II. János Pál pápa szentmiséje a Hősök terén Szent István király ünnepén
Budapest, 1991. augusztus 20., kedd
első magyarországi látogatás, 1991. augusztus 16-20.
Reggel öt órától folyamatosan érkeztek a zarándokok a Hősök
terére: moldvai csángók, erdélyi magyarok, szlovákiai csoportok,
közeli-távoli plébániák hívei. Hét órától érkeztek a ministráns
csoportok, hogy készen legyenek a Szent Jobb fogadására. Reggel
nyolckor ugyanis megérkezett a térre a Szent Jobb és elhelyezték
fenn az oltártérben, a nagy feszület mellett. Ettől kezdve
imádkozva-énekelve készültünk a szentmisére és a pillanatra,
amikor feltűnik a Szentatya. Közben megteltek a meghívottak – a
kormány, a diplomácia testület, az önkormányzatok és pártok, a
papság és szerzetesek – számára fenntartott helyek is. És fél
tízkor megérkezett a Szentatya.
Negyed óráig tartott, míg a pápamobillal körüljárt a téren, majd
megérkezett az oltár elé, ahol – a tervezett útvonallal épp
ellenkező irányban – előbb a papokat, majd a kórus és zenekar
tagjait köszöntve ment a sekrestyébe.
A szentmise kezdetekor Paskai László bíboros úr köszöntötte a
Szentatyát:
Szentséges Atya!
A legnagyobb magyar nemzeti ünnepen mély tisztelettel köszöntőm
hazánk fővárosában. Történelmi esemény minden magyar számára, hogy
Szent István király napját az idei esztendőben Szent Péter apostol
utódával üljük meg.
Három évvel ezelőtt ezen a napon, a Mária-év magyarországi
befejezésekor, ünnepélyesen megújítottuk Szent István királyunk
felajánlását a Boldogasszonynak. Külön örömet jelentett, hogy ebbe a
felajánlásba Szentatyánk is imájával bekapcsolódott. Az elkövetkező
változások jele volt, hogy ugyanezen a napon hozhattuk
nyilvánosságra a lelkipásztori látogatásra szóló meghívásunkat,
amelyet az egybegyűlt hívek kitörő örömmel fogadtak.
Megtapasztaltuk, hogy ettől kezdve a magyar egyház és a magyar nép
helyzete folytonosan javult, míg végre elnyerhettük a teljes
szabadságot, éspedig békés formában. Ebben a tényben mi hívő
katolikusok joggal tekinthetjük a Magyarok Nagyasszonyának hathatós
pártfogását.
A Szent István-i felajánlást a mai napon a Magyarok Nagyasszonya
iránti teljes bizalommal Szentatyánkkal együtt ismét felújítjuk.
A fáradságos és lelkiekben felemelő lelkipásztori látogatását Szent
István király ünnepén hálás szeretettel megköszönjük. Kérjük
továbbra is imáit a Magyarok Nagyasszonya pártfogásáért, akihez
történelmünk folyamán mindig teljes reménységgel fordultunk, és
akinek az oltalmába ajánljuk a jelenben is magyar népünket és
egyházunkat.
Az evangélium után a Szentatya a következő homíliát mondta:
1. „Sziklára építette
házát”[1]
Íme István, Magyarország királya, a szent, aki lerakta házatok
alapjait. Rá vonatkoztathatók Krisztus szavai a hegyi beszédben,
arról a bölcs emberről, aki sziklára építette a házát. Az ő háza a
ti házatok. A királynak ugyanis, mivel ő kormányoz, az a hivatása,
hogy az egész nemzet közös javának első szolgája legyen.
István király, ezt a házat ezer évvel ezelőtt őseiteknek építette,
és rajtuk keresztül a magyarok minden nemzedékének, akik azóta
követik egymást országotokban. Tovább élnek ők, és tovább folytatják
ugyanannak a háznak az építését, amelynek alapjait Szent István
vetette meg.
Éppen a hegyi beszéd igazsága az a szilárd alap, amelyre nagy
királyotok a nemzetet építette. Krisztus Evangéliumának igazsága az
a szikla, amelyre ő alapozott, és amely az embereknek adott isteni
erőt tartalmazza. Ezer év után adjunk hálát a Mindenható Istennek
ezért az alapért: mert ennek a nemzetnek a háza, a magyar történelem
háza sziklára, nem pedig homokra épült.
