Levél a nőknek a Nők IV. Világkonferenciája alkalmából
II. János Pál pápa
Peking, 1995. szeptember
A világon élő Összes Nőnek szívélyes üdvözletem!
1. Együttérzésem és hálám jeleként küldöm mindannyiatoknak ezt a
levelet, most, amikor közeleg a Nők IV. Világkonferenciája, melyet
ez év szeptemberében tartanak Pekingben.
Mindenekelőtt az Egyesült Nemzetek Szervezetének szeretném
kifejezni nagyrabecsülésemet ezért a nagy jelentőségű
kezdeményezésért. Az Egyház is hozzá kíván járulni a nők
méltóságának, szerepének és jogainak védelméhez, s nem csupán
azzal, hogy a Szentszék különös figyelemmel vesz részt a Pekingben
folyó munkában, hanem azzal is, hogy közvetlenül szól minden nő
szívéhez és értelméhez. Amikor Gertrude Mongella asszony, a
konferencia főtitkára e fontos találkozóra való tekintettel nemrég
látogatást tett nálam, átnyújtottam neki egy üzenetet, melyben
kifejtettem az Egyház ide vonatkozó tanításának néhány alapvető
pontját. Ez az üzenet a mostani különleges alkalmon túlmenően
általánosabban tekinti át a maga egészében a nők tényleges
helyzetét és problémáit, és ügyük szolgálatára kíván lenni a mai
Egyházban és a világban. Ezért kívántam, hogy – a minél szélesebb
körű megismertetés végett – jusson el valamennyi püspöki
konferenciához.
Hivatkozván arra, amit abban a dokumentumban írtam, szeretnék
most közvetlenül fordulni minden egyes nőhöz, hogy együtt
gondoljuk végig a nők mai helyzetének problémáit és kilátásait, s
közben különösen 'a nők méltósága és jogai Isten igéjének
fényében' témakörrel akarok foglalkozni.
E képzeletbeli párbeszéd kiindulópontjának a hálának kell
lennie. Az Egyház – ahogy a Mulieris dignitatem kezdetű
apostoli iratomban írtam – „köszönetet kíván mondani a Legszentebb
Háromságnak 'a nő misztériumáért', minden nőért, azért, ami a női
méltóság örök mércéje, 'Isten nagy tetteiért', amelyek a nőkben és
a nők által valósultak meg az emberi nemzedékek során.”[1]
2. A hála, melyet az Úrnak a nők világban betöltött hivatására
és küldetésére vonatkozó tervéért fejezünk ki, egyúttal konkrét és
közvetlen hála a nők felé is, minden nő felé azért, amit az
emberiség életében képviselnek.
Hála neked, nő, aki édesanya vagy, aki egyedülállóan örömteli és
fájdalmas tapasztalattal anyaöllé leszel az ember számára; aki a
világra jövő gyermek számára Isten mosolyává leszel, aki első
lépéseit irányítod, gondját viseled, míg felnő, és olyan pontot
jelentesz további életútján, ahová mindig visszatérhet.
Hála neked, nő, aki feleség vagy, aki sorsodat
visszavonhatatlanul egy férfiéhoz kapcsolod, önmagatok kölcsönös
elajándékozásában szolgálva a közösséget és az életet.
Hála neked, nő, aki leány és nővér vagy, aki érzékenységeddel,
intuitív adottságoddal, önzetlenségeddel, állhatatosságoddal
gazdagítod a szűkebb családot, s általa a társadalom egész életét.
Hála neked, dolgozó nő, aki a szociális, gazdasági, kulturális,
művészeti és politikai élet minden területén jelen vagy – azért,
hogy nélkülözhetetlen módon hozzájárulsz az értelmet és az
érzelmet összekapcsoló kultúra fölépítéséhez, az életnek a
„misztériumra” mindig fogékony értelmezéséhez, az emberibb
gazdasági és politikai struktúrák létrehozásához.
Hála neked, nő, aki szerzetesnő vagy, aki Krisztus, a
megtestesült Ige édesanyjának, minden nők között a legnagyobbnak
példája szerint engedékenyen és hűséggel nyílsz meg az isteni
szeretet számára, így segítvén az Egyházat és az egész
emberiséget, hogy élete Istennek adott „jegyesi” válasz legyen,
mely csodálatos módon fejezi ki azt a közösséget, melyet ő
teremtményeivel meg akar valósítani.
