|
Karácsonyi levél a gyermekeknek a Család Évében II. János Pál pápa
Vatikán, 1994. december 13.
Kedves Gyermekek!
Jézus születik
Néhány nap múlva ünnepeljük karácsonyt, minden gyermek által és
minden családban a legjobban várt ünnepet. Idén ez még inkább így
lesz, mert ez az év a Család Éve. Mielőtt véget ér az esztendő,
szeretnék hozzátok, az egész világ gyermekeihez fordulni, hogy
megosszam veletek e bensőséges ünnep örömét.
A karácsony egy Gyermek, egy Újszülött ünnepe. Ezért a ti ünnepetek!
Türelmetlenül várjátok és örömmel készültök rá, miközben
számláljátok a napokat, talán még az órákat is: mennyi van még hátra
a betlehemi szent éjszakáig.
Szinte látlak benneteket magam előtt, ahogy otthon, a plébánián, a
világ minden szegletében készítitek a jászlat, s megpróbáljátok
fölidézni azt a légkört és környezetet, melyben a Megváltó
született. Valóban! karácsony táján a templomban központi helyre
kerül az istálló és a jászol. És mindenki sietve indul oda, lelki
zarándoklatra, ahogy a pásztorok mentek Jézus születésének éjjelén.
Majd később, a csillagot követve, a Bölcsek jönnek a távoli Keletről
arra a helyre, ahol a világ Megváltója nyugszik.
És ti is elmentek karácsony napjaiban a jászolhoz, ahol megálltok,
hogy megnézzétek a szalmára fektetett Gyermeket. Látjátok Édesanyját
és Szent Józsefet, a Megváltó nevelőapját. Amíg a Szentcsaládot
nézitek, saját családotokra gondoltok, melyben a világra jöttetek.
Édesanyátokra gondoltok, aki világra hozott titeket, és
édesapátokra. Ők gondoskodnak a család megélhetéséről és a ti
nevelésetekről. Mert a szülőknek nemcsak az a feladata, hogy életet
adjanak a gyermekeknek, hanem hogy születésüktől fogva neveljék is
őket.
Kedves gyermekek, miközben nektek írok, arra a sok évvel ezelőtti
időszakra gondolok, amikor én is gyermek voltam, mint ti. Akkoriban
én is átéltem karácsony vidám légkörét, és amikor a betlehemi
csillag fölragyogott, társaimmal együtt a jászolhoz siettem, hogy
újra átéljem, ami kétezer évvel ezelőtt Palesztinában történt. Mi
gyermekek mindenekelőtt énekelve fejeztük ki örömünket. Milyen
szépek és meghatóak a karácsonyi énekek, melyek minden nép
hagyományában a jászlat övezik! Milyen mély gondolatokat hordoznak,
és mindenekelőtt milyen örömet és gyöngédséget fejeznek ki az Isteni
Gyermek iránt, aki a szent éjszakán a világra jött!
A Jézus születését követő napok is ünnepnapok: így a nyolcadik nap
arra emlékeztet, hogy a gyermeknek nevet adtak, ahogy az ószövetségi
hagyomány megkívánta, és Jézusnak nevezték. A negyvenedik nap a
gyermek templomi bemutatására emlékeztet, ahogy az Izraelben szokás
volt. Ez alkalommal történt egy rendkívüli találkozás: amikor Isten
Édesanyja belépett a Templomba a Gyermekkel, az agg Simeon jött elé,
aki karjára vette a kis Jézust és a következő szavakat mondta:
„Bocsásd el, Uram, szolgádat szavaid szerint békében, mert látták
szemeim a te üdvösségedet, melyet minden nép színe előtt
készítettél, világosságul a pogányok megvilágosítására, és
dicsőségül népednek, Izraelnek”.[1]
Azután így szólt Anyjához, Máriához: „Ez sokak romlására és sokak
feltámadására lesz Izraelben, jel lesz, amelynek ellene mondanak; a
te lelkedet is tőr járja át, hogy sokaknak kiderüljenek a titkos
gondolatai”.[2] így tehát már Jézus
életének első napjaiban értesülünk a szenvedésről, melynek egy napon
édesanyja, Mária is részese lesz: Nagypénteken némán áll majd fia
keresztje alatt. Egyébként a kis Jézus már nem sokkal születése után
komoly veszélybe kerül: a kegyetlen Heródes király elrendeli, hogy
öljenek meg minden két évnél fiatalabb gyermeket; ezért Jézusnak
szüleivel Egyiptomba kell menekülnie.
