GRAVISSIMUM EDUCATIONIS
A II. Vatikáni Zsinat GRAVISSIMUM EDUCATIONIS kezdetű deklarációja a keresztény nevelésről
Tartalomjegyzék
Bevezetés
1. Egyetemes jog a neveltetésre
2. A keresztény nevelés
3. A nevelés felelősei
4. A keresztény nevelés eszközei
5. Az iskola jelentősége
6. A szülők jogai és kötelességei
7. Valláserkölcsi nevelés az iskolában
8. A katolikus iskolák
9. Iskolatípusok
10. Katolikus egyetemek
11. A teológiai karok
12. Együttműködés az iskolák ügyében
Zárszó
A II. Vatikáni Zsinat
GRAVISSIMUM EDUCATIONIS
kezdetű deklarációja
a keresztény nevelésről
PÁL PÜSPÖK
ISTEN SZOLGÁINAK SZOLGÁJA
A ZSINATI ATYÁKKAL EGYÜTT ÖRÖK EMLÉKEZETÜL
(Bevezetés)
A nevelés rendkívüli jelentőségét az emberi életben és egyre nagyobb
befolyását korunk társadalmi fejlődésére a Szent Egyetemes Zsinat
figyelmesen fontolóra vette.[1] Valójában
a fiatalok nevelése, sőt a
felnőttek folyamatos továbbképzése is a mai körülmények között
könnyebbé és sürgetőbbé váltak. Az emberek ugyanis jobban tudatára
ébredve saját méltóságuknak és feladatuknak, napról napra tevékenyebben
akarnak részt venni a társadalmi, s főként a gazdasági és politikai
életben;[2] a technika és a tudományos
kutatás csodálatos fejlődése,
valamint az új tömegkommunikációs eszközök az egyre több szabad idővel
rendelkező embereknek alkalmat adnak arra, hogy könnyebben
hozzájussanak a szellemi kultúra örökségéhez, s mind a kisebb
csoportok, mind a népek szorosabb kapcsolataik révén kiegészítsék
egymást.
Ezért törekszenek mindenütt a nevelés ügyének fejlesztésére;
megfogalmazzák és hivatalos nyilatkozatokba foglalják az ember,
különösképpen a gyermek és a szülők alapvető jogait a neveléshez;[3] a
növendékek számának gyors emelkedése miatt szaporítják és tökéletesítik
az iskolákat, és más nevelő intézményeket létesítenek; a nevelés és
oktatás módszereit újszerű kísérletekkel fejlesztik; jelentős
erőfeszítéseket tesznek azért, hogy mindenki járhasson iskolába, de még
így is sok gyermek és fiatal nem juthat az alapvető oktatáshoz sem, és
igen nagy azok száma, akik az igazságot és a szeretetet egyformán
művelő igazi nevelést nélkülözik.
Az Anyaszentegyház annak érdekében, hogy az isteni alapítójától kapott
parancsot -- tudniillik, hogy az üdvösség misztériumát minden embernek
hirdesse, és mindent megújítson Krisztusban -- teljesíthesse, részt
vállal a nevelés fejlesztéséből és általánossá tételéből is, de ehhez
az egész emberi élettel kell törődnie, a földi élettel is, amennyiben
összefügg a mennyei hivatással.[4] Ezért a
Szent Zsinat kinyilvánítja a
keresztény nevelés, főként az iskolákban folyó keresztény nevelés
néhány alapelvét, melyeket a Zsinat után egy külön bizottságnak kell
részletesebben kidolgoznia, és a püspöki konferenciáknak a helyi
adottságaikhoz kell alkalmazniuk.
(Egyetemes jog a neveltetésre)
1. Minden embernek -- bármilyen fajhoz, társadalmi osztályhoz vagy
korosztályhoz tartozzék --, személyi méltósága folytán
elidegeníthetetlen joga van a neveléshez,[5]
amely megfelel élete
céljának,[6] alkalmazkodik egyéni
képességeihez, neméhez, az adott
kultúrához és a nemzeti hagyományokhoz, ugyanakkor nyitott a testvéri
kapcsolatra más népekkel, és így a valódi egységet és békét szolgálja a
földön. Az igazi nevelés az emberi személyt formálva szem előtt tartja
a végső célt, s egyúttal a társadalom javát is, melynek az ember tagja,
s melyben felnőttként a feladataival szerepet vállal.
A gyermekeket és fiatalokat a lélektan, a pedagógia és a didaktika mai
eredményeit fölhasználva segíteni kell testi, erkölcsi és értelmi
képességeik harmonikus kibontakoztatásában, annak érdekében, hogy erős
és állhatatos lélekkel győzvén le a nehézségeket, fokozatosan elérjék a
tökéletes felelősségérzetet saját életük folyamatos és helyes
kiművelésében és az igazi szabadság megszerzésében. Kapják meg az
életkornak megfelelő pozitív és okos szexuális nevelést is. Ezenkívül a
társadalmi életben való részvételre úgy kell fölkészíteni őket, hogy a
szükséges és megfelelő eszközök birtokában tevékenyen be tudjanak
kapcsolódni a különféle emberi közösségekbe, nyíljanak meg a másokkal
való dialógusra, és készségesek legyenek a közjó szolgálatára.