Hála neked, nő, azért, hogy nő vagy! Női mivoltodban gyökerező
érzékenységeddel gazdagítod a világ megértését és hozzájárulsz az
emberi kapcsolatok teljes igazságához.
3. A hála azonban nem elég, tudom. Sajnos olyan beidegződésekkel
átszőtt történelem örökösei vagyunk, mely minden korban és
mindenütt megnehezítette a nő útját, akinek méltóságát
félreismerték, értékeit eltorzították, akit gyakran kizártak, sőt
rabszolgává tettek. Ez akadályozta abban, hogy valóban önmaga
legyen, az egész emberiséget pedig megfosztotta az igazi lelki
gazdagságtól. Biztosan nem lenne könnyű pontosan kimutatni a bűnös
felelősséget, ha azokra a kulturális lerakódásokra gondolunk,
amelyek évszázadokon át meghatározták a gondolkodásmódot és az
intézményeket. De ha eközben, különösen bizonyos történelmi
körülmények között az Egyház számos fia is követett el objektív
bűnöket, azt őszintén sajnálom. E sajnálat úgy hassa át az egész
Egyházat, hogy megújult hűséggel merítsünk az evangéliumból, mely
magának Krisztusnak a magatartásából fakadó, múlhatatlan érvényű
üzenetet hordoz éppen a nők mindenfajta kihasználás és elnyomás
alóli fölszabadításának témakörével kapcsolatban is. Ő, midőn
túllépett az akkori kultúra előírásain, a nőkkel szemben nyitott,
figyelmes, elfogadó és odahajló magatartást tanúsított. Ily módon
tisztelte a nőben azt a méltóságot, melyet az öröktől fogva hordoz
Isten tervében és szeretetében. Ha e második évezred végén
Krisztusra pillantunk, önkéntelenül is azt kérdezzük: Mennyi
talált meghallgatásra, mi valósult meg üzenetéből?
Igen, itt az ideje, hogy bátor emlékezéssel és a felelősség
nyílt bevallásával tekintsünk az emberiség hosszú történelmére,
melyhez a nők – legtöbbször sokkal kedvezőtlenebb föltételek
között – oly módon járultak hozzá, ami nem marad el a férfiak
mögött. Különösen azokra a nőkre gondolok, akik szerették a
kultúrát és a művészetet, és ennek szentelték magukat, bár
kezdettől fogva hátrányos helyzetben voltak, gyakran csak gyengébb
neveltetésben lehetett részük, leértékelték, félreismerték, még
meg is tagadták intellektuális teljesítményeiket. A nők sokrétű
történelemformáló tevékenységéről a tudományos történetírás
eszközeivel sajnos csak nagyon kevés állapítható meg. Az élet
folyamatára, az egymást követő nemzedékekre jótékony hatást
gyakorló női tevékenységnek szerencsére vannak igazolható nyomai,
még ha az idő el is fedte őket. E nők e roppant 'hagyománya'
tekintetében az emberiség mérhetetlen adósságot halmozott föl.
Hány nőt értékeltek és értékelnek még mindig inkább fizikai
külseje, mint szaktudása, munkája, szellemi produktumai,
érzékenységének gazdagsága, s végül létének és lényének sajátos
méltósága szerint!
4. És mit mondjunk azokról az akadályokról, melyek a világ
számos részén még mindig gátolják a nők teljes bevonását a
társadalmi, politikai és gazdasági életbe? Gondoljunk csak arra,
ahelyett, hogy jutalmaznák, milyen gyakran büntetik az anyaság
ajándékát, melynek pedig az emberiség a továbbélését köszönheti.
