Üzenet a betegek 8. világnapjára II. János Pál pápa
2000. február 11.
1.) A keresztény közösség avégett tartja meg a betegek 8.
világnapját, amelyre a nagy jubileumi évben, 2000. február 11-én
Rómában kerül sor, hogy e rendkívüli esemény által új fényt vessen
az alapvető emberi tapasztalatokra. E közösség arra köteles, hogy a
betegség és a szenvedés valóságát ismét újra lássa az Isten Fia
megtestesülésére tekintve.
Az Egyház a keresztény időszámítás második évezredének a végén
szembesül azokkal a kérdésekkel, amelyeket az egészségügy
világából hoznak elő. Eközben csodálattal tekint arra az útra,
amit az emberiség a szenvedés és az egészség támogatása iránti
gondoskodás terén megtett. Így jobban érthetővé teszi jelenlétét e
téren, és megfelelő módon szembesül a pillanatnyi, sürgető
kihívásokkal.
Az emberek a történelem folyamán a saját helyzetüket érintő
korlátok leküzdésére felhasználták az értelem és a szív
képességeit. Nagy sikereket értek el az egészség megerősítése
terén. Elég annak a lehetőségére gondolnunk, hogy meghosszabbítsuk
az életet, megjavítsuk a minőséget, megkönnyítsük a fájdalmakat.
Emeljük ki azokat az emberi teljesítményeket, amik révén biztosan
ható gyógyszereket, és egyre jobban kifejlesztett műszaki
eljárásokat alkalmaznak. E sikerekhez járulnak még a társadalmi
teljesítmények, mint a kezeléshez való jog elterjedt tudata s
ennek áttétele jogi szakkifejezésekbe „a beteg jogairól szóló"
különféle „megállapodásokban". Azonkívül ne felejtsük el azt a
jelentős fejlődést, amit az ápoló szolgálat terén értek el új
egészségügyi kezelési formák elterjedésével, egyre minőségibb
betegápolással és az önkéntes szolgálat jelenségével, amely
mostanság az illetékesség jelentős területeit vállalta magára.
2.) A második évezred végén mégsem mondhatjuk, hogy az emberiség
megtett minden szükségest avégett, hogy a szenvedés hatalmas
terhét az egyesek, a családok és az egész közösség számára
csökkentse.
Ellenkezőleg, különösen az utóbbi évszázadban úgy tűnik, hogy az
emberi szenvedés áradata amely nagy már az emberi természet
törékenysége s az eredeti bűn sebe miatt is még hatalmasabbá lett
az egyesek s az államok téves döntéseinek szaporodtával. Gondolok
azokra a háborúkra, amik e századot talán inkább mocskolták be
vérrel, mint az emberiség szenvedéssel teli történelmének bármely
más századát. Gondolok azokra a betegségekre, amelyek a
társadalomban széles körben elterjedtek, mint a
kábítószer-függőségre, az AIDS-re és azokra a betegségekre, amik a
nagyvárosok és a környezet felbomlásából adódnak. Gondolok a kis-
és a súlyos bűnözés számszerű növekedésére és az eutanáziára
irányuló javaslatokra.
Nemcsak a betegágyakat látom magam előtt, amiken oly sok beteg
fekszik, hanem a menekültek, az elárvult gyermekek s a társadalmi
bajok, és a szegénység számos áldozatának szenvedéseit is.
Egyidejűleg csatlakozik ehhez mindenek előtt az elvilágiasodott
világban a hit elsötétedésével együtt járó további, súlyosan latba
eső oka a szenvedésnek: Az, hogy már nem tudják megragadni a
fájdalom megváltó értelmét és a végső időkre irányuló remény
vigaszát.
3.) Az egyház minden korszakban részt vett az emberek örömeiben
és reményeiben, a gyászban és félelmeiben. Állandóan kísérte az
emberiséget, és támogatta a szenvedés elleni küzdelmében, valamint
az egészség előmozdításáért való erőfeszítésben. Ugyanakkor eleget
tett annak a kötelességének, hogy feltárja az embereknek a
szenvedés jelentőségét és az üdvözítő Krisztus által véghez vitt
megváltás gazdagságát. A történelem följegyezte azoknak a
férfiaknak és nőknek nagy alakjait, akiket az a kívánság vezetett,
hogy a szegény és szenvedő testvéreik iránti mélységes szeretettel
kövessék Krisztus példáját. Számtalan segítő kezdeményezést hívtak
életre, és jótetteikkel a díszére váltak mindkét utóbbi
évezrednek.
