Üzenet a 2000. év nagyböjtjére II. János Pál pápa
2000. január 27.
Én veletek leszek az idők
végezetéig (vö. Mt 28,20)
Kedves Testvéreim és Nővéreim!
1. A nagyböjtnek, a megtérés és a kiengesztelődés időszakának
ebben az évben sajátosság jelleget ad az, hogy a 2000. év nagy
jubileumába esik. A nagyböjt ugyanis nagyon fontos szakasza a
megtérés és a kiengesztelődés azon útjának, melyet a jubileum mint
az Úr kegyelmének esztendeje minden hívőnek fölkínál, hogy
megújítsák Krisztushoz tartozásukat, s az Ő üdvösségének
misztériumát megújult buzgalommal hirdessék az új évezredben. A
nagyböjt segíti a keresztényeket ebben az „öröktől fogva elrejtett
misztériumban” (Ef 3,9) elmélyedni. Sürgeti a keresztényeket, hogy
találkozzanak az élő Isten Igéjével, s felszólítja őket önzésük
elhagyására, hogy befogadhassák a Szentlélek üdvözítő
tevékenységét.
2. Bűneink következtében halottak voltunk (vö. Ef 2,5) – így
jellemzi Szent Pál a Krisztus nélküli ember állapotát. Ez a
magyarázata annak, hogy miért vette magára Isten Fia az emberi
természetet, s váltotta meg a bűn és a halál szolgaságából.
Az ember naponta átéli ezt a szolgaságot, melynek mélyre hatoló
gyökereit a tulajdon szívében érzi (vö. Mt 7,11). E szolgaság
olykor nagyon drámai, sőt elidegenítő formát ölt, miként a 20.
század nagy tragédiáiban történt. E tragédiák sok – kegyetlen
hatalom áldozatává lett – közösség és személy életét tették
tönkre. Deportálások, egész népek rendszeres kiirtása, az emberi
személy alapvető jogainak semmibevétele – ezek azok a tragédiák,
melyek sajnos még ma is megalázzák az emberiséget. A mindennapi
életben is megjelennek a hatalommal való visszaélés, a gyűlölet, a
másik megsemmisítése és a hazugság különböző formái, melyeknek
egyszerre szerzője és áldozata az ember. Az emberiséget
megbélyegzi a bűn. E drámai helyzet eszünkbe juttatja a nemzetek
Apostolának jajkiáltását: „Nincs, aki igaz volna, nincs egyetlen
egy sem.” (Róm 3,10; vö. Zsolt 14,3)
3. A bűn sötétségével szemben – melyből az embernek egyedül
lehetetlen megszabadulnia – mutatkozik meg Krisztus üdvözítő műve
teljes ragyogásában. „Őt adta oda Isten véres engesztelő áldozatul
a hitben (ti. a hitben hatékony engesztelésül), hogy kimutassa
igazságosságát.” (Róm 3,25) Krisztus a bárány, aki magára vette a
világ bűneit (vö. Jn 1,29). Megosztotta velünk az emberi létet,
„mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig” (Fil 2,8), hogy
megszabadítsa az embert a Gonosz szolgaságából, és visszahelyezze
eredeti istengyermeki méltóságába. Ez a húsvéti misztérium,
melyben újjászületünk! „Élet itt a halállal megvív csodacsatával”
– énekli a húsvéti szekvencia. Az egyházatyák szerint Jézus
Krisztusban a sátán az egész emberiségre támadt, és a halállal
fenyegette, melytől az ember csak Krisztus föltámadásának győztes
erejével szabadulhat meg. A föltámadott Úrban megtört a halál
hatalma, s a hit által az ember megkapja a lehetőséget arra, hogy
közösségre lépjen Istennel. A hívők magát az isteni életet kapják
az „első ajándékul küldött” Szentlélek tevékenysége által (a
szentmise 4. kánonja). A kereszten beteljesített megváltás így
újítja meg a világot, s létrehozza a kiengesztelődést Isten és az
ember között, valamint ember és ember között.
4. A jubileumi év kegyelmi idő, hogy különleges módon elfogadjuk
az Atya irgalmát, mellyel a Fiúban lehajolt az emberhez, és
Krisztus nagy ajándékát, a kiengesztelődést. Ennek az évnek tehát
mind a keresztények, mind az összes jóakaratú ember számára
értékes idővé kell válnia, melyben megtapasztalják Isten
megbocsátó és megbékítő szeretetének megújító erejét. Isten
fölkínálja irgalmát mindazoknak, akik készek lefogadni, még a
távolállóknak és a kételkedőknek is. Így a középszerűséggel és
hamis illúziókkal eltelt mai ember megkapja a lehetőséget, hogy
elinduljon az értelmes élet útján. Ebben az összefüggésben az idei
Szentév nagyböjtje „a kegyelem ideje, az üdvösség napja” (2Kor
6,2), nagyon kedvező alkalom arra, hogy „kiengesztelődjünk
Istennel” (2Kor 5,20).