A Szent Zsinat hasonlóképpen kijelenti, hogy a gyermekeknek és
fiataloknak joguk van ahhoz, hogy rávezessék őket az erkölcsi értékek
helyes lelkiismerettel való megbecsülésére és személyes
állásfoglalással való elsajátítására, nemkülönben Isten tökéletesebb
megismerésére és szeretetére. Ezért nyomatékosan kéri mindazokat, akik
vezetik a népeket vagy irányítják a nevelést: gondosan ügyeljenek arra,
hogy e szent jogától az ifjúságot soha meg ne fosszák. Az Egyház
gyermekeit pedig buzdítja, hogy áldozatkészen munkálkodjanak a nevelés
minden területén, főleg azzal a céllal, hogy a megfelelő nevelés és
oktatás jótéteményei szerte a földön mindenkire kiáradjanak.[7]
(A keresztény nevelés)
2. Minden kereszténynek -- mivel a vízből és Szentlélekből való
újjászületés által új teremtménnyé lett,[8]
Isten fiának hívják és
valóban az is -- joga van a keresztény nevelésre. E nevelés nem csupán
az emberi személy imént leírt érettségére törekszik, hanem főként arra,
hogy a megkereszteltek, miközben fokozatosan megismerik az üdvösség
misztériumát, napról napra jobban tudatára ébredjenek az ajándékként
kapott hitnek; tanulják meg -- elsősorban a liturgikus cselekmények
által -- az Atyaistent lélekben és igazságban imádni (vö. Jn 4,23),
s életüket új emberként igazságban és igaz életszentségben élni (vö.
Ef 4,22--24); hogy eljussanak az érett férfikorra Krisztus
teljességének mértéke szerint (vö. Ef 4,13), és gyarapítsák a
misztikus testet. Ezenkívül hivatásuk tudatában tegyenek tanúságot a
bennük élő reményről (vö. 1Pt 3,15), s fáradozzanak a világ
keresztény formálásán, mely által a Krisztustól megváltott ember teljes
szemléletébe fölemelt természetes értékek az egész társadalom javát
szolgálják.[9] Ez a Szent Zsinat tehát
emlékezteti a pásztorokat súlyos
kötelességükre, hogy mindent tegyenek meg annak érdekében, hogy e
keresztény nevelésben minden hívő részesüljön, főleg az ifjak, akik az
Egyház reménységei.[10]
(A nevelés felelősei)
3. A szülőket, mivel életet adtak gyermekeiknek, terheli a nevelés
súlyos kötelessége, és ezért el kell ismerni, hogy ők az első és
legfontosabb nevelők.[11] E nevelői
feladat annyira jelentős, hogy ha
hiányzik, alig pótolható. A szülőknek ugyanis az Isten és az emberek
iránti szeretet és jóság olyan családi légkörét kell megteremteniük,
mely a gyermekek egész, személyes és közösségi nevelésének kedvez.
Ezért a család az első iskolája azoknak a közösségi erényeknek,
melyekre minden közösségnek szüksége van. A házasság szentségének
kegyelmével és feladatával gazdagított keresztény családban a
gyermekeket kezdettől fogva arra kell tanítani, hogy a keresztségben
kapott hit szerint ismerjék meg és imádják Istent és szeressék a
felebarátot; a családban kapják az első benyomásokat az egészséges
emberi közösségről és az Egyházról; végül a család vezeti be őket
lépésről lépésre a polgári közösségbe és Isten népébe. Érezzék át tehát
a szülők, hogy a valóban keresztény család milyen döntő szerepet tölt
be Isten népének életében és fejlődésében.[12]
A nevelés elsősorban a család feladata, de ebben rászorul az egész
társadalom támogatására. Ezért a szülők és az általuk nevelői
feladattal megbízott személyek jogain kívül bizonyos kötelességek és
jogok megilletik a polgári társadalmat is, mert feladata rendezni
mindazt, ami a földi közjóhoz szükséges. Feladatai közé tartozik, hogy
sokféle módon támogassa az ifjúság nevelését: védje a szülők és az
általuk nevelői feladattal megbízott személyek köteleségeit és jogait,
és adja meg nekik a szükséges segítséget; amennyiben a szülők vagy más
közösség nem tenné, a szubszidiaritás elvének megfelelően szervezze meg
a nevelés művét a szülők óhajának figyelembe vételével; s amennyiben a
közjó megkívánja, alapítson saját iskolákat és intézeteket.[13]
Végül egész különlegesen az Egyház feladata a nevelés, nemcsak azért,
mert el kell róla ismerni, hogy nevelésre képes emberi közösség, hanem
legfőképpen azért is, mert kötelessége hirdetni az üdvösség útját
minden embernek, a hívők számára át kell adnia Krisztus életét, és
folytonos gondoskodással segítenie kell őket, hogy ennek az életnek
teljességére eljuthassanak.[14] Az
Egyháznak tehát gyermekeit anyaként
kell nevelnie, hogy egész életüket Krisztus lelkülete hassa át;
egyúttal azonban fölajánlja munkáját valamennyi népnek az emberi
személy teljes tökéletessége érdekében, a földi társadalom javára és
egy emberibbé alakítandó világ építésére.[15]
(A keresztény nevelés eszközei)
4. Nevelői feladatának végzése közben az Egyház fölhasznál minden
alkalmas eszközt, de elsősorban a sajátjait, melyek között első a
hitoktatás,[16] mely megvilágítja és
erősíti a hitet, Krisztus Lelke
szerint táplálja az életet, elvezet a liturgikus misztériumban való
tudatos és tevékeny részvételre,[17] és
apostoli tevékenységre buzdít.