Hogyan ne tudnánk a püspökök és szerzetesrendi intézmények
alapítói s alapítónői mellett bámulatos csodálkozással gondolni
arra a sok emberre, aki csendes alázattal áldozta fel a saját
életét a beteg felebarátaiért, és sok esetben a hősiesség csúcsát
érte el (vö. Vita consecrata = Istennek szentelt élet, 83)? A
mindennapi tapasztalat azt mutatja, hogyan járul hozzá a
felebaráti szeretet evangéliuma által lelkesített Egyház állandóan
sok művel, kórházzal, egészségügyi berendezéssel és önkéntes
szervezettel az egészség és a betegek ápolásához. A világ minden
táján a segítségre leginkább rászorulók tapasztalják, hogy
különleges figyelemben részesülnek, bármi is most vagy volt a
múltban a szenvedéseik oka, akár maguk okozták azt, akár nem.
Olyan jelenlétről van szó, amelyet az emberi egészség értékes
jóléte javára, és figyelmes tekintettel minden társadalmi
különbségre és ellentmondásra hordoz és mozdít elő, amely az
egészségügy világában fennmarad.
4.) A századok során azonban nem hiányoztak a fény mellett az
árnyak, s ezek elsötétítették és még mindig elsötétítik az
egészség elősegítésének sok tekintetben ragyogó képét. Gondolok
különösen súlyos társadalmi különbségekre az egészségügyi
segédeszközökhöz történő hozzájutásnál. E különbségek még ma is
megállapíthatók a világ nagy kiterjedésű területein mindenek előtt
a földteke déli felének országaiban.
Az efféle igazságtalan aránytalanság növekvő drámaisággal
vonatkozik az ember alapvető jogainak területére: Egész népeknek
még csak lehetőségük sincs arra, hogy különösen fontos és
szükséges gyógyszereket használjanak, míg másutt drága
gyógyszerekkel éppenséggel visszaélnek és pazarolják azokat. És
mit mondjunk arról a számtalan testvérünkről, aki nélkülözi az
éhség csillapítására szükséges javakat, és mindenféle betegség
áldozatává válik? Nem szólván a sok háborúról, ami vérrel
szennyezi az emberiséget, s ami a halálon kívül mindenféle testi
és lelki sérüléseket okoz.
5.) Az ilyen történéssel szemközt fel kell ismernünk, hogy sok
esetben a gazdasági, tudományos és műszaki fejlődést sajnos nem
kísérte olyan valódi fejlődés, amely szemmel tartja az embert és
mindenegyes személy sérthetetlen méltóságát. Ugyanazok a sikeres
eredmények a genetika terén, amik alapvetőek az egészségről és
mindenek előtt a keletkező élet védelméről való gondoskodás
számára, alkalmat adnak meg nem engedett kiválasztásra,
megfontolatlan manipulációra és olyan célkitűzésekre, amelyek -
minden erkölcs ellen irányulva gyakran pusztító következményekkel
járnak a valódi fejlődésre nézve.
Egyfelől észre vesszük, hogy hatalmas törekvések történnek az
élet meghosszabbítására, sőt mesterséges létrehozására. Másfelől
azonban nem engedik, hogy a már megfogant élet világra jöjjön. és
siettetik a halálát annak, akit nem tekintenek többé hasznosnak.
És végül: Míg joggal nagyon hangsúlyozzák az egészséghez való
jogot, és szaporítják az előmozdítását célzó kezdeményezéseket,
olykor a test tiszteletének bizonyos kultuszához és a testi
teljesítőképességre való élvhajhász törekvéshez jutnak el.
Egyidejűleg arra szorítkoznak, hogy az életet egyszerű fogyasztási
értéknek tekintsék. Eközben újra kizárják belőle a mozgásukban
gátoltakat, az idősebbeket és a haldoklókat.
Mindezen ellentmondásokat és képtelen állításokat vissza kell
vezetnünk arra, hogy az egyik oldalon hiányzik az egyensúly a
jólét és a műszaki fejlődésre való törekvés között, a másik
oldalon a minden egyes ember méltóságát megalapozó erkölcsi
logikája között.
6.) Az új évezred küszöbén kívánatos, hogy a szenvedés és az
egészség világában is elősegítsük „az emlékezet megtisztítását".
