A püspöki konferenciák teológiai és jogi természetéről II. János Pál pápa motu proprio kiadott apostoli levele a
püspöki konferenciák teológiai és jogi természetéről
BEVEZETÉS
1. Az Úr Jézus az apostolokat[1] „kollégium, azaz állandó csoport
formájában alapította, melynek fejévé a közülük választott Pétert
tette.”[2] Nem egymástól
függetlenül hívta és küldte őket, hanem úgy mint Tizenkettőt,
ahogy ezt az evangéliumok hangsúlyozzák az ismételten használt
„egy a Tizenkettő közül” kifejezéssel.[3] Valamennyiükre rábízta a küldetést, hogy
hirdessék Isten országát[4]
és nem egyenként, hanem kettesével küldte őket.[5] Az utolsó vacsorán Jézus az
Apostolok és azok egységéért imádkozott az Atyához, akik az ő
szavukra hinni fognak Benne.[6]
Föltámadása után és mennybemenetele előtt az Úr megerősítette
Pétert főpásztori hivatalában,[7]
és rábízta az Apostolokra ugyanazt a küldetést, amit Ő kapott az
Atyától.[8] Pünkösd
napján, amikor leszállott a Szentlélek, az apostoli Kollégium a
Vigasztalótól eredő új életerővel jelent meg a nyilvánosság előtt.
Péter „a többi tizeneggyel előlépett”,[9] beszélt s sokasághoz és sok hívőt
megkeresztelt; az első közösség egy volt az Apostolok tanításának
hallgatásában[10] és
tőlük kapták a lelkipásztori problémák megoldását;[11] a Jeruzsálemben maradt
Apostolokhoz fordult Pál, hogy biztosítsa a velük való közösséget,
nehogy hiába fáradozzék.[12]
Az osztatlan testület tudata akkor is megnyilvánult, amikor
fölvetődött a kérdés, hogy a pogányságból megtérteknek meg kell-e
tartaniuk a Régi Törvényt, vagy sem. Akkor az antiochiai
közösségben „elhatározták, hogy Pál és Barnabás néhányukkal menjen
föl Jeruzsálembe, s ebben a vitás ügyben forduljon az Apostolokhoz
és a presbiterekhez”.[13]
Az Apostolok és a presbiterek összegyűltek a kérdés
megvizsgálására; tanácskoztak és Péter tekintélyének vezetésével
határoztak s végül intézkedtek: „A Szentlélek és mi is úgy láttuk
jónak, hogy rakjunk rátok több terhet a szükségesnél...”[14]
2. Az üdvös küldetés, melyet az Úr rábízott
apostolaira, a világ végezetéig tart.[15] E küldetés teljesítésének érdekében
Krisztus akarata szerint maguk az Apostolok „gondoskodtak utódok
állításáról ... A Püspökök isteni rendelés alapján az Egyház
pásztoraiként az Apostolok helyébe léptek”.[16] Ugyanis lelkipásztori
szolgálatuk telesítéséhez az apostolok Krisztustól a leszálló
Szentlélek különleges kiáradását nyerték,[17] ők maguk pedig kézrátétellel
adták tovább munkatársaiknak azt a lelki adományt[18] , mely a püspökszentelésben
jutott el mihozzánk.[19]
„Amint az Úr rendelkezése alapján Szent Péter és a többi apostol
egyetlen apostoli kollégiumot alkot, úgy kapcsolódnak egymáshoz a
római pápa, Szent Péter utóda és a Püspökök, az apostolok utódai.”
[20] Így az összes
Püspökök együtt kapták a parancsot Krisztustól az evangélium
hirdetésére a Föld minden részén, ezért törődniük kell a egész
Egyházzal, mint ahogy az Úrtól rájuk bízott küldetés
teljesítésében együtt kell működniük egymással és Péter utódával,
[21] akiben
„megalapította a közösség és a hit egységének örök és látható
alapját és elvét”.[22]
Az egyes Püspökök az egység alapjai és elvei a maguk
részegyházában.[23]
3. A püspök részegyházban gyakorolt hatalmának
isteni eredte folyamatosan kétségtelen volt. Ugyanakkor a tudat,
hogy a Püspökök egy osztatlan testülethez tartoznak, történelem
folyamán arra késztette őket, hogy küldetésük teljesítésében
hozzanak létre alkalmas szerveket, tájékoztató eszközöket, melyek
kifejezik a kommuniót és az össze egyházzal való törődést, és
folytatják az apostoli kollégium életét: a lelkipásztori
együttműködést, tanácskozásokat, kölcsönös segítségnyújtást, stb.
E kommunió az első századoktól kezdve nagyon jellegzetes
megnyilvánulási formát talált a zsinatok tartásában. A 325-ben
tartott Niceai zsinattal kezdődő egyetemes zsinatok mellett meg
kell említeni mind a plenáris mind a partikuláris részleges
zsinatokat, melyeket a 2. századtól kezdődően az egész Egyházban
tartottak.[24] A
részleges zsinatok gyakorlata az egész középkoron át folytatódott.
A Trienti zsinat (1545-1563) után azonban egyre ritkább lett.