Ma Róma püspöke, Szent Péter utóda köszönti a magyar nemzet minden
fiát; köszönti azokat a magyarokat akik e hazában élnek, és azokat,
akik annak határain kívül laknak. Köszönti mindazokat, akik lélekben
ragaszkodnak Szent István koronájának közös örökségéhez. Különösen
is köszönti Paskai László bíborost, az esztergomi érseki székben
tisztelendő Testvérét és minden jelenlévő bíboros és püspök
testvérét. Köszönti a papokat, a szerzeteseket és szerzetesnőket és
az egyházi közösség többi tagját. Tiszteletteljes köszöntéssel
fordul a megjelent állami vezetőkhöz, és azokhoz, akik lehetővé
tették ezt a lelkipásztori látogatást, amely immár a végéhez
közeledik. Szívből köszöntöm a különböző országokból jött
testvéreket, a szlovák, a lengyel és a német zarándokokat.
Szlovák nyelven:
Különleges köszöntéssel fordulok a nagyszámú szlovák zarándokhoz,
akik azért jöttek a magyar fővárosba, hogy találkozzanak Péter
utódával, és együtt esdjék le Isten áldását. Miként a Duna
természetes összeköttetést jelent Közép-Európa és a földrész
délkeleti részének népei között, úgy legyen hitetek egyesítő
kötelék, testvéreim, kölcsönös megértésben, a béke előmozdításában
és a kiengesztelődésben.
Lengyel nyelven:
Szeretetteljes köszöntéssel fordulok a Szent István országában
összegyűlt lengyel hívekhez. Magyar testvéreitekkel és más népek
híveivel együtt adjatok hálát Istennek az országaitoknak
ajándékozott szabadságért. Használjátok fel életeteknek ezt az új
lehetőségét arra, hogy társadalmatokat azokra a keresztény értékekre
alapozva építsétek, amelyek századokon át jellemezték földrészünket.
Német nyelven:
Szeretettel köszöntöm a Német Szövetségi Köztársaságból érkezett
zarándokokat is. Szent Péter utódával és magyar testvéreitekkel
akartatok találkozni e nemes fővárosban, melynek történetét és
hagyományát mindig a különböző népek és kultúrák találkozása
jellemezte. Egyesüljünk az imádságban, hogy az Úr erősítsen meg
benneteket a keresztény hit és a mindennapok tanúságtételében.
Kedves Testvérek, hallgassátok meg Krisztus szavait! Igyekezzetek
újra felfedezni származásotok és egész történelmetek igazságát,
ezekben az egyszerű, de erőteljes kifejezésekben, amelyeket a mai
liturgia Szent István királyra vonatkoztat. Valóban, ő volt és ő
marad a nemzedékek emlékezetében az a „bölcs ember”[2], aki hallgatta az Isteni Bölcsesség szavait és
meg is valósította azokat. A királynak, a nemzet atyjának ez a
bölcsessége, ez a ti nagy örökségetek.
2. Szent István ezt az örökséget tudatosan
adta át a jövendő nemzedékeknek. Ünnepnapján, minden évben
újraolvassuk azokat az Intelmeket, amelyeket fiának hagyott. A mai
liturgia szavai megdöbbentő hasonlóságot mutatnak ennek
szövegével: „Hallgasd hát meg, fiam, és fogadd el szavamat...
Megmutatom neked a bölcsesség útját; egyenes lesz az út, amelyen
járatlak”[3]
Így szól a Biblia sugalmazott szerzője, és hasonlóan beszélt Szent
István is fiának, Imrének.
De vajon egyedül hozzá intézte-e szavait? Nemde inkább a magyarok
minden jövőbeli nemzedékéhez, koronája minden örököséhez írta
Intelmeit?
Kedves magyarok! Szent királyotoktól nemcsak a II. Szilveszter
pápától kapott királyi koronát örököltétek. Rátok hagyta szellemi
végrendeletét is, az alapvető és megsemmisíthetetlen értékek
örökségét: az igazi sziklára épített házat.
3. Ez a sziklára alapozott épület nem csupán
tanítás, vagy törvények és tanácsok gyűjteménye, vagy pedig emberi
mű: hanem mindenekelőtt szilárd tanúságtétel a keresztény életről.
Szent István olyan keresztény, aki hisz a kinyilatkoztatott
igazságban, szívét Jézusra, az igaz Istenre és igaz emberre
hangolja, és habozás nélkül követi az ő tanítását.
Ugyanis Krisztusra épül az Egyház és minden keresztény ember léte:
Krisztusra, a szegletkőre[4], aki
ugyanaz tegnap, ma és mindörökké[5],
aki velünk van az idők végezetéig[6].
