|
Levél az öregekhez II. János Pál pápa
1999. október 1.
Kedves Testvéreim!
„Éveinknek száma legföljebb
hetven,
s ha erősek vagyunk, eljutunk nyolcvanig,
ebből is a legtöbb betegség, hiú fáradozás;
gyorsan elszállnak, hamar végük szakad.”[1]
1. Amikor a Zsoltáros e szavakat írta, tekintélyes kor volt a hetven
év, amit nem sokan éltek túl; manapság viszont az orvostudomány
fejlődésének, a jobb szociális és gazdasági körülményeknek
köszönhetően a világ sok táján az életkor jelentősen
meghosszabbodott. Mégsem tagadható: az évek elszállnak; s az élet,
jóllehet betegségek és sok fáradság terheli, szebb és értékesebb
ajándék annál, hogy megszolgálhattuk volna.
Közben én is megöregedtem. Ezért érzem a vágyat, hogy elbeszélgessek
veletek, öregek. Elsősorban hálából teszem ezt, amivel Isten
adományaiért és a lehetőségekért tartozom, melyekkel mindmáig
gazdagon megajándékozott. Emlékezetemben elvonulnak előttem
életemnek – az évszázad nagy részének történelmével együtt lepergett
– korszakai. Lelki szemeim előtt nagyon sok arc kontúrjai
rajzolódnak ki, s közülük néhányan külön is drágák nekem: megszokott
és rendkívüli események, derűs pillanatok és szenvedéstől terhes
helyzetek emlékezete él bennem. Látom ugyanakkor, hogy Isten atyai
keze van mindezek fölött. Körültekintően és irgalommal „a lehető
legjobban gondoskodik mindarról, amit létbe hívott”.[2] Meghallgat minket, valahányszor olyat kérünk
Tőle, ami megfelel az Ő akaratának.[3]
A Zsoltárossal együtt fordulok Hozzá: „Istenem, te tanítottál
ifjúkorom óta, s még ma is hirdetem csodás tettedet. Öreg koromban,
aggságomban se hagyj el engem, Istenem, hogy hirdessem e nemzedéknek
hatalmas karodat, s az el jövendőknek a te hatalmadat.”[4]
Teljes együttérzéssel fordulok hozzátok, bármely nyelv és kultúra
kedves öregjei! Nektek küldöm e levelet, abban az esztendőben,
melyet az ENSZ az öregeknek szentelt, hogy az egész emberiség
figyelmét fölhívja azokra, akiknek öregségük miatt sok és komoly
problémával kell megküzdeniük.
E témáról értékes gondolatokat terjesztett elő a Világi
Krisztus-hívők Pápai Tanácsa.[5] Jelen
soraimmal csak azt szeretném kifejezni, hogy lélekben közel vagyok
hozzátok, hiszen esztendőről esztendőre érzem, miként növekszik
bennem a megértés ezen életszakasz iránt. Ezzel együtt jár az igény,
hogy kortársaimmal közvetlen kapcsolatba lépjek. Velük együtt
szeretnék elgondolkodni közös tapasztalatainkról, mindent Isten
színe elé emelve, aki szeretetével átölel, Gondviselésével támogat
és vezet bennünket.
2. Kedves Testvéreim! A mi életkorunkban természetes, hogy
gondolatunk visszaszáll a múltba, s próbáljuk mérlegre tenni a
dolgokat. E visszatekintés elnézőbb és tárgyilagosabb ítéletalkotást
tesz lehetővé személyekről, akikkel életutunkon találkoztunk, s
helyzetekről, melyeket átéltünk. Az idő múlásával elmosódnak az
események éles körvonalai, és a fájdalmas mozzanatok szelídebb
megvilágításba kerülnek. Sajnos mindegyikünk élete tele van
kudarcokkal és szenvedéssel. Olykor olyan problémák elé kerülünk és
olyan kínokat érzünk, melyek keményen próbára teszik a lélek és a
test teherbírását. Még a hit is meg tud rendülni. De a tapasztalat
arra tanít, hogy az Úr kegyelmével épp a mindennapos fáradozások
érlelik meg az embert és erősítik a jellemet.
Az egyes eseményeken túl külön elgondolkodtató a kérlelhetetlenül
rohanó idő. „Elfut a visszahozhatatlan idő” – állapította meg az
ókori latin költő.[6] Az ember az időbe
merülve él: beleszületik, benne él és hal meg. A születés
meghatározza életének első dátumát, a halál az utolsót: e két dátum
az alfa és az ómega, földi történetének kezdete és vége, miként ezt
a keresztény hagyomány azzal is hangsúlyozza, hogy a görög ábécé e
két betűjét rávéste a sírkövekre. S bár mindegyikünk léte véges és
törékeny, vigasztal a gondolat, hogy szellemi lelkünk erejéből túl
fogjuk élni a halált. A hit nyitja meg előttünk erre „a reményt,
mely nem csal meg”:[7] föltárja
előttünk a föltámadást az idők végén. Nem véletlen, hogy a húsvéti
vigília szertartásában éppen e két betűt alkalmazza az Egyház
Krisztusra, aki él tegnap, ma és mindörökké: „Ő a kezdet és a vég,
az Alfa és az Omega. Övé az idő, és övé az örökkévalóság”.[8] Az emberi történelem alá van vetve
ugyan az időnek, Krisztus azonban fölemelte azt a halhatatlanság
horizontjára. „Ember lett az emberek között, hogy a kezdetet a
véggel, azaz az embert Istennel egyesítse.”[9]
Egy bonyodalmas évszázad a
reményteljes jövő felé vezető úton
3. Amikor az öreg emberekhez fordulok, tudom, hogy olyan
személyekhez és olyan személyekről beszélek, akik hosszú utat tudnak
maguk mögött.[10] A kortársaimhoz
beszélek. Ezért nem esik nehezemre hasonlóságot keresni a saját
személyes életemben. Testvéreim, a mi életünket a Gondviselés a 20.
századba ágyazta. E század pedig a múltból bonyolult örökséget vett
át és sok rendkívüli esemény részese lett.
