INCARNATIONIS MYSTERIUM II. János Pál pápa
a 2000. év Nagy Jubileumát meghirdető bullája
1998. november 29.
II. János Pál pápa
Isten szolgáinak szolgája
úton a harmadik évezredbe
üdvözletét és apostoli áldását küldi
1. Isten Fia megtestesülésének
misztériumára emelve figyelő tekintetét készül átlépni az Egyház a
harmadik évezred küszöbét. Korábban soha nem éreztük annyira
adósságunknak és kötelességünknek, mint most, hogy magunkénak
valljuk az Apostol dicsőítő és hálaénekét: „Áldott legyen az
Isten, Urunk, Jézus Krisztus Atyja, aki Krisztusban minden lelki
áldással megáldott minket fönn az égben. Mert Őbenne választott ki
minket a világ teremtése előtt, hogy szentek és szeplőtelenek
legyünk előtte. Szeretetből eleve arra rendelt minket, hogy Jézus
Krisztus által akaratának tetszése szerint fogadott fiaivá
legyünk; hogy magasztaljuk fölséges kegyelmét, amellyel szeretett
Fiában jóságosan megajándékozott minket. (...) Tudtunkra adta
ugyanis akaratának misztériumát, azt az előre elhatározott jóságos
tervét, hogy elérkezik az idők teljessége, és Krisztusban mint
főben újra egyesít mindent, ami a mennyben és a földön van.” (Ef
1,3-5; 9-10) E szavakból világosan látszik, hogy az üdvtörténet
Jézus Krisztusban éri el csúcspontját és találja meg végső
értelmét. Benne nyertünk „kegyelmet kegyelemre halmozva” (Jn
1,16); így vált lehetővé számunkra, hogy megbékéljünk az Atyával
(vö. Róm 5,10; 2Kor 5,18). Jézus születése Betlehemben nem a
régmúlthoz kötött esemény. Hiszen az Ő színe előtt zajlik az egész
emberi történelem: jelenünket és a világ jövőjét az Ő jelenléte
világítja meg. Ő az „élő” (Jel 1,18), „aki van, aki volt és aki
eljön” (1,4). Előtte meg kell hajolnia minden térdnek a mennyben,
a Földön és az alvilágban, és minden szájnak meg kell vallania,
hogy Ő az Úr (vö. Fil 2,10-11). A Krisztussal való találkozásban
fedezi föl minden ember saját életének misztériumát.[1]
Jézus az igazi újdonság, aki az emberiség minden várakozását
fölülmúlja. Újdonsága örökre megmarad a történelem egymást követő
korszakain át. Ezért Isten Fia megtestesülése és az üdvösség,
melyet halálával és föltámadásával megvalósított, az igazi
kritérium a történelmi valóság és minden olyan program
megítéléséhez, mely azt tűzi ki célul, hogy emberibbé tegye az
ember életét.
2. A 2000. év Nagy Jubileuma már a
küszöbön áll. Első enciklikám, a Redemptor hominis óta mindig
azzal az egyetlen szándékkal utaltam erre a dátumra, hogy
fölkészítsem a szíveket: táruljanak ki a Lélek tevékenysége előtt.[2] Ünnepi esemény lesz, ami Rómában
és a világszerte élő részegyházakban egyidejűleg fog megtörténni.
Két középpontja lesz: az egyik az a város, melyben a Gondviselés
akarata szerint Péter utódának széke áll, a másik a Szentföld,
ahol Isten Fia emberségünket magára öltve Szűz Máriától emberként
megszületett (vö. Lk 1,27). A Jubileumi Évet tehát Rómán kívül
ugyanolyan ünnepélyességgel üljük meg azon a földön, melyet joggal
nevezünk „szentnek”, mert látta Jézust e világra jönni és
meghalni. Az ország, amelyben az első keresztény közösség alakult,
az a hely, ahol az isteni kinyilatkoztatás találkozott az
emberiséggel, az Ígéret Földje, mely meghatározó volt a zsidó nép
történelmében, s melyet az Iszlám követői is tisztelnek. Bárcsak
további lépést jelentene a jubileum a dialógus útján, míg egy
napon valamennyien zsidók, keresztények és muszlimok békecsókot
válthatunk Jereuzsálemben.[3]
A Jubileumi Év része annak az erőteljes dialógusnak, melyet az
üdvösség isteni pedagógiája folytat annak érdekében, hogy az
embert megtérésre és bűnbánatra vezesse; a megtérés ugyanis a
rehabilitáció útjának első lépése, és előfeltétele annak, hogy
visszanyerjük azt, amit az ember a saját erőivel képtelen elérni:
Isten barátságát, kegyelmét, a természetfölötti, s ezért igazi
életet, melyben végre beteljesedhetnek az ember legmélyebb vágyai.
Az új évezredbe lépés arra bátorítja a keresztény közösséget,
hogy miközben hirdeti Isten Országát, a hitben tekintsen előre az
új horizontra. E különleges alkalomból fakad a kötelesség, hogy
hűségesen és határozottan hivatkozzunk a II. Vatikáni Zsinat
tanítására, mely az Egyház missziós elkötelezettségére új fényt
derített és figyelembe vette az evangelizáció mai követelményeit.
