Levél a művészeknek II. János Pál pápa levele
1999. április 4.
„Isten
látott mindent, amit alkotott: nagyon jók voltak” (Ter
1,31)
A művész a Teremtő Isten képmása
1. Senki nem képes jobban megérezni valamit abból a
pátoszból, mellyel Isten a teremtés kezdetén nézte kezének
alkotásait, mint ti, Művészek, akik a Szépség alkotó mesterei
vagytok. Ennek az érzésnek az utórezgése csillant föl számtalanszor
a tekintetben, mellyel ti, bármely kor Művészei lebilincselve a
hangok és szavak, színek és formák titokzatos hatalmától
megcsodáljátok tehetségtek alkotását, s ugyanakkor észlelitek benne
a Teremtés titkát, melyben Isten, mindenek egyedüli Teremtője
bizonyos módon részesít benneteket.
Ezért nem találok a Teremtés könyvéből idézetteknél megfelelőbb
szavakat Hozzátok intézett levelem elejére, de erre indítanak régi
tapasztalataim is, melyek nagyon meghatározóak voltak egész életemre
nézve. Levelemmel szeretném folytatni az Egyház és a Művészek
közötti termékeny párbeszéd útját, mely az Egyház kétezer éves
története alatt soha nem szakadt meg és a harmadik évezred küszöbén
még nagy jövő előtt áll.
Mi a különbség a Teremtő és művész között? Aki teremt, a létet
ajándékozza, semmiből hoz elő valamit, ex nihilo sui et subiecti
mondja a latin, s ez olyan tevékenység, amire egyedül a Mindenható
képes. Ezzel szemben a művész már valami létezőt használ föl, aminek
formát és jelentést ad. Ez az istenképmás ember sajátos
tevékenysége. Mikor ugyanis a Szentírás elmondja, hogy Isten a
férfit és a nőt „a maga képmására” megteremtette (vö. Ter 1,27),
hozzáfűzi, hogy feladatul adta nekik a Föld feletti uralkodást (vö.
Ter 1,28). A teremtés utolsó napja volt (vö. Ter 1,2831). Az előző
napokon Jahve megteremtette a mindenséget; ezzel meghatározta a
kozmikus fejlődés ritmusát. Végül mint tervének legnemesebb
gyümölcsét megteremtette az embert. Hatalma alá vetette az egész
látható világot mint beláthatatlan területet, ahol az embernek ki
kell bontakoztatnia találékonyságát.
Valójában ugyanis olyan párbeszédről van szó, melyre nemcsak a
történelmi körülmények és gyakorlati megfontolások késztetnek, hanem
mely lényege szerint egyaránt gyökerezik mind a vallási
tapasztalatba, mind a művészi alkotásba. A Biblia első fejezetei
Istent úgy is elénk állítják, mint az alkotó ember mintaképét:
Istennek mint Teremtőnek képe tükröződik a művészben. E kapcsolatot
nagyon szemléletesen fejezi ki a lengyel nyelv, amikor szinte azonos
szavak jelentik a Teremtőt és a művészt: Stwórca és twórca.
Isten tehát létbe hívta az embert és feladatul adta neki, hogy
művész legyen. A művészi alkotásban bizonyul leginkább Isten
képmásának az ember. Feladatát elsősorban azáltal valósítja meg,
hogy saját emberségének csodálatos anyagát formálja, továbbá a
körülötte lévő világot is alkotó módon uralja. Az isteni Művész
szeretettel közeledik a művész ember felé, s ad neki egy szikrát
isteni bölcsességéből, amikor arra hívja, hogy legyen részese
teremtő erejének.
Természetesen csak részesedésről van szó, mely nem szünteti meg a
Teremtő és a teremtmény végtelen különbségét, ahogy ezt Nicolaus
Cusanus bíboros hangsúlyozta: „A művészi alkotás, amit a szerencsés
lélek létrehoz, nem az a művészet, ami maga Isten, hanem csak közlés
és részesedés belőle” [1]
Ezért minél inkább tudatában van egy művész adottságainak,
annál inkább érzi a késztetést, hogy önmagára és az egész teremtésre
szemlélődve, s egyre elmélyültebben tekintsen, és Istent dicsérő
himnusz fakadjon föl a szívéből. Csak így foghatja föl önmagát,
hivatását és küldetését teljes mélységében.
A művész különleges hivatása
2. Nem mindenki hivatott arra, hogy a szó szoros értelmében művész
legyen. A Teremtés könyvének kijelentése szerint azonban minden
ember megkapta a feladatot, hogy saját életének mestere legyen:
életéből mesterművet, műalkotást kell létrehoznia.
Fontos kiemelnünk az emberi tevékenység két oldala közötti
különbséget és összefüggést. A különbség szembeötlő. Az egyik oldal
ugyanis az az adottság, melynek köszönhetően az ember olyan
cselekedetek szerzője, melyekért erkölcsileg felelős. A másik oldal
az az adottság, melynek alapján művész az ember, azaz tud a művészet
szabályai szerint, annak előírásait követve alkotni. [2]
Ezért képes a művész alkotásokat létrehozni, de ezek önmagukban még
semmit sem mondanak erkölcsiségéről. Most ugyanis nem arról van szó,
hogy önmagát és személyiségét alakítja, hanem alkotóképességét
használja és az értelmében elgondolt terveinek ad esztétikai formát.