Mint a történelem minden időszaka, ez az évszázad is fényeket és
árnyékokat élt meg. Nem volt teljes a sötétség. Pozitív események
ellensúlyozták a negatívokat, vagy egyenesen azokból fakadtak, mert
a kollektív lelkiismeret jól reagált. De az is igaz, hogy hihetetlen
szenvedések voltak, és sok milliónyi ember életét érintették. Erről
elfeledkezni igazságtalan és veszélyes volna! Gondoljunk csak az
összecsapásokra, melyek a különböző kontinenseken területi vitákból
vagy népcsoportok egymás iránti gyűlöletéből robbantak ki. Nem
kevésbé súlyos az a nyomorúságos szegénység, mely a déli féltekén a
társadalom széles rétegeit sújtja, valamint a megszégyenítő faji
megkülönböztetés és az emberi jogok állandó megsértése sok
országban. Végül pedig mit mondjunk a nagy világkonfliktusokról?
Az évszázad első felében kettő is történt, és a halottak oly nagy
száma és olyan mértékű rombolás kötődik hozzájuk, amit korábban
senki sem látott. Az első világháború katonák és civilek millióinak
életét morzsolta szét. Mily sok emberélet szakadt félbe az ifjú vagy
éppen a gyermekkor küszöbén! És mit mondjak a második
világháborúról? Néhány évtizedes viszonylagos béke után elsősorban
Európára szakadt rá, és tragikusabb volt, mint az előző, rettenetes
következményekkel a nemzetek és kontinensek életében. Totális háború
volt, a gyűlölet elképzelhetetlen föllángolása, mely brutálisan
támadt a védtelen polgári népességre is, s egész nemzedékeket
semmisített meg. Fölmérhetetlen a veszteség, amit a háborús őrület a
különböző frontokon okozott, s ugyanilyen iszonyatos volt a
tömeggyilkosság a megsemmisítő lágerekben, melyek korunk valóságos
Golgotái voltak.
Az évszázad második felét hosszú évekig nyomasztotta a hidegháború
lidércálma. Kelet és Nyugat két nagy ideológiai hatalmi tömbként
állt szemben egymással, s ehhez őrült fegyverkezési verseny
kapcsolódott. Állandóan fejünk fölött lebegett az atomháború
fenyegetése, mely kiirthatta volna az egész emberiséget.[11] Most, az évszázad utolsó
évtizedében a világ színpadán az elnyomó, totalitárius európai
rendszerek összeomlásával gyors és fontos változások mentek végbe.
Mindez erőszakmentes küzdelemben történt, melyben csak az igazság és
az igazságosság fegyvereit vetették be.[12]
Elindult a dialógus és a megbékélés fáradságos, de gyümölcsöző
folyamata, melynek célja a népek feszültségektől mentes és
szolidaritással áthatott együttélése.
Nagyon sok nemzet van még távol attól, hogy a béke és a szabadság
jótéteményeit élvezhesse. Nagy félelmet keltett az elmúlt hónapokban
a Balkánon kirobbant erőszakos összecsapás. Ez a terület az előző
években már színtere volt egy etnikai hátterű, félelmetes háborúnak.
Újra vért ontanak, rombolnak, és szítják a gyűlöletet.
Amikor az erőszak végre leteszi a fegyvert, a harmadik évezredre
tekintve az újraépítésről kezdünk gondolkodni. Közben más
földrészeken is sok háborús tűzfészek lobban föl, új
tömeggyilkosságokkal és erőszakos cselekményekkel, melyekről a
tömegtájékoztató eszközök nagyon gyorsan megfeledkeznek.
4. Ezek az emlékek és fájdalmas, aktuális történések elszomorítanak
ugyan, de nem feledkezhetünk meg arról, hogy századunk sok pozitív
jelet is látott megjelenni a horizonton, melyekből remény meríthető
a harmadik évezredre. Igaz, sok ellentmondás mutatkozik, főként ami
minden egyes ember életének tiszteletben tartását illeti. De megnőtt
az általános emberi jogok tudata, s ez a népek számára kötelező,
ünnepélyes nyilatkozatokban öltött testet.
Hasonlóképpen kialakult a népek önrendelkezési jogának tudata mind
nemzeti, mind nemzetközi viszonylatokban a kulturális sajátosságok
megbecsülésének és a kisebbségek tiszteletben tartásának
szellemében. A kelet-európai totalitárius rendszerek összeomlása
erősítette az átfogó tapasztalatot, hogy mennyire értékes a
demokrácia és a szabad piac. Ugyanakkor rendkívül erős kihívás a
szabadság és a szociális igazságosság összekapcsolása.
Nagyszerű isteni ajándéknak tekinthető az is, hogy a vallások egyre
eltökéltebben törekszenek a dialógusra, s ennek gyümölcseként a béke
és az egység fontos építőköveivé válhatnak a világban.
És mit szóljunk ahhoz, hogy a női méltóságot a közgondolkodás egyre
inkább elismeri? Kétségtelenül hosszú út áll még előttünk, de a
nyomvonal már ki van jelölve. A kommunikációs eszközök gyors
terjedése alapozza meg a reményt, hogy a modern technológia
segítségével felülmúlhatók az eddigi határok. Alakul bennünk az
érzület, hogy világpolgárok vagyunk.
Más fontos területeken is érési folyamat indult el, minek
következtében érzékennyé váltunk a környezetre, mely törődést
igényel. Reményt keltőek az orvostudomány és az emberiség javát
szolgáló tudományok nagy vívmányai is.
Sok dolog van tehát, amiért hálát kell adnunk Istennek: most, a
századfordulón mindenek ellenére a béke és a fejlődés nagy
lehetőségei mutatkoznak. A megpróbáltatásokból, melyeken a mi
nemzedékünk átment, fény születik, mely öregségünk éveit
bevilágíthatja. így igazolódik a keresztény hit nagyon megbecsült és
drága alaptétele: „a szenvedések és a gondok nem elpusztítják, hanem
éppen megalapozzák a reményt”.[13]
Különleges jelentősége van annak, hogy korfordulón élünk, amikor egy
évszázad és egy évezred a végéhez ér. Az emberiség új korszaka
virrad. Ebben az összefüggésben gondolkodunk el a gyorsan tovarohanó
idő fényéről, de nem azért, hogy belenyugodjunk a kérlelhetetlen
sorsba, hanem hogy életünk hátralévő éveinek értelmet és tartalmat
adjunk.
