Redemptionis donum
II. János Pál pápa apostoli buzdítása a szerzetesi közösségekhez
a megváltás 1950. évfordulója alkalmából 1983-84-ben tartott
rendkívüli szentévben
1984. március 25.
Tartalomjegyzék
BEVEZETÉS
ELSŐ FEJEZET: A HIVATÁS
„Jézus ránézett és megszerette”
„Ha tökéletes akarsz lenni...”
„Kincsed lesz a mennyben”
MÁSODIK FEJEZET: AZ ISTENNEK SZENTELTSÉG
A szerzetesi fogadalom a keresztség teljesebb
kifejezése
A jegyesi szeretet köteléke
HARMADIK FEJEZET: AZ EVANGÉLIUMI TANÁCSOK
A megváltás rendje
Részesedés Krisztus önkiüresítésében
NEGYEDIK FEJEZET: TISZTASÁG, SZEGÉNYSÉG, ENGEDELMESSÉG
Tisztaság
Szegénység
Engedelmesség
ÖTÖDIK FEJEZET: AZ EGYHÁZ IRÁNTI SZERETET
Tanúságtétel
Az apostolkodás
BEFEJEZÉS
Világoskodjék lelki szemetek!
Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepének üzenete
JÉZUS KRISZTUSBAN SZERETETT TESTVÉREK ÉS
NŐVÉREK!
BEVEZETÉS
1. A megváltás ajándéka, mely ennek a rendkívüli szentévnek
középpontjában áll, különleges módon hív a megtérésre és az
Istennel való kiengesztelődésre Jézus Krisztusban. Ennek a
jubileumnak külső indoka történeti jellegű – hiszen a kereszthalál
és a föltámadás 1950. évfordulóját ünnepeljük –, belső indoka
azonban a megváltás mélységes misztériumával kapcsolatos. Ebből a
misztériumból született az Egyház, és ebből él egész történelmének
folyamán. A rendkívüli szentévnek van valami sajátos karaktere. A
megtérésre és az Istennel való kiengesztelődésre való fölszólítás
azt jelenti, hogy a lehető legmélyebben el kell elmélkednünk
életünkről és hivatásunkról a megváltás misztériumának fényében,
annak érdekében, hogy ezek egyre mélyebben e misztériumban
gyökerezzenek.
Ha ez a fölhívás az Egyház minden tagjára vonatkozik, akkor egész
különösen szól nektek, szerzeteseknek és szerzetesnőknek,
akik az evangéliumi tanácsokra tett fogadalom által Istennek
szentelve magukat keresztény élet különleges teljességére
törekedtek. Sajátos hivatástok és egész életetek az Egyházban és a
világban a megváltás
mélységes titkából nyeri sajátosságát és lelki erejét.
Krisztust követvén „a szűk és keskeny úton” (Mt 7,14), rendkívüli
módon megtapasztaljátok, „mily bőséges a megváltás nála” (Zsolt
130,7).
2. Miközben a szentév lassanként a végéhez
közeledik, hozzátok szeretnék szólni, szerzetesek és szerzetesnők,
akár szemlélődők vagytok, akár különböző apostoli munkát végeztek.
Már előzőleg is szóltam hozzátok számos helyen és különböző
alkalmakkor, amikor meg is erősítettem és kifejtettem az
evangéliumi tanítást, amint az megtalálható az Egyház egész
hagyományában, mindenekelőtt pedig a legutóbbi egyetemes zsinat
tanításában, a Lumen gentium hittani
konstitúcióban és a Perfectae caritatis
dekrétumban, továbbá elődünknek, VI. Pálnak a fentiek szellemében
kiadott Evangelica testificatio kezdetű apostoli
buzdításában. Nemrég lépett hatályba az új Egyházi
Törvénykönyv, mely voltaképpen az említett zsinat utolsó
dokumentumának tekinthető, és ez valamennyiőtöknek értékes
segítséget nyújt és biztonságosan fog vezetni, amikor részleteiben
meghatározzátok az utakat, melyeken nagyszerű hivatástoknak
hűségesen és nagylelkűen eleget tehettek.
Szent Péter utóda és Róma püspökeként, akivel közösségeitek
különleges kapcsolatban vannak, szívből köszöntelek benneteket. E
római székből szólok hozzátok, ismételve Szent Pál szavait: „eljegyeztelek
... benneteket egy férfival, hogy tiszta szűzként vezesselek el Krisztushoz”
(2Kor 11,2). Az Egyház, mely az apostoloktól átvette az Isteni
Jegyessel való frigy drága kincsét, bensőséges szeretettel tekint
minden fiára és leányára, akik az evangéliumi tanácsokra tett
fogadalommal – az Egyház közvetítésével – különleges
szövetségre léptek a világ Megváltójával.
Fogadjátok a megváltás szentévében ezt a hozzátok intézett
üzenetet, mint a szeretet szavát, melyet az Egyház mond el nektek.
Fogadjátok ezt az üzenetet, bárhol vagytok is: akár valamelyik
elmélkedő közösség klauzurájában, akár az apostolkodás sokrétű
területén dolgoztok: missziókban, lelkipásztorkodásban,
kórházakban vagy bárhol, ahol szenvedő emberen segítetek,
nevelőintézetekben, iskolákban, egyetemen, s végül minden egyes
házatokban, ahol „Krisztus nevében összegyűjtve”, azzal a tudattal
éltek, hogy „Krisztus köztetek van” (Mt 18,20).
Az Egyháznak a Megváltás jubileumi évében hozzátok szóló
szeretetteljes szavai ismételjék Krisztusnak azokat a
szeretetteljes szavait, melyeket mindegyikőtökhöz intézett, amikor
kimondta a titokzatos „kövess engem” fölszólítást (Mt 19,21; Mk
10,21; Lk 18,22), melyből hívástok kezdete fakadt az Egyházban.
ELSŐ FEJEZET: A HIVATÁS
„Jézus rátekintett és megszerette őt”
3. „Jézus rátekintett és megszerette őt” (Mk 10,21), és szólt
hozzá: „Ha tökéletes akarsz lenni, add el, amid van, az árát oszd
szét a szegények között, így kincsed lesz a mennyben. Azután jöjj,
és kövess engem!” (Mt 19,21) – Noha tudjuk, hogy e szavak a gazdag
ifjúnál süket fülekre találtak, tartalmuk mégis megérdemli, hogy
figyelmesen végiggondoljuk, hiszen a hivatás belső struktúráját
tárják elénk.
„Jézus rátekintett, és megszerette őt...” Az Üdvözítő szeretete
ez, mely a megváltás isteni és emberi mélységéből fakad. Az örök
Atya örök szeretete tükröződik benne, aki „úgy szerette a
világot, hogy Egyszülött Fiát adta érte, hogy mindenki, aki őbenne
hisz, el ne vesszen, hanem örök élete legyen” (Jn 3,16). A Fiú e
szeretettől indítva, s az Atyától a Szentlélekben fogadva el a
küldetést lett a világ Megváltója. Az Atya szeretete a Fiúban mint
megváltó szeretet mutatkozott
meg. Ez a szeretet az ember és a világ megváltásának igazi ára.
Krisztus apostolai mély megrendüléssel szólnak a megváltás ezen
áráról: „Hiszen tudjátok, hogy nem veszendő ezüstön vagy aranyon
szabadultatok ki, hanem Krisztusnak, a hibátlan és egészen tiszta
báránynak a drága vére árán” (1Pt 1,18) – írta Szent Péter; Szent
Pál pedig hozzáfűzi: „Nagy volt a ti váltságdíjatok” (1Kor
6,19-20).
Az evangéliumi tanácsok útjára szólító meghívás a Krisztus
szeretetével való bensőséges találkozásból fakad, mely
szeretet megváltó szeretet. És Krisztus éppen e megváltó
szeretettel hív. A hivatás struktúrájában az e szeretettel való
találkozás teljesen személyes. Amikor Krisztus a meghíváskor
„reátok tekintett és megszeretett titeket”, kedves szerzetesek és
szerzetesnők, ez a megváltó szeretet egy meghatározott személynek
szólt, s ugyanakkor jegyesi jelleget öltött: tudniillik kiválasztó
szeretetté vált. Ez a szeretet átöleli az egész személyt, lelkét
és testét, akár férfi, akár nő, mégpedig azt a „személyes ént”,
mely egyetlen és megismételhetetlen. Ő, aki örökkévalóságban
átadja magát az Atyának, és a megváltás misztériumában
„ajándékozza önmagát”, Ő hívta meg az embert, hogy viszonzásul
adja oda magát különleges szolgálattal a megváltás művében
azáltal, hogy egy, az Egyház által elismert és jóváhagyott
közösség tagja lesz. Vajon nem csengenek egybe ezzel a meghívással
Szent Pál szavai: „Nem tudjátok, hogy a ti testetek a bennetek
lakó Szentlélek temploma? Nem tudjátok, hogy nem vagytok a
magatokéi? Nagy volt a ti váltságdíjatok!” (1Kor 6,19-20)
Bizony ez így van. Krisztus szeretete, kedves testvérek és
nővérek, mindegyikőtöket megérintette a megváltásnak ugyanazzal az
„árával”. Ezért legyetek annaktudatában, hogy többé már „nem
vagytok a magatokéi”, hanem az övéi vagytok. Ez az új fölismerés
Krisztusnak a szívetek mélyéig hatoló, „szeretettel teljes
tekintetéből” fakad. E tekintetre válaszoltatok, amikor őt
választottátok, aki előbb választott ki mindegyikteket, s
meghívott a maga mérhetetlen megváltó szeretetével. Mivel „név
szerint” hívott meg titeket, meghívása mindig az emberi
szabadságát szólítja meg. Krisztus ugyanis azt mondja: „ha
akarod...”. Ebből következően a meghívásra adott válasz mindig
szabad választás eredménye. Az utat választván, melyet ő mutatott
nektek, a názáreti Jézust, a világ Megváltóját választottátok.