De annak ellenére, hogy az erkölcsi és művészi adottság között
lényeges különbség van, nem kevésbé fontos a két adottság
összefüggése. Kölcsönösen és nagyon mélyen föltételezik egymást. A
művész ugyanis alkotás közben önmagát fejezi ki, amennyiben műve
saját létének személyének és létmódjának sajátos tükröződése. A
történelem számtalan példát szolgáltat erre. Amikor ugyanis a művész
létrehoz egy mesterművet, nemcsak alkotását hozza létre, hanem
művével leleplezi saját személyiségét is. Saját lelki fejlődésének
talál új dimenziót és sajátos kifejezési formát. Alkotása által szól
másokhoz és kommunikál velük. Ezért a művészet története nemcsak
műalkotások, hanem emberek története is. A művek alkotóikról
beszélnek, legbelső titkaikról szólnak és föltárják azt az igazi
szolgálatot, amit a művész a művelődéstörténetnek tett.
A művész hivatása a szépség
szolgálatára
3. Az ismert lengyel költő, Cyprian Norwid írja: „A szépség azért
van, hogy alkotásra lelkesítsen és a mű megszülessen.” [3]
Ha a művészetről van szó, a szépség témája kikerülhetetlen. Már
utaltam rá, amikor Istennek a teremtésében tetszését lelő
tekintetéről szóltam. Megállapítván, hogy minden, amit alkotott, jó,
Isten azt is látta, hogy teremtése szép.
[4] A jó és a szép viszonya további megfontolásra késztet. A
szépség ugyanis a jó látható megjelenése, mint ahogy a jó a szépség
metafizikai előfeltétele. A görögök helyesen értették ezt, és a két
fogalom összeolvasztásával alkották meg a „kalokagathía” kifejezést,
ami annyit jelent mint `a szépjó'. Platón ezt írja róla: „A jó
hatalma kiárad a szép természetébe”. [5]
Az ember élete folyamán kiépíti a kapcsolatát a léttel, az
igazsággal és a jóval. A művésznek egészen sajátos kapcsolata van a
szépséggel. Nagyon találó, amikor azt mondjuk, hogy a szépség nem
más, mint a Teremtőtől a művészi tehetség felé elhangzó fölszólítás.
S kétségtelen, hogy ez a képesség is talentum, melynek az
evangéliumi példázat logikája szerint (vö. Mt 25,1430) kamatoznia
kell.
Ezzel lényeges ponthoz értünk. Aki érzi magában a művészi költői,
írói, festői, építészi, muzsikus, színészi hivatás szikráját,
egyúttal a felelősséget is érzi, hogy e talentumot nem lehet elásni,
hanem ki kell bontakoztatni a felebarátok, az egész emberiség
javára.
A művész és a közjó
4. A társadalomnak a művészekre éppúgy szüksége van, mint tudósokra,
technikusokra, munkásokra, szakemberekre, hitvallókra, tanítókra,
apákra és anyákra. Mindezeknek a művészet azon magasrendű formájával
kell szolgálniuk az egyén növekedését és a társadalom fejlődését,
ami a nevelés művészete. Ezen belül a művészeknek minden nép
műveltségében megvan a maga helyük. Amennyiben valóban értékes és
szép alkotásokat hoznak létre, nemcsak saját népük és az egész
emberiség műveltségét gyarapítják, hanem kiemelkedő szolgálatot
tesznek a közjónak is. Miközben ugyanis az egyes művészek különböző
hivatása meghatározza sajátos tevékenységüket, utal a vállalandó
feladatra, az elvégzendő kemény munkára és az elkerülhetetlen
felelősségre. A művész, aki mindezeknek tudatában van, azt is tudja,
hogy hiú dicsőségvágytól, népszerűséghajhászástól és egyéni
nyereségvágytól függetlenül kell alkotnia. Sajátos etikája, sőt
lelkisége van a művészi szolgálatnak, mely a maga módján hozzájárul
egy nép életéhez és újjászületéséhez. Épp erre látszik utalni
Cyprian Norwid, amikor azt mondja: „A szépség azért van, hogy
alkotásra lelkesítsen, és a mű megszülessen.”
A művészet a megtestesült Ige
misztériuma előtt
5. Az Ószövetség Törvénye kifejezetten tiltja, hogy a láthatatlan és
kimondhatatlan Istent „faragott vagy öntött képmással” (MTörv 27,15)
ábrázolják, mert Isten felülmúl minden képi ábrázolást: „Én vagyok,
aki vagyok” (Kiv 3,14). A megtestesülés titkában azonban Isten Fia
személyesen láthatóvá tette magát: „Amikor elérkezett az idők
teljessége, Isten elküldte a Fiát, aki asszonytól született” (Gal
4,4). Isten Jézus Krisztusban emberré lett: ő az a középpont, akihez
fordulni kell, „hogy az emberi létnek, a teremtett világnak és
magának Istennek a titkát fel tudjuk fogni”. [6]
Istennek ezen alapvető kinyilatkoztatása mint misztérium bátorítás
és kihívás a keresztények számára a művészi alkotások terén is. A
szépség olyan kivirágzása fakadt belőle, mely éppen a megtestesülés
misztériumából szívta föl éltető nedveit. Megtestesülése révén
ugyanis Isten Fia az igazság és jóság egész evangéliumi gazdagságát
beleszőtte az emberi történelembe, s ezáltal a szépség új dimenzióit
is föltárta: az evangéliumi üzenet csordultig van vele.
A Szentírás így „kimeríthetetlen kincstárrá” (Paul Claudel) és
„képeskönyvvé” (Marc Chagall) lett, melyekből a keresztény kultúra
és művészet merített. Még az Újszövetség fényében olvasott
Ószövetségből is mérhetetlenül gazdag inspirációk fakadtak. A
teremtés, bűnbeesés, a vízözön, a pátriárkák sora, a kivonulás
Egyiptomból és az üdvtörténet sok más személyéről és epizódjáról
szóló elbeszélések megmozgatták a festők, költők, muzsikusok,
dramaturgok és forgatókönyvírók fantáziáját. Hogy csak egy példát
említsek: Jób a fájdalomnak égető és mindig aktuális problémájával
újra meg újra fölkelti a filozófiai, irodalmi és művészi
érdeklődést.