Bizonyára sokat kell még azért tenni, hogy a feleségek és anyák ne
szenvedjenek hátrányos megkülönböztetést. Sürgősen el kell érni,
hogy az emberi személy mindenütt valódi jogegyenlőséget kapjon, és
ez jelenti az 'azonos munkáért azonos bért' elv érvényesülését, a
dolgozó anyák védelmét, az igazságos szakmai előrejutást, a
házastársak családjogi egyenlőségét, és mindannak az elismerését,
ami az állampolgár jogaival és kötelességeivel egy demokráciában
összefügg. Az igazságosság aktusáról van szó, de
szükségszerűségről is. Az előttünk álló, nagyon komoly problémák
(szabadidő, életminőség, kivándorlás, szociális szolgálatok,
eutanázia, drogok, egészségügy és beteggondozás, ökológia stb.) a
jövő politikájában egyre megoldhatatlanabbak lesznek a nő bevonása
nélkül. Mindezeken a területeken a tapasztalatok szerint
értékesnek bizonyul a nők fokozottabb társadalmi jelenléte, mert
hozzájárulnak a csupán teljesítmény- és produktivitás-központú
szemléletből eredő társadalmi ellentmondások kiküszöböléséhez, és
a rendszerek olyan átalakítását segítik elő, mely előnyben
részesíti „a szeretet civilizációjában” körvonalazódó humanizációs
folyamatokat.
5. Hogyan hagyhatnánk említés nélkül, ha a nő világban elfoglalt
helyzetének egyik legkényesebb területét tekintjük, a nőkkel
szemben elkövetett nemi erőszak hosszú és lesújtó – gyakran persze
felszínre sem került – történetét? A harmadik évezred küszöbén nem
maradhatunk közömbösek és rezignáltak e jelenséggel szemben. Itt
az ideje, hogy nyomatékosan elítéljük a nemi erőszak formáit,
melynek tárgya általában a nő, és megfelelő törvényes eszközökkel
védekezzünk ellene. Az emberi személy tisztelete nevében panaszt
kell emelnünk azonkívül az élvezetvágy és az üzleti szellem által
meghatározott, széles körben terjedő kultúra ellen, mely a nemiség
következetes kizsákmányolását segíti elő, amennyiben fiatal korban
levő leányokat is arra kényszerít, hogy a korrupció prédájává
váljanak és testüket áruba bocsássák.
Mekkora tiszteletet érdemelnek ellenben – látván az ilyen
elfajulásokat – azok a nők, akik gyermekük iránti hősies
szeretettel kihordják terhességüket, mely az erőszakkal rájuk
kényszerített nemi kapcsolat eredménye; ami nemcsak a világban
sajnos még mindig oly gyakori háborúk rémtetteinek egy fejezete,
hanem előfordul a hedonista engedékenység kultúrája által gyakran
megrontott jólét és béke körülményei között is, melyben nagyon
könnyen tenyészik az agresszív férfiasságra való hajlam. Ilyen
körülmények között az abortusz, amely persze mindig súlyos bűn
marad, inkább a férfi és a környezet terhére írható bűncselekmény,
mint a nőnek felróható bűn.
6. A nőknek szóló hálám ezért nyomatékos felhívás is: tegyen meg
minden szükségeset mindenki, különösképpen pedig az államok és a
nemzetközi intézmények, hogy a nők ismét megkapják a méltóságuknak
és szerepüknek kijáró teljes tiszteletet. Ennek kapcsán nem
mulaszthatom el, hogy ki ne nyilvánítsam csodálatomat azon
jóakaratú nők iránt, akik a nők védelmében az alapvető társadalmi,
gazdasági és politikai jogok kivívásának szentelték magukat, és
bátor kezdeményezésükkel olyan korban álltak elő, amikor e
küzdelmüket túlzásnak, a hiányzó nőiesség jelének, nagyzolásnak,
sőt bűnnek tekintették!