Az élet ősze
5. Mi az öregkor? Olykor az élet őszének nevezik – miként már Cicero
is[14] – a természetben egymást
követő évszakok hasonlatossága alapján. Elég megfigyelni a vidék
változásait az év folyamán: a hegyek és síkságok, a rétek, a völgyek
és erdők, fák és növények mesélnek róla. Nagy hasonlóság van az
ember bioritmusa és a természet körforgása között, melyhez az emberi
élet kötődik.
Ugyanakkor az ember különbözik mindentől, ami körülveszi őt. Az
ember ugyanis személy. Isten képére és hasonlatosságára formálva
olyan alany, akinek tudata és felelőssége van. De a szellemi
természetében is megéli az ember az egymásra következő különböző és
elmúló fázisokat. Szír Szent Efrém szívesen hasonlította az életet
az emberi kéz ujjaihoz. Ezzel egyrészt azt emelte ki, hogy az élet
hossza nem több, mint egy arasz; másrészt hasonlóságot látott abban,
hogy miként minden egyes ujjnak, úgy minden életszakasznak megvan a
maga sajátossága: „az ujjak öt fokot jeleznek, melyeken az ember
áthalad.”[15]
Amennyiben a gyermek- és ifjúkor az az életszakasz, melyben kialakul
az ember személyisége, melyben a jövőre irányulva él, s miközben
tudatossá válik saját lehetőségeinek köre, terveket kovácsol
felnőttkorára, annyiban az öregkornak is megvan a maga értéke. Mert
miközben a szenvedélyek gyakori föllángolását lassan elcsitítja
– miként
Szent Jeromos mondja „növeli a bölcsességet és érettebb tanácsokat
ad”.[16] Az öregkor annak a
bölcsességnek az ideje, mely általában a tapasztalat gyümölcse,
hiszen „az idő nagy tanítómester”.[17]
Jól ismert a Zsoltáros imádsága: „taníts meg számba venni
napjainkat, hogy eljussunk a szív bölcsességére!”[18]
Öreg emberek a Szentírásban
6. „Az ifjúság és a fekete haj korszaka hiábavaló” – mondja a
Prédikátor.[19] A Szentírás nem
mulasztja el, hogy olykor kiábrándító realizmussal mutasson rá az
élet esendőségére és a kérlelhetetlenül elfutó időre: „Hiúságok
hiúsága (...) Hiúságok hiúsága, minden hiúság.”[20] Ki nem ismeri az ókori bölcs e szigorú
intelmét? Főleg mi értjük: mi, tapasztalt, öreg emberek.
A józan realizmus ellenére a Szentírás ugyanakkor nagyon pozitív
képet rajzol az élet értékéről. Az ember mindig „Isten képmása”[21] marad, minden életkornak megvan a
maga szépsége, s megvannak sajátos feladatai. Épp az előrehaladott
kor kap nagy megbecsülést Isten Igéjében, annyira, hogy a hosszú
életet Isten áldásának tekintették.[22]
Ábrahámmal, kinek személyében a hosszú élet kiváltsága nagyon
előtérbe kerül, ez az áldás az ígéret formáját ölti: „Nagy néppé
teszlek. Megáldalak és naggyá teszem nevedet, s te magad is áldás
leszel. Megáldom azokat, akik áldanak téged, de akik átkoznak téged,
azokat én is megátkozom. Általad nyer áldást a föld minden
nemzetsége.”[23] Az ő oldalán él
Sára, az asszony, aki látja, hogy elöregedett testében Isten ereje
hogyan valósít meg emberileg lehetetlennek vélt dolgokat.
Mózes idős ember volt már, amikor Isten rábízta a feladatot, hogy
vezesse ki Egyiptomból a választott népet. A nagy tettek, melyeket
az Úr megbízásából Izrael javára végbevitt, nem ifjúsága, hanem
öregkora éveire estek. A Szentírás más öregember-példái közül még
megemlítem Tóbiást, aki elszántan és bátran törekedett Isten
törvényének teljesítésére, a szegények megsegítésére, és türelmesen
viselte a vakságot, mígnem megtapasztalta Isten Angyalának szabadító
beavatkozását.[24] Szeretném még
megemlíteni Eleázárt, akinek vértanúsága egyedülálló bátorságról és
nagylelkűségről ad bizonyságot.[25]
7. Az Újszövetség, melyet Krisztus világossága hat át, ugyanígy
figyelemre méltó öreg embereket állít szemünk elé. Lukács
evangéliuma egy olyan házaspár bemutatásával kezdődik, akik
„előrehaladottak voltak napjaikban”:[26]
Keresztelő János szülei, Erzsébet és Zakariás. Az Úr feléjük fordul
irgalmasságában:[27] az öreg
Zakariásnak angyal hirdeti egy fiú születését. Ő maga nem titkolja:
„Öreg ember vagyok, és feleségem is előrehaladott a korban”.[28] Mária látogatásakor idős rokona,
Erzsébet a Szentlélektől eltelve így kiált: „Áldott vagy te az
asszonyok között, és áldott a te méhednek gyümölcse!”;[29] és Keresztelő János születésekor Zakariás
megnyíló ajkai a Benedictus himnuszt
kezdik énekelni. Egy öreg, csodálatos házaspár, akiket mélységesen
eltölt az imádságos lelkület!
Amikor Mária és József a templomba viszik Jézust, hogy az Úr
törvénye szerint az elsőszülöttért bemutassák az áldozatot,
találkoznak az öreg Simeonnal, aki már régóta várta a Messiást.
