EX CORDE ECCLESIAE
II. János Pál pápa
apostoli rendelkezése
a katolikus egyetemekről
1990. augusztus 15.
Tartalom
Bevezetés
I. RÉSZ
Identitás és küldetés
A katolikus egyetem identitása
1. Jelleg és célok
2. Az egyetemi közösség
3. A katolikus egyetem az Egyházban
A katolikus egyetem szolgáló küldetése
1. Az Egyház és a társadalom szolgálata
2. Az egyetemi pasztoráció
3. Kulturális párbeszéd
4. Evangelizáció
II. RÉSZ
Általános normák
Átmeneti normák
Befejezés
BEVEZETÉS
1. Az Egyház szívéből született katolikus egyetem abba a
hagyományfolyamba tartozik, amely visszavezethető az egyetem mint
intézmény eredetéhez. Az egyetemet mindenkor az alkotás,az
emberiség javáért terjesztett tudás központjának tekintették.
Hivatásánál fogva az Universitas magistrorum et scholarium
a kutatásnak, oktatásnak és nevelésnek szenteli magát, ahol a
hallgatók a tudás közös szeretetében szabadon érintkeznek
tanáraikkal.[1] A katolikus egyetem
az összes egyetemmel osztja a Szent Ágostonnak oly kedves gaudium
de veritate-ját, amely az igazság keresésének,
felfedezésének és közvetítésének[2]
örömét jelenti a tudás minden területén. A katolikus egyetem
privilégiuma, „hogy a valóság két rendszerét – az igazság
keresését és azt a bizonyosságot, hogy az igazság forrása már
ismert – szellemi erőfeszítéssel egyesítse, amelyeket túl
gyakran állítanak szembe egymással, mintha ellentétek lennének: az
igazság keresése és az a bizonyosság, hogy az igazság forrása már
ismert.”[3]
2. Hosszú éveken át magam is gazdagodtam az
egyetemi élet hasznos tapasztalataiból: az igazság lelkes
kereséséből, önzetlen átadásából a fiataloknak és mindazoknak,
akik a precíz gondolkodást tanulják, azért, hogy helyesen
cselekedjenek és jobban szolgálják az emberiséget.
Ezért kívánom megosztani mindenkivel a katolikus egyetemek iránti
mélységes tiszteletemet, és kifejezni elismerésemet a tudomány
különböző területein folytatott munkájukért. Különösen azt az
örömömet szeretném kimutatni, melyet a számos katolikus egyetemi
közösségben tartott megbeszélés szerzett, melyekre az Úr
segítségével jutottam el apostoli útjaimon. Ezek eleven és
ígéretes jelei a keresztény szellem termékenységének minden
kultúra szívében. Jól megalapozott reményt nyújtanak számomra a
keresztény kultúra új virágzására, a gazdag és sokjelentésű
változó világunkban, amely ténylegesen komoly kihívásokkal néz
szembe, de amely az igazság és szeretet Szentlelkének
tevékenységében oly sokat ígér.
Szeretném még kifejezni örömömet és hálámat a nem katolikus
egyetemeken oktató és kutató nagyszámú katolikus tudósnak. Oktató
és kutató munkájuk, ahogy azt keresztény hitükben megélik, értékes
hozzájárulás egyetemük javára. Jelenlétük valójában folyamatos
ösztönzője az igazság és a mennyei bölcsesség önzetlen
keresésének.
3. Pápaságom kezdete óta megosztottam ezeket a
gondolatokat és érzéseket a legközvetlenebb munkatársaimmal, a
bíborosokkal, a Katolikus Nevelés Kongregációjával és a kultúra
embereivel az egész világon. Valójában az Egyház és korunk
kultúrái közötti párbeszéd az a létfontosságú terület, ahol „az
Egyház és a világ jövője eldől a XX. század végén”.[4] Csak egy kultúra van! Az, amely az emberé, az
embertől és az emberért van.[5] Hála
a katolikus egyetemeknek, és azok humán és reál tudományos
örökségének, az Egyház az emberiség szakértője, ahogy elődöm VI.
Pál az ENSZ-ben kifejtette,[6]
kutatja az emberiség és a világ titkait, a kinyilatkoztatás
fényével világosítja meg őket.
4. A katolikus egyetem kiváltsága és
felelőssége, hogy fenntartások nélkül az igazság ügyének
szentelje magát. Ily módon szolgálhatja egyidejűleg az ember
méltóságát és az Egyház javát, az Egyházét, melynek „titkos
meggyőződése, hogy az igazság valódi szövetségese... és hogy a
tudás és az értelem hű szolgái a hitnek”.[7]
Anélkül hogy bármi módon elhanyagolná a hasznos tudás
megszerzését, a katolikus egyetem azzal tűnik ki, hogy a
természet, az ember és az Isten teljes igazságát kutatja.
Korunknak nagy szüksége van erre az önzetlen szolgálatra, amely az
igazság jelentését hirdeti; azt az alapvető értéket, mely
nélkül a szabadság, igazságosság és az emberi méltóság megszűnik.
A katolikus egyetem az egyetemes humanizmus eszközével az igazság
minden aspektusának kutatását szolgálja, annak fontos kapcsolatát
a legfőbb igazsággal, Istennel. Ezt félelem nélkül, lelkesedéssel
teszi a tudás minden területének szolgálatában. Tudatában van
annak, hogy előtte jár az, aki „az Út, az Igazság és az Élet”[8] a Logosz, akinek Szentlelke
értelmével és szeretetével képessé teszi az embert arra, hogy
saját értelmével megtalálja a végső valóságot, melynek ő a kezdete
és vége, és egyedül ő képes teljességében adni azt a bölcsességet,
amely nélkül veszélyben lenne a világ jövője.
5. Az igazság tárgyilagos kutatásának
összefüggésében világosodik meg és válik érthetővé a hit és az
értelem kapcsolata. Szent Ágoston felhívása: „Intellege ut
credas; crede ut intellegas”[9]
vonatkozik a katolikus egyetemekre, melyek feladata, hogy bátran
tárják fel a kinyilatkoztatás és a természet mélységeit, úgy hogy
az értelem és a hit egyesült ereje képessé tegye az embereket
arra, hogy ember voltuk teljességét felismerjék, mely Isten képére
és hasonlatosságára teremtetett és a bűnbeesés után még
csodálatosabban újult meg Krisztusban a Szentlélek fényének
erejében.
6. A katolikus egyetemen létrejön az Evangélium
mérhetetlen gazdagságú üdvözítő üzenetének találkozása a hatalmas
és változatos tudományágakkal, melyekben az Evangélium gazdagsága
ölt testet; a katolikus egyetem lehetővé teszi az Egyház számára,
hogy páratlanul termékeny dialógust folytasson a különböző
kultúrákban élő emberekkel. Az ember életének a kultúra ad
méltóságot, és miközben Krisztusban találja meg a teljességet, nem
lehet kétséges, hogy az Evangélium megérinti és megújítja az ember
minden dimenzióját, és egyúttal gyümölcsözően hat a kultúrájára
is.
7. Mai világunkban, amelyet a tudomány és
technológia gyors fejlődése jellemez, a katolikus egyetem
feladatai még fontosabbak és sürgősebbek. A tudományos és
technikai felfedezések hatalmas gazdasági és ipari növekedést
eredményeznek, ez azonban elkerülhetetlenül igényli a hasonlóan
fontos cél kutatását, annak garantálására, hogy az új
felfedezéseket az egyén és az egész társadalom javára használják
fel. Ha minden egyetem felelős a cél kutatásáért, a katolikus
egyetemnek különösen meg kell felelnie ennek az igénynek:
keresztény inspirációja segítségével a kutatás erkölcsi, lelki és
vallási dimenzióival is rendelkezik, és a tudomány és technika
eredményeit a teljes emberi személy perspektívájából méri fel.
Ebben az értelemben a katolikus egyetemek állandó megújulásra
hivatottak, mint egyetemek és mint katolikusok egyaránt. Mert „ami
veszélyben van, az a tudományos és technikai kutatás, a
társadalmi élet és a kultúra igazi jelentősége, de még mélyebb
szinten maga az emberi személyiség jelentősége”.[10] Az ilyen megújulás teljes
tudatosságot igényel abban, hogy egy egyetem, katolikus jellegénél
fogva, inkább alkalmas az igazság elfogulatlan kutatására,
olyan kutatásra, amely nincs alárendelve és nem függ semmifélé
érdektől.
8. Miután a Sapientia christiana
kezdetű apostoli rendelkezésben az egyházi fakultásokkal és
egyetemekkel foglalkoztam,[11]
kötelességemnek éreztem, hogy hasonló dokumentumot adjak ki a
katolikus egyetemekről Magna Charta-ként, mely tartalmazza az
Egyház hosszú és gyümölcsöző kapcsolatát az egyetemekkel, valamint
az ott szerzett tapasztalatait; nyitott az eljövendő eredményekre,
melyek bátor alkotóképességet és szigorú hűséget igényelnek.
