|
PERFECTAE CARITATIS
A II. Vatikáni Zsinat PERFECTAE CARITATIS kezdetű dekrétuma a szerzetesi élet korszerű megújításáról
Tartalomjegyzék
1. Előszó
2. A korszerűsítés alapelvei
3. Gyakorlati szempontok
4. Mindenki közreműködése
5. A szerzetesség lényege
6. A lelki élet
7. A szemlélődő szerzetek
8. Az aktív szerzetek
9. Monasztikus intézmények
10. A laikus szerzetesi intézmények
11.Világi intézmények
12. A szerzetesi tisztaság
13. A szerzetesi szegénység
14. A szerzetesi engedelmesség
15. A közösségi élet
16. A klauzúra
17. A szerzetesi habitus
18. A szerzetesek nevelése
19. Új alapítások
20. A szerzetek sajátos tevékenysége
21. Hanyatló intézmények
22. Szerzetesházak összefogása
23. A főbb elöljárók tanácsai
24. Szerzetesi hivatások
25. Befejezés
A II. Vatikáni Zsinat PERFECTAE CARITATIS
kezdetű dekrétuma a szerzetesi élet korszerű megújításáról.
PÁL PÜSPÖK
ISTEN SZOLGÁINAK SZOLGÁJA
A ZSINATI ATYÁKKAL EGYÜTT ÖRÖK EMLÉKEZETÜL
Előszó
1. A Szentséges Zsinat Lumen gentium kezdetű
konstitúciója már elmondta, hogy az evangéliumi tanácsok
követése mint a tökéletes szeretetre törekvés az Isteni
Mester tanításából és példájából ered, és nagyon kifejező
jele a mennyek országának. Most pedig azoknak a (szerzetes)
intézményeknek életével és fegyelmével akar foglalkozni,
melyeknek tagjai szüzességet, szegénységet és engedelmességet
fogadtak,
és a kornak megfelelően akar gondoskodni szükségleteikről.
Az Egyházban kezdettől fogva voltak férfiak és nők,
akik az evangéliumi tanácsok megtartásával nagyobb
szabadsággal akarták követni és szorosabban akarták
utánozni Krisztust, s a maguk módján Istennek szentelt
életet éltek; közülük sokan a Szentlélek indítására
magányos remeteségbe vonultak, vagy szerzetes családokat
alapítottak, melyeket az Egyház a maga tekintélyével
szívesen elfogadott és jóváhagyott. Így az isteni tanácsból
a szerzetes csoportok csodálatos változatossága nőtt
ki, melyek nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy az Egyház
ne csak minden jócselekedetre (vö. 2Tim 3,17)
és a Krisztus testét építő szolgálatra legyen kész
(vö. Ef 4,12), hanem a gyermekei által
birtokolt különféle adományoktól ékes is legyen, mint
a vőlegényének fölékesített menyasszony (vö.
Jel 21,2), és általa nyilvánuljon
ki Isten sokféle bölcsessége (vö. Ef 3,10).
Az adományok gazdag sokféleségében mindazok, akiket
Isten az evangéliumi tanácsok megvalósítására hív,
s e tanácsokat hűségesen követik, egész különlegesen
az Úrnak szentelik magukat, s követik Krisztust, aki
szűzen és szegényen (vö. Mt 8,20; Lk 9,58),
s engedelmesen egészen a kereszthalálig (vö.
Fil 2,8) megváltotta és megszentelte az embereket.
Így a Szentlélek által a szívükbe árasztott szeretettől
hajtva (vö. Róm 5,5) egyre inkább Krisztusért
és az ő testéért, az Egyházért élnek (vö. Kol
1,24). Minél inkább Krisztushoz kapcsolódnak egész
életüket átfogó odaadásukkal, annál
bőségesebb lesz az Egyház élete és termékenyebb apostolkodása.
Annak érdekében, hogy az evangéliumi tanácsokra tett
fogadalmakkal megszentelt élet nagy értéke és el nem
hanyagolható feladata a jelen körülmények között egyre
jobban javára váljon az Egyháznak, e Szent Zsinat a
következőket határozta; de határozatai csak általános
elvek a szerzetek, sajátos jellegük fönntartásával
a fogadalom nélküli közösségek és a világi intézmények
számára. A részletes szabályokat
a Zsinat után az illetékes tekintélyeknek kell megfogalmazniuk.