A Szentév folyamán az Egyház különféle lehetőségeket kínál föl a
személyes és közösségi kiengesztelődésre. Minden egyházmegye
kijelölt helyeket, melyeket a hívők fölkereshetnek. E helyeken
különlegesen is átélhetik Isten jelenlétét, amikor az isteni
világosság fényénél beismerik bűneiket, s a bűnbocsánat szentsége
által új életet kezdenek. Különleges jelentősége van a szentföldi
és római zarándoklatoknak. E helyek ugyanis az üdvtörténetben
betöltött egyedülálló szerepüknek köszönhetően kiváltságos helyei
az Istennel való találkozásnak. Nem kell-e legalább lélekben
elzarándokolni arra a földre, mely 2000 évvel ezelőtt látta az
átvonuló Urat? Ott lett az Ige testté (vö. Jn 1,14), s növekedett
bölcsességben és kedvességben (vö. Lk 2,52); ott „járta be a
városokat és a falvakat..., hirdette az ország evangéliumát, s
gyógyított minden betegséget és gyöngeséget” (Mt 9,35); ott
teljesítette Atyjától kapott küldetését (vö. Jn 19,30), s
árasztotta ki az éppen megszületett Egyházra a Szentlelket (vö. Jn
20,22).
Én is tervezem, hogy a 2000. év nagyböjtjében zarándok leszek az
Úr földjén, hogy fölkeressem hitünk forrásait, és ott ünnepeljem a
megtestesülés 2000 éves jubileumát. Kérek minden keresztényt, hogy
kísérjen imáival, miközben én zarándoklatom különböző állomásain
könyörögni fogok az Egyház fiai és leányai, és az egész emberiség
számára az bűnbocsánatért és a kiengesztelődésért.
5. A megtérés útja elvezet az Istennel való kiengesztelődésre,
és lehetővé teszi, hogy Krisztusban az új élet teljességét éljük:
a hit, a remény és a szeretet életét. E három „teológiainak” vagy
„isteninek” (mert közvetlenül Istenre vonatkoznak az Ő
misztériumában) nevezett erényt a nagy jubileum hároméves
előkészítő időszakában próbáltuk különösen is elmélyíteni. A
Szentév ünneplése most minden kereszténytől elvárja, hogy ezen
erényeket még erősebben és tudatosabban éljék és tanúsítsák.
A jubileum kegyelme mindenekelőtt személyes hitünk megújítására
késztet. Ez pedig azt jelenti, hogy nagy figyelemmel hallgatjuk a
húsvéti misztérium hirdetését. A hívő ezáltal ismeri el, hogy a
megváltás részese lehet a meghalt és föltámadott Krisztusban: a
hit naponta visszaadja neki az életet, a hívő pedig mindazt, amit
az Úr az emberekért tett, azzal a bizonyossággal fogadja, hogy
Isten szereti őt. A hit az ember „igen”-je, „amen”-ja Istennek.
A hit nagy példája zsidóknak, keresztényeknek és muszlimoknak
egyaránt Ábrahám: fenntartás nélkül bízva az ígéretben követi
Isten szavát, aki ismeretlen útra hívja őt. A hit segít abban,
hogy Isten szeretetteljes jelenlétét fölfedezzük a teremtésben, az
emberekben, a történelem eseményeiben, s mindenekelőtt Jézus
Krisztus tanításában és tevékenységében. A hit ugyanis arra
készteti az embert, hogy emelje tekintetét önmaga és a külső
jelenségek fölé, és szemlélje azt a transzcendenciát, melyben
Isten minden teremtmény iránti szeretetének misztériuma föltárul.