És mit mondjak az Újszövetségről? A Szentírás szavai a születéstől a
Golgotáig, a színeváltozástól a föltámadásig, a csodatévőtől a
tanító Krisztusig, majd tovább azok az események, melyeket az
Apostolok Cselekedetei mond el és János eszkatologikus szempontból
szemlél, számtalanszor váltak képpé, zenévé és költeménnyé, melyek a
művészet nyelvén mind a megtestesült Ige misztériumáról beszélnek.
A művelődéstörténetben mindez a hit és szépség egyik gazdag
fejezete. Elsősorban a hívők merítenek belőle imádságaik és életük
javára. A korábbi időkben, amikor még sok volt az írástudatlan
ember, a bibliai képek egyenesen a hitet közvetítő katekézis
jellegével bírtak. [7] De a
Szentírás ihlette műalkotások mindenkinek, akár hívő, akár nem,
annak a fölfoghatatlan misztériumnak a tükröződései, mely körülveszi
a világot és benne lakik.
Termékeny kapcsolat az Evangélium
és a művészet között
6. Minden művészi intuíció abból indul ki, amit az érzékek
észlelnek, és arra törekszik, hogy átlátva a valóságot értelmezze a
benne rejlő misztériumot. Az intuíció az emberi lélek mélyéből
fakad, onnan, ahol a törekvés, hogy értelmet adjon a létének,
találkozik a szépségnek és a dolgok egységének észlelésével. Minden
művész közös tapasztalata az áthidalhatatlan különbség a mégannyira
sikerült mű és a szépség mindent fölülmúló tökéletessége között,
amit az alkotó tevékenység csúcspontján megpillantottak: mindaz,
amit festményben, szoborban vagy bármi alkotásban kifejezhettek,
csak árnyéka annak a ragyogásnak, ami lelki szemeik előtt néhány
pillanatra fölvillant. A hívő nem csodálkozik ezen: tudja, hogy
néhány pillanatra beletekinthetett a fényesség azon mélységébe,
melynek ősforrása Isten. Kell-e csodálkozunk rajta, ha a szellem oly
elfogódott lesz, hogy csak dadogva tudja kifejezni magát? Leginkább
a művész kész arra, hogy beismerje korlátait és magáévá tegye Pál
apostol szavait, aki szerint: „Isten nem kézzel épített templomokban
lakik... Ezért nem szabad azt gondolnunk, hogy az istenség aranyhoz,
ezüsthöz, kőhöz vagy a művészet, az emberi elme valamilyen
alkotásához hasonló.” (ApCsel 17,24. 29) Ha már a dolgok belső
valósága áthatolhatatlan az emberi képességek számára, mennyivel
inkább megközelíthetetlen Isten a maga kifürkészhetetlen
misztériumának mélységében!
Más természetű a hitbeli megismerés: személyes találkozást téltelez
föl Istennel Jézus Krisztusban. De ez a megismerés is meríthet
hasznot a művészi intuícióból. Nagyon gazdag példák a hitben magasba
emelkedő esztétikai szemlélődésre Beato Angelico képei. Ugyancsak
sokatmondó az az eksztatikus dicsőítés, melyet Assisi Szent Ferenc,
miután a Verna hegyen megkapta a stigmákat, egy pergamendarabkára
kétszer is leírt: „Te vagy a Szépség... Te vagy a Szépség!” [8] Szent Bonaventura így magyarázza:
„Ő a szép dolgokban mindig a Legszebbet szemlélte, s miközben
követte a teremtményekben látható nyomokat, mindig a Szeretettet
kutatta”. [9]
Hasonló megközelítés látható a keleti egyház lelkiségében, ahol
Krisztust „a Legszebbnek, minden halandónál Szebbnek” nevezik. [10] Nagy Szent Makariosz így
magyarázza a Föltámadott megdicsőítő és szabadító szépségét: „A
lélek, akit megvilágosít Krisztus arcának elmondhatatlan szépsége és
ragyogó dicsősége, betelik a Szentlélekkel..., egészen szemmé,
egészen fénnyé, egészen arccá válik.”
[11]
Minden igazi művészet a maga sajátos módján az ember és a
világ legmélyebb valóságát közelíti meg. Ezért nagyon értékes utat
jelentenek a hit horizontján is, ahol az emberi lét és történelem
megtalálja teljes jelentését. Épp ezért kellett az igazság
teljességének ahogy az Evangéliumokban megmutatkozik a művészek
érdeklődését kezdettől fogva fölkeltenie, hiszen ők természetüknél
fogva fogékonyak mindarra, ami a valóság belső szépségét
kinyilvánítja.
A kezdetek
7. A kereszténység kezdetben azzal a művészettel találkozott, mely a
klasszikus világ érett gyümölcse volt, annak esztétikai törvényeit
fejezte ki és értékeit adta tovább. A hit a keresztényektől a
művészet területén éppúgy megkívánta a megkülönböztetést, mint az
élet és a gondolkodás kérdéseiben, s e különbségtétel tiltotta az
automatikus átvételt. A keresztény ihletésű művészet ezért szinte
észrevétlenül kezdődött, szorosan kapcsolódva a hívők igényéhez
olyan jelek kialakítására, melyekkel a Szentírás alapján a hit
titkait ki tudták fejezni, és olyan szimbólumgyűjtemény
megalkotására, mellyel főleg az üldözések nehéz időszakaiban fel
tudták ismertetni magukat és igazoltatni tudták egymást. Ki ne
emlékeznék azokra a szimbólumokra, melyek egyúttal a festészet és
szobrászat első emlékei is lettek? A hal, a kenyér, a pásztor
misztériumokra emlékeztettek, s szinte észrevétlenül egy új művészet
alapjai lettek.