(A korszerűsítés alapelvei)
2. A szerzetesi élet korszerű megújítása magában foglalja
egyrészt az állandó visszatérést minden keresztény
élet forrásaihoz és a (szerzetes) intézmény eredeti
szellemiségéhez, másrészt az intézmény alkalmazkodását
a kor megváltozott körülményeihez. Ezt a megújítást
a Szentlélek hatása és az Egyház
vezetése alatt a következő elveknek megfelelően kell előmozdítani:
a) Mivel a szerzetesi élet legfőbb szabálya az Evangéliumban
bemutatott Krisztus-követés,
ezt tekintse minden (szerzetes) intézmény legfőbb regulájának.
b) Az Egyház javára szolgál, hogy minden (szerzetes)
intézménynek megvan a maga sajátos jellege és feladata.
Ezért hitelesen meg kell ismerni és meg kell őrizni
az alapítók szellemét és sajátos célkitűzéseit, valamint
az egészséges hagyományokat,
melyek együtt alkotják minden (szerzetes) intézmény örökségét.
c) Minden (szerzetes) intézmény vegyen részt az Egyház
életében, és szentírási, liturgikus, dogmatikus, lelkipásztori,
ökumenikus, missziós és szociális stb. kezdeményezéseit
és
célkitűzéseit jellegének megfelelően tegye magáévá és támogassa.
d) A (szerzetes) intézmények segítsék elő, hogy tagjaik
megfelelő ismereteket szerezhessenek az emberek és
korunk állapotáról és az Egyház szükségleteiről, hogy
a hit fényénél bölcs ítéletet alkotva a világ mai helyzetéről
és apostoli
buzgóságtól hevítve jobban tudjanak segíteni az embereknek.
e) Mivel a szerzetesi élet mindenekelőtt arra van rendelve,
hogy a szerzetesek az evangéliumi tanácsokra tett fogadalmak
által Krisztust kövessék és Istennel egyesüljenek,
nagyon komolyan megfontolandó, hogy a kor viszonyaihoz
való legtökéletesebb alkalmazkodás sem lesz eredményes,
ha nem lelki megújulásból fakad, amelynek
első helyet kell biztosítani még a külső tevékenységben is.
(Gyakorlati szempontok)
3. Az élet, az imádság és a tevékenység rendje -- mindenütt,
de főleg a missziós területeken, és minden szerzet
jellegének megfelelően -- alkalmazkodjék a szerzetesek
fizikai és lelki adottságaihoz, az apostolkodás szükségleteihez,
a kultúra igényeihez, a társadalmi és gazdasági körülményekhez.
Ugyanezen szempontok alapján fölül kell
vizsgálni a (szerzetes) intézmények vezetését is.
Ezért a konstitúciókat, "direktóriumokat",
a szokás-, imádságos- és szertartáskönyveket, s minden
ilyen jellegű törvénykönyvet vizsgáljanak meg, s az
elavult
előírásokat törölve alkalmazzák e Szent Zsinat okmányaihoz.
(Mindenki közreműködése)
4. A megújulás és a helyes alkalmazkodás csak akkor
lesz eredményes,
ha a (szerzetes) intézmény minden tagja részt vesz benne.
Csak az illetékes hatóság adhat helyet a szükséges
és okosan végrehajtott kísérleteknek, adhat ki szabályokat
és hozhat törvényeket a korszerű megújulásról, s amennyiben
a jog szabályai szerint szükséges, megkérve a Szentszék
vagy a helyi ordinárius jóváhagyását. Az elöljárók
olyan kérdésekben, amelyek a (szerzetes) intézmény
minden tagjára vonatkoznak, alkalmas
módon kérjék ki a tagok véleményét, és hallgassák meg őket.
A női kolostorok korszerűsítése dolgában tanácsot és
véleményt a kolostor-szövetségektől
vagy más törvényesen összehívott gyűléstől is lehet kérni.
Azt azonban senki ne feledje, hogy a megújulás inkább
a regula és a konstitúció gondosabb
megtartásától, mint a törvények szaporításától remélhető.
(A szerzetesség lényege)
5. Bármely (szerzetes) intézményben elsősorban azt
tudatosítsák a tagok, hogy az evangéliumi tanácsokra
tett fogadalommal Isten meghívására feleltek, hogy
ne csak a bűnnek haljanak meg (vö. Róm 6,11),
hanem lemondva a világról, egyedül Istennek éljenek.