9. A jelen dokumentum különösen azokhoz szól,
akik katolikus egyetemeket irányítanak, a megfelelő egyetemi
közösségekhez, mindazokhoz, akik érdeklődnek a katolikus egyetemek
iránt, különösen a püspökökhöz, a szerzetesrendekhez, az egyházi
intézményekhez és a nagyszámú laikushoz, akik elkötelezettjei a
felsőoktatásnak. Célja,hogy „a keresztény eszme nyerje el az
általános, állandó és egyetemes jelenlétet a fejlődő, magasabb
kultúra egészében, és ezen intézmények hallgatói váljanak
tudásukkal kimagaslóvá, legyenek készek magukra vállalni a
társadalom nyomasztó terheit, és vallják meg hitüket a világ
előtt”.[12]
10. A katolikus egyetemek mellett még a
felsőoktatás számos katolikus intézményéhez fordulok. Jellegüknél
fogva és céljaik alapján osztoznak az egyetem sajátosságaiban, és
munkájukkal az Egyházat és a társadalmat segítik a kutatásban, az
oktatásban, illetve a szakképzésben. Ez a dokumentum főként a
katolikus egyetemekkel foglalkozik, de magában foglalja mindazon
katolikus felsőoktatási intézményeket, melyek az Evangélium
krisztusi üzenetét oltják a lelkekbe és kultúrákba.
Ezért nagy bizodalommal és reménységgel szólítok fel minden
katolikus egyetemet arra, hogy folytassák pótolhatatlan
munkájukat. Küldetésük még fontosabbnak tűnik annak érdekében,
hogy az Egyház kapcsolatba kerüljön a tudomány fejlődésével és
korunk kultúráival.
Püspök testvéreimmel együtt, akik osztoznak lelkipásztori
felelősségemben, szeretném kinyilvánítani mély meggyőződésemet,
hogy a katolikus egyetem kétségkívül, melyet az Egyház
által bizonyosságot és bölcsességet kereső korunknak felajánl az
egyik legjobb eszköz. Az Egyház küldetése, hogy az Evangéliumot
mindenkihez eljuttassa, így érdeklődése sohasem lankadhat a
katolikus egyetem iránt. A katolikus egyetemek kutatásukkal és
oktatásukkal a modern időknek legmegfelelőbb módon segítik az
Egyházat abban, hogy a régi és az új, Jézus szavaival: „nova et
vetera”,[13] kulturális kincseket
megleljék.
11. Végül az egész Egyházhoz fordulok abban a
meggyőződésben, hogy a katolikus egyetemek nagyon szükségesek az
Egyház gyarapodására, a keresztény kultúra és az emberi haladás
fejlődésére. Ez okból a teljes egyházi közösséget hívjuk, hogy
támogassa a katolikus felsőoktatási intézményeket, segítse őket
fejlődésükben és megújulásukban. Különösen óvni kell ezen
intézmények jogait és szabadságát a polgári társadalomban;
gazdaságilag támogatni kell őket, főleg azokban az országokban,
ahol ez nagyon indokolt. Ahol csak szükséges, segítséget kell
nyújtani új katolikus egyetemek alapításához is.
Remélem, hogy ezek a II. Vatikáni Zsinat tanításán és az Egyházi
Törvénykönyv direktíváin alapuló rendelkezések lehetővé teszik
azt, hogy a katolikus egyetemek és más felsőoktatási intézmények
teljesítsék nélkülözhetetlen küldetésüket a kegyelem új
adventjében, amely elvezet az új ezredévhez.
I. rész
IDENTITÁS ÉS KÜLDETÉS
A katolikus egyetem identitása
1. Jelleg és célok
12. Minden katolikus egyetem, mint egyetem, tudományos közösség,
amely szigorúan és kritikusan segíti elő az emberi méltóság és a
kulturális örökség védelmét és fejlődését kutatással, oktatással
és azokkal az egyéb tevékenységekkel, melyeket a helyi, nemzeti és
nemzetközi közösségeknek nyújt.[14]
Rendelkezik azzal az intézményi autonómiával, mely a hatékony
működéshez szükséges, és garantálja tagjainak az egyetemi
szabadságot mindaddig, amíg az egyén és a közösség jogai az
igazság és a közjó határai között maradnak.[15]
13. A katolikus egyetem célja, hogy
intézményes módon biztosítsa az egyetemek világában a keresztény
jelenlétet, s szembesítse azt, a társadalom és kultúra[16] jelentős problémáival. Ezért
minden katolikus egyetemnek mint katolikus intézménynek a
következő lényegi tulajdonságokkal kell rendelkeznie:
1. keresztény eszmeiség, nemcsak az egyének, hanem az egyetemi
közösség részéről is;
2. állandó reflexió a katolikus hit fényében az emberi tudás
növekvő kincsestáráról, melyhez a katolikus egyetem saját
kutatásával keresi a hozzájárulás lehetőségét;
3. hűség az Egyház által közvetített keresztény üzenethez;
4. intézményes elkötelezettség Isten népének és az emberiség nagy
családjának szolgálatára azon az úton, mely az életnek értelmet
adó transzcendentális cél felé vezet.[17]
14. „E négy jellegzetesség fényében
nyilvánvaló, hogy az oktatás, kutatás és minden egyetemi
tevékenység mellett a katolikus egyetem intézményi
elkötelezettséggel kapcsolja munkájába a keresztény
üzenet sugalmazását és világosságát. Ezért a katolikus
egyetemet a katolikus eszmék, magatartás és elvek hatják át. Ezek
irányítják az egyetemi tevékenységeket, figyelembe véve e
tevékenységek mibenlétét és autonómiáját. Egyszóval a katolikus
egyetem, mivel egyetem és katolikus is, a tudomány különböző ágait
reprezentáló tudósok közössége és olyan egyetemi intézmény,
melyben hathatósan jelen van és működik a katolicizmus.”[18]
15. Ezért a katolikus egyetem a kutatás helye,
ahol a tudósok a valóságot vizsgálják tudományáguknak
megfelelő módszerekkel, és így hozzájárulnak az emberi tudás
tárházához. Minden egyes tudományágat szisztematikusan
tanulmányoznak, azonkívül keresik a különböző tudományágak közti
összefüggéseket kölcsönös fejlődésük érdekében.
Ez a kutatás nemcsak elősegíti az igazság keresését, de szükséges
tanúja annak is, hogy az Egyház hisz a tudás és a kutatás valódi
értékében.
A katolikus egyetemen a kutatás szükségszerűen tartalmazza
a) a tudás integrációjának keresését,
b) a dialógust a hit és az értelem között,
c) az etikai vonatkozást és
d) a teológiai távlatot.
16. A tudás integrációja olyan
folyamat, amely mindig bevégzetlen marad, ezenkívül az elmúlt
évtizedek tudásrobbanása és az egyes diszciplínák merev
elhatárolódása nagyon megnehezíti ezt a feladatot. De az egyetem,
főként a katolikus egyetem, „magukat az igazság keresésének
szentelő szervezetek élő szövetsége kell, hogy legyen... A tudás
olyan magasabb szintézisén kell munkálkodnia, amelyben a mélyen az
ember lelkébe vésett igazságvágy kielégítésének lehetősége
rejlik”.[19] Az egyetem tudósai a
filozófia és a teológia sajátos hozzájárulásával, állandó
erőfeszítést tesznek majd, hogy meghatározzák a különböző
tudományágak relatív helyét és célját az ember és a világ olyan
felfogásában, amelyet az Evangélium világosít meg,és általa a
Krisztusba, az Igébe vetett hit. Ő pedig a teremtés és az emberi
történelem központja.
17. A tudás integrációjának támogatásával a
katolikus egyetemnek sajátos feladata a hit és az
értelem dialógusának elősegítése, hogy még láthatóbbá
váljon az, ahogy a hit és az értelem harmonikusan tanúsítják az
igazság egységét. Miközben minden tudományág megtartja
integritását, és megvannak a saját módszerei, ez a dialógus azt
mutatja be, hogy „a módszeres kutatás a tudomány minden ágában, ha
az igazán tudományos módon történik, és összhangban van az
erkölcsi normákkal, a hittel soha nem kerül ellentétbe. Mert a
világ dolgai és a hit eszméi egyazon Istentől erednek”.[20] Az igazság megismerésének két
eltérő szintje közötti élénk kölcsönhatás az igazság még nagyobb
szeretetéhez vezet, és hozzájárul az emberi élet és az isteni
teremtés céljának még átfogóbb felismeréséhez.
18. A tudás az embert szolgálja, ezért a
katolikus egyetemen a kutatás mindig az etikai és morális
vonatkozások figyelembevételével folyik. Ez vonatkozik a
módszertanra és az eredményekre is. Ennek a szempontnak minden
kutatásban jelen kell lennie, de különösen fontos a
természettudomány és a technika területén. „Fontos, hogy
meggyőződjünk az etika elsőbbségéről a technikával szemben, a
személy felsőbbségéről a tárgyakkal szemben, a lélek
magasabbrendűségéről az anyaggal szemben. Az ember ügyeit csak
akkor szolgáljuk, ha a tudás a lelkiismerethez kapcsolódik. A
tudomány művelői csak akkor szolgálják igazán az emberiséget, ha
megőrzik azt a tudatot, hogy az ember magasabb rendű a világnál,
az Isten pedig az embernél”.[21]
19. A teológia különösen fontos
szerepet játszik a tudás szintézisének kutatásában, valamint a hit
és az értelem dialógusában. Az összes tudományágat szolgálja
céljaik keresésében, nemcsak abban hogy vizsgálja felfedezéseik
hatását az egyénre és a társadalomra, hanem olyan távlatot és
orientációt ad, mely az egyes tudományágak módszertanából
hiányzik. Másfelől a kölcsönhatás a többi tudományággal és azok
eredményei is gazdagítják a teológiát; ez a mai világ jobb
megértését adja, és a teológiai kutatást a mai igényekhez szabja.