Karjaiba veszi a Gyermeket, és a Nunc
dimittis szavaival áldja Istent: „Most bocsátod el, Uram,
a te szolgádat békességben”.[30]
Ott találjuk mellette Annát, a 84 éves özvegyasszonyt. Állandóan a
templomban tartózkodott, és most abban az örömben van része, hogy
láthatja Jézust. Az evangélista megjegyzi: Anna „áldotta Istent, és
beszélt a gyermekről mindazoknak, akik Jeruzsálem megváltására
vártak”.[31]
Nikodémus is, a főtanács egyik tekintélyes tagja, öreg ember volt.
Éjszaka kereste föl Jézust, hogy senki ne lássa. Az isteni Mester
neki nyilatkoztatja ki, hogy Ő az Isten Fia, és azért jött, hogy
megmentse a világot.[32] Nikodémussal
ismét találkozunk Krisztus temetésekor: mirha és áloe keveréket hoz,
s legyőzve félelmét fölfedi magát a Megfeszített tanítványaként.[33] Mennyi vigasztalás van ezekben a
tanúságtételekben! Arra emlékeztetnek, hogy az Úr minden életkorú
embernek fölkínálja, hogy képességeivel Őt szolgálja. Az evangéliumi
szolgálat nem életkor kérdése! És mit mondjunk a megöregedett
Péterről, aki arra volt hivatva, hogy vértanúsággal bizonyítsa a
hitét? Egy napon Jézus ezt mondta neki: „Amikor fiatal voltál, magad
övezted föl magadat, és mentél, ahova akartál. Amikor azonban
megöregszel, kitárod karjaidat, más övez föl téged, és oda visz,
ahova te nem akarod.”[34] Olyan
szavak ezek, melyek engem mint Péter utódát közvetlenül érintenek.
Erős késztetést keltenek bennem, hogy karjaimat Krisztus karjai felé
tárjam, és engedelmeskedjek parancsának: „Kövess engem!”[35]
8. A 92. zsoltár összefoglalja mindazt, amit a Szentírás az öreg
emberekről olyan elismerően mond: „Az igaz virul, mint a pálma,
gyarapszik, mint a libanoni cédrus, (...) még öreg korukban is
gyümölcsöt teremnek, telve vannak nedvvel és élettel, és hirdetik:
Igazságos az Úr!”[36] Pál apostol
szava összecseng a Zsoltároséval, amikor Titusznak ezeket írja: „Az
idősebb férfiak józanok, tisztességesek, megfontoltak, erősek
legyenek a hitben, a szeretetben és a türelemben. Az idősebb
asszonyok hasonlóképpen legyenek komoly magaviseletűek (...), a
fiatal asszonyokat tanítsák arra, hogy szeressék férjüket és
gyermekeiket.”[37]
Annak fényében, amit a Szentírás tanít, és szavaiból, melyekkel az
öregekről beszél, az öregkor úgy áll előttünk, mint „a kedvező idő”
az emberi kaland befejezésére. Az öregség beletartozik az isteni
tervbe, mely minden egyes emberre vonatkozik. Az az időszak, melyben
minden összefut, hogy az ember jobban fölfogja az élet értelmét, és
eljuthasson „a szív bölcsességére”. „A tisztes öregkor – miként a
Bölcsesség Könyve mondja – nem a hosszú életben áll és nem az évek
számával mérik. Többet jelent az embernek az ősz hajnál a
bölcsesség, s az ősz öregkornál súlyosabb az ártatlan élet.”[38] Az öregkor az emberi érlelődés
döntő korszaka és az isteni áldás kifejeződése.
A közös emlékezés fenntartója
9. A múltban az emberek nagy tisztelettel voltak az öregek iránt.
Ovidius, a latin költő írta: „Nagy volt egykor a tisztelete az ősz
fejnek.”[39] Néhány évszázaddal
korábban Phokülidész, a görög költő így figyelmeztetett: „Tiszteld
az ősz hajt: a bölcs öregeket ugyanúgy tiszteld, miként atyádat”.[40]
És ma? Ha a jelen helyzetet tüzetesebben szemléljük,
megállapíthatjuk, hogy néhány népnél a kort megbecsülik és igen
nagyra tartják; másutt viszont egészen más a helyzet az ember
használhatóságát és produktivitását az első helyre helyező lelkület
miatt. Ebből következően az ún. harmadik vagy negyedik életkort
gyakran lebecsülik, s az öreg embereknek szembe kell nézniük a
kérdéssel: vajon a létüknek van-e még valami haszna?
Sőt egyesek odáig merészkednek, hogy sürgetve javasolják az
eutanáziát mint a nehéz helyzetek megoldását. Sajnos az eutanázia
fogalma ezekben az években elveszítette azt az iszonyatos jellegét,
mely természetszerűen ébred föl azokban, akik fogékonyak az élet
tiszteletére. Kétségtelenül előfordulhat, hogy elviselhetetlen
fájdalommal járó, nehéz betegségben megkísérti a beteget, hogy
mindent föladjon. Az is megtörténhet, hogy hozzátartozói vagy ápolói
félreértett együttérzésből késztetést éreznek arra, hogy a „kellemes
halált” (eutanáziát) tartsák értelmes megoldásnak. Ebben az
összefüggésben emlékeztetnünk kell arra, hogy az erkölcsi törvény az
ún. „túlbuzgó gyógyításról”[41] való
lemondást hagyja jóvá, és csak olyan kezelést igényel, amely az
orvoslás normális követelményeihez tartozik. Az eutanázia azonban
mint a halál közvetlen előidézése egészen más! Tekintet nélkül a
körülményekre és a szándékokra, önmagában rossz cselekedet, az
isteni törvény és az emberi személy méltóságának semmibevétele.[42]
10. Sürgősen vissza kell nyernünk a helyes távlatot, melyből az élet
a maga egészében szemlélhető. És ez a helyes távlat az
örökkévalóság, melynek döntő előkészülete maga az élet, minden egyes
fázisában. Az ember állandó érlelődésében az örökkévalóság felé
vezető úton az életkornak is megvan a maga szerepe. Ebből az
érlelődésből annak a társadalmi csoportnak is tudnia kell értékeket
merítenie, melyhez az öreg emberek tartoznak.