A zsinaton az Egyház tudatosította magában misztériumát és
apostoli feladatait, melyeket az Úr bízott rá. Ennek tudata
kötelezi a hívők közösségét arra, hogy a világban éljenek, tudván,
hogy „a Krisztusban megújítandó és Isten családjává átalakítandó
emberi közösség lelkévé és kovászává” kell válniuk.[4] Hogy e kötelezettségnek eleget tudjanak
tenni, egységben kell maradniuk és gyarapodniuk kell a megélt
kommunióban.[5] Az előttünk álló
jubileumi események erős késztetést jelentenek ebben az irányban.
A hívők útját a harmadik évezred felé egyáltalán nem az a
fáradtság jellemzi, ami a mögöttünk lévő 2000 évből fakadhatna;
sokkal inkább erőt éreznek magukban, mert tudják, hogy az igazi
világosságot kell vinniük a világba: Jézus Krisztust, az Urat. Ha
az Egyház a Názáreti Jézust úgy hirdeti, mint igaz Istent és
tökéletes embert, akkor minden ember előtt megnyitja a
lehetőséget, hogy „istenivé” s ezáltal emberibbé váljék.[6] Ez az egyetlen út, melyen a világ
fölfedezheti a magasztos meghívást és megélheti az Istentől eredő
üdvösséget.
3. A Jubileumi Évet közvetlenül
előkészítő években a Tertio millennio adveniente apostoli
levelemmel összhangban[7] a helyi
egyházak imádsággal, katekézissel és különféle lelkipásztori
kezdeményezésekkel készülnek arra az időpontra, amely az egész
Egyházat a kegyelem és a küldetés új korszakába vezeti be. A
jubileum közelsége főleg azokban támaszt növekvő érdeklődést, akik
jeleket keresnek, amelyek segíthetik őket, hogy fölismerjék Isten
jelenlétét korunkban.
A Nagy Jubileum előkészületi évei a Szentháromság jegyében
folynak: Krisztus által a Szentlélekben az Atya Istenhez. A hit
útjának kezdete és végső célja a Szentháromság misztériuma,
amelyben majd saját szemünkkel szemléljük örökre Isten arcát.
Miközben Isten megtestesülését ünnepeljük, tekintetünk
önkéntelenül is a Szentháromság misztériumára irányul. A Názáreti
Jézus, kinyilatkoztatván Istent, beteljesítette minden emberi szív
Isten megismerésére irányuló benső vágyát. Mindaz, amit a teremtés
a Teremtő keze által belényomott pecsétnyomatként őrzött, s amit
az ószövetségi próféták ígéretként hirdettek, Krisztus
kinyilatkoztatásában véglegesen láthatóvá vált.[8]
Jézus föltárja Istennek, az „irgalmas és könyörületes” Atya (Jak
5,11) arcát, és a Szentlélek elküldésével kinyilatkoztatja a
szeretet szentháromságos misztériumát. A Szentlélek Krisztus
Lelke, aki az Egyházban és a történelemben működik: szüntelenül
Őrá kell hallgatnunk, hogy fölismerhessük az új idők jeleit, és
mindig ébren tudjuk tartani a hívők szívében a megdicsőült Úr
visszatérésére való várakozást. A Szentévnek ezért különleges,
szakadatlan dicsőítő énekké kell válnia a Szentháromságról, a
Magasságbeli Istenről. Segítségünkre sietnek az egyháztanító
Nazianzi Szent Gergely költői szavai:
„Dicsőség az Atyának és a Fiúnak, a mindenség Királyának.
Dicsőség a dicséretre méltó és legszentebb Léleknek. A
Szentháromság egyetlen Isten, aki mindent teremtett és betöltött:
az Eget mennyei lényekkel és a Földet földiekkel. A tengert, a
folyókat és a forrásokat betöltötte vízi lényekkel, és mindent a
Lelkével éltet, hogy minden teremtmény a maga módján dicsőítse
Teremtőjét, egyetlen alapját az életben és a létben maradásnak. És
mindennél jobban dicsőítse mindig az értelmes teremtmény mint nagy
Királyt és jóságos Atyát.”[9]
4. Fejezze ki ez a himnusz a hálát a
Szentháromságnak a Fiú megtestesüléséért mindazok részéről, akik
egy keresztségben részesültek és ugyanazt a hitet vallják Jézus
Krisztusban. A Jubileumi Év legyen a konkrét jele az útnak, amit a
különböző keresztény Egyházak és egyházi közösségek hívei főként
az utóbbi évtizedekben megtettek. A Szentlélekre figyelés tegyen
képessé mindannyiunkat arra, hogy végre teljes közösségben tegyük
láthatóvá a keresztségben nyert istengyermekség kegyelmét:
tudniillik hogy valamennyien egy Atya gyermekei vagyunk. Az
Apostol nem szégyelli ismételni a számunkra is kötelező intelmet:
„Egy a Test és egy a Lélek, mint ahogy hivatástok is egy reményre
szól. Egy az Úr, egy a hit, egy a keresztség. Egy az Isten,
mindnyájunk Atyja, aki mindennek fölötte áll, mindent áthat, és
mindenben benne van.” (Ef 4,46) Ugyanez Szent Ireneusz szavaival
élve: Nem tehetjük meg azt, hogy a világ előtt kiszikkadt föld
képét nyújtsuk, hiszen Isten Szavát esőként megkaptuk az égből; de
nem lehetünk azzá az egy kenyérré, amivé válnunk kell, ha
megakadályozzuk, hogy a ránk árasztott vízzel megkelesszenek
minket.[10]
Minden Jubileumi Év olyan, mint egy menyegzőre szóló meghívó.