Különleges jelentősége miatt minden katolikus egyetemnek
rendelkeznie kell teológiai karral, vagy legalább tanszékkel.[22]
20. A kutatás és az oktatás közötti kapcsolat
igen szoros, ezért a fent említett sajátosságok az oktatásra is
hatnak. Míg minden tudományágat szisztematikusan és saját
módszertanának megfelelően oktatnak, az interdiszaplináris
tanulmányok kiegészülve alapos filozófiai és teológiai
stúdiumokkal, a hallgatókban kialakítják a valóság iránti állandó
vágyat. A tudás átadásában a hangsúly arra tevődik, hogy az ember
elméje a gondolkodásban egyre mélyebb kérdésekre keres választ, és
hogy a teljes válasz csak a hit útján, felülről jöhet. Ezenkívül a
morális tartalmat, mely minden tudományágban megtalálható,
mint a tudományág integráns részét vizsgálják, olyan formában,
hogy az egész oktatási folyamat az egyén teljes fejlődésére
irányuljon. Végül a katolikus teológia, melyet a
Szentíráshoz, a Szenthagyományhoz és az Egyházi Tanítóhivatalhoz
híven oktatnak, tudatosítja az Evangélium tanítását, mely
gazdagítja az emberi élet értelmét, és új méltóságot ad neki.
A kutatás és az oktatás segítségével a hallgatók megtanulják a
különböző tudományágakat, hogy valóban kompetensek legyenek azokon
a szakterületeken, amelyeken a társadalom és az Egyház
szolgálatára szentelik magukat, ugyanakkor arra is készek
legyenek, hogy hitüket megvallják a világ előtt.
2. Az egyetemi közösség
21. A katolikus egyetem céljait olyan hiteles emberi közösség
megalkotásával akarja elérni, melyet Krisztus Lelke hat át.
Egységének forrása a következőkből ered: az igazság iránti közös
odaadásból, az egyén méltóságának közös megítéléséből, és végül
Krisztus személyéből és üzenetéből, mely megkülönböztetett
jelleget ad az intézménynek. Indíttatásánál fogva a közösséget a
szabadság és jótékonyság szelleme hatja át, kölcsönös tisztelet,
őszinte dialógus és az egyén jogainak védelme jellemzi. A közösség
elősegíti minden tagjának emberi kiteljesedését, másfelől a
közösségben mindenki segíti az egységet, mindenki feladatának és
tehetségének megfelelően hozzájárul a közösséget érintő döntések
meghozatalához, valamint az intézmény megkülönböztető katolikus
jellegének fenntartásához és erősítéséhez.
22. Az egyetemi oktatók törekedjenek
tudásuk mélyítésére, igyekezzenek beleilleszteni az egyes
tudományágak kutatásának tartalmát, célját, módszereit és
eredményeit egy összefüggő világszemlélet egészébe. A keresztény
tanárok hivatása, hogy megvallói és tanítói legyenek a hiteles,
keresztény életnek, mely tanúsítja a hit és az élet, valamint a
szakmai tudás és a keresztény bölcsesség között megvalósított
integrációt. Az oktatókat lelkesítsék között megvalósított
integrációt. Az oktatókat lelkesítsék az egyetemi eszmények és a
hiteles emberi élet alapelvei.
23. A hallgatók erőpróbája az olyan oktatás,
mely egyesíti a kiváló humán és kulturális előrehaladást a
specializálást szakmai képzéssel. Ennek az előrehaladásnak és
felkészülésnek olyannak kell lennie, hogy az igazság és a cél
keresésére ösztönözze őket egész életük során, mert „az ember
lelkét úgy kell művelni, hogy fejlődjön a képessége az
elmélkedésre, a megértésre, szemlélődésre, a egyéni döntésre, és
hogy kifejlessze a vallási, erkölcsi és szociális érzékét”[23] Ez alkalmassá teszi a
hallgatókat, hogy elérjék vagy ha már elérték, elmélyítsék a
hiteles, keresztény életvitelt. Fel kell ismerniük szakmai életük
felelősségét, azt az örömet, hogy ők a holnap képzett „vezetői”,
és Krisztus megvallói lehetnek, bárhol is gyakorolják hivatásukat.
24. A katolikus egyetem igazgatói és
tisztviselői az egyetem és közösségének állandó fejlődésén
fáradoznak vezetői szolgálatukban; a nem oktatói személyzet
odaadása és tanúságtétele fontos az egyetem identitása és élete
szempontjából.
25. Sok katolikus egyetemet alapítottak szerzetesrendek,
az egyetemek továbbra is függnek ezek támogatásától; kérjük ezeket
a szerzetes kongregációkat, melyek apostoli küldetése a
felsőoktatás, hogy segítsék ezeket az intézményeket
elkötelezettségük megújításában, és folytassák olyan szerzetesek
és szerzetesnők felkészítését, akik pozitívan járulnak hozzá a
katolikus egyetem missziójához.
Az egyetem tevékenységében a laikusok is megtalálták azt
az eszközt, mellyel ők is fontos apostoli szerepet tölthetnek be
az Egyházban; ma a legtöbb katolikus egyetemen az oktatói közösség
nagyrészt laikusokból áll, laikus nők és férfiak egyre növekvő
számban vállalnak fontos beosztást és felelősséget az intézmények
irányításában. Ezek a laikus katolikusok az Egyház hívására
felelnek, „hogy mint a bátorság és szellemi alkotókészség jelei
legyenek jelen a kultúra kiemelkedő területein, az oktatás
világában: az iskolában és az egyetemen”.[24] A katolikus egyetemek jövője nagymértékben
a laikus katolikusok kompetens és odaadó szolgálatán múlik. Egyre
többen munkálkodnak ezekben az intézményekben. Ebben az Egyház a
remény jelét látja, valamint annak megerősítését, hogy a laikus
hivatások pótolhatatlanok az Egyházban és a világban egyaránt; az
Egyház bízik abban, hogy a laikusok sajátos szerepüket betöltve
„megvilágítják és rendezik az evilági dolgokat, oly módon hogy
azok mindig Krisztus (eszméje) szerint alakuljanak és fejlődjenek
a Teremtő és Megváltó dicsőségére”.[25]
26. A katolikus intézmények egyetemi
közösségeihez más egyházak, más egyházi közösségek és vallások
tagjai is tartoznak, és olyanok is, akik nem követnek semmilyen
vallásos hitet. Ők szakképzettségüket, tapasztalataikat adják a
különböző tudományágak fejlesztésére és más egyetemi feladatokhoz.
3. A katolikus egyetem az Egyházban
27. Minden katolikus egyetem, anélkül hogy megszűnne egyetem
lenni, intézményi jellegének megfelelő kapcsolatban áll az
Egyházzal. Így közvetlenül a helyi Egyház életében vesz részt,
ugyanakkor, mert egyetemi intézmény, része a tudomány és kutatás
nemzetközi közösségének; minden egyes intézmény részt vesz és
közreműködik az egyetemes Egyház életében és küldetésében, ezzel
vállalva a különleges kapcsolatot a Szentszékkel, az egység
szolgálatát, amit az egész Egyháznak nyújt. Az Egyházzal való
kapcsolat következménye az egyetem intézményi hűsége a
keresztény üzenethez, valamint az egyházi Tanítóhivatal elismerése
és követése hit és erkölcs dolgában. Az egyetemi közösség
katolikus tagjai az Egyházzal szemben hivatottak a személyes
hűségre is. A nemkatolikus tagoktól elvárják az egyetem katolikus
jellegének tiszteletben tartását, az egyetem pedig tiszteletben
tartja az ő vallásszabadságukat.[26]
28. A püspökök különleges felelőssége a
katolikus egyetemek támogatása, főként hogy kísérjék és segítsék
azokat a katolikus identitás megtartásában és erősítésében,
beleértve a katolikus jelleg védelmét a polgári hatóságok felé. Ez
úgy érhető el hatásosabban, ha szoros, személyes és lelkipásztori
kapcsolat jön létre az egyetemi és egyházi hatóságok között,
melyet kölcsönös bizalom, szoros és következetes együttműködés,
folyamatos dialógus jellemez. Még ha közvetlenül nem folynak is
bele az egyetem belső irányításába, a püspököket „nem szabad külső
tényezőknek felfogni, hanem úgy kell tekinteni őket, mint a
katolikus egyetemi élet résztvevőit”.[27]
29. Az Egyház elfogadva „az emberi kultúra és
különösen a tudomány autonómiáját”, elismeri a tudósok egyetemi
szabadságát minden tudományágban, az illető tudomány alapelveivel
és módszereivel összhangban,[28]
valamint az igazság és a közjó határain belül.
Az egyetemen a többi tudomány mellett megvan a helye a
teológiának is. Saját alapelvekkel és módszerekkel rendelkezik,
amelyek mint tudományt meghatározzák. A teológusok is élvezik
ugyanezt az egyetemi szabadságot, amíg hűek ezekhez az
alapelvekhez és módszerekhez.