Amikor Nagy Konstantin engedélye lehetővé tette a keresztényeknek a
szabad megnyilvánulást, a művészet a hitvallás kedvelt formája lett.
Az első virágkor a hatalmas bazilikák építésével kezdődött,
melyeknél felhasználták az ókori pogányság építészeti ismereteit, de
illesztették az új kultusz követelményeihez. Hogyne említenénk
legalább a régi Szent Péter- és a Lateráni bazilikát, melyeket maga
Nagy Konstantin építtetett! Vagy a pompás bizánci művészet
példájaként a Jusztinianosz császár által Konstantinápolyban épített
Hagia Szofiát!
Miközben az építészet megalkotta a szakrális teret, az igény, hogy a
misztériumot az egyszerű emberek számára is megközelíhetővé tegyék,
lassanként a festészet és szobrászat alkalmazásához vezetett.
Ugyanakkor megtörténtek az első szónoki és zenei próbálkozások.
Szent Ágoston sok kérdés között a muzsikáról is írt. Hilarius,
Ambrus, Prudentius, Szír Efrém, Nazianszoszi Gergely, Nolai Paulinus
hogy csak néhányat említsünk a keresztény költészet első mesterei,
mely nemcsak teológiai, hanem irodalmi szempontból is nagy értéket
képvisel. Ars poeticájuk alkalmazta a klasszikusoktól átvett
formákat, de életerejét az Evangéliumokból merítette, ahogy Nolai
Szent Paulinus találóan mondja: „A mi művészetünk az egy hit, és a
mi muzsikánk Krisztus”. [12]
Valamivel később Nagy Szent Gergely a maga Antifonáriumával
megteremtette a föltételét egy olyan eredeti egyházi zene szerves
fejlődésének, amit róla neveztek el gregoriánnak. A gregorián ének
ihletett dallamaival a következő századokban a szent misztériumok
liturgikus ünneplésekor az Egyház hitének sajátos kifejezője lett.
Így kapcsolódott a szép az igazhoz, hogy a lelkeket a művészet az
érzékelhető világból magával ragadja az örökkévalóba.
Ezen az úton természetesen voltak nehezebb szakaszok is. A
keresztény misztériumok ábrázolásának kérdése körül elkeseredett
vita folyt az ókorban, s mint képvita vonult be a történelembe. A
hívők jámborságában már meghonosodott képtisztelet erőszakos
tiltakozás célpontjává lett. A 787-ben tartott Niceai zsinat, mely a
képek használata és tisztelete mellett döntött nemcsak a hívők,
hanem az általános műveltség szempontjából is történelmi esemény
volt. A döntő érv, amire a püspökök hivatkoztak, a Megtestesülés
misztériuma volt: ha Isten Fia belépett a látható valóságok
világába, amikor embersége által hidat vert a látható és a
láthatatlan világ közé, analóg módon föltételezhetjük, hogy a
misztérium ábrázolása a jel logikája szerint tudniillik hogy
érzékelhető utalás a misztériumra alkalmazható. A képet nem
önmagáért tiszteljük, hanem mindig a tárgyra utal, amit ábrázol. [13]
A középkor
8. A következő századok a keresztény művészet nagyszerű
kibontakozásának voltak tanúi. Keleten tovább virágzott a pontos
teológiai és esztétikai szabályokhoz igazodó ikonfestészet, abban a
meggyőződésben, hogy az ikonok olyanok, mint a szentségek: a
szentségek analógiájára a Megtestesülés valamelyik szempontját
jelenítik meg. Ezért egy ikon szépségét elsősorban templomon belül
láthatjuk, ahol félárnyékban mécsesek sokasága kelt különös
fényhatásokat. Pavel Florenszkij így ír erről: „Az arany, mely a
szórt nappali világosságnál idegen, súlyos és semmitmondó, egy
mécses vagy gyertya fényénél megelevenedik, ahogy milliónyi sugár
hol itt, hol ott fölszikrázik és megsejtetik a mennyet betöltő,
földöntúli fényt.” [14]
Nyugaton a művészek a koruk kulturális környezetében általános
fölfogástól is függően a legkülönbözőbb nézőpontokból indultak el.
Az évszázadok alatt fölhalmozódott műkincsek között egész sor
nagyszerű ihletésű szakrális műalkotás is van, melyek a mai
szemlélőt is csodálattal töltik el. Első helyen állnak a nagyszerű
templomépületek, melyekben a célszerűségnek mindig találkoznia
kellett a művészi tehetséggel, s ez utóbbi engedi, hogy a
szépérzék és a misztérium intuíciója ihlesse meg. Ebből születtek
a művészettörténetből jól ismert építészeti stílusok. A román
stílus zömök egyszerűsége, ahogy a katedrálisokban és
kolostorépületekben testet öltött, lassanként átalakul a gótika
nyúlánk, légies vonalaivá és pompás díszeivé. Ezekben a formákban
nemcsak egy-egy művész géniusza, hanem egy nép lelke is
megmutatkozott. A fény és árnyék játékaiban, a hol erőteljes, hol
könnyed formákban nyilván építészeti meggondolások mutatkoznak, de
része van bennünk az istenélménynek, a félelmetes és mégis vonzó
misztérium megtapasztalásának is. Hogyan foglalhatnánk össze
néhány utalással a keresztény középkor évszázadai művészetének
teremtő erejét és változatos megnyilvánulásait? Igaz, emberi
korlátok között, de az egész műveltséget átitatta az Evangélium, s
ahol a teológiai gondolkodás Szent Tamás Summáját hozta létre, ott
az egyházi művészet az anyagot alkalmassá munkálta a misztérium
imádására, miközben egy csodálatos költő, Dante Alighieri
megírhatta „a szent eposzt, mely eget és földet magában foglal”, [15] s melyet ő maga Divina
Commediának, Isteni színjátéknak nevezett.