Akkor állunk szilárdan ezen a sziklán, ha Krisztus által,
Krisztusban, és Krisztusra tekintve élünk. Aki Krisztus által él,
az számít kegyelmének erejére. Aki Krisztusban él, az ugyanazt a
lelkületet ápolja magában, amely őbenne volt[7]: feltétlenül engedelmeskedik az Atyának, és
nagylelkűen szereti felebarátját. Aki pedig Krisztusra tekintve
él, az Isten Országának a világban való építésén fáradozik.
4. Ez a ti hivatásotok és kötelességetek,
kedves Testvérek, ha azt akarjátok, hogy a nemzet épülete
szilárdan fennmaradjon a történelmi változások között.
Mindnyájan tudjátok milyen sok támadás érte ezt a házat különféle
időkben a külső ellenségek részéről, és azt is, hogy mennyi
nehézséggel kellett megbirkóznia a belső feszültségek és
megosztottságok miatt. Ma Magyarországon új helyzet állt elő, most
nem fenyegetik külső ellenségek. Ez egyedülálló lehetőséget nyújt
az ősöktől épített ház megerősítésére. Ennek a vállalkozásnak
sikeréhez azonban az szükséges, hogy a benne lakók féken tudják
tartani az egyéni jólétük önző és gátlástalan keresését valamint
az ellenségeskedés kísértését, amely újra meg újra egymás elleni
küzdelemre uszítja az állampolgárokat, a társadalmi rétegeket és
osztályokat.
Az Úr Krisztus – az út, az igazság és az élet – az a szilárd
szikla, amelyre maradandóan lehet építeni. Magyarország
felszabadult a külső elnyomástól; eljött az óra, amikor meg kell
szabadulnia a lelki rabszolgaság különféle formáinak belső
kötelékeitől is. A béke neve igazságosság, szolidaritás és
szeretet. A nemzet csak akkor remélhet egy jobb jövőben, ha
polgárai képesek közös erőfeszítéssel felelősséget vállalni a
közjóért.
Szent István felismerte, hogy a kereszténység felvétele az igazi
útja a túlélésnek, és annak, hogy a különféle törzsekből egy
nemzetet alkosson. A valódi emberi kultúra számára ugyanis csak a
keresztény értékek tudnak szilárd alapot teremteni. Magyarország
most pluralista társadalommá vált, amelyben az egyes állampolgárok
és csoportok eltérő értékrendszerekhez csatlakoznak. De a
történelem arra tanít, hogy a modern emberiség életébe olyan
alapvető keresztény értékek épültek be, mint a személy méltósága,
a szolidaritás, a szabadság és a béke. Az Egyház veletek van, hogy
folytassa Isten Országának hirdetését, és bizonyítsa, hogy ez az
Ország az emberi méltóság alapja és az a transzcendens távlat,
amelyben minden emberi érték elnyeri teljes értelmét.
5. Mennyien vannak köztetek, akik az üldözés
alatt is kitartóan megőrizték a hitet! Az ő tanúságtételük ma
hatalmas ösztönzést ad a közösség minden tagjának, egyrészt arra,
hogy Krisztussal egységben maradjon, másrészt pedig arra, hogy az
új és annyira szükséges evangelizálásnak bátor és meggyőződéses
apostola legyen.
Korunkban a bátorság és a merészség kiegészítésre szorul; szükség
van tanulékonyságra és engedelmességre is az Egyház, az élet
tanítója iránt. De hogy le ne térjünk a hűség útjáról, hozzájárul
ehhez a mindennapi imádság és a vasárnap megszentelése, a
szentségekhez járulás és mindenekelőtt a szentmisén való
részvétel, amikor az eucharisztikus kenyérrel együtt Isten
Igéjéből is részesedünk.
Az apostolkodásban tevékenykedő közösségekhez és csoportokhoz való
tartozás lehetőséget ad a hit alaposabb elmélyítésére és a
lendületesebb lelkipásztori tevékenységre; arra serkent, hogy
hivatásunkat mélyebben megéljük, az apostoli munkát pedig olyan
gyümölcsözővé teszi, hogy soha ne vegyen erőt rajta a megszokás.