„Ha tökéletes akarsz lenni...”
4. Ezt az utat a tökéletesség útjának is nevezik.
Krisztus az ifjúval beszélvén azt mondja: „ha tökéletes akarsz
lenni...”; így a „tökéletesség útja” mint fogalom evangéliumi
eredetű. Egyébként nemde ezeket a szavakat halljuk a hegyi
beszédbenaz Üdvözítőtől: „Legyetek tökéletesek, amint mennyei
Atyátok tökéletes!” (Mt 5,48). Az ember tökéletességre
hivatottságát bizonyos mértékig az ókori és a később élt bölcselők
és erkölcsi tanítók is fölfogták. A bibliai meghívásban azonban
van valami egészen egyedülálló: nagyon sokat követel, mert
Istenéhez hasonló tökéletességet állítja az ember elé. A hivatás
ebben a formában felel meg a kinyilatkoztatás teljes logikájának,
mely szerint az ember Isten képére és hasonlatosságára
teremtetett. (lásd Lev 19,2; 11,44) Azt a tökéletességet
kell tehát keresnie, mely a hasonlóság és képmásvolt rendjében a
sajátja. Ezért írta Szent Pál az efezusiaknak: „Legyetek ...
Istenkövetői, mint szeretett gyermekek és éljetek szeretetben,
ahogyan Krisztus is szeret minket, és odaadta magát értünk jó
illatú áldozati adományként az Istennek”. (Ef 5,1-2)
A tökéletességre szóló meghívás tehát a keresztény hivatás lényegéhez
tartozik;
ennek
alapján
kell
értelmeznünk
Krisztusnak
az evangéliumi ifjúhoz intézett szavait is, melyek különleges
módon kapcsolódnak a világban élő ember megváltásának
misztériumához. E meghívás téríti vissza Istenhez a teremtés
művét, melyet a bűn megrontott; és feladatként állítja elénk azt a
tökéletességet, mely Isten elgondolása és szándéka szerint az
egész teremtett világnak, de különösen az embernek sajátja.
Leginkább ugyanis az embernek kell visszatérnie Istenhez és
Istennek ajándékoznia magát, ha teljesen vissza akar találni
önmagához. Ezért az örök hívás: „térj vissza hozzám, mert
én megváltottalak téged” (Iz 44,22), és Krisztus szava: „ha
tökéletes akarsz lenni, menj, add el, amid van, és add a
szegényeknek...” kétségtelenül bevezet minket az evangéliumi
szegénység területére, amely a szerzetesi hivatás és fogadalom
lényegéhez tartozik.
Ezeket a szavakat tágabb értelemben és a dolog természetét jobban
közelítően is vehetjük. A názáreti Mester arra inti a vele
beszélgető ifjút, hogy utasítsa el azt az életfelfogást, melyben a
birtoklás, a „nekem van” kategóriája áll az első helyen, és tegye
magáévá azt az életformát, melynek középpontjában az emberi
személy áll, a személy értéke, a személyes „létezés”, annak teljes
„transzcendenciájával”, mely csak az embernek sajátja.
Krisztus szavainak ilyen értelmezése azonnal tág teret nyit az
evangéliumi szegénység eszményének, mindenekelőtt annak a
szegénységnek, mely mint evangéliumi tanács még nagyobb értéket ad
a benneteket az Egyház Jegyeséhez kapcsoló misztikus jegyességnek.
Ha Krisztus szavait azon elv alapján fogjuk föl, hogy „lenni”
több, mint „birtokolni” – főként ha a birtoklást materialista és
hasznossági szempontból nézzük –, akkor elérkeztünk az evangéliumi
meghívás antropológiai alapjaihoz. Ha a civilizáció jelenlegi
fejlődését nézzük, e fölfedezés nagyon időszerű. Ezért aktuális a
meghívás a „tökéletesség útjára”, melyet Krisztus mutatott meg.
Amikor az ember a mai fogyasztói civilizációs környezetben
fájdalommal észleli, hogy legnagyobb baja a személyes „létezés”
hiánya – ami emberségét a „birtoklás” sokféle formája miatt éri –,
könnyebben fölfogja a meghívást, mely az evangéliumban egyszer s
mindenkorra hangzott el. Bizony, szeretett testvéreim és nővéreim,
a meghívás, melyet a szerzetesi tökéletesség útjára lépve
követtetek, az emberség gyökereit érinti, a mulandó
világban élő ember sorsának gyökerét. A tökéletesség evangéliumi
állapota nem szakít el benneteket e gyökerektől. Ellenkezőleg,
ennek révén sokkal jobban elmélyülhettek abban, ami az embert
emberré teszi, és a megváltás misztériumának isteni és emberi
kovászával jobban át tudjátok hatni ezt a bűntől sokféleképpen
terhelt emberséget.
„Kincsed lesz a mennyben”
5. A meghívás választ ad a kérdésekre: miért létezik az
ember? – és hogyan kell léteznie? Ez a válasz az
egész életnek új értelmet ad, és meghatározza annak valódi és
végső jelentését. Ez az jelentés abból a csodálatos és a
közvéleménnyel ellentétes evangéliumi paradoxonból fakad, mely
szerint valaki elveszíti életét, ha meg akarja menteni azt; ezzel
szemben, aki elveszíti életét Krisztusért és az evangéliumért,
megnyeri azt, miként Márk írta (Mk 8,35; lásd Mt 10,39; Lk 9,24).
E szavak fényében válik teljesen érthetővé Jézus fölszólítása:
„Menj, add el, amid van, és add a szegényeknek, így kincsed lesz a
mennyben; azutánjöjj, és kövess engem” (Mt 19,21). A „menj” és a
„jöjj, kövess engem” között szoros összefüggés van. Mondhatjuk,
hogy az utolsó szavak fejezik ki a meghívás lényegét, azaz: az
embernek Krisztus nyomába kell lépnie (ebből ered a „Krisztus
követése” kifejezés). A „menj, ... add el..., add oda...” szavak,
úgy tűnik, a meghívás föltételét fogalmazzák meg. E föltétel
azonban nem esik a meghívás körén kívül, hanem annak benső
része. Az ember emberségének új értelmét nem csupán abban ragadja
meg, hogy követi Krisztust, hanem annyira ragadja meg, amilyen
mértékben követi. Ha „eladja, amije van” és „odaadja a
szegényeknek”, akkor megérti, hogy azok a javak és az a bőség,
melyet korábban birtokolt, nem olyan kincs volt, amihez
ragaszkodnia kell: hanem a kincs a szívben van, mely
Krisztustól megkapta a képességet arra, hogy másoknak „adjon” önmaga
ajándékozásával. Nem az a gazdag, aki birtokol, hanem az,
aki „ad”, aki képes arra, hogy adjon.
Ez a közvéleménnyel ellentétes evangéliumi paradoxon nagyon
jelentőssé válik. A”létezés” cselekvésmódja lesz:
szegénynek lenni abban az értelemben, amit ennek a „létezésnek” a
Názáreti Jézus adott, azt jelenti, hogy a saját emberségemben a jó
sáfárja lettem, és megtaláltam a „kincset” . Ez a kincs elpusztíthatatlan,
ugyanis az emberrel együtt átmegy az örökkévalóságba, és
hozzátartozik az ember isteni eszkatológiájához. E kincs által
nyeri el az ember Istenben jövendő, végső sorsát. Azt mondja
Krisztus: „kincsed lesz a mennyben”. Ez a kincs nem annyira a
halál utáni jutalom azokért a cselekedeteinkért, melyeket az
isteni Mester példáját követve tettünk, hanem inkább
eszkatologikus beteljesedése annak, ami a cselekedetek hátterében
– a szív belső „kincsében” – már itt a földön rejtőzött. Amikor
Jézus a hegyi beszédben (lásd Mt 6,19-20) fölszólított égi kincsek
gyűjtésére, hozzáfűzte: „Mert ahol a kincsed, ott lesz a szíved
is” (Mt 6,21). E szavak jelzik a keresztény hivatás eszkatologikus
voltát, de még inkább annak a hivatásnak eszkatologikus jellegét,
mely az evangéliumi tanácsok szerinti életben, a Krisztussal
kötött lelki jegyességben valósul meg.