Bizonyára ti is ismeritek ezeket a Jézus születéséhez kapcsolódó
eseményeket. Szüleitek, papjaitok, hitoktatóitok elmondják nektek,
és karácsonykor minden évben újra és újra átélitek az egész
Egyházzal együtt: ismeritek tehát Jézus gyermekségének történetét.
Kedves barátaim! A betlehemi Gyermek történetében az egész világ
gyermekeinek sorsát ismerhetitek meg. Amint igaz, hogy a gyermek
nemcsak szülei öröme, hanem az Egyházé és az egész társadalomé is,
úgy sajnos az is igaz, hogy korunkban sok gyermek szenved és forog
veszélyben a világ különböző részein: éheznek és ínséget szenvednek,
meghalnak betegségek és alultápláltság miatt, háborúk áldozatai
lesznek, szüleik elhagyják őket és hajléktalanná válnak, és sokféle
formában szenvednek a felnőttek erőszakosságától és
kíméletlenségétől. Hogy lehet annyi gyermek szenvedése láttán
közömbösnek maradni, különösen ha azt bármi módon a felnőttek
okozzák?
Jézus az igazságot közvetíti
A Gyermek, akit karácsonykor a jászolban szemlélünk, felnőtt az évek
során. Jézus tizenkét évesen, mint tudjátok, a húsvéti ünnepek
alkalmából először ment föl Máriával és Józseffel Názáretből
Jeruzsálembe. Ott a zarándokok sokaságában elszakadt szüleitől, és a
Templomban vele egykorú társaival hallgatta az írástudókat, mintha
„hittanórán” lett volna. Az ünnepek igazában jó alkalmak voltak a
hit továbbadására a nagyjából Jézus korú gyermekeknek. E találkozás
során azonban az történt, hogy a Názáretben felnőtt gyermekre
fölfigyeltek, mert nemcsak nagyon okos kérdéseket tett föl, hanem
kezdett maga is mélyértelmű válaszokat adni azoknak, akiknek
tulajdonképpen őt kellett volna tanítaniuk. A kérdések, de még
inkább a válaszok zavarba ejtették a Templom írástudóit. Ugyanazzal
a bámulattal fogadták, mint amely később Jézus nyilvános föllépését
is kíséri: ami a jeruzsálemi Templomban történt, csak a kezdet volt,
mintegy előzetese annak, ami néhány évvel később történik majd.
Kedves fiúk és lányok, a tizenkét éves Jézus kortársai! Eszetekbe
jutnak-e most a plébánián és az iskolában tartott hittanórák,
melyeken titeket is várnak? Hadd kérdezzek meg most néhány dolgot
tőletek: Hogyan fogadjátok a hitoktatást? Hagyjátok-e, hogy titeket
is úgy magukkal ragadjon, mint a tizenkét éves Jézust a Templomban?
Buzgón jártok-e az iskolai és plébániai hittanórákra? Segítenek-e
ebben a szüleitek?