Mindazonáltal a CIC 1917, mert szándékában állt e tiszteletreméltó
intézmény fölelevenítése, rendelkezett a partikuláris zsinatokról
is. E Kódex 281. kánonja az egyetemes zsinatról úgy rendelkezett,
hogy a Pápa megbízásából tartható, aki kijelöli a zsinatot
összehívó és azon elnöklő delegátusát. A Kódex a tartományi
zsinatról azt mondja, hogy 20 évenként tartandó,[25] a tartományi Püspökök
Konferenciájáról vagy gyűléséről pedig, hogy minden öt évben
tartsák, s az egyházmegyei problémák megtárgyalásával készítsék
elő a tartományi zsinatot.[26]
A új Kódex 1983-ban bőségesen rendelkezik a részleges – mind a
plenáris, mind a tartományi zsinatokról[27]
4. A részleges zsinatok mellett és azokkal
összhangban a múlt századtól kezdődően történelmi, kulturális és
szociológiai megfontolásból és sajátos lelkipásztori célokkal
egyes országokban megszülettek Püspöki Konferenciák annak
érdekében, hogy szembe tudjanak nézni a közös egyházi problémákkal
és megfelelő megoldást találjanak rájuk. E konferenciák a
zsinatoktól eltérően állandó jellegűek voltak. A Püspökök és
Szerzetesek Szent Kongregációjának 1889. VIII. 24-i instrukciója
kifejezett „Püspöki Konferenciák” néven emlékezett meg róluk.[28] A II. Vatikáni
Zsinat a Christus Dominus dekrétumban, amellett, hogy kifejezte a
részleges zsinatok felújításának óhaját (vö. 36. p.), kifejezetten
szólt a Püspöki Konferenciákról, sok országban történt
felállításukról és részletes szabályokat is adott számukra (vö.
37-38. p.). A Zsinat ugyanis elismerve e szervek fontosságát és
eredményes voltát, „nagyon hasznosnak ítéli, hogy az egész
földkerekségen országonként vagy régiónként alkossanak a Püspökök
csoportokat, meghatározott időpontokban jöjjenek össze, hogy
tapasztalataik és elgondolásaik kicserélésével és terveik
egyeztetéséből megvalósuljon erőik szent összefogása az egyházak
közös javára.”[29]
5. VI. Pál pápa 1966-ban Ecclesiae Sanctae
Motu propriójával elrendelte, hogy ahol még nincsenek, föl kell
állítani a Püspöki Konferenciákat; a már meglévők számára meg kell
alkotni saját statútumaikat; ahol lehetetlen a megszervezése, a
Püspököknek csatlakozniuk kell a már meglévő Konferenciák
egyikéhez; Püspöki Konferenciák szervezhetők több ország
püspökeiből, sőt nemzetközi szinten is.[30] Néhány évvel később 1973-ban a Püspökök
Lelkipásztori Direktóriuma emlékeztet rá, hogy „a Püspöki
Konferencia arra rendeltetett, hogy sokféleképpen és termékenyen
járuljon hozzá a kollegiális érzés konkrét megvalósulásához
napjainkban. A Konferenciák kiemelkedő módon ápolhatják a kommunió
lelkületét az egyetemes Egyházzal és a részegyházak között”.[31] Végül az általam
1983. január 25-én közzétett Kánonjogi Kódex 447–459. kánonja
külön szabályokat ad, melyek megszabják a Püspöki Konferenciák
célját és illetékességét, felállításának módját, összetételét és
működését.
A kollegiális lelkület, mely a Püspöki Konferenciák létrehozását
indítja és tevékenységét irányítja, együttműködést sürget a
különböző országok Püspöki Konferenciái között, ahogy ezt a II.
Vatikáni Zsinat óhajtotta[32]
és a kánoni törvényekben szerepel.[33]
6. A II. Vatikáni Zsinat óta a Püspöki
Konferenciák jelentősen kibontakoztak és egy ország vagy egy
meghatározott terület püspökei számára az Egyház közjavát szolgáló
véleménycsere, a tanácskozás és együttműködés kedvelt eszközévé
váltak: „az elmúlt években konkrét, élő és hatékony valósággá
váltak szerte a világon.”[34]
Fontosságuk megmutatkozik abban is, hogy hatékonyan hozzájárulnak
a Püspökök közötti egységhez, s ezen keresztül az Egyház
egységéhez, mert az egyházi kommuniót hatásosan képesek
megerősíteni. Azonban egyre szélesebb körű tevékenységük kiváltott
néhány teológiai és lelkipásztori problémát, főként abból a
szempontból, hogy milyen kapcsolat van a Püspöki Konferenciák és
az egyes megyés Püspökök között.
7. Húsz évvel a II. Vatikáni Zsinat
befejezése után, 1985-ben a rendkívüli Püspöki Szinódus elismerte
a Püspöki Konferenciák lelkipásztori hasznosságát, sőt szükséges
voltát a mai helyzetben, ugyanakkor nem mulasztotta el
megjegyezni, hogy „a Püspöki Konferenciáknak eljárásmódjukban az
Egyház javát kell szem előtt tartaniuk, azaz az egység szolgálatát
és minden egyes püspök el nem idegeníthető felelősségét az
egyetemes Egyház és saját részegyházuk iránt.”[35] Ezért a Szinódus ajánlotta,
hogy részletesebben és mélyebben kell tanulmányozni a Püspöki
Konferenciák teológiai és belőle következő jogi státusát, s főként
tanításbeli tekintélyét, szem előtt tartva a Christus Dominus
zsinati határozat 38. pontját és a CIC 447. illetve a CCEO 753
kánonját.[36] A jelen
dokumentum az óhajtott tanulmányozás gyümölcse. Szorosan
kapcsolódva a II. Vatikáni Zsinathoz, kifejezetten megfogalmazza a
Püspöki Konferenciák teológiai és egyházjogi alapelveit, és
megadja a nélkülözhetetlen törvényhozási kiegészítést, hogy
elősegítse a Püspöki Konferenciák teológiailag megalapozott és
jogilag biztonságos működését.