A püspökök bátorítsák a teológusok alkotó munkáját. Ők az
Egyházat szolgálják az olyan kutatással, mely tiszteletben tartja
a teológiai módszereket. A keresztény kinyilatkoztatás jobb
megértésére, kibontására és jelentésének hatásosabb közvetítésére
törekszenek, a Szentírásnak, a Szenthagyománynak és az Egyházi
Tanítóhivatalnak megfelelően. Vizsgálják továbbá annak
lehetőségét, hogy a teológia hogyan tudja megvilágítani a kortárs
kultúra speciális kérdéseit. Ugyanakkor, minthogy a teológia
keresi a kinyilatkoztatott igazság megértését, amelynek
értelmezésére a püspökök hivatottak,[29]
lényeges, hogy a teológusok kutatásaik alapelveiben, módszereiben
és egyetemi tudományágukban tiszteletben tartsák a püspökök
tekintélyét, valamint alkalmazkodjanak a katolikus tanhoz annak a
tekintélynek megfelelő mértékben, mellyel az Egyház az illető
tanítást előterjeszti.[30] A
püspökök és teológusok párbeszéde egymástól függő szerepük miatt
fontos. Különösen igaz ez ma, amikor a kutatás eredményeit oly
gyorsan és sokfelé közvetítik a tömegtájékoztatási eszközök.[31]
A katolikus egyetem szolgáló küldetése
30. Az egyetem alapvető küldetése az igazság állandó keresése a
tudás kutatása, megőrzése, és a társadalom javára való közvetítése
révén. Ennek a küldetésnek a teljesítéséhez a katolikus egyetem
sajátos jellegével és céljaival járul hozzá.
1. Az Egyház és a társadalom szolgálata
31. A katolikus egyetem oktatásával és kutatásával
nélkülözhetetlen hozzájárulást nyújt az Egyháznak. Valójában
felkészíti hallgatóit akiket keresztény elvek lelkesítenek, és
keresztény hivatásukat éretten és felelősségteljesen szeretnék
élni arra, hogy felelős állásokat vállaljanak az Egyházban.
Ezenkívül a katolikus egyetem felajánlja tudományos kutatásának
eredményeit, hogy segíthesse az Egyházat a kor problémáinak és
igényeinek megválaszolásában.
32. A katolikus egyetem, mint bármely más
egyetem, szervesen épül az emberi társadalomba. Az Egyház
szolgálatának kifejtése során és mindig saját illetékességén
belül, az a hivatása, hogy mind hatásosabb eszköze legyen az
emberek és a társadalom kulturális fejlődésének. Kutatási
tevékenységei közé tartozik a súlyos kortárs problémák
tanulmányozása olyan területeken, mint az emberi élet méltósága, a
mindenki iránti igazságosság előmozdítása, az egyéni és családi
élet minősége, a világbéke és a politikai stabilitás keresése, a
világ erőforrásainak igazságosabb elosztása és egy új
gazdasági-politikai rend, amely jobban szolgálja majd az emberi
közösséget nemzeti és nemzetközi szinten. Az egyetemi kutatás fel
akarja tárni korunk súlyos problémáinak gyökereit és okait,
különös figyelmet szentel azok etikai és vallási dimenzióinak.
Amennyiben szükséges, a katolikus egyetemnek rendelkeznie kell
azzal a bátorsággal, hogy kimondja a közgondolkodásnak kellemetlen
igazságokat, és ezáltal is a közösség valódi javát védelmezze.
33. Különleges elsőbbsége van annak, hogy
keresztény nézőpontból vizsgálják és értékeljék a modern
társadalom és kultúra uralkodó értékeit és normáit, valamint
prioritás az életnek teljes értelmet adó etikai és vallási
elvek átadásának felelőssége is. Ily módon a katolikus
egyetem az igazi katolikus antropológia fejlődéséhez járulhat
hozzá, mely Krisztus személyén alapul, és lehetővé teszi, hogy a
teremtés és megváltás dinamizmusa hasson a valóságra, és meghozza
az élet problémáinak helyes megoldását is.
34. A társadalmi igazságosság elősegítésének
keresztény szellemű szolgálata különlegesen fontos minden
katolikus egyetemen. Részt vesznek ebben az oktatók, és
kifejlesztik a hallgatókban is. Az Egyház szilárdan elkötelezett
az összes ember teljes kibontakozására.[32]
Az Egyház szociális tanításaiban az Evangélium sürgető felhívást
jelent a segítésre, „azok fejlődésének elősegítésére, akik
menekülnek az éhségtől, nyomortól, népbetegségektől és a
tudatlanságtól, akik a civilizáció javaiból többre vágynak és
emberi tulajdonságaikat aktívan szeretnék fejleszteni, akik
céltudatosan törekszenek teljes kibontakozásukra”.[33] Minden katolikus egyetem felelősnek érzi
magát azért, hogy konkrétan hozzájáruljon,annak a társadalomnak a
fejlődéséhez, amelyben dolgozik: keresni fogja a módját, hogy
mindazok számára elérhető legyen az egyetemi képzés, akik
profitálhatnak belőle, különösen a szegények és kisebbségi
csoportok tagjai, akiket megfosztottak ettől a lehetőségtől. A
katolikus egyetem felelős, amennyire lehetőségei engedik, a
fejlődő nemzetek megsegítéséért is.
35. A katolikus egyetem kísérleteiben, hogy az
emberi élet és társadalom oly sok dimenzióját érintő összetett
problémákat megoldja , súlyt helyez a különböző tudományágak
együttműködésére, melyek mind külön-külön is hozzájárulnak a
megoldások kereséséhez. Ennek érdekében, de azért is, mert az
intézmények gazdasági és személyi erőforrásai korlátozottak,
fontos a közös kutatási tervek kooperációja a katolikus
egyetemekkel, valamint más magán és állami intézményekkel. Ebből a
szempontból és a katolikus egyetemek speciális tevékenysége miatt
is hangsúlyozni szükséges a katolikus egyetemek nemzeti és
nemzetközi szövetségeinek szerepét. Különösen kiemelendő a
Szentszék által létrehozott Katolikus Egyetemek Nemzetközi
Szövetsége.[34] A Szentszék
számít arra, hogy további gyümölcsöző együttműködést folytat a
szövetséggel.
36. A katolikus egyetem felnőtt továbbképzési
programokkal, a tudósok konzultációs tevékenységével, a
modern kommunikációs eszközök felhasználásával és más módokon
segítheti a gyarapodó emberi tudást, sokak számára téve lehetővé a
hit jobb megértését, így az egyetem tevékenységét saját közösségén
túl is kiterjesztheti.
37. A társadalom érdekében végzett
szolgálatában a katolikus egyetem főként annak a régiónak az
egyetemi, kulturális és tudományos életével kerül kapcsolatba,
ahol működik. Bátorítani kell a párbeszéd és együttműködés eredeti
formáit a katolikus és más egyetemek között a haladás, a kultúrák
közötti megértés, a természet nemzetközi ökológiai tudattal való
védelme érdekében.
A katolikus egyetemek más magán és nyilvános intézményekkel
együtt a felsőoktatással és kutatással szolgálják a, közérdeket. A
kultúra sokszínűségének szabad kifejezéséhez szükséges különböző
intézmények egyéb fajtáját képviselni. Azon igyekezzenek, hogy
szolidaritás érzését előmozdítsák a társadalomban és a világban.
Ezért teljes joggal várják el a polgári társadalomtól és a
hatóságoktól, hogy elismerjék és védjék intézményi autonómiájukat
és egyetemi szabadságukat, ezenkívül azt hogy, joguk van az anyagi
támogatásra, amely folyamatos fennmaradásukhoz és fejlesztésükhöz
szükséges.
2. Az egyetemi pasztoráció
38. A lelkipásztori szolgálat az egyetemnek az a tevékenysége,
mely az egyetemi közösség tagjainak lehetőséget nyújt a vallási és
szociális elvek beépítésére az egyetemi munkába és a nem egyetemi
tevékenységekbe, így integrálódik a hit az életbe. A
lelkipásztori szolgálat része az Egyház egyetemes küldetésének,
fontos alkotóelem magának a katolikus egyetemnek a felépítésében
és életében is. Az olyan egyetemi közösség, mely érdekelt az
intézmény katolikus jellegének elősegítésében, fontosnak tartja a
lelkipásztori tevékenységet, és fogékony azokra a módszerekre,
amelyekkel hatást gyakorolhat az egyetemi munkára.
39. Az egyetem katolikus jellegének
természetes kifejezéseként az egyetemi közösségnek gyakorlati bizonyítékát
kell adnia a hit megnyilvánulásának a napi tevékenységben,
az elmélkedés és az ima fontos pillanataival. A közösség katolikus
tagjai beépíthetik a katolikus tanokat a mindennapi élet
gyakorlatába, buzdítást kapnak a szertartásokon való részvételre,
különösen a szentáldozásra, mely a közös istentisztelet
legtökéletesebb cselekedete. Ha az egyetemi közösségbe más
egyházak, egyházi és vallási közösségek tagjai is tartoznak,
tiszteletben kell tartani a hitüknek megfelelő elmélkedésre, imára
irányuló kezdeményezéseiket.