A tizenkét éves Jézust úgy lekötötte a hitoktatás a Templomban, hogy
bizonyos szempontból még saját szüleiről is megfeledkezett. Mária és
József, akik más zarándokokkal visszaindultak Názáretbe, hamarosan
észrevették, hogy nincs velük. Hosszasan keresték. Visszafordultak,
és a harmadik napon sikerült megtalálniuk Jeruzsálemben, a
Templomban. „Gyermekem, miért tetted ezt velünk? Lásd, apád és én
szomorúan kerestünk”.[3] Milyen különös
Jézus válasza, és mennyire elgondolkoztató! „De miért kerestetek?
Nem tudtátok, hogy nekem Atyám dolgaiban kell fáradoznom?”[4] Ez nem egykönnyen fölfogható válasz
volt. Lukács evangélista csupán annyit fűz hozzá, hogy Mária
„mindazt, ami történt, megőrizte szívében”.[5]
Ez valóban olyan válasz volt, amely csak sokkal később válik
érthetővé, amikor az időközben felnőtt Jézus tanítani kezd, és
kijelenti, hogy mennyei Atyjáért kész vállalni minden szenvedést,
akár a kereszthalált is.
Jézus Jeruzsálemből Máriával és Józseffel visszatért Názáretbe, ahol
engedelmességben élt velük.[6] Erről a
nyilvános föllépése előtti időszakról csak annyit mond az
evangélium, hogy „gyarapodott bölcsességben és korban s Isten és
emberek előtti kedvességben”.[7]
Kedves gyermekek, a Gyermekben, akit a jászolban csodáltok, már
láthatjátok a tizenkét éves fiút, aki a jeruzsálemi Templomban az
írástudókkal beszél. Ő ugyanaz a felnőtt férfi, aki később
harmincévesen hozzáfog majd Isten igéjének hirdetéséhez s
kiválasztja magának a tizenkét apostolt, és akit tömegesen fognak
követni az igazságra szomjazó emberek. Rendkívüli tanítását lépésről
lépésre megerősíti majd az isteni hatalom jeleivel: vakoknak adja
vissza szemük világát, betegeket gyógyít, sőt halottakat támaszt
föl. És a halottak között, akiket visszahív az életbe, ott lesz
Jairus tizenkét éves leánya; közéjük tartozik a naimi özvegy fia is,
akit életre keltve ad vissza síró anyjának.
Bizony, ez az épp csak megszületett Gyermek, mihelyt nagy lesz, az
isteni igazság tanítójaként rendkívüli szeretetet tanúsít a
gyermekek iránt. így szól majd az apostolokhoz: „Hagyjátok, hadd
jöjjenek hozzám a kicsinyek, ne akadályozzátok őket”, és hozzáteszi:
„hisz ilyeneké az Isten országa”.[8]
Más alkalommal egy gyermeket fog az apostolok elé állítani, akik
arról vitatkoznak, ki a legnagyobb, és azt mondja majd nekik: „Ha
nem tértek meg és nem lesztek olyanok, mint a gyermekek, nem mentek
be a mennyek országába”.[9] Ez
alkalommal nagyon szigorú szavakkal fog óvni is: „aki
megbotránkoztat csak egyet is ezek közül a kicsik közül, akik
hisznek bennem, jobban járna, ha malomkövet kötnének a nyakába és a
tenger fenekére vetnék”.[10]
Milyen fontos Jézus szemében a gyermek! Egyenesen azt mondhatnánk,
hogy az evangéliumot mélységesen átjárja a gyermek igazsága. Igen,
összességében akár „a gyermek evangéliumaként” is olvashatnánk.
Mit jelent hát: „ha nem tértek meg és nem lesztek olyanok, mint a
gyermekek, nem mentek be a mennyek országába”? Csak nem a gyermeket
állítja oda Jézus példaképül a felnőttek elé is? A gyermekben van
valami, ami sose hiányozhat abból, aki be akar jutni a mennyek
országába. A mennyország azoké, akik olyan egyszerűek, mint a
gyermekek; azoké, akiket eltölt a bizalom és a teljes önátadás, a
jóság és tisztaság, mint a gyermekekét. Csak az ilyenek találhatnak
Istenben atyára és a lehetnek a maguk részéről Jézus által Isten
gyermekeivé.