Ugyanis egész életüket az Ő szolgálatára adták oda,
ami egy -- mélyen a keresztségi fölszenteltségben gyökerező
és azt teljesebben kifejező -- sajátos fölszenteltséget hoz létre.
Mivel pedig önátadásukat az Egyház elfogadta, legyenek
tudatában, hogy az Egyház szolgálatára is elkötelezték magukat.
Isten szolgálatának kell serkentenie és erősítenie
őket az erények -- főleg az alázatosság és engedelmesség,
a lelki erősség és a tisztaság -- gyakorlásában, melyekkel
részesednek Krisztus önkiüresítésében (vö. Fil
2,7--8)
és az Ő lelki életében (vö. Róm 8,1--13).
A szerzetesek tehát, fogadalmukhoz híven, mindent elhagyva
Krisztusért (vö. Mk 10,28) Őt kövessék
(vö. Mt 19,21) mint az egy szükségeset
(vö. Lk 10,42), s az Ő szavait hallgatva
(vö. Lk 10,39)
csak azzal törődjenek, ami az Övé (vö. 1 Kor 7,32).
Ezért bármely (szerzetes) intézmény tagjai -- mindenekelőtt
és egyedül Istent keresvén -- a kontemplációt, mellyel
szívvel-lélekkel Hozzá kapcsolódnak, kössék össze az
apostoli szeretettel, mellyel a Megváltó
művéhez csatlakoznak és Isten országát akarják terjeszteni.
(A lelki élet)
6. Akik fogadalmat tettek az evangéliumi tanácsokra
a bennünket előbb szerető Istent (vö. 1Jn
4,10) mindennél jobban keressék és szeressék, és
minden körülmények között a Krisztussal együtt Istenben
elrejtett életet (vö. Kol 3,3) ápolják,
melyből a felebaráti szeretet fakad és erőt merít a
világ üdvösségére és az Egyház épülésére. Ez a
szeretet élteti és vezérli az evangéliumi tanácsok gyakorlását is.
Ezért a (szerzetes) intézmények tagjai az imádságos
lelkületet és magát az imádságot a keresztény lelkiség
hiteles forrásaiból merítve állandó törekvéssel ápolják.
Elsősorban a Szentírás legyen minden nap a kezükben,
hogy az isteni írások olvasása és az azokon való elmélkedés
által megszerezzék "Jézus Krisztus fönséges ismeretét"
(Fil 3,8). A szent liturgiát -- főként a legszentebb
Eucharisztiát -- szívvel és szájjal az Egyház lelkületével
végezzék és e bőséges forrásból táplálják lelki életüket.
Így az isteni törvény és a szent oltár asztaláról táplálkozva
testvériesen szeressék Krisztus tagjait, gyermeki lélekkel
tiszteljék és szeressék a lelkipásztorokat; egyre inkább
éljenek és érezzenek
együtt az Egyházzal, és teljesen adják oda magukat küldetésének.
(A szemlélődő szerzetek)
7. Azok a (szerzetes) intézmények, melyek annyira a
kontemplációra vannak rendelve, hogy tagjai magányban
és teljes hallgatásban, szüntelen imádságban és vezeklésben
csak Istennek élnek, Krisztus misztikus testében, melyben
" nem minden tagnak ugyanaz a feladata" (Róm
12,4) mindig kiemelkedő helyet foglalnak el, bármennyire
sürgető is a külső, az apostoli tevékenység. Fölajánlják
ugyanis Istennek a dicséret áldozatát, Isten népét
pedig az életszentség bőséges gyümölcseivel gazdagítják,
példájukkal serkentik és titokzatos apostoli erővel
gyarapítják. Ezért az Egyház ékességei és a mennyei
kegyelem forrásai ők. Életüket mindazonáltal a korszerű
megújulás fentebbi elvei alapján vizsgálják meg, de
szentül őrizzék világtól
való elvonultságukat és szemlélődő életük sajátos gyakorlatait.
(Az aktív szerzetek)
8. Nagyon sok papi és laikus (szerzetes) intézmény
van az Egyházban, melyek apostoli tevékenységet folytatnak
és a nekik juttatott kegyelemnek megfelelően különböző
ajándékok -- a szolgálat, a tanítás, a buzdítás, a
segítségnyújtás, az irgalmasság (vö. Róm
12,5--8) -- hordozói. "A lelki adományok
ugyan különfélék, de a Lélek ugyanaz" (1Kor 12,4).