Humanizmus és reneszánsz
9. Az a termékeny légkör, melyből a humanizmus és a reneszánsz
rendkívüli művészi virágzása fakadt, jelentős hatással volt e kor
vallásos témákkal foglalkozó művészeire is. Természetesen az ihletés
éppúgy sokféle, mint amennyi a stílusuk, legalábbis a legnagyobbak
stílusa. De nem az én feladatom arról beszélni, amit ti, Művészek
sokkal jobban ismertek. Amikor ebből az Apostoli Palotából írok
nektek, mely a műkincseknek is egyedülálló kincsesháza a világon,
inkább a legnagyobb művészek hangja szeretnék lenni, akik itt
gyakran adták zseniális, mély lelkiséggel áthatott tehetségük
legjavát. Michelangelo szól innen hozzátok, aki a Sixtusi kápolnában
bemutatta a világ misztériumát és drámáját a teremtéstől az utolsó
ítéletig azáltal, hogy az Atyaistent, az ítélő Krisztust és a
történelem kezdetétől a céljáig tartó fáradságos utat megjáró embert
ábrázolta. Raffaello finomlelkű és érzékeny géniusza szól hozzátok,
aki sok festményén, de különösen a Signatura stanzájában látható
Disputáján a Szentháromság misztériumának kinyilatkoztatására utal,
aki az Eucharisztiában az ember útitársa lett; ezzel rávilágít az
emberi gondolkodás kérdéseire és elvárásaira is. Innen, az
Apostolfejedelemnek szentelt bazilikából, a kolonnádoktól, melyek
kitárt karokként indulnak a bazilikától, s mintha át akarnák ölelni
az emberiséget, szól hozzátok hogy csak a legnagyobbakat említsem
Bramante, Bernini, Borromini, Maderno, akik térben jelenítették meg
a misztériumot, mely az Egyházat katolikus, emberséges közösséggé,
minden istenkereső ember Anyjává és útitársává teszi.
E rendkívüli együttesben, melyben az Egyház múlhatatlan esztétikai
és vallási értékek magasságába emelkedett, a szakrális művészet is
egyedülálló kifejezőerőt nyert. A humanizmus és a reneszánsz és az
őket követő művelődési és tudományos irányzatok hatására egyre
nagyobb érdeklődéssel fordult az ember, a világ és a történeti
valóság felé. Ez az érdeklődés önmagában nem jelent veszedelmet a
keresztény hit számára, melynek középpontjában a megtestesülés
misztériuma s ezzel az ember Istentől kapott fölmagasztalása áll.
Erről tanúskodnak a fentebb említett legnagyobb művészek. Elég csak
arra gondolnunk, milyen szépnek ábrázolta képein és szobrain
Michelangelo az emberi testet. [16]
Az utolsó évszázadok új szellemi légkörében, melyben a
társadalmak egy része látszólag közömbössé vált a hit iránt, nem
halt ki a vallásos művészet. E megállapítás még nagyobb súlyt kap,
ha a képzőművészetekről áttérünk annak a nagyszerű fejlődésnek a
szemlélésére, mely ugyanebben az időszakban az egyházi zenében ment
végbe. Abban a zenében, amit kifejezetten liturgikus használatra
vagy csak vallásos témára komponáltak. A sok, teljesen a szent
zenének élő muzsikus mellett akik közül legalább Pier Luigi da
Palestrina, Claudio Monteverdi és Tomás Luis de Victoria említendő
nagyszerű, ihletetten vallásos művekkel ajándékozta meg az
emberiséget sok nagy zeneszerző Händeltől Bachig, Mozarttól
Schubertig, Beethoventől Berliozig, Liszttől Verdiig.
Úton egy új párbeszéd felé
10. Természetesen tagadhatatlan, hogy a modern korban e
keresztény humanizmus mellett, mely változatlanul megnyilvánul a
műveltségben és a művészetben, egyre erősebben mutatkozik a
humanizmusnak az a formája is, melyet az Istentől való távolság, sőt
a vele való szembehelyezkedés jellemez. E légkör olykor legalábbis
abban az értelemben, hogy sok művész kevésbé érdeklődik vallásos
témák iránt bizonyos távolságot alakított ki a művészet és a hit
világa között.
Ti azonban tudjátok, hogy az Egyház változatlanul nagyra becsüli
a művészet értékeit. A művészet ugyanis, ha igazi, a sajátosan
vallásos kifejezési formákon túl is belsőleg közel van a hit
világához, annyira, hogy olyan időszakokban, amikor a műveltség
kifejezetten elfordul az Egyháztól, a művészet hidat képez a
vallásos élményekhez. A szép keresése, ami a képességeket
meghaladó tehetség gyümölcse, természete szerint utalás a
misztériumra. Még ha a lélek legsötétebb mélységeiben vagy a rossz
legszörnyűbb rétegeiben jár is, a művész a megváltás egyetemes
vágyának ad hangot.