Az Egyház nagyra értékeli, és a maga lelkületével át akarja itatni és
föl akarja emelni mindazokat a segédeszközöket is, melyek az emberek
közös örökségéhez tartoznak, és nagyban hozzájárulnak a lelkek
neveléséhez és az emberek alakításához, mint például a
tömegkommunikáció eszközei,[18] a
szellem és a test gyakorlásának
sokféle egyesülete, az ifjúsági egyesületek és főként az iskola.
(Az iskola jelentősége)
5. Valamennyi nevelési eszköz között különleges jelentősége van az
iskolának,[19] mely küldetéséből
fakadóan miközben kiműveli az értelmi
képességeket, kifejleszti a helyes ítéletalkotást; bevezet az előző
nemzedékek által megteremtett kulturális örökségbe: erősíti az értékek
iránti fogékonyságot; előkészít az életpályára; növeli a kölcsönös
megértéshez szükséges érzéket azzal, hogy a különböző természetű és
származású növendékek között baráti közösséget alakít ki; ezen felül
egy olyan középpontot jelent, melynek munkájában és fejlődésében részt
kell vennie a családoknak, a nevelőknek, a kulturális, polgári és
vallási szervezeteknek, a polgári társadalomnak és az egész emberi
közösségnek.
Szép és felelősségteljes mindazok hivatása, akik a szülők segítőiként
és a társadalom megbízottaiként nevelői feladatra vállalkoznak az
iskolákban; e hivatás sajátos szellemi és szívbéli adottságokat, nagyon
gondos fölkészülést, állandó megújulási és alkalmazkodási készséget
kíván.
(A szülők jogai és kötelessége)
6. A szülőknek, akiknek elsődleges és elidegeníthetetlen kötelessége és
joga a gyermeknevelés, az iskola megválasztásában valóban szabadnak
kell lenniük. A közhatalomnak tehát, melynek feladata a polgárok
szabadságának bíztosítása és védelme, az osztó igazságosság
követelményének megfelelően gondoskodnia kell az állami támogatás olyan
szétosztásáról, hogy a szülők lelkiismeretük szavát követhessék, s
valóban szabadon választhassák meg az iskolát gyermekeik számára.[20]
Az államnak gondoskodnia kell arról, hogy minden polgára megfelelő
műveltséghez jusson és kellően fölkészüljön kötelességeinek
teljesítésére és polgári jogainak gyakorlására. Tiszteletben tartva a
szubszidiaritás elvét, bíztosítsa a gyermekek jogát a megfelelő iskolai
neveléshez, őrködjék a nevelők alkalmassága és a tanítás színvonala
fölött, gondoskodjék a növendékek egészségéről, és általában fejlessze
az egész iskolaügyet; ne legyen tehát semmiféle iskolamonopólium; mert
az ellenkezik az ember veleszületett jogaival, a kultúra haladásával és
terjedésével, az állampolgárok békés együttélésével, valamint a legtöbb
mai társadalomban érvényesülő pluralizmussal.[21]
A Szent Zsinat buzdítja a krisztushívőket, hogy készséggel működjenek
közre a megfelelő nevelő-oktató módszerek kialakításában és rátermett
tanerők kiképzésében. Segítsék főleg a szülői szövetségek útján az
iskola egész munkáját, kiváltképp a benne folyó erkölcsi nevelést.[22]
(Valláserkölcsi nevelés az iskolában)
7. Az Egyháznak -- átérezvén súlyos kötelezettségét, hogy odaadóan kell
gondoskodnia minden gyermeke erkölcsi és vallási neveléséről --
fokozott szeretettel és segítőkészséggel kell azok mellett állnia, akik
nem katolikus iskolába járnak, és ilyenek nagy számmal vannak.