Ezekben a (szerzetes) intézményekben a szerzetesi élet
természetéhez tartozik a karitatív és apostoli tevékenység,
mint az Egyház által rájuk bízott és az ő nevében gyakorolt
szent szolgálat és szeretetmű. Éppen ezért a tagok
szerzetesi életét apostoli lelkület hassa át, ugyanakkor
apostoli tevékenységüket a szerzetesi lelkület határozza
meg. Hogy tehát elsősorban arra a meghívásra válaszoljanak,
amely Krisztus követésére szólítja őket és tagjaiban
magának Krisztusnak szolgáljanak, apostoli tevékenységüknek
nagyon bensőséges Krisztus-kapcsolatból kell fakadnia.
Így Isten és a felebarát iránti szeretetük is erősödni fog.
Ezek a (szerzetes) intézmények tehát
szokásaikat és fegyelmüket hangolják össze apostoli
tevékenységükkel. Mivel pedig az apostolkodó szerzetesi
élet nagyon sok formát tud ölteni, a korszerű megújulásnál
tekintettel kell lenni a különbségekre, és megfelelő
eszközökkel támogatni kell a tagok Krisztust szolgáló életét.
(Monasztikus intézmények)
9. Mind Keleten, mind Nyugaton a maga eredeti szellemében
hűségesen őrizzék meg és virágoztassák föl a monasztikus
élet tiszteletreméltó intézményét, mely a századok
hosszú során át nagy érdemeket szerzett az Egyház és
a társadalom szolgálatában. A monasztikus szerzetesek
fő feladata, hogy az isteni fölség színe előtt alázatos
és nemes szolgálatot teljesítsenek a monostor falain
belül, akár úgy, hogy rejtett élettel egészen az istentiszteletnek
szentelik magukat, akár úgy, hogy az apostolkodás vagy
a keresztény szeretet bizonyos műveiben törvényes keretek
között részt vesznek. Megőrizvén tehát intézményük
sajátos jellegét, élesszék föl áldásos ősi hagyományaikat,
és úgy alkalmazzák a mai ember igényeihez, hogy a monostorok
kisugárzó központok legyenek a keresztény nép épülésére.
Ugyanígy azok a szerzetek, amelyek szabályuk vagy alkotmányuk
alapján egészen egybekapcsolják az apostolkodó életet
a kórusban végzett zsolozsmával és a monasztikus szokásokkal,
életmódjukat úgy hozzák összhangba a nekik megfelelő
apostolkodás követelményeivel, hogy sajátos életformájukat
hűségesen megőrizhessék, hiszen igen nagy érték az az Egyházban.
(A laikus szerzetesi intézmények)
10. A laikus szerzetesi élet mind a férfiak, mind a
nők számára az evangéliumi tanácsokra tett fogadalom
önmagában teljes állapotát jelenti. Ezért ezt az Egyház
lelkipásztori feladata szempontjából az ifjúság nevelésében,
betegek ápolásában és egyéb szolgálatokban oly hasznos
szerzetesi életformát a Szent Zsinat nagyra értékeli,
tagjait hivatásukban megerősíti,
és arra buzdítja, hogy életüket alkalmazzák a mai kor igényeihez.
A Szent Zsinat kijelenti: semmi akadálya, hogy a férfi
szerzetekben, laikus jellegük fönntartása mellett az
általános káptalan rendelkezése alapján házaik papi
szolgálatának
ellátására a tagok közül néhányat pappá szenteljenek.
(Világi intézmények)
11. A világi intézmények, bár nem szerzetesi intézmények,
az evangéliumi tanácsokra tett igazi, teljes és az
Egyház által elismert fogadalmat valósítják meg a világban.
E fogadalom a világban élő férfiaknak és nőknek, világi
híveknek és klerikusoknak fölszenteltséget hoz. Ezért
elsősorban arra törekedjenek, hogy a tökéletes szeretetben
teljesen átadják magukat Istennek. Az intézmények őrizzék
meg sajátos és különleges, azaz világi jellegüket,
hogy a világi életből adódó, s a világi életben végzett
apostoli feladatukat,
melyre alapították őket, hatékonyan és mindenütt teljesíthessék.
Azt azonban tudniuk kell, hogy e nagy feladatot csak
akkor vállalhatják, ha tagjaik az isteni és az emberi
dolgokban alapos képzést kapnak, hogy valóban kovász
lehessenek a világban Krisztus testének erősödésére
és gyarapodására. Ezért az elöljárók elsősorban a lelki
dolgokban nagy gondot fordítsanak
a tagok képzésére és szorgalmazzák továbbképzésüket is.