Érthető tehát, miért ragaszkodik az Egyház különösen is a
művészekkel folytatott dialógushoz, s miért kívánja, hogy
napjainkban új szövetség jöjjön létre a művészekkel, ahogy ezt
tiszteletreméltó Elődöm, VI. Pál pápa megindítóan fejezte ki
beszédében 1964. május 7-én, amikor a Sixtusi kápolnában
találkozott a művészekkel. [17]
A szépség új megjelenését reméli korunk számára az Egyház ettől az
együttműködéstől, és megfelelő választ vár a keresztény közösség
igényeire.
A II. Vatikáni Zsinat szellemében
11. A II. Vatikáni Zsinat lerakta az alapokat az Egyház és a
műveltség kapcsolatának megújításához, közvetlen következményekkel a
művészet világára nézve is.
E kapcsolat a barátság, a nyitottság és a dialógus jegyében áll. A
zsinati atyák a Gaudium et spesben kiemelték az irodalom és a
művészet nagy jelentőségét az emberi életben: „Arra törekszenek
ugyanis, hogy kifürkésszék, milyen az ember, mik a problémái, és mit
tapasztal, amikor megismeri és tökéletesíteni akarja önmagát és a
világot. Igyekeznek föltárni az ember helyzetét a történelemben és a
világmindenségben, szemléltetik nyomorúságát és örömeit,
kapcsolatait és erőit, sőt megálmodják a boldogabb emberi világot
is.” [18]
Erre alapozva a Zsinat bezárásakor az atyák üdvözletet és felhívást
intéztek a művészekhez: „A világnak, melyben élünk, szüksége van a
szépségre, hogy kétségbeesésbe ne sodródjék. A szépség, éppúgy mint
az igazság, örömet olt az emberi szívbe, és drága gyümölcs, mely
ellenáll a mulandóságnak, nemzedékeket köt össze és kapcsolatot
teremt a csodálatban.” [19] A
szépség iránti tisztelet szellemében emlékeztetett a Sacrosanctum
Concilium kezdetű liturgikus konstitúció az Egyház és a művészet
hagyományos barátságára. Amikor a konstitúció a szakrális
művészetről úgy beszél, mint a vallásos művészet legmagasabb
formájáról, még attól sem riad vissza, hogy a művészek tevékenységét
nemes szolgálatnak mondja, amennyiben alkalmasak arra, hogy Isten
végtelen szépségét tükrözzék és az emberek lelkét Reá irányítsák. [20]
Szintén a művészeknek köszönhető, hogy „az istenismeret
világosabbá és az evangéliumi üzenet az emberi szellem számára
hozzáférhetőbbé válik”. [21] A
mondottak fényében nem meglepő Marie Dominique Chenu páter
kijelentése, aki szerint még a teológiatörténész is tökéletlen
munkát végezne, ha nem szentelne kellő figyelmet az irodalmi és
képzőművészeti alkotásoknak; a maguk módján ugyanis nem egyszerűen
illusztrációk, hanem a teológiának valóságos „forráshelyei” (loci
theologici). [22]
Az Egyháznak szüksége van a művészetre
12. A Krisztustól rábízott üzenet továbbadásához a Egyháznak
szüksége van a művészetre. Az Egyháznak ugyanis a szellemi, a
láthatatlan valóságot, Isten világát kell fölfoghatóvá, sőt,
amennyire csak lehet, vonzóvá tennie. Tehát az önmagában
kimondhatatlant kell érthető formába öntenie. A művészetnek megvan a
képessége, hogy az üzenet egyik vagy másik szempontját kiragadja, és
olyan színekbe, formákba, hangokba öltöztesse, amelyek megfelelnek a
szemlélő vagy hallgató intuíciójának. S ez úgy történik, hogy nem
sérül az üzenet transzcendens tartalma, sem misztérium jellege nem
vész el.
Az Egyháznak különösen olyan emberekre van szüksége, akik mindezt
irodalmi és képzőművészeti szinten meg tudják valósítani azáltal,
hogy a képek és azok szimbolikus jelentésének végtelen
lehetőségeivel dolgoznak. Maga Krisztus az isteni tervnek
megfelelően, hogy a megtestesülésben a láthatatlan Isten képe legyen
igehirdetésében nagyon gyakran használt képeket.
Ugyanígy van szüksége az Egyháznak a muzsikusokra. Az évszázadok
során mily sok egyházi kompozíciót írtak olyan emberek, akiket
mélységesen eltöltött a misztérium tisztelete!
Megszámlálhatatlan a hívők sokasága, akik hitüket olyan dallamokkal
táplálták, melyek hívő szívből fakadtak és a liturgia részei lettek,
vagy alkalmas segítséget nyújtanak a liturgia méltó végzéséhez. Az
énekben a hit túláradó örömmé, szeretetté és a szabadító Isten
bizalomteljes várakozásává válik.
Az Egyháznak szüksége van építészekre, mert szüksége van olyan
terekre, ahol a keresztény nép összegyűlhet és megünnepelheti az
üdvösség misztériumait. A világháború pusztításai és a nagyvárosok
terjeszkedése után egy új építésznemzedék megkísérelt megfelelni a
keresztény istentisztelet követelményeinek és bizonyította annak az
indításnak erejét, amellyel a vallásosság korunk építészeti
adottságaival szemben is rendelkezik. Nem ritkák ugyanis az olyan
templomok, melyek az imádság helyei, ugyanakkor valóban művészeti
alkotások.
Szüksége van-e a művészetnek az Egyházra?
13. Az Egyház tehát rászorul a művészetre. De elmondható-e, hogy a
művészetnek is szüksége van az Egyházra? A kérdés provokatívnak
tűnhet. Valójában azonban, ha helyesen értjük, megvan a maga jogos
és mély megalapozása. A művész mindig a dolgok rejtett értelmét
kutatja; kínzó gondja, hogy sikerül-e a kimondhatatlan világát
kifejeznie. Nem látjuk-e, hogy az indításoknak micsoda forrásvidéke
lehet számára az a lelki birodalom, amit a vallás jelent? A
vallásban nem a legfontosabb személyes kérdések tétetnek-e föl, s
nem a végső, egzisztenciális válaszokat keresik-e?