40. A lelkipásztori szolgálattal foglalkozók
buzdítani fogják a tanárokat és hallgatókat arra, hogy Krisztus
példáját követve , érezzenek felelősséget a fizikailag és lelkileg
szenvedők iránt, hogy különösen a legszegényebbekre figyeljenek és
azokra, akik gazdasági, társadalmi, kulturális és vallási
igazságtalanságtól szenvednek. Ez a felelősség az egyetemi
közösségen belül kezdődik, de túl is mutat rajta.
41. A lelkipásztori szolgálat nélkülözhetetlen
eszköz, mellyel a katolikus hallgatók teljesíthetik a
keresztségkor vállalt kötelezettségeket, felkészülhetnek az
Egyház életében való aktív részvételre. Az egyetemi
lelkipásztori szolgálat segítheti a házasság és családi élet
tiszteletének kialakulását és fokozását, táplálhatja a papi és
szerzetesi életre szóló hivatást, serkentheti a laikusok
keresztény elkötelezettségét és minden tevékenységet eltölthet az
Evangélium szellemével. A katolikus egyetem lelkipásztori
szolgálata és a helyi Egyházban folyó tevékenységek közötti szoros
együttműködés, mely a megyéspüspök irányításával vagy
hozzájárulásával jön létre, elősegíti kölcsönös kiteljesedésüket.[35]
42. A különböző lelkiségi és apostoli
szervezetek és mozgalmak, főleg azok, melyek a diákok számára
alakultak, nagy segítséget jelenthetnek az egyetem pasztorális
arculatának kialakításában.
3. Kulturális párbeszéd
43. Az egyetem természeténél fogva kutatásai alapján alakítja a
kultúrát, oktatásával segíti a helyi kultúra átadását minden
következő generációnak, és oktatási szolgáltatásaival segíti a
kulturális tevékenységet. Nyitott minden emberi tapasztalatra,
kész a párbeszédre és arra, hogy bármely kultúrától tanuljon. A
katolikus egyetem ezt a tudást meg is osztja másokkal, felajánlva
az Egyház saját kultúrájának gazdag tapasztalatát. Emellett a
katolikus egyetem tudván azt, hogy az emberi kultúra nyitott a
kinyilatkoztatásra és a transzcendenciára, elsődleges és
kitüntetett helyet biztosít az Evangélium és a kultúra közötti
eredményes párbeszédnek.
44. A dialógussal a katolikus egyetem segíti
az Egyházat, hogy az eltérő kultúrákat jobban megértse, meglássa
azok pozitív és negatív oldalát, elfogadja azok hitelesen emberi
közreműködését és kifejleszthesse azokat az eszközöket, melyekkel
a hitet jobban megérteti egy adott kultúra tagjaival.[36] Bár igaz, hogy az Evangélium
nem azonosítható egyetlen kultúrával sem, és felülmúl minden
kultúrát, az is igaz, hogy „azt az országot, melyet az Evangélium
hirdet, az egyes kultúrákban élő emberek élik meg, és az ország
felépítéséhez az emberi kultúra vagy kultúrák elemeit használják
fel”.[37]
„Az a hit, amely eltekint az emberi dolgoktól és így a
kultúrától, olyan hit, mely hűtlen az Isten Igéje által
kinyilatkoztatott teljességhez; ez a hit lényegétől fosztja meg
magát, s még ennél is rosszabb, mert az önmegsemmisítés felé
tart”.[38]
45. A katolikus egyetemnek egyre jobban kell
figyelnie a mai világ kultúráira és az Egyházon belül
létező eltérő kultúrákra oly módon, hogy elősegítse az
Evangélium és a modern társadalom közötti folyamatos és eredményes
párbeszédet. A kultúrák értékét jellemző kritériumok közül a
legfontosabbak: az emberi személy értékelése, szabadsága,
méltósága, a felelősségérzet és a nyitottság a természetfölötti
felé. A személy tiszteletéhez párosul a család
elsődleges értéke, a családé, mely minden emberi kultúra
alapegysége.
A katolikus egyetemnek meg kell látnia és értékelnie kell a
modern kultúra törekvéseit és ellentmondásait, annak
érdekében, hogy a kultúrát alkalmassá tegye az egyén és a népek
teljes kibontakoztatására. Különösen ajánlatos, hogy megfelelő
eszközökkel vizsgálja a modern technika hatását az egyénre, a
családra, az intézményekre és az egész modern társadalomra.
Biztosítani kell a hagyományos kultúrák védelmét, segíteni kell
őket, hogy a modern értékek befogadásával ne áldozzák fel saját
örökségüket, mely az egész emberiséget gazdagítja. A különböző
kultúrák közegében élő egyetemek keresni fogják a módját, hogy
hogyan hozzák összhangba a helyi kultúrákat a modern kultúrák
pozitív eredményeivel.
46. A katolikus egyetem különösen érdekelt a keresztény
eszme
és a modern tudomány közötti dialógusban. Ez a
feladat olyan egyéneket igényel, akik az egyes tudományágakban
igen jártasak, ugyanakkor a teológiában is megfelelően képzettek,
és akik képesek szembenézni az ismeretelméleti kérdésekkel a hit
és az értelem kapcsolatának szintjén. Az ilyen párbeszéd érinti a
természettudományokat és a humán tudományokat is, melyek új és
összetett filozófiai és etikai problémákat vetnek fel. A
keresztény kutató mutassa meg azt az utat, amelyen az emberi
értelem az Evangéliumból áradó magasabb igazságból gazdagodik: „Az
értelem soha nem csökken, hanem inkább ösztönzést és megerősítést
kap a mély megértés belső forrásától, az Isten Igéjéből és a
tőleszármazó értékek hierarchiájából... A katolikus egyetem
páratlan módon segít bemutatni a lélek felsőbbrendűségét, amely
önmaga feladása nélkül nem szolgálhat egyébre, mint az igazság
keresésére”.[39]
47. A kulturális párbeszéd mellett a katolikus
egyetem sajátos céljainak megfelelően, a különböző
vallási-kulturális összefüggéseket figyelembe véve, az illetékes
egyházi hatóságok által kiadott útmutatásokat követve,
hozzájárulhat az ökumenikus párbeszédhez. Ezzel előmozdíthatja az
összes keresztények egységét, a vallások közti párbeszédet, és
segíthet a különféle vallásokban meglévő lelki értékek
mérlegelésében.
4. Evangelizáció
48. Az Egyház elsődleges küldetése az Evangélium hirdetése oly
módon, hogy minden egyénben és társadalmi-kulturális
összefüggésben, melyben az egyének élnek, cselekszenek,
kapcsolatot tartanak egymással, létrehozza a hit és az élet
közötti kapcsolatot. Az evangelizáció azt jelenti: „elvinni az
Evangéliumot az emberiség minden rétegének, és befolyásával
belülről átalakítani és megújítani az emberi nemet... Ez nemcsak
az Evangélium nagyobb földrajzi kiterjedésben vagy több embernek
való hirdetését jelenti, hanem hatással kell élnie, sőt az
Evangélium erejével mintegy át kell alakítania az emberiség
értékítéletét, meghatározó értékeit, érdeklődési területeit,
gondolkodásmódját, ihletének forrását, életfelfogását, ha azok
Isten Igéjével és a megváltás tervével ellentétesek”.[40]
49. Jellegénél fogva minden katolikus egyetem
jelentősen hozzájárul az Egyház evangelizációs munkájához. Élő,
intézményes tanúja Krisztusnak és az ő üzenetének, fontos szerepet
tölt be a világias kultúrákban és ott, ahol Krisztust és üzenetét
alig ismerik. Ezenkívül is a katolikus egyetem minden alapvető
tevékenysége kapcsolatos és összhangban van az Egyház
evangelizációs küldetésével: a keresztény üzenet fényében folyó
kutatás, melynek eredményeit az egyén és a társadalom szolgálatába
állítja; a hittel telített oktatás, mely a hallgatókat képessé
teszi az ésszerű és kritikus ítéletre, és tudatosítja az egyén
transzcendens méltóságát; a szakmai képzés, melybe etikai értékek
épülnek, és kialakítja az emberek és a társadalom szolgálatának
igényét; kultúrával folytatott párbeszéd, melytől a hit érthetőbbé
válik, és a teológiai kutatás, amely segít a hit mai nyelven való
kifejezésében. „Pontosan azért, mert az Egyház egyre inkább
tudatában van üdvözítői küldetésének a világban, azt kívánja, hogy
ezek a központok szoros kapcsolatban álljanak vele, és jelen
legyenek, tevékenykedjenek Krisztus hiteles üzenetének
terjesztésében.”[41]
II. rész
ÁLTALÁNOS NORMÁK
1. Az általános normák természete
1. § Az általános normák az Egyházi Törvénykönyvön[42] és a kiegészítő egyházi törvényhozáson
alapulnak, és azokat fejlesztik tovább, oly módon, hogy
fenntartják a Szentszék közbelépési jogát, ha az szükségessé
válna. Érvényesek minden katolikus egyetemre és más katolikus
felsőoktatási intézményre az egész világon.