II. A PÜSPÖKÖK KÖZÖTTI KOLLEGIÁLIS EGYSÉG
8. Isten népe egyetemes kommuniójában –
melynek szolgálatába állította az Úr az apostoli szolgálatot – a
Püspökség kollegiális egysége kinyilvánítja az Egyház természetét,
mely – tekintettel arra, hogy itt a Földön Isten országának magva
és kezdete – „az egész emberiség számára az egység, a remény és az
üdvösség erőteljes csírája”.[37] Miként az Egyház egy és egyetemes, úgy a
Püspökség is egy és osztatlan[38] , kiterjedése azonos a látható Egyház
határaival és kifejezi annak változatos gazdagságát. Ezen egység
látható elve és alapja a Római Pápa, a püspök testület feje.A
Püspökség egysége az Egyház egységének egyik alkotó eleme.[39] Ugyanis a Püspökök
testülete által „nyilvánul meg és őriztetik az apostoli hagyomány
az egész világon”,[40]
és az ugyanabban a hitben való részesedés, melynek letéteménye az
ő őrzésükre van bízva, a részesedés ugyanazokban a szentségekben,
„melyeknek szabályszerű és gyümölcsöző kiszolgáltatását
tekintélyükkel rendezik,”[41]
az irántuk való engedelmesség és a ragaszkodás hozzájuk mint az
Egyház Pásztoraihoz, az egyházi kommunió lényeges elemei. E
kommunió, mivel áthatja az egész Egyházat, strukturálja a Püspöki
kollégiumot is és „olyan szerves valóság, mely megkívánja a jogi
formát, s azt is, hogy a szeretet éltesse”.[42]
9. A Püspökök rendje kollégiumként „fejével, a
Római Pápával együtt – és sohasem e fő nélkül – szintén hordozó
alanya az egész Egyházra kiterjedő legfőbb és teljes hatalomnak”.
[43] Miként
valamennyien jól tudjuk, amikor II. Vatikáni Zsinat ezt tanítja,
egyidejűleg emlékeztet arra is, hogy Péter Utódának „primátusi
hatalma csorbítatlanul érvényesül a pásztorok és hívek fölött. A
Római Pápának ugyanis hivatalából fakadóan – mert Krisztus
helyettese és az egész Egyház feje – teljes, legfőbb és egyetemes
hatalma van az Egyház fölött, melyet mindig szabadon gyakorolhat”.
[44] A legfőbb
hatalmat, mellyel a Püspökök testülete rendelkezik az egész Egyház
fölött, csak kollegiálisan lehet gyakorolni akár ünnepélyesen,
Egyetemes zsinatra összegyűlve, akár a világon szétszórtan, de a
Római Pápának kérnie kell a kollegiális aktust, vagy jóvá kell
hagynia, illetve szabadon el kell fogadnia közös cselekvésüket.
Egy ilyen kollegiális aktussal a Püspökök olyan hatalmat
gyakorolnak, mely sajátosan az övék híveik és a egész Egyház
javára, s miközben tiszteletben tartják a Római Pápa, a Püspöki
kollégium fejének primátusát és elsőbbségét mégsem úgy járnak el
mintha helyettesei vagy megbízottai lennének.[45] Ebben világosan megmutatkozik,
hogy a katolikus Egyház Püspökei, az egész Egyház javát
szolgálják, s mint ilyeneket ismerik el és tisztelik őket az
összes hívők.
10. Nincs szó hasonló kollegiális
cselekményről az egyes részegyházak és az illetékes Püspökök
csoportjainak szintjén. Az egyes Egyházak esetében a megyéspüspök
a Úr nevében vezeti a rábízott nyájat mint saját, rendes és
közvetlen Pásztor és eljárása szorosan személyes, nem kollegiális
még akkor sem, ha kommuniós lelkületű. A megyéspüspök, birtokolja
ugyan az Ordo szentségének teljességét, de nem gyakorolja azt a
teljhatalmat, mellyel a Római Pápa és a Püspöki kollégium mint az
egyetemes Egyház sajátos elemei – melyek minden részegyházhoz is
hozzátartoznak, hogy a részegyház valóban Egyház legyen, azaz az
egyetemes Egyház részleges jelenléte, annak minden lényeges
elemével együtt – rendelkeznek.[46] A részegyházak földrajzi zónák
(országonként, régiókként, stb. ) szerinti csoportosulásai esetén
a megyéspüspökök közös lelkipásztori tevékenységüket nem olyan
kollegiális módon végzik, ahogyan a Püspöki kollégium cselekszik.
11. Hogy világosan lássuk és jobban megértsük,
hogyan nyilvánul meg egy földrajzi zóna kollegiális egysége a
közös lelkipásztori tevékenységben, röviden fel kell idéznünk,
hogy milyen kapcsolatban állnak az egyes Püspökök rendes
lelkipásztori tevékenységükben az egyetemes Egyházzal. Szem előtt
kell ugyanis tartanunk, hogy az egyes Püspökök Püspöki
kollégiumhoz tartozása az egész Egyházzal kapcsolatban nem csupán
a kollegiális cselekményekben fejeződik ki, hanem az egész
Egyházzal való törődésben is, amit nem joghatósági cselekményekkel
gyakorolnak, mégis nagyon fontos az egyetemes Egyház java
szempontjából.
Ugyanis minden püspöknek kötelessége előmozdítani és megvédeni
az egész Egyház hitének egységét és közös fegyelmét, és
elősegíteni minden közös tevékenységet az egész Egyház javára,
főként hogy a hit növekedjék és mindenkinek felragyogjon a teljes
igazság világossága.[47]
„De kétségtelen, hogy ha jól vezetik saját Egyházukat, mint az
egyetemes Egyház egy részét, nagyban szolgálják az egész misztikus
test javát, mely a részegyházak teste is.”[48] A megyéspüspökök nem csupán a
részegyházak jó egyházkormányzatával szolgálják az egyetemes
Egyház javát, hanem tanításukkal és megszentelő tevékenységükkel
is.
Kétségtelen, az egyes Püspökök mint a hit tanítói csak az egész
Püspöki kollégium cselekményével szólnak a hívők egyetemes
közösségéhez. Ugyanis csak a lelkipásztori gondjára bízott hívők
kötelesek a Megyéspüspök Krisztus nevében kimondott ítéletét
elfogadni hit és erkölcs dolgában és a lélek vallásos
engedelmességével ragaszkodni hozzá.
„A római pápával közösségben tanító püspököket mindenkinek úgy
kell tisztelnie, mint az isteni és katolikus igazság tanúit”.[49] és tanításuk,
amennyiben hűségesen közvetíti és világítja meg a hitet és életre
alkalmazását, nagyon javára van az egész Egyháznak.