(A szerzetesi tisztaság)
12. A "mennyek országáért" (Mt 19,12)
vállalt tisztaságot, amelyre a szerzetesek fogadalmat
tesznek, a kegyelem igen nagy ajándékának kell tekinteni.
Ugyanis egyedülálló módon fölszabadítja a szívet (vö.
1Kor 7,32--35), hogy erősebb szeretetre gyulladjon
Isten és az összes emberek iránt, így tehát a mennyei
javak különleges jele és a legalkalmasabb eszköz arra,
hogy a szerzetesek nagylelkűen az isteni szolgálatra
és az apostolkodásra szenteljék magukat. Így minden
Krisztus-hívőt emlékeztetnek arra a csodálatos, Isten
adta és az eljövendő világban beteljesedő jegyesi kapcsolatra,
melynek alapján az Egyháznak egyetlen vőlegénye van: Krisztus.
Ha tehát a szerzetesek hűségesen meg akarják tartani
fogadalmukat, higgyenek az Úr szavának, bízzanak az
isteni segítségben, ne támaszkodjanak a saját erejükre,
vigyázzanak érzékeikre, legyenek önmegtagadóak. Ne
hanyagolják el a lélek és a test egészségét szolgáló
természetes eszközöket sem. Így nem fogja megingatni
őket az a hamis tanítás, mely szerint a tökéletes tisztaság
lehetetlen, illetve árt az emberi fejlődésnek, és szinte
a lélek ösztönével fognak elkerülni mindent, ami veszélybe
sodorhatná a tisztaságot. Mindenki, de főként az elöljárók
tartsák emlékezetükben, hogy a tisztaságot biztonságosabban
meg lehet őrizni,
ha a rendtagok eleven közösségében valódi testvéri szeretet él.
Mivel a tökéletes tisztaság megtartása az emberi természet
ösztöneit mélységesen érinti, a jelölteket csak megfelelő
próbaidő és a kellő lelki és érzelmi érettség elérése
után bocsássák a tisztasági fogadalomra. Nemcsak a
tisztaságot fenyegető veszedelmekre kell figyelmeztetni,
hanem arra is nevelni kell őket, hogy az
Istenért vállalt cölibátust egész személyiségük javaként fogadják.
(A szerzetesi szegénység)
13. A Krisztus követése miatt vállalt önkéntes szegénységet,
ami e követésnek ma különösen is megbecsült jele, a
szerzetesek buzgón ápolják, s amennyiben szükséges,
új formában is fejezzék ki. Általa annak a Krisztusnak
szegénységében részesülnek, aki értünk szegénnyé lett,
bár gazdag volt, hogy szegénysége
által mi meggazdagodjunk (vö. 2Kor 8,9; Mt 8,20).
A szerzetesi szegénységhez azonban aligha elegendő,
ha a szerzetes a javak használatában elöljárónak van
alávetve: ténylegesen és lélekben is szegénynek kell
lennie, hogy kincsei az égben legyenek (vö. Mt
6,20). Feladatkörében mindenki tartsa érvényesnek
magára nézve a munka általánosan kötelező törvényét,
és mindennapi eledelük, valamint a munkájukhoz szükséges
eszközök megszerzése közben minden felesleges aggodalomtól
mentesen bízzák rá magukat
a mennyei Atya gondviselésére. (vö. Mt 6,25).
A szerzetesi kongregációk konstitúciói engedélyezhetik,
hogy tagjaik korábbi vagy eljövendő örökségükről lemondjanak.
Maguk a (szerzetes) intézmények, a helyi körülményekre
tekintettel törekedjenek közösségileg is tanúskodni
a szegénységről, javaikból szívesen adjanak az Egyház
más szükségleteire és a szegényeknek, akiket a szerzetesek
Krisztus érzületével szeressenek (vö. Mt
19,21; 25,34--46; Jak 2,15--16; 1Jn 3,17). A rendtartományok
és szerzetesházak osszák meg egymás közt javaikat,
hogy a jobb helyzetben lévők segítsék a rászorultabbakat.
A (szerzetes) intézményeknek a regulák és konstitúciók
szerint joguk van az életükhöz és tevékenységükhöz
szükséges anyagi javak birtoklására, de a fényűzés,
a féktelen
nyereség és a javak fölhalmozásának minden formáját kerüljék.