6. E meghívás struktúrája – amint azt az ifjú
szavaiból a szinoptikusoknál (lásd Mt 19,21; Mk 10,21; Lk 18,22)
kihámozhatjuk – akkor tűnik elő, amikor az ember saját
emberségének alapvető kincsét annak a kincsnek a távlatában fedezi
föl, amely a mennyben az emberé. Ebben a távlatban saját
emberségünk alapvető kincse összekapcsolódik azzal, hogy
„önmagunkat adva létezünk”. E meghívásban a közvetlen
vonatkoztatási pont Jézus
Krisztus élő személye. A tökéletesség útjára szóló hívás
tőle és általa a Szentlélekben nyer formát, aki új és új
személyeket – férfiakat és nőket, életük különböző
szakaszában,főleg fiatal korukban – tanít meg mindarra, amit
Krisztus mondott (Jn 14,26); nevezetesen arra, amit az ifjúnak
mondott, aki kérdezte tőle: „Mester, mi jót kell tennem, hogy
eljussak az örök életre?” (Mt 19,16) Krisztus válaszából – aki az
őt kérdezőre „ránézett és megszerette” – a megváltás
misztériumának hatékony kovásza árad annak tudatába, szívébe
és akaratába, aki őszintén és igazságban keres.
Az evangéliumi tanácsok útjára szóló hívás ily módon mindig
Istentől indul: „Nem ti választottatok engem, hanem én
választottalak titeket, és arra rendeltelek, hogy elmenjetek és
gyümölcsöt hozzatok, és gyümölcsötök maradandó legyen” (jn 15,16).
Maga a meghívás, mellyel az ember igazán fölfedezi az ajándékozás
evangéliumi törvényét, s amely emberségébe van írva, ajándék!
Ajándék, telve az evangélium mélységével, ajándék, melyben a
megváltás misztériumának isteni és emberi lényege ragyog a
világra. „A szeretetnek nem az a lényege, hogy mi szeretjük
Istent, hanem hogy ő szeret minket, és elküldte a Fiát bűneinkért
engesztelésül” (1Jn 4,10).
MÁSODIK FEJEZET: AZ ISTENNEK SZENTELTSÉG
A szerzetesi fogadalom a keresztségi Istennek szenteltség
„tökéletesebb” kifejezése
7. Hivatástok elvezetett benneteket a szerzetesi fogadalomhoz,
mellyel az Egyház szolgálata által Istennek szentelt személyek és
egy meghatározott szerzetes közösség tagjai lettetek. Ezért az
Egyház is úgy tekint rátok, mint „Istennek szentelt” személyekre,
akik Jézus
Krisztusban szentelték magukat Istennek, hogy egyedül az
övéi legyenek. Ez az elkötelezettség meghatározza helyeteket az
Egyház nagy közösségében, Isten népében. És ugyanakkor Isten
népének mindent felölelő küldetéséhez rendelkezésre bocsátja a
lelki és természetfölötti energia forrásait: az életnek, a
tanúságtételnek és az apostolkodásnak sajátos formáját a
szerzetesi közösségetek küldetéséhez, mivoltához és lelki
örökségéhez való hűségben. Isten népének egyetemes küldetése
Krisztus messiási küldetésében gyökerezik – aki próféta, pap és
király –, és mi ebből különböző módokon részesülünk. A
részesedés módja azok estében, akik Istennek szentelték magukat,
megfelel annak a formának, ahogyan Krisztushoz tartoztok. E hozzá
tartozás mélységét és erejét maga a szerzetesi fogadalom határozza
meg.
A szerzetesi fogadalom új kapcsolatot teremt a Szentháromság egy
Isten és az ember között Jézus Krisztusban. E kapcsolat abból az alapvető
kötelékből ered, melyet a keresztség szentsége létesített.
A szerzetesi fogadalom „a keresztségi Istennek szenteltségben
gyökerezik és annak tökéletesebb kifejezése” (Perfectae Caritatis
5). Ily módon tartalmának lényege szerint új odaadássá lesz: az
emberi személy Istennek adja és szenteli magát, kit mindenek
fölött szeret. A fogadalom által vállalt kötelezettség –
tudniillik, hogy a tisztaság, a szegénység és az engedelmesség
evangéliumi tanácsait szerzetes családotok szabályaiban
meghatározott módon megtartjátok – kifejezi, hogy teljesen
Istennek vagytok szentelve, s ugyanakkor segítség ahhoz, hogy ezt
meg tudjátok valósítani. Ez határozza meg az Istennek szentelt
személyek tanúságtételének és apostolkodásának sajátos formáját
is. Mindazonáltal ennek a szabad és tudatos Istennek
szenteltségnek és mindannak, ami belőle következik – az
önátadásnak, mellyel valaki Istené lett –, gyökereit a
keresztségben kell keresnünk, mely elvezet minket a húsvét
misztériumához, mint a krisztusi megváltás csúcsához és
középpontjához.
Hogy a szerzetesi fogadalom lényegét egészen világosan láthassuk,
segítségül kell hívnunk Szent Pálnak a Rómaiakhoz írt levélben
található megindító szavait: „Vagy nem tudjátok, hogy akik
Krisztus Jézusban megkeresztelkedtünk, az ő halálában
keresztelkedtünk meg? A keresztségben ugyanis eltemetkeztünk vele
együtt a halálba, hogy miként... Krisztus... mi is új életre
keljünk” (Róm 6,3-4). „... a régi embert bennünk azért feszítették
vele együtt a keresztre..., hogy ne szolgáljunk többé a bűnnek”
(Róm 6,6). „ezért tekintsétek magatokat is úgy, hogy meghaltatok a
bűnnek, de éltek az Istennek Jézus Krisztusban” (Róm 6,11).
A keresztségben gyökerező szerzetesi fogadalom a szentség
erejéből „új eltemetkezés Krisztus halálába”: új a lélek
tudatossága és szándékossága miatt; új a szeretet és a meghívás
miatt; új a szüntelen „megtérés” miatt. Ez a „halálban való
eltemetkezés” hozza létre azt, hogy a „Krisztussal együtt
eltemetkezett ember”, „miként Krisztus, új életet éljen”.
Mint legmélyebb alapra, a megfeszített Krisztusra támaszkodik mind
a keresztségi Istennek szenteltség, mind az evangéliumi tanácsok
fogadalma, mely – a II. vatikáni zsinat szavaival –”különleges
fölszenteltséget ad”; s mely egyszerre halál és szabadulás.
Szent Pál mondja: „úgy tekintsétek magatokat, hogy meghaltatok a
bűnnek”; ugyanakkor ezt a halált „a bűn szolgaságából való
szabadulásnak” nevezi. Ebből a szerzetesi fölszenteltségből, mely
a keresztség szentségén alapszik, fakad elsősorban az új élet
„Istenért Jézus Krisztusban”.
Így tehát az evangéliumi tanácsokra tett fogadalommal sokkal
érettebben és tudatosabban „vetjük le a régi embert”, „és
öltjük
magunkra az új embert, aki az Istenhez hasonlóvá alkotott,
megigazult és szent teremtmény” – hogy ismét Szent Pál szavaival
éljünk (lásd Ef 4,22-24).
A jegyesi szeretet szövetsége
8. Így tehát, kedves testvérek és nővérek, ti valamennyien, akik
az egész Egyházban az evangéliumi tanácsokra tett fogadalmatok
szövetségében éltek, megváltásunk szentévében újra tudatosítsátok,
hogy különleges módon részesültök a Megváltó kereszthalálában.
Részesedést mondunk, melynek erejében vele együtt föltámadtatok,
és szüntelenül föltámadtok egy új életre. Az Úr valamennyiőtöknek
mondja, amit egykor Izajás próféta által mondott:
„Ne félj, mert megváltottalak,
és neveden szólítottalak; az enyém vagy te!” (Iz 43,1)
Az evangéliumi fölszólítás: „Ha tökéletes akarsz lenni... kövess
engem” (Mt 19,21), az isteni Mester szavaiból áradó világossággal
vezet és irányít minket. A megváltás mélységéből fakad Krisztus
hívása, és ebben a mélységben érinti az emberi szívet is; s a
megváltás kegyelmének erejéből fakadó üdvözítő hívás a meghívott
lélekben az evangéliumi tanácsokra tett fogadalomban ölt formát.
Ebben a formában hangzik el a megváltószeretet hívására adott
válaszotok; s e válasz is szeretettel teljes: tudniillik önátadó
szeretettel, mely az Istennek szenteltség, azaz az egész személy
odaadásának belső ereje. Izajás szavai: „megváltottalak – az egyém
vagy te” ezt a szeretetet pecsételik meg; az Istennek szóló teljes
és kizárólagos önátadás szeretetét.
