
a
mennyben” (Zsid 8,1). Azóta megváltozott magának a papságnak a
természete
az emberiség történetében: nincs más papság, mint Krisztusé. Ebben
a
papságban különféle módon lehet részesülni és ezt különféle módon
lehet
gyakorolni.
Pap és áldozat
8. Ugyanakkor tökéletességre jutott az áldozat fogalma, amely
kiváltképpen
papi gesztus. Krisztus, a Golgotán saját életét tette örök értékű
felajánlássá, „megváltó” felajánlássá, amely mindörökre megnyitotta
az
Istennel való szeretetközösség útját, amelyet a bűn megszakított.
Fényt vet
erre a misztériumra a Zsidóknak írt levél, amikor Krisztus ajkára
adja a 40.
zsoltár egyes verseit: „Nem kell neked a vér- s az ételáldozat, de
embertestet alkottál nekem. [...] Íme eljövök [...] Istenem, hogy
akaratodat megtegyem”
(Zsid 10,5.7; vö. Zsolt 40,7-9). A levél szerzője szerint ezeket a
prófétai szavakat Krisztus ejtette ki abban a pillanatban, amikor a
világba
lépett. Kifejezik misztériumát és küldetését. Tehát már a
Megtestesülés
pillanatától kezdenek megvalósulni, még ha a Golgota áldozatában
érik el
teljességüket. Azóta a pap minden áldozata nem más, mint Krisztus
egyetlen
és örök érvényű áldozatának újra bemutatása az Atyának.
Sacerdos et Hostia!
Pap és áldozat. Ez az áldozati szempont mélyen megjelöli az
Eucharisztiát,
és egyben lényeges dimenziója Krisztus papságának, és
következésképpen a mi
papságunknak is. Ennek fényében olvassuk újra azokat a szavakat,
amelyeket
mindennap kiejtünk és amelyek először éppen itt, az Utolsó Vacsora
termében hangzottak
fel: „Vegyétek és egyetek belőle mindnyájan: ez az én testem, mely
értetek
adatik... Vegyétek és igyatok ebből mindnyájan, mert ez az én vérem
kelyhe,
az új és örök szövetségé. Ez a vér értetek és mindenkiért kiontatik
a bűnök
bocsánatára.” Ezeket a szavakat egyaránt tanúsítják, lényegében
egybehangzó
szerkesztéssel, az evangélisták és Pál. Ezek a szavak ezen a helyen
hangzottak el nagycsütörtök késő estéjén. Amikor az apostoloknak
adta
eledelül testét és italul vérét, annak a tettnek mély igazságát
fejezte ki,
amelyet nemsokkal később a Golgotán vitt véghez. Az eucharisztikus
Kenyérben
ugyanis ugyanaz a Test van jelen, amely Máriától született és amely
a
kereszten feláldoztatott:
Ave verum Corpus natum / ex Maria Virgine,
vere
passum, immolatum / in cruce pro homine.
9. Hogy is ne térnénk vissza újból és újból ehhez a
misztériumhoz, amely
magába foglalja az Egyház egész életét? Ez a szentség táplálta
kétezer év
számtalan hívőjét. Ebből eredt a kegyelem folyója. Hány szent
találta meg
benne a Mennyországnak nemcsak zálogát, hanem szinte elővételezését!
Hagyjuk, hogy elragadjon bennünket a szemlélődő lendület, tele
költészettel
és teológiával, amellyel Aquinói Szent Tamás megénekelte ezt a
misztériumot
a Pange Lingua szavaiban. E szavak visszhangja ma, itt az Utolsó
Vacsora termében, úgy
jut el hozzám, mint a világon szétszórt annyi keresztény közösség,
annyi
pap, Istennek szentelt személy, egyszerű hívek hangja, akik naponta
adorációkba merülnek az eucharisztikus misztérium előtt:
Verbum caro, panem verum / verbo carnem efficit,
fitque sanguis Christi merum, / et, si sensus deficit
ad firmandum cor sincerum / sola fides sufficit.
Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre
10. Az eucharisztikus misztérium, amely hirdeti és ünnepli Krisztus
halálát
és feltámadását eljövetelére várakozva, az egyházi élet szíve.
Számunkra
ezen túl sajátos jelentése van: ugyanis szolgálatunk középpontjában
áll.
Szolgálatunk természetesen nem korlátozódik a szentmise
bemutatására: Isten
Igéjének hirdetésétől az emberek szentségek révén történő
megszenteléséig,
Isten népének szeretetközösségben és szolgálatban való vezetéséig
terjed. De
az Eucharisztia az a pont, amelyből minden kisugárzik és amely felé
minden
vezet. Papságunk vele együtt született az Utolsó Vacsora termében.