2. § Az Általános normákat helyi és
regionális szinteken a püspöki konferenciák és más hierarchikus[43] testületek segítségével
konkrétan alkalmazni kell, összhangban az Egyházi Törvénykönyvvel,
figyelembe véve minden egyetem és intézmény alapszabályzatát, és
amennyire lehetséges és alkalmazható a megfelelő polgári jogot. A
Szentszék[44] felülvizsgálata után
ezek a helyi vagy regionális „Szabályok” érvényesek minden
katolikus egyetemre, vagy más katolikus felsőoktatási intézményre
a régióban, kivéve az egyházi egyetemeket és az egyes
fakultásokat. Ezeket az utóbbi intézményeket, beleértve a
katolikus egyetemek egyházi fakultásait, a Sapientia
Christiana kezdetű apostoli rendelkezés normái szabályozzák.[45]
3. § Azoknak az egyetemeknek, melyeket a Szentszék, a Püspöki
Konferencia, vagy a katolikus hierarchia más testülete, vagy a
megyéspüspök létesített, illetve elismert, az általános
normákat és az azok helyi és regionális alkalmazását
tartalmazó szabályokat be kell építeniük a saját
alapszabályzatukba, és össze kell egyeztetniük az
alapszabályzatukat az általános normákkal és annak alkalmazásával,
majd elfogadásra fel kell terjeszteniük a megfelelő egyházi
hatósághoz. Kívánatos, hogy a többi katolikus egyetemek, vagyis az
olyanok, amelyeket nem a fent említett módon hoztak létre, vagy
ismertek el, a helyi egyházi hatóságokkal egyetértésben magukévá
tegyék az általános normákat, és azok helyi és regionális
alkalmazási szabályait, beépítve azokat saját szabályzatukba,
amennyire lehetséges összeegyeztetve megfelelő
alapszabályzatukkal, az általános normákkal és azok
alkalmazásaival is.
2. cikkely A katolikus egyetem jellege
1. § A katolikus egyetem, mint bármely más egyetem, tudósok
közössége, akik különböző tudományágak képviselői. Az egyetem
hivatása a kutatás, oktatás és különböző szolgáltatások, melyek
megfelelnek kulturális küldetésének.
2. § A katolikus egyetem mint ilyen, a katolikus eszméknek,
elveknek és magatartásának megfelelően tájékoztat, folytatja
kutató munkáját, oktatását és minden más tevékenységét. Az
Egyházhoz vagy formális, alapszabályában rögzített kötelékkel,
vagy olyan intézményi elkötelezettséggel kapcsolódik, melyet
felelős vezetői vállaltak.
3. § Minden katolikus egyetemnek ki kell nyilvánítania katolikus
azonosságát a küldetésről szóló nyilatkozatban vagy más megfelelő
nyilvános okiratban, kivéve ha az illetékes egyházi hatóság más
módon hagyta jóvá. Az egyetem főként felépítésében és
szabályzatában megadja azokat az eszközöket, melyek identitásának
kifejezését és fenntartását a 2. § szerinti módon garantálják.
4. § A katolikus tanításnak és fegyelemnek át kell hatnia minden
egyetemi tevékenységet, ám minden egyén lelkiismereti szabadságát
teljességgel tiszteletben kell tartani.[46]
Az egyetem minden hivatalos ténykedésének és elkötelezettségének
összhangban kell lennie a katolikus jelleggel.
5. § A katolikus egyetem rendelkezik azzal az önállósággal, mely
ahhoz szükséges, hogy megkülönböztetett jellegét kifejleszthesse,
és valódi küldetését betölthesse. A kutatás és oktatás szabadságát
el kell ismerni, és tiszteletben kell tartani minden tudományág
alapelveinek és módszereinek megfelelően, az egyén és a közösség
jogainak fenntartásával, az igazság és a közjó követelményei
szerint.[47]
3. cikkely A katolikus egyetem létesítése
1. § Katolikus egyetemet létesíthet, vagy elismerhet a Szentszék,
valamely püspöki konferencia, más katolikus hierarchikus testület
vagy a megyéspüspök.
2. § A megyéspüspök hozzájárulásával vallásos intézmény, vagy más
jogi személy is létrehozhat katolikus egyetemet.
3. § Más egyházi vagy laikus személyek is létrehozhatnak
katolikus egyetemet; ilyen egyetem csak az illetékes egyházi
hatóság engedélyével tekinthető katolikus egyetemnek, olyan
feltételekkel, melyeket mindkét fél elismer.[48]
4. § Az 1. és 2. § eseteiben az alapszabályokat az illetékes
egyházi hatóságnak kell jóváhagyni.
4. cikkely Az egyetemi közösség
1. § A katolikus identitás fenntartásának és erősítésének
felelőssége elsősorban magán az egyetemen nyugszik. Bár a
felelősség elsődlegesen az egyetemi hatóságokra (beleértve, ha
van, a nagykancellárt és/vagy a kuratóriumot, vagy az annak
megfelelő testületet) hárul, mégis ha különböző mértékben is az
egyetemi közösség minden tagja osztozik benne. Ezért megfelelő
egyetemi személyzet felvételére van szükség, különösen az oktatók
és az ügyintézők legyenek olyanok, akik a katolikus jelleget
tudják és akarják támogatni. A katolikus egyetem identitása
nagyrészt oktatóinak képességeihez és a katolikus tanítás iránt
érzett tiszteletükhöz kapcsolódik. Az illetékes hatóság
felelőssége, hogy e két alapvető kritérium felett őrködjön a
kánonjog kívánalmai szerint.[49]
2. § Az összes oktatót és ügyintézőt kinevezésük idején
tájékoztatni kell az intézmény katolikus jellegéről és annak
tartalmáról, valamint felelősségükről, hogy elősegítsék, vagy
legalább tiszteletben tartsák ezt az identitást.
3. § Az eltérő egyetemi diszciplínáknak megfelelően a katolikus
tanításhoz és erkölcshöz minden katolikus oktatónak hűnek kell
lennie, és minden más oktatónak tiszteletben kell tartania ezeket,
kutatásban és oktatásban egyaránt. A katolikus teológusoknak
kiváltképp tudatában kell lenniük az Egyháztól kapott
küldetésüknek, hűségesnek kell lenniük az egyházi
tanítóhivatalhoz, amely a Szentírás és a Szenthagyomány hiteles
értelmezője.[50]
4. § Azok az egyetemi oktatók, akik más egyházakhoz, más egyházi
közösségekhez vagy felekezetekhez tartoznak, és azok is, akiknek
nincs vallásos hitük, valamint hallgatók mindnyájan ismerjék el,
és tartsák tiszteletben az egyetem megkülönböztető jellegét. Annak
érdekében, hogy a katolikus jelleg ne kerüljön veszélybe az
egyetemen, vagy más felsőoktatási intézményben, a nem katolikus
oktatók nem kerülhetnek többségbe az intézményen belül, melynek
katolikusnak kell maradnia.
5. § A hallgatók oktatásában össze kell kapcsolni az egyetemi és
szakmai fejlődést az erkölcsivel, a vallási alapelvek és az Egyház
szociális tanításának oktatásával. A különböző szakterületek
tanterve tartalmazza a megfelelő etikai eligazítást az adott
területen. Minden hallgató számára lehetővé kell tenni, hogy részt
vegyen a katolikus tanításokról szóló kurzusokon.[51]
5. cikkely A katolikus egyetem helye az Egyházban
1. § Minden katolikus egyetemnek meg kell teremtenie a közösséget
az egyetemes Egyházzal és a Szentszékkel. Szoros közösségben kell
lennie a helyi egyházzal és főként a vidék és az ország
megyéspüspökeivel. A katolikus egyetem, egyetemi mivoltának és
jellegének megfelelő módon járul az Egyház igehirdetéséhez.
2. § Minden püspök felelőssége, hogy saját egyházmegyéjében a
katolikus egyetem működését elősegítse, joga és kötelessége, hogy
őrködjön a katolikus jelleg megőrzésén és erősödésén.
Ha a katolikus jelleggel kapcsolatos gond merülne fel, a helyi
püspök kezdeményezze az ügy megoldását, együttműködve a megfelelő
egyetemi hatóságokkal az elfogadott eljárások szerint,[52] és ha szükséges, a Szentszék
segítségével.
3. § Azoknak a katolikus egyetemeknek, melyekre a 3. cikkely 1.
és 2. §-a vonatkozik, időszakonként külön jelentést kell adniuk az
egyetemről és tevékenységéről az illetékes egyházi hatóságnak. Más
katolikus egyetemek azzal a megyéspüspökkel közöljék ezt a
jelentést, akinek a területén az intézmény székhelye van.
6. cikkely Lelkipásztori szolgálat
1. § A katolikus egyetem segítse elő az egyetemi közösség minden
tagjának lelkipásztori ellátását, és különösen figyeljen a
katolikusok lelki fejlődésére. Elsőbbséget kell adni azoknak az
eszközöknek, melyek megkönnyítik a humán és szakmai képzés
kiegészítését a vallási értékekkel a katolikus tanítás
megvilágításában, annak érdekében, hogy a tanulás az élet vallási
dimenziójával szerves kapcsolatba kerüljön.
2. § Megfelelő számú képzett embert papot, szerzetest és világit
kell kinevezni, hogy lelkipásztori szolgálatot nyújtsanak az
egyetemi közösségnek, összhangban és együttműködésben a helyi
egyházzal, a megyéspüspök irányításával és hozzájárulásával. Az
egyetemi közösség minden tagját fel kell hívni a lelkipásztori
szolgálat segítésére és a kezdeményezéseiben való együttműködésre.