Egy-egy püspök is, amennyiben „a legfőbb papság kegyelmének
sáfára”[50] a
megszentelésben, nagy mértékben hozzájárul az Egyház Istent
dicsőítő és az embereket megszentelő tevékenységéhez. Ez Krisztus
egész Egyházának műve, aki maga cselekszik minden olyan törvényes
liturgikus cselekményben, melyet a püspökkel közösségben és az ő
irányítása alatt végeznek.
12. Amikor egy terület püspökei valamilyen
lelkipásztori tevékenységet közösen végeznek híveik érdekében, a
püspöki szolgálat e közös végzése konkrét valósággá teszi a
kollegiális szellemet (affectus collegialis-t),[51] ami „a Püspökök
együttműködésének a lelke regionális, nemzeti és nemzetközi
szinten”.[52]
Mindazonáltal soha nem ölti magára a Püspökök rendje – mint az
egész Egyház fölötti legfelső hatalom alanya – cselekményeinek
kollegiális jellegét. Nagyon különböző ugyanis az egyes Püspökök
és a Püspöki kollégium; illetve az egyes Püspökök és a közös
lelkipásztorkodás érdekében létrehozott szervek közötti
kapcsolata.
A püspöki testület cselekményeinek kollegialitása ahhoz a
tényhez kötődik, hogy „az egyetemes Egyházat nem lehet úgy
felfogni, mintha a részegyházak összessége vagy ezek szövetsége
lenne”.[53] „Nem a
részegyházak kommuniójának eredménye, hanem lényege szerint
misztérium, a létben és az időben megelőz minden részegyházat”.[54] Hasonlóképpen a
Püspöki Kollégium nem tekinthető a részegyházak megyéspüspökei
összességének, sem kommuniójuk eredményének, hanem mint a
egyetemes Egyház lényeges eleme a részegyházak vezetői feladatát
megelőző valóság.[55]
Ugyanis a Püspöki kollégium egész Egyház fölötti hatalma nem az
egyes Püspökök részegyházak fölötti hatalmának összege; korábbi
valóság, melyben az egyes Püspökök részesednek és az egész
Egyházra vonatkozóan csak kollegiálisan képesek cselekedni. Csak a
kollégium feje, a Római Pápa gyakorolhatja egyedül az Egyház
fölötti legfőbb hatalmat. Más szóval „a püspöki kollegialitás a
szó sajátos és szoros értelmében csak az egész Püspöki Kollégiumot
illeti meg, mely mint teológiai alany oszthatatlan”,[56] mégpedig az Úr kifejezett
akaratából.[57] E
hatalom azonban nem uralom, hanem lényeg szerint szolgálati
természetű, mert Krisztustól, a Jó Pásztortól ered, aki életét
adja juhaiért.[58]
13. A részegyházak csoportosulásainak
kapcsolata az őket alkotó egyházakkal a keresztény élet közös
hagyományának kötelékeire és az Egyháznak közös történelemmel,
kultúrával, nyelvvel bíró embercsoportokban való meghonosodására
alapszik. E kapcsolat nagyon különbözik az egyetemes Egyház és a
részegyházak kölcsönös bensőségének kapcsolatától.
Hasonlóképpen egy terület (nép, régió, stb.) püspökeinek szervei
és az azokat alkotó Püspökök kapcsolata, bár mutat némi
hasonlóságot, valójában nagyon különbözik a Püspöki kollégium és
az egyes Püspökök kapcsolatától. A Püspöki Konferenciákban a
Szentszékkel közösségben végzett püspöki szolgálat cselekményeinek
kötelező ereje abból fakad, hogy a Szentszék hozta létre e
szerveket és az egyes Püspökök szent hatalma alapján pontos
illetékességet bízott rájuk.
A püspöki szolgálat bizonyos cselekményeinek közös végzése arra
szolgál, hogy megvalósítsa az összes Püspökök törődését az egész
Egyházzal, ami sajátosan nyilvánul meg a többi, főként a
szomszédos és szegényebb részegyháznak nyújtott testvéri
segítségben,[59]
folytatódik az azonos földrajzi zóna püspökeinek közös
erőfeszítéseiben és célkitűzéseiben az egyes Egyházak javának
szolgálatára.[60]
III. A PÜSPÖKI KONFERENCIÁK
14. A Püspöki Konferenciák a kollegiális szellem
konkrét megvalósulásának egyik formája. A Kánonjogi Kódex, követve
a II. Vatikáni Zsinat előírásait, pontos leírást ad róla: „A
Püspöki Konferencia állandó intézmény: valamely ország vagy egy
bizonyos terület püspökeiknek egyesülése. Benne ezek a Püspökök
egyes lelkipásztori feladataikat közösen gyakorolják területük
krisztushivői érdekében annak a nagyobb jónak az előmozdítására,
amit az embereknek az Egyház ad. Ez az előmozdítás főként az
apostoli tevékenységnek a kor és a hely adottságaihoz kellőképpen
alkalmazott formái és módszerei révén történik a jog előírásai
szerint.”[61]
15. A II. Vatikáni Zsinat világosan látta,
hogy az erőknek a Püspöki Konferencián belüli eszme-és
tapasztalatcseréből fakadó összehangolására korunknak szüksége
van, hiszen „napjainkban nem ritka, hogy Püspökök csak úgy tudják
hivatalukat megfelelően és gyümölcsözően ellátni, ha egyre nagyobb
egyetértésben szorosan együttműködnek más püspökökkel.”[62] Lehetetlen
kimerítő felsorolást adni az együttműködést igénylő témákról, de
mindenki előtt nyilvánvaló, hogy a hit és az erkölcs védelme és
előmozdítása, a liturgikus könyvek fordítása, a hivatásgondozás és
papnevelés, a kateketikai segédeszközök, a katolikus egyetemek és
egyéb nevelőintézetek támogatása, az ökumenikus törekvések, a
polgári hatóságokkal való kapcsolattartás; az emberi élet, a béke,
az emberi jogok védelme úgy, hogy ezeket a polgári törvényhozás is
tartsa tiszteletben, a társadalmi igazságosság előmozdítása, a
tömegtájékoztató eszközök használata, stb olyan területek, melyek
valóságosan ösztökélik a Püspökök közös cselekvését.