A korban előrehaladott emberek segítenek abban, hogy több
bölcsességgel szemléljük a földi adottságokat, mert ők az élet
változandóságát már megtapasztalták, és éretté váltak. Az öregek a
közös emlékezés fenntartói, s így kiváltságos értelmezői azon
közösségi eszmék és értékek összességének, melyek hordozzák és
irányítják a társadalomban az együttélést. Ha kizárnánk az öregeket,
azt a látszatot keltenénk, hogy egy emlékezet nélküli modernség
nevében elutasítjuk a múltat, melybe a jelen gyökerezik.
Tapasztalatuknak köszönhetően az öregek alkalmasak arra, hogy
értékes tanácsokat és tanításokat adjanak a fiataloknak. Az emberi
törékenység, ami látványosan társul az öregséghez, ebben a
megvilágításban késztetéssé válik a nemzedékeket összekapcsoló
kölcsönös függés és a szolidaritás szükséges voltának fölismerésére.
Hiszen mindenki rászorul a másik emberre, és gazdagodik annak
adottságai és karizmái által.
Egy számomra sokat jelentő költő gondolatai nagyon összecsengenek a
mondottakkal. Ezt írja: „Nem csak a jövő örökkévaló, nem csak az!
(...) A múlt is az örökkévalóság korszaka: a megtörténtek többé
vissza nem jönnek, (...) de önmagukat meg nem ismételve mint eszmék
visszatérnek.”[43]
„Tiszteld atyádat és anyádat”
11. Miért nem akarjuk hát továbbra is megadni az öregeknek azt a
tiszteletet, melyet minden földrész sok kultúrájának egészséges
hagyománya fontosnak tart? Azokon a területeken, melyeket a
Szentírás hatása elért, ez a tisztelet minden nép számára
kapcsolatban állt a Tízparancsolat e parancsával: „Tiszteld atyádat
és anyádat”; általánosan elismert kötelességként jelent meg. E
parancsolat teljes és következetes megtartása nem merül ki a
gyermekek szülők iránti szeretetében; hangsúlyozza a nemzedékek
között fönnálló erős köteléket is. Ahol e parancsolatot elfogadják
és hűségesen megtartják, az öregek tudják: nem fenyegeti őket a
veszély, hogy haszontalan, útban lévő teherré válnak.
E parancsolat még valamit tanít: elődeinket tisztelet illeti
mindazért a jóért, amit tettek, az „atya és anya” a múltra utal, a
nemzedékek közötti kapcsolatra, az előföltételre, ami lehetővé tette
egy nép létét. Ezen isteni parancs a Tízparancsolat mindkét
változatában[44] az első helyen áll a
második kőtáblán, melyen az embernek önmagával és a közösséggel
szembeni kötelességei soroltatnak föl. Továbbá ez az egyetlen a
parancsolatok között, melyhez ígéret kötődik: „Tiszteld atyádat és
anyádat, hogy hosszú életű légy a földön, melyet az Úr, a te Istened
ad neked”.[45]
12. „Állj föl az ősz haj előtt, hogy megadd a tiszteletet az
öregnek”.[46] Tiszteletet adni az
öreg embernek három kötelezettséget foglal magába: elfogadni,
támogatni őt, és értékelni tulajdonságait. Ez sok helyen ősi szokás
szerint szinte magától értetődően történik. Másutt azonban, főként a
gazdaságilag jólétben élő nemzetekben irányt kell változtatni ahhoz,
hogy az emberek az évek előrehaladtával méltósággal öregedhessenek
meg, és ne kelljen félniük attól, hogy a végén semmibe veszik őket.
Meggyőződéssel kell vallanunk, hogy a tisztelet és szeretet az öreg
emberek iránt – akik erőik fogytán is a társadalom eleven részének
kell hogy érezzék magukat – hozzátartozik az igazán emberi
civilizációhoz. Már Ciceró megírta, hogy „az öregség terhe
könnyebben viselhető azoknak, akik érzik a fiatalok megbecsülését és
szeretetét”.[47]
Egyébként az emberi szellem, bár részese a test öregedési
folyamatának, bizonyos értelemben mindig fiatal marad; csak az
örökkévalóság felé fordulva kell élnie. Ezt a maradandó fiatalságot
elevenebben tapasztalja, ha a jó lelkiismeret belső tanúságához
szeretett emberek előzékeny, hálás odahajolása kapcsolódik. Az ember
tehát, miként Nazianzoszi Szent Gergely írja, „szellemileg nem
öregszik; a lebomlást úgy fogadja, mint a szükséges szabadulás
idejét. Szelíden lép át a másik világba, ahol semmi éretlenség vagy
öregség nincsen, hanem minden a lelki nagykorúság állapotában van.”[48]
Valamennyien ismerünk csodálatos fiatalsággal és szellemi erővel
bíró öreg embereket. Aki ilyenekkel találkozik, annak számára a
szavuk buzdítás, a példájuk vigasztalás. A társadalomnak úgy kell az
öregekre tekintenie – kiket a világ egyes régióiban, különösen
Afrikára gondolok, joggal neveznek a bölcsesség „élő könyvtárainak”
–, mint akiket nagyra értékel, akik az emberi és szellemi,
fölbecsülhetetlen örökség fenntartói, s hagynia kell őket egészen
érvényesülni. Igaz, hogy fizikailag az öregek általában segítségre
szorulnak, de ugyanígy igaz az is, hogy előrehaladott korukban
fékezni tudják a fiatalok lépéseit, akik útjaikat keresik az élet
horizontjára lépve.