Megnyilvánul ez a segítőkészség a tanítók és nevelők példaadásában, az
iskolatársak apostoli[23]
tevékenységében, leginkább pedig azoknak a
papoknak és világiaknak a szolgálatában, akik hirdetik nekik az
üdvösség tanítását koruknak és körülményeiknek megfelelő módon,
valamint lelki segítséget nyújtanak alkalmas és korszerű
kezdeményezésekkel.
A szülőket pedig fígyelmezteti az Egyház: súlyos kötelességük, hogy
bíztosítsák, sőt sürgessék ezt a segítséget gyermekeik számára, hogy a
keresztény nevelés együtt tudjon haladni az evilági képzéssel. Ezért az
Egyház elismerését fejezi ki azoknak az államoknak és hatóságoknak,
amelyek számot vetnek a mai társadalom pluralizmusával, megvalósítják
az igazi vallásszabadságot, és segítik a családokat abban, hogy a
gyermekek nevelése minden iskolában a család vallási és erkölcsi
elveinek megfelelően történjék.[24]
(A katolikus iskolák)
8. Az Egyház jelenlétét az iskoláztatásban a katolikus iskola teszi
különösképpen kézzelfoghatóvá. Ez az iskola, éppúgy mint a többi, a
fiatalok kulturális és emberi alakítását célozza. Vannak azonban
sajátos feladatai: megteremti az Evangéliumi szabadság és szeretet
légkörét az iskolai közösségben, segíti a fiatalokat abban, hogy
személyiségük kibontakoztatásával együtt növekedjék bennük az az új
teremtmény, amellyé a keresztségben lettek; végül, az egyetemes
kultúrát úgy kapcsolja össze az üdvösség hírével, hogy a hit fénye
átjárja a tanulóknak a világról, az életről és emberről fokozatosan
szerzett ismereteit. [25] Így tehát a
katolikus iskola, miközben a kor
követelményei iránti kellő nyitottsággal a földi társadalom javának
hatékony előmozdítására neveli tanulóit, Isten országa terjesztésének
szolgálatára is előkészíti őket, hogy példás és apostoli életükkel az
emberi közösség üdvös kovászává legyenek.
A katolikus iskola tehát -- mivel sokat tehet annak érdekében, hogy az
Isten népe betöltse hivatását, s elő tudja mozdítani a párbeszédet az
Egyház és az emberiség között -- megtartja rendkívüli jelentőségét a
mai viszonyok között is. Ezért ez a Szent Zsinat újra kinyilvánítja az
Egyház jogát ahhoz, hogy szabadon alapíthasson és igazgathasson minden
fajtájú és fokozatú iskolát, amint ezt az egyházi Tanítóhivatal már
sokszor kijelentette,[26] emlékeztetvén
arra, hogy e jog gyakorlása
nagyban elősegíti a lelkiismereti szabadságot, a szülők jogának
védelmét és magának a kultúrának a fejlődését is.
A nevelők ne feledjék, hogy elsősorban tőlük függ: vajon a katolikus
iskola valóra tudja-e váltani céljait és kezdeményezéseit.[27] Nagy
gonddal készítsék elő a tanerőket, hogy mind evilági, mind egyházi
tudományokban megfelelő tudással és képesítéssel rendelkezzenek, és
jártasak legyenek a nevelés művészetében, fölhasználva fejlődő korunk
legújabb eredményeit. Az egymás és a tanítványok iránt szeretettel és
apostoli lelkülettel tegyenek tanúságot életükkel és tanításukkal az
egyetlen Mesterről, Krisztusról. Elsősorban a szülőkkel működjenek
együtt; közösen vegyék figyelembe a nevelés egész területén a nemek
különbözőségét, és azt a sajátos célt, melyet mindkét nem elé kitűzött
az isteni gondviselés a családi és a társadalmi életben. Növendékeiket
serkentsék öntevékenységre, s ha azok befejezték tanulmányaikat,
álljanak mellettük tanáccsal, baráti támogatással és számukra külön,
igazi egyházias lelkületű egyesületek alapításával. A Szent Zsinat
kijelenti, hogy e nevelők szolgálata valódi, korszerű és szükséges
apostoli tevékenység, egyúttal a társadalom igazi szolgálata.
Emlékezteti a katolikus szülőket kötelességükre, hogy amikor és ahol
tehetik, gyermeküket katolikus iskolákra bízzák, ezeket az iskolákat
erejükhöz mérten támogassák, és működjenek velük együtt gyermekeik
javára.[28]
(Iskolatípusok)
9. A katolikus iskolának ezt az eszményképét az Egyháztól bármilyen
módon függő iskolák erejükhöz képest igyekezzenek megvalósítani, bár a
katolikus iskolák formája különböző lehet a helyi viszonyok
szerint.[29] Igen megbecsüli az Egyház
azokat a katolikus iskolákat is,
amelyeket nem katolikus növendékek is látogatnak, főleg az újonnan
szervezett egyházi területeken.