Mint a világon szétszórtan élő egyházak és egyházi közösségek
sietünk az előkészített ünnepre; hozzuk magunkkal, ami összeköt
bennünket, és az egy Krisztusra irányuló tekintet segít abban,
hogy higgyünk az egységben, ami a Szentlélek gyümölcse. Róma
Püspöke mint Szent Péter utóda azért van itt, hogy megerősítse a
jubileumi ünnepre szóló meghívást, hogy a keresztény hit központi
misztériuma megjelenésének 2000. évfordulója a megbékélés útja és
az igaz remény jele legyen mindazok számára, akik Krisztusra és az
Ő Egyházára úgy tekintenek, mint „az Istennel való bensőséges
egyesülés és az emberek egymás közti egységének” szentségére.[11]
5. A jubileum mily sok történeti esemény
emlékét ébreszti föl bennünk! Gondolatban visszatérünk az 1300.
évbe, amikor VIII. Bonifác pápa az egész római nép kívánságának
megfelelően a történelem első Jubileumi Évét ünnepélyesen
kikiáltotta. Fölelevenítve az ősi hagyományt, mely szerint
mindazok, akik az örök városban a Szent Péter-bazilikát
meglátogatják, „a bűnök bőséges elengedését” nyerik, ez alkalommal
„minden bűn nemcsak teljes és bőséges, hanem a legteljesebb
megbocsátását” ajándékozta.[12]
Attól kezdve az Egyház a Jubileumi Évet mindig a Krisztus
teljessége felé vivő út jelentős szakaszaként ünnepelte.
A történelem mutatja, hogy Isten népe milyen nagy lelkesedéssel
élte meg mindig a Szent Éveket. Visszatérő lehetőséget látott
benne arra, hogy Jézus megtérésre szólító felhívását nagyon
intenzíven érzékelje. Természetesen nem maradtak el a visszaélések
és az értetlenségek sem, de ezeknél sokkal erősebb volt az igazi
hit és a figyelmes szeretet megnyilvánulása. Kiemelkedő példa erre
Néri Szent Fülöp, aki az 1550-ben tartott Jubileumi Év alkalmával
életre hívta a „Caritas Romana” intézményét a Rómába érkező
zarándokok baráti fogadására. A Jubileumi Évek megünnepléséből és
a megtérés gyümölcseiből -- amit a megbocsátás kegyelme
megszámlálhatatlan hívőben termett -- kiindulva a szentek hosszú
történetét lehetne megírni.
Pápaságom idején, 1983-ban abban az örömben volt részem, hogy
rendkívüli Jubileumi Évet hirdethettem az emberi nem megváltásának
1950. évfordulója alkalmából. A misztérium, mely Jézus halálában
és föltámadásában valósult meg, olyan eseménysor csúcspontja, mely
Isten Fiának megtestesülésével kezdődött. Ezért a jelen jubileumot
joggal tekinthetjük „Nagy Jubileumnak”, és az Egyház forró
kívánsága, hogy karjaiba zárhasson minden hívőt, és a megbékélés
örömét adhassa nekik. Az egész Egyházból a dicséret és a hála
himnusza száll föl az Atyához, aki páratlan szeretetében úgy
rendelkezett, hogy Krisztusban „a szentek polgártársai és Isten
házanépe” (Ef 2,19) legyünk. E nagy ünnep alkalmával minden más
vallás híveit, s azokat is, akik távol vannak az istenhittől,
szeretettel meghívjuk, hogy vegyenek részt örömünkben. Mint az
egyetlen emberi család fivérei és nővérei együtt lépjük át egy új
évezred küszöbét, mely mindegyikünktől elkötelezettséget és
felelősséget vár. Nekünk, hívőknek a Jubileumi Év egyértelműen a
Krisztus halálával és föltámadásával megvalósított megváltást
jeleníti meg. E halál után senkit nem lehet kirekeszteni Isten
szeretetéből (vö. Róm 8,21--39), hacsak a saját bűne ki nem
rekeszti. Az irgalmasság kegyelme mindenkinek elébe megy, hogy
mindazok, akik kiengesztelődtek, „élete által megszabadulhassanak”
(Róm 5,10).
6.
Ezért elrendelem, hogy a 2000. év Nagy Jubileuma 1999. karácsony
éjszakáján a Vatikáni Szent Péter-bazilika Szent Kapujának
megnyitásával kezdődjék, amit néhány órával később követ a
Jeruzsálemben és Betlehemben elvégzett megnyitási szertartás és a
többi római pátriárkális bazilika szent kapujának megnyitása. A
Falakon kívüli Szent Pál-bazilika szent kapujának megnyitása
január 18-án a keresztények egységéért végzett imahét
megnyitásakor történik, annak jeleként, hogy ezt a jubileumot
egész különlegesen jellemzi az ökumenikus lelkület.
Ezenfölül elrendelem a részegyházak számára, hogy a Jubileumi
Évet Urunk születése napján a székesegyházban és a
társ-székesegyházban a megyéspüspök által celebrált ünnepi
szentmisében nyissák meg. A társ-székesegyházban a celebrálást a
megyéspüspök rábízhatja egy teljhatalmú helyettesre. A vatikáni
Szent Péter- és a pátriárkális bazilikák szent kapuinak megnyitási
szertartását követve az egyes egyházmegyék Jubileumi Évkezdéséről
„A Nagy Jubileum részegyházakban történő megünneplésének
rituáléja” rendelkezik, mely szerint a következő liturgikus
cselekményeket kell elvégezni: stációt kell tartani egy másik
templomban, melyből körmenetben vonulnak a székesegyházhoz, az
evangéliumos könyvet liturgikus keretek között kell fölemelni, és
olvassanak föl néhány részletet e bullából.