(A szerzetesi engedelmesség)
14. A szerzetesek az engedelmesség fogadalma által
saját akaratuk odaadását áldozatul ajánlják föl Istennek,
ezáltal erősebben és biztonságosabban kapcsolódnak
az üdvözítő isteni akarathoz. Ezért Jézus Krisztus
példáját követve -- aki azért jött, hogy megtegye az
Atya akaratát (vö. Jn 4,34; 5,30; Zsid 10,7;
Zsolt 39,9), és "szolgai alakot öltve"
(Fil 2,7) azokból tanult engedelmességet, amiket
elszenvedett (vö. Zsid 5,8) -- a szerzetesek
a Szentlélek indítására a hitben alávetik magukat az
Istent helyettesítő elöljáróknak, akik Krisztusban
a testvérek szolgálatára vezetik őket, miként maga
Krisztus is az Atya iránti engedelmességből szolgált
a testvéreknek és odaadta életét váltságul sokakért
(vö. Mt 20,28; Jn 10,14--18). Így szorosabban
elkötelezik magukat az Egyház szolgálatára és törekszenek
eljutni
Krisztus nagykorúságának mértékére (vö. Ef 4,13).
A rendtagok tehát a hit és az Isten akarata iránti
szeretet lelkületével a regulák és a konstitúciók előírásai
szerint alázattal engedelmeskedjenek elöljáróiknak
úgy, hogy értelmi és akarati erejüket, természetes
és kegyelmi ajándékaikat a kapott parancs teljesítésére
és a rájuk bízott feladat megoldására fordítsák, tudván,
hogy Isten terve szerint dolgoznak Krisztus testének
épüléséért. Így a szerzetesi engedelmesség nem hogy
csorbítaná az emberi személy méltóságát, hanem
Isten fiainak bőségesebb szabadságával elvezet az érettséghez.
Az elöljárók viszont, mivel számot fognak adni a rájukbízottakról
(vö. Zsid 13,17), hivataluk gyakorlásában
tanulékonyan figyeljék Isten akaratát, a szolgálat
szellemében éljenek tekintélyükkel a testvérek javára,
úgyhogy azt a szeretetet fejezzék ki, amellyel Isten
szereti őket. A rájukbízottakat Isten gyermekeiként
és az emberi személyt tisztelve kormányozzák, segítve
ezzel önkéntes alávetettségüket. Ezért különösen a
bűnbánat szentsége és a lelki vezetés területén hagyják
meg jogos szabadságukat. Úgy vezessék a rendtagokat,
hogy a feladatok végzésében és a kezdeményezésekben
tevékeny és felelős engedelmességgel működjenek együtt.
Az elöljárók szívesen hallgassák meg a tagokat és támogassák
az Egyház és a intézmény javát szolgáló kezdeményezéseiket,
őrizvén a döntés és a végrehajtás elrendelésének tekintélyét.
A káptalanok és rendi tanácsok a kormányzásban hűségesen
teljesítsék a rájuk rótt feladatokat, és a maguk módján
fejezzék ki az összes rendtag
gondoskodó részvételét az egész intézmény javának szolgálatában.
(A közösségi élet)
15. A közösségi élet az ősegyház példája szerint, melyben
a hívők sokaságának egy volt a szíve-lelke (vö.
ApCsel 4,32), az evangéliumi tanítással, a Szent
Liturgiával és főként az Eucharisztiával táplálkozva,
maradjon meg az imádságban
és sajátos lelkületben (vö. ApCsel 2,42).
A szerzetesek mint Krisztus tagjai a testvéri érintkezésben
tiszteletadás dolgában előzzék meg egymást (vö.
Róm 12,10) és hordozzák egymás terhét (vö.
Gal 6,2). A szerzetesi közösség -- mivel Isten
szeretete kiáradt a szívünkbe a Szentlélek által (vö.
Róm 5,5) -- mint az Úr nevében összegyűlt igazi
család az Úr jelenlétének örvend (vö. Mt
18,20). A szeretet pedig a törvény teljessége (vö.
Róm 13,10), a tökéletesség köteléke (vö.
Ko1 3,14), és belőle tudjuk, hogy a halálból
átvitettünk az életbe (vö. 1Jn 3,14).
Sőt a testvérek egysége kinyilvánítja Krisztus eljövetelét
(vö.
Jn 13,35; 17,21) és nagy apostoli erő árad belőle.