A katolikus iskolák alapításakor és szervezésekor gondoljanak a változó
korok szükségleteire. Továbbra is ápolni kell ugyan az alsó- és
középfokú iskolákat, amelyek a nevelés alapját alkotják, mellettük
azonban fontosnak kell tartani azokat is, amelyeket a mai viszonyok
különleges módon sürgetnek. Ilyenek a szakiskolák[30] és ipariskolák, a
felnőttek és a szociális munkára készülők tanintézetei, az olyan
iskolák, amelyekben testi fogyatékosságuk miatt különleges gondoskodást
igénylőkkel foglalkoznak, továbbá a nevelőképző intézetek, melyek a
hitoktatásra vagy a nevelés más területeire készítenek elő.
A Szent Zsinat nagyon buzdítja a lelkipásztorokat és a híveket, ne
riadjanak vissza semmiféle áldozattól, támogassák a katolikus
iskolákat, hogy azok egyre tökéletesebben végezhessék munkájukat, és
gondoskodhassanak főleg olyanokról, akik szegények, akik nélkülözik a
család támaszát és melegét, vagy akikben nincs meg a hit adománya.
(Katolikus egyetemek)
10. Az Egyház nagy figyelmet fordít a felsőfokú iskolákra, főleg az
egyetemekre és fakultásokra. A tőle függő intézményekben
természetszerűen arra törekszik, hogy az egyes tudományszakokat saját
elveik, módszerük és az őket megillető kutatási szabadság birtokában
úgy műveljék, hogy napról napra mélyebb ismeretekhez érjenek el, s
korunk újabb kérdéseire és kutatásaira figyelve, és az egyháztanítók,
főleg Aquinói Szent Tamás nyomdokaiban járva mélyebben átláthassák,
hogy mennyire az egy igazság felé tart a hit és az értelem.[31] Így a
kultúra magasabbfokú fejlesztésénél nyilvánosan, állandóan és
egyetemesen jelen lesz a keresztény gondolkodás, a katolikus
intézmények növendékei tudásban kiváló emberekké válnak, akik
felkészültek arra, hogy a társadalom életében fontos szerepet
vállaljanak és a világban tanúságot tegyenek a hitről.[32]
Azokon a katolikus egyetemeken, ahol nincs teológiai kar, legyen
teológiai intézet vagy tanszék, ahol a világi hallgatóknak is megfelelő
előadásokat tartanak. Mivel pedig a tudományt leginkább a magasabb
színvonalú különleges kutatások gazdagítják, a katolikus egyetemeken és
karokon nagy erővel fejlesszenek ki olyan intézeteket, amelyek
elsődlegesen a tudományos kutatás szolgálatában állnak.
A Szent Zsinat nagyon ajánlja a katolikus egyetemek és karok
fejlesztésének megfelelő területi elosztását a Föld különböző részein.
Ezek az intézmények azonban ne számukkal, hanem a tudományok ápolásával
tűnjenek ki. A tehetséges növendékeket szívesen vegyék föl akkor is, ha
szegényebb sorsúak, főleg azokat, akik az új nemzetekből jönnek.
A társadalomnak és magának az Egyháznak sorsa szorosan összefügg a
felsőbb tanulmányokat végző fiatalok szellemi színvonalával.[33]
Ezért az Egyház pásztorai ne csak a katolikus egyetemek hallgatóinak
lelki életére fordítsanak nagy gondot; ők valamennyi rájuk bízott lélek
gondozásáért felelősek, létesítsenek tehát -- püspökkari szinten jól
kidolgozott terv szerint -- a nem katolikus egyetemek mellett is
katolikus diákotthonokat és katolikus jellegű főiskolai központokat,
amelyekben gonddal kiválasztott és felkészült papok, szerzetesek és
világiak intézményes lelki és szellemi támogatást nyújtanak.
Különösképpen törődjenek mind a katolikus, mind pedig más egyetemek
olyan kiváló képességű hallgatóival, akik alkalmasnak mutatkoznak
tanításra és kutatásra; ezeket irányítsák a tanári hivatás felé.
(A teológiai karok)
11. A teológiai karok munkásságától sokat vár az Egyház.[34]
Rájuk bízza azt a súlyos feladatot, hogy növendékeiket nem csupán a
papi szolgálatra, hanem főleg a teológiai főiskolákon való tanításra, a
tudományos munkára és a szellemi apostolkodás még nehezebb feladatára
is előkészítsék. E karok kötelessége a teológiai tudományok elmélyült
művelése is, hogy annak eredményeként az értelem egyre tökéletesebben
megragadja a kinyilatkoztatást, jobban föltáruljon az ősöktől
hagyományozott keresztény bölcsesség kincstára, haladjon a párbeszéd a
különvált testvérekkel és a nem keresztényekkel, továbbá választ
adjanak a tudományok haladása által fölvetett kérdésekre.[35]
A teológiai karok ezért alkalmas módon vizsgálják fölül szabályzatukat,
műveljék behatóan a szent tudományokat azok segédtudományaival együtt,
és fölhasználva az új módszereket és eszközöket is, vezessék be
hallgatóikat az elmélyült kutatásba.