Ily módon jön létre a sajátos jegyesi szeretetszövetség,
s benne szüntelenül visszhangzanak az Izraelhez intézett szavak,
melyet „az Úr kiválasztott magának... tulajdonául” (Zsolt 135,4). Ugyanis minden
Istennek szentelt emberben az új és örök szövetség „Izraelje”
választatik ki. Az egész messiási nép, az egész Egyház nyer
kiválasztást minden emberben, akit Isten ebből a népből kiválaszt
magának; mondom, minden emberben, aki mindenkiért Istennek
szenteli magát, hogy egyedül az Övé legyen. Igaz ugyan,hogy senki,
még a legszentebb ember sem ismételheti meg Krisztus szavait:
„értük szentelem magam” (Jn 17,19), e megváltó szavak erejéből
mégis mindenki, aki ajándékozó szeretettel Istennek ajánlja magát,
hogy egyedül az Övé legyen, a hit által e szavak körén belül
élhet.
Nemde, erre buzdítanak minket Szent Pálnak a Rómaiakhoz írt
levélben található szavai, melyeket gyakran ismételgetünk, és
melyekről gyakran elmélkedünk: „Testvérek, Isten irgalmára kérlek
benneteket: adjátok testeteket élő, szent, Istennek tetsző
áldozatul. Ez legyen szellemetek hódolata” (Róm 12,1). E szavakban
szinte visszhangzanak a messzeségből annak igéi, aki a világba
lépve emberré lett, és így szólt az Atyához: „emberi testet
alkottál nékem... íme, eljövök Istenem, hogy teljesítsem
akaratodat!” (Zsid 10,5; 7)
Mélyedjünk el tehát – megváltásunk jubileumi évével kapcsolatban
– Krisztus testének és lelkének misztériumába, mely minden
megváltói és jegyesi szeretet forrása; azért jegyesi, mert
megváltói. Szeretetből adta magát áldozatul, szeretetből
adta oda testét a világ bűneiért. A szerzetesi fogadalommal
elmerülve a Megváltó húsvéti misztériumában, teljesen odaadó
szeretettel akarjátok odaadni testeteket és lelketeket áldozatul,
amire Szent Pál a Rómaiakhoz írt levélben buzdít: „adjátok
magatokat áldozatul” (Róm 12,1). Ily módon a szerzetesi
fogadalomban megjelenik annak a szeretetnek a hasonmása,
amely Krisztus szívében egyszerre megváltói és jegyesi szeretet.
Ennek a szeretetnek kell mindannyiatokból kiáradnia, kedves
testvérek és nővérek, annak a különleges Istennek
szenteltségnek a forrásából, mely – a keresztség szentségére
alapulva – Krisztusban és az Egyházban a ti új életetek
kezdete: az új teremtés kezdete.
Bárcsak ezzel a szeretettel együtt mélyebben át tudnátok élni
annak örömét, hogy egyedül Istenéi vagytok; hogy a
Szentháromságnak, az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek
különleges öröksége vagytok. Gyakran ismételgessétek a zsoltáros
isteni sugalmazású szavait :
„Ki másom lehetne az égben?
Nálad nélkül semmi örömöm a földön.
Testem és szívem elenyészik,
de sziklám és osztályrészem örökre az Isten” (Zsolt 73, 25-26).
Vagy ezeket:
„Így szóltam az Úrhoz: Én Uram vagy te,
nélküled semmi sem jó nekem.
Az Úr az én örökrészem és kelyhem része,
te tartod kezedben sorsomat.” (Zsolt 16,2; 5)
Annak tudata, hogy Jézus Krisztusban, a világ Megváltójában, az
Egyház vőlegényében Istenéi vagytok, legyen pecsét a
szíveteken, a gondolataitokon, szavaitokon és
cselekedeteiteken, a bibliai menyasszonyén (lásd Én 8,6). Amint
jól tudjátok, Krisztusnak ezt az izzó és mélységes ismeretét
napról napra megadja és erősíti bennetek a személyes, a közösségi
és liturgikus imától áthatott életetek, mely szerzetesi
közösségeitek sajátja. Éppen ezért azok a szerzetesek, akik
teljesen az elmélkedő imádságnak szentelték magukat, hatékony és
erős támaszai azoknak a testvéreiknek, akik az apostolkodásban
tevékenykednek. A tudat, hogy Krisztuséi vagytok – mintegy a
megváltás misztériumának kulcsával kinyitva – tárja ki lelketeket,
gondolataitokat és cselekedeteiteket minden fájdalom, nyomorúság
és remény előtt, amit a világban és az emberekben tapasztaltok,
akik között evangéliumi Istennek szenteltségtek különleges jele
Isten jelenlétének, „akinek mindenek – akiket az Ő láthatatlan
országa magában foglal – élnek” (lásd Lk 20,38).
A „kövess engem” szavak, melyeket Krisztus kimondott, amikor,
kedves testvérek és nővérek, „rátok tekintett és megszeretett”
titeket, ezt is jelentik: legyen részed minél teljesebben és
hatékonyabban annak az „új teremtésnek” (2Kor 5,17)
a formálásában, melynek meg kell jelennie a világ
megváltásából az igazság – Krisztus húsvéti misztériumának
bőségéből munkálkodó – Lelkének erejével.
HARMADIK FEJEZET: AZ EVANGÉLIUMI TANÁCSOK
A megváltás rendje
9. A fogadalom révén mindegyikőtök előtt föltárul az evangéliumi
tanácsok útja. Az evangéliumban ugyanis többször találkozunk olyan
buzdításokkal, melyek meghaladják a parancsolat határait azáltal,
hogy nem csupán azt mutatják meg, ami „kötelező”, hanem azt is,
ami „jobb”. Ilyen buzdítás: ne ítélj(lásd Mt 7,1), adj kölcsönt,
viszonzást nem várva(Lk 6,35), tegyetek eleget annak, aki kér vagy
kíván valamit tőletek (lásd Mt 5,40-42), hívd lakomára a
szegényeket (lásd Lk 14,13-14), bocsássatok meg az embereknek
(lásd Mt 6,14-15); és más hasonlók. Ha a hagyomány szerint az
evangéliumi tanácsokra tett fogadalom három dologra, a szüzességre,
a szegénységre és az engedelmességre összpontosul,
úgy tűnik, e hagyomány eléggé rávilágít fontosságukra, mint az
üdvrend fő, és bizonyos értelemben „összefoglaló” mozzanataira.
Mindaz, ami az evangéliumban tanácsként elhangzik, abba az útba
torkollik, melyre Krisztus hív, mondván: „kövess engem!” De ezt az
utat a szüzesség, a szegénység és az engedelmesség
„krisztusközpontúvá” teszi, és ráüti a megváltás egész rendjének
pecsétjét.
Ennek a rendnek természetéhez tartozik a világmindenség átalakítása
az emberi szív által, a lélek mélyéből: „A természet
sóvárogva várja Isten fiainak megnyilvánulását... abban a
reményben, ...hogy a mulandóság szolgai állapotából majd
fölszabadul az Isten fiainak dicsőséges szabadságára” (Róm
8,19-21). Ez az átalakulás együtt jár azzal a szeretettel, melyet
Krisztus hívása áraszt az ember szívébe; azzal a szeretettel, mely
a megszenteltség lényegét adja: mellyel egy férfi vagy nő, a
keresztségen alapuló szerzetesi fogadalommal Istennek szenteli
magát. Magának a megváltás rendjének alapjait fedezhetjük föl, ha
olvassuk Szent János első levelének szavait: „Ne
szeressétek a világot, sem azokat, amik a világban vannak. Ha
valaki szereti a világot, az Atya szeretete nincs benne; mert
minden, ami a világban van, a test kívánsága, a szemek kívánsága
és az élet kevélysége; mindez nem az Atyától, hanem a világból
való. Elmúlik a világ is, és a kívánsága is; aki pedig megteszi
Isten akaratát, megmarad örökre.” (1Jn 2,15-17)
Kedves testvérek és nővérek, a szerzetesi fogadalom szívetekbe
oltja az Atya szeretetét, azt a szeretetet, mely eltölti
Jézusnak, a világ Megváltójának szívében van. Ez a szeretet
átöleli a világot és mindent, ami benne az Atyától való; s arra
törekszik, hogy legyőzzön mindent, „ami nem az Atyától való”. Arra
törekszik, hogy legyőzze a hármas kívánságot. „A test kívánsága, a
szemek kívánsága és az élet kevélysége” az ember bensőjéhez tapad,
mint annak az áteredő bűnnek az öröksége, mely az ember
szívében sokszorosan eltorzította a kapcsolatot az Isten által
teremtett és az ember uralmára bízott világgal (lásd Ter 1,28).
A megváltás rendjében a tisztaság, a szegénység és az
engedelmesség evangéliumi tanácsai a leghatásosabb eszközök arra,
hogy az ember szívében átformálódjék ez a „világgal” való
kapcsolat: mind a külső világgal, mind azzal a saját „énnel”, mely
bizonyos módon a fő alkotórésze a bibliai értelemben vett
„világnak”, amennyiben belőle fakad mindaz, „ami nem az Atyától
való”.