Azt sem szabad azonban soha elfelednetek, hogy az apostolkodás e
szervezetei, amelyekben az Evangélium hirdetéséért fáradoztok,
csak akkor lesznek egészen hatékonyak, ha nem szigetelődnek el az
Egyház közösségétől, hiszen arra hivatottak, hogy annak élő
sejtjei legyenek, a püspökök irányítása alatt, akiket Isten
állított oda, hogy igazgassák az Ő Egyházát.[8]
Mi tehát az Egyház feladata? Hívők és nem hívők egyaránt
föltehetik ezt a kérdést. Az Egyház feladatát, minden keresztény
ember feladatát világosan jelzi az Evangélium: tanúskodjék arról,
hogy a meghalt és feltámadott Krisztus megváltotta a világot;
hirdesse Isten Országát; alázatosan szolgálja az egyes emberek és
a közösség javát mindenkinek megmutassa az élet igazi értelmét és
minden lehetséges módon megossza azoknak a nehézségeit, akik
szükséget szenvednek. Az Egyház nem úgy jelentkezik mint hatalmi
központ a társadalom fölött vagy mellett, hanem mint a szolgálat
helye, ahová kivétel nélkül bárki szabadon fordulhat.
6. Nagy királlyal a nemzet igazi atyjával
ajándékozott meg titeket az isteni Gondviselés, aki nemcsak
uralkodói erejével volt kiváló, hanem lelkületében is. Atya és
nevelő, aki szól századokon és nemzedékeken át. A mai nemzedéknek
is elismétli azt, amit az Efezusiakhoz írt levélben olvasunk: „Azt
mondom tehát, sőt kérve kérlek titeket az Úrban, ne éljetek úgy
mint a pogányok, akik hiúságokon járatják az eszüket. Sötétség
borult elméjükre, elidegenedtek az istenes élettől... és
érzéketlenné váltak... ti azonban nem ezt tanultátok Krisztustól”[9].
Királyotoktól és nevelőtöktől Krisztus ismeretét tanultátok;
megtanultatok az Evangélium szerint élni.
Akkor hát ne éljetek tovább úgy mint a „régi ember”, aki
rabszolgája önző egyéni vágyainak, az élvezetek, a birtoklás és a
siker hajszolásának; hanem mint „új ember”, aki hasonlóvá válik
Krisztushoz, és megnyílik mások felé úgy, hogy Isten iránti
szeretetéből nektek ajándékozza önmagát. Ez Jézus stílusa, aki
„kiüresítette magát, szolgai alakot öltött... megalázta magát és
engedelmeskedett mindhalálig mégpedig a kereszthalálig”[10]. Ez Szent István életstílusa
is, amelyet örökségként hagyott rátok.
Az Isten és a felebarát iránti konkrét szeretet nem elégszik meg
néhány jócselekedettel, hanem kötelességének érzi, hogy nagylelkű
szolgálattá alakítsa át az egész életet. Az ilyen szeretet
megújítja a családot: a szülők kölcsönösen egymásnak adják
magukat, együtt pedig odaajándékozzák magukat gyermekeiknek, és
ezáltal a családjukat az isteni terv szerint formálják[11]. Az ilyen szeretet megújítja a
munkát: a közjó előmozdítása érdekében vállalt tevékenységgé és
szolgálattá teszi. Végül megújítja a társadalmat: emberibbé, az
isteni tervhez méltóbbá teszi.
7. Itt azonban különösen is szeretném kiemelni
ennek a szeretetnek két jellemzőjét. Szent István beillesztette
Magyarországot az európai nemzetek közösségébe, amikor elfogadta a
földrész közös társadalmi formáit és keresztény hagyományait s
befogadta az országba az idegeneket, különösen a zarándokokat. Így
történt, hogy az ősi Magyarország hamarosan olyan nemzetté vált,
mely mindenki számára híres volt vendégszeretetéről és
kedvességéről. Ti Európa közepén éltek, különböző népektől és
nemzetektől körülvéve. Csak akkor lesz boldog és biztonságos a
házatok, ha nagylelkűen a „közös európai ház” építésén fáradoztok,
a nyitottság, a szolidaritás és az együttműködés szellemében.
Szent Istvánnak, mint annyi más magyar szentnek is, másik
jellemzője a szegényekről való rendkívüli gondoskodás volt. A
szent királyon kívül elég itt Szent Erzsébetre emlékeztetni, mert
egyik is, másik is kiemelkedett ebben a magasztos szolgálatban.