(Együttműködés az iskolák ügyében)
12. Az iskolaügy terén is nagyon szükséges az az összhang, amely
egyházmegyei, nemzeti és nemzetközi szinten egyre sürgetőbb és egyre
jobban meg is mutatkozik. Ezért minden eszközzel törekedni kell arra,
hogy kiépüljön az egymásra hangolt katolikus iskolák rendszere; ezek
működjenek együtt egymással és a többi iskolákkal is, mert ezt kívánja
az emberiség közjava.[36]
Az egybehangolt cselekvés és nagyobb együttműködés főleg az egyetemi
intézményeknél jár gazdag eredményekkel. Az egyes karok az adott
tudományág lehetőségei szerint minden egyetemen támogassák egymást.
Maguk az egyetemek pedig szintén törekedjenek a kapcsolatok
kiépítésére, rendezzenek nemzetközi összejöveteleket, osszák meg a
tudományos kutatás területeit, közöljék egymással eredményeiket,
bízonyos időre cseréljék ki a tanárokat, tegyenek meg ezeken kívül is
mindent, amivel egymáson segíthetnek.
(Zárszó)
A Szent Zsinat nagyon buzdítja a fiatalokat, hogy a nevelői munka nagy
jelentőségének tudatában arra áldozatkész lélekkel vállalkozzanak,
főleg olyan vidékeken, ahol tanerők hiánya miatt a nevelés ügye
válságban van.
A Szent Zsinat, miközben hálás köszönetet mond azoknak a papoknak,
szerzeteseknek, nővéreknek és világiaknak, akik evangéliumi
önfeláldozással fáradoznak a sokféle iskolában a nevelés és oktatás
nagyfontosságú munkáját végezve, buzdítja őket, hogy tartsanak ki
nagylelkűen a vállalt munkakörben. Tűnjenek ki abban, hogy
növendékeiket eltöltik krisztusi lelkülettel, legyenek kiválóak a
nevelés művészetében és a tudományok művelésében, hogy ne csak az
Egyház belső megújhodását mozdítsák elő, hanem jótékony jelenlétét is
biztosítsák és növeljék a mai világban, főként az értelmiség körében.
Mindazt, amit e deklaráció egészében és részleteiben tartalmaz,
helyeselték az Atyák. Mi pedig mindezt a Krisztustól kapott apostoli
hatalmunkkal a tisztelendő atyákkal együtt a Szentlélekben jóváhagyjuk,
kötelezőként kimondjuk, tekintélyünkkel megerősítjük, és amit a Zsinat
alkotott, Isten dicsőségére közzétenni elrendeljük.
Kelt Rómában, Szent Péternél, 1965. október 28-án.
Én PÁL, a katolikus Egyház püspöke
Következnek a Zsinati atyák aláírásai
JEGYZETEK
[1] A nevelés fontosságáról
szóló sok meg-nyilatkozás közül vö.
elsősorban: XV. Benedek, Communes Litteras ap. levél, 1919.
ápr. 10.: AAS 11 (1919), 172. I.
XI.Pius, Divini Illius Magistri
körlev., 1929. dec. 31.: AAS 22 (1930), 49-86. 1.
XII. Pius, Beszéd az Olasz Ifj.
Kat. Akcióhoz, 1946. ápr. 20.. Discorsi e
Radio-messaggi VIII. 53–57–. 1.
– Beszéd a francia
családapákhoz, 1951. szept. 18.: Discorsi e
Radiomessaggi XIII, 241–245. 1.
XXIII. János, Szózat a
Divini Magistri körlevél 30. évfordulójára,
1959. dec. 30.: AAS 52 (1960), 57-59. 1.
VI. Pál, Beszéd az
Egyházi Iskolák Szövetsége tagjaihoz, 1963.
dec. 30.: Encicliche e Discorsi di Paolo VI. I, 601-603. 1.
Ezenkívül vö. Acta et
Documenta Concilio Oecumenico Vaticano II apparando, series I..
Antepraeparatoria, III, 363-364, 370-371, 373–374. 1.
[2] Vö. XXIII. János, Mater
et Magistra körlev. 1961. május 15.: AAS 53 (1961) 413.,
415–417., 424. 1.
– Pacem in terris enciklika, 1963.
ápr. 11.: AAS 55 (1963), 278. 1.
[3] Vö. Az emberi jogok
nyilatkozata, amelyet az ENSZ közgyűlése 1948. dec.
10-én fogadott el; A gyermek jogainak nyilatkozata 1959. nov.
20-án; Kiegészítő jegyző-könyv az emberi
jogok és alapvető szabadságjogok megőrzésére
kötött megegyezéshez, Párizs, 1952. márc.
20.; Az emberi jogok nyilatkozatáról vö. XXIII.
János, Pacem in terris enciklika,
1963. ápr. 11.:
AAS 55 (1963), 295. 1.