„Ezt cselekedjétek az
én emlékezetemre” (Lk 22,19): Krisztus szavai, bár az egész
Egyházhoz
szólnak, sajátos feladatot jelentenek mindazok számára, akik
folytatják az
első apostolok szolgálatát. Jézus rájuk bízza az éppen véghez vitt
tettet: a
kenyeret testévé és a bort vérévé változtatja át, ebben a tettben
mint pap
és mint áldozat nyilvánítja ki magát. Krisztus azt akarja, hogy
mostantól
kezdve ez a tette váljon szentségivé és a papok keze által az Egyház
tettévé
is. Amikor azt mondja, hogy „ezt cselekedjétek”, nemcsak a tettet
jelöli
meg, hanem az alanyt is, akit cselekvésre szólít fel, vagyis
megalapítja a
szolgálati papságot, amely így magának az Egyháznak egyik
alkotóelemévé
válik.
11. Ezt a tettet „emlékezetére” kell véghez vinni: fontos ez a
megjelölés. A
papok által bemutatott Eucharisztia jelenvalóvá teszi minden
keresztény
nemzedékben, a Föld minden sarkában a Krisztus által véghez vitt
művet.
Bárhol mutatják be az Eucharisztiát, ott, vértelenül, jelenvalóvá
válik a
Kálvária véráldozata, ott jelenvalóvá lesz maga Krisztus, a világ
Megváltója.
„Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre”. Amikor itt, az Utolsó
Vacsora termének falai között ismét meghallgatjuk ezeket a
szavakat, természetes, hogy
megpróbáljuk elképzelni Krisztus érzelmeit. A kínszenvedést
megelőző drámai
órák voltak ezek. János evangélista felidézi a Mester fájdalmas
utalásait,
amelyek távozásra készítik elő az apostolokat. Mennyi szomorúság
van a
szemükben: „mivel ezeket mondtam, szomorúság tölti el szíveteket”
(Jn, 16,6). De Jézus megvigasztalja őket: „Nem hagylak árván
titeket. eljövök
hozzátok” (Jn 14,18). Bár húsvét misztériuma elrejti Jézust
tekintetük
elől, mégis sokkal inkább mint valaha, jelen lesz életükben, és
„mindennap,
a világ végéig” (Mt 28,20).
Megjelenítő emlékezés
(Memoriale actualisans)
12. Krisztus jelenlétének annyiféle kifejezése van. De minden
bizonnyal a
legmagasabbrendű éppen az eucharisztikus jelenlét: nem egyszerű
emlék, hanem
megjelenítő „emlékezés”, nem jelképes utalás a múltra, hanem az Úr
élő
jelenléte övéi között. Ennek mindig a Szentlélek lesz a biztosítéka,
aki
szüntelenül kiárad az Eucharisztia ünneplésekor, hogy a kenyér és a
bor
Krisztus testévé és vérévé váljon: ugyanaz a Lélek ez, mint akit
húsvét
estéjén, az Utolsó Vacsora termében az apostolokra lehelt (vö. Jn
20,22), és aki
ugyancsak itt találta őket, Máriával együtt, pünkösd napján. Akkor
mint
heves szél és tűz kerítette hatalmába őket (vö. ApCsel 2,1-4), és
arra
késztette őket, hogy elmenjenek a világ minden irányába, hogy
hirdessék az
Igét és összegyűjtsék Isten népét a „kenyértörésben” (vö. ApCsel
2,42).
13. A Krisztus születése utáni kétezredik évben, ebben a Jubileumi
Évben,
különösen is emlékeznünk kell és elmélkednünk kell arról az
igazságról,
amelyet Krisztus „eucharisztikus születésnek” nevezhetnénk. Az
Utolsó Vacsora terme ugyanis éppen ennek a „születésnek” a helye.
Itt kezdődött el a világ
számára Krisztus új jelenléte, olyan jelenlét, amely szüntelenül
megújul
mindenütt, ahol bemutatják az Eucharisztiát és egy pap Krisztusnak
kölcsönzi
hangját, megismételve az Oltáriszentség megalapításának szent
szavait.
Ez az
eucharisztikus jelenlét végigkísérte az egyház történelmének két
évezredét
és elkíséri egészen a történelem végéig. Számunkra öröm és
ugyanakkor
felelősség forrása is, hogy ilyen szorosan kapcsolódunk ehhez a
misztériumhoz. Ma ennek tudatára akarunk ébredni csodálattal és
hálával teli
szívvel, és ezekkel az érzésekkel lépünk be Krisztus
szenvedésének,
halálának és feltámadásának húsvéti három szent napjába.