Ez oda vezet, hogy „elismerjük azokat a tévedéseket, amiket azok
követtek el, akik Krisztus nevét viselték és viselik"
(Incarnationis mysterium = A megtestesülés titka, Szentévi bulla,
11. vö. a Tertio millenio adveniente = A harmadik évezred
jövetelével, körl. 33. 37. és 51.). Az egyházi közösségnek szól az
a felhívás, hogy e területen is fogadja el a meghívást a szentév
ünneplésével kapcsolatos megtérésre.
Megkönnyíti a megtérés és megújulás folyamatát, ha folyton arra
tekintünk, „aki kétezer éve Szűz Mária méhében emberré lett, és
továbbra is az isteni élet forrásaként nyújtja önmagát az
emberiségnek". (Tertio millenio adveniente, 55.)
Az emberré válás titka magában foglalja, hogy az életet Isten
ajándékaként értsük, s így felelőséggel tartsuk fenn és vessük
latba a jóért. Az egészség tehát az élet pozitív ismertetőjegye,
amit az ember és a felebarát javára kell fenntartanunk. Ennek
ellenére az egészség az értékek rendjében az „utolsóelőtti" jó,
amit az egész jóra, következésképpen az ember lelki javára való
tekintettel is kell ápolnunk és megfontolnunk.
7.) Tekintetünk e körülmények között mindenek előtt a szenvedő
és feltámadt Krisztusra irányul. Isten Fia magára vette az emberi
természetet elfogadva azt, hogy megélje minden oldalát, beleértve
a szenvedést és a halált. Személyesen teljesítette az utolsó
vacsorán mondott szavait: „Nagyobb szeretete senkinek sincs annál,
mint aki életét adja barátaiért." (Jn 15, 13). Ha a keresztények
az eucharisztiát ünnepelik, Krisztus áldozatát hirdetik és újítják
meg, „akinek a sebei szereztek számunkra gyógyulást" (vö. 1 Pét 2,
25). Aki egyesül vele, „szenvedéseiben a világ megváltása végtelen
kincsének egészen különleges részét őrzi, s megoszthatja másokkal"
(Salvifici doloris = Az üdvözítő fájdalomnak, pápai körl., 27.).
Jézusnak, a szenvedő szolgának a követése sok szentet és
egyszerű hívőt arra késztetett, hogy a betegségét és szenvedését a
megtisztulás és megmentés forrásává tegye önmaga és mások számára.
A személyes megszentelődés és a világ üdvén való együttmunkálkodás
e nagyszerű kilátásai megnyitják a beteg testvérek számára azt az
utat, amelyen Krisztus és sok tanítványa járt előttünk! Nehéz
útról van szó, mert az ember önmagától nem találja meg a szenvedés
és a halál értelmét, ám olyan útszakasz ez, amely mindig is
lehetséges Isten segítségével, aki a Mester és a belső Vezető (vö.
Salvific doloris, 26-27).
Ahogyan a feltámadás Jézus sebeit átváltoztatta az üdvösség és
megmentés forrásává, úgy ma a feltámadt Krisztus világossága
minden beteg számára igazolja azt, hogy az Istenhez való hűség
ösvénye önmaga odaajándékozásával győztes egészen a keresztig.
Benne rejlik annak a lehetősége, hogy ezt a betegséget az öröm és
a feltámadás forrásává változtassuk. Nem ez-e az a hirdetés, ami
minden eucharisztikus ünneplés szívében visszhangzik akkor, amikor
a közösség így szólal meg: „Halálodat hirdetjük Urunk, és hittel
valljuk feltámadásodat, amíg el nem jössz"? A betegek is, akik az
Úr szőlőjébe lettek munkásokként küldve (vö. Christifideles laici
= Világi krisztushívők, pápai körl., 53.), a példájukkal értékesen
hozzájárulhatnak annak a kultúrának az evangelizálásához, amelyik
arra törekszik, hogy kiküszöbölje a szenvedés tapasztalatát. Ezzel
megakadályozza, hogy felfogják annak mély értelmét, s az általa
indokolt kezdeményezéseket az emberi és keresztény érettség felé.