[4] Vö. XXIII. János, Mater
et Magistra körlev., 1965. máj. 15.: AAS 53 (1961), 402.
1.
II. vat. zsinat, Dogmatikai konstitúció
az Egyházról, Lumen gentium, n. 17:
AAS 57 (1965), 21.
1.
[5] XII. Pius, Rádiószózat
1942. dec. 24-én: AAS 35 (1943), 12, 19. 1.
XXIII. János, Pacem in terris
enciklika, 1963. ápr. 11.: AAS 55 (1963), 259. s köv.
1. Vö. még a 3. jegyzetben idézett nyilatkozatok
az emberi jogokról.
[6] Vö. XI. Pius, Divini Illius
Magistri körlev., 1929. dec. 31.: AAS 22 (1930), 50. s. köv.
1.
[7] Vö. XXIII. János, Mater
et Magistra körlev., 1961. máj. 15.: AAS 53 (1961), 441.
s. köv. 1.
[8] Vö. XI. Pius, Divini Illius
Magistri körlev., i. h. 83. 1.
[9] Vö. II. vat. zsinat, Dogmatikai
konstitúció az Egyházról, Lumen Gentium,
n. 36: AAS 57 (1965), 41. s. köv. 1.
[10] Vö. II. vat. zsinat, Határozat
a püspökök lelkipásztori feladatáról,
Christus Dominus, n. 12–14.
[11] Vö. XI. Pius, Divini Illius
Magistri körlev., i. h. 59. s. köv. 1.; Mit brennender
Sorge körlev., 1937. márc. 14.: AAS 29 (1937), 164. s.
köv. 1.
XII. Pius, Beszéd az Olasz kat.
Tanítók Szövetsége I. kongresszusához,
1946. szept. 8.: Discori e Radiomessaggi VIII. 218. 1.
[12] Vö. II. vat. zsinat, Dogmatikai
konstitúció az Egyházról, Lumen Gentium,
n. 11. és 35.: AAS 57 (1965), 16. és 40. s. köv.
1.
[13] Vö. XI. Pius, Divini Illius
Magistri körlev., i. h. 63. s. köv. 1. XII. Pius,
Rádiószózat 1941. jún. 1-én: AAS
33 (1941), 200. 1.; Beszéd az Olasz Kat. Tanítók
Szövetsége I. kongresszusához, 1946. szept. 8.:
Discorsi e Radiomessaggi VIII, 218. 1.
A kisegítés elvéről
vö. XXIII. János, Pacem in terris
enciklika, 1963.
ápr. 11.: AAS 55 (1963), 294. 1.
[14] Vö. XI. Pius, Divini Illius
Magistri körlev., i. h. 53., 56. s. köv. 1. – Non abbiamo
bisogno körlev., 1931. jún. 29.: AAS 23 (1931), 311. s.
köv..1
XII. Pius, Az Államtitkárság
levele a 28. Olasz Szoc. Héthez 1955. szept. 20.:
L'Osservatore Romano, 1955. szept. 29.
[15] Az Egyház dicséri
azokat a helyi, nemzeti és nemzetközi hatóságokat,
amelyek tudatában vannak korunk sürgős igényeinek,
és teljes erejükkel azon fáradoznak, hogy minden
nép tökéletesebb neve-lésben és
emberi kultúrában részesüljön. Vö.
VI. Pál, Beszéd az ENSZ közgyűlése előtt,
1965. okt. 4.: AAS 57 (1965), 877-885. 1.
[16] Vö. XI. Pius, Orbem catholicum
motu proprio, 1923. jún. 29.: AAS 15 (1923), 327–329. 1.:
Provido sane decretum, 1935. jan. 12.: AAS 27 (1935), 145–152. 1.;
II. vat. zsinat, Határozat a püspökök
lelki-pásztori feladatáról, Christus Dominus, n.
13 és 14. AAS 58 (1966), 678—679. 1.
[17] Vö. II. vat. zsinat,
Konstitúció a szent Liturgiáról,
Sacrosanctum Concilium, n. 14.: AAS
56 (1964), 104. 1.
[18] Vö. II. vat. zsinat, Határozat
a tömeg-kommunikációs eszközökről,
Inter mirifica, n. 13. és 14: AAS 56
(1964), 149 s köv.
1.
[19] Vö. XI. Pius, Divini Illius
Magistri körlev., i. h. 76. 1., XII. Pius, Beszéd a Bajor
Kat. Tanítók Szövetségéhez, 1956.
dec. 31.: Discorsi e Radiomessaggi XVIII, 746. 1.
[20] Vö. III. Cincinnati tart.
zsinat, 1861.: Collectio Lacensis III, 1240. hasáb, c/d; XI.
Pius, Divini Illius Magistri körlev., i. h., 60., 63. s köv.
1.
[21] Vö. XI. Pius, Divini Illius
Magistri körlev., i. h. 63. 1.; Non abbiamo bisogno körlev.,
1931. jún. 29.: AAS 23 (1931), 305. 1.