7. cikkely Együttműködés
1. § A modern társadalom összetett problémáinak jobb
megközelítése érdekében regionális, nemzeti és nemzetközi
együttműködést kell szorgalmazni a kutatásban, az oktatásban és
más egyetemi tevékenységekben minden katolikus egyetem között,
beleértve az egyházi egyetemeket és fakultásokat is.[53] Az ilyen együttműködést a katolikus
egyetemek és más egyetemek kutató és oktató, valamint egyéb magán
és állami, intézmények között is elő kell segíteni.
2. § A katolikus egyetemek – amikor lehetséges és
megegyezik a katolikus alapelvekkel és tanítással – , működjenek
együtt a kormányprogramokkal és a nemzeti és nemzetközi
szervezetek programjaival az igazságosság, a fejlődés és a haladás
érdekében.
ÁTMENETI NORMÁK
8. cikkely
A jelen Rendelkezés az 1991es egyetem év első napján lép
hatályba.
9. cikkely
A Rendelkezés alkalmazása a Katolikus Nevelés Kongregációjának
hatáskörébe tartozik, melynek az erre szükséges utasításokat elő
kell készítenie és ki kell adnia.
10. cikkely
A Katolikus Nevelés Kongregációjának hatásköre lesz, ha az idő
múltával a körülmények igénylik, hogy változtatásokat javasoljon a
jelen Rendelkezésen azért, hogy az folyamatosan megfeleljen a
katolikus egyetemek új igényeinek
11. cikkely
Hatályon kívül kerülnek mindazok a jelenleg érvényes részleges
törvények és szokások, melyek ezzel a Rendelkezéssel ellentétesek.
Ugyancsak hatályukat vesztik mindazok a Szentszék által a mai
napig természetes vagy jogi személyeknek adott kiváltságok, melyek
a jelen Rendelkezéssel ellenkeznek
BEFEJEZÉS
Annak a küldetésnek, melyet az Egyház nagy reménységgel a
katolikus egyetemekre ruház, nagy fontosságú kulturális és vallási
jelentősége van, mert az emberiség jövőjét érinti. Az a megújulás,
amelyet a katolikus egyetemektől kérünk, még alkalmasabbá teszi
őket arra, hogy hivatásuknak megfelelően Krisztus üzenetét
elvigyék az embereknek, a társadalomnak és a különböző
kultúráknak. „Minden emberi valóságot, egyénit és társadalmit,
Krisztus szabadított fel: a személyeket éppúgy mint az emberek
cselekedeteit, melyeknek legmagasabbrendű, megtestesült
kifejeződése a kultúra. Az Egyház a kultúrákra ható
üdvözítőtevékenységét elsősorban egyéneken, családokon, oktatókon
keresztül gyakorolja... Megváltónk, Jézus Krisztus az ő
világosságát, reménységét adja mindazoknak, akik elősegítik a
természettudományok, a művészetek, az irodalom és a modern kultúra
által kimunkált számos terület fejlődését. Ezért az Egyház fiai és
leányai legyenek tudatában küldetésüknek, és lássák meg, hogyan
hatja át és újítja meg az Evangélium ereje a szemléletmódot és a
kultúrák uralkodó értékeit csakúgy, mint a belőlük fakadó
élményeket és szellemi magatartást.[54]
Nagy reménységgel ajánlom ezt a dokumentumot mindazoknak a
férfiaknak és nőknek, akik bármilyen formában részt vesznek a
katolikus felsőoktatás fontos küldetésében.
Szeretett testvéreim, bátorításom és bizalmam kísérjen benneteket
mindennapi nehéz munkátokban, mely egyre jelentősebbé, sürgetőbbé
és szükségesebbé válik az evangelizáció ügye, a kultúra, és minden
kultúra jövője számára. Az Egyháznak és a világnak is nagy
szüksége van a ti tanúságtételetekre, hozzáértő, szabad és
felelősségteljes közreműködésetekre.
Kelt Rómában, Szent Péternél, 1990. augusztus 15-én, Szűz Mária
mennybevételének ünnepén, pápaságom tizenkettedik évében.
II. János Pál pápa
Jegyzetek:
[1] IV. Sándor pápa levele a Párizsi
Egyetemhez, 1255. április 14. Bevezetés: Bullarium Diplomatum,
III. Turin 1858., 602.
[2] Szent Ágoston: Confes. X.,
XXXIII., 33.; „Valóban az áldott élet abban az örömben rejlik,
mely az igazságból ered, ez az öröm benned van, Istenem,
világosságom, lelkem üdvössége, Istenem.” 32, 793-794. Aquinói
Szent Tamás, De Malo, IX. 1.: „Valójában természetes az ember
tudásáért folytatott küzdelme.” [3]
II. János Pál, Beszéd a „Párizsi Katolikus Intézetben” 1980.
június 1.: Insegnamenti di Giovanni Paolo II., III/1.. (1980),
1581.
[4] II. János Pál, Előadás a
kardinálisoknak, 1979. november 10. Insegnamenti di Giovanni
Paolo II., II/2. (1979) 1096. Előadás az UNESCO-ban, Párizs, 1980.
június 2.: AAS 72. (1980) 735-752.
[5] II. János Pál, Előadás a Coimbrai
Egyetemen, 1982. május 15. Insegnamenti di Giovanni Paolo II, V/2.
(1982) 1692.
[6] VI. PÁL, Szózat az országok
képviselőihez, 1965. október 4. Insegnamenti di Paolo VI, III.
(1965) 508.
[7] Newman John Henry kardinális, The
Idea of a University, London, Longmans, Green and Company, 1931.
XI.
[8] Jn 14,6
[9] Szent Ágoston, Serm. 43, 9: PL
38, 258, és Szent Anzelm, Proslogion, I. fejezet: PL 158, 227.
[10] II. János Pál, Felhívás a
Katolikus egyetemek nemzetközi
Kongresszusához, 1989. április 15. n. 3: AAS 18. (1989) 1218.
[11] II. János Pál, Sapientia
Christian, Apostoli rendelkezés az egyházi egyetemekről és
fakultásokról,1979. április 15.: AAS 71. (1979) 469-521.
[12] II. Vatikáni Zsinat,
Nyilatkozat a katolikus nevelésről, Gravissimum Educationis, n.
10: AAS 58 (1966) 737.
[13] Mt 13,52
[14] Az európai egyetemek Magna
Chartája, Bologna, Olaszország, 1988. szeptember 18. „Principi
fondamentali” [15] II Vatikáni
Zsinat, Lelkipásztori rendelkezés az Egyházról a modern világban
Gaudiurm et Spes, n. 59: AAS 58 (1966) 1080; Nyilatkozat a
katolikus nevelésről Gravissimum Educationis, n. 10: AAS 58 (1966)
737. Az „intézményi autonómia” azt jelenti, hogy az egyetemi
intézmény irányítása megmarad az intézményen belül. Az „egyetemi
szabadság” garancia azok számára, akik oktatással és kutatással
foglalkoznak, hogy saját speciális tudományágukon belül és annak
megfelelő módszerekkel kutathatják az igazságot, bárhová is
vezesse el őket az elemzés és a tények; kiadhatják, taníthatják
kutatásuk eredményét, figyelembe véve az említett kritériumot
vagyis, hogy
meg kell őrizni az egyén és a közösség jogait a közjó és az
igazság határai között.
[16] Ebben a dokumentumban a
kultúra kettős, humán és társadalomtörténeti értelemben szerepel.
„A kultúra szó általános értelemben azokból az összetevőkből áll,
melyekkel az ember finomítja és kibontja sokrétű szellemi és
testi kvalitásait. Jelenti azt az erőfeszítést, mellyel az ember
tudása és munkája révén uralma alá hajtja a világot. Magában
foglalja azt a tényt, hogy az ember szokásainak és intézményeinek
fejlesztésével a társadalmi életet emberibbé teszi a családban és
a polgári közösségben is. Végül a kultúra egyik sajátossága, hogy
az ember mindig kifejezi, közvetíti és megőrzi műveiben a jelentős
tapasztalatait és vágyait, hogy ezek mások, akár az egész
emberiség, fejlődését is elősegítsék Ebből következik, hogy a
humán kultúra gyakran szociológiai és etnológiai értelmet kap.”
(II. Vatikáni Zsinat, Lelkipásztori rendelkezés az Egyházról a
modern világban, Gaudium et Spes, n. 53: AAS 58 [1966 ] 1075.)
[17] L'Uniersité Catholique dans le
monde moderne. Document final du 2eme Congres des Délégues des
Universités Catholiques, Rome, 1972. november 20-29. SS 1.
[18] Uo.
[19] II. János Pál, Felhívás a
Katolikus egyetemek nemzetközi kongresszusához, 1989. április 25.
n. 4: AAS81 (1989) 1219; és II. Vatikáni Zsinat, Lelkipásztori
rendelkezés az Egyházról a modern világban, Gadium et Spes, n. 61:
AAS 58 (1966) 1081-1082. NEWMAN kardinális szerint az egyetem
„minden általa elfogadott tanulmánynak kijelöli a helyét és a
helyes határait, meghatározza a jogait, hogy létrehozza a
kölcsönös kapcsolatokat és megvalósítsa e kölcsönhatásokat” (i. m.
457).