16. A Püspöki Konferenciák rendes körülmények
között országosak, azaz egy nemzet püspökeit foglalja magába,[63] mert a közös
kultúra, hagyományok és történelem kötelékei, valamint az egy
nemzethez tartozó polgárok közötti társadalmi kapcsolatok sokkal
komolyabb együttműködést követelnek a terület Püspökségének tagjai
között, mint amit egy másik terület egyházi viszonyai igényelnek.
Mindazonáltal a kánoni törvény szerint „létesíthető Püspöki
Konferencia kisebb vagy nagyobb terület számára is oly módon, hogy
csak egy bizonyos területen lévő egyes részegyházak püspökeit
foglalja magában, vagy különböző országokban lévő részegyházak
főpásztorait egyesítse”.[64]
Ebből következik, hogy lehetségesek Püspöki Konferenciák más
területi vagy nemzetközi szinten is. Egy konferencia kisebb vagy
nagyobb területét igénylő körülmények, személyek és tények
megítélése az Apostoli Székre tartozik. Ugyanis „egyedül a legfőbb
egyházi hatóság joga, hogy az érdekelt Püspökök meghallgatása után
Püspöki Konferenciákat létesítsen, megszüntessen vagy
megváltoztasson.”[65]
17. Mivel a Püspöki Konferenciák rendeletetése
az, hogy egy adott terület részegyházai közjavát szolgálja azoknak
a Pásztoroknak együttműködése által, akiknek lelkipásztori
gondjára a terület hívei rá vannak bízva, minden egyes
konferenciának magában kell foglalnia a terület össze
megyéspüspökét és azokat akik jogban egyenrangúak velük, továbbá a
koadjutor és segédpüspököket és azokat a címzetes püspököket, akik
az adott területen az Apostoli Szék vagy a Konferencia
megbízásából valami különleges feladatot teljesítenek.[66] A Püspöki
Konferencia teljes ülésén megyéspüspököknek és azoknak akik jogban
velük egyenrangúak, továbbá a koadjutor püspököknek döntő
szavazati joga van; mégpedig magánál a jognál fogva és a
Konferencia statútumai nem rendelkezhetnek másként.[67] A Püspöki Konferencia elnöke
és alelnöke csak a megyéspüspök tagok közül választható.[68] Ami a
segédpüspököket és a püspöki konferencia többi püspök tagját
illeti, a konferencia statútumai határozzák meg, hogy szavazatuk
döntő vagy csak tanácsadó jellegű-e.[69] E tekintetben figyelembe kell venni a a
megyéspüspökök illetve a segéd és címzetes Püspökök arányát,
nehogy ez utóbbiak esetleges többsége határozza meg a
megyéspüspökök lelkipásztori kormányzását. Tanácsosnak látszik,
hogy a Püspöki Konferenciák statútumai biztosítsák a nyugdíjba
vonult Püspökök jelenlétét tanácsadó szavazati joggal. Külön
gondot fordítsanak arra, hogy ha olyan kérdés kerül elő, amelynek
egy nyugdíjba vonult püspök kiváló szakértője, az illetékes
bizottságban kapjon helyet. Tekintetettel a Püspöki Konferencia
természetére egy tag konferencián való részvétele a nem
delegálható.
18. Minden Püspöki Konferenciának önmaga által
kidolgozott statútumai vannak. E statútumokat föl kell terjeszteni
az Apostoli Székhez felülvizsgálatra (recognitio-ra). A
statútumokban egyebek mellett szabályozzák a konferencia teljes
üléseinek megtartását, gondoskodjanak a konferencia állandó
püspöki tanácsáról és általános titkárságáról, valamint más olyan
hivatalokról sé bizottságokról, melyek a Konferencia megítélése
szerint céljának megvalósítását hatékonyan elősegítik.[70] A célok elérése
viszont megkívánja hogy a teljes ölések között dolgozó hivatalok
és bizottságok ne váljanak bürokratikussá. Nem szabad
megfeledkezni arról a lényeges szempontról, hogy a Püspöki
Konferenciák bizottságaikkal és hivatalaikkal együtt a püspököket
segítik és nem helyettesítik.