Annak érdekében, hogy a rendtagok között bensőségesebb
legyen a testvériség köteléke, azok a testvérek, akiket
konverzusnak, segítő testvérnek, laikus testvérnek
vagy bármi más néven neveznek, szorosan kapcsolódjanak
a rendi élethez és közösséghez. Ha csak a körülmények
mást nem követelnek, gondoskodni kell arról, hogy a
női szerzetes intézményekben a nővérek egy kategóriába
tartozzanak. Szükség esetén is csak olyan megkülönböztetés
legyen a személyek között, amilyet a különféle tevékenységek
kívánnak, melyekre
a nővéreket alkalmasságuk vagy sajátos isteni hívás rendeli.
A nem tisztán laikális férfi monostorokba és (szerzetes)
intézményekbe a konstitúciók előírásai szerint klerikusokat
és világi híveket egyaránt fölvehetnek azonos jogokkal
és kötelességekkel,
kivéve a szent rendekből következő jogokat és kötelességeket.
(A klauzúra)
16. A kontemplatív női szerzetek pápai klauzúrája maradjon
érintetlen, de meghallgatván az apácákat, alkalmazzák
a hely
és a kor körülményeihez, s az elavult szokásokat szüntessék meg.
A többi, intézményük természete szerint külső apostolkodással
foglalkozó apácák mentesek a pápai klauzúra alól, hogy
jobban el tudják végezni a rájuk bízott apostoli feladatokat,
de a konstitúciók szabályai szerinti klauzúrát tartsák meg.
(A szerzetesi habitus)
17. A szerzetesi habitus (öltözet) mint a megszenteltség
jele legyen egyszerű és szerény, szegény és méltó,
továbbá feleljen meg az egészség, a hely és a kor körülményeinek
és a végzett szolgálat követelményeinek. Azokat a férfi
és női habitusokat,
amelyek nem felelnek meg e szabályoknak, meg kell változtatni.
(A szerzetesek nevelése)
18. A (szerzetes) intézmények korszerű megújítása leginkább
a rendtagok képzésétől függ. Ezért még a nem klerikus
szerzeteseket és a szerzetesnőket se vonják be mindjárt
a noviciátus után az apostoli munkákba, hanem szerzetesi
és apostoli, tudományos és szakmai képzésük -- beleértve
a megfelelő képesítések
megszerzését is -- megfelelő tanulmányi házakban folytatódjék.
Nehogy azonban a szerzetesi élet korunk igényeihez
való alkalmazása merő külsőség maradjon, s nehogy a
külső apostoli tevékenységet végzők alkalmatlanok legyenek
feladatukra, mindenkit a személyes és értelmi adottságainak
megfelelően föl kell készíteni a mai társadalom szokásaira,
gondolkodásmódjára és érzésvilágára. E képzés elemeit
úgy
kell összehangolni, hogy segítsék a rendtagok életének egységét.
A rendtagok egész életükön át törekedjenek lelki, elméleti
és szakmai kultúrájuk fejlesztésére, az elöljárók pedig
erőik
szerint biztosítsanak ehhez számukra időt, helyet és alkalmakat.
Az elöljárók kötelessége az is, hogy a moderátorokat,
lelki vezetőket és tanárokat
nagyon gondosan válogassák meg és jól készítsék föl feladatukra.
(Új alapítások)
19. Új (szerzetes) intézmények alapításakor komolyan
mérlegelni kell az alapítás szükséges vagy legalábbis
nagyon hasznos voltát és növekedési lehetőségeit, nehogy
meggondolatlanul hívjanak életre haszontalan vagy
életképtelen intézményeket. Különösen támogatni kell
a missziós egyházakban a szerzetesség formáit, de azokat
bontakoztassák ki, melyek a bennszülöttek adottságainak
és szokásainak, s a helyi körülményeknek jobban megfelelnek.
(A szerzetek sajátos tevékenysége)
20. A (szerzetes) intézmények -- az egész Egyház és
az egyházmegyék javát szem előtt tartva -- hűségesen
végezzék a maguk dolgát, a hely és a kor követelményeihez
igazodva megfelelő és új eszközöket alkalmazzanak,
s hagyják el azokat a tevékenységeket, melyek a (szerzetes)
intézmény
szellemének és eredeti jellegének ma kevésbé felelnek meg.