1999 karácsonya legyen mindenki számára fénylő ünnepnap -- az
isteni kegyelem és irgalmasság mély megtapasztalásának előjátéka
--, melynek a Jubileumi Év lezárásáig kell tartania: 2001. január
6-ig, Urunk megjelenésének (Vízkereszt) ünnepéig. Minden hívő
fogadja el az angyalok meghívását, akik szüntelenül hirdetik:
„Dicsőség a magasságban Istennek, és a földön békesség a jóakaratú
embereknek” (Lk 2,14). Így a karácsonyi idő a szent év lüktető
szíve lesz, mely szétküldi az Egyház életébe a Lélek ajándékainak
teljességét az új evangelizáció javára.
7. A Jubileumi Év tartalma a történelem
folyamán egyre gazdagabb lett jelekben, melyek a keresztény nép
hitét tanúsítják és élesztik jámborságát. E jelek között elsőként
a zarándoklatot kell említenünk. A zarándoklat ugyanis az ember
alaphelyzetére utal, aki szívesen tekinti útnak az életét. A
születéstől a halálig minden ember homo viator, `úton lévő ember'.
A Szentírás sokszor tanúsítja a szokás fontosságát, mely szerint
az emberek útra kelnek szent helyek felé. Szokás volt, hogy az
izraelita elzarándokolt a városba, ahol a szövetség szekrényét
őrizték, vagy ellátogatott Bét-Él (vö. Bír 20,18) szentélyébe,
vagy Silóba, ahol Sámuel édesanyja, Anna imádsága meghallgatásra
talált (vö. 1Sám 1,3). Jézus is szívesen alávetette magát a
törvénynek, és fölment Máriával és Józseffel Jeruzsálembe, a szent
városba (vö. Lk 2,41). Az Egyház története nem más, mint egy véget
nem érő zarándoklat eleven naplója. Szent Péter és Pál városa, a
Szentföld, a Boldogságos Szűz Mária és a szentek által megszentelt
régi és új szentélyek vonzzák a hívők sokaságát, akik
zarándoklatukkal erősítik jámborságukat.
A zarándoklat kezdettől fogva jelentős esemény a hívők életében,
s a különböző korokban különböző kulturális formákat öltött.
Emlékeztet a hívőnek a Megváltó nyomában járt személyes útjára:
aszketikus gyakorlatokra, az emberi gyöngeségek megbánására, s a
szív megújulására való belső készségre. A virrasztás, böjt és
imádság által a zarándok előbbre jut a keresztény tökéletesség
útját, amennyiben azért fáradozik, hogy Isten kegyelmének
segítségével „meglett emberré legyen és elérje a krisztusi
teljességet” (Ef 4,13).
8. A zarándoklat jeléhez kapcsolódik a
szent kapu jele, melyet első alkalommal az 1423-ban tartott
Jubileumi Évben a Lateráni bazilikában nyitottak meg. A bűnből a
kegyelembe való átmenetre emlékeztet, melyre minden keresztény
meghívást kapott. Jézus azért mondta: „Én vagyok az ajtó” (Jn
10,7), hogy kifejezze: senki nem mehet az Atyához, csak Őáltala.
Ezzel Jézus bizonyítja, hogy egyedül Ő az Atyától küldött
megváltó. Egyetlen bejárat van, mely az Istennel való közösségbe
vezet: Jézus az üdvösség egyetlen és feltétlen útja. Egyedül Őrá
érvényes maradéktalanul a Zsoltáros szava: „Ez az Úr kapuja, az
igazak mennek be rajta” (118,20).
Az ajtó emlékeztet a hívő ember felelősségére, mert a küszöböt
kinek-kinek magának kell átlépnie. Átmenni ezen az ajtón azt
jelenti, hogy megvalljuk: Jézus Krisztus az Úr, és megerősítjük
belé vetett hitünket, hogy azt az életet éljük, melyet ő
ajándékozott nekünk. Olyan személyes döntés ez, mely föltételezi a
választás szabadságát, s az elszakadáshoz való bátorságot, annak
tudatában, hogy az ember isteni életet nyer (vö. Mt 13,44-46).
Ezzel a lelkülettel fog elsőként a Pápa 1999. december 24-éről
25-re virradó éjszaka átlépni a szent kapun. Miközben átlépi a
küszöböt, föl fogja mutatni az Egyháznak és a világnak a szent
Evangéliumot, az élet és remény forrását az előttünk álló harmadik
évezred számára. A szent kapun át mely az évezred végének
szimbóluma[13] Krisztus mélyebben
bevezet minket az Egyházba, mely az Ő teste és menyasszonya. Így
megértjük, milyen jelentős Péter apostol utalása, amikor azt írja,
hogy Krisztussal együtt mi is mint élő kövek épüljünk föl lelki
házzá, szent papsággá, hogy Istennek tetsző lelki áldozatokat
hozzunk Jézus Krisztus által (vö. 1Pt 2,5).