8.) A jubileum meghív minket arra, hogy Jézusnak, a test és
lélek isteni szamaritánusának arcát szemléljük. Isteni
Alapítójának példáját követve az Egyház „évszázadról évszázadra
újraírta az evangéliumból a jó szamaritánus hasonlatát. Feltárta
és továbbadta Jézus gyógyító és vigasztaló szeretetét az olyan
Istennek szentelt élet tanúságtételével, amely a betegeknek és
szenvedőknek adja oda magát, és az egészségügyben dolgozók
szakképzett és nagylelkű szolgálatával" (vö. Chritifideles laici,
53.). Ez a hozzájárulás nem adódik sem különleges társadalmi
viszonyokból, nem is értelmezhető önkéntes vagy alkalomszerű
cselekedetként, hanem kikerülhetetlen választ jelent Krisztus
megbízására: „Összehívta tizenkét tanítványát, s hatalmat adott
nekik, hogy kiűzzék a tisztátalan lelkeket, és meggyógyítsanak
minden betegséget és szenvedést". (Mt 10, 1).
Az eucharisztia által kapja meg a testében és lelkében szenvedő
ember iránti szolgálat az értelmét, mivel benne találja meg
nemcsak az eredetét, hanem szabályát is. Jézus nem véletlenül
kötötte szorosan össze az eucharisztiát a szolgálattal (vö. Jn 13.
2-6), midőn felszólította tanítványait, hogy rá emlékezve végezzék
el folyton újra nemcsak a „kenyértörést", hanem a „lábmosás"
szolgálatát is.
9.) Krisztus, a jó szamaritánus példájának kell lelkesítenie a
hívő magatartását, és rá kell őt vezetnie, hogy a szenvedő
testvérei számára „felebaráttá" legyen figyelmessége, megértése,
elfogadása, gyengédsége, együttérzése révén. Arról van szó, hogy
leküzdjük azt a közömbösséget, ami egyeseket és csoportokat arra
ösztönöz, hogy önző módon önmagukba zárkózzanak. Ezért „a
családnak s az iskolának, valamint a többi nevelőintézménynek már
egyedül emberségi okokból kitartóan oda (kell) hatnia, hogy
ébressze és erősítse a felebarát és szenvedése iránti
gyengédséget" (Salvifici doloris, 29.). A hívő számára ez az
emberi érzékenység beletartozik az „agapéba"; vagyis abba a
természetfeletti szeretetbe, amelyik arra vezet, hogy a
felebarátot Krisztus szeretetében szeressük. Az Egyház, amelyet a
hit vezet, valóban gondozással veszi körül azokat, akiket az
emberi szenvedés letört, és felismeri bennük szegény és szenvedő
alapítójának a képét. Azon fáradozik, hogy enyhítse a nyomorúságot
emlékezve szavaira: „Beteg voltam, és meglátogattatok" (Mt 25,
36).
Jézusnak, a jó szamaritánusnak példája nemcsak arra vezet, hogy
a betegek mellé álljunk, hanem arra is, hogy minden lehetőt
megtegyünk avégett, hogy ismét bevonjuk Őt a közösségbe. Krisztus
számára gyógyítani ténylegesen azt jelenti, hogy
újra-beilleszteni: Amint a betegség kizár a közösségből, úgy a
gyógyításnak oda kell az embert vezetnie, hogy ismét megtalálja
helyét a családban, az Egyházban és a társadalomban.
Azokhoz, akik hivatásszerűen vagy önkéntesen elkötelezik magukat
az egészségügyben, azt a szívélyes meghívást intézem, hogy
tekintsenek az isteni Szamaritánusra avégett, hogy szolgálatuk a
végérvényes üdvösség elővételezése lehessen, és meghirdetése annak
az új égnek és új földnek, amely „az igazságosság hazája" (2 Pét
3, 13).
10.) Jézus nemcsak kezelte és gyógyította a betegeket, hanem
üdvöt hozó jelenlétével, tanításával és működésével
fáradhatatlanul elősegítette az egészséget is. Az emberszeretete
megmutatkozott emberséggel teli kapcsolataiban. Ezek oda vezették
őt, hogy megértést tanúsítson, együttérzést mutasson és vigaszt
nyújtson, miközben harmonikusan egyesítette a szelídséget az
erővel. Megillette őt a természet szépsége, érzékeny volt az
emberek szenvedései iránt, és küzdött a rossz és az
igazságtalanság ellen. Erőteljesen szembeszállt a tapasztalat
negatív oldalaival anélkül, hogy félreismerte volna azoknak a
fontosságát, és az új világ biztonságát közvetítette. Benne
megmutatkozott az emberi természet megváltott arca, és benne
megvalósultak a legmélyebb emberi kívánságok.
Az életének ezt a harmonikus teljességét akarja a ma emberének
közvetíteni. Üdvös tevékenysége nem irányul csupán arra, hogy
leküzdje az ember szenvedését, aki saját korlátjainak és hibáinak
az áldozata. Támogatni akarja a teljes önmegvalósítást célzó
igyekezetet. Megnyitja az ember részére a kilátást magára az
isteni életre: „Én azért jöttem, hogy életük legyen, és bőségben
legyen" (Jn 10, 10).