Ahogy a nőnek erre a nagyszerű felszabadítási folyamatára
tekintve az idei béke-világnapra küldött üzenetemben
írtam, elmondható, hogy „nehéz és bonyolult, időnként tévedésektől
sem mentes, lényegében azonban pozitív út volt, még ha nem is
értünk a végére, látván a sok akadályt, mely a világ különböző
részein annak útjában áll, hogy a nőt sajátos méltóságának
megfelelően elismerjék, tiszteljék és megbecsüljék.”[2]
Ezen az úton tovább kell menni! Mégis meg vagyok győződve róla,
hogy a nő önazonosságának teljes tiszteletben tartásához vezető
legrövidebb út megtalálása nemcsak a bűncselekmények és
igazságtalanságok kipellengérezésén múlik, még ha erre szükség is
van, hanem ezenkívül és mindenekelőtt egy hatékony és átgondolt
programon, mely átfogja a nő életének minden területét, kezdve
azzal, hogy újból és egyetemesen tudatosítani kell a nő
méltóságát. E méltóság elismerésére a sokféle történelmi
beidegződés ellenére maga az értelem késztet minket, mely fölfogja
Istennek a minden emberi szívbe írott törvényét. Mindenekelőtt
azonban Isten Igéjéből tudjuk teljes világosságában fölismerni a
nő méltóságának alapvető antropológiai fundamentumát, mely
Istennek az emberiségre vonatkozó tervében gyökerezik.
7. Engedjétek meg ezért, kedves nővéreim, hogy veletek együtt
még egyszer elgondolkozzam a Szentírásnak azon a csodálatos
részletén, mely az ember teremtését írja le, s mely oly sok
mindent mond a ti méltóságotokról és küldetésetekről a világban.
A Teremtés könyve összefoglalóan, költői és szimbolikus
formában, de mélységesen igaz nyelven beszél a teremtésről: „Isten
megteremtette az embert, a maga képére és hasonlatosságára. Isten
képmásául teremtette őt. Férfinak és nőnek teremtette őket”.[3] Az isteni teremtés pontos terv
szerint történik.Mindenekelőtt elhangzik, hogy az ember „Isten
képmására, hozzá hasonlóvá” teremtetett, s ez a megfogalmazás
egyúttal világosan mutatja az ember különleges voltát a teremtés
egész művében.
Azután azt olvassuk, hogy már kezdetben „férfinak és nőnek”[4] lett teremtve. Maga a Szentírás
adja meg ennek az adatnak az értelmezését: az ember, habár
körülveszi a látható világ számtalan teremtménye, tudatára ébred,
hogy egyedül van.[5] Isten
beavatkozik, hogy kisegítse ebből a magányosságából: „Nem jó az
embernek egyedül lennie. Alkotok neki segítőtársat, aki hozzá
illő.”[6] A nő teremtése tehát
kezdettől a segítségnyújtás elvére van rendelve, de nem – s ez
meggondolandó – az egyoldalú, hanem a kölcsönös segítségnyújtás
elvére. A nő a férfi kiegészítője, mint ahogy a férfi a nő
kiegészítője: férfi és nő kölcsönösen beteljesíti egymást. A
nőiesség éppúgy megvalósítja az „emberit”, mint a férfiasság, de
másfajta, kiegészítő jelleggel.
Amikor a Teremtés könyve „segítőtársról” beszél, az
nemcsak a tevékenység, hanem a lét területére is vonatkozik. A női
és férfi mivolt nemcsak fizikai és pszichikai, hanem ontológiai
szempontból is kiegészítik egymást. Csak a „férfias” és „nőies”
kettősség valósítja meg teljesen az„emberit”.
8. Isten, miután férfinak és nőnek teremtette az embert, azt
mondja mindkettőnek: „Töltsétek be a földet, és vonjátok uralmatok
alá”.[7] Nemcsak a szaporodás
képességét kölcsönzi nekik, hogy az emberi nem fennmaradjon az
időben, hanem rájuk bízza feladatként a földet is, amennyiben
kötelességükké teszi, hogy felelősségteljesen bánjanak annak
forrásaival. Az ember mint értelmes és szabad lény fölszólítást
kap, hogy változtassa meg a föld arculatát. E feladat kapcsán,
mely lényegében kultúrtevékenység, mind a férfi, mind a nő
kezdettől ugyanazt a felelősséget viseli. Hitvesi és termékeny
kölcsönösségükben, közös feladatukban, hogy uralják és vessék
hatalmuk alá a földet, a férfi és a nő között nem statikus
egyenlőség van, de nem is szakadékszerű különbség és
kérlelhetetlen konfliktus: kapcsolatuk a legtermészetesebben,
Isten tervének megfelelően „a kettő egysége”, azaz egy kapcsolatra
épült „egység a kettősségben”,melyben mindketten gazdagító és
felelősséggel áthatott ajándéknak érzik a személyek közötti
kölcsönös kapcsolatot.