9. Egy további, a hívőknek jól ismert
jel a búcsú, a jubileumi események lényeges eleme. A búcsúban
nyilvánul meg az Atya irgalmának teljessége, aki leginkább a
bűnbocsánatban kifejeződő szeretetével mindenki elébe siet. Az
Atyaisten megbocsátását a bűnbánat szentségében adja.[14] A hívő ugyanis, aki tudva és
akarva súlyos bűnt követ el, kizárja magát az Istennel való
kegyelmi életből és a szentségből, melyre meghívást kapott. Az
Egyház a Krisztustól kapott teljhatalom alapján, tudniillik, hogy
az Ő nevében megbocsássa a bűnöket (vö. Mt 16,19; Jn 20,23), Isten
szeretetének élő jele, aki lehajol minden emberi gyöngeség fölé,
hogy irgalmának karjaiban fölemelje. Igen, Egyháza szolgálata
által árasztja Isten a világba irgalmasságát, azzal a drága
ajándékkal, amit ősi hagyomány szerint „búcsú”-nak nevezünk.
A bűnbánat szentsége a bűnösnek „új lehetőséget nyújt a
megtérésre és a megigazulás kegyelmének visszanyerésére”,[15] amit Krisztus áldozata tesz
lehetővé. Így újra visszatérhet Isten életébe, s részesévé válik
az Egyház életének. Amikor a hívő megvallja bűneit, valóban
bocsánatot nyer, s az Atyával és az ő Egyházával való közösség
visszanyerésének jeleként újra járulhat szentáldozáshoz. Az Egyház
azonban kezdettől fogva mélységesen meg volt győződve arról, hogy
az Istentől teljesen ingyen ajándékozott megbocsátást követnie
kell az élet tényleges megváltoztatásának, a rossztól való egyre
nagyobb szabadulásnak és a belső megújulásnak. A szentségi
cselekménnyel együtt kell járnia az ember saját cselekményének, a
bűntől való tényleges tisztulásnak, amit vezeklésnek nevezünk. A
megbocsátás nem azt jelenti, hogy e személyes folyamat
fölöslegessé válik, hanem épp ellenkezőleg, értelmessé teszi, hogy
az ember elfogadja és magára vállalja.
Az Istennel létrejött kiengesztelődés ugyanis nem zárja ki, hogy
a bűn bizonyos következményei visszamaradjanak, melyektől még
tisztulni kell. Épp e téren válik jelentőssé a búcsú, ami „az
isteni irgalom teljes ajándékát” fejezi ki.[16] A búcsú elengedi a bűnbánó bűnös azon
bűneiért járó ideigtartó büntetését, melyekre már bocsánatot
nyert.
10. Mivel a bűn megsérti Isten
szentségét és igazságosságát, és megveti a személyes barátságot,
melyet Isten kínál föl az embernek, kettős következményt von maga
után. Egyrészt ha súlyos bűnről van szó, kizár az Istennel való
közösségből és az örök életből. A bűnbánó bűnösnek Isten a maga
irgalmából megbocsátja a súlyos bűnöket és elengedi az értük járó
„örök büntetést”.
Ezenkívül „minden bűn, még a legkisebb is, a teremtményekhez való
rendetlen ragaszkodással jár, ami szükségessé teszi a tisztulást,
akár itt a földön, akár a halál után, az úgynevezett
purgatóriumban (tisztítótűz, tisztítóhely). E tisztulás szabadít
meg attól, amit „ideigtartó büntetésnek” nevezünk,[17] ami engesztelés és eltörli mindazt, ami az
Istennel és a testvérekkel való teljes közösség útjában áll.
Másrészt a kinyilatkoztatás tanítja, hogy a keresztény nincs
magára hagyva megtérése útján. Krisztusban és Krisztus által élete
titokzatos kötelékkel kapcsolódik a misztikus test
természetfölötti egységében a többi keresztény életéhez. Így a
hívők között a lelki javak csodálatos cseréje valósul meg, minek
következtében az egyik életszentsége javára válik a másiknak,
mégpedig nagyobb mértékben, mint ahogy az egyik ember bűne árthat
a másiknak. Vannak emberek, akik a szeretetnek, a szenvedésnek, a
tisztaságnak és az igazságnak olyan nagyszerű példáját hagyták
maguk után, ami vonzza és bátorítja a többieket. A „helyettesítés”
reális valóság, s az egész Krisztus-misztérium ezen alapszik. Az Ő
túláradó szeretete ment meg mindnyájukat. De Krisztus szeretetéhez
tartozik az is, hogy nem kárhoztat passzív befogadásra, hanem
bevon üdvözítő művébe, főként a szenvedésébe. Erről szól a
Kolosszei levél ismert sora: „Örömmel szenvedek értetek, és
testemben kiegészítem, ami Krisztus szenvedéséből hiányzik az Ő
testének, az Egyháznak javára” (1,24).
Csodálatosan kifejezi e mély valóságot a Jelenések könyvének az a
helye is, ahol az Egyházról mint hófehérbe öltözött menyasszonyról
van szó. És Szent János azt mondja: „A fehér ruha a szentek igaz
tetteit jelenti”(19,8). A szentek életében szövik a fehér ruhát,
ami az örökkévalóság öltözéke.