A jubileum kegyelme által az Úr arra is hív, hogy ébresszük föl
újra a reményünket. Krisztusban ugyanis maga az idő is megváltott
lett, és megnyílt az Istennel való teljes közösség és a végtelen
öröm távlata. A keresztény ember idejét a naponkénti
eucharisztikus lakomában elővételezett égi, menyegzős lakoma
várása határozza meg. E menyegzőre tekintettel mondja „a Lélek és
a menyasszony: Jöjj el!” (Jel 22,17), s ezzel táplálják a reményt,
mely kiszabadítja az időt az állandóan ismétlődő körforgásból, és
igazi értelmet ad neki. A keresztény ember a reményével tanúsítja,
hogy minden rossz és korlát ellenére a történelemben a jó magva
rejlik, melyet az Úr kicsíráztat és termővé tesz. Ezért a
keresztény félelem nélkül néz szembe az új évezreddel, és az Úr
ígéreteibe vetett hitből fakadó bizonyossággal fogadja a jövő
kihívásait és elvárásait.
Végül a jubileum által az Úr elvárja tőlünk, hogy élesszük föl
szeretetünket. Az ország, melyet Krisztus az idők végén teljes
dicsőségében fog megmutatni, már jelen van mindenütt, ahol az
emberek Isten akarata szerint élnek. Az Egyház feladata tanúságot
tenni ennek az országnak a közösségéről, békéjéről és
szeretetéről. Küldetésével kapcsolatban a keresztény közösség
tudja, hogy a hit cselekedetek nélkül halott (vö. Jak 2,17). Így a
keresztény ember a felebaráti szeretet által láthatóvá teszi
Istennek – Krisztusban kinyilvánult – emberszeretetét és
jelenlétét a világban „az idők végezetéig”. A keresztények számára
ezért a szeretet nem csupán gesztus vagy eszmény, hanem az önmagát
ajándékozó Krisztus megjelenítése is.
A böjti idő mindenkit – gazdagokat és szegényeket egyaránt –
arra serkent, hogy a felebaráti szeretet nagylelkű gyakorlásával
jelenítsék meg Krisztus szeretetét. Ebben a jubileumi évben
szeretetünk főként arra kap felszólítást, hogy mutassuk meg
Krisztus szeretetét a legfontosabb dolgokat is nélkülöző
testvéreinknek, az éhség, a hatalom és az igazságtalanság minden
áldozatának. Így a Szentév ünneplésével kapcsolatban valóra válnak
a szabadítás és a testvériség azon követelményei, melyeket már a
Szentírás elénk állított. A régi zsidó jubileumi év törvénye
előírta a rabszolgák fölszabadítását, az adósságok elengedését és
a szegények megsegítését. Napjainkban, főleg az úgy nevezett
harmadik világ országaiban, embertömegeket sújtanak a rabszolgaság
új formái és a drámai szegénység: a fájdalom és kétségbeesés
kiáltásának halló fülekre és segítőkészségre kell találnia
mindazoknál, akik elindulnak a jubileumi év útján. Mert hogyan
kérhetnénk mi a jubileum kegyelmeit, ha érzéketlenek volnánk a
szegények ínségére, és nem tennénk meg mindent annak
biztosítására, ami emberhez méltó életükhöz szükséges?
Bárcsak olyan kor kezdetét jelentené az új évezred, melyben
végre oly sok ember – akik gyakran az élet legszükségesebb dolgait
is nélkülözik –, testvérünk és nővérünk segélykiáltása
meghallgatásra és testvéri segítségre találna. Kívánom, hogy a
keresztények támogassák a konkrét kezdeményezéseket minden
szinten, hogy a javak igazságos elosztását és a teljes embert
segítő támogatást mindenki számára biztosítsák.
6. „Én veletek leszek az idők végezetéig.” Jézus e szavai
biztosítanak afelől, hogy ha a szeretet evangéliumát hirdetjük és
éljük, nem vagyunk egyedül. Most a 2000. év nagyböjtjében is
meghív minket, hogy térjünk vissza az Atyához, aki tár karokkal
vár, hogy irgalmas szeretetének élő és tevékeny jeleivé alakítson
bennünket.
Máriára, a szenvedő Krisztus Anyjára, és az isteni irgalmasság
Anyjára bízzuk minden szándékunkat és tervünket. Ő legyen a
vezércsillag új évezredbe vezető utunkon.
E kívánságokkal kérem mindannyiatokra a Szentháromság egy Isten
áldását, aki mindeneknek kezdete és vége. Az „idők végezetéig”
fölszáll Hozzá a dicséret és a hálaadás: „Krisztus által,
Krisztussal és Krisztusban a tiéd mindenható Atyaisten a
Szentlélekkel egységben minden tisztelet és dicsőség, mindörökkön
örökké, amen.”
Kelt Castel Gandolfóban, 1999. szeptember 21.
II. János Pál pápa
|