Szent János fentebb idézett első levele alapján könnyen
belátható, hogy a három evangéliumi tanácsnak milyen nagy
jelentősége van a megváltás egyetemes rendjében. Ugyanis az
evangéliumi tisztaság segít bennünket, hogy benső életünkben
átalakítsunk mindent, ami a test kívánságából ered; az evangéliumi
szegénység segít átformálni mindazt, ami a szemek kívánságából
ered; végül az evangéliumi engedelmesség eredményezi azt, hogy
helyesbítsünk mindent, ami az ember szívében az élet kevélységéből
ered. Mindezeket figyelembe véve szándékosan beszélünk a
győzelemről, mint átalakulásról, mert a megváltás egész rendjét
írják körül azok a szavak, melyeket Krisztus főpapi imájában az
Atyához intézett: „Nem azt kérem tőled, hogy vedd ki őket a
világból, hanem hogy óvd meg őket a gonosztól” (Jn 17,15). Az
evangéliumi tanácsok lényegüknél fogva „a teremtés megújítását”
szolgálják: a világnak úgy kell az ember hatalma alá kerülnie,
hogy maga az ember tökéletesen átadhassa magát az Istennek.
Részesedés Krisztus önkiüresítésében
10. Az evangéliumi tanácsok tüzetesebb vizsgálata újabb
összefüggést tár föl a tanácsok és a megváltás rendje között.
Tudjuk, hogy a megváltás üdvrendje Krisztus húsvéti misztériumában
éri el tetőpontját, melyben a halál által történő önkiüresítés és
a föltámadás által nyert új élet összekapcsolódik. Az evangéliumi
tanácsok követésében mélységesen tükröződik a húsvéti misztérium e
kettőssége (lásd II. Vatikáni zsinat Ecumenical Council, Decree
Perfectae caritatis, No. 5.): benne van alapföltételként mindannak
kioltása, ami bennünk bűn vagy annak következménye, és a képesség,
hogy naponta újjászülessünk az emberi lélek mélyén rejlő
magasabbrendű jóra. Ez a jó a kegyelem hatására mutatkozik
meg, melynek fogadására különösen a tisztaság, a szegénység és az
engedelmesség gyakorlása teszi készségessé az ember lelkét. A
megváltás egész rendje azáltal valósul meg, hogy minden szentség
elsődleges létesítője, a Szentlélek, titokzatos módon indítja és
irányítja az ember lelkét. Kedves testvérek és nővérek, az
evangéliumi tanácsokra tett fogadalmatok ezen az úton nyit tág
teret nektek az „új teremtés” számára (2Kor 5,17), mely a
megváltás rendje szerint a ti emberi „énetekben” bontakozik ki, és
emberi énetek révén érvényesül az egyéni és a közösségi
kapcsolatokban is; s egyúttal megjelenik az emberiségben, mely az
Istentől teremtett világnak része: annak a világnak része, melyet
az Atya „újra” szeret örök Fiában, a világ Megváltójában.
Erről a Fiúról mondja Szent Pál: „Ő mint Isten... szolgai alakot
öltött, kiüresítette önmagát, és hasonló lett az
emberekhez” (Fil 2,6-7). Az evangéliumi tanácsok követéséhez
tartozó önkiüresítés teljesen krisztocentrikus. Ezért a názáreti
Mester kimondottan a keresztet jelöli meg követése
föltételeként. Ő, aki valamikor mindannyiotokat hívott:
„kövess engem”, azt is mondta: „aki utánam akar jönni, tagadja meg
önmagát, vegye föl keresztjét, és úgy kövessen engem” (tudniillik:
lépjen a nyomomba) (Mk 8,34, Mt 16,24). Ezt minden hallgatójának,
nem csupán tanítványainak mondta. Az önmegtagadás törvénye tehát
a keresztény hivatás lényegéhez tartozik. Kiváltképpen annak a
hivatásnak lényegéhez, mely az evangéliumi tanácsok fogadalmához
kapcsolódik. Azok számára tehát, akik ennek a hivatásnak útjára
léptek, teljesen érthetővé válnak a Filippiekhez írt levélben
olvasható súlyos szavak: „Érte mindent elvetettem, sőt szemétnek
tekintettem, csakhogy Krisztust elnyerhessem, és hozzá tartozzam”
(Fil 3,8-9).
Az önmegtagadás – mely a Kálvária misztériumának visszfénye –
szükséges ahhoz, hogy valaki teljesen a megfeszített és föltámadt
Krisztushoz tartozzék; olyan lemondásról van itt szó, melyben az
ember teljesen fölismeri embersége misztériumát, és megerősíti
azzal a csodálatos fejlődéssel, melyről ugyanaz az apostol másutt
szól: „...bár a külső ember romlásnak indult bennünk, a belső
napról napra megújul” (2Kor 4,16). Ily módon a megváltás rendje
kiárasztja a megváltás misztériumának erejét az emberi lét
területére, azokra, akik szabadon követik Krisztus hívását az
evangéliumi tanácsok szerint a tiszta, a szegény és az engedelmes
életre.
NEGYEDIK FEJEZET: TISZTASÁG, SZEGÉNYSÉG,
ENGEDELMESSÉG
Tisztaság
11. A hivatás húsvéti jellege az egyes tanácsoknak megfelelően
különböző szempontok szerint mutatkozik meg.
Ugyanis a megváltás rendjének mértéke szerint kell értékelni és
élni azt a tisztaságot, melyet a szegénységgel és az
engedelmességgel együtt fogadtatok; ebben nyer választ Krisztus
hívó szava: „...van, aki a mennyek országáért önként mond le a
házasságról. Aki föl tudja fogni, fogja föl!” (Mt 19,11) Előzőleg
Krisztus határozottan kijelentette: „...nem mindenki érti ezt,
csak akinek megadatott” (Mt
19,11). Erről szól Szent Pál is a Korintusiakhoz
írt levélben (lásd 1Kor 7,28-40). Ez a tanács elsősorban az emberi
szív szeretetére irányul. A szegénység és főként az engedelmesség
a szerzetesi fogadalomból a megváltói szeretetet emeli ki, a
szüzesség pedig ennek a szeretetnek inkább a jegyesi jellegét.
Nyilvánvaló, hogy itt arról a szüzességről van szó, mellyel
„önként mond le valaki a házasságról”; a szüzesség a Megváltó
iránti jegyesi szeretet kifejezője. Ebben az értelemben tanít az
apostol: „...aki férjhez adja hajadon leányát, jól teszi, aki
pedig nem adja férjhez, még jobban teszi” (lásd 1Kor 7,38). „A
nőtlennek arra van gondja, ami az Úré: hogyan járjon az Úr
kedvében” (1Kor 7,32), és „a nem házas asszony és a szűz arra
gondol, ami az Úré, hogy testben és lélekben szent legyen” (1Kor
7,34).
Sem Krisztus, sem Szent Pál szavaiból nem következik a házasság
lebecsülése. A tisztaság evangéliumi tanácsa csak utal arra a
különleges lehetőségre, melyet az ember számára – legyen az férfi
vagy nő – Krisztus, az „Úr” Jézus iránti jegyesi szeretet kínál.
Hogy
valaki „önként lemond a házasságról amennyek országáért”, az nem
csupán szabad lemondás a házasságról és a családi életről, hanem karizmatikus
döntés, mely Krisztust választja egyedüli és kizárólagos
jegyesként. Ez a választás nem csupán azt teszi lehetővé, hogy
valakinek „arra legyen gondja, ami az Úré” hanem – mert ez a
„mennyek országáért” történik – Isten eszkatologikus országát
minden ember számára közel hozza a kor körülményei szerint, sőt
bizonyos mértékben jelenvalóvá is teszi ebben a világban.
Ezáltal az Istennek szentelt személyek megvalósítják a megváltás
egész rendjének legbensőbb célját: közelebb hozni lsten országát,
mely természete szerint végső és eszkatologikus. A szüzességi
fogadalommal Istennek szentelt személyek részt kapnak a megváltás
rendjében, mert azzal, hogy szabadon lemondanak a házasság és a
családi élet örömeiről, másrészt azáltal, hogy „magukat házasságra
alkalmatlanná tették a mennyek országáért”, e a mulandó világba
hozzák az eljövendő föltámadás és az örök élet üzenetét (lásd Lk
20,34-36; Mt 22,30; Mk 12,25); az életét, mely Istenhez kapcsol a
boldog színelátásban és az emberi szív minden szeretetét magában
foglaló és átható szeretetben.
Szegénység
12. A szegénységre vonatkozóan mennyire kifejezőek a második
korintusi levél szavai, melyek gondosan összefoglalják mindazt,
amit erről az evangéliumban hallunk! „Ismeritek a mi Urunk Jézus
Krisztus kegyelmét, mert értetek szegény lett, jóllehet gazdag
volt, hogy az Ő szegénysége által ti meggazdagodjatok.”
(2Kor 8,9) E szavak értelmében a szegénység Jézus Krisztus
megváltói kegyelmének belső struktúrájához tartozik. A szegénység
nélkül érthetetlen az isteni ajándékozás misztériuma, melyben az
ember részesült; ez az ajándékozás Jézus Krisztusban valósult meg.