Nem ez a karácsony üzenetének lényege? Szent Jánosnál olvassuk: „S
az Ige testté lett és közöttünk lakozott”;[11]
s azt is: „Ám akik befogadták, azoknak hatalmat adott, hogy Isten
gyermekei legyenek”.[12] Isten
gyermekei! Ti, kedves gyermekek, a szüleitek fiai és leányai
vagytok. De Isten azt akarja, hogy a kegyelem révén valamennyien az
ő fogadott gyermekei legyünk. Ebben van a karácsonyi öröm igazi
forrása, melyről most, a Család Évének végén írok nektek.
Örvendjetek az „istengyermekség eme evangéliumának”! Ebben az
örömben hozza meg az elkövetkező karácsony a Család Évének gazdag
gyümölcseit.
Jézus önmagát ajándékozza
Kedves barátaim, felejthetetlen találkozás Jézussal az első
szentáldozás, melyre az ember úgy emlékszik, mint élete egyik
legszebb napjára. Az Eucharisztia – melyet Jézus szenvedésének és
halálának előestéjén, az Utolsó Vacsorán alapított – az Új Szövetség
egyik, mégpedig legnagyszerűbb szentsége. Benne az Úr a kenyér és
bor színe alatt a lélek eledelévé lesz. A gyermekek ezt első
alkalommal ünnepélyesen veszik magukhoz, s ettől kezdve meghívásuk
van arra, hogy a lehető leggyakrabban magukhoz vegyék, s így
bensőséges barátságban maradjanak Jézussal.
A szentáldozásnak, mint tudjátok, feltétele a keresztség: ez az első
és az üdvösséghez legszükségesebb szentség. A keresztség nagy
esemény! Az Egyház első századaiban, amikor felnőttek vették föl a
keresztséget, a szertartás az Eucharisztiában való részvétellel és
azzal az ünnepélyességgel zárult, mely ma az elsőáldozást kíséri.
Amikor a keresztséget kezdték egyre inkább újszülötteknek
kiszolgáltatni – ez közületek is sokakra vonatkozik, kedves
gyermekek, akik igazából nem is emlékezhettek keresztelésetek
napjára –, az ünnepélyes alkalom mindinkább az elsőáldozás napjára
helyeződött át. A katolikus családokban felnövő fiúk és lányok jól
ismerik ezt a szokást: az elsőáldozás nagy családi ünnep. Ezen a
napon az ünnepelttel együtt általában magukhoz veszik az
Eucharisztiát a szülők, a testvérek, a rokonok, a keresztszülők,
néha a tanítók és nevelők is.
Az elsőáldozás napja azonkívül nagy ünnep a plébánián is. Mintha ma
lenne, úgy emlékszem a napra, amikor velem egykorú társaimmal
először áldoztam falum plébánia-templomában. Az eseményt családi
fotókon szokták megörökíteni, nehogy feledésbe merüljön. Az ilyen
pillanatokról készült fölvételek általában elkísérik az embert élete
további részében. Amikor időnként előkerülnek a fényképalbumok,
ismét megelevenedik azoknak a pillanatoknak a légköre; az ember újra
fölidézi azt a tisztaságot és örömöt, melyet azzal a Jézussal való
találkozásban élt át, aki szeretetből lett az ember Megváltója.
Az Egyház történetében hány gyermek számára volt az Eucharisztia a –
néha egyenesen hősies – lelkierő forrása! Hogyan hagyhatnánk például
említés nélkül azokat a szent ifjakat és leányokat, akik az első
századokban éltek, de még ma is tudunk róluk, s akiket az egész
Egyházban tisztelnek? Szent Ágnest, aki Rómában élt; Szent Ágotát,
aki Szicíliában szenvedett vértanúságot; Szent Tarziciuszt, akit
joggal neveznek az Eucharisztia vértanújának, mert inkább meghalt,
mint hogy elárulja Jézust, akit a kenyér színében magával vitt.