XII. Pius, Az Államtitkárság
levele a 28. Olasz Szoc. Héthez 1955. szept. 20.:
L'Osservatore Romano, 1955. szept. 29.
VI. Pál, Beszéd az Olasz
Ker. Munkás-szövetséghez, 1963. okt. 6.:
Encicliche e Discorsi di Paolo VI I, 230. 1.
[22] Vö. XXIII. János, Szózat
a Divini Illius Magistri körlev. 30. évfordulójára,
1959. dec. 30.: AAS 52 (1960), 57. 1.
[23] Az Egyház nagyra értékeli
az apostoli munkát, amelyet ki tudnak fejteni a kat. tanárok
és növendékek ezekben az iskolákban is.
[24] Vö. XII. Pius, Beszéd a
Bajor Kat. Tanítók Szövetségéhez,
1956. dec. 31.: Discorsi e Radiomessaggi XVIII. 745. s köv. 1.
[25] Vö. I. Westminsteri tart.
zsinat, 1852.: Collectio Lacensis III, 1334. hasáb a/b; XI.
Pius, Divini Illius Magistri körlev. i. h. 77. s köv. I.;
XII. Pius, Beszéd a Bajor Kat. Tanítók
Szövetségéhez, 1956. dec. 31.; Discorsi e
Radiomessaggi XVIII, 746. 1.; VI. Pál, Beszéd az
Egyházi Iskolák Szövetsége tagjaihoz, 1963.
dec. 30.; Encicliche e Discorsi di Paolo VI I, 602. s köv. 1.
[26] Vö. elsősorban az I.
jegyzetben idézett megnyilatkozások; az Egyház
jogát hirdeti ezenkívül sok tart. zsinat és
újabban több püspöki nyilatkozat.
[27] Vö. XI. Pius, Divini Illius
Magistri körlev., i. h, 80. s köv. 1.; XII. Pius, Beszéd
az Olasz Kat. Középisk. Tanárok Egyesületéhez,
1954. jan. 5.: Discorsi e Radiomessaggi XV, 551-556. 1.; XXIII.
János, Beszéd az Olasz Kat. Tanítók
Szövetsége VI. kongresszusához, 1959. szept. 5.:
Discorsi, Messaggi, Colloqui I, 427-431. 1.
[28] Vö. XII. Pius, Beszéd az
Olasz Kat. Középisk. Tanárok Egyesületéhez,
1954. jan. 5.: i. h. 555. 1.
[29] Vö. VI. Pál, Beszéd
a Nemzetközi Kat. Nevelésügyi Hivatalhoz, 1964.
febr. 25.: Encicliche e Discorsi di Paolo VI II, 232. 1.
[30] Vö. VI. Pál, Beszéd
az Olasz Ker. Munkásszövetséghez, 1963. okt. 6.:
Encicliche e Discorsi di Paolo VI I, 229. 1.
[31] Vö. VI. Pál, Beszéd
a VI. Nemzetközi Tomista Kongresszushoz, 1965. szept. 10.: AAS
57 (1965), 288-292. 1.
[32] Vö. XII. Pius, Beszéd a
francia kat főisk. tanárokhoz és növendékekhez,
1950. szept. 21.: Discorsi e Radiomessaggi XII, 219-221. 1.; Levél
a „Pax Romana” 22. kongresszusához, 1952. aug. 12.:
Discorsi e Radiomessaggi XIV, 567-569. 1.; XXIII. János,
Beszéd a Kat. Egyetemek Szövetségéhez,
1959. ápr. 1.: Discorsi, Messaggi, Colloqui I, 226-229. 1.;
VI. Pál, Beszéd a Milánói Kat. Egyetem
szenátusához, 1964. ápr. 5.: Encicliche e
Discorsi di Paolos VI II, 438-443. 1.
[33] Vö. XII. Pius, Beszéd a
Római Egyetem szenátusához és
növendékeihez, 1952. jún. 15.: Discorsi e
Radiomessaggi XIV, 208.: „A jövő társadalmának
vezetése első-sorban a mai egyetemisták
gondolkodásától és lelkületétől
függ.”
[34] Vö. XI. Pius, Deus Scientiarum
Dominus ap. rendelkezés, 1931. máj. 24.: AAS 23 (1931),
245-247. 1.
[35] Vö. XII. Pius, Humani Generis
körlev., 1950. aug. 12.: AAS 42 (1950), 568. s köv., 578.
1.; VI. Pál, Ecclesiam Suam körlev. III. rész,
1964. aug. 6.: AAS (1964), 637-659. 1.; II. vat. zsinat, Határozat
az ökumenizmusról, Unitatis Redintegratio, AAS 57 (1965),
90-107. 1.
[36] Vö. XXIII. János, Pacem
in terris enciklika, 1963. ápr. 11.: AAS 55 (1963), 284. 1.
és több más helyen.
|