Minden Krisztustól szármaik, mivel azonban mi az övéi vagyunk,
mindenünk az Övé, s ezáltal üdvözítő erőt nyer. Ezt jelenti az
„Egyház kincstára”, melyet a szentek jótettei töltenek meg. A
búcsú elnyeréséért imádkozni azt jelenti, hogy belépünk e lelki
közösségbe és egészen megnyílunk a többiek felé. Hiszen a lelki
életet sem éli senki egyedül önmagának. S a lélek saját
üdvösségének gondja csak akkor szabadul meg a félelemtől és az
önzéstől, ha törődni kezd mások üdvösségével is. Ez a szentek
közösségének valósága a „helyettesítő tevékenység” misztériuma és
az imádságnak mint a Krisztussal és az Ő szentjeivel való egység
útjának valósága. Krisztus magához emel minket, hogy vele együtt
szőjük meg az új emberi nem makulátlan ruháját, Krisztus
jegyesének hófehér köntösét. A búcsúról szóló tanítás elsőként azt
világítja meg, hogy „mily szomorú és keserves elfordulni az Úrtól
és Istentől (vö. Jer 2,19). Amikor ugyanis a hívők búcsút nyernek,
megértik, hogy saját erejükből nem lettek volna képesek jóvátenni
a bajt, amit bűnükkel magukra és a közösségre hoztak; ez üdvös
alázatosságra készteti őket.”[18] A
szentek közössége, mely a hívőket Krisztussal és egymással
összekapcsolja, arról is beszél, mennyire lehet segíteni másokat
élőket és holtakat egyaránt , hogy egyre bensőségesebb
kapcsolatban legyenek a mennyei Atyával.
E tanításra támaszkodva és az Egyház anyai szeretetét képviselve
elrendelem, hogy minden hívő, ha megfelelően fölkészült, az egész
Jubileumi Év folyamán bőségesen részesülhet a búcsúk ajándékában,
abban a formában, ahogy azt az e bullához mellékelt rendelkezés
mondja (lásd a csatolt dekrétumot).
11. A mondott jelek a jubileumi
ünneplés hagyományához tartoznak. Isten népe azonban éber lélekkel
Isten irgalmának további jeleit is fölismerheti a Jubileumi Évben.
Tertio millennio adveniente apostoli levelemben utaltam néhány
ilyen jelre,[19] melyek
hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a jubileum rendkívüli kegyelmeit
intenzívebben tudjuk átélni. Röviden fölsorolom őket.
Ilyen elsőként az emlékezés megtisztításának jele: mindenkitől az
alázat bátor cselekedetét igényli, tudniillik azoknak a
vétségeknek a megbocsátását, melyeket a Krisztus nevét viselők
követtek és követnek el.
A Szent Év lényege szerint a megtérésre hívás ideje. A megtérés
volt Jézus igehirdetésének első szava is, és sokatmondóan a hit
készségéhez kapcsolódik: „Térjetek meg és higgyetek az
evangéliumnak!” (Mk 1,15). A parancsoló mód, amit Krisztus itt
alkalmaz, annak tudatosításából fakad, hogy „betelt az idő” (uo.).
Isten idejének beteljesedése a megtérésre szólító fölhívásba
fordul át. A megtérés azonban a kegyelem gyümölcse. A Szentlélek
késztet mindenkit arra, hogy „magába szálljon” és rájöjjön, hogy
vissza kell térnie az atyai házba (vö. Lk 15,17--20). A
lelkiismeretvizsgálat tehát a személyes lét egyik legjelentősebb
tevékenysége. Általa szembesül ugyanis minden ember a tulajdon
életének valóságával, s fölfedezi, hogy cselekedetei mennyire
eltávolódtak az eszménytől, amit maga elé tűzött.
Az Egyház története az életszentség története. Az Újszövetség
nyomatékosan megerősíti a megkeresztelt emberek következő
sajátosságait: olyan mértékben „szentek,” amilyen mértékben
elkülönülnek a gonosz hatalma alatt álló világtól, s átadják
magukat az egy és igaz Isten imádásának. Ez az életszentség
nyilvánul meg az Egyház által szentté és boldoggá avatottak
sokféle élettörténetében éppúgy, mint annak a férfiakból és nőkből
álló, hatalmas seregnek az életében, melyet lehetetlen
megszámlálni (vö. Jel 7,9). Az ő életük az evangélium igazsága
mellett tanúskodik, és a világ számára látható jelét adja a
tökéletesség lehetőségének. Azt azonban be kell látnunk, hogy a
történelem sok olyan eseményt is följegyzett, melyek a
kereszténység ellen-tanúságai. A kötelék miatt, mely a titokzatos
testben összekapcsol minket, mi magunk is hordozzuk az előttünk
éltek bűneinek és tévedéseinek terhét, akkor is, ha tetteikért
nincs személyes felelősségünk és nem tudunk a szíveket egyedül
ismerő Isten ítélőszéke előtt helyettük felelni. De mi magunk is,
akik az Egyház fiai és leányai vagyunk, vétettünk, és
akadályoztuk, hogy Krisztus menyasszonya teljes szépségében
ragyogjon. A mi bűneink akadályozták a Szentlélek működését sok
ember szívében. Hitünk gyöngesége sokakat közömbösségbe taszított
és távol tartott a Krisztussal való igaz találkozástól.
Mint Péter utóda sürgetem, hogy az Egyház az életszentségnek
Urától kapott ajándékától megerősítve boruljon térdre Isten előtt
az irgalmasság ezen évében, és kérjen bocsánatot gyermekei korábbi
és jelenlegi bűneiért. Mindnyájan vétkeztek és Isten előtt senki
sem mondhatja magát igaznak (vö. 1Kir 8,46).
Őszintén ismételjük meg: „Vétkeztünk” (Jer 3,25), de bizonyosnak
kell lennünk abban, hogy „ahol eláradt a bűn, ott túláradt a
kegyelem” (Róm 5,20).