Miközben az öreg emberekről szólok, nem tudok kitérni az elől, hogy
ne forduljak a fiatalokhoz is. Meghívom őket, álljanak ott az öregek
mellett. Fölszólítalak benneteket, kedves fiatalok, hogy szeretettel
és nagylelkűen tegyétek meg ezt. Az öregek sokkal többet tudnak
nektek adni, mint ahogy azt el tudjátok képzelni. Sirák fia így
figyelmeztet: „Ne vesd meg az öregek hagyományát, amit ők atyáiktól
vettek át”;[49] „szívesen időzz az
öregek körében, s ahhoz csatlakozz, aki bölcs”;[50] hiszen az öregekhez „jól illik a bölcsesség”.[51]
13. Abból a nyugalomból, amellyel az idős emberek életüket intézik,
sokat meríthet a keresztény közösség. Főként az evangelizálásra
gondolok, melynek hatékonysága nem elsősorban a teljesítőképességtől
függ. Nagyon sok családban az unokák a nagyszülőktől kapják a hit
első alapjait! De még nagyon sok más terület is van, ahol az öregek
részvétele jótékonyan hathat. A Lélek úgy és ott cselekszik, ahogy
és ahol akar. S ehhez nemritkán olyan emberi utakat vesz igénybe,
melyek a világ szemében keveset számítanak. Milyen sokan találnak
megértésre és vigasztalásra öreg, magányos vagy beteg személyeknél,
akik képesek szeretetteljes tanáccsal, csöndes imádsággal és a
türelmes odaadással elfogadott szenvedés példájával bátorítani!
Éppen akkor, amikor az erők fogynak és gyöngül a teljesítőképesség,
válnak e testvéreink egyre értékesebbé a Gondviselés titokzatos
tervében. E szempontból is, s nemcsak az öreg emberek nyilvánvaló
pszichológiai szükségletéből fakadóan, a legtermészetesebb hely az
öregség megéléséhez az a környezet, ahol az öregedő ember „otthon”
van, azaz rokonok, ismerősök és barátok között, ahol egyet s mást
még el tud végezni. Miközben az átlagéletkor emelkedésével egyre nő
a társadalmon belül az öregek száma, egyre sürgetőbb annak a
kultúrának építése, mely elfogadja és megbecsüli az öregeket, s nem
száműzi őket a társadalom peremére. Az ideális megoldás az, hogy az
öreg ember a családban marad, és megkapja az életkorral vagy a
betegséggel járó szükségletekhez az egyre hatékonyabb szociális
segítséget. Mindazonáltal vannak helyzetek, amikor a körülmények azt
javallják, hogy az öreg ember „öregotthonba” kerüljön, vagy
elkerülhetetlenné válik, hogy a társadalom más tagjai szakszerű
ápolásban részesítsék. Ezért az ilyen házak dicséretes intézmények,
s a tapasztalat azt mutatja, hogy ha nemcsak a szervezeti
hatékonyság kritériumainak felelnek meg, hanem szeretetteljes
gondoskodást is nyújtanak, szolgálatuk nagyon értékes lehet. E
tekintetben minden könnyebb, ha a hozzátartozók, a barátok és az
egyházközség tagjai kapcsolatban maradnak az otthon lakójával, és
hozzásegítik ahhoz, hogy szeretve érezze és a közösség számára
hasznosnak tudhassa magát. Csodálattal és hálával kell gondolnunk a
szerzetesekre és önkéntesekre, akik éppen az öregek gondozására
szentelik magukat, elsősorban a legszegényebbek, az elhagyatottak és
a különféle nehézségekkel küszködök között.
Kedves idős Testvéreim, akik egészségi vagy bármi más ok miatt nehéz
helyzetben vagytok, ott vagyok mellettetek. Amikor Isten megengedi a
szenvedéseket, melyek az öregségből fakadó betegséget, magányt vagy
egyéb dolgokat kísérnek, mindig megadja nekünk a kegyelmet és az
erőt, hogy még nagyobb szeretettel egyesüljünk Fiának áldozatával, s
még intenzívebben vegyünk részt az Ő üdvözítő tervében. Legyetek
meggyőződve róla: Ő, a mi Atyánk, nagy irgalmú és a szeretetben
gazdag Atya!
Külön gondolok rátok, megözvegyült férjek és özvegyasszonyok, kiknek
egyedül kell megtennetek életutatok utolsó szakaszát; rátok, öreg
szerzetesek és szerzetesnők, akik hosszú éveken át hűségesen
szolgáltátok a mennyek országát; rátok, kedves pap és püspök
testvéreim, akik elérvén a korhatárt, letettétek a lelkipásztori
hivatal közvetlen felelősségét. Az Egyháznak mindig szüksége van
rátok. Értékeli a szolgálatot, melyet az apostolkodás különböző
területein még rátok bíz, számít segítségetekre, amit
imádságaitokkal nyújthattok, várja tapasztalatból született
tanácsaitokat, és gazdagodik az evangélium mellett tett mindennapos
tanúságtételetek által.
„Megmutatod nekem az élet útját.
Színed előtt az öröm teljessége”[52]
14. Egészen természetes, hogy az évek számának növekedésével az
ember megbarátkozik „az élet estéjének” gondolatával. Ha más nem, az
a tény emlékeztet rá, hogy hozzátartozóink, barátaink, ismerőseink
sorai ritkulni kezdenek. Vannak alkalmak, amikor rádöbbenünk erre,
például a családi és osztálytalálkozók, gyermekkori barátainkkal,
egyetemista-, katona-, szemináriumi kurzustársainkkal való
összejövetelek... Az élet és halál közötti határvonal átszeli
közösségeinket és kérlelhetetlenül közeledik mindegyikünk felé. Ha
az élet zarándoklat a mennyei haza felé, akkor az öregkor az az
időszak, amikor magától értetődőbben tekintünk az örökkévalóság
küszöbe felé.
Mindezek ellenére nekünk, öregeknek sem egyszerű földolgozni az
átmenet kilátásait. A bűnnel megjelölt emberi létben van ugyanis egy
sötét dimenzió, mely szükségszerűen elszomorít és szorongást kelt.