A vallási kérdés valójában minden kor művészeinek legtöbbször
feldolgozott témái közé tartozik. Az Egyház mindig kreatív
képességükre hivatkozott, hogy az Evangélium üzenetét és annak a
keresztény közösségben történő konkrét alkalmazását jelenítsék meg.
Az együttműködés mindig a kölcsönös gazdagítás forrása volt. Haszna
volt belőle az ember megértésének, hiteles képének és igazságának.
Napvilágra került a művészet és a keresztény kinyilatkoztatás közti
különleges kapcsolat is. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a
zseniális emberi szellem más vallásokban nem talált indító
benyomásokat. Gondoljunk csak az ókori, főleg a görög és római
művészetre és a legrégibb keleti kultúrák mindmáig virágzó
művészetére. Mégis igaz, hogy a kereszténység, Isten Igéje
megtestesülésének központi dogmája következtében olyan horizontot
nyit a művésznek, mely tele van inspiráló mozzanatokkal. Micsoda
elszegényedést jelentene a művészet számára az Evangélium
kimeríthetetlen folyamának kiszáradása!
Felhívás a művészekhez
14. Levelemmel hozzátok fordulok, az egész világ Művészeihez,
hogy kifejezzem megbecsülésemet és hozzájáruljak a művészet és az
Egyház közötti még termékenyebb együttműködéshez. Meghívlak
benneteket, hogy fedezzétek föl újra a szellemi és vallási dimenzió
azon mélységeit, melyek a művészetet legnemesebb kifejezési
formáiban mindig jellemezték. Ebben a távlatban szólok hozzátok, az
írott és mondott szó művészei, a színház és muzsika művészei, a
képzőművészet és a kommunikáció modern eszközeinek művészei. Főként
hozzátok, keresztény művészekhez fordulok: egyenként szeretnélek
emlékeztetni arra, hogy az Evangélium és a művészet között kezdettől
fennálló kapcsolat a funkcionális követelményeken túl magában
foglalja a kihívást, hogy kreatív intuícióval hatoljatok be az
emberré lett Isten misztériumába és ugyanakkor az ember
misztériumába is.
Bizonyos értelemben minden ember ismeretlen önmaga számára. Jézus
Krisztus nemcsak Istent nyilatkoztatja ki, hanem „teljesen föltárja
az embert is az embernek”. [23]
Krisztusban Isten megengesztelődött a világgal. Minden hívő arra
hivatott, hogy erről tanúságot tegyen; de azok a nők és férfiak,
akik a művészetnek szentelték magukat, tartoznak azzal, hogy
zseniális tehetségükkel elmondják: Krisztusban meg van váltva a
világ, az ember, az emberi test, és meg lesz váltva az egész
teremtés, mely, ahogy Szent Pál írja: „sóvárogva várja Isten fiainak
kinyilvánulását” (Róm 8,19). Várja Isten fiainak kinyilvánulását a
művészet által és a művészetben is. Ez a ti feladatotok. A
műalkotásokkal való találkozástól várja minden kor emberisége a mai
is a felvilágosítást, hogy milyen úton járjon és mi a rendeltetése.
Teremtő Lélek és művészi inspiráció
15. Az Egyházban gyakran hallani a Szentlelket hívó szót: „Veni,
Creator Spiritus”, Teremtő Lélek, jöjj közénk, híveid szívét
látogasd, töltsd malaszttal a lelkeket, kiket hatalmad alkotott! [24]
Már a Teremtés könyve szól a Szentlélekről, a „Lélekről” (ruah): „A
Föld puszta volt és üres, sötétség borította a mélységeket és Isten
lelke lebegett a vizek fölött” (1,2). Milyen szoros hasonlóság van a
Lélek, a lehelet, a belé lehel és az inspiráció között! A Szentlélek
a világmindenség titokzatos Művésze. Kitekintve a harmadik évezredre
kívánom minden Művésznek, hogy nyerje el gazdagon annak a teremtő
inspirációnak ajándékát, amelyből minden igazi műalkotás származik.
Kedves Művészek, jól tudjátok: igen sok belső és külső indítás van,
ami inspirálhatja tehetségteket. De minden igazi inspiráció hordoz
valamit abból a leheletből, amellyel a Teremtő Lélek kezdettől
áthatja a teremtés művét. Miközben ébren ügyel a mindenséget vezérlő
titokzatos törvényekre, a Teremtő Lélek isteni lehelete találkozik
az emberi szellemmel és ösztökéli ennek teremtő adottságait. A jót
és szépet összekapcsoló, belső megvilágosítással érinti az emberi
szellemet és fölébreszti benne az ész és szív erőit, s közben
képessé teszi, hogy elgondolása támadjon és azt műalkotásban meg is
jelenítse. Analóg módon, de joggal beszélünk kegyelmi pillanatokról,
mert az embernek lehetősége nyílik arra, hogy élménye támadjon a
fölötte álló Abszolútumról.
A szabadító szépség
16. A harmadik évezred küszöbén kívánom mindnyájatoknak, kedves
művészek, hogy különös intenzitással nyerjétek el ezt a teremtő
inspirációt. A szépséget, amit a következő nemzedékeknek
továbbadtok, úgy ragadjátok meg, hogy csodálatot támasszon bennük!
Az élet és az ember szent volta előtt, a világmindenség csodája
előtt a csodálat az egyetlen méltó magatartás.