Az evangéliumban központi helyet foglal el a szegénység, a
meghirdetett nyolc boldogság közül az első: „Boldogok a lélekben
szegények” (Mt 5,3). Az evangéliumi szegénységben tárul föl az
egész titok, „mely öröktől fogva el volt rejtve Istenben” (Ef
3,9). Csak akik ilyen módon szegények, csupán ők képesek bensőleg
megérteni annak szegénységét, aki végtelenül gazdag. Krisztus szegénysége
Isten végtelen gazdagságát rejti, sőt annak
tévedhetetlen bizonysága. A gazdagság ugyanis, tudniillik maga az
istenség, semmiféle teremtett jóban nem tud megfelelő módon
megnyilvánulni. Kizárólag a szegénységben fejezheti ki magát, s
ezért megfelelő módon csak a szegények, ti. a lélekben szegények
érthetik meg. Közöttük Krisztus, az Istenember az első, ő, „aki
gazdag volt és szegénnyé lett”. Ő nemcsak tanítója, hanem
hirdetője és kezese annak a megváltó szegénységnek, mely megfelel
Isten végtelen gazdagságának és kegyelme kimeríthetetlen erejének.
Ezért az is igaz – miként az Apostol mondja –, hogy „mi az ő
szegénysége által váltunk gazdaggá”. A Mester ugyanis annak a
szegénységnek a hirdetője, mely gazdagít. Éppen ezért mondta az
evangéliumi ifjúnak: „...add el, amid van... oszd szét... és
maradandó kincsed lesz a mennyben” (Mt 19,21; lásd Mk 10,21;Lk
18,22). E szavakban fölszólítás van: saját szegénységedből
gazdagodjanak mások; e fölszólítás mélyén rejlik Isten végtelen
gazdagságának bizonysága, azé a gazdagságé, mely az emberlelkébe
árasztott kegyelem titkában magában az emberben éppen a szegénység
által forrást fakaszt, hogy mások gazdagodhassanak; e forrás nem
vethető össze az anyagi javak semmiféle bőségével; e forrásból,
miként Istentől, úgy árad a jó mások számára. Ez az ajándékozás
valósul meg Krisztus misztériumában, aki „szegénységével gazdaggá
tett minket”. Az evangélium lapjain látható, hogy e gazdagítás
hogyan halad előre és éri el csúcspontját a húsvéti eseményben:
Krisztus ugyanis, aki a kereszthalálban a legszegényebb, ugyanaz,
aki föltámadása által az új élet teljességével mérhetetlenül
gazdaggá tett minket.
Kedves testvérek és nővérek, ti, akik az evangéliumi fogadalom
révén lélekben szegények vagytok, vállaljátok egész életetek
folyamán Krisztusnak ezt az üdvözítő szegénységét: napról
napra érlelődjék ez bennetek! „Elsősorban Isten országát és annak
igazságát keressétek...” és a továbbiakat „mind megkapjátok hozzá'
(Mt 6,33). Bárcsak bennetek és általatok beteljesednék a
szegények, a lélekben szegények (lásd Mt 5,3) számára ígért
evangéliumi boldogság! (lásd Lk 6,20)
Engedelmesség
13. Krisztus „mint Isten, az Istennel való egyenlőséget nem
tartotta olyan dolognak, amelyhez feltétlenül ragaszkodnia kell,
hanem szolgai alakot öltött, kiüresítette magát, és hasonló lett
az emberekhez. Külsejét tekintve olyan lett, mint egy ember.
Megalázta magát, és engedelmeskedett mindhalálig, mégpedig a
kereszthalálig” (Fil 2,6-8).
Szent Pálnak a Filippiekhez írt leveléből e sorok a megváltás
lényegét érintik. Ebben az igazságban Jézus Krisztus
engedelmessége különleges és meghatározó módon található meg. Ezt
csak megerősítik a Rómaiakhoz írt levél szavai: „Ahogy egy
embernek engedetlensége miatt mindnyájan bűnössé váltak, egynek
engedelmességéért meg is igazultak” (Róm 5,19).
Az engedelmesség evangéliumi tanácsa Krisztus „mindhalálig” tartó
engedelmességéből eredő meghívás. Mindazok, akik Krisztus „kövess
engem” fölszólítására ezt a meghívást elfogadták, elkötelezték
magukat – amint a zsinat tanítja – Krisztus követésére,
aki „a kereszthalálig tartó engedelmessége által
az embereket megváltotta és megszentelte” (Perfectae Caritatis,
14). Akik az engedelmesség evangéliumi tanácsát követik, eljutnak
az üdvösség belső rendjének lényegéhez. E tanácsot megvalósítván
különös módon kívánnak részesülni annak az „egynek”
engedelmességében, akinek engedelmessége által „oly sokan lettek
megigazultakká”.
Nyugodtan mondhatjuk, hogy mindazok, akik az engedelmesség
tanácsa szerint akarnak élni, különös módon ütközőponttá válnak a
gonoszság misztériuma (lásd 2Tessz 2,7) és a megigazulás,
valamint az üdvözítő kegyelem misztériuma között. Ebben a
„helyzetben” hordozzák az emberi természet bűnre való hajlamának
gyökereit, az „élet kevélységének” minden következményével – a
túlzott önszeretetből fakadó –, uralomvággyal és
szolgálatmegtagadással, ugyanakkor az engedelmesség fogadalmával
eltökélték magukat, hogy Krisztushoz hasonlóvá formálódnak, aki
„engedelmességével az embereket megváltotta és megszentelte”. Arra
törekszenek, hogy az engedelmesség tanácsában megtalálják
feladatukat Krisztus megváltói művében, és megtalálják saját
megszentelődésük útját.
Ezt az utat jelölte meg Krisztus az evangéliumban, amikor gyakran
szólt az Atya akaratának teljesítéséről, annak állandó
kereséséről: „Az én eledelem, hogy annak akaratát teljesítsem, aki
küldött, és elvégezzem, amit rám bízott” (Jn4,34). „Mert nem a
magam akaratát keresem, hanem annak akaratát, aki küldött” (Jn
5,30). „Aki küldött, velem van, nem hagyott magamra, mert mindig
azt teszem, ami tetszésére van” (Jn 8,29). „Nem azért szálltam alá
a mennyből, hogy a magam akaratát tegyem, hanem annak akaratát,
aki küldött” (Jn 6,38). Ez az Isten akaratának teljesítésére
irányuló készség emlékezetünkbe idézi a Zsoltáros messiási
vallomását: „A könyvtekercsben rólam írva áll, hogy teljesítsem
akaratodat. Parancsod, Istenem, örömmel tölti el szívemet” (Zsolt
40,8-9; lásd Zsid 10,7).
A Fiúnak ez az – örömteljes – engedelmessége a szenvedésben és a
kereszten éri el tetőpontját: „Atyám, ha akarod, kerüljön el ez a
kehely, de ne az én akaratom teljesüljön, hanem a tiéd!” (Lk
22,42; lásd Mk 14,36; Mt 26,42). Krisztus már a Getszemáni-kerti
imában kész volt elfogadni az Atya akaratát, eltöltötte a fájdalom
teljessége, és ez változott „a halálig, a kereszthalálig” tartó
engedelmességgé, melyről Szent Pál beszél.
Az Istennek szentelt személyek az engedelmességi fogadalom révén
alázatosan elszánják magukat arra, hogy elsősorban a Megváltó
engedelmességét akarják követni. Jóllehet Isten akaratának
elfogadása és törvénye iránti engedelmesség a keresztény élet
bármely
állapotának alapföltétele, mégis a”szerzetes állapotban”,
a „tökéletesség állapotában”, az engedelmesség fogadalma, kedves
testvérek és nővérek, mindegyikőtök lelkében megerősíti annak a szoros
kapcsolatnak kötelezettségét, mely benneteket a „mindhalálig
engedelmes” Krisztushoz fűz. Mivel pedig Krisztusnak ez az
engedelmessége a megváltás művének benső és lényeges része, amint
azt az idézett apostol szavai tanúsítják, ezért az engedelmesség
evangéliumi tanácsának megvalósításában meg kell látnunk a
megváltás rendjének sajátos mozzanatát, mely egész
hivatástokat áthatja az Egyházban.
Ebből fakad, hogy valaki „feltétlenül készséges legyen a
Szentlélek iránt”, aki elsősorban az Egyházban tevékenykedik, mint
azt elődünk, VI. Pál Evangelica Testificatio kezdetű
apostoli buzdításában írta, de ugyanez tűnik ki szerzetesi
közösségeitek konstitúcióiból is. Ebből fakad az a vallásos
engedelmesség, mellyel az lstennek szentelt személyek, a hit
szellemében a törvényes elöljáróik iránt viseltetnek, akik Isten
helyettesei. Erre vonatkozóan fontos figyelmeztetést találunk a
Zsidó levélben: „Engedelmeskedjetek elöljáróitoknak, és kövessétek
őket, mert ők vigyáznak rátok abban a tudatban, hogy számot adnak
lelketekről.” A levél szerzője hozzáfűzi: „...hogy örömmel
tehessék, nem sóhajtozva, mert az nem válnék javatokra” (Zsid
13,17).