Hazátokban, akárcsak a többi közép- és kelet-európai országban ma
is jelentkezik ez a szükséglet, amikor a gazdasági struktúrák
változásaiból származó nehézségekkel küszködik. Ebben az átmeneti
állapotban ugyanis megnőtt a szegények száma, egyre több a
munkanélküli és a hajléktalan, sokan arra kényszerülnek, hogy
szűkös körülmények között éljenek, a nyugdíjasok bevételei az
infláció miatt fokozatosan csökkennek, számos család pedig az
alapvető létszükségletekben is hiányt szenved. Miközben egyes
társadalmi csoportok a jobb jövő érdekében magánvállalkozásba
fognak és egyre jobban meggazdagodnak, másokat az a veszély
fenyeget, hogy egyre növekvő nyomorba süllyednek. Kedves
Testvérek, Szent István és Szent Erzsébet nyomdokain járva
tudjátok minden szegényben megtalálni Krisztust, és segíteni neki
lehetőségeitek szerint. Ne feledjétek: a szegények az Egyház
kincsét jelentik: Krisztus rejtett jelenlétét köztetek!
8. „Ez az igazságban és valódi szentségben
Istenhez hasonlóvá alkotott új ember”[12]
ma kiemelkedik a ti egész ezeréves történelmetekből, és
jelenvalóvá válik itt, a Hősök terén.
Egyáltalán nem távoli ő, nem a múlthoz tartozik, a ma embere ő. Az
„új ember”, aki Isten rendeléséből feltűnik történelmetek
kezdetén, és mindaz, ami benne jó, nemes, nagy és hősi volt,
végigvezetett titeket a századokon keresztül.
A ma embere ő. Mert az igazság mindig időszerű, és ugyanúgy nem
veszíti el aktualitását, miként a jóság, az igazságosság és a
szentség.
Szent István az „új ember”... „valóban őt hallottátok és
megtanultátok hogy Jézusban van az igazság”[13].
Ez az ember, István, a magyarok királya és nevelője, maradjon
továbbra is jelen köztetek, hogy támogasson titeket azokban a
feladatokban és fáradozásokban, melyeket jövőtök útján vállalnotok
kell.
Ez az ember, a szent, a harmadik keresztény évezred küszöbén
mindnyájatoknak azt mondja, amit fiának is mondott: „Öltsétek
magatokra az új embert”.
A szentmise végén a Szentatya a
bíboros úrral együtt imádkozta el az országfelajánlás imáját,
megújítva és jelenvalóvá téve azt a felajánlást, amit Szent István
tett a halála előtt.
Az utolsó áldás előtt a Szentatya
a következő szavakkal fordult a jelenlévőkhöz:
Szent Istvánnak, Magyarország védőszentjének ünnepén szívből
köszöntök minden magyart, minden jót kívánva számukra az Úrban.
Köszöntöm az összes európai népet is, és kérem az Úristen áldását
jövőjükre, hogy az mindig összhangban legyen keresztény
gyökereikkel, és azokkal az értékekkel, amelyek naggyá tették
Európát.
A Szovjetunióból érkező híreket hallva még buzgóbban imádkozom, azt
kérve Istentől, hogy ez a nagy ország elkerülje az újabb
tragédiákat. Azért könyörgök imádságomban, hogy ne kerüljenek
veszélybe azok az erőfeszítések, amelyeket az elmúlt években tettek,
hogy az egész társadalom visszakaphassa szavát és méltóságát.
Hálásan emlékezem vissza találkozásaimra Gorbacsov elnökkel, aki két
alkalommal meglátogatott engem. Különösen becsültem az őt vezérlő
őszinte szándékot és azokat a nemes törekvéseket, amelyek őt
áthatották az ember jogainak és méltóságának előmozdításában,
valamint elkötelezettségét országa és a nemzetközi közösség javára.
Az általa megkezdett folyamatnak nem szabad megszakadnia.
Ti, kedves magyar testvéreim, legyetek tudatában annak a nagy
szerencsének, melyet jövőtök számára az a szabadság jelent, amelyet
visszafordíthatatlan módon megszereztetek. Becsüljétek meg és
éljetek helyesen a szabadságotokkal.
Szent Istvánnak, égi pártfogótoknak ünnepén megköszönöm Istennek a
lehetőséget, hogy meglátogathattam országotokat és egyházatokat.
Köszönöm a jelenléteteket és a tapasztalt nagy vendégszeretetet.
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
Jegyzetek:
[1] Mt 7,24.
[2] Vö. Mt 7,24.
[3] Péld 4,10.
[4] vö. Ef 2,20.
[5] vö. Zsid 13,8.
[6] vö. Mt 28,20.
[7] vö. Fil 2,5.
[8] vö. ApCsel 20,18.
[9] 4,17-20.
[10] Fil 2,7-8.
[11] vö. Ef 5,25-33.
[12] vö. Ef 4,24.
[13] Ef 4.21.
|