De hogyan is lehetne másként? Az ember életre van teremtve, és a
halál – miként a Szentírás első lapjai föltárják[53] – nem volt benne Isten eredeti tervében,
hanem a bűn következménye, az „ördög irigységéből”[54] termett gyümölcs. Érthető tehát, miért fordul
szembe az ember e sötét valósággal, és tiltakozik ellene. Ebben az
összefüggésben nagyon jelentős, hogy maga Jézus is, „aki hozzánk
hasonlóan mindenben kísértést szenvedett, de bűn nélkül való”,[55] félt a haláltól: „Atyám, ha
lehetséges, múljék el tőlem e kehely...”.[56]
És megfeledkezhetünk-e a könnyekről, melyeket barátjának, Lázárnak
sírjánál hullatott, jóllehet tudta, hogy vissza fogja hozni az
életbe?[57]
Racionálisan bármennyire is megérthető a halál a biológiai
szempontok szerint, lehetetlen, hogy „természetességgel” éljük meg.
Ez ugyanis ellentmond az ember legmélyebb ösztönének. A Zsinat erről
azt mondja: „Az emberi lét a halál színe előtt válik a legnagyobb
talánnyá. Az embert nemcsak a fájdalom és a test előrehaladó
szétesése gyötri, hanem, s még inkább, az örök megsemmisüléstől való
félelem is.”[58] Vigasztalhatatlan
volna a fájdalom, ha a halál a teljes megsemmisülés, mindennek a
vége volna. Ezért a halál arra kényszeríti az embert, hogy tegye föl
magának élete tulajdonképpeni értelmének alapvető kérdéseit: Mi van
azon a falon túl, amit a halál árnyéka képez? A halál az élet
totális vége-e, vagy van valami, ami túlnyúlik rajta?
15. Az emberiség kultúrájából a legkorábbi időktől napjainkig nem
hiányoznak a felszínes válaszok, melyek szerint életünk e földi
létre korlátozódik. Az Ószövetségben a Prédikátor könyvének egy
részlete úgy mutatja be az öregséget, mint egy tekintélyes épület
összeomlását. A halál ennek az épületnek teljes és végleges
megsemmisülése.[59] De éppen e
pesszimista válaszok által nyer a kinyilatkoztatás egészéből, s
főként az evangéliumból áradó reménység igen nagy jelentőséget:
„Isten nem a holtak Istene, hanem az élőké”.[60] Pál apostol bizonyítja, hogy Isten, aki a
holtakat életre kelti,[61] a mi
halandó testünket is életre fogja kelteni.[62]
Jézus pedig azt mondja önmagáról: „Én vagyok a föltámadás és az
élet, aki bennem hisz, még ha meghal is, élni fog, és mindaz, aki él
és hisz bennem, nem fog meghalni örökre”.[63]
Miután Krisztus átlépte a halál határát, kinyilatkoztatta az életet,
mely e határon túl, az ember számára földerítetlen „területen” van,
s melynek neve: örökkévalóság. Jézus Krisztus a halhatatlan élet
első tanúja; benne nyer teljes kinyilatkoztatást az ember
halhatatlanságra irányuló reménye: „S ha meg is szomorít minket a
halál kényszere, az örök élet ígérete vigasztal minket”.[64] E szavakat, melyeket a liturgia a
búcsú órájában vigasztalásként mond, reményteljes örömhír követi:
„mert híveid élete, Urunk, megváltozik, de meg nem szűnik. És ha
földi zarándokságunk sátra összeomlik, lelkünket a mennyben örök
otthon várja.”[65] Krisztusban a
halál drámai és megrázó ténye feloldódik és megváltozik, s a
„testvér” arcát ölti, aki az Atya karjaiba vezet bennünket.[66]
16. A hit tehát fényt derít a halál titkára és nyugalmat áraszt az
öregkorban: az többé már nem tétlen várakozás a megsemmisítő
eseményre, hanem reményteljes közeledés egy teljes érettséggel
szemlélt és átélt cél felé. Az öregkor éveit azzal az érzülettel
kell végigélni, mellyel az ember teljes bizalommal ráhagyatkozik a
gondviselő és irgalmas Atya isteni kezére; olyan időszak, melyet a
lelki élet elmélyítésére – az intenzívebb imádság és a testvérek
iránti szeretetteljes odaadás által – találékonyan kell
fölhasználni.
Ezért dicsérendő minden olyan szociális kezdeményezés, mely lehetővé
teszi az idős emberek számára mind a testi, szellemi és
kapcsolattartásbeli gyarapodást, mind azt, hogy mások javára
legyenek idejük, képességeik és tapasztalataik megosztása révén. Ily
módon megőrizhető és fokozható az életöröm, mely Istennek egyik
alapvető ajándéka. Ugyanakkor ennek az életörömnek nem mond ellent
az örökkévalóság utáni vágy, ami mindenkiben érlelődik, aki komoly
lelki életet él. Ezt bizonyítja a szentek élete.
Ezzel kapcsolatban az evangélium az öreg Simeon szavaira emlékeztet,
aki elmondja, hogy kész a halálra, mert karjaiba zárhatta a várt
Messiást: „Most bocsátod el, Uram, a te szolgádat, szavaid szerint
békességben. Hiszen meglátták szemeim az üdvösséget”.[67] Pál apostol úgy érezte, hogy egyformán vonzza
az élet folytatása, hogy hirdethesse az evangéliumot, és az
elköltözés, hogy Krisztussal lehessen.[68]
Antiochiai Szent Ignác arról beszél, hogy a vértanúság öröme és
vágya közben a Szentlélek hangját hallja a szívében. E hangot az élő
vízhez hasonlítja, mely bensőjéből fakad és hívogatja: „Jöjj az
Atyához!”[69] A példákat tovább is
lehetne sorolni. Nem kisebbítik a földi élet értékét, mely a
korlátok és szenvedések ellenére szép és végig kell élni. De
emlékeztetnek arra, hogy ez az élet nem a végső érték, hanem az élet
estéje a keresztény szemléletben úgy jelenik meg, mint „átmenet”,
mint egy híd, mely az egyik életből a másikba, e föld törékeny és
bizonytalan örömeiből a tökéletes örömbe vezet, melyet az Úr készít
hűséges szolgáinak: „Jöjj, legyen részed Urad örömében!”[70]
Az Úr éltessen minket!