Az elöljárók a maguk részéről vegyék fontolóra, hogy a szolgálat
szellemében kell élniük a hatalommal, melyet az Egyház hivatala
rájuk bízott; legyenek mindig készségesek és hallgassák meg
testvéreiket, hogy jobban megértsék, mit kíván az Úr
mindegyiküktől, de ugyanakkor szigorúan ragaszkodjanak döntés és
rendelkezés dolgában ahhoz, amit megfelelőnek látnak.
Az így értelmezett alárendeltségből és engedelmességből ered a szolgálat
lelkülete, mely egész életeteket az Emberfia példájához
igazítja, aki „nem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem
hogy Ő szolgáljon, és életét adja váltságul sokakért” (Mk 10,45).
Jézus Anyja az angyali üdvözlet és a megtestesülés döntő
pillanatában, kezdettől fogva bekapcsolódott a megváltás üdvözítő
rendjébe, amikor mondotta: „Íme az Úr szolgáló leánya, legyen
nekem a te igéd szerint” (Lk 1,38).
Ne felejtsétek ezenkívül, kedves testvérek és nővérek, hogy az az
engedelmesség, amellyel fenntartás nélkül Istennek szenteltétek
magatokat az evangéliumi tanácsok fogadalmában, a belső szabadság
egyedülálló jele, miként Krisztus szabadságának végleges
kifejezője az ő „mindhalálig” való engedelmessége: „...odaadom
életemet, hogy majd újra visszavegyem. Nem veszi el tőlem senki,
magam adom oda...” (Jn 10,17-18).
ÖTÖDIK FEJEZET: AZ EGYHÁZ IRÁNTI SZERETET
Tanúságtétel
14. Megváltásunk jubileumi évében az egész Egyház meg akarja
újítani szeretetét Krisztus iránt, aki a világ és az emberek
megváltója, a mi Urunk és isteni Vőlegény. Ezért tekint rátok
ebben a szentévben különös figyelemmel, kedves testvérek és
nővérek, akik mint Istennek szentelt személyek, különleges helyet
foglaltok el Isten népének egyetemes közösségében és a helyi
közösségekben. Ha az Egyház azt kívánja, hogy a rendkívüli szentév
kegyelme révén megújuljon Krisztus iránti szeretetetek,
ezt annak tudatában teszi, hogy az egyesek szeretete Isten
egész népének javára válik. Az Egyház tudja, hogy a
szeretetben,melyet Krisztus a neki szentelt személyektől kap az
egész test szeretete szól a Vőlegénynek, aki egyúttal feje ennek a
testnek. Az Egyház hálás nektek az Istennek-szenteltségért és az
evangéliumi tanácsok fogadalmáért, melyek a szeretet különleges
bizonyságai; egyúttal megerősíti a bizalmát irántatok, akik azt az
életmódot választottátok, mely Istennek egyedülálló ajándéka az
Egyház számára. Az Egyház számít a ti nagylelkű
együttműködéstekre, hogy hűséges sáfárai és munkatársai lesztek a
sentire cum Ecclesia, 'együttérezni az Egyházzal' nagy
ajándékának; mindig együtt dolgoztok vele, Péter Tanítóhivatalának
és a vele közösségben levő főpásztorok útmutatásával és
intézkedésével összhangban fejlesztve – egyénenként és közösségben
is – az egyházias lelkületet. Ugyanakkor az Egyház imádkozik
értetek, hogy meg ne fogyatkozzatok a szeretet tanúságtételében
(lásd Lk 22,32) és arra kér, hogy ebben a szellemben fogadjátok a
megváltás szentévének üzenetét.
Ugyanerre kér az Apostol a Filippiekhez írott levélben: „...hogy
szeretetetek egyre jobban gyarapodjék a helyes ismeretekben és a
teljes megértésben, hogy el tudjátok dönteni, mi a helyes. Akkor
tiszták és feddhetetlenek lesztek Krisztus napjára, bővelkedni
fogtok az igaz élet gyümölcseiben” (Fil 1,9-11).
Krisztus megváltói művével, „a nekünk ajándékozott Szentlélekkel,
kiáradt szívünkbe az Isten szeretete” (Róm 5,5). Szüntelenül
kérjük a Szentlelket hogy „mindenki saját ajándékának” (lásd 1Kor
7,7) megfelelően tudjon tanúságot tenni erről a szeretetről.
Győzedelmeskedjék bennetek hivatástokhoz méltó módon „az élet
Lelkének törvénye... Krisztus Jézusban „, mely törvény
„megszabadított... a halál törvényétől” (Róm 8,2). Éljétek tehát
ebbőlaz új életből Istennek szenteltségtek módján, s Isten
különböző ajándékainak és az egyes rendi közösségek
elkötelezettségének megfelelően. Az evangéliumi tanácsokra tett
fogadalom megmutatja mindegyikteknek, hogy a Szentlélek
segítségével hogyan tudjátok megtagadni mindazt (lásd Róm 8,13),
ami ellentétes ezzel az élettel, s a bűnt és a halált szolgálja;
mindazt, ami ellentmond Isten és az emberek igaz szeretetének. A
világnak szüksége van a szerzetesi Istennek-szenteltségben rejlő,
hiteles „ellentmondásra” mint az üdvözítő megújulás állandó
kovászára. „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban
megújulva, alakuljatok át, hogy fölismerjétek: mi az Isten
akarata, mi a helyes, mi a kedves előtte és mi a tökéletes” (Róm
12,2).
Az Ecclesiae Sanctae motu proprióban a
tapasztalatok összegzésére és a kor követelményeihez való
alkalmazkodásra szánt időszak letelt, és az egyes intézmények már
megkapták vagy hamarosan megkapják a megújított rendi szabályzat
jóváhagyását. Bárcsak ösztönözne benneteket az Egyháznak ez az
ajándéka arra, hogy ezeket a szabályokat megismerjétek,
megszeressétek, de főként nagylelkűen és hűségesen életre
váltsátok, emlékezetetekbe idézve, hogy a szeretet vitathatatlan
jele az engedelmesség!
A mai világnak és az emberiségnek szüksége van a szeretet ezen
megnyilvánulására. Szüksége van a megváltás melletti
tanúságtételre úgy, amint az az evangéliumi tanácsokra tett
fogadalomban megtalálható. E tanácsok, mindegyik a maga módján, s
belső összefüggéssel együttesen is „tanúsítják” a megváltás
bizonyságai, mely Krisztus keresztjének és föltámadásának erejével
a világot és az egész emberi nemet a Szentlélekben elvezetik arra
a végső beteljesedésre, melyet az ember – és általa az
egész teremtés – Istenben és csakis Istenben találhatja meg.
Tanúságtételetek ezért fölbecsülhetetlen értékű. Kitartóan kell
fáradozni, hogy ez világossá váljék az emberek előtt és megteremje
gyümölcsét. Ennek javára válik az is, ha pontosan megtartjátok
Istennek szenteltségtek és szegénységre kötelezettségtek külső
megnyilvánulásaira vonatkozó egyházi szabályokat (lásd CIC 669).
Az apostolkodás
15. Krisztus iránti jegyesi szeretetetek e tanúságából – mely
révén világossá válik minden ember számára az evangélium teljes
üdvözítő igazsága – fakad, kedves testvérek és nővérek, mint
hivatástok sajátossága az Egyház apostoli munkájában, egyetemes
küldetésében való részesedés, melyet Istentől kapott sokféle
adománnyal minden nép között különböző módokon végez. A ti sajátos
küldetéstek harmonikusan kapcsolódik az apostolok küldetéséhez,
akiket az Úr „minden néphez” küldött, hogy „tanítsák” (lásd Mt
28,19) őket, és ennek megfelelően kapcsolódik most is a
hierarchikus rend küldetéséhez. Az apostolkodásban ugyanis,
melyet az Istennek szentelt személyek folytatnak, Krisztus iránti
jegyesi szeretetük szinte „szervesen”átalakul az Egyház, mint
Krisztus teste, az Egyház mint Isten népe, az Egyház iránti
szeretetté, mely egyszerre jegyes és anya.
Nehéz volna leírni vagy csak fölsorolni is, hogy az Istennek
szentelt személyek az apostolkodásban hányféle módon
nyilváníthatják az Egyház iránti szeretetüket. Az apostolkodás
mindig abból az ajándékból született, amit a rendalapító
különleges adományként Istentől kapott, az Egyház jóváhagyott és
így az egész közösség karizmájává lett. Ez az adomány megfelel az
Egyház különböző szükségleteinek és a történelmi korok igényeinek,
s ugyanakkor folyamatossá válik és erősödik a szerzetesi
közösségek életében, mint az Egyház életének és apostolkodásának
egyik maradandó eleme. Az apostolkodás minden részletében és
minden területén – mind az apostolkodást termékennyé tevő
szemlélődésben, mind a közvetlen apostoli tevékenységben –
szüntelenül kísér benneteket az Egyház áldása, lelkipásztori és
anyai gondoskodása, hogy életetek spirituális azonosságát őrizni
tudjátok és helyesen tudjatok tevékenykedni Isten egész népe
hivatásainak és karizmáinak nagy és egyetemes közösségében. Az
egyes intézmények – akár külön-külön, akár szervesen beépülve az
Egyház általános küldetésébe – sajátos módon előtérbe helyezik a
megváltásnak azt a rendjét,melynek jele, kedves testvérek és
nővérek, mindegyiktekbe mélyen belétek van írva az Istennek
szenteltség és az evangéliumi tanácsok fogadalma által.