19. A Püspöki Konferencia hatalma és
feladatköre szoros kapcsolatban áll a megyéspüspök és a vele
egyenrangú egyházi elöljáró hatalmával és feladatkörével. A
Püspökök „Isten helyett állnak a nyáj élén, melynek mint
tanítómesterek, az istentisztelet papjai és a kormányzás szolgái,
pásztorai... isteni intézkedés folytán léptek az apostolok helyébe
mint az Egyház pásztorai”[71]
, és „kormányozzák a rájuk bízott részegyházakat, mégpedig nemcsak
tanáccsal, meggyőzéssel és jó példával, hanem tekintéllyel és
szent hatalommal is... Ez a hatalom, melyet személyesen
gyakorolnak Krisztus nevében, saját, rendes és közvetlen
hatalom...”[72]
Gyakorlását az Egyház legfőbb hatalma szabályozza, s ez az
egyetemes Egyház és a részegyháza kapcsolatának szükségszerű
következménye, mert részegyház csak úgy létezhet mint Isten
népének része, „melyben az egyetlen katolikus Egyház valóságosan
jelen van és tevékenykedik”[73]
Ugyanis „a Római Püspök primátusa és a Püspöki Kollégium az
egyetemes Egyház sajátos elemei, nem az egyházak részlegességéből
eredően, de mégis minden részegyházban benne rejlő módon.” Az
ilyen szabályozás részeként a püspök szent hatalma az Egyház és a
hívek érdekében bizonyos határok között körülírható,[74] amint a Kánonjogi Kódexben
kifejezetten olvasható: „A rábízott egyházmegyében a
megyéspüspököt megilleti mindaz a rendes, saját és közvetlen
hatalom, ami lelkipásztori feladatának gyakorlásához szükséges,
kivéve azokban az ügyekben, amelyeket a jog vagy a pápa határozata
a legfőbb vagy más egyházi hatóságnak tart fönn.”[75]
20. A Püspöki Konferenciában a Püspökök
együttesen végzik a püspöki szolgálatot a konferencia területén
élő hívek javára; de ahhoz, hogy tevékenységük törvényes és
kötelező erejű legyen, az Egyház legfelső hatalma közbejöttére van
szükség, mely egyetemes törvénnyel vagy speciális megbízással
meghatározott kérdéseket a Püspöki Konferencia döntésére bíz. A
Püspökök önhatalmúlag sem egyenként sem a konferencián együttesen
nem korlátozhatják szent hatalmukat a Püspöki Konferencia, még
kevésbé annak egy része – legyen az egy állandó tanács, bizottság,
vagy maga az elnök – javára. Jól látható ez a gondolat a kánoni
törvényben, amely a Püspöki Konferenciába egyesül Püspökök
törvényhozó hatalmáról szól: „A Püspöki Konferenciák csak olyan
esetekben hozhatnak általános határozatokat, amelyekben az
egyetemes jog előírja, vagy a Apostoli Szentszék külön megbízása
akár saját kezdeményezésre (motu proprio), akár magának a
konferenciának a kérésére ezt elrendeli”.[76] Egyéb estekben „az egyes
megyéspüspök illetékessége érintetlen marad, és sem a Konferencia,
sem annak elnöke nem jár el érvényesen az összes Püspökök nevében,
ha nem adta meg hozzá minden püspök a beleegyezését.”[77]
21. A püspöki szolgálat közös végzése a
tanítás feladatában is megmutatkozik. A Kánonjogi Kódex az ide
vonatkozó alapszabályt így szabja meg: „Azok a Püspökök, akik
közösségben vannak a testület fejével és tagjaival, akár egyénileg
akár Püspöki Konferenciákon vagy részleges zsinatokon közösen,
noha a tanításban nem rendelkeznek tévedhetetlenséggel, mégis a
gondjukra bízott krisztushívőknek hit dolgában hiteles tanítói és
mesterei; a krisztushívők kötelesek püspökük hiteles
tanítóhivatalának a lélek vallásos meghajlásával való
elfogadására.”[78]
Ezen általános szabályon túlmenően maga a Kódex konkrétebben is
meghatározza a Püspöki Konferenciák tanbeli illetékességét, mint
pl. „gondoskodni területe számára katekizmusok kiadásáról az
Apostoli Szentszék előzetes jóváhagyásával[79] és a Szentírás könyvei
kiadásának és fordításának jóváhagyása”.[80] Egy adott terület püspökeinek összhangja,
amikor a Római Pápával közösségben közösen hirdetik hit és erkölcs
dolgában a katolikus igazságot, tanításukat hatásosabban
juttathatja el népükhöz és elevenebbé teheti híveik ragaszkodását
e tanítóhivatalhoz a lélek vallásos meghajlásával. Hűségesen
végezve a tanítás feladatát a Püspökök Isten Igéjét szolgálják,
melynek tanításuk alá van rendelve; azt áhítatosan hallgatják,
szentül őrzik, hűségesen kifejtik úgy, hogy híveiknek a lehető
legjobban javára váljék.[81]
S mivel a hit tanítása az egész Egyház közjava és kommuniójának
köteléke, a Püspöki Konferenciában egyesült Püspökök mindenek
előtt arra törekedjenek, hogy kövessék az egyetemes Egyház
Tanítóhivatalát és alkalmas módon juttassák el azt a rájuk bízott
néphez.
22. Új kérdések feldogozásában és abban a
törekvésben, hogy Krisztus üzenete megvilágosítsa és irányítsa az
emberek lelkiismeretét a társadalmi változásokból fakadó új
problémák megoldásában, a Püspöki Konferenciában egyesült Püspökök
közös tanításuk közben nagyon legyenek tudatában nyilatkozataik
határainak. Nyilatkozataik ugyanis nem egyetemes tanítóhivatal
jellegűek, bár ha közösségben vannak az Apostoli Szentszékkel,
hivatalosak és hitelesek. Ezért megfontoltan avatkozzanak be más
területek püspökei tanítói feladatába, számolva a szélesebb körű
visszhanggal, mely a tömegtájékoztató eszközök révén világméretűvé
is válhat. Feltételezvén, hogy a Püspökök hiteles
tanítóhivatalának – tudniillik melyet Krisztus tekintélyével
gyakorolnak – mindig közösségben kell lennie a kollégium fejével
és tagjaival,[82] ha a
Püspöki Konferenciák tanbeli nyilatkozatait egyhangúlag hagyták
jóvá, közzétehetők a Konferencia nevében, és a hívőknek a lélek
vallásos engedelmességével kell ragaszkodniuk saját püspökeik e
tanításához. Ha azonban az egyhangúság hiányzik, a Konferencia
egyszerű többsége nem tehet közzé egy esetleges nyilatkozatot úgy,
mint a konferencia hiteles tanítását, melyet a terület híveinek el
kellene fogadniuk, még kevésbé akkor, ha nem kapták meg az
Apostoli Szentszék felülvizsgálati jóváhagyását (recognitio), ami
nem is kapható meg, ha a szavazáskor nem volt meg a minősített a
többség. Az Apostoli Szentszék közbelépése olyan, mint amit a jog
ahhoz kíván meg, hogy a Püspöki Konferencia általános dekrétumot
bocsáthasson ki.[83]
Ezen felül az Apostoli Szentszék felülvizsgálatának kell
biztosítania, hogy a napjainkban felgyorsult társadalmi és
kulturális változások által felvetett kérdések megválaszolásában a
tanbeli válasz segítse elő a kommuniót és ne döntse el előre,
hanem készítse elő az egyetemes Tanítóhivatal esetleges
közbelépéseit.