Az Egyháznak, amelyik arra hivatott, hogy Jézus küldetési
megbízását folytassa, elő kell segítenie a rendezett, mindenki
számára teljes életet.
11.) Az egészség előmozdítása és a helyesen értett életminőség
terén két kötelezettség érdemli meg, hogy a keresztény különleges
figyelmet fordítson rá.
Mindenek előtt az élet védelme. A mai világban sok férfi és nő
küzd jobb életminőségért, magának az életnek tiszteletéért.
Gondolataik az élet erkölcse körül forognak, hogy kiküszöböljék az
értékek rendetlenségét, ami olykor a mai kultúrában uralkodik.
Amint az Evangelium vitae (= Az élet jó híre) kezdetű körlevélben
említettem, „különösen jelentős az életre vonatkozó erkölcsi
szemlélődés ébredése illetve újjáéledése: A bioetika előretörése s
annak egyre inkább erősített fejlesztése és kiterjesztése elő
fogja mozdítani hívők és nem hívők, valamint a különféle vallások
hívei körében a szemlélődést azokról az alapvető erkölcsi
kérdésekről, amik az emberek életét érintik" (27. pont). Ezek
mellett mégsem hiányoznak azok, akik sajnos az önzéstől és az
élvhajhász anyagelvűségtől áthatott lelkület elterjesztése által
és azáltal, hogy a társadalom és a törvények hozzásegítenek az
élet kiküszöböléséhez, hozzájárulnak a halál kultúrájának aggasztó
kialakításához.
E kultúra kezdetén gyakran áll az embernek az a prométheuszi
magatartása, amelyik abban az ábrándban ringatja magát, „hogy ura
lehet életnek és halálnak, hogy ő dönt róluk, míg valójában
legyőzi őt s agyonnyomja az olyan halál, amely menthetetlenül
elzárkózik az értelmesség minden távlatától és minden reménytől" (Evangelium
vitae, 15.). Ha a tudomány és az orvoslás művészete belemegy annak
kockázatába, hogy elveszítse természetadta erkölcsi dimenzióját,
ugyanazok az emberek, akik az egészségügyi világban
tevékenykednek, „néha ki lesznek téve annak az erős kísértésnek,
hogy az élet manipulálásának okozói, sőt a halál végrehajtói
legyenek." (uo. 89.).
12.) Ebben az összefüggésben a hívek fel vannak rá hívva, hogy
fejlesszék ki a hit érzékét az élet nagy és titokzatos értéke
iránt, még ha az törékenynek és sérülékenynek bizonyul is. „Ez a
szemlélet nem adja meg magát gyáván azoknak láttán, akik betegek,
szenvednek, a társadalom peremére szorultak és a halál küszöbén
vannak, hanem megengedi, hogy mindezek a helyzetek felvessék neki
a kérdést, mi az értelme mindennek, és éppen ezen adottságok
közepette elkezdi felfedezni minden ember arcán a
szembetalálkozásra, párbeszédre és együttérzésre való felhívást"
(uo. 67.)
Olyan feladat ez, amely elsősorban az egészségügyben
tevékenykedőké: orvosoké, gyógyszerészeké, betegápolóké, papoké,
szerzeteseké, igazgatóké és önkénteseké, akik tevékenységük
alapján különleges módon hivatottak rá, hogy az emberi élet
védelmezői legyenek. Ám e feladat minden embert felelőségre
szólít, kezdve a beteg hozzátartozóin. Ők tudják, „hogy az a
kérdés, ami a szenvedéssel s a halállal való végső szembesülésnél
jön elő az ember szívéből, ha megkísérti őt, hogy visszahúzódjék a
kétségbeesésbe, s abban tönkremenjen, mindenek előtt a kísérést,
az együttérzést és a megpróbáltatásban való segítséget kéri.
Fohászkodó segélykérés ez, hogy tovább tudjon remélni, ha minden
emberi reménykedés szertefoszlik" (uo. 67.).