A missziós lelkületet mindenképpen meg kell őrizni
a szerzetes intézményekben és sajátos jellegüknek megfelelően
alkalmazni kell a mai körülményekhez,
hogy az Evangélium hirdetése minden nemzetnél hatékony legyen.
(Hanyatló intézmények)
21. Az illetékes helyi ordináriusok meghallgatása után
azoknak a monostoroknak vagy (szerzetes) intézményeknek,
melyeknek továbbélésére nincs megalapozott remény,
tiltsák meg újabb novíciusok fölvételét, s ha lehet,
egyesítsék hozzájuk hasonló
lelkületű és célú, életképesebb monostorral vagy intézménnyel.
(Szerzetesházak összefogása)
22. Ahol alkalmasnak, látszik a Szentszék jóváhagyásával
az önálló jogú intézmények és monostorok alkossanak
szövetségeket, ha ugyanahhoz a szerzetesi családhoz
tartoznak; uniókat, ha szinte azonos a konstitúciójuk,
életük és lelkiségük, főleg ha kislétszámú házaik vannak;
társulásokat,
ha azonos vagy hasonló külső tevékenységet folytatnak.
(A főbb elöljárók tanácsai)
23. Támogatni kell a nagyobb szerzetes elöljárók Szentszék
által fölállított tanácsait vagy konferenciáit, melyek
segíteni tudnak abban, hogy az egyes (szerzetes) intézmények
jobban elérjék céljukat, hatékonyabban működjenek együtt
az Egyház javára, jobban el tudják osztani az Evangélium
munkásait egy-egy területen; továbbá a szerzetesek
ügyeinek közös intézésében
és a püspöki konferenciákkal való apostolkodó együttműködésben.
Ilyen konferenciákat a világi intézmények számára is létre lehet hozni.
(Szerzetesi hivatások)
24. A papok és a keresztény nevelők komoly gondot fordítsanak
arra, hogy a jól megválogatott szerzetesi hivatások
gyarapítsák az Egyházat. A rendszeres igehirdetésben
is gyakrabban szóljanak az evangéliumi tanácsokról
és a szerzetességről. A szülők a keresztény neveléssel
óvják és ápolják gyermekeik szívében a szerzetesi hivatást.
A (szerzetes) intézmények a hivatások
ébresztése érdekében -- kellő okossággal a Szentszék
és a helyi ordinárius előírásait
megtartva -- képet adhatnak magukról és kereshetnek jelölteket.
A rendtagok meg ne feledkezzenek arról, hogy saját
életük példája a legjobb ajánlás
intézményükről és a legjobb hívás a szerzetesi élet vállalására.
(Befejezés)
25. A (szerzetes) intézmények, melyeknek a korszerű
megújulás e szabályai szólnak, készséges lélekkel válaszoljanak
az isteni hívásra és az Egyházban ma betöltendő feladatukra.
A Szent Zsinat nagyra becsüli szűzi, szegény és engedelmes
életformájukat, melynek példaképe maga az Úr Krisztus;
s szilárdan reménykedik -- rejtett vagy nyilvános
-- nagyon termékeny tevékenységükben. A szerzetesek
tehát valamennyien csorbítatlan hittel, Isten és a
felebarátok iránti szeretettel, a kereszt szeretetével
és jövendő dicsőség reményében hirdessék az egész világon
Krisztus jó hírét, hogy tanúságukat mindenki lássa
és dicsőítsék Atyánkat, aki a mennyekben van (vö.
Mt 5,16). Így a Boldogságos Szűz Mária közbenjárására,
"kinek élete mindenki számára tanítás",[1]
napról napra
gyarapodni fognak és az üdvösség bőségesebb termését fogják hozni.
Mindazt, amit e dekrétum egészében és részleteiben
tartalmaz, helyeselték az Atyák. Mi pedig mindezt a
Krisztustól kapott apostoli hatalmunkkal a tisztelendő
atyákkal együtt a Szentlélekben jóváhagyjuk, kötelezőként
kimondjuk, tekintélyünkkel megerősítjük, és
amit a Zsinat alkotott, Isten dicsőségére közzétenni elrendeljük.
Kelt Rómában 1965. október 28-án
Én, PÁL, a katolikus Egyház püspöke
Következnek a Szent Zsinati atyák aláírásai
Jegyzet
[1] Sz. Ambrus, De Virginitate, I. II. c. II. n. 15.
|
|
|
Térjetek meg, és higgyetek az evangéliumban. Mk 1,14-20
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|