Az ölelés, amit az Atya annak tartogat, aki bűnbánattal visszatér
hozzá, lesz a jutalom a saját és mások bűneinek alázatos
belátásáért; e belátás annak a mély köteléknek a tudatára
támaszkodik, mely Krisztus titokzatos testének minden tagját
egybeköti. Fölszólítom a keresztényeket, hogy vallják meg Isten és
az emberek színe előtt ellenük elkövetett vétkeiket. Úgy kell ezt
megtenniük, hogy semmi viszonzást nem várnak, s erőt egyedül Isten
szeretetéből merítsenek, „mely kiáradt a szívünkbe” (Róm 5,5).
Bizonyára lesznek olyanok, akik előítéletmentesen képesek lesznek
elismerni, hogy a múltban és a jelenben gyakran történtek és
történnek kirekesztések, igazságtalanságok és üldözések az Egyház
fiaival és leányaival szemben.
E Jubileumi Évben senki ki ne zárja magát az atyai ölelésből.
Senki ne viselkedjen úgy, mint az idősebb testvér az evangéliumi
példázatban, aki nem akart bemenni a házba, hogy részt vegyen az
ünneplésben (vö. Lk 15,2530). A megbocsátás fölötti örömnek
erősebbnek és nagyobbnak kell lennie minden bosszankodásnál. Ha ez
megtörténik, a menyasszony abban a szépségben és életszentségben
ragyog föl a világ szeme előtt, amit az Úr kegyelméből nyer. 2000
éve az Egyház az a jászol, melybe Mária fekteti Jézust, és minden
nép imádására és szemlélődésére bízza. A menyasszony alázatossága
még inkább ragyogtassa föl az általa őrzött és ünnepelt
Eucharisztia fönségét és erejét. A konszekrált kenyér és bor színe
alatt nyilatkoztatja ki a föltámadott és megdicsőült Jézus
Krisztus mint a pogányok világossága (vö. Lk 2,32)
megtestesülésének folyamatosságát. Elevenen és valóságosan
közöttünk marad, hogy a hívőket testével és vérével táplálja.
Tekintetünket határozottan a jövő felé kell fordítanunk. Az
irgalmas Atya nem számítja be a bűnöket, melyeket valóban
megbántunk (vö. Iz 38,17). Valami új valósul meg, és a megbocsátó
szeretet elővételezi az új eget és új földet. A következő évezred
keresztény tanúságtétele érdekében erősödjék a hit, növekedjék a
remény és legyen egyre tevékenyebb a szeretet.
12. Isten irgalmasságának ma egész
különlegesen szükséges jele a szeretet, mely megnyitja a szemünket
mások nyomorúságára, akik szegénységben a társadalom peremén
élnek. Ez az állapot ma széles rétegeket érint, és a halál
árnyékával borít be egész népeket. Az emberiség a rabszolgaságnak
új és a múltból ismert formáknál kifinomultabb változataival
találja magát szemben. Nagyon sok ember számára a szabadság
tartalom nélküli, üres szó marad. Nem kevés nép, főként a
legszegényebb nemzetek, olyan adósságteher alatt görnyednek,
melyeknek visszafizetése gyakorlatilag lehetetlen. Teljesen
világos, hogy a bármely nyelvű, fajú, nemzetiségű s vallású népek
sikeres együttműködése nélkül lehetetlen igazi haladást
megvalósítani. Meg kell szüntetni az elnyomás minden formáját,
melyek az egyesek uralmát jelentik mások fölött: ilyen esetekben
az igazságtalanság bűnéről van szó. Aki csak arra törekszik, hogy
itt a földön gyűjtsön kincseket (vö. Mt 6,19), nem Istenben
gazdagodik (vö. Lk 12,21).
Ezenkívül meg kell teremtenünk a nemzetközi szolidaritás és
együttműködés új kultúráját, melyben mindenki főleg a gazdag
országok és a magánvállalkozók felelősséget vállal egy olyan
gazdasági modellért, mely minden embernek javára szolgál.
Tovább nem odázható az óra, amikor a szegény Lázár is helyet
foglalhat a dúsgazdag ember mellett, ugyanannak a lakomának
részeseként, s nincs többé arra kényszerítve, hogy a gazdag
asztaláról lehullott morzsákkal táplálkozzék (vö. Lk 16,1931). A
kiáltó szegénység erőszak, bosszú és botrány forrása. Segítséget
csak az igazságosság, s ezáltal a béke melletti tevékeny
elkötelezettség hozhat.
A Jubileumi Év továbbá fölhívás a szív megtérésére az életmód
megváltoztatása által. Arra emlékeztet mindenkit, hogy sem a föld
javait nem sajátíthatja ki istenként, sem az ember fölötti
hatalmat nem követelheti abszolút módon, mert a föld Istené, és
egyedül hozzá tartozik: „A föld az enyém, ti csak jövevények és
vendégek vagytok nálam” (Lev 25,23). Bárcsak megérintené a
kegyelem ezen éve azok szívét, akik kezükben tartják a népek
sorsát!
13. Maradandó, de mindmáig nagyon
beszédes jel a keresztény szeretet igazsága mellett a vértanúk
emlékezete. Tanúságtételüket nem szabad elfelejteni. Ők azok, akik
az evangéliumot hirdették, amikor szeretetből odaadták életüket. A
vértanúk, főként napjainkban, annak a nagyobb szeretetnek jelei,
mely minden más értéket magában foglal. A vértanúk halála Krisztus
kereszten elhangzott szavait visszhangozza: „Atyám, bocsáss meg
nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek” (Lk 23,34). A hívő
ember, aki keresztény hivatását mely a kinyilatkoztatás alapján
magába zárja a vértanúság lehetőségét is komolyan vette, nem
zárhatja ki ezt a lehetőséget élete horizontjáról. A Krisztus
születése óta eltelt 2000 évre állandóan jellemző a vértanúk
tanúságtétele.