És így az évszázadok során egészen napjainkig mindig ott vannak az
Egyház szentjei és boldogjai között a gyermekek is. Ahogy az
evangéliumban Jézus különös bizalma nyilvánul meg a gyermekek iránt,
úgy Édesanyja, Mária sem mulasztotta el, hogy a történelem folyamán
kimutassa anyai figyelmét a kicsiknek. Gondoljatok csak Lourdes-i
Szent Bernadettre, a La Salette-i gyermekekre, századunkban pedig a
fatimai Luciára, Franciscóra és Jácintára.
Az imént „a gyermek evangéliumáról” beszéltem: nem ez kapott-e egész
különös kifejezést a Gyermek Jézusról nevezett Kis Teréz
lelkiségében? De bizony: Jézus és az ő Édesanyja gyakran választanak
ki gyermekeket, hogy olyan feladatokat bízzanak rájuk, melyek nagy
jelentőségűek az Egyház és az emberiség életében. Én csak néhány
ilyen világszerte ismert gyermeket említettem, de hányan vannak még,
akik kevésbé ismertek! Akikkel, úgy tűnik, az emberiség Megváltója
megosztja a többiekkel – a szülőkkel, az iskolai barátokkal és a
játszótársakkal – kapcsolatos gondokat. Annyira várja az
imádságukat! Micsoda óriási hatalma van a gyermekek imájának!
Maguknak a felnőtteknek is példaképpé válik: mert egyszerű és
föltétlen bizalommal imádkozni azt jelenti, hogy az ember úgy
imádkozik, ahogy csak a gyermekek tudnak.
És most levelem egyik fontos pontjához értem: a Család Évének végén
szeretném imádságotokba ajánlani, kedves kis barátaim, saját
családotok és a világ összes családjainak problémáit. És nem csupán
ezt: más szándékaimat is szeretném rátok bízni. A pápa nagyon számít
imádságotokra. Együtt és sokat kell imádkoznunk, hogy az emberiség,
mely több milliárd emberből áll, egyre inkább Isten családjává
váljék és békében élhessen. Az elején emlékeztettem a kimondhatatlan
fájdalmakra, melyeket annyi gyermek tapasztalt meg e században, s
melyeket sokan közülük még mindig elszenvednek, e pillanatban is.
Hányan esnek áldozatul ezekben a napokban is a gyűlöletnek, mely a
Föld különböző vidékein, pl. a Balkánon és Afrika néhány országában
tombol! Amikor ezeken a szívünket fájdalommal eltöltő eseményeken
elmélkedtem, elhatároztam, hogy megkérlek titeket, kedves gyermekek,
különösen is imádkozzatok a békéért. Amint tudjátok: a szeretet és
egyetértés elősegíti a békét, a gyűlölet és erőszak szétrombolja
azt. Ti ösztönösen visszariadtok a gyűlölettől, a szeretet pedig
vonz benneteket: ezért biztos benne a pápa, hogy kérését nem
fogjátok visszautasítani, hanem ugyanazzal a lendülettel fogtok
csatlakozni a világ békéjéért mondott imájához, amellyel családotok
békéjéért és egyetértéséért imádkoztok.
Dicsérjétek az Úr nevét!
Levelem végén hadd emlékeztesselek benneteket, kedves fiúk és
lányok, az egyik zsoltár szavaira, melyek engem mindig megragadtak:
Laudate pueri Dominum! Dicsérjétek, gyermekek, az Urat! Dicsérjétek
az Úr nevét! Legyen áldott az Úr neve, most és mindörökké!