13.) A másik kötelezettség, ami alól a keresztények nem
vonhatják ki magukat, az emberhez méltó egészség előmozdítására
vonatkozik. Társadalmunkban fennáll annak a veszélye, hogy az
egészséget olyan eszménnyé teszik, amelynek alávetnek minden más
értéket. Az ember keresztény fogalma ellent mond annak az
egészségfogalomnak, ami a tiszta, dús életerőre szorítkozik. Ez
megelégszik a saját testi teljesítőképességével, és teljesen
hozzáférhetetlen a szenvedés mindennemű pozitív szemlélete
számára. Az ilyen elgondolás mellőzi az ember lelki és társadalmi
oldalait, s végül árt a valódi jólétnek. Mivel ugyanis az egészség
ténylegesen nem korlátozódik az élettani tökéletességre, a
szenvedésben tapasztalt élet is teret nyújt az érlelődésnek és
önmegvalósításnak, és megnyitja az utat új értékek felfedezése
számára. Az egészségnek ez az elképzelése az embert és az egész
teljességét tisztelő antropológián (=embertanon) alapszik. Így
nagyon távol áll attól, hogy azonosítsa magát a betegségek
egyszerű hiányával, és olyan magatartásként jelenik meg, amely
igenli a teljesebb összhangot s az egészséges egyensúlyt testi,
lelki, szellemi és társadalmi téren. E szemléletmód az embert
magát szólítja fel arra, hogy tegyen szabaddá minden rendelkezésre
álló erőt, s így valósítsa meg hivatását s a másik ember jólétét
is.
14.) Az egészségnek e mintaképe arra kötelezi az Egyházat s a
társadalmat, hogy létesítsen emberhez méltó környezetet. A
környezet valóban kapcsolatos az ember és a népek egészségével: Az
emberi lét „házát" mutatja be és mindazon kincsek összességét,
amik oltalmára és vezetésére vannak bízva, „hogy védje a kertet,
és megmunkálja a földet". Az emberről szóló külső környezettannal
a belső és erkölcsi ökológiát (=háztartástant), amelyik egyedül
illeszkedik az egészség helytálló megfogalmazásához.
Ha a maga egészében szemléljük így az ember egészségét, az az
élet tulajdonsága, a felebaráti szeretet lehetősége és az üdvösség
befogadásának nyitánya lesz.
15.) A jubileum kegyelmi esztendejében „a bűnök és a bűnök
büntetése elengedésének éve, az ellenségek kiengesztelődésének
éve, a sokrétű megtéréseknek és a szentségi, valamint a szentségen
kívüli bűnbánattartás éve ez" (Tertio millenio adveniente 14.)
meghívom a püspököket, papokat, szerzeteseket és szerzetesnőket,
hívőket és jóakaró embereket, hogy szívbeli bátorsággal álljanak a
szenvedés s az egészség világából jövő kihívások elé. Az a
Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus, amit a 2000. évben Rómában
fogunk ünnepelni, legyen az az eszményi központ, ahonnét imák és
javaslatok terjednek el, hogy az isteni szamaritánus jelenlétét az
egészségügy világában élővé és hatásossá tegyék.
Szívből kívánom, hogy a 2000. év jubileumi ünnepsége valamennyi
keresztény egyház testvéreinek hozzájárulásával a betegek
szeretetteljes szolgálatánál az ökumenikus együttműködés
fejlődését mutassa fel. Ez tanúsítsa mindenkinek értelmes módon az
egységre való törekvést a felebaráti szeretet konkrét útjain.
Külön felhívást intézek a nemzetközi politikai, társadalmi és az
egészségügyben tevékeny intézményekhez, hogy a világ minden táján
legyenek meggyőző elősegítői konkrét tervek készítésének abban a
küzdelemben, ami minden ellen irányul, ami az ember méltóságának
és egészségének tiszteletben tartása ellen irányul.
A beteg testvérek tapasztalataiban való tevékeny részvétel útján
kísérjen bennünket a boldogságos Szűz Mária, aki a kereszt tövében
(vö. Jn 19, 25) részt vett Fia szenvedéseiben, és „szakértő" a
fájdalomban. Ő kísérje állandóan és szeretetteljesen mindazokat,
akik testükön, lelkükben és szellemükben az emberi lét korlátjait
és sebeit tapasztalják.
Reá, a betegek gyógyítójára és a béke királynéjára bízom a
betegeket és a hozzájuk közelállókat: Anyai közbenjárásával
segítse őket, hogy a szeretet civilizációjának terjesztői
legyenek.
E kívánságommal adom mindnyájuknak különleges apostoli
áldásomat.
Kelt Castel Gandolfo-ban, 1999. augusztus 6-án, Urunk
színeváltozásának ünnepén.
II. János Pál pápa
|