23. A Püspökök tanítói feladata
természetszerűen megkívánja, hogy ha Püspöki Konferencián
együttesen tanítanak, az teljes ülésen történjék. A konferencia
szerveinek – az állandó tanácsnak, a bizottságoknak vagy
hivataloknak – nincs hatalma arra, hogy hiteles tanítást adjanak
akár saját, akár a konferencia nevében, akár annak megbízásából.
24. Sok feladat megoldása vár a Püspöki
Konferenciákra a Egyház javára. Egyre erősödő szolgálatban
támogatniuk kell „minden egyes püspök el nem idegeníthető
felelősségét az egyetemes Egyház és saját részegyházuk iránt”,[84] és természetesen
nem szabad azt akadályozniuk helytelenül helyettesítve őket ott,
ahol a kánonjogi törvény nem korlátozza püspöki hatalmukat a
Püspöki Konferencia javára, vagy nem lehetnek szűrő, vagy
közvetítő az egyes Püspökök és az Apostoli Szentszék közvetlen
kapcsolatának útjában.
Az eddig adott eligazítások az ezután következő kiegészítő
szabályokkal együtt megfelelnek az 1985-ben tartott rendkívüli
Püspöki Szinódus általános ülése kívánságának, és meg akarják
világítani, s még hatékonyabbá akarják tenni a Püspöki
Konferenciák tevékenységét, melyek ezután átvizsgálhatják
statútumaikat, hogy a fentiek szerint megfeleljenek
eligazításainknak és a normáknak.
IV. KIEGÉSZÍTŐ SZABÁLYOK A PÜSPÖKI KONFERENCIÁKRÓL
1. Hogy a Püspöki Konferenciák tanbeli
nyilatkozatai, melyekről e levél 22. pontja beszél, hiteles
tanítást jelentsenek és a konferencia nevében lehessen közzétenni,
a konferencia püspök tagjainak egyhangúlag, vagy a teljes gyűlés
döntő szavazatra jogosult tagjai legalább kétharmadának kell
megszavaznia, és meg kell kapnia az Apostoli Szentszék
felülvizsgálati jóváhagyását (recognitio-ját).
2. art. A Püspöki Konferencia egyetlen szerve
sem végezhet hiteles tanítóhivatali cselekményt, kivéve a teljes
ülést. Maga a Konferencia sem engedélyezhet ilyen hatalmat
bizottságainak, vagy a saját kebelén belül létrehozott bármely
szervének.
3. art. A 2. artikulusban említetteken kívüli
intézkedésekre a Püspöki Konferencia doktrinális bizottságát a
Konferencia permanens tanácsának kell kifejezetten felhatalmaznia.
4. art. A Püspöki Konferenciáknak felül kell
vizsgálniuk statútumaikat, hogy összhangban legyenek a jelen
dokumentum eligazításaival és normáival, valamint a Kánonjogi
Kódexszel és a CIC 451. kánonja értelmében küldjék meg az Apostoli
Szentszéknek felülvizsgálatra (recognitio-ra).
Szívből adom Áldásomat,hogy a Püspöki Konferenciák tevékenysége
egyre bőségesebb termést hozzon.
Kelt Rómában, Szent Péternél, 1998. május 21-én, Urunk
Mennybemenetele napján, pápaságom 20. évében.
Jegyzetek:
[1] A Keleti Egyház
patriarkális és nagyobb érseki egyházait törvényhozó, bírói s
olykor egyházkormányzati hatalommal is felruházott megfelelő
Püspöki Szinódusok kormányozzák (vö. CCEO 110, 152.). Róluk a
jelen dokumentum nem szól. Ebből a szempontból ugyanis nincs
analógia az ilyen Szinódusok és a Püspöki Konferenciák között.
Ellenben e dokumentum vonatkozik azokra a Gyűlésekre, melyeket a
több sui juris egyházból álló régiókban hoznak létre, s a CCEO 322
kánonja és az Apostoli Szék által jóváhagyott statutum szabályoz
(vö. CCEO 322, 4. §; Pastor bonus apostoli konstitúció 58,1 oly
mértékben, amennyire megközelítik a Püspöki Konferenciákat; vö.
ChD 38.).
[2] Vö. LG 19; Mt 10,1-4;
16,18; Mk 3,13-19; Lk 6,13; Jn 21,15-17.
[3] Vö. Mt 26,14; Mk
14,10.20.43; Lk 22,3.47; Jn 6,72; 20,24.
[4] Vö. Mt 10,5-7; Lk
9,1-2.
[5] Vö. Mk 6,7.
[6] Vö. Jn 17,11;
18,20-21.
[7] Vö. Jn 21,15-17.
[8] Vö. Jn 20,21; Mt
28,18-20.
[9] ApCsel 2,14.
[10] Vö. ApCsel 2,42.
[11] Vö. ApCsel 6,1-6.
[12] Vö. Gal 2,1-2.7-9.
[13] ApCsel 15,2.
[14] ApCsel 15,28
[15] Vö. Mt 28,18-20.
[16] LG 20.
[17] Vö ApCsel 1,8;
2,4; Jn 20,22-23.
[18] vö. 1Tim 4,14;
2Tim 1,6-7
[19] LG 21
[20] LG 22.
[21] Vö. LG 23.
[22] Vö. LG 18; 22-23.
Nota explivcativa praevia 2.; I. Vatikáni Zsinat Pastor aeternus,
Prologus: DS 3051.
[23] Vö. LG 23.
[24] Néhány 2. századi
zsinatról lásd Cézareai Euszébiosz: Historia ecclesistica V, 16,
10; 23, 2-4; 24, 8: SC 41, 49. 66-67. 69. – Tertullianus a 3.
század elején dicséri a görögök zsinattartó szokását (vö. De
ieiunio, 13, 6: CCL 2, 1272).