Napkelettől napnyugatig dicsértessék az Úrnak neve![13] Amikor e zsoltár szavain elmélkedem, szemem
előtt gyermekarcok tűnnek föl szerte az egész világról: kelettől
nyugatig, északtól délig. Nektek mondom, kedves barátaim, nyelvi,
faji, nemzetiségi különbség nélkül: dicsérjétek az Úr nevét!
És mivel az ember mindenekelőtt az életével dicsőítheti Istent, ne
felejtsétek el, mit mondott a tizenkét éves Jézus a jeruzsálemi
Templomban anyjának, Máriának és Józsefnek: „Nem tudtátok, hogy
nekem Atyám dolgaiban kell fáradoznom?”[14]
Az ember akkor dicsőíti Istent, ha követi saját hivatásának hangját.
Isten minden embert hív, és az Ő hangját már a gyermek is
meghallhatja lelkében: házaséletre hív, vagy papnak; Istennek
szentelt életre hív, esetleg missziós munkára... Ki tudja?
Imádkozzatok, kedves fiúk és lányok, hogy megtaláljátok
hivatástokat, ha pedig megleltétek, nemes lélekkel kövessétek.
Dicsérjétek az Úr nevét! Betlehem éjszakáján minden földrész
gyermekei hittel pillantanak az újszülött Gyermekre és átélik
karácsony nagy örömét. Anyanyelvű énekeikkel, dalaikkal dicsőítik az
Úr nevét. így árad szét az egész Földön a karácsony titka. Gyöngéd,
megható szavak csendülnek föl ilyenkor minden emberi nyelven; az
egész Földről hangzik ez az örömének, és egyesül az angyalok
énekével, mely a betlehemi jászol fölött hirdeti Isten dicsőségét:
„Dicsőség a magasságban Istennek, és a Földön békesség a jóakaratú
embereknek”.[15] Isten szeretett Fia
újszülött Gyermekként jön közénk; közelében a Föld minden nemzetének
gyermekei magukon érzik a mennyei Atya szeretetteljes pillantását,
és örvendenek, mert Isten szereti őket. Az ember nem élhet szeretet
nélkül. Isten és a felebarát szeretetére hivatott, de hogy valóban
szerethessen, bizonyosnak kell lennie abban, hogy Isten szereti őt.
Isten szeret titeket, kedves gyermekek! Ezt akarom mondani nektek a
Család Évének végén és a mostani karácsony alkalmával, mely
különleges módon a ti ünnepetek.
Kívánom nektek, hogy örömteli és vidám ünnep lehessen; kívánom
nektek, hogy igazán megtapasztaljátok szüleitek, testvéreitek és a
többi családtagok szeretetét. Ez a szeretet aztán épp rajtatok
keresztül terjedhet tovább, kedves gyermekek, egész környezetetekre,
sőt az egész világra. így fog eljutni a szeretet mindazokhoz,
akiknek különösen szükségük van rá, főként a szenvedőkhöz és az
elhagyatottakhoz. Mi lehet nagyobb öröm annál, amit a szeretet vált
ki? Mi lehet nagyobb öröm annál, amelyet te, Jézus, karácsonykor az
emberek és főként a gyermekek szívébe viszel?
Emeld föl kis kezed, isteni Gyermek, és áldd meg ezeket a kis
barátaidat, áldd meg az egész Föld gyermekeit!
A Vatikánból, 1994. december 13-án
II. János Pál pápa
Jegyzetek:
[1] Lk 2,29-32.
[2] Lk 2,34-35.
[3] Lk 2,48.
[4] Lk 2,49.
[5] Lk 2,51.
[6] Vö. Lk 2,51.
[7] Lk 2,52.
[8] Mk 10,14.
[9] Mt 18,3.
[10] Mt 18,6.
[11] Jn 1,14.
[12] Jn 1,12.
[13] Vö. Zsolt 113,1-3.
[14] Lk 2,49.
[15] Lk 2,14.
|
|
|
Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Az Úr veled van! Lk 1,26-38
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|