E csodálatból fakadhat az a lelkesedés, amiről Norwid költeménye
beszél, akire levelem elején hivatkoztam. Ilyen lelkesedésre van
szüksége a mai és a holnapi embereknek, hogy a horizonton már
jelentkező döntő kihívásoknak megfelelhessenek és le tudják azokat
győzni. E lelkesedésnek köszönhető, hogy az emberiség minden
eltévelyedés után újra föl tud állni és vissza tud találni helyes
útjára. Ebben az értelemben hangzott el mély intuitív meglátásból,
hogy „a szépség fogja megmenteni a világot”. [25]
A szépség a misztérium titkos írása, utalás az örökkévalóra.
Meghívás az élet élvezésére és a jövőről való álmodozásra. Ezért nem
tud megnyugtatni végleg a teremtett dolgok szépsége és ébreszti föl
azt a titokzatos vágyat Isten után, melyet a szépnek szenvedélyes
szerelmese, Szent Ágoston feledhetetlen szavakba tudott foglalni:
„Későn szerettelek meg, ó Szépség, örökké régi és örökké új, későn
szerettelek meg!” [26]
Kívánom nektek, Művészek szerte a világon, hogy ösvényeitek
vezessenek el a szépség azon óceánjához, ahol a csodálkozás
megrészegült csodálattá és kimondhatatlan örömmé válik.
Kívánom nektek, hogy a föltámadott Krisztus misztériuma, akiről az
Egyház ezekben a napokban olyan örömmel elmélkedik, inspirálja
munkátokat.
Kísérjen titeket a szentséges Szűz Mária, a Tota Pulchra, az
'Egészen Szép', akit a művészek annyiszor ábrázoltak, s kiről a nagy
Dante a Paradicsom sugárkoszorújában ezt mondja: „És láttam e
játéknak és daloknak tüzében olyan szépséget kacagni, hogy a szentek
szemei fölragyogtak.” [27]
„A káoszból merül fel a szellem világa.” Adam Mickiewicznek a
lengyel haza nagy szenvedésének idején leírt szavait [28] folytatva kívánom nektek: művészetetek
legyen hozzájárulás az igazi szépség ábrázolásához, ami Isten
Lelkének tükröződéseként változtassa át az anyagot és nyissa meg az
emberek bensőjét az Örökkévaló érzékelésére.
Ezt kívánom nektek teljes szívemből.
A Vatikánból 1999. április 4-én,
húsvét vasárnapján
II. János Pál pápa
Jegyzetek
[1] Dialogus de ludo globi, lib. II:
Philosophisch-Theologische Schriften, Wien 1967, III, 332. o.
[2] Az erkölcsi erények főként az
okosság, a „recta ratio agibilium” teszik képessé az embert arra,
hogy az erkölcsi jó és rossz figyelembevételével helyesen
cselekedjék. A művészetet viszont a filozófia „recta ratio
factibilium”, a helyes alkotás szabályaként határozza meg.
[3] Promethidion: Bogumil, V.
185186: Pisma wybrane, Warszawa 1968, vol. 2, 216. o.
[4] Erőteljesen fejezi ki ezt a
szempontot a Szentírás Hetvenes fordítása, amikor a héber tób, `jó'
jelentésű szót a görög kalón, `szép' szóval adja vissza.
[5] Philebos, 65 A.
[6] Fides et ratio enciklika 80. AAS
91 (1999), 67
[7] E pedagógiai elvet 599-ben Nagy
Szent Gergely pápa találóan fogalmazta meg Serenus marsiliai
püspöknek: „A festményeket azért visszük a templomokba, hogy az
olvasni nem tudók legalább a falra tekintve lássák, amit a
kódexekből kiolvasni képtelenek.” (Epistulae, IX, 209: CCL 140A,
1714).
[8] Lodi di Dio altissimo, V. 7, 10.
in: Fonti Francescane, n. 261, Padua 1982, 177. o.
[9] Legenda maior, IX,1, in: Fonti
Francescane, Nr. 1162, Padua 1982, 911. o.
[10] Enkomia a nagyszombati
utrenyében.
[11] Homilie I, 2: PG 34, 451.
[12] „At nobis ars una fides et
musica Christus”: Carmen 20, 32: CSEL, 30, 144.
[13] Vö. II. János Pál pápa:
Duodecimum Saeculum apostoli levél (1987. dec. 4.), 89: AAS 80
(1988) 247249.
[14] La prospettiva rovesciata ed
altri scritti. Róma, 1984, 63.
[15] Paradiso XXV,12.
[16] Vö. II. János Pál pápa
beszéde a Sixtusi kápolna Michalengelo-freskói restaurálásának
befejezésekor bemutatott szentmisében 1994. ápr. 8-án: Insegnamenti
171 (1994), 899904.
[17] Vö. AAS 56 (1964), 438444.
[18] Nr. 62.
[19] Üzenet a Művészeknek (1965.
dec. 8.): AAS 58 (1966),13.
[20] Vö. 122. p.
[21] Gaudium et spes, 62.
[22] La teologia nel XII secolo
Milano, 1992. 9.o.
[23] Gaudium et spes, 22.
[24] Pünkösd második vesperás
himnusza. Babits Mihály ford.
[25] Dosztojevszkij: A
félkegyelmű, III. rész V. fej.
[26] „Sero te amavi! Pulchritudo
tam antiqua et tam nova, sero te amavi!”: Confessiones 10, 27, 38:
CCL 27, 251.
[27] Paradicsom XXXI, 134135.
Babits ford.
[28] Oda do mlodosci, 69: Wybór
poezji, Wroclaw, 1986, 1. köt. 63. o.
|