Erre a „kettő egységére” Isten nemcsak a szaporodást és a
családi életet bízta, hanem a történelem fölépítését is. Ha a
család 1994-ben tartott nemzetközi évében a nőre mint anyára
terelődött a figyelem, akkor a pekingi konferencia alkalmasnak
tűnik, hogy újólag tudatosítsuk mindazt, amivel a nő egész
társadalmak és nemzetek életéhez járul hozzá. E hozzájárulása
mindenekelőtt szellemi–kulturális, de társadalmi–politikai és
gazdasági természetű is. Valóban sokat köszönhetnek a nőknek a
társadalom különböző területei, az államok, a nemzeti kultúrák és
– mindent egybevetve – az egész emberiség fejlődése!
9. A fejlődést rendes körülmények között tudományos és műszaki
kategóriákkal értékelik, és a nők ilyen szemszögből sem maradnak
adósak. Ez azonban a fejlődésnek nem az egyetlen, és nem is a
legfontosabb dimenziója. Fontosabbnak tűnik az etikai–szociális
dimenzió, az emberi kapcsolatok és a lélek értékei: e dimenziót
illetően – mely kezdve a személyek közötti mindennapi
kapcsolatokon, különösen a családon belül, gyakran minden feltűnés
nélkül bontakozik – a társadalom széles körben adósa a „női
géniusznak”.
Ebben az összefüggésben szeretnék külön is köszönetet mondani
azoknak a nőknek, akik – családjukon túl is – a nevelés különböző
területein dolgoznak: óvodákban, iskolákban, egyetemeken,
intézetekben, plébániákon, egyesületekben és mozgalmakban. Ahol
oktatókra és nevelőkre van szükség, mindenütt megnyilvánul, milyen
rendkívüli készséggel szentelik magukat a nők az emberi
kapcsolatoknak, különösen a leggyengébbek és a legvédtelenebbek
javára. E munka során valami olyat valósítanak meg, ami érzelmi,
kulturális és lelki anyaságnak nevezhető, mely a személy
fejlődésére és a társadalom jövőjére kifejtett hatása miatt
valójában fölbecsülhetetlen értékű. És hogy hagyhatnánk itt
említés nélkül oly sok katolikus nő és női szerzetesrend
tanúságát, akik a különböző földrészeken a gyermekek, fiúk és
lányok, nevelését tették fő szolgálatukká? Nem kell-e hálás
szívvel tekintenünk mindazokra a nőkre, akik az egészségügyi
szolgálat frontján dolgoztak és dolgoznak továbbra is, és nemcsak
jól szervezett egészségügyi intézmények keretében, hanem gyakran
nagyon sanyarú körülmények között, a világ legszegényebb
országaiban, s ezzel a szolgálatnak olyan tanúságát adják, mely
nem ritkán a vértanúsággal határos?
10. Ezért, kedves nővéreim, az a kívánságom, hogy különös
figyelemmel gondoljuk végig „a női géniusz” témakörét, nemcsak
azért, hogy fölismerjük benne a pontos isteni terv vonásait,
melyet el kell fogadni és be kell tartani, hanem azért is, hogy
több teret kapjon a társadalom egész életében, így az egyházi
életben is. Ezzel a témával, melyet már a Mária-év alkalmából is
fölvetettem, részletesen foglalkozhattam a már említett, 1988-ban
megjelent Mulieris dignitatem kezdetű apostoli iratomban.
Idén pedig abban a levélben akartam gondolatban a Mulieris
dignitatemhez kapcsolódni, melyet hagyományosan
nagycsütörtökre küldök a papoknak, s melyben fölhívtam őket,
gondolják végig, milyen fontos szerepet játszik életükben a nő
mint anya, mint testvér és mint munkatárs az apostoli munkában. Ez
annak a „segítségnyújtásnak” – a házastársitól különböző, de
szintén fontos – másik dimenziója, melyet a Teremtés könyve
szerint a nőnek nyújtania kell a férfi számára.