Éppen ezért jóllehet sokféle apostoli munkátok nagyon fontos,
mégis a ti legfőbb apostolkodástok mindig: az,
ami (s egyúttal aki) az Egyházban vagytok.
Mindegyiktekről különösen megismételhetők az Apostol szavai:
„Hiszen meghaltatok, és életetek Krisztussal van elrejtve az
Istenben (Kol 3,3). Mindazonáltal e „Krisztussal való elrejtettség
Istenben” következtében rátok is vonatkoztathatók a Mester szavai:
„úgy világoskodjék a ti világosságtok emberek előtt, hogy lássák
jótetteiket és dicsőítsék mennyei Atyátokat” (Mt 5,16).
E világosság szempontjából, mellyel „világítanotok kell az
emberek előtt”, nagyon fontos a kölcsönös szeretet tanúságtétele,
az egyes közösségek testvéri lelkületű összetartása, hiszen az Úr
azt mondta: „Arról tudják meg majd rólatok, hogy az én
tanítványaim vagytok, hogy szeretettel vagytok egymás iránt” (Jn
13,35).
„Az evangéliumi tanításból, a szent liturgiából, s főként az
Eucharisztiából táplálkozó szerzetesi életetek alapvetően
közösségi jellege kimagasló módon valósítja a személyek
egymásközti és a közösséggel való kapcsolatát; miközben
megelőzitek egymást tiszteletadásban és hordozzátok egymás terhét,
e lelki egységgel tanúsítjátok, hogy az Úr jelenlétének
örvendeztek (Perfectae
Caritatis 15). Nagyon fontos, hogy az Egyházban végzett
apostoli munkátokban viseljétek szíveteken az emberek baját és
fájdalmát, mely a mai világban oly nyíltan és megrázóan
jelentkezik. Az Apostol ezt tanítja: „Hordozzátok egymás terhét,
így teljesítsétek Krisztus törvényét” (Gal 6,2), majd hozzáfűzi:
„A törvény tökéletes teljesítése tehát a szeretet” (Róm 13,10).
A ti küldetésteknek láthatónak kell lennie! Szorosnak, nagyon
szorosnak kell lennie annak a köteléknek, mely benneteket az
Egyházhoz köt (lásd CIC 675, 3§). Mindazzal, amit tesztek, de
főként azáltal, amik vagytok, hirdetitek és tanúsítjátok ezt az
igazságot: „Krisztus szerette az Egyházat, és föláldozta magát
érte” (Ef 5,25); ez az igazság a megváltás egész rendjének alapja.
Bárcsak Krisztusból, a világ Megváltójából eredne az Egyház iránti
szeretetetek kiapadhatatlan forrása!
BEFEJEZÉS
Világosodjék meg lelki szemetek/Megvilágosodott lelki szemmel
16. E buzdítás, melyben megváltásunk jubileumi évében, az Angyali
Üdvözlet ünnepén fordulunk hozzátok, bizonyítani akarja azt a
szeretetet, mellyel az Egyház a szerzeteseket és szerzetesnőket
körülveszi. Ti, szeretett testvérek és nővérek, az Egyház
különös értékei vagytok. Ezt az értéket teljesebben
megértjük, ha végiggondoljuk a megváltás igazságát. Erre alkalmat
és indítást ad ez a szentév. Ismerjétek föl ennek fényében
azonosságtokat és méltóságotokat. Krisztus keresztje és
föltámadása által a Szentlélek „világosítsa meg szívetek szemét,
hogy megértsétek, milyen reményre hívott meg titeket, milyen
gazdag az a felséges örökség, amelyet ő a szenteknek szánt” (Ef
1,18).
Az Egyház szüntelenül könyörög a „szív megvilágosodott szeméért”
mindannyiatok számára, akik már az evangéliumi tanácsok
fogadalmának útjára léptetek. Ugyanezt a megvilágosodott szemet
kéri veletek együtt az Egyház sok keresztény számára, főként
mindkét nembeli ifjúság számára, hogy megtalálják ezt az utat
és ne féljenek elindulni rajta, hogy – a mai világ
visszahúzó erői ellenére – hallják meg Krisztus hívó szavát:
„kövess engem!” (Lk 5,27) Nektek is fáradoznotok kell ezért
imádsággal, és annak a szeretetnek a tanúságtételével,
mely által „Isten bennünk marad és szeretete tökéletes lesz
bennünk” (1Jn 4,12). Bárcsak mindenhová eljutna ez a tanúságtétel
és mindenhol megértenék! Bárcsak korunk lélekben megfáradt emberei
erőt és reményt meríthetnének belőle! Szolgáljátok tehát
testvéreiteket olyan örömmel, mely abból a szívből árad, melyben
Krisztus lakozik. „Bárcsak a mai világ... nem szomorú és
bátortalan igehirdetők útján kapná az evangéliumot... hanem az
evangélium olyan szolgáitól, kiknek élete buzgóságot sugároz;
akiket már előzőleg betöltött Krisztus öröme” (Evangelii Nuntiandi
80).
Irántatok való szeretetből az Egyház sohasem szűnik meg „térdet
hajtani az Atya előtt” (lásd Ef 3,14), „hogy adja meg nektek...
megerősödjetek benső emberré” (lásd Ef 3,16). Miként nektek, úgy
adja meg Isten megkeresztelt testvéreink közül sokaknak, különösen
a fiataloknak, hogy találják meg a szentségnek azt az útját,
melyben a történelem során oly sok nemzedék járt együtt
Krisztussal, a világ Megváltójával, a lelkek Vőlegényével, gyakran
hátra hagyva Istennek azt a ragyogó fényességét,mely körülvette
őket, s mely mind ez ideig átsugárzik az emberi élet homályán és
árnyain.
Akik az Egyház és a világ történetének jelen pillanatában ezen az
úton vándoroltok, valamennyiőtöknek szól a megváltás jubileumi
évének kívánsága: verjetek gyökeret és vessetek alapot „a
szeretetben, hogy föl tudjátok fogni, az összes szentekkel együtt,
mi a szélesség és hosszúság, a magasság és mélység, megismerjétek
Krisztus minden értelmet meghaladó szeretetét és beteljetek az
Isten egész teljességével” (Ef 3,17-19).
Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepének
üzenete
17. Megváltásunk eme szentévében, a megtestesülés hírüladásának
ünnepén ezeket a buzdító sorokat a Szeplőtelen Szűz
szívében teszem le. Valamennyi személy között, kik Istennek
szentelték magukat, Ő az első. Ő – a názáreti szűz – a
legteljesebben és a legtökéletesebben szentelte magát Istennek. Az
istenanyaságban, a Szentlélek erejével érte el jegyesi szeretete a
csúcspontját. Ő, aki mint anya, Krisztust az ölében hordozta, ő
valósította meg a legteljesebb értelemben a hívást: „kövess
engem”. Követte Fiát – ő az anya – mint Mesterét a tisztaságban, a
szegénységben és az engedelmességben.
Milyen szegény volt ő a betlehemi éjszakában, és milyen
szegény a Kálvária hegyén! Milyen engedelmes volt, amikor
az angyal köszöntötte, és a kereszt mellett állva milyen
engedelmes volt, amikor elfogadta Fia halálát, „ki engedelmes volt
a kereszthalálig”. Földi életében teljesen átadta magát a
legtisztább szeretettel Isten országának!
Ha az egész Egyház Máriát tekinti legfőbb példaképének, mennyivel
inkább tekinthetitek őt annak ti, kik az Egyház szívében Istennek
szentelt személyek és közösségek vagytok. Ezen a napon, melyen
megemlékezünk, megváltásunk szentévének megkezdéséről, üzenettel
fordulok hozzátok, és hívlak titeket: élesszétek föl szerzetesi
fölszenteltségteket
Isten Anyjának példája szerint.
Szeretett testvérek és nővérek! „Hűséges az Isten, aki meghívott
Fiának, Jézus Krisztusnak, a mi Urunknak közösségébe” (1Kor 1,9).
Tartsatok ki annak hűségében, ki maga is hűséges, és
törekedjetek arra, hogy Máriában ehhez különleges támaszra
találjatok. Isten őt meghívta, hogy a legtökéletesebb közösségben
legyen Fiával. Legyen veletek evangéliumi utatokon ő, a hűséges
Szűz, aki egyúttal anya is. Segítsen benneteket, hogy ízleljétek
és a világ előtt tanúsítsátok, milyen
végtelenül hűséges maga az Isten!
Ezeket óhajtva adjuk rátok szívünk mélyéből apostoli áldásunkat.
Kelt Rómában, Szent Péternél, 1984. március 25-én, Megváltásunk
Jubileumi évében, pápaságunk hatodik esztendejében.
II. János Pál pápa
Fordította: Dr. Kiss László
Az eredetivel egybevetette: Dr. Diós István (1995)
|