17. Miközben azt kívánom nektek, kedves öreg testvéreim, hogy
nyugodt ráhagyatkozással éljétek az éveket, melyeket az Úr
mindegyikteknek készített, érzem a késztetést, hogy teljesen
megosszam veletek érzéseimet, melyek életem végén, a Péter székében
végzett több mint 20 éves szolgálat után és a küszöbön álló harmadik
évezred várásában eltöltenek. Minden, az életkorból fakadó korlát
ellenére meg tudtam őrizni az életörömöt. Hála legyen érte az Úrnak!
Szép dolog, ha az ember az utolsó pillanatig Isten Országáért éghet.
Ugyanakkor nagy békességet érzek, ha arra a pillanatra gondolok,
amikor az Úr majd magához szólít: az életből az Életbe! Ezért
gyakran szólal meg ajkamon minden szomorkodás nélkül az ima, melyet
a pap a szentmise után imádkozik: „in hóra mortis mei voca me, et
iube me venire ad te!” – 'halálom óráján hívj magadhoz engem, és
mondd, hogy hozzád jöjjek!' A keresztény reménység imája ez, mely
azzal, hogy a jövőt az isteni jóság oltalma alá helyezi, nem rontja
el a jelen órájának örömét.
18. „Iube me venire ad te!”: ez az emberi szív legmélyebb vágya,
azokban is, akik nem tudnak róla.
Ó, élet Ura, add meg, hogy ezt egyre világosabban tudjuk, és életünk
minden szakaszát ajándékként értékeljük, mert telve van további
ígéretekkel.
Szeretettel valósítsd meg ránk vonatkozó akaratodat azáltal, hogy
minden nap irgalmas karjaidba veszel minket. És ha eljön a végső
„átmenet” pillanata, add, hogy derűs szívvel induljunk, nem sajnálva
azt, amit magunk mögött hagyunk, hiszen ha a hosszú keresés után
Veled találkozunk, újra megtalálunk minden igazi értéket, amit itt a
földön megismerhettünk. És újra találkozunk mindazokkal, akik
előttünk távoztak el a hit és a remény jelében.
És te, Mária, a zarándok emberiség Anyja, „imádkozzál érettünk, most
és halálunk óráján.” Ölelj minket szorosan Jézushoz, a te szeretett
Fiadhoz és a mi testvérünkhöz, az élet és a dicsőség Urához. Ámen!
A Vatikánból, 1999. október elsején
II.
János Pál pápa
Jegyzetek:
[1] Zsolt 90,10.
[2] Damaszkuszi Szent János:
Kérdés-feleletek az ortodox hitről. 2,29.
[3] Vö. 1Jn 5,14.
[4] Zsolt 71,17-18.
[5] Vö. Az öreg ember méltósága és a
küldetése az Egyházban és a világban. 1998.
[6] Vergilius: „Fugit inreparabile
tempus.” Georgica III, 284.
[7] Róm 5,5.
[8] A húsvét vigíliájának liturgiája
[9] Szent Ireneusz: Adversus haereses
4,20,4.
[10] Vö. Bölcs 4,13.
[11] Vö. II. János Pál pápa:
Centesimus annus enciklika, 18. p.
[12] Vö. ua. 23. p.
[13] Aranyszájú Szent János:
Kommentár a Római levélhez 10,2.
[14] Vö. Cato maior, seu De senectute
19,70.
[15] Vanitas vanitatum beszédből,
5-6.
[16] „Auget sapientia, dat maturiora
consilia.” Commentaria in Amos 2,263-264.
[17] Corneille: Sertorius, II. 4,717.
[18] Zsolt 90,12.
[19] Préd 11,10.
[20] Préd 1,2.
[21] Vö. Ter 1,26.
[22] Vö. Ter 11,10-32.
[23] Ter 12,2-3.
[24] Vö. Tób 1-2. f.
[25] Vö. 2Mak 6,18-31.
[26] Lk 1,7.
[27] Vö. Lk 1,5-25.39-79.
[28] Lk 1,18.
[29] Lk 1,42.
[30] Lk 2,29.
[31] Lk 2,38.
[32] Vö. Jn 3,1-21.
[33] Vö. Jn 19,38-40.
[34] Jn 21,18.
[35] Jn 21,19.
[36] 13.15-16.
[37] Tit 2,2-5.
[38] Bölcs 4,8-9.
[39] „Magna fuit quondam capitis
reverentia cani.” Fasti V, 57.
[40] Szentenciák XLII.
[41] Vö. Evangélium vitae enciklika,
65.
[42] Vö. uo.
[43] C. Norwid: Nie tylko
przyszlosc... Post scriptum 1,1-4.
[44] Vö. Kiv 20,2-17; MTörv 5,6-21.
[45] Kiv 20,12; vö. MTörv 5,16.
[46] Lev 19,32.
[47] „Levior fit senectus, eorum qui
a iuventute coluntur et diliguntur.” Calo maior, seu De senectute
8,26.
[48] Beszéd a vidékről való
visszatérés után. 11. p.
[49] Sir 8,9.
[50] Sir 6,34.
[51] Sir 25,5.
[52] Zsolt 16,11.
[53] Vö. Ter 2-3. f.
[54] Bölcs 2,24.
[55] Zsid 4,15.
[56] Mt 26,39.
[57] Vö. Jn 11,35.
[58] GS 18.
[59] Vö. Préd 12,1-7.
[60] Lk 20,38.
[61] Vö.Róm 4,17.
[62] Vö. 8,11.
[63] Jn 11,25-26.
[64] Római Misekönyv: A halottak első
prefációja.
[65] Uo.
[66] Vö. Assisi Szent Ferenc:
Naphimnusz.
[67] Lk 2,29-30.
[68] Vö. Fil 1,23.
[69] Levél a Rómaiakhoz 7,2: PG
5,693.
[70] Mt 25,21.
|
|
|
Szeresd Uradat, Istenedet! Lk 10,25-37
>>>
Keresés a Bibliában:
|
Eseménynaptár
|
|
|