Az Egyház Máriában látja „a női géniusz” legfenségesebb
megnyilvánulását, és a késztetések el nem apadó forrását találja
benne. Mária „az Úr szolgálóleányának” nevezte magát.[8] Isten igéje iránti engedelmességből elfogadta
a názáreti család hitvesének és édesanyjának kitüntetett, de
könnyűnek éppen nem nevezhető hivatását. Azáltal, hogy
vállalkozott Isten szolgálatára, az ember szolgálatába is állt:
szeretetszolgálatra. E szolgálat lehetővé tette számára, hogy
megtapasztalja életében a titokzatos, de valóságos „uralkodást”.
Nem véletlenül szólítják az „ég és a föld királynőjének”. Így
szólítja őt a hívők egész közössége, és sok nemzet és nép szólítja
őt saját „Királynőnek”. Az ő „uralkodása” szolgálat! Az ő
szolgálata „uralkodás”!
Így értendő a tekintély mind a családban, mind a társadalomban
és az Egyházban. Az „uralkodás” az ember lényegi hivatását
nyilatkoztatja ki, aki annak képére teremtetett, aki ég és föld
Ura, és arra hivatott, hogy Krisztusban Isten fogadott gyermekévé
legyen. Az ember a Földön az egyetlen teremtmény, akit „Isten
önmagáért akart”, ahogy a II. vatikáni zsinat tanítja, mely
jellemző módon hozzáfűzi, hogy az ember „csak akkor talál teljesen
önmagára, ha őszintén elajándékozza magát”.[9]
Ebben áll Mária anyai „uralkodása”. Mivel egész élete a Fiúnak
szóló odaadás volt, az egész emberi nem fiai és leányai iránti
odaadássá is válik, amennyiben mélységes bizalmat kelt abban, aki
hozzá fordul, hogy az élet nehéz ösvényén végső, transzcendens
céljához eljusson. Ezt a végcélt mindenki hivatásának állomásain
át éri el, s e cél mind a férfi, mind a nő földi tevékenységének
irányt mutat.
11. Ha így értelmezzük a szolgálatot – melyet, ha szabadon,
kölcsönösségben és szeretetben végeznek, az ember igaz
„királyságát” fejezi ki –, elfogadható bizonyos szerepkülönbség,
anélkül, hogy ennek hátrányos következményei lennének a nőre
nézve, föltéve, hogy e különbség nem önkény eredménye, hanem a
férfiúi és női lét sajátosságaiból fakad. Ha Krisztus – szabad és
szuverén döntéssel, melyről jól tanúskodik az evangélium és az
Egyház állandó hagyománya – csak férfiakra hagyta, hogy a papi
szolgálat gyakorlásával neki mint az Egyház „pásztorának” és
„vőlegényének” „ikonjai” legyenek, ez nem csorbítja a nők
szerepét, ahogy egyébként az Egyház többi tagjáét sem, akik nem
viselik a papi hivatalt, de részesülnek a keresztségben gyökerező
„általános papság” méltóságában. Ezeket a szerepkülönbségeket
ugyanis nem az emberi társadalom funkcionális szabályozásának
fényénél, hanem a szentségi rend sajátos kritériumai alapján kell
értelmezni, azaz azoknak a jeleknek a rendjében, melyeket Isten
szabadon választott, hogy jelenlétét az emberek között láthatóvá
tegye.
Egyébként éppen e jelrendszer keretében, jóllehet a szentségi
területen kívül, nem csekély a jelentősége a Mária magasztos
példája szerint megélt „nőiességnek”. Mert a hívő, és egész
különlegesen az „Istennek szentelt” nő „női mivoltában” van
egyfajta benső „prófétaság”[10] egy
nagyon megragadó szimbolika, mondható egy jelentőségteljes
„képmásság”, mely Máriában tökéletesen megvalósult, és egy „szűzi”
szív föltétlenségével – hogy Krisztus „jegyese” és a hívő „anyja”
legyen – az Egyháznak mint szent közösségnek a lényegét találóan
fejezi ki. A férfi és a nő kölcsönös kiegészítő szerepének e
„képmása” jobban kinyilvánítja az Egyház két elkerülhetetlen
dimenzióját: a „máriás” és az „apostoli-péteri” elvet.[11]
Másrészt – erre emlékeztettem a papokat az említett idei
nagycsütörtöki levélben – a szolgálati papság Krisztus tervében
„nem az uralkodás, hanem a szolgálat kifejezése”[12] Az Egyház sürgős feladata, hogy Isten
Igéjének világosságánál naponta megújulva ezt egyre világosabban
megmutassa mind a közösségi szellem kibontakoztatásával, mind a
részvétel minden sajátosan egyházi eszközének gondos
támogatásával, mind a számtalan személyes és közösségi karizma –
melyeket Isten lelke a keresztény közösség épülésére és az emberek
szolgálatára támaszt – megbecsülésével és tiszteletbentartásával.