Immár végéhez közeledő évszázadunk elsősorban a nemzeti
szocializmus, a kommunizmus, a faj- vagy népirtás
következményeként megszámlálhatatlan vértanút adott. Mindenféle
társadalmi rétegből származó emberek szenvedtek a hitükért, amikor
életükkel fizettek Krisztushoz és az Egyházhoz ragaszkodásukért,
vagy bátran vállaltak hosszú évekig tartó fogságot és
kirekesztettséget, de nem hajoltak meg olyan ideológia előtt, mely
a kormányzásban kegyetlen diktatúrává vált. Pszichológiai
szempontból a vértanúság a leghatásosabb bizonyíték a hit igazsága
mellett, mely a legkegyetlenebb halálnak is emberi arcot tudott
adni, és szépségét a legszörnyűbb üldözések közepette is meg tudta
mutatni.
A jövendő Jubileumi Év kegyelmeitől eltelve lelkesebben tudjuk
majd énekelni az Atyának a hála himnuszát: „Jeles mártírseregek
magasztalnak tégedet.” Igen, azok seregéről van szó, akik
„megmosták ruhájukat, és kifehérítették a Bárány vérében” (Jel
7,14). Ezért kötődik az Egyház szerte a földön a vértanúk
tanúságához, s kell őriznie gondosan emlékezetüket. Isten népe e
minden életkorból, nyelvből és nemzetből származó, hiteles győzők
példájától hitében megerősödve, bizalommal lépje át a harmadik
évezred küszöbét. A hívők szívében a vértanúság fölötti
csodálathoz kapcsolódjék a vágy, hogy ha a körülmények úgy
kívánnák, Isten kegyelmével követhessék példájukat.
14. A jubileum öröme nem volna teljes,
ha tekintetünk nem fordulna arra, aki az Atya iránti teljes
engedelmességgel világra szülte nekünk Isten Fiát. Mária számára
Betlehemben jött el a „szülés ideje” (Lk 2,6); Szentlélekkel
eltelve hozta világra az új teremtés Elsőszülöttét. A hivatásnak
megfelelően, hogy Isten Anyja legyen, szűzi foganásától kezdve
teljességgel megélte anyaságát, és a Golgotán, a kereszt alatt
koronázta meg. Ott, Krisztus csodálatos ajándékaként, az Egyháznak
is Anyja lett, aki mindenkinek megmutatja a Fiúhoz vezető utat.
Mária, a Szűz olyan nő volt, aki tudott csöndben lenni,
odahallgatni, és oda tudta adni magát az Atya kezébe. Azért mondja
őt „boldognak” minden nemzedék, mert a Szentlélek által benne
véghezvitt csodát föl tudta ismerni. A népek soha nem hagynak föl
azzal, hogy az irgalmasság Anyját segítségül hívják, és mindig az
ő oltalma alá futnak. Ő aki Fiával, Jézussal és férjével,
Józseffel zarándokolt Isten szent templomába őrizze mindazok
útját, akik ebben a Jubileumi Évben zarándokok lesznek. A
következő hónapokban nagyon az ő közbenjárásába ajánlom a
keresztény népet, hogy nyerje el az irgalmasság és a kegyelem
teljességét, miközben a 2000. év is betelik azóta, hogy Megváltónk
megszületett.
Az Atyaistené legyen az Egyház dicsőítése a Szentlélekben a
megváltás ajándékáért a mi Urunk Jézus Krisztusban most és
mindörökké.
Kelt Rómában, Szent Péternél, november 29-én, az Úr 1998.
esztendejében, Ádvent első vasárnapján, pápaságom 21. évében.
II. János Pál pápa
Jegyzetek
[1] Vö. GS 22.
[2] Vö. 1. p.: AAS 71(1979), 258.
[3] Vö. II. János Pál pápa:
Redemptionis anno apostoli levél (1984. IV. 20): AAS 76 (1984), 627.
[4] GS 40.
[5] Vö. II. János Pál pápa: Tertio
millennio adveniente apostoli levél (1994. XI. 10.) 36. p.
[6] Vö. GS 41.
[7] (39-54. p.)
[8] Vö. DV 2, 4.
[9] Tanító költemény XXXI: PG 37,510.
[10] Vö. Adversus haereses III,17: PG
7,930.
[11] LG 1.
[12] Antiquorum habet bulla (1300.
febr. 22.): Bullarium Romanum III/2, 94.
[13] Vö. II. János Pál pápa: Tertio
millennio adveniente apostoli levél (1994. XI. 10.) 33. p.
[14] vö. II. János Pál pápa:
Reconciliatio et paenitentia szinodus utáni levél (1984. dec. 2.),
2834: AAS 77 (1985) 25 273.
[15] KEK 1446.
[16] II. János Pál pápa: Aperite
portas Redemptori bulla (1983. jan. 6.), 8. p.: AAS 75 (1983) 98.
[17] KEK 1472.
[18] VI. Pál pápa: Indulgentiarum
doctrina ap. konstitúció, (1967. jan. 1.) 9. p.: AAS 59 (1967),18.
[19] Vö. 33, 37, 51. p.
|