Az Utolsó Vacsora termében kapott megbízatás
14. Kedves paptestvéreim, akik nagycsütörtökön a székesegyházban
összegyűltök pásztoraitok körül, mint ahogy az egyház Rómában lévő
papjai
összegyűlnek Péter utóda körül, fogadjátok el ezeket a gondolatokat,
amelyekről az Utolsó Vacsora termének lenyűgöző légkörében
elmélkedtem. Nehéz lenne olyan
helyet találni, amely jobban emlékeztethetne az eucharisztikus
misztériumra
és vele együtt papságunk misztériumára.
Maradjunk hűségesek az Utolsó Vacsora termében kapott
„megbízatáshoz”, nagycsütörtök nagy ajándékához. Mindig buzgón
ünnepeljük a
Szent Eucharisztiát. Álljunk meg gyakran és hosszasan adorációban az
eucharisztikus Krisztus előtt. Mintegy iratkozzunk be az
Eucharisztia „iskolájába.” Az évszázadok során oly sok pap találta
meg benne a Jézus
által az Utolsó vacsorán megígért vigaszt, a magány legyőzésének
titkát,
támaszt a szenvedések elviseléséhez, élelmet a minden csüggedés
utáni
újrakezdéshez, belső energiát, a hűség választásnak
megszilárdításához. A
tanúság, amelyet Isten népének teszünk az Eucharisztia ünneplésekor,
nagy
mértékben függ az Eucharisztiával való személyes kapcsolatunktól is.
15. Fedezzük ismét fel papságunkat az Eucharisztia fényében!
Fedeztessük fel
ezt a kincset közösségeinkkel a szentmise mindennapi bemutatásával
és
különösen a vasárnapi ünnepélyesebb szentmisével. Apostoli
munkátoknak
köszönhetően növekedjen az Eucharisztiában jelenlévő Krisztus
iránti
szeretet. Olyan elkötelezettségről van szó, amely sajátos
jelentőséget ölt
ebben a Jubileumi Évben. A nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra
gondolok,
amelyre Rómában kerül sor ez év június 18-25. között, és amelynek
témája:
Jézus Krisztus, a világ egyetlen
Üdvözítője, életünk kenyere. A Nagy
Jubileum egyik központi eseménye lesz, hiszen a szentév „különösen
intenzív
eucharisztikus év” (Tertio millennio adveniente, 55). Az említett
kongresszus rámutat majd arra a bensőséges kapcsolatra, amely az
Ige
megtestesülésének misztériuma és az Eucharisztia, Krisztus
valóságos
jelenlétének szentsége között fennáll. Az Utolsó Vacsora terméből
eucharisztikus
szeretettel fordulok hozzátok. Az Utolsó vacsorán az övéitől
körülvett
Krisztus képe adja meg mindnyájunknak a testvériség és a
szeretetközösség
lüktetését. Nagy festők próbálkoztak vele, hogy felvázolják
Krisztus arcát
apostolai között az Utolsó vacsora jelenlétében: hogyan
felejthetnénk el
Leonardo remekművét? De csak a szentek, szeretetük erejével
hatolhatnak be
ennek a misztériumnak a mélységébe, szinte Jánoshoz hasonlóan
fejüket az Úr
keblére hajtva (vö. Jn 13,25). Itt valóban a szeretet csúcspontján
vagyunk: „szerette övéit, akik a világban voltak, mindvégig
szerette őket”.
16. Ezt az elmélkedést, amelyet szeretettel bízok szívetekre, egy
ősi ima
szavaival szeretném lezárni:
„Hálát adunk néked, Atyánk, az életért és tudásért, melyet
kinyilatkoztattál nekünk a Te szolgád, Jézus által! Dicsőség néked
mindörökké! Ahogyan e kenyértöredékek szét voltak szóródva a
hegyeken és eggyé váltak összegyűjtve, úgy gyűljön össze egyházad
királyságodban a Föld határairól! [...] Mindenható Uralkodónk, ki
mindent nevedért teremtettél, ételt és italt adtál az embereknek,
hogy élvezzék, nekünk pedig lélek szerinti ételt és italt adtál,
és örök életet Szolgád által...
Dicsőség néked mindörökké!” (Didakhé 9,3-4; 10,3-4).
Az Utolsó Vacsora terméből, drága Paptestvéreim, lélekben
mindnyájatokat átölellek és
nagy szeretettel megáldalak.
Jeruzsálem, 2000. március 23.
II. János Pál pápa
|