A szolgálat e tág terében az Egyház kétezer éves története
folyamán – a sok beidegződés ellenére – valóban megismerte a „női
géniuszt”, hiszen kiváló nők támadtak belőle, akik mély és üdvös
hatást gyakoroltak a következő nemzedékekre. Gondolok a női
vértanúk, szentek, rendkívüli misztikusok hosszú sorára. Gondolok
különösen Sziénai Szent Katalinra és Avilai Szent Terézre, akiket
a boldog emlékezetű VI. Pál pápa egyháztanítóvá nyilvánított. S
hogy is ne emlékeznénk meg itt azokról a nőkről, akik hitük
ösztönzésére rendkívüli jelentőségű szociális kezdeményezéseket
tettek, elsősorban a legszegényebbek szolgálatában? A jövő Egyháza
a harmadik évezredben bizonyára nem mulasztja el, hogy
elismeréssel legyen a „női géniusz” új és csodálatos
megnyilvánulásai iránt.
12. Látjátok hát, kedves nővéreim, mi minden motiválja az Egyház
óhaját, hogy az Egyesült Nemzetek szervezésében Pekingben sorra
kerülő konferencia a teljes igazságot nyilvánítsa ki a nőről.
Emeljék ki kellőképpen a „női géniuszt”, amennyiben tekintetüket
nemcsak az egykor élt vagy ma élő nagy és közismert nőkre vetik,
hanem minden olyan egyszerű nőre is, aki tehetségét mint nő a
mindennapokban mások szolgálatában juttatja kifejezésre. Mert a nő
különösen önmagának a mindennapi életben való elajándékozásában
ragadja meg életének mély elhivatottságát, ő, aki talán jobban
látja az embert, mint a férfi, mert ő a szívével lát. Ő a
különböző ideológiai vagy politikai rendszerektől függetlenül
látja az embert. Látja nagyságát és korlátait,és megpróbál elébe
menni és segítségére lenni. Ily módon megvalósul az emberiség
történelmében a Teremtő alapvető terve, és a hivatások és
elhivatottságok sokféleségében szakadatlan megnyilvánul az a –
nemcsak fizikai, hanem mindenekelőtt lelki – szépség, mellyel
Isten kezdettől megajándékozta az emberi teremtményt, és különösen
a nőt.
Miközben imádságommal az Úrra bízom e fontos pekingi találkozó
sikerét, fölhívom az Egyház közösségét, használja föl ezt az évet
arra, hogy őszinte hálát mondjon a világ Teremtőjének és
Megváltójának azért a nagy jóért, azért az ajándékért, ami a női
mivolt, mely a maga sokrétű megjelenési formájában az emberiség és
az Egyház alapvető örökségéhez tartozik.
Mária, szeretet királynője, virrassz a nők és küldetésük fölött,
mely az emberiség, a béke és Isten országának növekedése
szolgálatára rendeli őket!
Áldásommal.
Vatikán, 1995. június 29-én, Péter és Pál apostolok ünnepén.
II.
János Pál pápa
Jegyzetek:
[1] 31. p.
[2] 4. p.
[3] Ter 1,27.
[4] Ter 1,27.
[5] Vö. Ter 2,20.
[6] Ter 2,18.
[7] Ter 1,28.
[8] Lk 1,38.
[9] GS 24.
[10] Vö. Mulieris dignitatem 29.
[11] Vö. ua. 27.
[12] 7.p.
|