[20] II. Vatikáni Zsinat,
Lelkipásztori rendelkezés az Egyházról a modern világban, Gaudium
et Spes, n. 36: AAS 58 (1966) 1054. A tudósok egy csoportjának
kifejtettem: „míg a hit és az értelem, a tudás két eltérő rendjét
képviselik, és mindegyik autonóm módszereit tekintve, de a
kettőnek végül konvergálni kell az egyetlen teljes valóságban,
melynek Isten az eredete” (II. János Pál, Előadás a Galileiről
tartott ülésen, 1983. május 9, n. 3: AAS 75 [1983] 690).
[21] II. János Pál, Előadás az
UNESCO-ban, 1980. június 2. n. 22: AAS 72 (1980) 750. Az idézet
utolsó része a Pápai Tudományos Akadémiának szólt, 1979. november
10. Insegnamenti di Giovanni Paolo II, II/2 (1979) 1109.
[22] Vö. Gravissimum educationis,
n. 10: AAS 58 (1966) 737.
[23] II. Vatikáni Zsinat,
Lelkipásztori rendelkezés az Egyházról a modern világban, Gaudium
et Spes, n. 59: AAS 58 (1966 ) 1080. Newman kardinális így írja le
ezt az eszményképet: „Életre szóló gondolkodásmód alakul ki,
melynek jellemzői szabadság, méltányosság, nyugalom, mérséklet és
bölcsesség” (i. m. 101-102).
[24] II. János Pál, Szinódus utáni
pápai buzdítás Christifideles Laici, 1988. december 30. n. 44: AAS
81 (1989) 479.
[25] II. Vatikáni Zsinat, Hittani
rendelkezés az Egyházról Lumen Gentium, n. 31: AAS 57 (1965)
37-38; és Határozat a laikusok apostoli küldetéséről Apostolicam
Actuositatem, passim: AAS 58 (1966) 837; és Gaudium et Spes, n.
43: AAS 58 (1966) 1061-1064.
[26] Vö. II. Vatikáni Zsinat,
Dignitatis humanae, n. 2: AAS 58 (1966) 930-931.
[27] II. János Pál, Előadás a
katolikus felsőoktatás vezetői részére, Xavier Egyetem, Louisiana,
U.S.A., 1987. szeptember 12., n. 4: AAS 80 (1988) 764.
[28] II. Vatikáni Zsinat,
Lelkipásztori rendelkezés az Egyházról a modern világban, Gaudium
et Spes, n. 59: AAS 58 (1966) 1080.
[29] II. Vatikáni Zsinat, Hittani
rendelkezés az isteni kinyilatkoztatásról Die Verbum, nn. 8-10:
AAS 58 (1966) 820-822.
[30] II. Vatikáni Zsinat, Hittani
rendelkezés az Egyházról Lumen Gentium, n. 25: AAS 57 (1965)
29-31.
[31] Hittani Kongregáció
„Instrukció a teológusok egyházi hivatásáról” 1990. május 24.
[32] II. János Pál, Pápai körlevél
Sollicitudo Rei socialis, nn. 27-34: ASS 80 (1988) 547-560.
[33] VI. Pál, Pápai körlevél
Populorum Progressio, n. 1: ASS 59 (11967) 257.
[34] A felsőoktatási központok
száma örvendetesen megsokszorozódott, és egyszersmind
nyilvánvalóvá vált, hogy az oktatóknak és a diákoknak szövetséget
kell létrehozniuk, hogy kölcsönös megértésben, együttműködésben
munkálkodjon, és a pápának, mint atyának és legfőbb tanítónak a
tekintélyére támaszkodva hatásosabban terjeszthessék Krisztus
világosságát”. XII. PIUSZ, Pápai levél Catholicas Studiorum
Uniersitates, ezzel alapították a Katolikus Egyetemek Nemzetközi
Szövetségét: AAS 42 (1950) 386.
[35] Az Egyházi Törvénykönyv
szerint a püspök általánosan felelős az egyetemi hallgatókért: „A
megyéspüspök helyezzen nagy súlyt a diákok lelkipásztori
gondozására. Alapítson plébániát számukra, vagy legalább adjon
egyes papoknak állandó jellegű megbízást erre a munkára és
nevezzen ki;
[36] „Az Egyház az idők során
változó körülmények között élt, felhasználta az eltérő kultúrák
eredményeit tanításában, hogy minden nemzetnek terjessze és
magyarázza Krisztus üzenetét, azért, hogy vizsgálja és még
mélyebben megért-se, jobb kifejezést adjon az üzenetnek a
szertartásokon és a hívők változatos közösségének életében.” II.
Vatikáni Zsinat, Lelkipásztori rendelkezés az Egyházról a modern
világban, Gaudium et Spes, n. 58: AAS 58 (1966) 1079.
[37] VI. PÁL, Pápai buzdítás,
Evangelii Nuntiandi, n. 20: AAS 68 (1976 ) 18; és II. Vatikáni
Zsinat, Lelkipásztori rendelkezés az Egyházról a modern világban,
Gaudium et Spes, n. 58: AAS 58 (1966) 1079.
[38] II. János Pál, Beszéd
értelmiségiekhez, diákokhoz és egyetemi alkalmazottakhoz,
Medellín, Kolumbia, 1986. július 5., n. 3: AAS 79 (1987) 99; és
II. Vatikáni Zsinat, Lelkipásztori rendelkezés az Egyházról a
modern világban, Gaudium et Spes, n. 58: AAS 58 (1966) 1079.
[39] VI. PÁL, A Katolikus Egyetemek
Nemzetközi Szövetségének küldötteihez, 1972. november 27.: AAS 64
(1972) 770.
[40] VI. PÁL, Pápai buzdítás,
Evangelii Nuntiandi, nn. 18ss: AAS 68 (1976) 17-18.
[41] VI. PÁL, Beszéd a Jezsuita
egyetemek elnökei és rektorai részére 1975. augusztus 6., n. 2:
AAS 67 (1975) 533; Beszéd a Katolikus Egyetemek Nemzetközi
Kongresszusán, 1989. április 25., n. 5: „A katolikus egyetemen az
Egyház evangelizációs missziója és az oktatás, kutatás küldetése
összekapcsolódik és koordinálódik”: AAS 81 (1989) 1220.
[42] Különösen a Codex „katolikus
egyetemek és más felsőoktatási intézmények” c. fejezete (CIC
807-814. k.).
[43] A latin rítusban Püspöki
Konferenciák létesültek Más rítusok a katolikus hierarchia egyéb
gyűléseivel rendelkeznek
[44] CIC, 455. k 2. §.
[45] Sapientia Christian: AAS 71
(1979) 469-521. Egyházi egyetemek és fakultások azok, amelyek a
Szentszéktől jogot kaptak egyetemi fokozatok adományozására.
[46] II. Vatikáni Zsinat,
Nyilatkozat a vallásszabadságról Dignitatis Humanae, n. 2: AAS 58
(1966) 930-931.
[47] II. Vatikáni Zsinat,
Lelkipásztori rendelkezés az Egyházról a modern világban, Gadium
et Spes, nn. 57 és 59: AAS 58 (1966) 1077-1080; Gravissimum
Educationis, n. 10: AAS 58 (1966) 737.
[48] Az ilyen egyetem létesítése és
azok a feltételek, melyek alapján katolikus egyetemnek tekinthető,
meg kell hogy feleljenek a Szentszék, a Püspöki Konferencia vagy a
katolikus hierarchia más gyűlése által kiadott alapelveknek.
[49] A CIC 810. kánonja pontosan
meghatározza az illetékes hatóság felelősségét e téren! „1. §. A
szabályzat szerint illetékes hatóság feladata gondoskodni arról,
hogy a katolikus egyetemeken olyan tanárokat nevezzenek ki, akik
tudományos és pedagógiai alkalmasságukon kívül igazhitűségükkel és
becsületes életükkel is kitűnnek Arról is gondoskodniuk kell,
hogy ezeknek a követelményeknek hiánya esetén a szabályzatban
meghatározott eljárási mód szerint hivatalukból elmozdítsák őket.
2. §. A püspöki konferenciák és az érintett megyéspüspökök
feladata és joga felügyelni arra, hogy ezeken az egyetemeken
hűségesen megtartsák a katolikus tanítás elveit” is. Normák, 5.
cikkely
[50] II. Vatikáni Zsinat, Hittani
rendelkezés az egyházról Lumen Gentium, n. 25: AAS 57 (1965) 29;
Dei Verbum, nn. 8-10: AAS 58 (1966) 820-822; CIC 812. k: „Azoknak,
akik bármely felsőfokú intézményben teológiai tárgyat tanítanak,
az illetékes egyházi hatóság megbízásával kell rendelkezniük.” [51] CIC, 811. k 2. §.
[52] Az olyan egyetemek számára,
melyekre a 3. cikkely 1. és 2. §. vonatkozik, ezeket az
eljárásokat az egyházi hatóság által jóváhagyott szabályzatnak
kell tartalmaznia. Más katolikus egyetemek részére a Püspöki
Konferencia vagy a katolikus hierarchia egyéb gyűlése határozza
meg az eljárási szabályokat.
[53] CIC, 820. k; és Sapientia
Christiana, Ordinationes, 49. cikkely: AAS 71 (1979) 512.
[54] II. János Pál, A Pápai
Kulturális Tanácshoz, 1989. január 13., n. 2: AAS 81 (1989)
857-858.
Fordította: Széchényi Kinga
Lektorálta: Dr. Erdő Péter
|