Szent Ciprián leveleiből tudunk afrikai és római zsinatokról a 2.
század 20-30-as éveiből Vö. Epist. 55, 6; 57; 59, 13, l; 61; 64;
67; 68, 2, 1; 70; 71, 4, 1; 72; 73, 1-3: Bayard (ed.), Les Belles
Lettres, Paris 1961, II, 134-135; 154-159; 180; 194-196; 213-216;
227-234; 235; 252-256; 259; 259-262; 262-264). A 2-3. századi
zsinatokról lásd K. J. Hefele, Histoire des Conciles, I, Adrien le
Clere, Paris 1869, 77-125.
[25] Vö. CIC. (1917)
283.
[26] Vö. Ua. 292.
[27] Vö. 439-446.
kánon.
[28] Püspöki és
Szerzetesi Kongregáció „Alcuni arcivescovi” instrukciója (1889.
VIII. 24.) Leonis XIII. Acta, IX (1890), 184.
[29] CD 37; Vö. LG 23.
[30] Vö. VI. Pál pápa
Ecclesiae Sanctae motu proprio (1966. VIII. 6. ), I. Normae ad
exsequenda Decreta SS. Concilii Vaticani II „Christus Dominus” et
„Presbyterorum Ordinis” 41: AAS 58 (1966), 773-774.
[31] Püspöki
Kongregáció: Ecclesiae imago direktorium a Püspökök lelkipásztori
szolgálatáról (1973. II. 22.), 210: Ench. Vat. 4, 2310-2311.
[32] Vö. CD 38, 5.
[33] Vö. CIC 459, l. §.
Az együttműködést elősegítő szervek: Reuniones Internacionales de
Conferencias Episcopales, Consejo Episcopal Latinoamericano
(CELAM); Consilium Conferentiarum Episcopalium Europae
Secretariado Episcopal de América Central y Panamá (SEDAC);
Commissio Episcopatuum Communitatis Europaeae (COMECE);
Association des Conférences Episcopales de I'Afrique Centrale
(ACEAC); Association des Conférences Episcopales de la Region de
1'Afrique Centrale (ACERAC); Symposium of Episcopal Conferences of
Africa and Madagascar (SECAM); Inter-Regional Meeting of Bishops
of Southern Africa (IMBSA); la Southern African Catholic Bishops'
Conference (SACBC); Conférences Episcopales de I'Afrique de
1'Ouest Francophone (CERAO); la Association of the Episcopal
Confetences of Anglophone West Africa (AECAWA); la Association of
Member Episcopal Conferences in Eastern Africa (AMECEA);
Federation of Asian Bishops' Conferences (FABC); Federation of
Catholics Bishops' Conferences of Oceania (FCBCO); (Vö. Annuario
Pontificio per I'anno 1998, Cittá del Vaticano 1998, pp. 1112-1115
). Mindazonáltal ezek az intézmények nem Püspöki Konferenciák a
szó sajátos értelmében.
[34] II. János Pál
pápa: Beszéd a Római Kúriához (1986. VI. 28-án), 7c: AAS 79
(1987), 197.
[35] Zárójelentés II,
C, 5: L'Osservatore Romano 1985. XII. 10, 7.
[36] Vö. Ua. II, C), 8,
b).
[37] LG 9.
[38] I. Vatikáni Zsinat
Pastor aeternus, Prologus: DS 3051.
[39] Vö. Hittani
Kongregáció: Communionis notio levele (1992. V. 28),12: AAS
85(1993)845.
[40] LG 20.
[41] LG 26
[42] Ua, Nota
explicativa praevia 2.
[43] LG 22.
[44] LG 22.
[45] Vö. LG 22.
[46] Vö. Hittani
Kongregáció: Communionis notio levele (1992. V. 28),12: AAS
85(1993)846.
[47] Vö. LG 23.
[48] Uo.
[49] LG 25.
[50] LG 26.
[51] Vö. LG 23.
[52] Püspöki Szinódus
1985., Zárójelentés II, C, 5: L'Osservatore Romano 1985. XII. 10,
7.
[53] II. János Pál
pápa: Beszéd az USA püspökeihez (12987, IX. 16-án) 3:
Insegnamenti, X, 3,(1987)555.
[54] Vö. Hittani
Kongregáció: Communionis notio levele (1992. V. 28),9: AAS
85(1993)843.
[55] Többek között,
miként mindannyian tudjuk, sok püspök van, akik püspöki
feladatokat látnak el, de nem fejei részegyháznak.
[56] II. János Pál
pápa: Beszéd a Római Kúriához (1990. XII. 20-án), 6: AAS 83
(1991), 774.
[57] Vö. LG 22.
[58] Vö. Jn 10,11.
[59] Vö. LG 23; CD 6.
[60] Vö. CD 36.
[61] CIC 447; vö. CD
38,1.
[62] CD 37.
[63] CIC 448, 1. §
[64] 448, 2. §
[65] 449, 1. §
[66] Vö. 450, 1. §
[67] Vö. 454, 1. §
[68] Vö. Kódexértelmező
Pápai Bizottság: Válasz az Utrum Episcopus Auxiliaris kérdésre
(1988. V. 23.): AAS 81(198) 388.
[69] Vö. CIC 454, 2. §
[70] CIC 451.
[71] LG 20.
[72] LG 27.
[73] CD 11; vö. CIC
368.
[74] Vö. LG 27
[75] CIC 381, 1. §.
[76] CIC 455, 1. §.
[77] CIC 455, 4. §.
[78] CIC 753.
[79] CIC 775, 2. §
[80] Vö. CIC 825.
[81] Vö. DV 10.
[82] Vö. LG 25; CIC
753.
[83] Vö. CIC 455.
[84] Zárójelentés II,
C, 5: L'Osservatore Romano 1985. XII. 10, 7.
|